14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 18. töönädala esmaspäevase istungiga. Ja head kolleegid, mul on teile alustuseks palve. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohale on end registreerinud 72 Riigikogu liiget, puudub 29.
Järgnevalt päevakorra kinnitamine. Ja Lauri Läänemets, palun! Ma võtan kõigepealt need ettepanekud ja siis Tanel Kiige protseduurilise küsimuse. Lauri Läänemets, palun!
15:01 Lauri Läänemets
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Ma natukene, mul on üks ettepanek siia päevakorda seoses selle tänase Eesti Ekspressi artikliga, mis räägib konkurentsiseadusest ja mis tegelikult avab minu arvates päris ausalt neid tagamaid, kuidas see konkurentsiseadus siia saali on jõudnud, ja sellest, et seal võivad olla väga kitsad ärihuvid taga. Ütleksin niimoodi, et lugedes seda tervikvaadet sealt Ekspressist on selline korruptsiooni maitse sellel asjal ka juures. Ja seoses sellega on minu ettepanek, et teisipäeval päevakorrapunkt nr 1, et me võtaks selle välja, sellepärast et ma arvan, et parlamendil ei ole väärikas sellises olukorras selle menetlusega edasi minna. Tegelikult tuleks anda korra aega, et parlamendi liikmed saaksid selle eelnõuga seonduvaga tutvuda. Ja tegelikult lõppkokkuvõttes peaks jõudma üldse järeldusele, et siia oleks vaja uut eelnõu. Parlament ei tohiks olla mitte kitsaste ärihuvide esindamise koht, vaid peaks avalikku huvi esindama.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma võtan nüüd ette meie kodu- ja töökorra seaduse § 54 lõike 4. See ütleb väga selgelt, et pärast päevakorra teatavaks tegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Ma ei saa seda seda ettepanekut praegu küll kuidagi arvestada, sellepärast et ta ei vasta lihtsalt meie kodu- ja töökorra seadusele. Küll, mida on võimalik teha ja millekohane ettepanek on võimalik teha: et seda konkreetset eelnõu Riigikogu päevakorras tõsta. Aga see on võimalik ainult juhul, kui mitte ükski fraktsioonidest ei ole sellele vastu. Selliseid asju on võimalik teha, küll ei ole võimalik seda praegu enam sellisel kujul, kui ei ole algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjon vastavat taotlust teinud.
Lauri Laats, ettepanek päevakorraga seoses.
15:03 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt teen ettepaneku tänasest, esmaspäevasest päevast välja võtta arupärimine nr 776.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! See on arupärimine taristuminister, minister Kuldar Leisile, 776. Aitäh!
Lauri Laats, teine ettepanek ka, ma saan aru, päevakorraga seoses.
15:03 Lauri Laats
Jaa, aitäh! Teine ettepanek on ka. Ja nimelt sooviks kolmapäevasest päevast välja võtta nr 20 ehk siis 631 SE, nr 21, 625 SE, ja nr 22, 626 SE.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Selge pilt. Aitäh! Ehk siis Keskerakonna fraktsiooni ettepanek on, et tänasest päevakorrast jääks välja kuues päevakorrapunkt, milleks on arupärimine taristuminister Kuldar Leisile, ja kolmapäevasest päevakorrast 20., 21. ja 22. päevakorrapunkt.
Raimond Kaljulaid, ka ettepanek päevakorraga seoses.
15:05 Raimond Kaljulaid
Tõepoolest, ma tegelikult sooviksin samuti tõstatada sellesama konkurentsiseaduse küsimuse. Selles tänases Eesti Ekspressi artiklis oli muu hulgas mainitud selle menetlusega seoses seda, et endine peaminister Kaja Kallas Reformierakonnast on lausa pöördunud selle seaduseelnõu menetlemisel ja sellega seoses avaldatud surve tõttu Eesti õiguskaitseorganite poole. (Saalis räägitakse.)
15:05 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! Ma ei kuule Raimond Kaljulaiu konkreetset ettepanekut, saalis on lärm. Raimond Kaljulaid, palun jätkake!
15:05 Raimond Kaljulaid
Ma arvan, et see on oluline ettepanek. Kas ma alustan uuesti või?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Selles mõttes, et me kuulsime selle ära, aga võite jätkata.
15:05 Raimond Kaljulaid
Ühesõnaga, kes ei kuulnud, siis selles täna ilmunud artiklis on kirjas, et peaminister Kaja Kallas lausa oli sunnitud selle konkurentsiseaduse menetlemise küsimuses pöörduma Eesti õiguskaitseorganite poole, aga loomulikult me täna ei tea seda, mis selle tulemus oli. Nii et minu ettepanek oleks küll see, et enne kui me saame siin täiskogus seda küsimust menetleda, me peaksime vähemalt näiteks julgeolekuasutuste järelevalve komisjonis kas või erakorralisel istungil selgitama välja, mis sai sellest peaministri pöördumisest. Eestis ei saa ju olla nii, et kui peaminister näeb seaduserikkumist ja pöördub politseisse sellega seoses, siis lahkuma peavad mitte seaduserikkujad, vaid lahkuma peab hoopis peaminister. See on ikkagi kurioosne lugu. Ma kutsun üles juhatust selle eelnõu menetlemist siin majas peatama, kuni need asjaolud on välja selgitatud, näiteks julgeolekuasutuste järelevalve komisjoni poolt.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg, aga sellist kaalutlusõigust meil ei ole. Antud juhul ma ju tõin teile välja ka § 54 lõike 4, mis ütleb, et kuidas on võimalik teatavaks tehtud päevakorrast eelnõusid välja välja arvata. Ehk siis, saab arvata välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Neid taotlusi ei ole praegu laekunud. Ma ei saa seda siinkohal ka praegu teha. Ma tõin välja selle võimaluse, mida selle eelnõuga on võimalik selle päevakorra raames teha. Ka see võimalus on olemas. Ma saan aru, Kalle Grünthal, et teil on ka ettepanek päevakorraga seoses. Enne kui ma lähen protseduuriliste küsimuste juurde, Kalle Grünthal ettepanek päevakorraga seoses, palun!
15:07 Kalle Grünthal
Aitäh! Tegelikult Lauri Läänemetsa ja Raimond Kaljulaidi ettepanek on väga tõsine. Ma tuletan meelde, et sellel aastal on juba kolmel korral käinud õiguskantsler meile siin märkust tegemas, et me oleme halba tööd teinud. Äkki oleks võimalik, kui ei ole tõsta või ütleme, et ei saa välja arvata, aga on äkki on võimalik tõsta või mingid teised hoovad teha, lükata ta kasvõi edasi? Sellepärast et meil on väga piinlik, kui jälle tuleb mingisugune asi välja, et seadus ei vasta põhiseadusele.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Teie ettepanek on kuhu tõsta? (Kalle Grünthal vastab saalist.) Järgmisse nädalasse? Sellist võimalust meil ei ole, RKTS seda ei paku. Te saate selle nädala sees teha ettepanekut, aga siit välja tõsta ei ole võimalik. Nii et ei saa, ei ole võimalik. Kalle Grünthal, ma kuulan teie ettepaneku veel ära siinkohal. Siis ma võtan protseduurilised. Üks hetk, Kalle Grünthal, palun!
15:08 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma teeks ettepaneku tõsta ta neljapäevase päeva viimaseks päevakorrapunktiks.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Neljapäeval kolmandaks? Aitäh! Kui keegi selle vastu ei ole, siis on võimalik seda sinna tõsta. Õnne Pillak, palun ettepanek päevakorraga seoses.
15:08 Õnne Pillak
Reformierakond ei toeta teisipäevaseid tõstmisi kolmapäevale.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Selge, aitäh teile! Ja võtan nüüd protseduurilised küsimused. Tanel Kiik, palun!
15:08 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Ma usun, et siin saalis on domineeriv, valdav osa liikmetest ausad, seisavad Eesti riigi huvide eest, Eesti rahva huvide eest. Ja ma arvan, et meie kõigi jaoks see lugemine täna hommikul Eesti Ekspressist oli muret tekitav. Ma olen täiesti veendunud, et inimesed mõtlevad ja mõistavad, et parlament ei saa olla kummitempel, mis kiirkorras kiidab heaks seaduseelnõu, mille puhul on väga tõsised kahtlused, sealhulgas endisel peaministril, konkurentsiõiguse eksperdil, et tegemist on nii-öelda lobitöö ja kitsaste ärihuvide tagajärjel sündinud üllitisega.
Nii et mu küsimus teile, protseduuriline, austatud Riigikogu esimees, on, nr 1: kas Vabariigi Valitsus on juba teinud ettepaneku homses päevakorras eelnõu tagasi võtta, et asjaolud välja selgitada? See on esimene küsimus.
Ja aja kokkuhoiu mõttes esitan kohe teise küsimuse ka: kas teie Riigikogu esimehena, kelle roll ja vastutus on tagada Riigikogu hea maine koostöös meie kõigiga, olete pöördunud Vabariigi Valitsuse poole selgituste saamiseks, et kuidas on võimalik, et selline kitsaid ärihuvisid teeniv eelnõu on jõudnud siia kolmandale lugemisele, mis ilmselgelt ei ole kooskõlas demokraatlike põhimõtete, õigusriigi normaalse toimimisega?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Vabariigi Valitsus ei ole pöördunud, ei ole ka mina pöördunud Vabariigi Valitsuse poole. Ja ma pean ütlema, et ka see artikkel ei ole väga palju, väga palju selliseid tahke avanud, mille puhul Riigikogu esimees peaks pöörduma Vabariigi Valitsuse poole. Homme toimub selle konkreetse eelnõu osas hääletus ja siis kõik saavad veel kaaluda kuni homseni, et kuidas konkreetse eelnõuga toimetada. Riigikogu liikmetel on võimalik teha siin väga selge ja kaalutletud otsus.
Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Andrei Korobeinik
Siin toimub arutelu väga põneva Ekspressi artikli kohta, mida ka mina lugesin. See räägib sellest, et võimalik, et vahepeal toimus seaduste üle kauplemine. Ja ma praegu panen tähele, et hea kolleeg Lauri Läänemets justkui seda kõike ei mäletanud siis, kui oli esimene lugemine, teine lugemine, ja nüüd järsku, kui Ekspressi artikkel ilmus, siis toimus mälu selginemine. Kas te oskate mulle öelda, kas te ise ei pea seda tegelikult ohuks Eesti parlamentaarse demokraatia jaoks, et inimestel on selline valikuline mälu, et ta hommikul ärkab üles, loeb enda kohta Ekspressist ja näeb, et see on väga suur probleem, aga vahepeal ta seda absoluutselt ei mäleta? Kas te ei ole kaalunud, et see tegelt on päris ohtlik?
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kui te lubate, siis ma ei vastaks sellele küsimusele, sest see väljub juba küsimusest istungi läbiviimise protseduuri kohta. Loomulikult, iga Riigikogu liige on oma mandaadis vaba ja saab ennast väljendada viisil, nagu ta õigeks peab, või siis ka mäletada asju viisil, nagu ta õigeks peab. See on Riigikogu liikme õigus.
Raimond Kaljulaid, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Raimond Kaljulaid
Austatud Riigikogu esimees! Alati nendes protseduurilistes küsimustes on mingil määral poliitilist mängu, aga antud juhul ma kinnitan, et ei ole. Kui me kujutame ette, et siiski see peaministri pöördumine õiguskaitseorganite poole on leidnud ka nende poolt tähelepanu ja näiteks selles küsimuses on praegusel hetkel käimas menetlus, mille kohta avalikkusel infot ei ole ega saagi olla, ja kui see menetlus nüüd kulmineerub sellega, et tuvastatakse, et ongi nii, et selle seaduse puhul on toimunud väga olulisi rikkumisi, siis te saate ju aru, et see kahjustab oluliselt Riigikogu mainet, et Riigikogu juhatus selle eelnõu kolmandale lugemisele seda infot teades, teades, et peaminister isiklikult … See ei ole, saate aru, see ei ole tavakodanik, eks ole, tädi Maali tänavalt, vaid peaminister, kes pöördub Eesti õiguskaitseorganite poole tõsise kahtlusega. Ta ei teinud seda kindlasti kergel käel. Selle teadmisega lasta see lõpphääletusele, see on kindlasti viga. Ja ma arvan, et formaalselt öelda, et lugeda … Ma ka olen lugenud seda seadust, ma tean, kuidas see käib. Te saate ju aru, et Riigikogu esimehena teil on alati olemas see võimalus kas või siis öelda valitsusele, et olge palun nii kena, tehke teistsugune otsus, või rääkida Reformierakonna fraktsiooniga, kes mingil põhjusel üritab praegu kinni mätsida ju nende enda endise esimehe võitlust, eks ole, selle nimel, et Eestis seadusi ei saaks osta. Tegelikult see on väga tõsine risk kogu Riigikogu mainele, kui me teadlikult, neid asjaolusid teades, et peaminister on pöördunud õiguskaitseorganite poole, selle otsuse siiski homme siin koalitsiooni häälteenamusega ära teeme.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, selles küsimuses oli väga palju oletuslikku. Samal ajal mina saan lähtuda sellest, mida ütleb Riigikogu kodu- ja töökorra seadus. Ja ta ütleb väga selgelt ka seda, mida ja kuidas on võimalik juba teatavaks tehtud päevakorrast välja arvata. Antud juhul seda kaalutlusõigust ka minul siinkohal ei ole.
Peeter Ernits, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:13 Peeter Ernits
Hea juhataja! Me mõlemad oleme olnud ajakirjandusjuhid. Praegu on juba Eesti Ekspressi juba tsiteeritud juba kuuel korral ja ma arvan, juba tuleb veel, kaheksa korda vähemalt. Et kas ei tundu sulle, et see on natuke ebaproportsionaalne, kuidas üks meediaväljaanne õigel ajal avaldatud artikliga nii-öelda tegelikult juhib Eesti riiki? Kas on seda varem ka olnud ja kas peaks sellele järgi andma?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Mul on väga hea meel, et Eestis on vaba ajakirjandus ja ajakirjandus saab väljendada oma seisukohti. Loomulikult, ajakirjandus peab kuulama ära kõik osapooled ja ajakirjandus peab olema faktipõhine, siis me saame rääkida ka usaldusväärsest ajakirjandusest. Aga kuna see väljub nüüd jälle nagu istungi rakendamise protseduuri raamest, siis hea meelega jätkaksin teiega seda diskussiooni pärast seda, kui ma siit istungi juhataja alalt lahkun. See kindlasti ei ole praegu istungi läbiviimise protseduuri raames käsiteldav.
Nii. Lauri Läänemets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Lauri Läänemets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mul on üks küsimus ja mul on üks ettepanek teile küsimuse vormis, kui soovite. Esimene küsimus lähtub kolleeg Korobeiniku sõnavõtust, kus ta arvas, et Läänemets pole siin saalis sõna võtnud ja sellel teemal enne rääkinud. Ma lihtsalt meenutan, et teisel lugemisel ma väga selgesõnaliselt, seda muidugi saab meie sotsiaalmeediakontolt ka jälgida, küsisin, et mis põhjusel Reformierakond vahepeal 100 protsenti ümber mõtles. Kui Kaja Kallas ajas ühte poliitikat, kui Kristen Michal tuli, siis kõigepealt loobus Michael sellel teemal asjade ajamisest ja siis ükshaaval need Reformierakonna liikmed, kes majanduskomisjonis olid, mõtlesid ümber. Kui alguses Reformierakond arvas, et see eelnõu sellisel kujul on halb, siis nüüd ta arvab, et on hea. Ja sellest ma rääkisin kõigest siin puldis ja päris palju olen tegelikult sõna võtnud.
Aga mul on nüüd küsimus selle peale. Kui kolleeg Korobeinik ei ole viibinud juhuslikult istungite ajal koha peal ja ei ole kursis sellega, millega Lauri Läänemets on tegelenud saadikuna, ja nüüd protokolli läheb kirja jutt, et Läänemets siin pole oma tööga hakkama saanud, siis see on natukene ebaõiglane. Sellest tulenevalt küsimus: mismoodi minul saadikuna õnnestub selliseid valeväited nagu vältida või ümber lükata või kas ma saan siis lasta need stenogrammist ära kustutada?
Ja teine ettepanek, mul on ka ettepanek teile. Et kui meie siin mingit muudatust ei saa teha, siis teil Riigikogu istungi juhina on võimalus võtta nii pikk vaheaeg kui vajalik, et koalitsioonis korra aru pidada, et kokku kutsuda vajadusel komisjoni istung näiteks või suhelda valitsusega ja siis see otsus langetada ta päevakorrast välja võtta. Seda me tegelikult tehniliselt teha saame. Praegu jääb ju, kõik nii-öelda on teie ainuotsus, te peate ise isikliku seisukoha võtma. Aga minu ettepanek on teile: võtke vaheaeg kas või tund või kaks ja arutage need asjad ära. Selle ettepaneku saab siin teha.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Nii. See esimene teema on jälle mitteprotseduuriline. Te lahendasite selle olukorra enda jaoks mitteprotseduuriliselt, te kasutasite sisuliselt vastusõnavõtu võimalust. See on stenogrammis kirjas. (Naerab.) Lauri, see on stenogrammis kirjas! Ja edaspidi ma ei võta neid mitteprotseduurilisi küsimusi, mis väljuvad väljuvad protseduurika raamest.
Mis puudutab teist ettepanekut, siis kui Vabariigi Valitsus tahab selle välja võtta, siis tal on võimalik seda teha aega kuni homseni. Ma arvan, et selleks ei ole vaja meil siin vaheaega võtta. Või ka, kui komisjon soovib seda teha, juhtivkomisjon. Täpselt samamoodi, me ei pea küll kahetunnist vaheaega siin võtma selleks, et seda olukorda lahendada. Nad saavad iga kell selle päevakorrast välja võtta. Nii et selles mõttes, head kolleegid, ma ei saa seda ettepanekut praegu siin küll arvestada. Praegu on väga selgelt päevakorra projekt esitatud ja seda me asume hääletama.
Tanel Kiik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:17 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Ma olen teie vastustest ausalt öeldes natuke hämmeldunud. Kui väga suure meediaväljaande veergudel ilmuvad äärmiselt tõsised kahtlustused, millele viitas mu hea kolleeg Lauri Läänemets, hea kolleeg Raimond Kaljulaid, teised asjaosalised, siis te viitate, et seal polnud eriti midagi sellist, mille alusel peaks Riigikogu esimees Vabariigi Valitsusega suhtlema. (Saalis räägitakse.) Mul tekib selline küsimus teile kui Riigikogu esimehele: aga mis on need sellised kaalutlused? Kui see, et on selgelt fikseeritud ärimeeste lobi, on selgelt fikseeritud endise peaministri pöördumine õiguskaitseorganite poole selle lobiga toimetulekul, ei ole piisav selleks, et hinnata, kas see seadus ikka teenib Eesti rahva riigi huve, kas see on võetud õigusriigi põhimõttest lähtuvalt vastu või mõne kitsa ettevõtte ärihuvidest lähtuvalt, see ei ole piisavalt oluline? Millistel juhtudel teie Riigikogu esimehena peaksite vajalikuks sekkuda ja vaadata, et Vabariigi Valitsuse poolt siia parlamenti kärutatavad eelnõud ei oleks pelgalt üksikute ettevõtete ärihuvides, otse öeldes kas ostetud või survestatud läbi, ma ei tea, parema meediakajastuse, võib-olla ka läbi rahaliste annetuste? Mul pole selle kohta infot. Mis hetkel te peaksite vajalikuks sekkuda? Aitäh!
15:18 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg! Ma juhtisin juba päris mitmele asjale tähelepanu. Esiteks, seda lõpphääletust ei ole toimunud. Teiseks on ju väga selge kontroll ka põhiseaduslikkuse järelevalve näol täiesti selgelt nendele eelnõudele olemas. Kolmandaks, praegu ei ole küll tulnud välja mingisuguseid asjaolusid, mis sunniks mind Riigikogu esimehena võtma kahetunnist vaheaega, kuni selleni välja, et me ka tänasel istungil ei aruta seda konkreetset küsimust. Siin ma küll ei näe mitte mingisugust põhjust, miks me peaksime teatavaks tehtud päevakorrast eelnõu kuidagi ebaseaduslikult eemaldama. Kui ei ole eelnõu esitaja, juhtivkomisjon või eelnõu algataja vastavat taotlust teinud, siis see eelnõu on praegu selles päevakorras sees. Küll aga on võimalik näiteks tekitada istungil arutelu võimatus või neid variante on igasuguseid, mida saab veel tekitada. Tõsi, me läheme lõpphääletusele sellega seoses ja seal seda varianti ei ole, aga siis on teil võimalik tagasilükkamise ettepanek teha ehk siis hääletada selle konkreetse ettepaneku vastu ja see on iga Riigikogu liikme enda õigus. Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta! Aga, tõesti, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Me läheme väga laiali selle aruteluga.
15:20 Andrei Korobeinik
Mul on sügav mure. Siin vahepeal kõlas täiesti siiras ettepanek stenogrammist asju kustutada. Ja teie kui istungi juhataja seisukoht oli selline üsna, üsna leebe: no ja mis siin ikka, juhtub, no kustutame ära. Meil on, hea Lauri, parlamentaarne demokraatia. Hea kolleeg Lauri Läänemets ei tule kustutama asju, mis on stenogrammis. Ma tuletan meelde, et tegemist on sama erakonnaga, mis tahab nagu Eestisse igale poole panna politseikaamerad, mis hakkavad inimesi jälgima, näotuvastus ja kõik see, nüüd läheb ta stenogrammi kallale. See on seesama inimene, kes unustab ära, et temaga toimus seaduse üle kauplemine, ja teie lihtsalt vaatate pealt. No tuleb saalist ettepanek stenogrammist asju kustutada, mis siin ikka.
Mul on teile kui istungi juhatajale küsimus, kas teie arvates ei pea nagu niimoodi rangelt vahele tulema ja ütlema, et sellist asja Eesti parlamendis ei juhtu.
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg Andrei! Väga osav. Aga ma pean ütlema, et minu väga selge seisukoht Lauri Läänemetsale oli, et ta sai oma vastulause väga selgelt sõnastada. Lauri Läänemets ei saa teha ettepanekut midagi stenogrammist kustutada, stenogrammi ei muudeta sellisel kujul. Nii et neid muutusi ei ole võimalik sinna sisse viia. Ja ma usun, et kui te olete suutnud oma vastulaused siin protseduuriliselt ära öelda siis see olukord peaks olema lahenenud, vähemalt selle konkreetse küsimuse raames.
Züleyxa Izmailova, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:22 Züleyxa Izmailova
Aitäh, hea istungi juhataja! Te mainisite eelnevalt oma sõnavõtus, et on olemas teisi võimalusi, kuidas seda kolmandat lugemist siis kas peatada või katkestada, ja mainisite ka arutelu võimatust. Kas te saaksite palun täpsustada, kuidas täpsemalt …
15:22 Esimees Lauri Hussar
Ma parandasin ennast.
15:22 Züleyxa Izmailova
… ja mis on veel need võimalused?
15:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma parandasin ennast. Riigikogu liikmetel on võimalik võtta oma seisukoht ajakirjanduses avaldatud materjalide põhjal. Kui palju nad seda usaldavad või ei usalda, see on juba nende endi küsimus, nad saavad langetada selle väga selge seisukoha ja hääletada homme kas konkreetselt eelnõu poolt või vastu.
Võtan veel kaks protseduurilist, siis on Lauri Läänemetsal veel üks ettepanek ja siis läheks päevakorra kinnitamise juurde. Jaak Aab, palun!
15:22 Jaak Aab
Austatud Riigikogu esimees! Jah, siin on üritatud kahtluse alla seada, mis seal artiklis kirjas on ja mis seal ei ole. Kuidas seda võtta, eks ju, ja kuidas seda hinnata? Arvestades selle küsimuse väga põhimõttelist laadi, on ajalehed või ajakirjandusväljaanded tõenäoliselt selle juriidiliselt väga täpselt läbi mõeldud, sest neid ähvardab kindlasti kohtusse andmine, kui nad väidavad valefakte. Nii et ma ei kahtleks nendes faktides, mis seal kirjas on.
Aga minu ettepanek, mis protseduurikat puudutab. Riigikogu esimees on üks juhtfiguure valitsuskoalitsioonis, me teame seda kindlasti. Kas te võtaksite näiteks vaevaks – noh, te ütlete, et enne homset ju midagi juhtuda ei saa – pöörduda kas teie erakonda kuuluva majanduskomisjoni esimehe poole või siis Reformierakonda kuuluva peaministri poole, et neid asjaolusid põhjalikult kaalutakse ja üritatakse teha otsus, kas on mõistlik minna edasi, kui sellised kahtlused selle eelnõu menetlemise juures üleval on?
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma usun, et nii komisjoni esimees kui ka peaministri büroo ja jälgivad tähelepanelikult seda arutelu, mis siin saalis toimub, ja ettepanek on juba nendeni jõudnud. Nii et eks nad siis … Neil on võimalus alati seda ettepanekut kaaluda.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:24 Kalle Grünthal
Aitäh! Riigikogu kodu‑ ja töökorra § 13 lõige 2 punkt 20 ütleb, et Riigikogu juhatus kutsub vajadusel kokku fraktsiooni esindajad, et kuulata ära nende seisukohad Riigikogu töö korraldamisega seonduvates küsimustes. Praegusel hetkel on väga oluline küsimus selles mõttes. Ja teie olete öelnud, et no sisuliselt võtate ainuvastutuse selle peale, et te ei tee mitte midagi, kuna midagi teha ei saa. Tegelikult natukene mures sellepärast, sest praegusel hetkel võtate te vastutuse selles osas endale, et te ei tee midagi selle kahtlase väärtusega seaduse osas. Mul on lihtsalt ettepanek teile, et kasutades sedasama paragrahvi ja vajadust, oleks ikkagi mõistlik praegu kutsuda kokku juhatuse poolt fraktsioonide esindajad ja arutada seda küsimust. Sest mina ei näe küll mingit põhjust ja ma ei pea ka õigeks seda, et sellise kahtlusega seadused läheb kolmandale menetlusele. Siin on, ütleme, puudutatud teemad ka Riigikogu hea töö, hea tava, ja ütleme, selline, sellised asjad, mida te ise olete kogu aeg sealt puldist välja rääkinud. Nii et tegelikult ma paluksin ikkagi, et te võtaksite selle fraktsioonide esindajad kokku, arutaks seda küsimust ja siis kaoksid need pinged ära, tähendab, vead. Need hoovad on teil olemas ja kui te seda ei kasuta, siis ma näen, et te ei tahagi üldse Riigikogu head tava ja tööd üldsegi tunnustada, ainult sõnades.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Antud juhul Riigikogu vanematekogu on nõuandev organ juhatusele, aga juhatus ei ole siin praegu selles protsessis küll osapool. Me räägime ju päevakorra kinnitamisest ja sellest, et pärast päevakorra teatavaks tegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Juhatus seda teha ei saa. Te võite siin, me võime siin juhatusega ja juhatuse nõuandva organiga, milleks Riigikogu vanematekogu on, koguneda, ega see olukorda ei muuda. Selles mõttes, et see praegune RKKTS-i § 54 säte ütleb meile väga selgelt ette, mida me saame teha.
Anti Haugas, see on viimane, Anti Haugas, see on nüüd viimane protseduuriline küsimus, siis saab Lauri Läänemets selle võimaluse ettepanekut teha. Palun!
15:26 Anti Haugas
Aitäh teile! Minu küsimus puudutab võimalust katkestamine esitada. Aga lihtsalt Jaak Aabi küsimusest lähtudes: süüdi on peamiselt ikkagi see, kellele on artiklis rõhuasetus. Mina lugesin ja mulle tundus, et rõhuasetus on sotsidele. Kui tuleks katkestada, siis millal on neil õige hetk seda teha: kas homme, kui seda menetletakse?
15:27 Esimees Lauri Hussar
Ma veel kord täpsustan üle. Meil on homme lõpphääletus. Te saate hääletada kas eelnõu poolt või vastu, katkestamist enam läbi viia ei saa. Ja Lauri Läänemets, teil on ettepanek päevakorraga seoses. Palun!
15:27 Lauri Läänemets
Jaa, aitäh! Mul tõesti on ettepanek päevakorraga seoses, ma vaatan, et saalis on teadmatust palju. Seoses sellega, kas või härra Korobeiniku sõnavõtt selles osas, et ta tõesti ei tea, mida sotsid soovivad, räägib siin valet nende kaamerate kohta. (Saalis on sumin.)
15:27 Esimees Lauri Hussar
Vabandust, üks hetk! Ma ei kuule Lauri Läänemetsa küsimust ja ettepanekut. Lauri Läänemets, palun!
15:27 Lauri Läänemets
Anti, ära veel ära mine! Oota! Kuna härra Haugas ka polnud artiklit läbi lugenud ja oli valesti mõistnud ja minu arvates, et oleks aega asjaga tutvuda ja järgi mõelda ja kuna mul ei õnnestunud palvele vastust saada, et selle vaheaja teeksite, siis mina paluks küll enne hääletamist 10 minutit vaheaega.
15:27 Esimees Lauri Hussar
Selge! See oli konkreetne ettepanek. Enne seda, kui me hääletusele läheme, on 10 minutit vaheaega. Me asume tänase või siis selle töönädala päevakorra kinnitamise hääletuse juurde, aga enne seda on Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel palutud 10 minutit vaheaega. 10 minutit vaheaega.
V a h e a e g
15:38 Esimees Lauri Hussar
Austatud ametikaaslased, algataja ettepanekul jäävad käesoleva nädala päevakorrast välja tänane kuues päevakorrapunkt, milleks on arupärimine nr 776, ning kolmapäevased 20., 21. ja 22. päevakorrapunkt, milleks on eelnõude 631, 625 ja 626 esimesed lugemised. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 18. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:39 Hääletustulemused
15:39 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 62 Riigikogu liiget, vastu 13, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Ja palun siia Riigikogu kõnetooli kõigepealt Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:39 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust taristuminister. See eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:40 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ja järgnevalt palun siia kõnetooli kolleeg Annely Akkermann, palun!
15:40 Annely Akkermann
Tere päevast, austatud esimees, head kolleegid! Rahanduskomisjon on ühehäälselt otsustanud algatada mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu, mida mul on hea meel üle anda. Eelnõuga luuakse alus mootorsõidukimaksu maksustamisperioodi lühendamiseks olukordades, kus sõidukit ei ole enam võimalik kasutada, näiteks hävimise ja varguse korral. Samuti peatatakse maksukohustus sõiduki ajutisel kustutamisel ajaks, mil see on varguse tõttu Politsei‑ ja Piirivalveameti poolt tagaotsitavaks kuulutatud. Sellega viiakse mootorsõidukimaksu seadus kooskõlla põhiseadusega ja tagatakse omandipõhiõiguse piirangu proportsionaalsus. Aitäh! Eelnõu on juba saadetud virtuaalselt.
15:41 Esimees Lauri Hussar
Elektrooniliselt. Aitäh! Järgnevalt kolleeg Arvo Aller, palun!
15:41 Arvo Aller
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mul on natukene maisemad ja inimestelähedasemad teemad regioonidest. Üks arupärimine on regionaal- ja põllumajandusminister Henrik Johannes Terrasele ja teema on Lääne-Virumaal rändavad punahirved, mis rahvale on väga vastukarva. Punahirved rändavad kõrvamärkidega ja kõrvamärgid on Lätist. Mis näitab seda, et Läti hirved on jõudnud Kunda ja Viru-Nigula kanti ja kohalikud on selle pärast mures. Kohalik omavalitsus on ilma konkreetsete juhisteta. Seda on kajastanud Lääne-Virumaal Virumaa Teataja mitmes erinevas artiklis. Kuna tegemist on koduloomadega, siis neid jahtida ei tohi ja siis ta peaks olema Põllumajandus- ja Toiduameti teema. Aga kuna nad on metsas, siis ta peaks olema Keskkonnaameti teema. Nii et üks igavene tohuvabohu ja pundar.
See juba toimus selle aasta kevadel ehk märtsikuus ja sellest lähtuvalt võib-olla nüüd sügise poole saavad asjad selgeks, et kes vastutab, kust farmist toodi need punahirved, kus Läti farmis nad olid. Et ametnikud ja kaks riigiasutust, nii Põllumajandus- ja Toiduamet kui ka Keskkonnaamet, oma koostööd jätkaksid ning kaasaksid sinna nii kohalikud ettevõtjad kui ka kohaliku omavalitsuse. Aitäh!
15:43 Esimees Lauri Hussar
Rohkem kõnesoove ei ole. Ma olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu ja ühe arupärimise. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise seaduses ettenähtud korras.