Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! No eelnõu, mida me siin arutame, oli meil arutusel ka fraktsioonis. Me võtsime sellise hoiaku, et kuulame esimese lugemise ära ja siis langetame otsuse. Aga minu arvates meie otsus järgmisel fraktsiooni koosolekul on teha katkestamisettepanek, sest see eelnõu on järjekordne samm tsensuuri poole ning ühiskondliku arvamuse, kodanike vaba tahte, ettevõtete ettevõtlusvabaduse ja kõige selle üle kontrolli kehtestamiseks. See ei ole vastuvõetav.
Me kuulsime ka praegu esitlusest, kuidas järjest korrutati, et Eesti on õigusriik. No Eesti ei ole õigusriik! Kui Eesti oleks õigusriik, siis ei oleks Kaja Kallas praegu, nagu ma ka oma küsimuses ütlesin, Euroopa Liidu välisasjade kõrge esindaja, sest ta oleks väga selgelt jäänud tule alla oma abikaasa äridega Vene suunal. Võib ju öelda, et kuritegu ei sooritatud ja seetõttu ei ole seda võimalik ka kuidagimoodi juriidiliselt käsitleda.
Aga peale juriidilise käsitluse on olemas moraalne käsitlus ja poliitiline vastutus. Niisugused asjad on õigusriigis sama kaalukad. Lugupeetud justiitsminister, need on sama kaalukad kui juriidilised asjaolud. Need moraalsed ja poliitilised asjaolud ei peaks olema võimaldanud tal peaministrina jätkamist ja loomulikult mitte edutamist veel kuskile kõrgemale positsioonile.
Kui Eesti oleks õigusriik, siis ei oleks kusagile Euroopa või maailma avarustesse kadunud teie erakonnakaaslane Lehtme. Aga näe, ta on kadunud. Aga justiitsministeerium, prokuratuur, kaitsepolitsei ja keskkriminaalpolitsei menetlevad ja menetlevad. Või kui ei menetle, siis ei menetle – me ju täpselt ei tea, meile aru ei anta. Aga midagi ei toimu. Mitte midagi ei toimu! Avalikkus hakkab juba ära unustama, et selline suurvargus aset leidis, Eesti inimeste petmine. Jällegi, isegi kui seda ei ole võimalik kuidagi juriidiliselt paragrahvi alla panna ja karistada – ärme ruttame sündmustest ette, meil on süütuse presumptsioon –, siis moraalses plaanis on see igal juhul karistatav, taunitav ja hukkamõistetav.
Aga tuleme veel ühe asja juurde, kui meile räägitakse õigusriigist. Meil on praegu olukord, kus siseministriks on saanud inimene, kelle taustakontrolli puhul tekib ikka tõsiseid küsimusi. Kas talle üldse taustakontrolli tehti? Võib-olla tehti. Aga kui tehti, siis jääb igatahes õhku väga suur küsimus: mida ta seal Moskvas siis tegi Putini ajal? Tema põhjendus, et Putin oli siis teistsugune inimene kui praegu – no kuulge, surnud hakkavad ka naerma. Kõik need surnud Ukrainas hakkavad ju naerma selle jutu peale, et Putin oli siis teistsugune inimene. Mis argumentidega tuleb välja mees, kes on siseminister, värskelt siseministriks saanud?
Aga siin on veel üks konks asja juures, lugupeetud justiitsminister. Isegi kui me eeldame, et ta oli seal väga aus üliõpilane, keegi teda ära ei värvanud ja keegi teda enam mõjutada ei saa, siis Siseministeerium ning Justiits- ja [digi]ministeerium on mõlemad ühe erakonna juhtimise all. Aga see ei ole demokraatiale hea kooskõla. See ei ole demokraatiale hea kooskõla juba selle tausta tõttu: te mõlemad olete ju oma edu saavutanud suurel määral kodanik Lehtme suurte pingutuste tulemusena.
Nii et need olid mõned väikesed näited õigusriigist. Aga me võime neid õigusriigi näiteid veel tuua. Toome õigusriigi näiteks selle, et nagu ma ütlesin, meiega liitub pidevalt inimesi, kes ütlevad: "Nüüd ma olen ometi vaba ja nüüd ma saan tulla EKRE-sse, kartmata tööandja repressioone selle pärast." See on vaba ...
Palun lisaaega.