Aitäh! Detailplaneeringu astmes, sageli tehakse ära kogu see töö kuni ehitusprojekteerimiseni, valitakse ära tuulikute asukohad ehk nende vundamendid. Vaadatakse, et ei tekiks tuule katvust, tuule hakitust, et võimalikult mõistlik vahemaa oleks tuulikute vahel ja võimalik mõistlik vahemaa elamutest, asustusest. Ja kui ehitusluba on välja antud, järgneb ehitustegevus ja peale ehitustegevuse lõppu põhimõtteliselt väljastatakse kasutusluba ja sellega lähebki kogu see tööstusala kasutusse ja põhimõtteliselt on arendaja jaoks tegevused lõppenud.
Oluline vahe näiteks maapiirkonna mõistes seisneb selles, et kui põllumees ehitab valmis lauda, lehmalauda, siis ta saab ka kasutusloa ja võibki hakata seda objekti kasutama. Aga ta ei tohi seda teha enne, kui ta on taotlenud keskkonna kompleksloa. Ja Eestis kasutusel olev kompleksloasüsteem reguleerib teatavat tüüpi tegevusi, millel on oluline keskkonnamõju. Ja kompleksluba on vajalik eelkõige ettevõtetele, kelle tegevus võib – rõhuasetus on sõnal "võib" – saastata keskkonda. See tähendab siis õhk, vesi, pinnas.
See on osa Euroopa Liidu tööstusheite direktiivi rakendamisest. Tegelikkuses Euroopas on kokku lepitud, et nii tuleb käituda. Siseriiklikult on see reguleeritud ja tänase seisuga taastuvenergeetika ehk needsamad suured tööstusalad, näiteks seesama Tootsi-Sopi tuulepark, kus on 38 tuugenit ja kuhu lisandub veel 8 – see ala ei allu kompleksloa menetluse tingimustele. Kompleksluba ei ole vaja. Aga kui seal 6 kilomeetri kaugusel on lehmalaut, siis see on allutatud kompleksloa menetlusele ja seal on kompleksluba näiteks tarvis.
Mida see kompleksluba siis endas nagu sätestab? Ta tegelikult sätestab seda, punkt üks: parim võimalik tehnoloogia. Et kui see park võetakse kasutusele, on see siis hübriidpalk või mis iganes park, kui see võetakse kasutusele, siis ettevõte peab kasutama tehnoloogiaid ja töövõtteid, mis võimaldavad minimeerida keskkonnamõju. Ja need põhimõtted määratletakse kas Euroopa Liidu tasandil või/ja siseriiklikult. Ja neid regulaarselt vaadatakse üle ja uuendatakse, sest innoveerimine on loomulik osa meie majandusest.
Teiseks on ta ühtne keskkonnaluba. Ja keskkonnaluba hõlmab õhusaastet, veekasutust, jäätmekäitlust. Kaasa arvatud jäätmekäitlust. Kui me räägime, et ühel hetkel see tuugenipark või päikesepark läheb kasutusest välja, siis tegelikult tuleb näidata ära, mis nendest seadmetest edasi saab, kuidas nad kasutusele võetakse. Me teame, et täna on sellega tõsiseid murekohti.
Ja noh, see keskkonnaluba tegelikult ka peaks ideoloogiliselt lihtsustama menetlust ettevõtjale, riigile. See on ka luba ainult olulise keskkonnamõjuga tegevuste puhul. Noh, ütleme nii, et näiteks suured põletusseadmed, keemiatööstused, suurfarmid, paberitööstused – ilma tegevusloata need ettevõtted ei tohi oma tegevust lihtsalt alustada.
See keskkonnaluba omab ka väga olulist rolli avalikkuse kaasamisel. Menetluse käigus saab avalikkus anda oma arvamuse. Ehk tegelikult see täpselt, mis täna käib Tootsi-Sopi tuulepargiga, seda seda lahendatakse kuidagi kõrvalt. Teeme mingi eriuuringu, riik kuskilt läbi Terviseameti tellib või teeb arendaja või teeb pargi omanik ise, aga keskkonnaloa mõte on ju tegelikult see, et kui ta on loa saanud, siis ta peabki need tegevused ise ära uurima ja seda luba kontrollibki vastav riigiasutus, kes vaatab, et tõepoolest need uuringud on tehtud ja parim võimalik tehnoloogia, mis antud hetkel turul saada on, on võetud kasutusele, kui see on tehtav.
Ja loomulikult selle loamenetlusele järgneb järelevalve ja aruandlus. Loa saanud ettevõte peab regulaarselt raporteerima heitmete, saaste ja muu keskkonnamõju kohta. Ja Keskkonnaamet teeb järelevalvet ja võib luba muuta, võib luba peatada.
Mäletate, alles hiljuti me rääkisime Eesti Energia Enefiti kaasusest selles mõttes, et kuskil korstnas põlevkiviplokis on seadmed, mis tahmavad ära. Ja sellega algatati lõpuks kriminaalmenetlus, kuna on esitatud valeandmeid. See on seesama tegevus, kus me tegelikult oleme rääkinud ka sellest, et kas keskkonnakompleksluba peaks olema tähtajaline või tähtajatu. Kohe-kohe me jõuame komisjonist sellega ka saali, kus õiguskantsler on osundanud, et see üks tähtajaline keskkonnaluba on sihuke vähe imelik viis. Ma saan aru, et see aetakse ažuuri. Aga selle ümber kogu aeg nagu midagi toimub.
Käisime tõepoolest Tootsi-Sopis eile ja hea kolleeg Jüri Jaanson küsis ka arendaja esindajalt, mida nemad arvavad kompleksloa menetlusest. Loomulikult ettevõtja vastus on etteaimatav: täiendav bürokraatia ei ole hea asi. See on täpselt sama vastus, et võib-olla võiks üldse selle bürokraatliku instrumendi ära kaotada, mis me neid põllumehi kiusame. Ega see ju pole hea asi ja bürokraatia üldiselt tööviljakust kahandab ja nii edasi.
Aga veel kord: riigi roll avalikus ruumis ühe tööstusala arendamisel peab olema see, et ta pakub elanikele kindlustunnet. Kindlustunnet peab pakkuma! Ja säästma keskkonda ja tagama selle, et ühel hetkel, kui tööstust arendatakse ja ühel hetkel on vaja kokku pakkida, siis tegelikult seda tehakse võimalikult säästlikult ehk selle peale kõige peale on mõeldud.
Seal toodi ka välja, et tegelikult järelkontroll on ju täna ka seaduses olemas. Ehitusseadustikust tulenevalt on järelkontroll täiesti selline instrument, mida võiks kasutada. Aga ma rõhutan siinkohal, et järelkontroll ja kompleksluba on totaalselt erinevad asjad. Järelkontroll on ellu kutsutud eelkõige selleks, et kui ehituse käigus ilmnevad puudused, vastuvõtmisel ilmnevad puudused, siis hiljem tullakse uuesti kokku, vaadatakse see puuduste loetelu üle ja kas need puudused on saanud likvideeritud.
Aga keskkonnakompleksluba on hoopis teistsugune instrument. Me tegelikult näeme, et ühiskond vajaks sellist positiivset nooti nende planeeringute menetlemise kõrval, et kogu protsess nende elanike jaoks ei lõpeks lihtsalt selle mingisuguse tasuga kuskile kohaliku omavalitsuse eelarvesse või võimalikult lähedastel, 2- või 3-kilomeetristel vahemaadel asuvate majapidamiste eelarvesse. Sest tõepoolest ka kaugem kogukond võib vägagi selgelt seda mõju tunnetada ja seda mõju ei ole võimalik lõpuni ette näha. No ei ole võimalik ette näha!
Ma võin teile kinnitada, et ka minu maakodu asub tuulepargist 10 kilomeetri kaugusel linnulennult. Ja see heli, mida ma nüüd olen kuulnud nii mõnelgi õhtul – kummalisel kombel iga ilmaga seda ei ole –, aga see on selline tööstusmüra, mis kaugelt kumab nagu sõitev rong. Ja seda müra tegelikult enne ei olnud. Me saame aru, et see on ilmselt sellesama suure tuulepargi mõju. Mind isiklikult see ei häiri, aga mina olen 10 kilomeetri kaugusel. Ma ei tea, mida see tähendab lähemal.
Kindlasti see vilkuvuse teema, kogu see lugupidamine selle infraheli suhtes – on või ei ole –, mina ei ole valdkonna ekspert ja ma ei taha sellel teemal sõna võtta. Aga kahtlemata, kui inimesed tunnevad, emotsionaalselt tunnevad, et neid on jäetud selle tuulepargiga koos kohaliku omavalitsusega üksi suure arendaja ees, siis see on ebavõrdne. Ja riik ei saa ennast selles kontekstis välja kirjutada. Kui see on riigi kõrgendatud avalik huvi rajada sellist tööstust, siis peab ka riik jääma sinna partneriks. Aga täna seda sellisel kujul ei ole.
Ja noh, mina olen kindel, et tegelikult selle kompleksloa juurutamine on taastuvenergeetika sektoris väga selgelt vajalik. See suuremahuline biogaasi või biomassijaamade teema, mis põletavad orgaanilist materjali, täna on käsitletud, jäätmepõhise energia tootmine on käsitletud, suured põllumajandusettevõtted on käsitletud. Miks siis me ütleme, et selline massiivne tööstus nagu taastuvenergiatööstus ei ole? See on täiesti minu meelest ebavõrdne kohtlemine ja põhjendamatu käsitlemine.
Nii, keskkonnakomisjonis millegipärast leiti üsna kiirelt, et see ei ole mõistlik meede. Ei ole mõistlik meede! Ja ilmselt me täna kuuleme, et seda saab kuidagi teistmoodi teha. Ja lisaks kõigele, et see suurendab bürokraatiat, aga bürokraatia teatud mõttes ongi ju instrument, mis peaks tagama riigis süsteemsuse, läbipaistvuse ja teatud mõttes ka sellesama elaniku kaitstuse, kes selles piirkonnas elab.
Veel kord: täna me räägime nendest majapidamistest, mis jäävad 2–3 kilomeetri raadiusesse. Me peame rääkima sellest, et kellelgi on seal maatükid, kus võib-olla on olnud vana talukoht ja keegi mõelnud sinna ehitada või taastada oma vanemate kodu, aga ta ei teagi, kas seda teha. Põhimõtteliselt mittetegelemisega me seal piirkonnas võime luua olukorra, kus see foon loob sellise kuvandi, et seal ei olegi mõtet midagi teha. See ju tapab inimesi, ajab inimesi hulluks ja linde-loomi ka.
Ja kui riik ütleb, et ei ole midagi, peame neid koosolekuid suletud uste taga ja teeme siis erakorralisi koosolekuid, kui kisa liiga suureks läheb. Mina ei kujuta ette, kus see partnerlus on või kust peaks tekkima nagu omavalitsustel üldse tunne, et me tahame nende planeeringutega sellisel kujul tegeleda. Üsna loogiline vastus demokraatia printsiibist on, et see hävitab meie elukeskkonda ja kui riik ennast distantseerib, siis viige need pargid sinna, kus on tarbija, kui ta mitte midagi ei kahjusta, kus võrk on lähedal ja tuuletingimused on head.
Lasnamäe on kena koht selleks. Mis te siis tagaõuel olete selle pargiga. Ja kui ta ei näe kohta õigusruumis selle allutamiseks, võib-olla tõesti selles eelnõus võib tuua veel sisse selle valiku, et kuskil maal on see piir. Et tõepoolest iga väike kodumajapidamine ei pea kompleksluba taotlema, võib-olla 50-kilovatine park ei pea, võib-olla ka 100-kilovatine parki ei pea.
Aga kui sul üks tuulik on 5–8 megavatti, mis võtab taha Türi kogukonna suurus elektritarbimise, suudab üksinda toota, siis öelda, et see ei ole nagu tööstus, mida ei ole vaja nagu kuidagi hoomatavalt kompleksloa menetluse kaudu vaadelda, siis mulle jääb see sügavalt arusaamatuks. Ja ma arvan, et kui me selliseid asju tagasi lükkame, siis sellega me tegelikult lõhume seda süsteemi ja kasvatame inimestes segaduse tunnet. Aga riik tahab pakkuda ju kindlustunne, tahab süsteemselt asjale läheneda.
Ja põhiprobleem ongi selles, et me täna ainult keskenduma planeeringute kiirendamisele, aga me ei tegele selle teise poolega, et kui mingi park on valmis saanud, siis pakkuda vastu ka kindlustunnet, et kui see park tuleb, antakse käiku, siis tegelikult see mõjutab kohalikku elu, see toob kaasa positiivseid ilminguid.
Eile rääkisime näiteks väga palju ka sellest, et me oleme ikkagi väga rikas riik. Et me alles otsustasime, et me Pärnumaa teise otsa, Tõstamaale, siis hakkame arendama kaitsetööstusparki. Mõte õige, keegi ei vaidle selle ideoloogia üle, et kaitsetööstust arendada Eestis. Aga just ehitati Enefit Greeni rahvaaktsia kaudu põhimõtteliselt valmis teedevõrk, kuivendussüsteem, elektrivalmidus Tootsi-Sopi alale, mis on valdavalt riigimaa. Miks me võtame säästlikkuse printsiibist nagu teise asukoha? Miks me ei võta isegi Tootsi-Sopi parki võrdlusesse, et sinna seda teha? See ala on meeletult suur, seal oleks võimalik teha isegi piiratud soneeringut ja oleks võimalik ka tegelikult seda elektrienergiat siis ju kogu aeg tarbida. Seda me ju kogu aeg räägime, et Eestis toodetud taastuvenergia peaks olema meie majanduse sisendav impulss. Me saaks soodsama energiaga siin pakkuda töökohti ja luua väärtust. Arusaamatu! Lõpuks keegi vastata ei oska ja Enefitiga keegi sellest isegi ei rääkinud.
Nii et kohati tundub, et me väga hästi ikkagi tervikpilti ei taju, mis meil Eesti avalikus ruumis toimub. Järelikult on kuskil viga. Loodame, et ühte viga me saame parandada selle tagasihoidliku eelnõuga. Me palume seda toetada. Aitäh!