Austatud juhataja! Head kolleegid! Isamaa eelnõu eesmärk on tühistada kehtiv maamaksu uuendus ja põhjendus on väga lihtne. Kui minister aasta tagasi kõnepuldis käis, ei saanud ta aru, mida see eelnõu tegelikult muudab. Ja kui me tema käest küsimusi küsisime, siis ta vastas ja tegelikult valetas. Pärast seda tehti siin veel üks arutelu, [et saada selgust], kuidas sellest eelnõust peaks aru saama. Endine Sotsiaal[demokraatliku] Erakonna fraktsiooni esimees, kes praeguseks on küll meie ridadest lahkunud, ei saanud ka aru ja väitis, et ei ole mitte midagi hullu, ei juhtu nii, et järgmisest aastast maamaks, sõltumata omavalitsuse otsusest, tõuseb 10%. Selle peale ütles minister, et ei ole nii. Aga kui lugeda seadust rida-realt, siis seal on väga selgelt kirjutatud, et omavalitsusel on võimalus reguleerida [tõusu] 10%-st kuni 100%-ni, aga [vähemalt] 10% tõuseb [ikka]. Ja kui omavalitsus ühtegi otsust ei tee, siis lihtsalt tõusebki 10%.
Meil peaks olema nii, et riik usaldab omavalitsusi. Praegu on küll tunne, et riik ei usalda ei ettevõtjaid ega omavalitsusi. Me ei ole aru saanud, keda ta usaldab. Vahel juhtub, et usaldab tuulepargirajajaid, aga kuu aja pärast enam ei usalda, siis usaldab tuuma[jaama] rajajaid, aga aru ei saa, kas tegelikult ikka usaldab.
Aga nüüd on asi veel hullemaks läinud. Olime rahanduskomisjonis ja arutasime väga tõsiselt Isamaa ettepanekut taastada eelnev olukord. Ja mis siis oli? Võtad [seaduse] ette ja vaatad, kes on selle ette valmistanud. Rahandusministeeriumist oli [kohal] ametnik, kes on selle eelnõu [koostajate hulgas]. Ma küsisin, et vaata, mure on selles, et kui varem oli väga selge, et 0,15 hektarit kodualust maad on [maksust] vabastatud, siis nüüd on olukord selline, et järgmisel aastal enam omavalitsus sellist otsust teha ei saa, samas on [seadusesse] sisse kirjutatud, et võib teha vabastuse 5–1000 eurot. Rahandusministeeriumi ametnik, kes on selle eelnõu teinud, ütles, et see [kehtib] kõigile. Kui me võtame lahti seletuskirja, siis sealt võib tõesti välja lugeda niimoodi – enamikul juhtudel [kodu]aluse maa maks 1000 euroni ei [ulatu], mõnel üksikul juhul võib-olla [ulatub], aga enamasti mitte –, et näed, omavalitsus võib nagu niuhti teha otsuse, et keegi ei pea maamaksu maksma.
On ju loomulik, et kui inimene on maja [ehitanud], siis ta hoiab oma maja ümbrust korras, ja nii uskumatu kui see ei ole, enamikul juhtudel ka maja ümber olevat omavalitsuse või riigi maad. Minul isiklikult on vaja muru niita ja talvel igal hommikul kella seitsmeks lumi ära lükata, kui lund peaks olema, ja kui tee pealt lükatakse lumi kõnnitee peale, siis pean jälle minema lund lükkama. Nii-öelda kojamehe pead võtma.
Kui võtta lahti seadus – mitte lugeda seletuskirjast –, siis selles on väga selgelt kirjutatud, millistel juhtudel on omavalitsusel õigus seda kuni 1000-eurost soodustust teha: need on pensionärid, erivajadustega inimesed ja represseeritud. Ja sellega asi lõpeb. Kuidas me peaksime nüüd sellest asjast aru saama ja keda uskuma? Minister, kes kaitses eelnõu, ei saanud eelnõust aru. Sotsiaaldemokraadid, kes olid selle eelnõu nii-öelda maaletoojad, ei saanud aru, mida see inimestele tähendab. Rahandusministeeriumi ametnik, kes oli selle eelnõu ette valmistanud ja kaitses seda rahanduskomisjonis, ei olnud ka seda eelnõu läbi lugenud, tundub, et oli lugenud ainult seletuskirja. Aga nagu te, head kolleegid, teate, seletuskiri on tore asi, aga kohtus vaidlemisel kehtib ainult seadus. Seletuskiri on arusaam, kuidas seadust võiks tõlgendada, aga mitte see, mille järgi asjad peaksid käima. Ja nüüd tekibki küsimus, mida peaks siis tegema. Kas sellist seadust saab pidada tõsiselt võetavaks? Isamaa Erakond arvab, et seda ei saa pidada tõsiselt võetavaks.
Ja teine pool on see, et meil on ikkagi väga selgelt [võimude] lahususe poliitika: valitsus ajab oma rida, vald oma rida. Volikogu liikmetele peaks jääma võimalus [otsustada,] kas vabastada oma inimesed kodualuse maa maksust või mitte. Mina saan siin rahulikult öelda, et [maamaksuvabastus hakkas kehtima] aastal 2011, kuigi rahanduskomisjonis üks Rahandusministeeriumi ametnik arvas, et see oli aastal 2013. Ta unustas ära, et 2013 hakkas see kehtima üle riigi, aga näiteks Jõgeva vallas hakkas see kehtima juba aastal 2011. Kodualune maa oli kõigile inimestele [maksuvaba].
Ma ütlen veel kord: me ei saa koormata majaomanikke lõpmatuseni. Ta on selle maja ehitanud, ta korrastab oma õue. Ja nagu ma alati rõhutan – millegipärast on ka õiguskantsler seda õigustanud –, omavalitsus saab nõuda majaomanikult, et majaomanik peab ka valla või linna maad korras hoidma, seal niitma, lund lükkama. Ma ei ole kunagi aru saanud, miks osa inimesi peab seda tegema, need, kellel on kinnistu kõnnitee ääres, ja need, kelle kinnistu ei ole kõnnitee ääres, ei pea seda tegema. Kus on see võrdne kohtlemine põhiseaduse järgi? Seda võrdset kohtlemist siin selgelt ikkagi ei ole.
Kahjuks ei olnud sel hetkel, kui me seda [meie] eelnõu rahanduskomisjonis arutasime, kõiki opositsiooni [esindajaid] kohal, muidu oleks võinud sellise hea patiseisu tekitada ja siia saali oleks tulnud otsus, et [eelnõu] toetatakse. Aga koalitsioon, ma saan aru, pole tänaseni väga hästi aru saanud, mida kehtiv seadus kohalikele inimestele [tähendab].
Kui keegi räägib, et selle tulemusena hakkab kohalike omavalitsuste eelarve meeletult kasvama, siis ma võin teile öelda, et keskmiselt – keskmiselt! – võib eelarve kasv olla 30 000 – 50 000 eurot aastas, kui selle 10%-ga siin mängida. Tallinna linnas, Tartus ja Pärnus on see [summa] muidugi tunduvalt suurem, aga keskmise [elanike arvuga], 10 000 elanikuga kohtades ei saa see number kuidagi suureks minna, sest maamaksu osa on eelarves ikka ääretult väike. Omavalitsuse tulubaasi põhiosa tuleb ikkagi üksikisiku tulumaksust, vaid väike osa tuleb kõigist muudest toetustest ja maksudest. [Samas] pean ütlema, et kui me räägime omavalitsuste tulubaasist ja eelarvest ja [arvestame] sinna hulka ka investeeringurahad, siis tuleb tunnistada, et enamus rahast – ehk pea 80% – tuleb valla eelarvesse erinevatest toetusmeetmetest ja projektirahadena. Selle asemel, et riik võiks selle raha otse omavalitsustele anda ja omavalitsused ise [vaataksid], milline töö või teenus on kõige kriitilisem, mis oleks vaja ära teha, peavad omavalitsuse ametnikud kirjutama erinevaid projekte ja ootama, kas toetus tuleb või mitte.
Ma väga siiralt loodan, et kõik saalisolijad toetavad Isamaa ettepanekut. Tuletan teile meelde, et selle aasta sügisel on kohalikud valimised. Kui koalitsioon ei taha seda ettepanekut toetada, eks me peame siis valimiskampaania ajal väga selge ja kõva häälega [kuulutama], et midagi pole teha, tänane koalitsioon koos sotsidega on väga selgelt tahtnud seda, et meil kõik maksud – sealjuures ka maamaks – väga kriitilises plaanis tõuseksid. Me [näeme, et] maksumäärasid on võimalik suurendada lausa kaks korda: elamumaa ja maatulundusmaa õuemaa kõlviku maksimaalset maksumäära on sellest aastast lubatud tõsta 0,5%-lt 1%-le, samas suurendada maa maksimaalset maksumäära 1%-lt 2%-le. No rääkimata sellest, et järgmisest aastast on kõikidel omavalitsustel võimalik maamaksu summat tõsta kuni 100%. Ja veel kord rõhutan: 10% tõuseb sõltumata kohaliku omavalitsuse volikogu otsusest.
Mina ei tea, kas Elva volikogus ikka tahetakse seda, et [maamaks] tõuseb igal aastal 10%. Vahel on aastaid, kus on näha, et majandus on languses ja inimestel raha ei ole, nagu meil praegu on. Võimukoridorides on [tehtud otsuseid, mille tõttu] meie majandus on juba kolmandat aastat miinuses. Inimestel on raha otsas, ei jätku enam toidu ostmisekski, käiakse [poes] ainult sooduskampaaniate ajal ja soodusasju ostmas ja palju tervislikke toiduaineid jäetakse võib-olla ostmata. Me tekitame olukorra, kus kohalik omavalitsus ei soovi oma inimesi koormata, aga riik nõuab seda. Kas on ikka õige, et riik võtab üle kohaliku omavalitsuse volikogu pädevuse? See on selgelt ja üheselt ainult kohaliku omavalitsuse volikogu pädevuses.
Pärast mind tuleb siia komisjoni esinaine, kes on pikka aega olnud vallavanem, abilinnapea ja volikogu liige. Ma loodan, et ta mõistab seda muret. Ma näen siin saalis endiseid ja praegusi volikogu liikmeid ja omavalitsusjuhte. Vaatan seda Reformierakonna rida siin: kõik on olnud linnapead või vallavanemad. Ma ei usu, et te tahate oma inimesi koormata maksudega. Te tahate ikkagi, et teie inimesed saaksid ise hakkama, et nad ei peaks sotsiaalosakonna ukse taga järjekorras seisma ja sotsiaaltoetusi paluma. Eesti inimene tahab ise hakkama saada. Ärme koormame neid mõttetute koormistega! Las see otsus, mis on siiamaani olnud omavalitsuse käes, jääb [ka edaspidi] omavalitsuse kätte.
Nagu ma oma kõnes olen juba rõhutanud: minister, kes seda seadust kaitseb, ei saa aru, mis see endaga kaasa toob; Rahandusministeeriumi ametnik, kes on selle seaduseelnõu kokku kirjutanud, vastas kolmel korral mu küsimusele, et tegelikult on ikka nii, et kõik [võivad saada maksusoodustuse]. No loe seda § 11 eest- või tagantpoolt – seal on [lõigetes] 5 ja 6 kirjutatud, millistel juhtudel on võimalik seda soodustust teha. Loed need kaks [lõiget] läbi ja saad aru, et ei ole võimalik kõigile [soodustust teha]. Ei ole suurperede puhul [ette nähtud] võimalust, et nad ei pea maamaksu maksma. Me tahame, et inimesed tuleksid maale elama, soovime, et ettevõtted ja inimesed ei oleks ainult pealinnas ja Harjumaal. Me tahame, et Eesti oleks elanikega ühtlaselt kaetud, et igal pool oleks ettevõtlust ja majandus toimiks. See on ka riigikaitse seisukohast väga oluline. Ei ole võimalik kaitsta tühja kohta, kui ei ole inimesi, kes sinna läheks ja kaitseks oma kodu.
Veel kord: see probleem on väga tõsine ja seda tuleks väga süvitsi arutada. Minu arvates peaksid need [Riigikogu liikmed], kes praegu on volikogu liikmed või kes on varem töötanud kohaliku omavalitsuse volikogus või vallavalitsuses, olema praegu siin saalis ja avaldama oma arvamust, mitte peituma oma kabinettidesse. Heal juhul vaatavad nad seda arutelu teleekraani vahendusel. Praegu oleks vaja selget sõnumit: kas tõesti on nii, et kõik, kes hääletavad meie eelnõu vastu, soovivad, et järgmisel aastal hakkaksid inimesed tunduvalt rohkem maamaksu maksma? Kas tõesti on see nii, et ollakse nagu kadedad selle peale, et 2013. aastast ehk 12 aastat on olnud sellist ilusat aega, kui riik on selgelt tunnustanud oma inimesi, kes on kodu rajanud?
Oleme ausad, Eesti on maailmas selles mõttes üks rikkamaid riike, et me oleme suures osas koduomanikud. Ja nüüd me oleme jõudnud järeldusele, et me peaksime oma koduomanikke karistama. Koduomanik on tubli, korralik inimene, kes hoolitseb oma kodu ja oma koduõue eest, ja nagu ma olen ennegi maininud, teeb veel tööd ka omavalitsuse heaks: niidab muru, lükkab kõnnitee pealt lund ja hoiab korras omavalitsuse territooriumit. Ma ka mõtlesin, et peaks ikka ühel hetkel omavalitsusele mingi arve [esitama]. Õnneks selles omavalitsuses, kus mina olen eluaeg elanud – Jõgeva vallas –, sellist muret ei ole. Meil ei ole seda muret, et inimene peaks valla maa pealt kohustuslikus korras muru niitma või lund lükkama. Seda teeb kohalik omavalitsus. Ma usun, et selline olukord peaks olema üle riigi, et ei koormataks ebavõrdselt oma inimesi.
Ja veel on hinge peal ikkagi see, et kuidas on see võimalik, et me peame arutama eelnõusid ja vastu võetakse seadusi, millest ei saa aru ei minister, endine minister ega Rahandusministeeriumi ametnik, kes selle eelnõu on [koostanud].
Veel kord ütlen teile, head kolleegid: tühistame selle inimesi koormava seaduse ja võtame vastu selle eelnõu, mille Isamaa on siia laua peale toonud. [Taastame] enne nende muudatuste tegemist [kehtinud] olukorra, et õigus maamaksu määrata jääks kohalikele omavalitsustele. Aitäh!