Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Aasta on möödas ja aeg on teha järjekordne ettekanne kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta. Traditsiooniliselt annan kõigepealt ülevaate kohtusüsteemist, numbritest, mis meil on, räägin arengusuundadest, muredest ja lõpuks ka ettepanekutest seadusandjale.
Kõigepealt tagasivaade. Ma olen alati kinnitanud ja võin jätkuvalt kinnitada, et kohtusüsteem toimib korrakohaselt: tagatud on sõltumatu ja erapooletu õigusemõistmine ja kohtuasjade lahendamine enamasti mõistliku aja jooksul. Tõsi on aga see, et süsteemi tõhusus on jätkuvas languses. See seab meid eriti eelarve kärpimise tingimustes keeruliste valikute ette.
Kõigepealt numbritest. Ma ei hakka ükshaaval ette lugema, teil on need tekstid olemas, ma katsun lihtsalt kokkuvõtlikult järeldusi teha.
Rahvusvaheline vaade. Meil ei ole veel uut [The EU] Justice Scoreboard'i tulnud, [nii et ma ei tea,] kus me seal edetabelis eelmise aastaga võrreldes oleme. See peaks varsti tulema. Eelmisel aastal me olime veel Euroopa paremate hulgas. On kahtlusi, et sel aastal me selles edetabelis vaikselt langeme. Eks me näe.
Tuleb tõdeda tervikuna, et uute kohtuasjade arv on üldiselt jäänud samaks või valdkonniti on süüteomenetluses isegi vähenenud, kuid kohtute jõudlus kahjuks sellest paranenud ei ole. Vastupidi, menetlustähtajad on võrreldes eelmise aastaga enamasti pikenenud.
Tsiviilasju oli põhimõtteliselt sama palju nii aastal 2024 kui ka 2023 – 0,3% vahet. Kuid juba viiendat aastat järjest menetlusajad pikenevad. Kahjuks on nii, et eelmisel aastal oli hüpe eriti suur. Muidu oli see paari päeva kaupa, aga nüüd on pikenemine jõudnud 107 päevalt 123-le. Kui aga võtta need asjad, kus mõlemad pooled on aktiivsed ehk ka kostja vastab hagile, nii et seda ei lahenda tagaselja otsusega, siis keskmine tsiviilasja menetlusaeg on 372 päeva. Ehk enam kui aasta tuleb arvestada ühe kohtuasja lahendamiseks esimeses kohtuastmes.
Iseenesest on positiivne, et süüteoasjade arv on juba 2019. aastast kogu aeg vähenenud. Öeldakse, et inimesed teevad vähem kurja, vähem uuritakse, vähem kohtuasju, aga nii ta on igatahes. Eelmine aasta oli langus kriminaalmenetluses 3,1% ja väärteomenetluses 3,6%. See ei ole suur, aga siiski, igal aastal on väike vähenemine. Võiks ju eeldada, et ka menetlusaeg läheb siis paremaks. Tõesti, üldmenetluses ongi läinud menetlusaeg lühemaks: 310 päevalt 299 päevale. Tõsi, 2022. aastal oli see 245 päeva, sinna me ikkagi jõudnud ei ole ja on põhjust ka siin muretseda. See-eest on olemas hästi suuri kriminaalasju, mida on menetluses kokku 10, ja nende menetlusaeg on olnud üldiselt 803 päeva. Lihtsaid asju lahendame mõnekümne päevaga.
Eriti murelikuks teeb haldusasjade arvu kasv. Põhimõtteliselt võib öelda niimoodi, et 2023 oli tõus peaaegu 11%, 2024 on veel 10% juurde tulnud. Seega on kahe aastaga 20% ehk viiendik tööd juurde tulnud asjade arvu mõttes. See on väga suur hulk, olgem ausad.
Samas tuleb tunnustada halduskohtunikke – ma ei taha öelda, et ainult neid, aga siiski –, sest nemad on suutnud menetlusaega lühendada 162 päevalt 153-ni.
Kriitiline on seis aga ringkonnakohtutes, kus on ka koormust tulnud jällegi erinevalt. Süüteoasjades kriminaalmenetluses on 8% vähem kaebusi, väärteoasjades 4,8% vähem kaebusi, kuid tsiviilasjades on kaebusi 4,6% rohkem ja haldusasjades 23% rohkem. Ühe aastaga on enam kui viiendik juurde tulnud ja see kajastub kindlasti ka menetlusaegades.
Halduses lahendatakse ringkonnakohtus apellatsioonkaebusi keskmiselt 322 päevaga, nii et aastaga on juurde tulnud, ütleme, üks kuu. Kriminaalmenetluses, jah, lahendatakse kaebusi 90 päevaga, aga ka seal on viis päeva juurde tulnud, vaatamata sellele, et asjad on vähenenud. Tsiviilasju lahendatakse ringkonnakohtus 249 päevaga, aastaga on 10 päeva juurde tulnud.
Mis veel öelda? On ka erinev edasikaebeprotsent asjades ja see on meil tegelikult olnud läbivalt enam-vähem niimoodi. Tsiviilasjades maakohtu otsuseid vaidlustati ainult 5%. Ainult 5%, seega 95% jääb [jõusse]. Süüteoasjades on 10%, aga haldusasjades 35%. Iga kolmas asi läheb edasikaebamisele, see väärib mõtlemist.
Riigikohtus on samuti menetlustaotluste arv 10% tõusnud. Menetlusaeg on natukene lühenenud ja menetlusse võeti 12% kaebusi – seda on 2% rohkem kui aastal 2023.
Kokku võttes, kui vaadata viie aasta perspektiivis, on menetlustempo ja jõudlus halvenemas. Kriitiline on seis apellatsioonimenetluses. Viie aasta jooksul on maakohtutes on menetlusajad olnud pikemad keskmiselt 11%, sealhulgas tsiviilasjades 27%, halduskohtutes 21% ja ringkonnakohtutes 44%, sealhulgas haldusasjades koguni 62%. Nii et aeglustumine on olnud suur.
Kohtute koormuse erinevused on jätkuvalt arvestatavad. Samas, ressurssi, mida riik on siia rahaliselt sisse pannud, on olnud. Kohtuasjad on läinud, ütleme, inimressursi mõttes 2020. aastast võrreldes 85% kallimaks. Mis on see põhjused? Ega keegi lõpuni seda ei tea. Asjad on muutunud mahukamaks ja keerulisemaks ning on toimunud ka põlvkonnavahetus. On valdkonnad, kus kohtud on hakanud asju põhjalikumalt käsitlema, näiteks räägin [pärastpoole] veel tarbijakrediidi asjadest, kus kohtupraktika on muutunud, ja töökorralduse teemadest.
Mis meil siis kohtunikkonnast vastu vaatab? Eestis on kohtunike ametikohti 249, neist on täidetud 244, nii et on ajutised kõikumised siia-sinna. Eelmise aasta maikuust alates on pensioneerunud 16 kohtunikku. Üks kohtunik lahkus ametist pärast peaaegu kolmeaastast teenistust, kaks on samamoodi lahkumas. Rõhutan seda, sest varem ei ole kohtunikud noorelt meilt ära läinud, aga nüüd on kolm tükki ühe aasta jooksul otsustanud, et see amet ei sobi neile või nad ei soovi jätkata, sealhulgas üks riigikohtunik. Üks kohtunik tagandati ametist. Juurde on tulnud 10 uut kohtunikku, vahetunud on esimehed Tallinna Ringkonnakohtus, Tartus, Harjus, Viru Maakohtus.
Eesti kohtuniku portree vaatab vastu sellisena. Keskmine vanus on temal 48,5 aastat, see on pisut langenud võrreldes varasema ajaga. Põlvkonnavahetus jätkub, sellel aastal on meil ametis 15 pensioniõigusega kohtunikku, eelduslikult 9 inimest pensioneerub ja 29 võiks veel pensioneeruda 2030. aastaks. Rohkem kui pooltel kohtunikest ei ole enam kohtunikupensioni õigust.
Töötajate voolavus on samuti kasvanud, 2024. aastal oli see üle 10%. Halvasti on kohtunikueksamiga. Aastal 2023 soovis kohtunikueksamit teha 33 inimest, aastal 2024 oli soovijaid 13, aga mitte ükski neist eksamit ära ei teinud. Ka see on näitaja.
Et halbadest uudistest rääkimist veel mitte lõpetada, ütlen, et kohtute usaldusväärsus, mis muidu on tõusnud ja jõudis 2023. aastal 71%-ni – see on väga kõrge tase –, on aastaga langenud 65%-le. Nii et väike langus siingi. Ilmselt on [põhjus] nii menetlusaegade pikenemine kui ka avalikkuse negatiivne tähelepanu mõne kohtuasja suhtes.
See aga ei tähenda seda, et me ei tegeleks oma probleemidega. Tegeleme, vajaduse korral ka distsiplinaarmenetlustes – seda käsitleti ka värskel kohtunike täiskogul ühe keskse teemana. Viimasel ajal on oluliselt kasvanud kohtunike peale esitatavate kaebuste arv, eriti menetluse venimise tõttu. Teine [kaebuste põhjus] on kohtunike käitumine [menetlusosalistega] kohtuistungil. Riigikohtusse laekus eelmisel aastal rahulolematuse kohta kohtunike tegevusega umbes 50 kaebust, millest 31 saab pidada taotluseks algatada distsiplinaarasi.
Kõikide kohtute esimeeste peale kokku laekus selliseid taotlusi kokku üle 200 – seda on märkimisväärselt palju –, neist enam kui pooltes väljendati rahulolematust menetluse kestuse üle. Distsiplinaarkolleegium arutas eelmisel aastal kahte väga tõsist süüdistusasja, mõlemal juhul mõisteti kohtunikud süüdi, ühel juhul tagandati kohtunik menetlusest, teisel juhul karistati kohtunikku palga vähendamisega.
Oleme üritanud kohtumenetlust rohkem ja mugavamalt avalikkuse ette tuua – kui midagi positiivset öelda –, oleme teinud avalikest istungitest ülekandeid. Riigikohtus toimus eelmisel aastal koguni 12 istungit, [neist seitset oli võimalik jälgida otseülekandena veebis] ja huvi nende istungite vastu oli väga suur. Jätkame loodetavasti nende projektidega ka edaspidi.
Nüüd Riigikohtu enda tegevusest seaduste kohaldamisel. Selle osa kohta on mul ettekande lisas ära toodud kolleegiumide esimeeste põhjalik ülevaade. Ma katsun siinkohal sellest väga lühidalt rääkida, sest seal lisas on kirjas, millega kõigega me oleme tegelenud.
Alustades põhiseaduslikkuse järelevalvest asjadest, neid oli meil eelmisel aastal menetluses 27, nendest kaks vaadati läbi Riigikohtu üldkogus. Kahel juhul tuvastas Riigikohus [vaidlusaluse] seaduse või normi põhiseadusvastasuse: üks neist oli Vabariigi Presidendi taotlus maamaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse kohta, sidumine usaldushääletusega Riigikogus; ja teine oli kohtu taotlus tunnistada põhiseadusvastaseks elektrituruseaduse regulatsioon, mis nägi võrguga liitumise tagatise rakendamiseks ette üheksast kuust lühema üleminekuperioodi.
Meil oli valimiste aasta, palju oli valimiskaebusi. Kaebusi oli ka Riigikogu töökorralduse ja otsuste peale. Ja uus trend on ilmselgelt omavalitsuste kaebused riigi vastu. Meil on ka praegu menetluses Saue ja Kiili valla taotlused, üks planeerimise korralduse ja teine rahajaotuse peale. Lahendasime eelmisel aasta üldhooldusteenuse rahastamise teemalist kaebust väga põhimõttelistes õigusküsimustes.
Nii. Jah, kohtutest tuli meile tegelikult ainult kolm taotlust. Ma pean õiendama ühe asja ära. Nimelt, kirjas on, et õiguskantsler ei esitanud ühtegi taotlust, tegelikult ta aasta lõpus ikkagi ühe esitas, aga ta võttis selle tagasi. Õiendan selle siin ära, teen sellise täpsustuse.
Tsiviilasjadest võib välja tuua neid asju, mis tsiviilkolleegium ise on välja toonud. Täpsemalt, korteriomandit puudutavad vaidlused, mida on endiselt väga palju, need on igapäevased vaidlused, näiteks maja juures parkimise korra küsimused. On täpsustatud hüvitiste maksmist sotsiaalmeedia kommentaaride eest, töövõtulepingust tulenevat ehitaja tasunõuet, [õiguste kaitset] spordivaidlustes, ühisvara jagamist ja üldse perekonnaasjadega seotud küsimusi. Eriti aga tegeldi tarbijakrediidi probleemidega, kui tarbijad on jäänud võlgu liigkasuvõtjalike laenude tagastamisel.
Süüteoasjadest. Riigikohtu kriminaalkolleegium lahendas mitu avalikkuse tähelepanu all olnud süüteo asja, nagu kahes kohtuastmes vägistamises õigeksmõistmise tühistamine, 1970. aastatel toime pandud kuritegudes osaline rehabiliteerimine, toimingupiirangu rikkumine, autojuhi vastutus kaassõitja vigastuste eest, mittevaralise kahju hüvitise suurus kuriteos kannatanule, riigihangete reeglite rikkumine, rahapesu ja pankrotimenetlus. Põhjalik ülevaade on toodud seal lisas, igaüks saab sealt detailselt seda lugeda.
Eriti pikk on [loetelu] veel haldusasjadest, kus on tehtud väga olulisi lahendeid keskkonnaõiguses. Just nimelt see on meil tõusev teema, seal on küll ehitamise keelamine, rohevõrgustikud, kaevandamise lubamine, veelubade andmine, mille suhtes on mitmeid olulisi lahendeid, samuti on neid kinnipeetavate raviga seoses, maksuõiguses ja andmekaitses.
Ka viimased koroonakaebused on loodetavasti Riigikohtusse jõudnud. Omavalitsuse avalike teenuste osutamine, võrguteenuse teemad, struktuuritoetused – mida kõike Riigikohtu halduskolleegiumi eelmisel aastal ei käsitlenud. Pikk ja põhjalik ülevaade on olemas. Kaks kaebust oli Riigikohtu üldkogus kohtunike distsiplinaarasjades. Tegeldi ka kohtunikueksamikomisjoni otsuse peale esitatud kaebusega.
Väline vaade [Euroopa] Inimõiguste Kohtust on positiivne, võiks öelda. Positiivne on see, et Euroopa Inimõiguste Kohus eelmisel aastal viies sisuliselt läbi vaadatud asjas Eestist mitte ühtegi rikkumist ei leidnud. Nii et tunnustame meie riiki.
Samas on kaebuste hulk väiksem – 97, see on kuus kaebust vähem kui 2023. Nii et on vähenemise trend. Siiski võib öelda, et 10 000 elaniku kohta oleme kaebajatest Euroopa keskmisest kaks korda üle, seega on meie inimeste kaebamise komme jätkuvalt väga tugev. Aasta alguses oli pooleli 12 asja.
Euroopa Kohust tegi 2024. aastal Eesti [kohtutest tulnud taotluste alusel] eelotsused kolmes asjas: põllumajandustoetuste maksmise, keskkonnateabe direktiivi tõlgendamise ja investeerimisprojektiga seotud kulude [hindamise] kohta. Sel aastal on Euroopa Kohtus tehtud otsus sularahavahetuskursi kohta. Pooleli on menetlus seitsmes asjas, muu hulgas keskkonnaasjade üle, sidevõrgu [kasutusloa], kohtualluvuse kokkulepete, valimiskautsjoni ja isikuandmete [avaldamise] üle. See on esimene osa.
Teiseks, arengusuunad kohtusüsteemis. Kõigepealt, jah, kokkuvõte sellest, millest ma rääkisin, on see halb pool. Ma kinnitan, et tegelikult on olukord [hea], õigusemõistmine toimib, aga tendents on halb. Sellele tuleb vastu astuda, kui me ei taha, et mõne aasta pärast on ka olukord halb.
Keeruline aeg on. Meie ühiskondlikud ootused kohtule, eriti asjade lahendamise kiirusele, üha tõusevad. Samas läheb õigusemõistmise teenus üha aeglasemaks ja kulukamaks, seda tuleb tunnistada. Seda saab põhjendada muu hulgas asjade keerukamaks muutumise ja kohtunike põlvkonnavahetusega, aga loomulikult, ega see menetlusosalisi ei lohuta. Samas ei tohi asju teha ülejala, eks ole, kohus peab leidma sobiva tasakaalu kvaliteedi ja menetlusaja vahel.
Me oleme maha jäämas kohtumenetluse digiteerimise uue etapiga, eriti sellega, mis puudutab tehisintellekti. Paljud riigid on meist ette läinud või ette minemas. Nii et meie suur digiriigi kuvand käib alla, seda võib ilmselgelt praeguse seisuga öelda.
Aastat on varjutanud eelarve kärpimine, kohtumajade sulgemine või sulgemise plaan, samuti inimeste koondamise oht võimaliku kokkuhoiumeetmena. Palkade indekseerimise jätkuv pidurdamine vastuolus varasemate lubadustega on põhjustanud meelepaha ja kohtuvaidlusi. Kohtusüsteemi reformimise kava, esmajoones kohtute ühendamise plaan, on
kohtunikkonda lõhestanud, usaldusväärsus süsteemis on vähenenud. Kohtunikud on stressis, nagu on ka meediasse jõudnud, menetlusosalised on rahulolematud, see
väljendub rohketes distsiplinaarmenetluse algatamise avaldustes. Osa kolleege on asunud süsteemist lahkuma, kuna neile ei sobi töökorraldus või -õhkkond. Kohtunike koormused on sama palga juures ikkagi ebavõrdsed. Võiks veel lõpmata jätkata. Ma rohkem midagi halba ei loetle, aga ütlen, et tendentsid ei ole head. See kõik ei ole tekkinud mitte üleöö, vaid on pikemaajaline suundumus. Põlvkonnavahetus on siin ilmselt oluline märksõna.
Mis on head? Me lahendame asju kohtus, teeme seda jätkuvalt suure pühendumusega, ja ma arvan, et ka kõrge kvaliteediga. Seda kinnitavad üldiselt madalad edasikaebenumbrid. Jah, mõnevõrra aeglasemalt, aga uued noored kohtunikud lahendavad asju entusiastlikult ja põhjalikult, seda ma võin küll kinnitada. Võib-olla nad on kohati liiga põhjalikud, aga igal juhul võetakse asju enamasti väga tõsiselt.
Me kinnitasime uue kohtute arengukava, mis ideaalis võiks meid organisatsioonina viia uuele tasemele. See on ambitsioonikas dokument. Kokkuvõttes võiks see panna aluse sellele, et õigusemõistmine on inimeste jaoks kiirem ja kvaliteetsem. Nüüd tuleb seda kava rakendama hakata, aga see on kindlasti oluliselt raskem kui selle kava kokku kirjutamine. Seesama juba mainitud tehisintellekt – me panime kokku ambitsioonika lähteülesande, mida me võiksime kohtus kasutada dokumentide läbitöötamisel, nüüd tuleks esmajoones see käima lükata, kuid see on praegu osutunud raskeks.
Kohtute haldamise nõukoda suutis ära hoida Jõhvi ja Rapla kohtumaja sulgemise ja inimeste koondamise, viimasel hetkel
saime rahalist tuge valitsuselt. Ehk lõpuks suudab seadusandja muuta kriminaalmenetluse üldmenetluse regulatsiooni – ma olen siin rääkinud juba neli või viis aastat sellest, et see ikkagi ei sobi – ning panna piirid võimalustele menetlust kohati lõputult venitada ja ressurssi pillata.
Kuidas edasi minna, trende pöörata, nii et töörahu taastuks ning inimesed süsteemist ei lahkuks ja oleksid motiveeritud? Minu arust on vaja mitmeid erinevaid meetmeid, mida võiks minu poolest ka reformiks nimetada, aga vaja on mitmeid asju.
Juba on Riigikogu menetluses [kohtusüsteemi ja -menetluse reform].
Kohtuhaldus tuleks võtta üle kohtusüsteemile, kuid selle eelduseks on piisav finantsgarantii süsteemi käivitamiseks ja paindlikud võimalused ressursikasutust ka ise otsustada, muu hulgas kohtunike palgaraha kasutamiseks, sest praegu on see piiratud. Vajalik on ka kontroll kohtute infosüsteemi üle.
Seesama tehisintellektil baseeruva kohtute infosüsteemi rajamine. Tuleks käivitada uue infosüsteemi rajamine. Selle funktsionaalsuste seas peaks olema muu hulgas eelmenetluse toetamine, seisukohtade ja tõendite
töötlemine ning neist järelduste tegemine, samuti abi õiguse analüüsimisel ja kohaldamisel, miks mitte ka vaidluse tulemuse ennustamise süsteem vaidluste
ärahoidmiseks.
Tagada tuleks asjade jagamine ja koormuse keerukate kompensatsioonimehhanismideta ühtne jagunemine sama kohtuastme piires, kõige paremini saaks seda teha sama astme kohtute ühendamisega üleriigilisteks kohtuteks, kus kehtiks ühtne tööjaotusplaan, suurem spetsialiseerimine ja tööjaotus.
Tuleks muuta kohtute juhtimise mudelit, mis praegu sarnaneb – vabandust! – natuke kolhoosi ja korteriühistuga, kus on väga väike [otsustus]õigus on kohtu esimehel. On pakkumine, et kohtujuhi pädevust tuleks suurendada, kohtunikest aga moodustada eestseisus tema kõrvale.
Senine meeskonnamudel "kohtunik – personaalne kohtujurist – personaalne sekretär" peaks saama muudetud sellisel viisil, et me katsetaks suuremaid menetlusgruppe, kus tööjaotus oleks olemas.
Me peame leidma lahenduse ajutise töökoormuse tõusu maandamiseks siis, kui kohtunikud on eemal.
Rahvakohtunike teema – nüüd on juba jõutud ühisele arusaamale, et sellisel kujul nad enam süsteemi ei sobi.
Kohtust peaks välja viima asjad, mis ei pea seal olema, tuleks rakendada tõhusalt kohtuväliseid lepitusmenetlusi, muu hulgas perekonnaasjade ja naabrivaidluste lahendamiseks.
Kohtumenetlusi saab ka lihtsustada ja tõhustada, samuti piirata vaidlustamise võimalusi. Olen arvamusel, et kui halduskohtus 25 euroga teha see kinnipanemise vaidluse algatamise võimalus ilma igasuguse kulude kandmise riskita, on see liigne luksus, isegi kui sa kaotad selle. Selle võiks ette võtta ja mõelda selle peale.
Ja tuleks täpsustada kohtunike vastutust, [seda suurendada], muu hulgas distsiplinaarvastutust. Praegu tundub, et olemasolevas süsteemis me ei suuda enam distsiplinaarkaebusi ära menetleda, neid on lihtsalt nii palju, selleks on vaja tööle täiskohaga inimest, kes teostaks järelevalvet, analüüsiks ja siis esitaks vast ka need avaldused. Ehk teisisõnu, minu meelest tuleks süsteemi tuua spetsialiseeritud ametikandja, kelle ülesanne ongi ainult sellega tegeleda, sest muidu me lihtsalt ei jõua sellega muu töö kõrvalt hakkama saada.
Kui kohtusüsteem tuleks kõikide nende reformidega kaasa, siis täitevvõim ja seadusandja võiksid meid toetada sellega, et arvaks kohtud koos muu sisejulgeolekusüsteemiga välja edasistest riigieelarve kärbetest ja lubaks seda säästetud raha kasutada süsteemi arenguks. Kui sealt veel raha välja võtta, nagu praegu on kavas teha järgmisel aastal, siis meil tegelikult mitte midagi paremaks meil ei lähe, kõik läheb ainult hullemaks. Selleks, et me pikemas perspektiivis suudaksime midagi kokku hoida, tuleb praegu sinna raha sisse panna, muidu see asi lihtsalt ei lähe edasi.
Ehk siis kohtunikud ootavad kindlasti palgaindeksi taastamist 2026. aastast, nagu eelmine valitsus neile seda reformide vastu lubas. Samuti ootab kohtunikkond töövõimetushüvitise taastamist kui riigipoolset kindlustust, roteerumise toetamist ja
ametikitsenduste leevendamist ning võimalust tööandjapensionimakseteks.
Mul paluti öelda seadusandjale edasi ka see mõte, et kui me praegu ressursinappuse või ressursi ebaefektiivse kasutamise tõttu laseme tekkida suuri kohtuasjade jääke, siis nende kõrvaldamiseks kulub rohkem aega ja ressursse kui nende tekkimise vältimiseks. Kui me praegu võtame süsteemist välja, siis pärast tuleb sinna rohkem panna, see oli selle jutu mõte.
Kohtute ühendamine. Ma olen siin mitu korda sellest rääkinud ja toetan seda mõtet. Kohtunikkonnas on see leidnud kohati väga tugevat vastuseisu. See on ilmselt paratamatu. Ka kõikide muude struktuuride puhul ei ole see põhinenud konsensusel, tõenäoliselt nii haiglad, koolid kui ka kohalikud omavalitsused oleks jäänud liitmata, kui see kõik oleks olnud inimeste enda teha.
Kohtute ühendamine ei saa olla eesmärk, vaid vahend – vahend töökoormuse ühtlustamiseks ja ressursi tõhusamaks kasutamiseks. Selleks on otsitud erinevaid mehhanisme, kuid need on alati jäänud poolikuks.
Kohtute ühendamise mõte ongi esmajoones tekitada paindlik kohtuasjade üle riigi jagamise süsteem, millega oleks võimalik ühtlustada [kohtunike] töökoormust, vältida asjade kuhjumist, näiteks kohtunike [ajutise] eemalviibimise või isegi haiguse tõttu, võimaldada kohtunike tõhusamat koostööd üle riigi ning keerulisemate asjade lahendamist kõikidele kohtunikele. Minu arvates võiks see spetsialiseerumine aidata kaasa kiiremale ja professionaalsemale asjade lahendamisele. Territoriaalset juhtimist arendaks valdkondlik juhtimine, säiliksid kohtumajade kohtunikud, kes saaksid töötada neile sobivamates kohtades. Ja inimesed peaksid saama õigusemõistmist võimalikult elukoha lähedal.
Ühtse kohtu efektiivse töö aluseks oleks [kohtu kehtestatud]
tööjaotusplaan, mis võimaldaks kohtuasjade jagamist intelligentselt juhtida. Selle peaks kehtestama seesama kohus ise, mitte ei peaks seda tegema keegi väljastpoolt, nii et hirmud kohtunike seas – need on tingitud näiteks kohtunike [ebaratsionaalsest] ringisõitmisest ja muudes sellistest asjadest – ei ole minu arvates põhjendatud.
Soovin lisada julgeoleku argumendi. Kõige mustema stsenaariumi korral, kui Eestit peaks tabama agressioon või kohtumajade blokeerimine, saaks üks maakohus, mis on ühtse juhtimise alla, edasi töötada ja teha lahendeid vajalikes kohtuasjades, muu hulgas anda vajalikke nõusolekuid, võtta isikuid vahi alla, karistada, korraldada esialgset õiguskaitset ka Eesti viimases vabas kohtumajas, ilma et vaja struktuuri muuta, kedagi kuskile üle viia või asju ümber jagada. See väike nüanss on ka kogu selle asja juures olemas. Ühtne maakohus saaks suuremate ümberkorraldusteta tegutseda ka sõjaaja kohtuna, palju paremini kui praegune maatriks risti-rästi juhtimisega kohus.
Kõik need mõtted nii eesmärkide kui ka vahendite kohta sisalduvad üldjoontes ka kohtute arengukavas. Esimese astme kohtute ühendamine, selline tegutsemine ei oleks maailmas ainulaadne, näiteks on juba ammu ühe kohtuasutusena organiseeritud Iirimaa District Court.
Loomulikult võib kõike seda analüüsida, võib pikemalt analüüsida, aga ilmselt see ei aita meid väga.
Ma küsin, kas ma võin saada aega pärast juurde natukene. Palju te võite anda mulle?