14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 8. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun teeme kohaloleku kontrolli!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 82 Riigikogu liiget, puudub 19.
Järgnevalt päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud muudatusi. Nimelt, arupärijad on võtnud tagasi justiits‑ ja digiminister Liisa-Ly Pakostale esitatud arupärimise nr 712, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi neljandaks päevakorrapunktiks. Seega jääb see punkt päevakorrast välja.
Algataja on teinud ettepaneku arvata selle töönädala neljapäevase istungi päevakorrast välja teine päevakorrapunkt: Vabariigi Valitsuse algatatud isikut tõendavate dokumentide seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 572 esimene lugemine.
Enne kui me saame edasi minna, Andre Hanimägi, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:01 Andre Hanimägi
Aitäh, lugupeetud esimees! See on nädalakavaga kaudselt seotud, aga võib-olla tulevikus. Nädalavahetusel saime lugeda Riigikogu aseesimehe Toomas Kivimägi kommentaari selle kohta, et võiks hakata komisjone liitma, lahutama ja muutma. Kas see tõepoolest vastab tõele, et lugupeetud Riigikogu juhatus [kavatseb] arutada komisjonide liitmist, kuna praegusel koalitsioonil ei ole piisavalt hääli? Kas te saate kinnitada, et sellist pahaendelist mõtet juhatusel pole olnud ega ka teki?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu, hea kolleeg! Minule teadaolevalt on siiski komisjonid paika pandud meie kodu- ja töökorra seaduses. Seega, see ei ole Riigikogu juhatuse pädevuses, vaid ikkagi pisut laiem teema.
Lauri Laats, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:02 Lauri Laats
Aitäh! Jätkan hea kolleegi küsimust …
15:02 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! (Helistab kella.) Ma ei kuule Lauri Laatsi. Kui te suudate siin saalis natukene vaiksemalt viibida, siis saame need protseduurilised küsimused läbi võtta. Lauri Laats, palun!
15:03 Lauri Laats
Aitäh hea vastuse eest! Täpselt nii ongi: mis puudutab komisjone, siis need on ära märgitud kodu- ja töökorra [seaduses]. Kas on kavas algatada siinsamas Riigikogus kodu- ja töökorra [seaduse] muutmine?
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Riigikogu kodu- ja töökorra seadus on seadus, mis on ajahambale hästi vastu pidanud ja hästi töötanud. Ma usun, et ta toimib väga hästi ka edaspidi.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Kalle Grünthal
Aitäh! Tegelikult täpselt sama teema, sama asi. Toomas Kivimägi ütles, et ta ootab põhimõtteliselt seda, et praegu opositsiooni langenud sotsiaaldemokraatidest [komisjoni]juhid esitaksid tagasiastumispalve, et saaks valida [uued juhid]. Nagu ma aru sain, te ikkagi viitate praegu sellele, et sellist asja ei toimu, sest kodu- ja töökorras on sätestatud kindlad reeglid. Minu küsimus on aga selline. Mispärast te Riigikogu juhatuse esimehena lubate oma kolleegil saata välja sõnumeid, mis on vastuolus seadusega, ega päri temalt aru, miks ta seda teeb?
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg Kalle Grünthal, kui te olete tähele pannud, siis meie ei ole mitte ühtegi teie väljaütlemist siin moel või teisel tsenseerinud. Te saate öelda täpselt seda, mida te heaks arvate. Ei ole ka minul Riigikogu esimehena korrektne kommenteerida teisi Riigikogu liikmeid ja nende väljaütlemisi. Riigikogu liikmed on oma sõnavõttudes vabad ja võivad end väljendada täpselt nii, nagu nad tahavad. Ma pean siiski ütlema seda, et see arutelu, mida me siin peame, väljub praegu protseduurika raamest, nii et ma ei saa seda kahjuks edasi arendada.
Aga Toomas Kivimägil on käsi püsti. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Ma jagan Riigikogu esimehe seisukohta. Ma väga loodan, et siin saalis ikka sõnavabadus on veel alles, sõltumata sellest, kas sa oled juhatuse liige või lihtsalt Riigikogu liige. Kui me keelaks siin mõne teise [Riigikogu liikme arvamusavaldusi], siis, ma arvan, oleks probleeme palju.
Teiseks, on üsna üllatav, et võimalik kulude kokkuhoid[, mis tuleks] näiteks komisjonide arvu vähendamisest, on pahatahtlik ja halb ettevõtmine. Ma arvan, et me kõik peame mõtlema selle peale, kuidas kulusid kokku hoida. Et ei oleks liigselt emotsioone, siis [kordan seda], mida Riigikogu esimees väga [õigesti] ütles: see eeldab seaduse muutmist, Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse muutmist ja lausa 51 häält, mistõttu ei maksa selle pärast paanitseda.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid …
15:05 Toomas Kivimägi
Viimane repliik selle kohta. Mis puudutab komisjonide esimehi, siis ma küll väga loodan, et see hea tava ikkagi jätkub, et komisjonide esimeeste kohad – pean silmas alatisi komisjone – kuuluvad koalitsioonile. Ma saan aru, et siin mõni fraktsioon võib-olla ei taha seda tava hoida, aga siis jääb see teie südametunnistuse peale, kui te neid tavasid ignoreerite. Selline tava on olnud ja ma väga loodan ja usun …
15:06 Esimees Lauri Hussar
(Naerab.) Aitäh!
15:06 Toomas Kivimägi
… et see tava rakendub ka seekord. Aga kui ei rakendu, eks siis tuleb rakendada teisi meetmeid.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Lugupeetud kolleegid! Mulle tundub, et istungi rakendamisest on saanud pooltund Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega. Mul on tõesti palve: küsimused istungi läbiviimise protseduuri kohta on teretulnud, aga selle diskussiooni võiks siinkohal küll lõpetada, mis puudutab Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadust ja selles sisalduvat nii-öelda laiemas kontekstis, nagu see siin praegu on välja toodud.
Tanel Kiik, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:06 Tanel Kiik
Jaa, see puudutab vägagi Riigikogu tööd ja kindlasti ka käesolevat istungit. Te olete Riigikogu esimees ja te kindlasti teate Riigikogu ajalugu hästi, alates 1992. aastast ja sealt edasi. Äkki harite mind, avalikkust ja suurt saali? Mul on selline info ja teadmine, et Riigikogu komisjonid on sellisel kujul töötanud 1992. aastast alates. Erandina tuli juurde Euroopa Liidu asjade komisjon, mis muutus alatiseks komisjoniks pärast Euroopa Liiduga ühinemist. Ükski koalitsioon pole kunagi enda suva järgi neid komisjone muutnud. Äkki harite parlamenti, sealhulgas oma kolleegi, [ja ütlete], kuidas läheb ettepanek, et jõujoonte muutumise tõttu hakatakse Riigikogus komisjone ümber joonistama, kokku selle parlamentaarse tavaga, mida härra Kivimägi just rõhutas?
Ja teine asi. Harige mind! Mina tean, et on olnud ka aegu, kus [kõik] Riigikogu komisjonide esimehed ei ole olnud koalitsioonierakondade esindajad. Äkki valgustate meid: kas see on kuskil kirjas, on see nagu tava? Kas Riigikogu kodu- ja töökorra seaduses üldse eksisteerib selliseid mõisteid nagu koalitsioon ja opositsioon või on kõik Riigikogu liikmed võrdsed?
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See väljub praeguse istungi protseduuri raamest. Ma juba eelnevalt ütlesin, et kui on küsimusi käesoleva istungi protseduuri kohta, siis neid ma võtan, aga ma tõesti ei hakka siin praegu teiega seda väga toredat ja põhimõttelist vaidlust pidama. See ei ole ka istungi rakendamise mõte.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:08 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Mina arvan, et Toomas Kivimägi vääratas oma sõnavõtus, kui ta ütles, et komisjonide esimehed peaksid tagasi astuma. Ma arvan, et ta pidas silmas peaministrit. Aga selle teema juurde ilmselt jõuame siis, kui saab lõplikult selgeks, kas tegemist on ministrite vahetusega või valitsuse vahetusega.
Aga mu protseduuriline küsimus on tõesti protseduuriline. Kolleeg Kivimägi eksib ka selles, et komisjonide arvu vähendamiseks on vaja muuta kodu- ja töökorra seadust. Riigikohus on öelnud, et meil on ulatuslik enesekorraldamise õigus siin saalis. Me ei ole juba pikka aega seadusest lähtunud. Nii et selleks ei ole vaja muuta mingit seadust: kui Kivimägi ütleb, siis nii jääb. Olen ma õigesti aru saanud?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Ei.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, ma lõpetaks nüüd selle diskussiooni tõesti ära. Võtke lahti meie kodu- ja töökorra seaduse § 18, mis ütleb, millised on Riigikogu alatised komisjonid. Seal on väga selgelt välja toodud, millised on Riigikogu alatised komisjonid. (Helir-Valdor Seeder räägib saalist.)
Nii. Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:09 Kert Kingo
Ma tänan! Üllatuslikult kuulsin Riigikogu aseesimehe [suust] väljendit "hea tava". Kaks aastat oleme me näinud seda, et mingeid häid tavasid ei ole, vaid on enamuse võim: tehakse seda, mida tahetakse. Ja nüüd äkki on hea tava!? Ma tahaksin saada selgust selles, et millal kehtivad need hea tava asjad ja millal enamuse võim. Äkki seletate selle ära? Siis on kergem orienteeruda siin saalis.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! Hea tava on see, kui esitatakse küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. See filosoofiline vaidlus läheb siin juba natukene liiga kaugele. Minu ettepanek oleks lasta kõlada saalikutsungil ja pärast seda kinnitada käesoleva nädala päevakord.
Arupärijad on tagasi võtnud arupärimise nr 712, mis oli kavandatud tänase istungi neljandaks päevakorrapunktiks. Ja algataja on teinud ettepaneku arvata neljapäevase istungi päevakorrast välja teine päevakorrapunkt, milleks on eelnõu 572 esimene lugemine.
Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 8. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:12 Hääletustulemused
15:13 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 85 Riigikogu liiget, vastu ei ole keegi ja erapooletuid on 1. Päevakord on kinnitatud.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Tõnis Lukase. Palun!
15:13 Tõnis Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Annan Isamaa fraktsiooni nimel Riigikogu menetlusse seaduseelnõu, mis oleks pidanud olema siin juba paari aastakümne eest ehk juba ammu vastu võetud.
Aga asi sai alguse 2003. aasta eel, mil Eesti, Läti ja Leedu pöördusid UNESCO poole. Selle pöördumise alusel [kanti] Eesti, Läti ja Leedu laulu‑ ja tantsupeod 2003. aastal UNESCO suulise ja vaimse pärandi meistriteoste nimekirja. Hiljem liideti need teiste meistriteostega inimkonna vaimse kultuuripärandi esindusnimekirja. Läti võttis korralduslikest ning traditsiooni püsimise ja kindlustamise põhimõtetest [lähtudes] oma laulu‑ ja tantsupeo seaduse vastu 2005. aastal. Leedu võttis laulupeoseaduse vastu 2007. aastal. Meil sellist seadust ei ole.
Traditsioonid on muidugi kolmes riigis kaunis erinevad, aga kui vaadata tulevikku ja [arvestada] seda, et sild üle põlvkondade [ulatub] ikkagi siis, kui põhimõtetes on kokku lepitud ja mingeid suuri muutusi, mis traditsioone raputaksid, ette ei võeta, siis on mõtet kirjeldada, milles laulu‑ ja tantsupidude traditsioon seisneb. On hinnatud selle mõju. Jah, ettepanek selline seadus algatada sai tehtud juba varem, viis aastat tagasi, kui Isamaa oli valitsuses, aga vahepeal kahjuks seda [algatatud] ei ole. Nüüd me tegime selle ise valmis ja loodame Riigikogu kolleegide toetusele, et laulu‑ ja tantsupidude traditsiooni [jätkumine] tulevikus [saaks sätestatud] ka seaduses.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Nii. Ja kolleeg Lauri Laats, palun, Riigikogu kõnetoolist!
15:15 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes te jälgite meid interneti vahendusel! Täna soovin Riigikogu keskfraktsiooni liikmete nimel üle anda arupärimise peaminister Kristen Michalile ja teema on peaministrina jätkamine. See, mis toimus 10. märtsil 2025, muutis nii koalitsiooni kui ka valitsust: sotsid heideti kõrvale. Meie arvamus ja ka üldsuse arvamus on ju selge: peaminister peaks praegu tagasi astuma, kui ta moodustab uut valitsust, uut koalitsiooni, ja tulema uuesti Riigikogu ette, et paluda mandaati. Selle kohta on oma arvamust väljendanud ka väga paljud eksperdid. Meie arvates ei austa praegune käitumine Eesti Vabariigi põhiseadust.
Kogu selle virvarri juures me oleme püüdnud aru saada, millega uus valitsus või koalitsioon tegelema hakkab. On kolm põhieesmärki: [elavdada] majandust, mitte rakendada ettevõtte tulumaksu ja vähendada ametnike koosseisu. Neidsamu väiteid on siin [kuulda olnud] päris pikka aega, aga tegelikult pole nende eesmärkide puhul mitte kuskile jõutud. Me arvame, et need on paljasõnalised.
Ja mis on veel huvitav: alles maikuus, vähemalt praeguse info kohaselt, tullakse välja mingisuguse põhjalikuma dokumendiga selle kohta, millega see valitsus tegelema hakkab. Me ikkagi sooviksime vastuseid varem saada. Sellest temaatikast lähtudes on ka küsimused esitatud. Nii et ootame peaministrilt konkreetseid vastuseid ja loomulikult tagasiastumist ja uue mandaadi küsimist Riigikogult. Aitäh!
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii. Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe eelnõu ja ühe arupärimise. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.