Suur aitäh! Ja suur tänu selle võimaluse eest arutleda koos teiega õiguspoliitilisi arenguid ja küsimusi, mis on ju absoluutselt igaühe siit saalist, Riigikogu liikme igapäevase töö vaates äärmiselt oluline küsimus. Ja äärmiselt oluline küsimus ka selles, kuidas meie kõige kallim vara, meie demokraatia, riigi toimimine vaba riigina saaks võimalikult hästi edasi minna.
Alustuseks saan öelda seda, et värskelt avaldatud OECD uuringus, mis võrdleb õigusloomepoliitikat erinevates OECD riikides, on tegelikult Eesti päris mitmes asjas väga heade tulemustega. Näiteks on esile toodud, et Eestis seaduseelnõude mõju hindamine on võrreldes teiste riikidega väga hästi, et meil on õigusloome võrreldes teiste riikidega läbipaistev ja huvirühmade kaasamine hea. Mõju hindamise ja õigusloome läbipaistvuse poolest oleme me 36 riigi hulgas neljandal kohal ja kaasamist iseloomustava näitaja osas üheksandal kohal. See on selles mõttes oluline vast välja tuua, et tegelikult needsamad asjad tunduvad meile endile, et peaks minema palju paremini ja et me saame siin tegelikult veel palju paremini teha. Aga sissejuhatuseks, et rahvusvaheliselt paistab, et on juba päris hästi.
2024. aastal ehk siis eelmisel aastal me vaatasime põhjalikumalt neid eelnõusid, mis Justiits- ja Digiministeeriumile esitati kooskõlastamiseks. Neid eelnõusid oli kokku 124 ja see eelnõude arv vast ei ole oluline näitaja. Näitab ainult mingil määral töömahtu või ka inimeste õiguskindlust mõjutavana. Osa eelnõusid ju muudab ainult mingeid nimetusi või tehnilisi asjaolusid sätetes.
Aga positiivne on kindlasti see, et äärmuslikult kiireloomulisi eelnõusid oli eelmisel aastal vähem ja rohkem oli ikkagi selliseid eelnõusid, mis tegelevad mingi valdkonna arendamisega ja pakuvad lahendusi suuremates muredes või võimalustes. Näiteks kosmosetegevus eelmisel aastal oli selline asi, mida Riigikogu ka tublisti arendas, jäätmekorraldus või ka nüüd siis juba otsapidi kohtute haldamine, millega me oleme terve suure paki eelnõudega alustanud ja liigume edasi.
Euroopa Liidu õigust tuli eelmisel aastal üle võtta võrreldes mitme muu aastaga mõnevõrra vähem. See tuleneb sellest, et alati valimisaastal on see aktiivsus pisut väiksem, 23% seaduseelnõudest olid seotud sellega. Meeldetuletuseks, meil on Eestis eelmise aasta lõpu seisuga 392 riigisisest seadust, millest eelmisel aastal muudeti 47% ehk 186 seadust.
Tõesti, eesmärk võiks olla ju selles, et meil kujuneb välja stabiilne õiguskord, et meil muudatused ei tabaks nii eraisikuid kui ka ettevõtteid liiga sageli, aga samal ajal jälle, kui me tahame midagi paremaks teha, et see ikkagi ei jääks numbri kartuses tegemata.
Üks oluline küsimus, mida me iga aasta vaatame siin ühiselt koos, on see, kas need muudatused, mis tehti, ikkagi väärisid tegemist selles vaates, et kas me ikkagi oleme seda põhiseaduse vaimu õigesti Eestis hoidnud. Ja meeldetuletuseks, põhiseaduse vaimu hoidmine, mida iga eelnõu puhul tuleks hinnata, et kas see eelnõu piirab kellegi õigusi või vabadusi, juhul kui see eelnõu kellegi õigusi või vabadusi piirab, kas see piirang on ikka ilmtingimata tarvilik, kas see probleem või murekoht, mille tulemusena kellegi õigusi riivatakse, üleüldse on sellisel kujul olemas, et selle tulemusena peaks kellegi õigusi või vabadusi piirama hakkama. Ja juhul, kui see probleem või murekoht tõepoolest on olemas, kas see piirang või riive inimeste põhiõigustele on ikkagi proportsionaalne, kas see on vähim võimalik riive, mida me saame ette kujutada, või on eelnõus väljapakutud lahendus selline, millega võrreldes ikkagi saaks minna riives veel tugevalt allapoole? See on see, mida me põhiseaduspärasuse hindamisel ju ootame, et me hindaksime selgelt, kas see mure on olemas, kas see mure on sellisena olemas, nagu eelnõus on kirjeldatud, ja kas lahendused selle mure lahendamiseks on kõige väiksemal võimalikul määral riivavad.
Niisiis, iga eelnõu, mis õiguste ja vabaduste riivega tegeleb, peaks tingimata sellist analüüsi sisaldama. Õiguspoliitika ülevaates on alati ka eksperthinnang juures. Ja seekordse ekspertarvamuse Eesti Teaduste Akadeemia vahendusel esitas justiitsministeerium Riigikogule. Vandeadvokaat Hannes Vallikivi, kes oma analüüsis toob välja selle ettepaneku, et vast oleks mõistlik muuta eelnõude seletuskirja ülesehitust niimoodi, et see põhiseaduslikkuse analüüs oleks alati eraldi peatükina selgelt välja toodud. Sellisel juhul oleks kiirem ja lihtsam anda mustvalget hinnangut, kas see põhiseaduslikkuse analüüs üleüldse on olemas või ei ole olemas. Ja ma arvan, et see on väga hea ettepanek Hannes Vallikivil. Me kindlasti võtame selle ette, et selline muudatus teha, et see jälgimine oleks lihtsam.
Nüüd, põhiseaduslikkuse analüüs ja põhiseaduspärasuse hindamine on aasta-aastalt läinud siiski nii sõltumatute hinnangute kui ka Justiits- ja Digiministeeriumi enda hinnangul paremaks, aga ta ei ole hea. On nii teile ette saadetud justiitsministeeriumi kirjalikus ülevaates kui ka Hannes Vallikivi eksperthinnangus toodud välja erinevaid kohti, kus see on kas väga hästi lahendatud või kus seda oleks saanud oluliselt paremini lahendada või ka eelnõusid, kus selline analüüs oli vähemalt justiitsministeeriumisse esitamise hetkel veel puudu. Ja tõsi on see, et osal eelnõudel see hiljem on lisatud. Ja tõepoolest, Riigikogu saab ka oma töös sellele alati tähelepanu pöörata ja leida võimalusi kas koos täitevvõimuga või otse ise see põhiseaduslikkuse analüüs sinna juurde lisada või seda täiendada.
On esitatud ka ju mõtteid, et seda põhiseaduspärasuse analüüsi vähendada. Kinnitan, nii nagu eelminegi aasta, et ma ise pean seda äärmiselt oluliseks just selle tõttu, et põhiseaduslikkuse analüüs on üks neid tööriistu, mida me saame kasutada selleks, et ülemäärast koormust, ülemäärast vabaduste piiramist eelnõudes ei oleks. Nii meie enda sihiseade kui ka eksperthinnang on eraldi vaadanud laiemalt bürokraatia või ülemäärase halduskoormuse vähendamist. Ja siin, ma usun, me oleme kõik ühel meelel, et ülemäärane halduskoormus on jõudnud sinnamaani, kus see enam ei ole talutav. Samasuguse tulemuseni on jõudnud ka Euroopa Liit tervikuna, et ülereguleerimine takistab ettevõtete konkurentsivõimet ja võtab liiga palju aega tegelikult ka eraisikutelt, seda aega, mida võiks palju meeldivamalt mööda saata.
Nii et valitsus on väga jõuliselt praegu alustanud tööd eelnõudega ja määrustega bürokraatia ja ülemäärase halduskoormuse vähendamiseks. Täna sai just toetuse üks muudatus valitsuses, mis on tekitanud äärmiselt palju küsimusi ja arutelusid. See on see niinimetatud üks-sisse-üks-välja-lähenemine ehk siis tegelikult vabatahtlikkuse printsiibist loobumine. Hea õigusloome tava muudatuse tegemine selliselt, et juhul, kui ametkond esitab mõne täiendava halduskoormuse algatuse, siis tuleb sellega koos teele panna ka eelnõu, mis halduskoormust vähendab, ja seda loomulikult lisaks üldisele halduskoormuse vähendamisele.
Me usume, et selline meetod suunab ja nügib ametkondi veel rohkem läbi mõtlema, kas see kavandatud uus halduskoormus ikkagi oli vajalik. Ehk see on mõnes mõttes täiendus põhiseaduslikkuse analüüsile, mis peaks sedasama eesmärki täitma, et see halduskoormus ei oleks ülemäärane.
Parem põhiseaduslikkuse analüüs koos selle nõudega, et halduskoormust suurendaval juhul tuleb kaasa panna ka eelnõu, mis halduskoormust vähendab, kas siis ettevõtjatele, avalikule sektorile endale või ka eraisikutele, peaks pöörama seda laeva väga palju selles suunas, et me ei tooda uut halduskoormust juurde, aga samal ajal ikkagi süstemaatiliselt ja kõhklematult olemasolevat vähendame.
Loomulikult on olnud siin palju küsimusi ja ka avalik sektor ise on olnud mõneti murelik, et kuidas see kõik hakkab ikkagi välja nägema. Ja ka Riigikogu liikmed kindlasti tunnetavad seda riski, mis tuli ka eelmises päevakorrapunktis tegelikult üles. Nii pea, kui me räägime mõne asja dekriminaliseerimisest näiteks, jah, see võtab kindlasti prokuratuurilt ja kohtult koormust vähemaks, aga see võib tekitada ka teatud ahvatluse juurde mõningaid väärtegusid või ka rohkem ja julgemalt toime panema, sest vangistuse kartust enam ei ole.
Nii et kõik senised nõuded, mis on inimestele pandud või ettevõtetele pandud, on alati olnud sillutatud sellest mõttest, et äkki see teeb midagi ühiskonnas paremaks. Sageli on nende nõudmiste taga olnud ka poliitikud ise, kes on soovinud, et ühte või teist asja ühiskonnas parandataks. Ja isegi kui me teame, et see tegelik parandus on väga pikk, aega võttev, raha ja ressursse nõudev, siis on tundunud mõnigi kord poliitikutele, et palju lihtsam on teha mingi säte ja hakata seda kontrollima, selle asemel et küsimuse juurte, mure juurtega endiga tegeleda ja neid asju põhjalikumalt lahendada.
See on see asi, mida me tervikuna väärtushinnanguna, hoiakuna tahame Eestis muuta. Võtame rahulikumalt juurpõhjused ette, võtame põhjalikumalt ette raskete küsimuste lahendamise, ärme lubame nii kergesti kiireid ja lihtsaid lahendusi, sest me teame, et paljudel asjadel ei ole olemas kiireid ja lihtsaid lahendusi. Me teame ka seda, et bürokraatliku nõude juurdetekitamine ja siis sellele kontrollimehhanismi juurde tegemine ei ole see, mis ühiskondlike muresid lahendab.
Kui siin eelmises päevakorrapunktis oli juttu ka alaealiste tööharjumuste kujundamisest ja sellest, et alaealised tõesti Eestis, kui me vaatame näiteks pankade poolt tehtud varasemat statistikat, siis me näeme, et Eestis alaealised töötavad vähem kui teistes, näiteks Põhjamaade riikides. Ja kas see on seotud sellega, et meie tootlikkus on madalam, vaatamata sellele, et meil on kõrged PISA tulemused? Ma ei oska öelda. Aga kindlasti tõenduspõhiselt me näeme seda, et meie reeglid alaealiste töötamisele on karmimad kui näiteks Põhjamaades. Kas see on põhjendatud? Minu hinnangul ei ole. Kas me saame teha seda halduskoormust ettevõtjatele kergemaks? Jah, saame. Kas me saame peresid usaldada rohkem? Jah, saame.
See on vaid üks näide nendest asjadest, kus me tegelikult seda koormust vähendame. Ja iga ülemäärase halduskoormuse vähendamine tegelikult näitab seda, et me usaldame Eestis inimesi rohkem ja me oleme valmis ka võtma koormust vähemaks avalikult sektorilt endalt, mis siis peaks kaasa tooma selle, et avalik sektor ebamõistlikes kohtades saab kokku tõmmata või siis tegelda nende asjadega, mis meil ees seisavad, mis on äärmiselt olulised.
Tahan siin korraks puudutada tehisaru. Tehisaru on Eestis kohal ja kogu maailmas kohal. Me peame ka õigusloomepoliitikas vaatama, mis on need mõistlikud piirid ja lahendused, kuidas tehisaru paremini ja efektiivsemalt kasutada, ilma et me ei loobuks senistest õigustest ja vabadustest, millega me oleme ühiskonnas harjunud ja mida me peame oluliseks. Nii et see kindlasti on üks teema, kus ka õigusloomepoliitika vaates, ma usun, meil seisavad koos Riigikoguga ees väga sisukad ja põhimõttelised arutelud.
Bürokraatia vähendamisel on Justiits- ja Digiministeeriumis praegu käsil näiteks määruste ülevaatamine. Meil on Eestis umbes 4000 erinevat määrust, millest osa puhul on ära langenud juba paragrahv, mille alusel see määrus on tehtud või on määrus muidu muutunud mõttetuks. Me ootame ka kõikide ministeeriumide koostööd nende määruste hulga vähendamisel ja määruste mõttekuse ülevaatamisel, et me tõesti seda koormust inimestele, kes peavad neid määrusi täitma, nendega arvestama, saame vähendada. Seal me saame tehisaru juba täna kasutada, kuna need on avalikud dokumendid, siis tehnilise kontrolli läbi viimisel. Aga kindlasti, kui me jõuame juba delikaatsemaid isikuandmeid puudutavate küsimusteni õigusloomes, näiteks uuringute või ettevalmistavate materjalide puhul või ka ametkondlikuks kasutamiseks mõeldud dokumentideni, siis seal tuleb neid teise aruõiguslikke küsimusi täie tõsiduse ja põhjalikkusega vaadata. Ja kinnitan teile, et me seda teeme.
Nii et kokku võttes ma loodan, et me hoiame oma kõrget rahvusvahelist taset, aga vastame edaspidi veel paremini Eesti inimeste ootustele, et meie õigusloome on kvaliteetne, läbipaistev, kiire, ja mis kõige olulisem, vastab Eestis kehtivale põhiseadusele, meie põhiseaduse aadetele ja väärtustele ega pane inimestele sellist koormust, mida ilmtingimata panna ei oleks vaja. Aitäh!