Aitäh! Hea küsija, te jätkate suurepärast traditsiooni küsida ühe küsimuse sees mingi 12 küsimust. Ma proovin neile järjest vastata.
Punkt üks. Platvormitöö direktiiv oligi kehv direktiiv. Ausalt! Mõttetult ülereguleeritud, poleks andnud võimalust kasutada ettevõtluses tehisaru, tänu millele me loome Eestis kõrgemat lisandväärtust. Me võime seda diskussiooni pidada. Me oleme öelnud: see valitsus on selgelt vähema bürokraatia, vähema reguleerimise poolt. Me usaldame inimesi, usaldame ettevõtjaid.
Kui oli küsimus, kuidas valitakse ettevõtteid äridelegatsioonidesse: seda teeb Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus, aga võivad teha ka teised asutused. Oleneb konkreetsest delegatsioonist. Ettevõte peab olema Eestis registreeritud, tal ei tohi olla ärisidemeid Venemaa ega Valgevenega, ei tohi olla maksuvõlga. Delegatsiooni kuuluv ettevõtja ei tohi olla kriminaalkorras karistatud. EIS kontrollib taustu eelkõige avalikest allikatest.
Nüüd, tulles õiglase ülemineku fondi juurde, jällegi, kordan igaks juhuks üle, et esiteks, tegemist ei ole veel toetusega, vaid tegemist on toetuse otsusega. Teiseks, projekte ei saa ellu viia ainult toetusega. Nagu ma rõhutasin, üle poole projektide kogumaksumusest moodustab ettevõtete, ettevõtjate enda panus. Üle 50%, kui tahetakse investeeringut teha, peab eraettevõtja ise panustama.
Nüüd, miks on üldse selline toetusmeede? Ma pole küll ise Ida-Virumaalt pärit, aga olen seal väga palju käinud. Tõesti, Ida-Viru maakond on ajalooliselt olnud seotud ühe suure tööstusega, milleks on põlevkivi. Aga me näeme, et põlevkivist elektrienergia tootmine kaua enam ei jätku, see ei ole lihtsalt konkurentsivõimeline. Õiglase ülemineku fond loodi selleks, et Ida-Virumaa saaks oma majanduskeskkonda mitmekesistada. See tähendab uusi tootmisi, näiteks tekstiilitootmist, see tähendab turismisektorit, see tähendab heaolusektorit, see tähendab uusi tootmistehnoloogiaid, mida Ida-Virumaa tänu oma kompetentsile väga palju kasutada saaks.
Nüüd, uuesti rõhutan üle, et kõik need kolm ettevõtet, mida te nimetasite, on juriidiliselt erinevad ettevõtted ning neid hinnati eraldi nii nagu kõiki teisigi vastavalt avalikule ja kõigile ühetaolisele hindamismetoodikale. Nagu ma rõhutasin, kõik kolm projekti peavad eraldi täitma toetusmeetmes seatud eesmärgid, sealhulgas töökohtade loomisel. Töökohtade loomine on õiglase ülemineku fondi toetuste puhul seatud nõue, et aidata piirkonnas loobuda fossiilkütuste tootmisest ja leida uusi majandustegevusi. Selles mõttes on teie kriitika, kui me soovime Ida-Virumaal majandust mitmekesistada, et eraettevõtjad tooksid sinna väga suures mahus investeeringuid, pisut kummaline.
Kui teil on mingi isiklik vimm Eesti 200 või kolleeg Tarmo Tamme vastu, siis – kogu austuse juures – mina ei oska teievahelisi suhteid kommenteerida. Ma usun, et kaks täiskasvanud inimest suudavad selle ise ära klaarida. Aga seda, et võtta rünnaku alla õiglase ülemineku fond või tegelikult investeeringud Ida-Virumaale, mis on sellele piirkonnale äärmiselt vajalikud, et majandust seal mitmekesistada – no tõesti, ärme seda teeme. [Piirdume] sisuga ja kui on isiklikke muresid, siis ma usun, te saate need lahendatud.