Aitäh selle küsimuse eest, hea kolleeg! Küsimusi oli ka mitu. Proovin ühest pihta hakata.
Ka mina olen, minu kõrvu jõudis see, et te pidite pühapäeval ootama seal järjekorras. Küll ma saan aru, et see järjekord ei olnud otseselt seotud mingisuguse teenuse tõrkega, vaid lihtsalt palju inimesi oli üldjärjekorras.
Ja kui me räägime hindade tõusust, siis minu andmetel on alates 2015. aastast, kus teenuslepingult liiguti üle selleni, et minister määrab selle hinna, on seda tõstetud kaks korda: 2015 ja 2022, siis 15 ja 33 protsenti.
Kui me nüüd vaatame seda rahalist poolt, siis riik või see hinnakomponent saartele liikumiseks on piletitulu ja riigi doteering. Piletitulu hetkel suursaarte vahel on 14,8 miljonit eurot ja riigi doteering 21,3 miljonit eurot, ehk siis, 59 protsenti maksab riik selle eest juba.
Nüüd, kui me räägime tasuta reisimisest saarte elanikele, mis see mõte on arusaadav, seda maantee pikenduse kontseptsiooni on juba tutvustatud. Seal on ka teatavad ohukohad ehk siis see, et kui vaatame üldist ühistransporti Eestis, siis, välja arvatud Tallinna linn, siis igal pool mujal on ka see "kes kasutab, see maksab"-komponent hinnas olemas, riik paneb ka enda osa juurde ja see on minu hinnangul mõistlik. See tagab jätkusuutlikkust, see aitab tagada teenuse kvaliteeti ja see tagab ka õiglasema jaotuse, ehk siis, need inimesed, kes seda teenust kasutavad, selle eest ka maksavad.
See võrdlus on ka teistpidi, et kui seda täielikult riigi poolt doteerida, maksavad selle eest ka inimesed, kes seda teenust absoluutselt ei kasuta, mis on ka nende inimeste suhtes ebaõiglane.
Praegusel hetkel mul on tunne, et see kompromiss, mis on saavutatud, on mõnes mõttes toimiv. Ja teisest küljest on ka teenuse kvaliteet, et juhul kui see ühendus oleks tasuta, seal tõuseks ka kindlasti reisida soovivate inimeste arv. Nüüd on küsimus, et teie idee oli see, et saarte elanikele oleks see tasuta. Praegu see makstakse 65 protsenti saarte elanike piletist juba kinni ja ma olen aru saanud, et saarte elanikud üldiselt on selle doteeringuga olnud rahul. Kui see kaotada täiesti ära, siis peab küsima selle kohta, et kas see teenuse kvaliteet samal määral saab jätkuda. Mu enda, ütleme, reservatsioon selle osas on see, et see võib lõppeda sellega, et üle nende sõitude arv väheneb, teenuse kvaliteet väheneb. Hetkel on see ka osapooltega kokku lepitud. Viimane näide oli siis eelmisest ministrist, kes arutas mõlema kohaliku omavalitsuse, nii Saaremaa kui Hiiumaa kohaliku omavalitsusega, et mis me teeme, kas me tõstame hinda või võtame mõned vähem täituvad liinid ära. Ja toona jäi palve mõlema kohaliku omavalitsuse poolt, et ärme tõsta hinda, jätame mõned need praamiliiklused ära.
Ehk siis, kohalike omavalitsustega sellel teemal suheldakse. Selle maikuu jooksul kohtun ma nii (Juhataja: "Teie aeg!") Hiiumaa kui Saaremaa omavalitsustega ja jätkame selle küsimuse arutamist seal.
Aitäh!