Aitäh! Hea Riigikogu! Meil on suurepärane võimalus, mida pakub Eesti riigi arengukava "Eesti 2035". Ta pakub ka selle võimaluse, et ministrid käivad järjest ja tutvustavad eelseisvaid suuremaid ülesandeid, et Riigikogu saaks kaasa mõelda parimatele võimalikele lahendustele. Ma arvan, et see on väga hea võimalus koos arutada neid asju, mis on plaanis, ja ka neid, kus häid lahendusi veel senimaani teada polegi.
Ütlen kohe ära, et ma ei räägi täna kahest väga olulisest teemast. Ma ei räägi kriminaalpoliitikast, vägivallaennetusest, sest sellest tuleb meil pikemalt juttu kriminaalpoliitika aruande arutelul. Ja samuti ma ei räägi paremast õigusloomest, põhiseaduslikkuse järelevalvest ja bürokraatia vähendamisest, kuna sellest tuleb meil koos juttu õigusloomepoliitika aruandes. Mõlemad aruanded on plaanis teie ette tuua hiljemalt mai alguses.
Küll aga see, millest ma täna räägin – ma räägin vabadustest, vabadusest. Inimeste vabadusest, meie riigi vabadusest. Me peame oma vabadusi hoidma, see on kõige tähtsam ülesanne 2035. aastaks ja sealt edasi: et meil oleks vabad inimesed vabal maal.
Ja kui me mõtleme, siis kaks päeva tagasi, palmipuudepühal, siis kui kirikulised Ukraina oblastikeskuses Sumõs jumalateenistusele kogunesid ja linnarahvas pühapäevatoimetusi tegi, suunas Vene armee Sumõ kesklinna tapatööle kaks Iskander-tüüpi ballistilist raketti. Küllap need relvamonstrumid olid isegi patriarh Kirilli poolt õnnistatud. 34 tapetut, 117 haavatut – mis siin rääkida? Jõhkardid. Aga kui me vaatame Ukrainas toime pandud sõjakuritegusid ja nende täideviijate üle kohtumõistmist, on Sumõ juba varem läinud omal moel Ukraina õigusajaloo annaalidesse. Just Sumõ oblastist sooritatud sõjakuritegu oli esimene Venemaa sõjaväelase üle peetud sõjakuritegude protsess Ukrainas pärast 2022. aasta täiemahulise invasiooni algust. Seersant … tappis automaadist relvastamata tsiviilisiku, kes rääkis telefoniga. See oli tema kogu süü. Kohus peeti mais 2022 Kiievis kõiki ettenähtud norme järgides. Miks see on oluline ja tähenduslik? Ukraina tõestas, et vaatamata agressioonisõjale õigusriik toimib. Toimus avalik kohtupidamine, kaitseõigus oli tagatud, tõendite esitamine toimus. Ukraina näitas selgelt, et ta ei kavatse vastata vägivallale omakohtuga, vaid kasutab rahvusvahelise õiguse ja siseriikliku õigussüsteemi vahendeid. Juhtum tõestas maailmale Ukraina ja Venemaa väga selget erinevust ja ka seda, et Ukraina on kaheldamatult suveräänne riik, mis püsib õiguskorral ja austab õiguskorda.
Ka "Eesti 2035" arengukava ülesanne on väga selgelt, tsiteerin, julgeoleku ja turvalisuse tagamine igas olukorras ning kriisideks valmisoleku parandamine, mille raames tagatakse kriitiliste teenuste toimepidevus, kerksus, varustuskindlus, hübriid- ja küberohtude maandamine, riigiasutuste, kohaliku omavalitsuse üksuste, kogukondade ning elanikkonna valmisoleku suurendamine ja valmisoleku tagamine nii rahu ajal kui ka kriisiolukorras.
Justiits- ja Digiministeeriumil on selles vallas mitmeid ülesandeid. Meie ülesanne on ka kõige tõhusama riigi ehitamine, et maksumaksja raha ei oleks vaja juurde küsida, vaid et kõik kogutu läheks käiku võimalikult tõhusalt Eesti inimeste elu parandamiseks ja ka meie kõige tähtsamasse kindlustusse ehk riigikaitsesse.
Isegi vanglarent, millest ma olen siin Riigikogu puldis mitu korda rääkinud ja kus me peame läbirääkimisi praegu kahe riigiga, Rootsi ja Hollandiga, täidab tegelikult suurepäraselt "Eesti 2035" ühte tähtsat eesmärki, nimelt, töökohtade loomist väljaspoole Harjumaad. Meil on see suurepärane olukord, kus seni valdavalt edukas kriminaalpoliitika on toonud kaasa selle, et meie väga moodsates kinnipidamisasutustes on täidetud ainult umbes pooled vanglakohad.
See on olnud meie seniste reformide suur edulugu, see, et meil on vanglateenistuse töö maailma tasemel nii vangistuse kui ka kriminaalhoolduse elluviimisel, ja seda näitavad ka meie globaalses mõttes madalad retsidiivsuse andmed. Aga me töötame selle nimel, et meil oleks Tartu piirkonnas umbes 400 kõrgelt tasustatud ja head haridust nõudvat töökohta, millest võidavad kõik, nii riik, Tartu linn kui ka kohalikud elanikud. Samuti võidab sellest tegelikult ka Jõhvi piirkond, sest Eesti enda kinnipeetavaid hoiaksime me edaspidi Viru ja Tallinna vanglas, mis tähendab ka Jõhvi piirkonnas töökohtade säilitamist ja juurdeloomist. Muuseas, Jõhvis on ka tühi terve Siseministeeriumile kuuluv arestimaja, mis on seal tühjana seisnud mitmed aastad. Põhimõtteliselt oleks ka seda võimalik välja rentida, mis looks umbes 60 täiendavat töökohta Jõhvi piirkonda.
Meie vabaduste kaitse sõltumatu tagaja on Eesti kohus, põhiseaduslik institutsioon. Koostöös kohtutega ja vastavalt eelmise aasta sügisel vastu võetud kohtute arengukavale plaanime me laiaulatuslikku kohtureformi. See on vajalik mitmel põhjusel, sealhulgas ka riigikaitselisel. Meil on võimaliku ulatusliku kriisiolukorra korral vajalik tagada kohtunike väga silmapaistev ja kiire mobiilsus ja õigusriigi kõikide tööriistade kasutamine ka sõjaolukorras.
Muudatused kohtusüsteemis on vajalikud aga ka seetõttu, et toimunud on põlvkonnavahetus. Noorem põlvkond hindab rohkem meeskonnatööd ja tunneb suuremat kollektiivset vastutust ka asutuse menetlusjäägi üle. Samuti on meil rohkem kirjalikku menetlust ja videosildade kasutamist. Kohtumenetlus on inimeste jaoks ka oluliselt muutunud.
Täna me näeme, et töökoormus kohtute vahel jaguneb väga ebaühtlaselt ja samuti jaguneb ta väga ebaühtlaselt ka piirkondade vahel. See kõik on kaasa toonud ka tegelikult töökoormuse olulise kasvu. Näiteks tsiviilasjades on töökoormus kasvanud 2020–2024 10–16%, suurim koormuse erinevus tervelt neljandik; süüteoasjades 8–18%, suurim koormuse tõus üksnes nelja aasta jooksul 32%; ja ringkonnakohtutes on koormuse kasv olnud 4–26% aastas. Nii et me näeme, et koormus kasvab, ainult ta kasvab väga erinevalt. Samuti on, kui me räägime kohtunike endi töökoormusest. Kui keskmine töökoormus on aastas olnud 1691 õigusmõistmise töötundi, siis see vahemik jääb tegelikult 1400–2000 vahele.
Selline väga suur erinevus töökoormuses tegelikult tähendab inimeste jaoks pikenevaid menetlusaegu. Menetlusajad on kasvanud viimase nelja aasta jooksul keskmiselt 11%. Tsiviilasjades on keskmiselt menetlusajad kasvanud tervelt 27%, erinevate kohtute lõikes kõige madalam 21%, kõige kõrgem 58%. Haldusasjades on menetlusajad kasvanud 62%. Nii et kui me räägime sellest, et meil on kohtuvaidlused keerulisemad, siis lahendus sellele on kahtlemata see, et me peame võimaldama kohtunikel rohkem spetsialiseeruda, mis on ka tegelikult Euroopas laiem suund.
Meil on ka siiamaani olnud probleemiks vähene võimekus reageerida kiiresti muutustele. Ja see reageerimiskiirus on erinev erinevatel kohtumajadel. Samuti erineb väga palju ka kohtusaalide kasutus. Näiteks Jõhvi kohtumaja üheksa saali olid eelmisel aastal tundide arvu poolest kasutuses vähem kui Harju Maakohtu kaks saali. Lisaks on meil vajadus ka kasutusele võtta kaasaegsed töövahendid, sealhulgas ka ettevalmistavates töödes tehisaru.
Neid kõiki küsimusi me lahendame kohtureformiga, mis koosneb laias laastus neljast erinevast tööst. Esimene eelnõu loodetavasti jõuab neljapäeval valitsusse, sealtkaudu Riigikokku. See on kohtute haldamise mudeli muutmine. Sisuliselt tähendab see seda, et Justiits- ja Digiministeeriumist me anname kohtute haldamise ministeeriumi tasemelt üle kohtutele endile. Meil on põhiseaduses kohtud loetletud põhiseadusliku institutsioonina ja põhiseadus ei ütle, et põhiseaduslik institutsioon oleks üksnes Riigikohus, nagu see täna on, vaid kogu kohus on põhiseaduslik, iseseisev ja sõltumatu institutsioon. Selle muudatuse tahame me nüüd lõpuks ära teha teiega koos.
Teie menetluses on juba kriminaalmenetluse kiirendamine, aga tulevad ka tsiviilkohtumenetluse ja halduskohtumenetluse kiirendamised. Menetlusseadustike uuendamine on teine suur osa kohtumenetluste kiirendamisest. Kolmas suur osa on digiteerimine, tehisaru vahendite kasutamine ja ka selline tehnoloogia, mida me praegu hetkel siin kasutame. Meil ka praegu tehisaru transkribeerib seda, mida mina räägin, ja teeb seda täiesti edukalt. Kohtutes on meil veel veidi maad selleni minna.
Aga lisaks me vaatame ka üle, mida kõike on võimalik kohtutest välja viia, mis seal enam kaasajal olema ei peaks. Alates näiteks abielu lahutusest kui sellisest, kus kohus mitte kunagi ei ole abielu lahutamisest keeldunud, sest meil puudub õiguslik alus selle keeldumisest. Viimati oli see õiguslik alus olemas enne Eesti Vabariigi moodustamist. Me räägime eelmise sajandi algusest.
Ja lõpuks siis kohtute enda struktuuri tõhustamine ehk palju mõistlikum kohtute juhtimine ka kohtuastmete endi sees, vähendades seal regionaalseid piiranguid ja suurendades spetsialiseerumise võimalusi, et inimesed saaksid endale kõige lähemas kohas endale kõige parema, kõige asjatundlikuma kohtuotsuse kõige kiiremini.
See kohtute ja õigusriigi teema on otsapidi seotud ka ühe "Eesti 2035" väga tähtsa ülesandega ja selleks on rahvastik ja sündimus. Nüüd te võite imestades küsida, et miks ma sündimusest räägin kohtute juures. Me kahjuks näeme kohtutes küllaltki õõvastavaks kiskuvaid vaidlusi lapsevanemate vahel laste elatise üle, laste suhtluskorra üle. Nendesamade tülidega tullakse üha ja üha tagasi ja kahjuks on selliste tülide arv olnud ajas drastiliselt kasvav.
Me peame midagi põhimõtteliselt muutma oma põhihariduses, pöörates seal rohkem tähelepanu perekonnas elamisele, laste kasvatamisele ja sellele, kuidas lahendada ka keerulisi olukordi. Vaatasin mõni aasta tagasi üle meie 12-aastase õppekava koolis ja leidsin, et 12 aasta jooksul kulutab õpilane 1,5 tundi sellele, kuidas lapsi saada ja kuidas neid kasvatada. Ma ei ütle, et sellel on lineaarne seos hüppeliselt kasvanud perekonnavaidlustega kohtutes, aga kohtunikud ise ütlevad, et see ei ole õigusemõistmine, mida nad kohtus teevad. See on rohkem psühholoogiline abi, see on rohkem lepitusmenetlus, mida oleks palju otstarbekam pakkuda mujal kui kohtutes.
Ja me teame ka tõenduspõhistest teadusuuringutest, et selline kohtuvaidlus, kus üks lapsevanem läheb teise lapsevanema vastu kohtus tõendama, et see teine lapsevanem on nii kohutav ja nii õudne inimene, et temale ei saa isegi usaldada mitte lapsega koosviibimist, siis see mõjub halvasti lapse nii psühholoogilisele, vaimsele tervisele kui ka füüsilisele tervisele. Selle tulemuseks on ka füüsilise tervise haigused lastel.
Meil on umbes 120-miljoniline elatisrahavõlg. Kohtud on kulutanud tunde ja tunde selleks, et vaielda 40 euro suuruste vahede üle igakuistes maksetes. Aga võlg muudkui kasvab. Me ei ole suutnud ühiskonnana seda lahendada. Me tegelikult päris häid lahendusi sellele ei tea tänase päevani. Palun mõelge kaasa! Me tuleme teie ette ettepanekuga muuta elatise ka osaline tasumine elatise võlglasele tasuvaks. Praegu on nii, et kui sa kogusummat ära ei maksa, siis puudub motivatsioon ka osalist makset teha. Laps võidaks sellest osalisestki üht-teist.
Sündimuse ja iibe küsimuste juurest on mul põhjust edasi liikuda tegelikult positiivsele. Meil on TI-hüpe koolides tulemas. Me oleme see riik maailmas, kus elab üks väike, aga väga äge digirahvas, kes on suutnud teha maailma tasemel ägedaid asju. Meie väike äge digirahvas siin Eestis suudab juhtida kogu maailmas ka hariduse moderniseerimist tehisaru abil. Meie õpilastest, meie lastest saavad maailma kõige paremad tehisaru kasutajad ja see toob kaasa meie majanduse elavnemise ja see toob kaasa selle, et meie riigisektor, avalik sektor saab toimetada võimalikult õhukeselt, tagades siiski kõik inimlikud ja südamlikud inimestele vajalikud personaalsed teenused kõigile.
Me vaatame tehisaru kui võimalust andmepõhiselt inimesi paremini aidata ja tõhusamalt toimetada. Olgu selleks digikriminalistika, mis võimaldab tõenditest leida ka uusi seoseid, mida võib-olla inimese silm ei märkagi, ja lõpetades automatiseeritud haldusmenetluse laiendamisega, selleks et inimesed saaks võimalikult lihtsalt oma asjad riigi ja kohaliku omavalitsusega aetud. Meil on selleks kõik võimalused olemas, sest me oleme küberturvaline riik. Me näeme, et aastaks juba 2030 võiks tõhususe kasv olla vähemalt 425 miljonit eurot võrreldes tänavusega ja seda tulenevalt tehisaru kasutamisest.
Tehisaru kasutamiseks on meil vaja lahendada kaks suurt ülesannet. Esimene nendest on eesti keele ja kultuuri säilitamine üle aegade. Tuletan teile meelde, kui Gutenberg oli erinevad leiutised kokku pannud ja trükipress suutis enneolematul kiirusel raamatuid trükkida, siis kadusid väga kiiresti Euroopast paljud väikesed keeled. Kadusid need keeled, mis raamatute kaante vahele ei jõudnud.
Täpselt samas olukorras oleme me täna. Kui eesti keel, meie keele ilu, meie grammatika, meie kultuuritekstid ei ole tehisarus inimestele kättesaadavad, siis eesti keel ja kultuur satub kõhklusteta ohtu. See on ülesanne, mille lahendamisega ma järgijätmatult tegelen. Oleme võtnud eesmärgiks, et eesti keele ühendkorpuses oleks juba tänavuse aasta lõpuks 8 miljardit sõna ja 2026. aasta lõpuks 15 miljardit sõna. Me lahendame ka autoriõiguse küsimused, nii et autorite väärikus on kaitstud ja et meil on võimalik ikkagi keelemudelites näha kaasaegseid tekste, kaasaegseid andmekogusid, ka kogu seda tööd, mida on teinud näiteks ülikoolide magistrandid. Me ei lepi sellega, et tehisaru kasutaks üksnes veebi kommentaariumides leiduvat.
Selleks, et me saaksime Eesti inimeste andmeid väga turvaliselt kasutada tehisarus, peame me treenima välja Eesti riigipõhise suure keelemudeli. Meil on mitmeid eeskujusid selleks olemas, näiteks kas või Poola, kes hiljuti oma PLLuM-i presenteeris. Nad liiguvad kiiresti edasi, me ei ole neist palju maas. Ka meie ülikoolid on teinud fantastilist tööd ja kogu vajalik ettevalmistus on meil tegelikult olemas. Siit saab minna ainult edasi ja ainult paremaks. Ja kes pole veel meie LLaMa-st vaadanud, siis soovitan sellega tutvuda.
Digiriigi puhul on mul jälle põhjust korraks tagasi pöörduda Ukraina õuduste juurde. Venemaa agressioonisõda Ukrainas on kestnud juba enam kui 11 aastat, laiamahulisena sellest viimased kolm. Terve riik on sõjas, ent riik toimib. Toimib ka demokraatia üsna maksimaalses mahus. Eriti, kui me arvestame seda, et tegemist on sõjaolukorraga. Selleks, et ka Eestis saaks digiriigi teenused toimida mis tahes olukorras, peame me neid viima valmisolekusse, et Eesti digiriigis tõuseb päike mis tahes olukorras. Ka selleks on meil põhjalik tööplaan olemas.
Sellega praegu lõpetan ja võtan vastu hea meelega küsimusi. Aitäh!