Aitäh! Austatud Riigikogu! See ettekanne siis tuleneb "Eesti 2035" strateegiast, mille Riigikogu võttis suure häälteenamusega vastu neli aastat tagasi. Ja selle ettekandes sees ma käsitlen ka ülevaadet avalikust teenistusest 2024. aastal, milleks kohustab meid eraldi seadus.
Alustan avalikust teenistusest. Demokraatia. Demokraatia vajab kaitsemehhanisme ja järjepidevuse kandjaid, milleks peale reeglite ja institutsioonide on ka riigiteenistujad. Nende professionaalsus ja motiveeritus aitab tagada, et riigile ja kohalikule omavalitsusele pandud avalikud ülesanded oleksid täidetud ja riik oleks järjepidev. Avalik teenistus moodustab avalikust sektorist, 130 000 inimesest viiendiku.
Kui siin on tihti suuri uudiseid sellest, kuidas ametnike arv muudkui paisub, siis need uudised on asjatundmatud. Avalik sektor koosneb rõhuvas enamuses mitteametnikest. Ligi 50 000 sellest 136 000-st on haridustöötajad, sinna kuuluvad meditsiinitöötajad, aga ka kas või elektrikud.
Nii et kuritarvitatakse seda sõna "ametnikud", kui räägitakse ülepaisunud riigist, mis omakorda ei vasta tõele. Aga avalikku teenistusse kuuluvad inimesed, kes töötavad riigi ja kohaliku omavalitsuse ametiasutustes avaliku võimu teostamiseks, ja selle toetamiseks on põhiseaduslikud institutsioonid, ministeeriumid, ametid, inspektsioonid ning kohalikud omavalitsused. Üldise tööturu keskmisega võrreldes toob see riigi heaks töötamise vastutus kaasa kõrgemad haridusnõuded, sealhulgas on näiteks spetsiaalne väljaõpe eriteenistujatel või kõrghariduse eeldus paljudel ametikohtadel. Eesti tööturul on kõrgharidusega inimeste osakaal 43%. Avalikus teenistuses, mis ka sinna hulka kuulub, on see näitaja 65%. Ametnike seas on kõrghariduse protsent 83. Siit tulevad ka palgaerinevused, mida tihti kritiseeritakse.
Avalikus teenistuses oli 2024. aastal 28 456 inimest, neist 22 787 riigiasutustes ja 5672 kohalikes omavalitsustes. Avaliku teenistuse suurus on üle aastate olnud üsna stabiilne. Aga muutused siin peegeldavad üldist olukorda, julgeolekuolukorda, mis nõuab eraldi suuremat panustamist. Aga me oleme seadnud eesmärgiks, et avaliku teenistuse osakaal tööealises elanikkonnas ei suureneks ja ta ongi püsinud alla 3%. 2024. aastal oli teenistujate arv samal tasemel varasemaga, enam-vähem, kuid 0,5% kasvu peegeldas riigi muutunud vajadusi, ka teatud struktuurimuutusi, statistilisi muutusi, mis asja sisu väga palju tegelikult ei peegelda.
Julgeolekuolukord on pannud Eestit rohkem panustama sise- ja välisjulgeoleku tugevdamisse. Inimesi lisandus Kaitseväkke 138 ja Politsei- ja Piirivalveametisse 55 inimest. Samas, teenistujate arv vähenes, näiteks 57 inimese võrra Maksu- ja Tolliametis, mis muutis muu hulgas oma töökorraldust Narva piiripunktis. Samuti jäi teenistujaid vähemaks vanglates 48 inimese võrra, kuna kinnipeetavate arv on vähenenud ja ka kriminaalhooldusaluste arv. Sotsiaalkindlustusametis vähenes see arv töö optimeerimisele ja teenuspõhisele juhtimisele ülemineku tõttu 59 inimese võrra. Kokku kasvas mullu teenistujate arv 155 inimese võrra, neist omavalitsustes 117 ja riigiasutustes 38 teenistujat.
Kohalikes omavalitsustes tingisid suuremad teenistujate arvu muutused üleminekut kesksetele tugiteenustele, tähendab, inimesi kvalifitseeriti statistikas ümber. Näiteks, Harku vald konsolideeris hariduse tugiteenused, logopeedid, psühholoogid, eripedagoogid ja sotsiaalpedagoogid, ning seetõttu toodi koolidest ja lasteaedadest üle 14 töökohta. Lääne-Nigula vallas sarnane, koolide ja lasteaedade koosseisust toodi vallavalitsuse struktuuri üle majandustöötajad. Kohtla-Järve linnas aga konsolideeriti hallatavate asutuste raamatupidamine. Paides liideti linnavalitsusega linna sihtasutus Paide Haldus, nii et kõik ei ole tingimata ametnike arvu sisuline kasv, millest räägitakse. Tugiteenuste keskne pakkumine on eelarvekärbete ajal loogiline arengusuund ja edaspidi peaks tooma kulude kokkuhoiu.
Eelarvekärped on põhiline avaliku teenistuse paisumise vältimise meetod. Ja 2024. aastal juba pidurdus märgatavalt avaliku teenistuse palgatõus, olen sellest varem rääkinud ja seda on püütud püütud vaidlustada, aga arvud aasta kokkuvõttes kinnitasid mu sõnu. See palgatõus 2024. aastal oli avalikus teenistuses 4%, Eesti tööturu üldine keskmine oli 8,1%, see tähendab, et see 4 oli seal selle numbri sees, nii et tegelikult väljaspool avalikku teenistust oli palgakasv veel kiirem kui 8,1%.
Kärped on vajalikud ka selleks, et pühendunud ja kompetentseid teenistujaid motiveerida. See tähendab, et mujalt kärbitu siiski suunatakse ka inimeste inimeste motiveerimisse. Kuivõrd avalikus sektoris on üldise tööturuga võrreldes kõrgemad haridusnõuded, on avaliku teenistuse keskmine kogupalk 2024. aastal 2473 eurot, see oli mullu, mis oli kõrgem Eesti keskmisest 1981. Kui aga võrrelda sarnase keerukusastmega töid avalikus teenistuses ja erasektoris, siis jäävad avaliku teenistuse palgad erasektorile alla seda rohkem, mida kõrgem on ametiaste.
Avalik teenistus paistab silma väikese soolise palgalõhega. 2024. aastal oli see 1,7%, mis on veel vähem kui 2023. aastal 2,9%. Eestis tervikuna oli sooline palgalõhe 2024. aastal 13,2%. Asutuste lõikes erineb sooline palgalõhe päris palju, kuid see tuleneb palju meeste ja naiste väljakujunenud vastutusvaldkondadest. Näiteks kohtutes töötab kohtunikena tunduvalt rohkem mehi ja see näitab nende palka või seda palgalõhet suuremana kohtutes. Aga Päästeametis on olukord vastupidine: tippspetsialistide osakaal naiste hulgas on märksa suurem kui meeste hulgas.
Teenistujate sooline koosseis on ajas püsinud ühesugune, üsna stabiilne, naisi on 56% ja mehi 44%. Meeste osakaalu tõstavad seejuures eriteenistujad, kellest 73% on mehed. Avaliku teenistuse juhtide hulgas on naisi 48% ja mehi 52%. Stabiilne on ka avaliku teenistuse struktuur staaži poolest. Praegu on avalikus teenistuses nii üle 15 aasta töökogemusega inimesi kui ka kuni nelja-aastase staažiga teenistujad 31%. Nii et kogemused ja järelkasv on üsna tasakaalus.
Personalipoliitikas oleme riigis keskendunud paindlikule üle-eestilise värbamisele ja kaugtöö võimaluste loomisele, et kohaneda demograafilise ja tööturu muutustele. Avaliku teenistuse töökohad paiknevad üle Eesti. Enim on neid suhtarvuna töökohtadesse Võrumaal ja Lääne-Virumaal, kus paiknevad kaitseväe väeosad. Töökoht Harjumaal ei tähenda tingimata seal elamist. Teenistujaid, kes elavad mujal Eestis, on 9% rohkem kui neid, kelle töökoht on mujal Eestis. See on märk paindlike töövormide levikust.
Soovi asuda avalikku teenistusse mõjutab ka ootus stabiilsusele muidugi, mida aga praegu pakkuda ei saa. Riigiaparaati on olulisel määral paari aastaga ümber korraldatud. Ja eesmärk on siin efektiivsus. Voolavus avalikus teenistuses näitab aasta jooksul teenistusest lahkunute osakaalu aasta keskmisest teenistujate arvust. See oli 2024. aastal 14,6% ehk samas suurusjärgus varasemaga. Vabatahtlik voolavus ehk omal soovil lahkunute osakaal oli avalikus teenistuses 8%, mis on madalam kui kahel varasemal aastal. Mitmes ministeeriumis on vabatahtliku voolavuse põhjuseks toodud ümberkorraldusega kaasnevat ebakindlust. Ministeeriumide lõikes on vabatahtlik voolavus MKM-is 14%, Haridus- ja Teadusministeeriumis 13,8%, justiitsministeeriumis 13,7%. Samas, teises otsas Välisministeeriumis ainult 5,4%, Kultuuriministeeriumis 6,8% ning Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumis 7,9%.
Avalikus teenistuses on kvaliteedi hoidmiseks eraldi tähtis koolituse teema. Koolituse maht teenistuja kohta püsis 2024. aastal soovituslikkuse vahemikus, kuid see, et koolituskulude osakaal kuludes vähenes, viitab suurenevale e-õppele ja sisekoolituse tähtsusele.
Kokku võttes võib öelda, et avaliku teenistuse tervis on üsna hea, meie ametnikud on professionaalsed. Ja me peame hakkama rohkem lugu pidama neist inimestest, kes on otsustanud teenida oma riiki. Praeguses maailmas on poliitiline suva ja mitteliberaalne valitsemine tõsiseks ohuks põhiseaduslikele liberaalsetele demokraatiatele.
Edasi Eesti pikaajalise arengustrateegia elluviimisest 2024. aastal. Meie strateegiline eesmärk on tagada julgeolek, jätkusuutlikkus ja konkurentsivõime kiiresti muutuvas maailmas. Rahandusministeerium puutub igasse horisontaalsesse valdkonda, alates eelarvest ja maksudest kuni rahatarkuse, julgeoleku ja ruumiplaneeringuni.
Teemadest kõigepealt inimeste heaolu ja rahva kestlikkus. Rahandusministeeriumi poolt tegime olulisi samme rahatarkuse ja pensionisüsteemi vallas. Rahatarkus jõudis kõigisse kooliastmetesse ning selle õpetamiseks on juba ette valmistatud 700 õpetajat. Pooltes Eesti koolides toimuvad rahatarkuse tunnid eraldi ainena, veelgi rohkemates on need lõimitud teistesse õppeainetesse. Võime öelda, et Eesti on koos Rootsiga uuringu järgi loetud kõige rahatargemaks rahvaks Euroopas. Ma usun, et sellel unikaalsel koolitusel on oma roll siin.
Pensionisüsteemis tõstsime mullu paindlikkust, teise samba sissemakseid saab aastaid kehtinud 2%-lt tõsta 4% või 6% peale, millest viimase valis 62% suurendajatest. Maksemäära tõstjaid oli kokku üle 74 000 inimese. Samas on tõusnud kolmanda samba populaarsus. Liitunuid on juba 220 000, mis on suur muutus. Ja siin on tähtis ka, et pärandvara liikumine teise sambasse muutus mullu kogumispensionide seaduse muutmisega märksa lihtsamaks.
Teemavaldkondadest järgmine on majandus ja kliima, sealhulgas kindel ja turvaline maksukeskkond. 2024. aastal oli märgiline sanktsioonipoliitika karmistamise poolest. Maksu- ja Tolliamet käivitas mitmeks kuuks Venemaa suunal riskipõhise tollikontrolli asemel täieliku tollikontrolli. Sanktsioonidest möödahiilimise skeemid on muutunud keeruliseks ja kontrollid pikaajalisemaks. Kuid tugevnenud on ka rahvusvaheline koostöö.
Digivaldkonnas investeerisime mullu 11 miljonit eurot IT arengusse, maksuteenuste ja tollisüsteemi uuendustesse. Ja jõustusid mitmed olulised seadused. Suur saavutus on, et Eesti kaitses oma esimest eduraportit MONEYVAL-is. Eestit tõsteti esile hinnangus terrorismi rahastamise ja sanktsioonipoliitikale vastavuse poolest.
Edasi, teemavaldkond ruum ja liikuvus. Tuleks mainida riigi kinnisvarale seatud uusi ootusi, mis keskenduvad nii kulupõhisusele, kulude tõhususele kui ka kliimaeesmärkidele, siin on numbrilised saavutused.
Eraldi valdkond on riigivalitsemine ja riigi sujuv toimimine. Ei ole uudis, et riigi aastatega lõdvaks lastud eelarvepoliitika kombinatsioonis kriisidega sundis kehtestama uusi makse või maksutõuse, kui riigikaitsemaks eraldi maksuna mitte arvesse ei lähe kellegi meelest. Ja samas, tänavu teatavasti kehtestasime siin ka leevendusi.
Riigi tugiteenuste koondamine. Riigi Tugiteenuste Keskus on andnud üsna olulise tulemuse: 84% keskvalitsuse üksustest kasutab nüüd ühiseid finants- ja personaliarvestuse teenuseid. Tõhusus on paranenud ja rahulolu riigihangete teenustega on kasvanud.
Lõplikult lõppes 2014.–2020. aasta perioodi struktuurivahendite kasutamine. Viimased 98 miljonit maksti mullu välja. Perioodi 2021–2027 vahenditest on praeguseks kohustustega kaetud 73% ja see peegeldab meie suutlikkust vahendeid sihipäraselt rakendada. Oleme Euroopa Liidus taas paremate hulgas, kolmandal Luksemburgi ja Hollandi järel. Kus numbrid on kesisemad, on väljamaksed. Aga see on üldiselt selle protsessi puhul üsna iseloomulik, et väljamaksed jäävad kohustuste võtmisest maha. Lõpptulemus: me usume, et me suudame raha efektiivselt ja täielikult ära kasutada õigeks ajaks. Aitäh!