Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! No eelnõu, mis meil siin arutusel on, oli meil arutusel ka fraktsioonis. Ja võtsime sellise hoiaku, et kuulame esimese lugemise ära ja siis langetame otsuse. Aga minu arvates meie otsus järgmisel fraktsiooni koosolekul selle eelnõu osas on teha eelnõule katkestamisettepanek, sest see eelnõu on järjekordne samm tsensuuri, ühiskondliku arvamuse, kodanike vaba tahte, ettevõtete ettevõtlusvabaduse ja kõige selle üle kontrolli kehtestamiseks. See ei ole vastuvõetav.
Mida me kuulsime praegu ka esitlusest, on see, et korrutati järjest, kuidas Eesti on õigusriik. No Eesti ei ole õigusriik. Kui Eesti oleks õigusriik, nagu ma oma küsimuses ütlesin, siis ei oleks Kaja Kallas praegu Euroopa välisasjade kõrge esindaja, sest ta oleks väga selgelt jäänud tule alla oma abikaasa äridega Vene suunal. Võib ju öelda, et kuritegu ei sooritatud ja seetõttu ei ole seda võimalik ka kuidagimoodi juriidiliselt käsitleda.
Aga peale juriidilise käsitluse on ka moraalne käsitlus, on poliitiline vastutus. Niisugused asjad õigusriigis on sama kaalukad, lugupeetud justiitsminister, need on sama kaalukad kui juriidilised asjaolud. Ja need moraalsed ja poliitilised asjaolud ei peaks olema võimaldanud tal peaministrina jätkamist ja loomulikult veel edutamist kuskile kõrgemale positsioonile.
Kui Eesti oleks õigusriik, siis ei oleks kusagile Euroopa maailma avarustesse kadunud teie erakonnakaaslane Lehtme. Aga näe, on kadunud. Justiitsministeerium ja prokuratuur ja kaitsepolitsei ja keskkriminaalpolitsei menetlevad ja menetlevad. Või kui ei menetle, siis ei menetle, me täpselt ju ei tea, meile aru ei anta väga. Aga midagi ei toimu. Mitte midagi ei toimu! Avalikkus hakkab juba ära unustama, et selline suurvargus aset leidis. Eesti inimeste petmine.
Jällegi, isegi kui seda ei ole võimalik kuidagi juriidiliselt paragrahvi alla panna ja karistada – ärme ruttame sündmustest ette, meil on süütuse presumptsioon –, siis moraalses plaanis on see igal juhul karistatav, taunitav ja hukkamõistetav.
Aga tuleme veel ühe asja juurde, kui meile räägitakse õigusriigist. Meil on praegu olukord, kus meil siseministriks sai inimene, kelle taustakontrolli puhul tekib ikka tõsiseid küsimusi. Kas talle üldse taustakontrolli tehti? Võib-olla tehti. Kui tehti, siis jääb igatahes väga suur küsimus avalikkusel õhku: aga mida ta seal Moskvas siis tegi? Putini ajal. Ja tema põhjendus, et Putin oli siis teistsugune inimene kui praegu – no kuulge, surnud hakkavad ka naerma. Kõik need surnud Ukrainas hakkavad naerma ju selle peale, et Putin oli siis teistsugune inimene. Mis argumentidega tuleb välja mees, kes on siseminister, värskelt siseministriks saanud?
Aga siin on veel üks konks asja juures, lugupeetud justiitsminister. Isegi kui me eeldame, et ta oli seal väga aus üliõpilane, keegi teda ära ei värvanud ja keegi teda mõjutada enam ei saa, siis Siseministeerium ja Justiitsministeerium on mõlemad ühe erakonna juhtimise all. See ei ole demokraatiale hea kooskõla. See ei ole demokraatiale hea kooskõla juba selle taustaga, et te mõlemad olete ju oma edu saavutanud suurel määral selle kodanik Lehtme suurte pingutuste tulemusena.
Nii et mõned väikesed näited õigusriigist. Aga me võime neid õigusriigi näiteid veel tuua. Toome selle õigusriigi näiteks selle, et nagu ma ütlesin, meil liitub inimesi pidevalt, kes ütlevad, et nüüd ma olen ometi vaba ja nüüd ma saan tulla EKRE-sse kartmata repressioone tööandja poolt. See on vaba ...
Paluks lisaaega.