Aitäh! Selle üle on mul hea meel, et keskfraktsioon toetab lastega peredele automaksu soodsamaks muutmist. Siis ma vähemalt tean, et teie peale saab loota. Ehk ülejäänud erakonnad ütlevad ise, kas nad lastega perede elu kergendamist toetavad või ei toeta, aga hea, et teie seda toetate. Seda esiteks.
Teiseks, minu isiklik arvamus on – ma olen automaksu kohta öelnud –, et võib-olla see tase ei ole selline, nagu ta olema peaks. Ma saan aru, et maksude nii-öelda kataloogis peab riikidel olema varamaks ja keskkonnamaks ning kõigil on oma ülesanne, aga [praeguse maksu] tase on põhjustanud arusaamatust: mis see täpselt on ja kuidas täpselt on see disainitud. Aga see selleks.
Te küsite, mis takistab meid [automaksu kaotamast]. Ütleme, et vahel öeldakse nii, et piinlik on rääkida, aga raha pole, eks ju. Aga üldiselt on nii, et kui vaadata riigieelarvet, siis hoolimata sellest, et sellel aastal on meil olukord oluliselt parem – eelarve, mille me parlamenti saatsime, oli –3%-ga defitsiidis ehk see jäi Maastrichti kriteeriumide raamesse, Euroopas lubatud reeglite raamesse –, on mõne nädala taguse Rahandusministeeriumi prognoosi kohaselt aasta lõpuks eelarvedefitsiit umbes –1%, võib-olla isegi veidi alla selle. Nii et me oleme suutnud riigina üle 800 miljoni säästlikumalt sellel aastal kõik koos toimetada.
Osa sellest on ühekordsed tulud, osa sellest on palgakasv, suuremad laekumised. On väga palju erinevaid komponente. See indikeerib seda, et majandus on taastuma hakanud, majandus on kasvama hakanud. Aga sellest hoolimata järgmise aasta eelarvet, ülejärgmise aasta RES-i ja kõike etteulatuvalt vaadates peame me ikkagi võimalikult säästlikult toimetama. See tähendab, et kõigepealt me hindame ära, mida meil on vaja kaitsesse, ehk seesama teema, millest me siin rääkisime, et kaitsekulutused oleks vähemalt 5% [SKP-st]. See on see lubadus, mille me andsime Eesti 200 ja Reformierakonnaga koos, see oli praktiliselt üks esimesi otsuseid, mille me uue valitsusega tegime ja kus sotsiaaldemokraate enam ei olnud. Ma ei usu, et nemadki selle vastu lõpuks oleks olnud, aga seal oli palju erinevaid nüansse, milles me ei oleks [kokkuleppele jõudnud]. Nii et selle 5% me otsustasime ära.
Selleks, et seda 5% saavutada, on vaja võtta laenu, mida Euroopa reeglid nüüd rohkem lubavad, seal on ka vabastusklausel selleks. Reeglites on teatav lõdvenemine või vabastus teatud aastateks, just kaitsekulude tõusuks. Ja on vaja ka maksutulusid. Selle kõrval konkureerivad ühes maksude ärakaotamisega ka õpetajate, kultuuritöötajate, politseinike ja päästjate palgad. Nii et eelarve koostamine tähendabki seda, et me peame erinevad tükid kokku kaaluma ja vaatama, kuidas need huvid omavahel kokku saavad ja kuidas need sammud astutud saavad.