Jah, aitäh! Piiriteema on kahtlemata väga tõsine ja väga oluline teema. Ma arvan, et siiamaani kõik Eesti valitsused on sellesse ka väga tõsiselt suhtunud. Endise siseministrina, äsja [ametist] lahkunud siseministrina ma võin seda kinnitada. Ma arvan, et seda näitavad järgnevad asjaolud.
Lisaks kogu selle piiritara ehitusele me tegime lisaotsuseid. Varasemad valitsused olid otsustanud mitte valmis ehitada neid piirilõike, mis pidid maadevahetuse käigus vastavalt sellele piirilepingule Venemaaga minema vahetusse. Me need otsused tegime. Näiteks Saatse saabas ehitatakse nüüd ka [valmis, sinna paigutatakse] tara.
Teine asi, droonimüüri rajamine idapiirile. Me teame kõik, et üle piiri on võimalik liigutada kõiksugu keelatud kaupu, aga mitte ainult maismaad mööda, vaid täna on seda võimalik ka õhu kaudu teha. See tähendab seda, et on võimalik Eestisse relvi läbi õhu tuua, on võimalik Eestisse, ma ei tea, lõhkeaineid läbi õhu tuua, on võimalik saata siia droone, mis hävitavad meie sidetaristut, meie energiataristut, kõike seda. Selle jaoks Eesti riik siis droonimüüri ehitama hakkabki. Ma tegin valitsuse liikmena tegelikult väga palju neid pingutusi, et see droonimüür ei oleks mitte ainult Eestis, vaid see tuleks Baltikumi, Poola, Soome ja Norra piiridele samamoodi. Need riigid samamoodi planeerivad sellise droonimüüri ehitamist.
Otsus, mis sai tehtud eelmisel aastal ja selle aasta eelarvega, puudutab ka piirile, piirivalvuritele tugevama relvastuse andmist. Me räägime tankitõrjerelvadest, me räägime kuulipildujatest, kõigest muust, et piir oleks paremini kaitstud.
Ja ma arvan, et väga oluline otsus, väga oluline põhimõtteline otsus on Politsei‑ ja Piirivalveameti juurde kriisireservi loomine, see on kaks pataljoni, tuhat võitlejat. Kui me räägime üldse, et Eestis Kaitseväel on kasutada 10 pataljoni, siis te kujutate ette, kui suure üksuse me loome piiri kaitsmiseks ja piiri turvamiseks. Nii mina, kui ma olin siseministriametis, kui ka varasem valitsus võtsime väga tõsiselt kogu seda piirijulgeolekut.
Rääkides piiri kinnipanemisest, siis esiteks ma tahaks öelda ära, et Eesti ei peaks olema selline nõrk ja arg riik, kes iga Venemaa liigutuse peale tõmbab saba jalge vahele ja sulgeb oma piiri ja hakkab jalga väristama. See on esimene asi.
Teine asi. Kindlasti meil ei ole selliseid probleeme nagu Soomes. Soome ei ole selleks hea näide. Meie seadusandlus võimaldab tagasi lükata iga inimese, kes nii-öelda ränderünde vormis tahab Eestisse siseneda, eriti veel piiripunktis. Soomes sellist seadusandlust ei olnud kuni siiamaani ja Soomele tekkisid tõesti tõsised probleemid sellega. Eestis seda probleemi ei ole: kaks korda prooviti ja mõlemad korrad kukkusid need katsed läbi. Politsei‑ ja Piirivalveamet sai sellega väga hästi piiril hakkama.
Kolmas punkt sinna juurde, et valitsus tegi plaani, mismoodi erinevatele piiriintsidentidele vastata. See kindlasti sisaldab ka seda, et erinevaid piiripunkte kinni panna, kui vajadus [tekib]. Aga see loogika on kõik selles, et me võime ju piirid kinni panna, aga kui idapiiril midagi toimub, mis siis meie vastus on. Kas viskame lumepalliga Venemaa poole või lehvitame või esitame noodi? Ühesõnaga, täna on meil võimalik venelastele vastata ja on valmidus piir [kinni panna]. Teate, kui vaja, saab piiri sulgeda kümne minutiga – politseijuhi otsusega, siseministri otsusega, valitsuse otsusega. Kümme minutit võtab see aega! Kui tõesti mingisugune probleem [tekib], siis seda on võimalik kümne minutiga teha, ei ole seal mingit küsimust.
Aga ma arvan, et loomulikult ohuhinnangud, mida Siseministeeriumi allasutused on esitanud, peaksid kindlasti olema aluseks. Üks osa nendest ohuhinnangutest, mida võib-olla siin saalis olijad kõik ei tea – ja kindlasti Isamaa Erakond ei tea, sellepärast et nad ei olnud sellel hetkel valitsuses –, puudutab küsimust, see on kalkulatsiooniküsimus ja seda me lõplikult keegi ei tea, kuidas sellega on, aga kui ränderünne on piiri sulgemisele järgnev tegevus, siis vaat see nõrgestab Eestit kõvasti, sest ränderünne tähendab seda, et meil kulub sinna rahalist ressurssi. Ma toon näite: Poolal oli sellise intensiivse ränderünde tõrjumiseks Valgevene poolt aastas kulu 500 miljonit eurot. 500 miljonit eurot! Eestil loomulikult ei ole nii [pikk] piir kui Poolal, aga see Eesti kulu ei ole ka 10 miljonit eurot. Me räägime ikka päris suurest kulust riigieelarvele.
Teine asi, me kulutame ära sinna kogu oma julgeolekuressursi, me väsitame selle ära, ja sellel hetkel, kui meil on vaja politseiametnikke või ka kohtunikke kasutada mingisugustes muudes episoodides, ma ei tea, massirahutused, midagi muud, mida Venemaa võib korraldada, siis me oleme väsinud riigina ja ametkonnana. Ja vaat need on ka need asjad, mida me riigis peame või mida valitsus alati peab kalkuleerima.
Lihtne on rääkida, et paneme piiri kinni, aga sellel võivad olla tagajärjed – me lõpuni ei tea sada protsenti, millised, aga me peame aru saama, et meie vastutus on hoida meie ressurssi nendeks hetkedeks, kui midagi päriselt juhtub. Seda probleemi, et praegu kuidagi oleks mingisugune surve Eesti piiridele või tuleks palju immigrante üle või midagi sellist, sellisel kujul ju ei ole. Politsei‑ ja Piirivalveamet väga hästi kõike seda, mis piiridel toimub, ju tegelikult kontrollib.
Minu ettepanek on lähtuda sellest, mida julgeolekuasutused ütlevad ja soovitavad. Siiamaani on sellest lähtutud. Siin on loomulikult ka poliitilise kaalumise koht olemas, aga meil ei ole mõtet teha kingitusi Venemaale, meil ei ole mõtet luua olukordi, kus kohas on võimalik Eesti jõustruktuuride ressurss lihtsalt poliitiliste manöövrite pärast ära kulutada, ära väsitada. Ma kutsun üles mitte selliseid otsuseid tegema. Rahulikult, ärgem väristagem jalga! Meil ei ole põhjust selleks mitte kuidagimoodi. Aitäh!