Aitäh! Lubage mul alustada ühe looga lapsepõlvest. Kui käisin koolis, oli Eesti Venemaa okupatsiooni all, aga koolilõunaid siiski pakuti. Me sõime niimoodi, et õpilased sõid isekeskis ja õpetajad kusagil mujal. Üldiselt see toidu kvaliteet oli päris kohutav, aga ühel ilusal päeval pakuti algklassi õpilastele kiluvõileibu. Kiluvõileivad on selline asi, mis lastele sageli ei maitse, mille tegelikku väärtust õppivad eestlased tundma ikkagi elukogemuse käigus. Ja mis siis juhtus nende kiluvõileibadega? Juhtus see, eks poisikesed hakkasid nendega loopima. Ja mis eriti hull, üks kiluvõileib jäi söökla lakke kinni. Ja nüüd see poiss, kes selle oli sinna visanud, ei julgenud seda tunnistada, ei julgenud süüd omaks võtta ja miskipärast näitas minu peale näpuga, justkui mina olla selle visanud sinna. Mul on see tunne siiamaani meeles. Mind süüdistati milleski, mida ma ei olnud teinud, aga mis veel hullem, mis läks põhimõttelisse vastuollu minu enda väärtushinnangutega.
Ma olen kasvanud perekonnas, kus toidu austamine on väga-väga au sees. Meie peres anti maha kukkunud leivatükile suud. Ja ainuüksi mõte toidu loopimisest oli mulle sügavalt vastumeelt, sest see läks täielikku vastuollu minu enda väärtushinnangutega. Ja lisaks veel see ka, et mind süüdistati asjas, mida ma tegelikult tõesti teinud ei olnud.
Ja täna on tegelikult see olukord samasugune. Mind süüdistatakse asjades, mida ma teinud ei ole, aga mis veel hullem, mis lähevad ka vastuollu minu enda väärtushinnangutega. Kui meil äsja siin kõneles Poola Seimi juht, siis ta rõhutas kahte asja. Ärgem mingem populismi õnge! Ja teine: ärgem muutugem halvemateks inimesteks, kui me tegelikult oleme! Ja ma loodan väga, et siin Riigikogu saalis me ikkagi hoiame neid väärtusi, sest need on need väärtused, mis Eesti rahva vabaduse püsimiseks on äärmiselt vajalikud.
Hakkame siis otsast minema. Mind süüdistatakse selles, justkui ma olevat venitanud konkurentsidirektiivi ülevõtmisega. Kuulge, head inimesed, see Euroopa Liidu konkurentsiõiguse direktiiv, mille ülevõtmisest me räägime, võeti vastu 11. detsembril 2018. aastal. Sellel ajal, kui see direktiiv oleks tulnud Eesti õigusesse üle võtta, kandsid valitsusvastutust ja olid justiitsministrid tänased umbusaldajad. Ehk needsamad inimesed, kes ütlevad täna, et ma olla venitanud, on need inimesed, kes tegelikult jätsid õigel ajal oma töö tegemata. Miks nad selle tegemata jätsid, ühtegi piuksu pole kostnud. Aga näpuga näidatakse minu suunas.
Nüüd on lisandunud veel sotsiaaldemokraadid, kes ütlevad, et oi-oi, ikka on venitatud. Kuulge sõbrad, ma sain ministriks eelmise aasta juulikuu viimastel päevadel. 6. augustil juba saatsin ma sotsiaaldemokraatidele parandatud eelnõu. 6. augustil eelmisel aastal! Kusjuures eelmine valitsus, saate ilusti avalikest allikatest järgi vaadata, on meedias öelnud, et nojah, meil on siin üks eelnõuga, aga see tõesti päris hästi ei vasta põhiõiguste kaitsele ja see eelnõu tuleb parandada ja muuta ja justiitsministeerium sellega tegeleb. Loetud päevadega ma esitasin selle eelnõu ja mida tegid sotsiaaldemokraadid? Ei vastanud, keeldusid kokkusaamistest, venitasid nii, kuis suutsid, ja nüüd näitavad näpuga minu peale.
Ma olen esimene minister, kes on suutnud selle eelnõu tuua pärast kõiki neid aastaid, pärast kõiki neid päevi, mida on olnud rohkem kui põhikooli ja gümnaasiumi läbimiseks vaja läheb, siia saali, mis on läbinud teise lugemise.
Jah, me oleme seisnud selle eest, et Eesti riik ei omavolitseks inimeste kallal, et me euroopalikult tagaksime tarbijatele parima võimaliku konkurentsiolukorra, et me oma ettevõtetele tagaksime parima võimaliku konkurentsiolukorra. Me ei ole seda direktiivi üle võtmas mitte lihtsalt niisama, me isegi kuldame seda üle. Me võtame rohkem, me teeme rohkem asju, kui Euroopa Liit ette näeb. Kui ma üldiselt seisan sellele vastu, et me ei ülekuldaks Euroopa Liidu õigust, siis selle konkurentsidirektiivi juures olen ma olnud seda meelt, et jah, me lisame siia veel asju selleks, et meie tarbijad oleksid paremini kaitstud ja et meie ettevõtetel oleks parem konkurentsiolukord.
Ent nüüd need inimesed, kes ise jätsid oma töö tegemata, kelle süül on tegelikult Eesti rahval nüüd kaelas see ajalooline trahv, nüüd need inimesed näitavad minu peale näpuga. Teate, minu väärtushinnangutega käib ka see vastuollu, kui inimesed, kes on pandud oma tööd tegema, oma tööd ei tee. Ja tõesti, need justiitsministrid Isamaa Erakonnast, kes pidid aastatel 2019 ja 2020 selle direktiivi Eesti õigusesse üle võtma, jätsid selle töö häbemata kombel tegemata. Nüüd ma loodan, et kolmas lugemine Riigikogus lahendab selle asja lõplikult ära.
Milles mind veel süüdistatakse? Mind süüdistatakse selles, et ma olen igati vastutustundlikult, igati avalikult, igati kõiki osapooli kaasates otsinud lahendust küsimusele, mis ju tegelikult ei peaks panema meid nii väga kurvastama. Meil on Tartu vangla tühi. Eestis on kuritegevuse tase sedavõrd madal, et erinevalt väga paljudest teistest riikidest on meil tühi kinnine vanglahoone. See näitab tegelikult väga paljude valitsuste väga head tööd aastate pikku, näitab meie vanglateenistuse väga head tööd ja näitab seda, et ka meie politsei, prokuratuur, kohus, kõik on teinud tööd selle nimel, et kuritegevuse tase Eestis oleks madal.
Kui Eesti inimesed näevad, et raske kuritegevus on ohuks, ainult 2% inimesi ütleb Eestis niimoodi, siis Rootsis on see tõepoolest üle 40% inimestest. See vahe on määratu. Ja juba 23. veebruaril 2023. aastal – ma rõhutan üle: 2023. aastal –, kui Eesti Rahvusringhääling tutvustas erinevate erakondade valimisprogramme, see oli enne Riigikogu valimisi, tutvustas Isamaa Erakonna justiitsminister Lea Danilson-Järg seda avalikult Eesti Rahvusringhäälingule valimissaates, et Tartu vangla on tühi, meil on see hea olukord, et meie kuritegevuse tase on madal ja valitsus kaalub Tartu vangla rendile andmist välisriikidele. Kõik saavad selle järgi kontrollida. Isamaa Erakond sellise valimisavalduse tegi. Ja tõepoolest, ka vanglateenistus kinnitab, selleks ajaks olid juba analüüsid alanud, et mida teha tühja vanglahoonega. Oli juba kaalutud seda, kas vangla lammutada, kas sootuks tühja hoonet hoida maksumaksja kulul. Ei, Isamaa arvas enne Riigikogu valimisi ja ütles selle ka avalikult välja valimissaates, et valitsus kaalub Tartu vangla rendile andmist välisriikidele. Praegune valitsus on igati avalikult sellesama teema lahendamisega jätkanud.
Head sõbrad, augustis eelmisel aastal andsin ma sellessamas Eesti Rahvusringhäälingus intervjuu, kus ma ütlesin, et valitsus kaalub kolme alternatiivi vahel. See oli eelmise aasta augustis. Need kolm alternatiivi olid. Hoida tühja hoonet ja lasta maksumaksjatel kinni maksta 12 miljonit eurot aastas. Sellel hoonel on ju ülalpidamiskulud. Meil seisab muuseas Jõhvis juba 2021. aastast täiesti tühi arestimaja. Ja me oleme kahjuks näinud, kuidas seda tüüpi hoonetele tühjalt seismine mõjub laastavalt. Tartu vangla on väga kallis hoone. Selle ehitamisel omal ajal ühe vangistatu kohta oli hind terve eramaja ehituse jagu. Mäletate? Toona heideti ette, et ühe kinnipeetava kohta maksumaksja maksis, terve villa oleks saanud selle raha eest ehitada. See tundus inimestele hirmutav. Aga see on nii kallis ehitus selle pärast, et ta on maailma üks moodsamaid vanglaid, millest ei ole võimalik põgeneda ja kus turvalisus on tagatud kõige-kõige-kõige paremal moel, mida kaasaegne ühiskond üldse suudab ette kujutada. Sealt ei ole ka kunagi põgenetud.
Valitsus arutas neid kolme alternatiivi, ja see on ilusti avalikult kajastatud, 26. septembril 2024. aastal ja andis Justiits- ja Digiministeeriumile, toona siis veel Justiitsministeeriumile mandaadi pidada konsultatsioone, kas vangla rent üleüldse oleks võimalik. Nii et kui te mulle praegu ette heidate seda, et ma toona ütlesin, et lepingut veel sõlmitud ei ole, kokkulepet tehtud ei ole ... Muuseas, seda ma võin kinnitada ka praegusel hetkel siin: kokkulepet sõlmitud ei ole.
Tõsi on see ja me kajastasime seda igati avalikult, et nii nagu oli Isamaa erakond seda välja pakkunud, pidasime ka meie läbirääkimisi erinevate riikidega, eelkonsultatsioone ja jõudsime sinnamaani, et see põhimõtteliselt oleks võimalik. Me tellisime ka põhiseaduslikkuse analüüsi, see on ka täiesti avalik dokument olnud. See põhiseaduslikkuse analüüs näitas, et jah, me saaksime seda Eestis teha, aga ainult nii, et me oleme peremehed omaenda maal, et meie vanglas kehtib Eesti õigus. See muutis rahvusvahelised läbirääkimised palju keerukamaks, kuna senine vangla rendi praktika maailmas on olnud niimoodi, et kehtinud on teise riigi õigus.
Mandaat läbirääkimiste pidamiseks anti mulle Vabariigi Valitsuse poolt alles 13. märtsil 2025. aastal. Pärast seda alles algasid läbirääkimised. Täna me räägime sellest teemast seetõttu, et valminud on lepingu projekt, mis on eelnõude infosüsteemis avalik ja seda avalikku eelnõu projekti me kõik koos vaatame. Kokkulepet saab sõlmida ainult nii, et mõlema riigi parlamendid on sellega nõus. Alles siis sünnib kokkulepe.
Turvalisus – erakordselt oluline. Ma loodan, et ma saan veel küsimustele vastates ka mitu korda seda kinnitada: jah, me alustasime turvalisusest, loomulikult. Nii Politsei- ja Piirivalveamet kui ka Kaitsepolitseiamet kaardistasid võimalikud riskid ja koostöös, tihedas koostöös, nagu jõuametkonnad on ka kinnitanud pressikonverentsil, tihedas koostöös me maandasime kõik riskid. Loomulikult vangla ei ole suhkruvatitehas. Loomulikult on nii vangla kui ka tegelikult liiklusesse minek või isegi kooli keemiatund sellised kohad, kus riske ei ole kunagi võimalik täiesti nulli maandada. Aga meie riigis töötavad väga head politseinikud, väga head kaitsepolitseinikud, maailma tipptasemel vanglateenistujad ja need inimesed on teinud kõik, et need riskid maandada nii madalale kui võimalik ja see kajastub ka terves reas lepingu projekti punktides.
Jah, nüüd heidetakse meile ette, justkui alles oleks jäänud niisugused kurjategijad, kelle nimetustki on paha, tülgastav suhu võtta, seda nimetust nagu vägistaja või seda nimetust nagu kiremõrtsukas. Ametkondlikus keeles nimetatakse neid madala riskitasemega kinnipeetavateks, sest neil käib väga vähe külastajaid. Meie eesmärk on olnud see, et Eestisse võiks tulla kinnisesse vanglasse üksnes sellised, kelle riskitase Eesti ühiskonnale on kõige madalam, ja need on need, kes ei ole võrgustunud, ei ole radikaalid, ei ole seotud terrorismiga, ei ole seotud gängikuritegevusega, ei ole radikaliseerunud, ei ole usuliste äärmuslike vaadetega ja nii edasi ja nii edasi. Jah, sealt jääb üsna väike osa alles.
No ja lõpetuseks. Mulle heidetakse ette seda, et ma ei ole rikkunud seadust. Vaat see on nüüd see koht, kus ma tõesti tahaks öelda, et kas me oleme tõesti sinnani jõudnud. Eestis me oleme näinud, kuidas justiitsministritele on avalikkus ja minu arust täiesti põhjendatult ette heitnud isegi seda, kui justiitsminister on tundnud huvi mingisuguse menetluse edenemise vastu, et kas see liigub piisavalt kiiresti. Isegi seda on Eesti avalikkus justiitsministritele ette heitnud varasemalt, rõhutades üle seda põhimõtet, mis meil on prokuratuuriseaduses juba algusest peale ja mis ütleb seda, et justiitsministritel on seadusega keelatud sekkuda kriminaalmenetlustesse. Seadusega on keelatud mis tahes justiitsministri sekkumine. Ja seda selleks, et me mitte kunagi enam ei taha Eestis näha neid õudusi, mida me oleme Vene okupatsiooni ajal näinud, kus poliitikud, nimetagem neid siis nii, kus okupandid sekkusid õigusemõistmisse. Ei, meie elame vabas õigusriigis. Meie elame vabas õigusriigis, kus poliitikud ei sekku kriminaalmenetlustesse, poliitikud ei ole need, kes lähevad näpuga näitama, et alustage seda või lõpetage seda. See on õigusriigi üks alustalasid. Ja seda väärtust hoian mina ja ma väga loodan, et hoiavad ka kõik järgnevad justiitsministrid Eesti Vabariigis, sest see on väga-väga oluline väärtus Eestile.
Mis puudutab moraalset seisukohavõttu, siis ma olen algusest peale esimeste uudiste lugemise järel meediast seda kinnitanud, et nii minu hinnangu kohaselt kui ka terve Eesti Vabariigi seisukohana see on see, mida ka iga Eesti inimene tunneb, iga vägistamine tekitab kahju, iga vägistamine tekitab tervisekahju, siin ei ole mingisugustki kahtlust. Ja ma olen kasutanud kõiki tööriistu, mis mul seaduse järgi kasutada on. 11. aprillil pöördusin advokatuuri poole, kuna riigi poolt määratud kaitsja ei olnud esitanud kannatanute huvides kahjunõuet. Miks ta seda ei esitanud, kuigi riik tema tegevust on rahastanud? Sellele peab vastuse andma advokatuuri aukohus. Aga tõesti, selle avalduse ma olen teinud, advokatuur on vastanud, et jah, nad on selle menetlusse võtnud.
Ma olen kõikides sõnavõttudes seda rõhutanud, et moraalne hinnang sellisele vägistamisele saab olla ainult täielikult hukkamõistev. Ja ei ole mingitki kahtlust selles, et igasugune vägistamine, iga vägistamine tekitab kahju kannatanutele, kannatanute lähedastele. Tekitab tervisekahju kannatanutele ja kahjuks unetute ööde, rikutud närvide ja hooldekodu puhul ka põletava süütundega, mida me näeme ka rahvusvahelisest kohtupraktikast, millele olen ka tähelepanu juhtinud, ka lähedastele. Siin ei ole mingitki kahtlust.
Nagu te nägite, väärtushinnangud on need, mis ma loodan, et meil kõigil on siin saalis ühised. Aga süüdistanud olete te paraku mind asjades, mis kas oleks seadusevastased, mis on kas otseselt valed või mida on teinud keegi teine. Vastan hea meelega kõikidele küsimustele ja olen selles mõttes tänulik, et me saame siin ehk täna mitu asja selgemaks. Ka mina muretsen selle pärast, et Eesti inimesed saaksid tunda ennast igati turvaliselt Eestis ja et me avatult jätkuvalt räägiksime edasi kõikidest ohtudest, kuidas neid saab maandada, mida on täpsemalt silmas peetud. Selle üle arutlemine on tegelikult siin Riigikogu saalis vajalik, me oleme seda juba mitu korda teinud ja taas ja taas olen loomulikult valmis seda tegema. See on äärmiselt oluline. Aga veel kord: seda kiluvõileiba sinna kooli saali lakke mina ei visanud ja toitu tuleb austada. Aitäh!