Austatud Riigikogu juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Head vaatajad ja kuulajad! Räägin siis "Eesti 2035" elluviimisest teadus- ja arendustegevusest. Ja näitan ka slaide. Slaide saate vaadata siit ja jaotusmaterjal on ka loodetavasti välja jagatud. Annan teile ülevaate strateegias "Eesti 2035" seatud sihtidest.
Tänases maailmas, kus poliitilised hoovused on ettearvamatud ja tormilised, on selge siht olulisem kui kunagi varem. Meie sihiks on kõrge lisandväärtusega majandus, kaitstud ning turvaline Eesti ja tõhus riigivalitsemine.
Alustades majandusest, näeme valguskiirt mitte ainult tärkavas kevades, vaid ka viimastes näitajates. Eesti majandus liigub õiges suunas. Majanduslangus sai eelmise aasta neljandas kvartalis läbi ja 1,2%-line majanduskasv näitab, et kahanemise asemel see taas kasvab. Eesti kaupade eksport kasvas 2024. aasta neljandas kvartalis võrreldes aasta varasemaga 6%. Kõige rõõmustavam on, et Eesti päritolu kaupade eksport kasvas 9%. Teenuste eksport, majanduse stabiilne mootor kasvas mullu neljandas kvartalis võrreldes eelmise aastaga 6%.
Eelmine aasta tõi lisaks paremale majanduskliimale ka inimeste heaolu suurenemise. Keskmine brutopension kasvas tervelt 11%. Sellega tõusis keskmine vanaduspensioni suhe keskmisesse palka läbi aegade kõrgeimale tasemele ehk 49%-ni. See pole lihtsalt number, vaid reaalne vahe, mida tunnevad meie vanemad ja vanavanemad oma igapäevaelus. Keskmine brutokuupalk kerkis 8%. Maksujärgne palgatulu kasvas aasta lõikes 4,2%, ületades hinnatõusu, mis oli 3,5%. Ja see on praeguste majandusolude taustal hea saavutus.
Kokku võttes, euribor langeb, pensionid ja palgad kasvavad ning see peegeldub ka avaliku arvamuse seireuuringus, kus 69% vastajatest ütleb, et elab hästi või saab hakkama.
Me peame samas olema valvsad, et mitte lasta majanduskasvu uutel koormistel ära süüa. Olen veendunud, et maagaasi ja kütuse süsinikumaks tuleks Euroopa Liidus edasi lükata. See vähendab oluliselt koormust Eesti inimestele ja ettevõtetele. Arutame seda ettepanekut lähiajal majanduskabinetis.
Head kuulajad! Selleks, et kindlus pöörduks kasvuks, käivitasime sügisel valitsuses uue formaadi, majanduskabineti. Oleme seal valitsusalade lõikes arutanud samme, mida astuda, et aidata majandus kasvule, alates planeeringute lihtsustamisest, oskustööjõu tagamisest, kapitali kättesaadavusest ettevõtetele, digitaalsetest lahendustest, innovatsiooniks ja tehnoloogia testimiseks vajaliku eksperimenteerimise õigusraamistiku loomisest kuni eksporditoetuste ja andmemajanduse lihtsustamiseni.
Aga nii majanduse kui ka julgeolekuüheks aluseks on energeetika. Miks me oleme täna siin, kus kallis fossiilenergia tõstab meie igaühe elektriarveid? Aga sellepärast, et kümme aastat tagasi jäeti taastuvenergiaotsused tegemata. Toonane majandusminister Parts uskus põlevkivienergiasse, kuigi oli näha, et põhjanaabrite suund oli odaval taastuvenergial. Ka meie eesmärk on odav, puhas, stabiilne ja mitmekesine energiaportfell.
Oleme edukalt lõpule viinud ühinemise Lääne-Euroopa sagedusalaga. Oleme tõestanud, et suudame iseseisvalt oma elektrisüsteemi hallata ja tagada varustuskindluse. Usun, et paljud tundsid 7. veebruari õhtul magusvõidukat tunnet, et saime sünkroniseerimisega edukalt hakkama. Selle taga oli põhjalik ja pikk ja täpne planeerimine, aukartust äratav koostöö eri riikide, elektrikute, võrguettevõtete, ametnike, poliitikute ja paljude teiste vahel. Sarnaselt Niina Petrõkinaga, kes oli nädal varem kuldmedali väärilist kava sooritades mõelnud ennekõike liigutuste korrektsusele, mitte punktidele. Suur aitäh ka siit puldist kõigile asjaosalistele!
Meie plaan on, et taastuvelekter, tuumaenergeetika, uued juhitavad võimsused ja salvestustehnoloogia oleks energiavalikus. Lisaks kaasajastatud elektri- ja gaasivõrgud, mis kindlustavad energiajulgeoleku ja kättesaadavuse igas olukorras, olgu selleks torm, raske lumi, vigastatud liinid või küberrünnakud. Ilma puhta, kättesaadava ja taskukohase energiata on ettevõtetele uute turgude leidmine kaunis keeruline.
Valitsuses otsustatud riigimaadele rajatavad tuuleenergeetika eelisarendusalad on oluline samm taastuvenergia kasutuselevõtu suurendamiseks. Tänaseks on RMK koostöös Maa- ja Ruumiametiga viinud läbi enampakkumised nende maade kasutamiseks. 21-st välja pakutud alast 17-l sõlmitakse arendajatega lepinguid.
Eelmisel nädalal avaldatud uuring näitas, et toetus taastuvenergia arendamisele on valijate hulgas suur. Samas on poliitikuid, kes tuuleparkide rajamise on viinud poliitiliseks vastasseisuks. Selles olukorras ei tohi inimesed, kes tahaksid ausalt ja päriselt diskuteerida, oma murega poliitilise vastuseisu varju jääda. Salga küsitluse järgi suhtub 65% Eesti inimestest positiivselt taastuvenergia arendamisse. Peaaegu pooled, 46% oleksid nõus tuulikutega enda kodu või suvila läheduses kolme kilomeetri raadiuses. Ja loomulikult ei tähenda see seda, et igasse hoovi tuleb püsti panna tuulik.
Kohalikud omavalitsused näitavad siin head eeskuju ja tööd. Nad teavad, kus saab tuulikuid tihedamalt panna ja kuhu pole mõtet paari tuulikut rajada. Nii täidame meie taastuvenergia eesmärke ja loome võimalikult vähe häiringuid.
Taastuvenergia toob madalama elektri hinna ja aitab kliimaneutraalsuse eesmärki täitma. Töötame selle nimel, et lähitulevikus saaks biogaasist ning kaugemas tulevikus puhtast vesinikust tõsiseltvõetavad kohalikud mittefossiilsed energiaallikad. Biogaasijaamade arendamine on läinud nii hästi, et just hiljuti otsustasime valitsuse poolt biogaasijaamade rajamise toetuse mahtu suurendada. Vähetähtis pole seegi, et teeme selles vallas maailma tasemel teadust.
Head kuulajad! Endiselt väga turbulentses maailmas on julgeolek meie iseseisvuse vundament. 88% Eesti elanikest tunneb viimase uuringu järgi ennast koduriigis turvaliselt. Ja nii see peab ka jääma. Selle nimel töötame iga päev, et kindlustunne püsiks ja tõuseks.
Tänases olukorras on Eesti valitsuse esmane ülesanne tagada kiiremas korras NATO kaitseplaanidele vastavate sõjaliste võimete väljaarendamine. See tähendab, et Eesti kaitsekulud tõusevad 5%-ni SKP-st väga kiirelt, kas järgmisel või ülejärgmisel aastal, olenevalt sellest, kui kiiresti on võimalik tehnikat ja moona hankida ja Eestisse kohale tuua. Julgeolek ei ole kulu, vaid investeering meie tuleviku põlvkondade nimel.
Ka meie liitlased peavad oluliselt rohkem panustama oma julgeolekusse ja kollektiivkaitsesse. Euroopa julgeolekuarhitektuur on eurooplaste kujundada. Karmist eelarve reeglist vabastatud kaitseinvesteeringud võimaldavad Euroopa Liidu liikmesriikidel suurendada märkimisväärselt oma kaitsekulutusi. Ainult nii saame öelda, et me ei muuda kurssi "Üheskoos oleme tugevad". Aga see on ka sõnum, et Eesti kaitseb end igal juhul ja kõikide ohtude eest. Eesti on parim koht, kus elada, siin saab unistada, luua ja investeerida.
Euroopas ja Eestis peame tugevdama ka oma kaitsetööstust. Riik investeerib Eesti kaitsetööstusesse 100 miljonit eurot, millele lisavad oma osa erainvestorid. Eestis on tugeva kogukonnaga tehnoloogiasektor. Koos rahvusliku kapitaliga saab kaitsetööstust arendada ja selle lisandväärtust tõsta. 2024. aasta majanduskasvus oli suur osa teenuste sektoril, sealhulgas suurtel ja edukatel IT-ettevõtetel, kes kunagi olid väiksed iduettevõtted. Samasugune areng on võimalik kaitsetööstuses: olla esmalt uus ja väike Eesti idusektori lipulaev, millest kasvab välja maailma edukas ettevõte.
Kaitsetööstusettevõtete tooteid läheb vaja nii kaitsevaldkonnas kui ka tavaelus, näiteks põllumajanduses, transpordis, hariduses, meditsiinis. Ajalukku vaadates on kaitsetööstus alati innovatsioonivedur olnud, olgu selleks siis GPS, termokaamerad või 3D-printimine.
Samas, Eestis on ka vastupidiseid näiteid. Näiteks mobiilne droonijaama seiresüsteem Eesti idufirmalt oli algselt mõeldud piirivalvele ja rahvusparkide turvamiseks, aga nüüd on saanud uue riigikaitselise rolli. Analüütikute hinnangul kaitsetööstus ja nutikad Eesti inimesed viivad Eesti majanduse uuele kasvulainele.
Kaitsetööstuse arengu soodustamiseks loome kaitsetööstuspargi. Eesmärk on sealt tööstusliku tootmisse jõuda juba 2026. aastal. Ämari minitööstuspargis loodame hakata tootma juba käesoleva aasta keskpaigas.
Oleme Ukraina aitamiseks igal aastal lubanud kasutada 0,25% oma SKP-st. See on ligikaudu 100 miljonit eurot aastas. Tahame üha enam Ukrainat abistada Eesti kaitse- ja julgeolekuvaldkonna toodanguga. Valitsus on põhimõtteliselt otsustanud toetada Eestisse lõhkainetehase rajamist ning oleme leidnud vahendid, et tellida lõhkeainetehase tehniline projekt. Eestil kui sõjalise lõhkainete tootmise asukohamaal on selgeid eeliseid rahvusvahelises konkurentsis. See on muu hulgas investeering meie majandusse, kaitsevõimesse, kuid laiemalt otsene abi Ukrainale, kes sõdib Euroopa ja meie vabaduse eest.
Mäletate, kui meile tuletati 1990-ndatel meelde, et meie riik on meie kõigi ja igaühe asi eraldi. Täna ei ole vaja meelde tuletada, kellele Eesti riik kuulub. Viimased uuringud näitavad, et Eesti ühiskonna toetus relvastatud vastupanule on viimastel aastatel olnud püsivalt kõrge, üle 80%. Sõltuvalt oma rollist riigikaitses on kaitsetegevuses valmis osalema 61% elanikkonnast. Aga meil on lisaks ka neid, kes vabatahtlikuna tegutsevad päästjana, merepäästjana, abipolitseinikuna häirekeskuses. See Eesti on meie igaühe oma.
Hea kuulaja! Riik peab usaldama oma inimesi ja ka vastupidi. Riiki usaldavad kergemini need, kes teavad, et riik ongi tema oma, ja tahavad riigi arengule kaasa aidata. Maailma võrdluses on Eesti riigivalitsemine paindlik ja tõhus. Maailmapanga hea valitsemise indeksi kohaselt olema Eestis 2035. aastaks seatud eesmärgi saavutanud. Eesti e-teenused on maailmas esirinnas. Avalike digiteenustega rahulolu on suur, 83%, ning sellega oleme OECD riikidest teisel kohal.
Aga eelnev ei tähenda, et me istume käed rüpes. Me soovime muutuda veelgi tõhusamaks ja juba riigi kogutud andmed panna avalike teenuste nimel tööle.
Me soovime, et eesti keel oleks väärikalt esindatud globaalse tehisintellekti lahendustes. Sama oluline on toetada kohalikku keele- ja tehisintellektitehnoloogiat. Eesti keele ja kultuuri püsimine on meie jaoks strateegiline küsimus. Kui suured keeletehnoloogiamudelid ei mõista eesti keelt, kasvab oht, et eestlased hakkavad eelistama ingliskeelseid lahendusi. Me ei saa lubada, et meie keel jääb tehisaru ajastul tagaplaanile.
Samas tuleb keeleandmete jagamisel järgida selgeid põhimõtteid. Me ei saa sõltuda kellestki teisest. Me ei saa kokkulepetta ära anda oma väärtuslikku keelevara ja jätta kaitset Eesti ettevõtete huvid. Seetõttu töötame välja selged tingimused, kuidas ning millistel alustel saavad suured tehnoloogiaettevõtted eesti keelt oma mudelites kasutada. Tark on siin kuulata eksperte ja õnneks tehisintellekti andmete teemal Eestis jagub.
Bürokraatiat on Eestis liiga palju. Kui ettevõtja peab suure osa oma ajast veetma aruandeid täites, jääb tema põhitöö tegemata ja edu saavutamata. Võrdluseks: sportlane jääb täiesti kindlasti medalita, kui ta võistlemise asemel keskendub jalanõude paelte sidumisele. Me muudame aruandluse ettevõtete jaoks automaatseks ja andmepõhiseks. Ettevõtja peab saama keskenduda sellele, mida ta kõige paremini oskab, olgu see toote tootmine, loomine, teenuse pakkumine või innovatsioon. Nii saab kogu majandus jõudu juurde. Meie eesmärk on muuta bürokraatia taganttuuleks, mis kannab ettevõtjaid edasi, mittekiviks, mille otsa nad koperdavad.
Peame lisaks aruannete digitaliseerimisele üle vaatama, kas kõiki neid aruandeid ikka on vaja, kas vaja on kõiki järelevalvetoiminguid ja kontrolle nende nõuete täitmiseks. Kutsun lähiajal kokku ettevõtjate nõukoja, kellele mul on üks väga lihtne soov: teha konkreetsed ettepanekud, kuidas saame Eestis bürokraatiat, aruandeid, nõudeid ja järelevalvet vähendada ning riigi paremini toimima panna.
Eraldi teema on palju arutatud kestlikkuse aruandlus. See pole parim viis muuta ettevõtete tegevust kliimasõbralikuks. Euroopa Komisjoni üle-eelmisel nädalal avaldatud ettepanekud kestlikkuse aruandluse vähendamiseks on samm õiges suunas. Eesti jaoks tähendab see seda, et aruandluskohustus jääb mitmesaja ettevõtte asemel ligikaudu 25-le ettevõttele, kolm kuni neljast varem nõutud andmeväljast kaob ning kaob ka kõige keerulisem osa aruandlusest: anda ülevaade kogu oma tarneahela jalajäljest.
Leian siiski, et peaksime minema Euroopas veel kaugemale ja muutma kestlikkuse aruandluse praegusel kujul vabatahtlikuks. On ettevõtteid, kellele kliimasõbralikkus on konkurentsieelis ja kes tahavad aruandlusega jätkata. Kuid need, kes eeliseid veel ei näe, saavad aruandluseks vajalikud ressursid suunata mujale. Seda muudatust ei saa teha Eesti üksi, nõus peab olema kvalifitseeritud enamus Euroopa Liidu riike, Euroopa Parlament. Lähiajal arutame Eesti seisukohta sellel teemal ka valitsuses.
Austatud Riigikogu! Minu kõne hõlmab ka iga-aastast teadus- ja arendustegevuse ülevaadet. Tõin juba enne näiteid, kuidas teadlaste ja ettevõtete koostöös on arendatud autonoomseid droonilahendusi, mida saab kasutada nii meie kaitsevõime tugevdamiseks kui ka päästetöödel. Tootlikkuse kasvu ja majanduse uue hingamise allikas peitub suuremas investeerimises teadus- ja arendustegevusse ning innovatsiooni. Eesti edusamme peegeldab tõusmine Euroopa tugevate innovaatorriikide sekka.
2024. aasta Euroopa innovatsiooni tulemustabeli järgi oleme tõusnud Euroopa liikmesriikide hulgas 11. kohale ehk tugevate innovaatorite kategooriasse. See tähendab, et Eesti innovatsiooni tulemused ületavad Euroopa keskmist. Selleks, et jõuda innovatsiooni liidritega – Taani, Rootsi, Soome ja Madalmaadega – ühte liigasse, peame rohkem tegema teadust, millest on kasu ühiskonnale ja majandusele. Läbimurdelised ideed ja tehnoloogilised lahendused tekivad ikkagi tänu haritud ja kõrge kvalifikatsiooniga tööjõule.
Oleme majanduskabinetis käivitanud ka arutelu, kuidas tagada meile väga vajalik tööjõud. Otsused tulevad läbimõeldult ning koostöös teadlaste ja ekspertidega mõjusid kaaludes. Ma ei taha olla – ja meie ei taha olla – odava tööjõu riik. Ettevõtted on väljumas allhanke kitsast nišist ja arendavad aasta-aastalt enam oma tooteid ja teenuseid.
Hariduses olen teinud mitu olulist otsust, mis aitavad tööjõu olukorda parandada. Esmalt, üleminek ühtsele eestikeelsele haridusele. Teiseks, õppimiskohustuse pikendamine. Kolmandaks, kutsehariduse reform. Eesti kulutused teadus- ja arendustegevusele on ajaloo suurimad: 702 miljonit eurot, millest 60% moodustab ettevõtete osa. Ettevõtete kulutused on kuue aasta taguse ajaga enam kui kahekordistunud. Kogu erasektori teadus- ja arendustegevuse kulutuste osakaal oli 2023. aastal 1,08% SKP-st.
Ettevõtted on tublisti arenenud ja edenenud teadus- ja arendustöötajate värbamiseks. Kui veel 2017. aastal töötas ettevõtetes 2100 teadus- ja arendustöötajat. siis 2023. aastaks oli see arv enam kui kahekordistunud. Seda hoogsat arengut aitab tagant tõugata 2024. aasta suve lõpul esmakordselt avanenud toetus, mis kompenseerib ettevõtetele osaliselt teadus- ja arendustöötajate palkamise tööjõukulud.
Teadus peab olema kasulik ühiskonnale ja kasulik majandusele. Rahastamine peab soosima suuremal määral rakenduslikku teadust ja patentide loomist. Rakendusuuringute programmi kaudu toetame droonide avastust ja tõrjesüsteemi arendust, tehisintellektipõhist kompuutertomograafia piltide analüüsimist, mereliikluse jälgimise süsteemi ja andmemajandust.
Innovatsiooni abil muudame ka avaliku sektori kriisikindlamaks ja tõhusamaks ning katsetame mitmeid ühiskonnale olulisi algatusi, olgu selleks siis kiire ohuteavitus, mis liiguks hetkega saaja nutitelefoni ja annaks suurest ohust märku nii heli, valguse kui ka vibratsiooniga, andmete ja tehisintellekti abil vähiravi muutmine või hoonete energiatõhusaks hindamine.
Lõpetuseks. Mina usun meie riiki ja meie inimestesse. Ja meie ettevõtetesse. Vabade kodanike 21. sajandi riik usaldab oma inimesi. Meie riik areneb, sest kõik annavad oma osa. Inimeste ja ettevõtete tegutsemiseks on vaja usku endasse, minimaalseid piiranguid ja maksimaalset vabadust. Hirmutatud puurilind ei õpi lendama. Usaldame oma inimesi, riiki ja loome üheskoos parema Eesti. Aitäh!