Aitäh! Austatud Riigikogu! See ettekanne siis tuleneb "Eesti 2035" strateegiast, mille Riigikogu võttis suure häälteenamusega vastu neli aastat tagasi. Ja selle ettekande sees ma käsitlen ka ülevaadet avalikust teenistusest 2024. aastal, milleks kohustab meid eraldi seadus.
Alustan avalikust teenistusest. Demokraatia vajab kaitsemehhanisme ja järjepidevuse kandjaid, milleks peale reeglite ja institutsioonide on ka riigiteenistujad. Nende professionaalsus ja motiveeritus aitab tagada, et riigile ja kohalikule omavalitsusele pandud avalikud ülesanded oleksid täidetud ja riik oleks järjepidev.
Avalik teenistus moodustab avalikust sektorist, 136 000 inimesest viiendiku. Kui siin on tihti suuri uudiseid, et ametnike arv muudkui paisub, siis need uudised on asjatundmatud. Avalik sektor koosneb rõhuvas enamuses mitteametnikest. Ligi 50 000 sellest 136 000-st on haridustöötajad ja sinna kuuluvad ka meditsiinitöötajad ja kas või elektrikud. Nii et kuritarvitatakse seda sõna "ametnikud", kui räägitakse ülepaisunud riigist, mis samuti ei vasta tõele.
Avalikku teenistusse kuuluvad inimesed, kes töötavad riigi ja kohaliku omavalitsuse ametiasutustes avaliku võimu teostamiseks ja selle toetamiseks. Need [asutused] on põhiseaduslikud institutsioonid, ministeeriumid, ametid, inspektsioonid ning kohalikud omavalitsused. Üldise tööturu keskmisega võrreldes toob see riigi heaks töötamise vastutus kaasa kõrgemad haridusnõuded, näiteks spetsiaalse väljaõppe eriteenistujatel. Kõrghariduse eeldus on paljudel ametikohtadel. Eesti tööturul on kõrgharidusega inimeste osakaal 43%, avalikus teenistuses, mis ka sinna hulka kuulub, on see näitaja 65% ja ametnike seas on kõrghariduse protsent 83. Siit tulevad ka palgaerinevused, mida tihti kritiseeritakse.
Avalikus teenistuses oli 2024. aastal 28 456 inimest, neist 22 787 riigiasutustes ja 5672 kohalikes omavalitsustes. Avaliku teenistuse suurus on üle aastate olnud üsna stabiilne. Muutused selles peegeldavad üldist julgeolekuolukorda, mis nõuab eraldi suuremat panustamist. Aga me oleme seadnud eesmärgiks, et avalike teenistujate osakaal tööealises elanikkonnas ei suureneks, ja see ongi püsinud alla 3%. 2024. aastal oli teenistujate arv enam-vähem samal tasemel varasemaga ja 0,5% kasvu peegeldas riigi muutunud vajadusi, samuti teatud statistilisi muutusi, mis asja sisu väga palju tegelikult ei peegelda.
Julgeolekuolukord on pannud Eesti rohkem panustama sise- ja välisjulgeoleku tugevdamisse. Kaitseväkke lisandus 138 inimest ja Politsei- ja Piirivalveametisse 55 inimest. Samas, teenistujate arv vähenes näiteks 57 võrra Maksu- ja Tolliametis, mis muutis muu hulgas oma töökorraldust Narva piiripunktis. Vanglates jäi teenistujaid vähemaks 48 inimese võrra, kuna kinnipeetavate arv on väiksem, samuti kriminaalhooldusaluste arv. Sotsiaalkindlustusametis vähenes [personal] tänu töö optimeerimisele ja teenuspõhisele juhtimisele üleminekule 59 inimese võrra. Kokku kasvas mullu teenistujate arv 155 inimese võrra, neist omavalitsustes 117 ja riigiasutustes 38 teenistuja võrra.
Kohalikes omavalitsustes tingisid suuremad teenistujate arvu muutused üleminekud kesksetele tugiteenustele, see tähendab, et inimesi kvalifitseeriti statistikas ümber. Näiteks Harku vald konsolideeris hariduse tugiteenused, mida osutavad logopeedid, psühholoogid, eripedagoogid ja sotsiaalpedagoogid. Seetõttu toodi koolidest ja lasteaedadest üle 14 töökohta. Lääne-Nigula vallas toodi koolide ja lasteaedade koosseisust vallavalitsuse struktuuri üle majandustöötajad. Kohtla-Järve linnas konsolideeriti hallatavate asutuste raamatupidamine. Paides liideti linnavalitsusega linna sihtasutus Paide Haldus. Nii et kõik ei ole tingimata ametnike arvu sisuline kasv, millest räägitakse. Tugiteenuste keskne pakkumine on eelarvekärbete ajal loogiline arengusuund ja edaspidi peaks see tooma kulude kokkuhoiu.
Eelarvekärped on põhiline avaliku teenistuse paisumise vältimise meetod. 2024. aastal juba pidurdus märgatavalt avaliku teenistuse palgatõus. Olen sellest varem rääkinud ja seda on püütud vaidlustada, aga arvud aasta kokkuvõttes kinnitasid mu sõnu. Palgatõus 2024. aastal oli avalikus teenistuses 4%, Eesti tööturu üldine keskmine oli 8,1%. See tähendab, et see 4% oli selle üldise numbri sees, seega tegelikult väljaspool avalikku teenistust oli palgakasv veel kiirem kui 8,1%.
Kärped on vajalikud ka selleks, et pühendunud ja kompetentseid teenistujaid motiveerida. See tähendab, et mujalt kärbitud [summad] suunatakse ka inimeste motiveerimisse. Kuivõrd avalikus sektoris on üldise tööturuga võrreldes kõrgemad haridusnõuded, oli avaliku teenistuse keskmine kogupalk 2024. aastal 2473 eurot. See oli kõrgem Eesti keskmisest, mis oli mullu 1981 eurot. Kui aga võrrelda sarnase keerukusastmega töid avalikus teenistuses ja erasektoris, siis jäävad avaliku teenistuse palgad erasektorile alla seda rohkem, mida kõrgem on ametiaste.
Avalik teenistus paistab silma väikese soolise palgalõhega. 2024. aastal oli see 1,7%, mis on vähem kui 2023. aastal, kui see näitaja oli 2,9%. Eestis tervikuna oli sooline palgalõhe 2024. aastal 13,2%. Asutuste lõikes erineb sooline palgalõhe päris palju, kuid see tuleneb ka meeste ja naiste väljakujunenud vastutusvaldkondadest. Näiteks kohtutes töötab kohtunikena tunduvalt rohkem mehi ja sellest tuleneb suurem palgalõhe kohtutes. Aga Päästeametis on olukord vastupidine: tippspetsialistide osakaal naiste hulgas on märksa suurem kui meeste hulgas.
Teenistujate sooline koosseis on ajas püsinud ühesugune, üsna stabiilne: naisi on 56% ja mehi 44%. Meeste osakaalu tõstavad seejuures eriteenistujad, kellest 73% on mehed. Avaliku teenistuse juhtide hulgas on naisi 48% ja mehi 52%. Stabiilne on ka avaliku teenistuse struktuur staaži poolest. Praegu on avalikus teenistuses nii üle 15 aasta töökogemusega inimesi kui ka kuni nelja-aastase staažiga teenistujad 31%. Nii et kogemused ja järelkasv on üsna tasakaalus.
Personalipoliitikas oleme riigis keskendunud paindlikule üle-eestilisele värbamisele ja kaugtöö võimaluste loomisele, et kohaneda demograafiliste ja tööturu muutustega. Avaliku teenistuse töökohad paiknevad üle Eesti. Enim on neid, kui [võtta aluseks nende osakaal] üldse töökohtade arvus, Võrumaal ja Lääne-Virumaal, kus paiknevad Kaitseväe väeosad. Töökoht Harjumaal ei tähenda tingimata seal elamist. Teenistujaid, kes elavad mujal Eestis, on 9% rohkem kui neid, kelle töökoht on mujal Eestis. See on märk paindlike töövormide levikust.
Soovi asuda avalikku teenistusse mõjutab muidugi ka ootus stabiilsusele, mida aga praegu pakkuda ei saa. Riigiaparaati on paari aastaga olulisel määral ümber korraldatud. Eesmärk on efektiivsus. Tööjõu voolavust avalikus teenistuses näitab aasta jooksul teenistusest lahkunute osakaal aasta keskmises teenistujate arvus. See oli 2024. aastal 14,6% ehk samas suurusjärgus varasemaga. Vabatahtlik voolavus ehk omal soovil lahkunute osakaal oli avalikus teenistuses 8%, mis on madalam kui kahel varasemal aastal. Mitmes ministeeriumis on vabatahtliku voolavuse põhjuseks toodud ümberkorraldustega kaasnev ebakindlus. Ministeeriumide lõikes on vabatahtlik voolavus MKM-is 14%, Haridus- ja Teadusministeeriumis 13,8%, justiitsministeeriumis 13,7%. Samas, teises otsas, Välisministeeriumis on see ainult 5,4%, Kultuuriministeeriumis 6,8% ning Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumis 7,9%.
Avalikus teenistuses on kvaliteedi hoidmiseks eraldi tähtis koolituse teema. Koolituse maht teenistuja kohta püsis 2024. aastal soovituslikus vahemikus, kuid see, et koolituskulude osakaal kuludes vähenes, viitab suurenevale e-õppe ja sisekoolituse tähtsusele.
Kokku võttes võib öelda, et avaliku teenistuse tervis on üsna hea, meie ametnikud on professionaalsed. Ja me peame hakkama rohkem lugu pidama neist inimestest, kes on otsustanud teenida oma riiki. Praeguses maailmas on poliitiline suva ja mitteliberaalne valitsemine tõsiseks ohuks põhiseaduslikele liberaalsetele demokraatiatele.
Edasi Eesti pikaajalise arengustrateegia elluviimisest 2024. aastal. Meie strateegiline eesmärk on tagada julgeolek, jätkusuutlikkus ja konkurentsivõime kiiresti muutuvas maailmas. Rahandusministeerium puutub igasse horisontaalsesse valdkonda, alates eelarvest ja maksudest kuni rahatarkuse, julgeoleku ja ruumiplaneeringuni.
Teemadest kõigepealt inimeste heaolu ja rahva kestlikkus. Rahandusministeerium tegi olulisi samme, et [edendada] rahatarkust ja pensionisüsteemi. Rahatarkus jõudis kõigisse kooliastmetesse ning selle õpetamiseks on juba ette valmistatud 700 õpetajat. Pooltes Eesti koolides toimuvad rahatarkuse tunnid eraldi ainena, veelgi rohkemates on need lõimitud teistesse õppeainetesse. Võime öelda, et ühe uuringu järgi on Eestis ja Rootsis ühed kõige rahatargemad rahvad Euroopas. Ma usun, et sellel unikaalsel koolitusel on selles oma roll.
Pensionisüsteemis tõstsime mullu paindlikkust. Teise samba sissemakseid saab aastaid kehtinud 2%-lt tõsta 4% või 6% peale, millest viimase on valinud 62% suurendajatest. Maksemäära tõstjaid oli kokku üle 74 000 inimese. Samas on tõusnud kolmanda samba populaarsus. Liitunuid on juba 220 000, mis on suur muutus. Ja siin on tähtis ka, et pärandvara liikumine teise sambasse muutus mullu kogumispensionide seaduse muutmise mõjul märksa lihtsamaks.
Teemavaldkondadest järgmine on "Majandus ja kliima", sealhulgas kindel ja turvaline maksukeskkond. 2024. aasta oli märgiline sanktsioonipoliitika karmistamise poolest. Maksu- ja Tolliamet käivitas mitmeks kuuks Venemaa suunal riskipõhise tollikontrolli asemel täieliku tollikontrolli. Sanktsioonidest möödahiilimise skeemid on muutunud keeruliseks ja kontrollid pikaajalisemaks. Kuid tugevnenud on ka rahvusvaheline koostöö.
Digivaldkonnas investeerisime mullu 11 miljonit eurot IT arengusse, maksuteenuste ja tollisüsteemi uuendustesse. Ja jõustusid mitmed olulised seadused. Suur saavutus on, et Eesti kaitses oma esimest eduraportit MONEYVAL-is. Eestit tõsteti hinnangus esile terrorismi rahastamise [tõkestamise] ja sanktsioonipoliitikale vastavuse poolest.
Edasi, teemavaldkond "Ruum ja liikuvus". Tuleks mainida riigi kinnisvarale seatud uusi ootusi, mis keskenduvad nii kulupõhisusele, kulude tõhususele kui ka kliimaeesmärkidele. Siin on teatud numbrilised saavutused.
Eraldi valdkond on riigivalitsemine ja riigi sujuv toimimine. Ei ole uudis, et aastatega lõdvaks lastud eelarvepoliitika kombinatsioonis kriisidega sundis kehtestama uusi makse ja maksutõuse. Ehk riigikaitsemaks kellegi meelest eraldi maksuna arvesse ei lähe. Aga samas, tänavu teatavasti me kehtestasime selles vallas ka leevendusi.
Riigi tugiteenuste koondamine. Riigi Tugiteenuste Keskus on siin andnud üsna olulise tulemuse: 84% keskvalitsuse üksustest kasutab nüüd ühiseid finants- ja personaliarvestuse teenuseid. Tõhusus on paranenud ja rahulolu riigihangete teenustega on kasvanud.
Lõplikult lõppes 2014.–2020. aasta perioodi struktuurivahendite kasutamine. Viimased 98 miljonit maksti mullu välja. Perioodi 2021–2027 vahenditest on praeguseks kohustustega kaetud 73% ja see peegeldab meie suutlikkust vahendeid sihipäraselt rakendada. Oleme Euroopa Liidus taas paremate hulgas, kolmandal kohal Luksemburgi ja Hollandi järel. Kesisemad on numbrid väljamaksete osas. Aga see on üldiselt selle protsessi puhul üsna iseloomulik, et väljamaksed jäävad kohustuste võtmisest maha. Lõpptulemusena usume, et me suudame raha efektiivselt ja täielikult ära kasutada õigeks ajaks. Aitäh!