14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 11. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, palun kohaloleku kontroll.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Edasi päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud muudatusi. Arupärijad on võtnud tagasi peaminister Kristen Michalile esitatud arupärimise nr 727, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi teiseks päevakorrapunktiks, ning sotsiaalkomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja viies päevakorrapunkt, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 561 teine lugemine. Seega jäävad need punktid päevakorrast välja.
Aga nüüd on päevakorra kohta kaks ettepanekut. Helle-Moonika Helme, palun!
15:02 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Konservatiivne Rahvaerakond palub neljapäevasest päevakorrast välja võtta punkti nr 3: Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 596.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Selge, suur tänu! Lauri Laats, palun! Samuti ettepanek päevakorra kohta.
15:02 Lauri Laats
Jaa, aitäh! Meil on Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt ettepanek võtta selle nädala [päevakorrast] välja punkt nr 9 kolmapäeval ehk siis 576 OE.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Selge, ka see punkt jääb siis selle nädala päevakorrast [välja]. Täpsustan: punkt nr 9 kolmapäeval? Selge, see punkt jääb selle nädala päevakorrast välja.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on päevakorra kohta küsimus, mis on protseduuriline. Nimelt, kolmapäevaks planeeritud kolmas päevakorrapunkt, Isamaa fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada Riigikogule Eesti elektri tootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava energiakindluse tagamiseks" eelnõu 575 nõuab, nagu on siia kirjutatud, Riigikogu koosseisu häälteenamust. Minu arusaamise kohaselt absoluutselt seda vaja ei ole. Seadus ütleb üheselt, et see on eelnõu, mis vajab [vastuvõtmiseks] lihthäälteenamust. Koosseisu häälteenamust on vaja ainult siis, kui ettepanek nõuab seaduse väljatöötamist. Kava väljatöötamine valitsuse poolt ei nõua seadusemuudatust. Mis kaalutlustel on juhatus siia siis kirjutanud, et see nõuab Riigikogu koosseisu häälteenamust? Palun väga selget, ühest viidet ka õigusaktile.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Komisjon on asunud seisukohale, et tegu on Riigikogu koosseisu häälteenamust nõudva eelnõuga, ja juhatus lähtub sellest juhtivkomisjoni seisukohast. Põhjendusi häälteenamuse nõude kohta tuleks täpsemalt küsida juhtivkomisjoni esindajalt.
Anti Allas, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Anti Allas
Aitäh, austatud esimees! Sihukene küsimus on. Kui me vaatame Riigikogu töögraafikut, mis on meil ametlikult kodulehel üleval, ja päevakorda, siis me näeme, et 17. aprillil nagu istungit ei toimuks, aga päevakord on olemas. Kui te võtate kodulehelt selle lahti, siis te näete, et nagu oleks istungivaba päev. Kas sellega on teised kolleegid ka arvestanud?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu, hea kolleeg! Mina küll loen meie töögraafikust välja, et 17. aprill on tööpäev. Ja kui te vaatate teie ees laual olevat nädala päevakorda, mida me siin kinnitama asume, siis siin on ju väga selgelt ka punktid, mida me hakkame neljapäeval arutama. Siin on kaks eelnõu: 579 OE ja 593 SE. (Saalis on sumin.) Ma ei oska teie kimbatust kuidagi kommenteerida, sest me siin äsja avasime internetis brauseris [päevakorra] ning neljapäev on samuti ilusasti märgitud tööpäevaks. Ja nagu ma ütlesin, hea kolleeg, teie ees laual on selle nädala päevakord. Kui nüüd EKRE ühe punkti selle nädala päevakorrast välja arvab, siis on ometigi seal sees kaks punkti, mida me hakkame neljapäeval, 17. aprillil siin Riigikogu täiskogu istungil arutama.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:07 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Praegu te kuritarvitate oma võimu ja poete komisjoni selja taha. Ei ole põhjust pugeda komisjoni selja taha, Riigikogu päevakorra koostab juhatus, mitte komisjonid. Ja komisjoni otsus ei seisa kindlasti kõrgemal kodu‑ ja töökorra seadusest ega ka põhiseadusest, millest tegelikult tuleb esialgne sisend, mis puudutab antud juhul Riigikogu pädevust ja ka koosseisu häälteenamuse nõudmist. Nimelt, põhiseaduse § 103 ütleb, et Riigikogul on õigus koosseisu häälteenamusega tehtud otsuse alusel pöörduda Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada [Riigikogu] poolt soovitav eelnõu. Ja kodu- ja töökorra seadus ning kollane raamat täpsustavad seda.
Nii et minu küsimus teile on: mille alusel te koostate juhatuses suurele saalile päevakorra, kuhu te kirjutate suvaliselt midagi sisse, viidates, et juhtivkomisjoni seisukoht on selline? Me oleme korduvalt juhtinud tähelepanu, et see on vastuolus varasema praktikaga ja ka kodu- ja töökorra seadusega.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Põhjendusi häälteenamuse nõude kohta tuleb ikkagi küsida juhtivkomisjoni esindajalt. Juhatus ja täiskogu on seda teemat ka varem arutanud. Häälteenamuse osas seisukoha võtmiseks küsitakse arvamust õigus‑ ja analüüsiosakonnalt, aga lõpphinnangu annab ikkagi juhtivkomisjon.
Ma juhin tähelepanu veel sellele, et kuni 2021. aastani nõuti üldjuhul kõikide Vabariigi Valitsusele tehtavat [ettepanekut sisaldavate] eelnõude puhul koosseisu häälteenamust. Ja ettepaneku sõnastusest ei ole alati ka üheselt aru saada, kas selle elluviimiseks on vaja seaduse muutmist või mitte. Head kolleegid, ma veel kord ütlen, et neid küsimusi, miks komisjon on ühte‑ või teistmoodi otsustanud, tuleb küsida ikkagi juhtivkomisjoni esindajalt.
Mario Kadastik, teil on nüüd ettepanek päevakorra kohta?
15:09 Mario Kadastik
Ei. Kuna mina olen juhtivkomisjoni esindaja, siis ma mõtlesin sellele küsimusele vastata. See [nõue] ongi seal õigus- ja analüüsiosakonna kaalutluse alusel, just nimelt selle tõttu, et antud ettepaneku sisu ning valitsuse tegevuskava ja tähtaegasid vaadates on see võrreldav seaduse muutmise vajadusega. Seetõttu oli see kaalutlus ja seetõttu ka komisjon nii otsustas.
15:09 Esimees Lauri Hussar
See on oluline täpsustus, aga ma lõpetan selle teema siinkohal ära. Kui rohkem ettepanekuid päevakorra kohta ei ole, siis asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Head kolleegid! Arupärijad on tagasi võtnud peaminister Kristen Michalile esitatud arupärimise nr 727, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi teiseks päevakorrapunktiks. Sotsiaalkomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja viies päevakorrapunkt, milleks on eelnõu 561 teine lugemine. Eesti Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja üheksas päevakorrapunkt, milleks on eelnõu 576 esimene lugemine. Ning Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata neljapäevase istungi päevakorrast välja kolmas päevakorrapunkt, milleks on eelnõu 596 esimene lugemine. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 11. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:13 Hääletustulemused
15:13 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 77 Riigikogu liiget, vastu ei ole keegi, erapooletuid on 1. Päevakord leidis toetust, päevakord on kinnitatud.
Me läheme edasi eelnõude ja arupärimiste üleandmisega. Palun kõigepealt siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:14 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kolm seaduseelnõu. Esiteks, vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust energeetika‑ ja keskkonnaminister. Teiseks, riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduse, riigihangete seaduse ning riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiits‑ ja digiminister. Ja kolmandaks, tarbijakaitseseaduse § 4 muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust majandus‑ ja tööstusminister. Kõik kolm seaduseelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:15 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Palun nüüd Riigikogu kõnetooli kolleeg Andrei Korobeiniku. Palun!
15:15 Andrei Korobeinik
Suur tänu, austatud istungi juhataja! Head rahvasaadikud! Loomulikult pole teie jaoks saladus, et Keskerakond automaksu ei toeta. Varem või hiljem leiavad nii automaks kui ka praegune valitsus ennast ajaloo prügikastist. Aga praegu me teeme esimese olulise sammu automaksu leevendamiseks. Nimelt, õiguskantsler juhtis eelmisel nädalal tähelepanu sellele, et automaks on vastuolus põhiseadusega. Reformierakonna esindaja härra Võrklaev arvas, et koalitsioon ei kavatse õiguskantsleri ettepanekuga nõustuda selles osas, mis puudutab puuetega inimeste ja lasterikaste perede maksuvabastust. Et Reformierakonda ja Eesti 200 aidata, esitame me kaks eelnõu, mis pakuvad maksuvabastust just nendele kahele sihtgrupile. Ma väga loodan, et Riigikogu leiab võimaluse õiguskantsleri ettepanekut toetada. Aitäh!
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii, palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Züleyxa Izmailova. Palun!
15:16 Züleyxa Izmailova
Austatud istungi juhataja! Austatud parlamendiliikmed! Eelmisel nädalal raputasid Eesti avalikkust Pihlakodus aset leidnud juhtumid, kus abitus seisundis inimesi võikalt väärkoheldi. Aga vähe sellest, et tegu on väga traagiliste sündmustega, keerasid meie prokuratuuri liikmed sellele asjale veel vinti peale, väljendades seisukohta, et iga vägistamine ei pruugi tähendada tervisekahju. Sellega seoses on meil sotsiaaldemokraatide poolt justiits‑ ja digiminister Liisa-Ly Pakostale arupärimine, kus soovime teada muu hulgas seda, kas minister jagab seisukohta, et prokuratuuri hinnang, mille kohaselt vägistamine ei pruugi põhjustada kannatanule kahju, on vastuolus Eesti õiguse ja väärtusruumiga. Soovime teada ka seda, kas ministri hinnangul on prokuratuur sellise käitumisega rikkunud haavatavate isikute õigusi ja seadusest tulenevat kohustust neid kaitsta. Kas ministri hinnangul saab prokurör, kes on öelnud, et iga tahtevastane suguühe ei pruugi põhjustada vaimset ja füüsilist tervisekahju, oma ametis jätkata? Ja millised sisekontrollimeetmed on justiitsministeeriumi pädevuses seoses prokuratuuri [tegevuse] hindamisega selles juhtumis? Aga peamine küsimus, millega võib selle kokku võtta, ma arvan: millised on justiitsministeeriumi tegevused järgmiste kuude jooksul, et me ei peaks enam kuulma prokuröride suust, et seatakse selliseid asju kahtluse alla, [öeldes], et vägistamine ei [põhjustagi] äkki tervisekahju? Aitäh!
15:19 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii, järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Evelin Poolametsa. Palun!
15:19 Evelin Poolamets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Esitan arupärimise energeetika‑ ja keskkonnaminister Andreas Sutile seoses sellega, et tuuleenergia arendamine on Eestis viimasel ajal jõudsalt kasvanud, kuid sellele ei ole järgnenud piisavalt ajakohane ja teaduspõhine õigusraamistik, mis kaitseks elanike tervist, keskkonda ja loodust. Ka 2024. aastal algatatud riigihange nr 280536 ning selle tulemusel valminud juhend tuuleparkide keskkonnamõju hindamiseks kinnitavad, et regulatsioonid on mitmes valdkonnas puudulikud, seda eelkõige müra, infraheli, vibratsiooni ja varjutuse osas. Näiteks puuduvad Eestis seni riiklikud suunised, sealhulgas juhendid, kuidas arvutada tuulikute madalsageduslikku müra. Samuti puuduvad meil regulatsioonid, kuidas mõõta tuulikute tekitatava varjutamise mõju ning kuidas hinnata tuuleparkide kumulatiivseid mõjusid. Ja mis kõige olulisem, Eestis ei ole välja töötatud seire‑ ja järelevalvemeetodeid tuuleparkide keskkonnamõju hindamiseks. Sellised need küsimused on. Aitäh!
15:21 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Tanel Kiik, palun!
15:21 Tanel Kiik
Austatud Riigikogu esimees! Hea peaminister! Lugupeetud kolleegid! Annan sotsiaaldemokraatidest saadikute nimel üle arupärimise Karmen Jollerile, sotsiaalministrile. See on seotud sama juhtumiga, millest mu kolleeg Züleyxa Izmailova enne rääkis. Ehk me soovime teada, millised on Pihlakodu juhtumist lähtuvalt ja laiemalt meetmed hooldekodudes turvalisuse tagamiseks. See juhtum, ma arvan, šokeeris väga paljusid, nii neid, kellel on lähedasi hooldekodudes või mujal hoolekandeasutustes, kui ka laiemat avalikkust. Sealhulgas oli kahtlemata šokeeriv prokuratuuri seisukohavõtt. Kuigi sotsiaalvaldkonnas töötavad valdavalt pühendunud ja hoolivad inimesed – rõhutan –, siis sellised juhtumid heidavad negatiivset varju kogu hoolekandesüsteemile. Turvalisus, väärikus ja austus on elementaarsed inimõigused, mis tuleb kõigile tagada nii oma kodus, avalikus ruumis kui igas hooldekodus.
Sellest tulenevalt on meil küsimused sotsiaalministrile. Esiteks, milliseid samme on Sotsiaalministeerium viimastel aastatel astunud ning plaanib praeguse juhtumi valguses astuda, et tagada hooldekodudes parem järelevalve ja ennetada sarnaste kuritegude kordumist? Teiseks, kuidas kavatseb ministeerium parandada hoolekandesüsteemi, töötajate taustakontrolli ja ennetada ebausaldusväärse personali tööle võtmist? Kolmandaks, milline on hooldekodude omanike ja juhtide vastutus sellistes olukordades ja kas see tuleks õigusaktides praegusest selgemalt sõnastada? Neljandaks, millised muutused on veel plaanis, et parandada hooldekodude elanike inimväärikuse ja ‑õiguste kaitset? Eriti kriitiline on see just sellistes olukordades, kus inimene ise ei suuda oma tahet väljendada ja oma õiguste eest seista. Ja viiendaks, kuidas te kommenteerite sotsiaalministrina prokuratuuri seisukohta, et iga vägistamine ei pruugi põhjustada vaimset ja füüsilist tervisekahju? Aitäh!
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kolleeg Urmas Reinsalu, palun!
15:23 Urmas Reinsalu
Härra peaminister! Teie valitsusel puudub relevantne käsitlus, kuidas valitsus oleks võimeline tõkestama [Eestis] Euroopa Liidu selle aasta rekordilist hinnatõusu, mis Eesti Panga analüüsi järgi ulatub 6%‑ni ja toidukaupade puhul 7%‑ni. Kuid, härra peaminister, me ulatame teile abikäe. Me anname valitsusele heatahtlikult nõu. Isamaa esitab ettepaneku tegevuste kohta, millega seda eeldatavat Euroopa Liidu kõrgeimat hinnatõusu pidurdada.
Selleks peab valitsus loobuma Reformierakonna valitsuse kehtestatud maksutõusude kalendrist. 1. jaanuaril on meil jõustunud automaks, 31. märtsil said Eesti inimesed 375 000 teadet tõusnud maamaksu arvete kohta ning 1. mail seisab Eesti inimestel ja ettevõtjatel ees Reformierakonna maksukalendri uus [sündmus], energiaaktsiiside tõus – 45% elektriaktsiisi puhul, 18% gaasiaktsiisi puhul, 7% diisliaktsiisi puhul –, ning 1. juulil seisab meil ees bensiiniaktsiisi tõus.
Isamaa Erakond teeb ettepaneku need täiendavat inflatsiooni esile kutsuvad aktsiisitõusud ära jätta. Ja katteallikana pakume välja valitsemiskulude vähendamise, mille kohta oleme otsuse eelnõu esitanud – see omakorda aeglustaks inflatsiooni. Jõudu valitsusele selle olulise küsimusega tegelemisel. Aitäh!
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kuus eelnõu ja kolm arupärimist ning juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele. Aga asume siis tänase päevakorra juurde. Meil on täna viis päevakorrapunkti, pluss vaba mikrofon.