Hea juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Kõik teised spordisõbrad seal üleval rõdul! Aitäh, et tulite kuulama! Ma mõistan ja ma kiidan Riigikogu soovi kõneleda spordist oluliselt tähtsa riikliku küsimusena. On palju eluvaldkondi, kus sport ja liikumine saavad pakkuda tuge ja lahendusi, olla osa [valdkonnast], aga sport on päris harva peaosas. Siin saalis ei ole varem niimoodi olnud. See on esmakordne selle maja ajaloos, et spordil on peaosa. Miks on sport sellisesse staatusesse tõusnud? Tõenäoliselt just sellepärast, et spordil on ühiskonnale väga palju anda.
Alustame vaimustusest. Medalid vaimustavad, loovad ühtsustunnet, ühendavad Eestimaa eri rahvuseid, tihti räägivad Tuhkatriinu-lugusid ja pakuvad lootust neile, kes on valmis edu nimel väga palju töötama. Erinevalt totalitaarsetest riikidest ei sümboliseeri demokraatlike riikide spordisangarid mitte riiklikku suurust või võimu, vaid just vabade kodanike võimalust oma unistused ellu viia. See on oluline vahe. Totalitaarses riigis on tippsport režiimi töövahend, veel üks viis diktaatoritel tõestada ise endale, maailmale ja oma rahvale süsteemi ilmeksimatust. Aga demokraatlikus riigis on tippsport spordipüramiidi ülemine särav, nähtav, vaimustav ja innustav osa.
Väikeses riigis on iga spordisangar haruldane. Mäletame oma olümpiasangareid ka sada aastat hiljem, loome neile monumente, nimetame nende järgi tramme ja jutustame nende kaudu oma rahva lugu. Eesti on alates 1992. aastast võitnud olümpialt 23 medalit, Läti 28 ja Leedu 30. Me näeme, et me oleme olnud edukad. Tee medalini on eestlasel pikk, ainult 32% meie sportlastest said medali oma esimestelt olümpiamängudelt. Aga medal olümpialt pigem ei ole üllatus. 96% medalivõitjatest on enne saanud kas Euroopa meistrivõistluste või maailmameistrivõistluste medaliga meid juba rõõmustada.
Spordipüramiidi alumine, laiem osa, mis tavateadvuses on võib-olla selline tippude kasvulava, on tegelikult üha rohkem eluliselt oluline ühiskonna tõrgeteta toimimiseks. Sport on majandusharu. 2024. aastal eraldas Kultuuriministeerium spordile 42,5 miljonit eurot ja 2023. aastal [eraldasid] kohalikud omavalitsused 113 miljonit. Aga 2023. aastal oli Eesti spordiklubide tulu 201 miljonit eurot, millest üle poole tuli üksikisikutelt. 2024. aastal maksid sporditegevusega seotud organisatsioonid riiklikke makse 48 miljonit eurot, tööjõumakse 39 miljonit eurot. Viie aastaga on [spordivaldkonna] maksutulu kasvanud 70% ajal, kui muud maksulaekumised on kasvanud alla 50%. Kultuurivaldkonnas on sport suurim maksumaksja. 30% tööjõumaksude tulust spordi- ja kultuurivaldkonnas pärineb just spordimaailmast. Niisiis, rahalises mõttes toob sport üsna kenasti Eesti riigile tagasi.
Muidugi on sellel majandusharunagi kasvupotentsiaali. Kui täisealistest liiguks meil enam kui napp kümnendik, kui kõik meist liiguks, siis võiksid tulud spordist olla ka kümme korda suuremad, arvestamata seejuures kõiki ostetud suuski, uiske, jalgrattaid ja muud, mis on siinsest arvestusest enesestmõistetavalt väljas. Need arvud olid puhtalt spordisektori tulu riigile. Aga probleem ongi selles, et me ei liigu. Sport on suuresti kasutamata võimalus Eesti rahva tervise [edendamisel]. Liikumisaktiivsus on Eestis väga madal. WHO soovitab noortele ühte tundi päevas ja täiskasvanutele kahte ja poolt tundi mõõdukat või isegi nahka märjaks ajavat liikumist nädalas. 2021. aastal liikus niimoodi ainult 25% Eesti 7–17-aastastest ja alla 10% täisealisi.
Tegevusetusel, head kuulajad, on ka tulemus. Teismeeaks on ülekaalus 25% poisse ja 15% tüdrukuid. 15–69-aastastest on ülekaalus 60% ja 24% on rasvunud. Üle 65-aastastest on Eestis kehaliselt aktiivsed vaid mõnel korral kuus või üldse mitte 70%. Ainult 30% üle 65-aastastest liigub rohkem kui mõnel korral kuus.
Liikuvale eluviisile pannakse alus lasteaias, kuid peale 2015. aastat ei pea Eesti lasteaedades liikumisõpetajaid olemagi. Veerand lasteaialõpetajatest on täna juba kimpus kehakaaluga. Need on väga-väga nukrad arvud.
Eesti spordipoliitika põhialused 2030. aastani seavad eesmärgi, et kaks kolmandikku eestimaalastest liiguks piisavalt. Nagu öeldud, teeb täna seda 10% täisealisi. Teismeliste ja laste liikumis[näitajad] ei anna lootust, et me oma eesmärgid saavutame, kui me ei tee olulisi muudatusi.
Mina saan täna rääkida ainult EOK ja meiega seotud asutuste eest, kuidas meie näeme, et me võiksime selle hea eesmärgi suunas kiiremini liikuda. Ma ei räägi väga pikalt rahast. Eesti riik ja kohalikud omavalitsused tegelikult ei panegi sporti väga vähe raha. Me oleme Euroopas 4.–9. kohal riikliku spordi rahastuse osakaalult SKT suhtes. Niisiis, Eesti kuulub selles vallas peaaegu viie rikkaima spordiriigi hulka. Aga muidugi peame me arvestama, et korvpallikoondis [tuleb] välja panna täies mahus, seda ei saa kohandada vastavalt riigi rahvaarvule või SKT suurusele.
Siiski, teisest küljest, kui me ei oleks sidunud spordirahastust lahti hasartmängumaksust, siis oleks me võib-olla 4. kohal, mitte [ei jagaks] 4.–9. kohta, ja pääseksime lilletseremooniale. Kolme aastaga, 2022–2024, on Eesti sport selle muudatuse tõttu kaotanud 8 miljonit eurot, seda ajal, mil inflatsioon oli ülikiire. Nii on spordi rahastamise reaalsummad täna oluliselt väiksemad, kui need olid viis aastat tagasi. Nagu spordiorganisatsioonide tasutud maksutulust nähtub – see on jätkanud ju jõudsat kasvu –, on Eesti inimesed ise asendanud olulise osa kaotatud ressursist. Aga ma usun, et teie siin saalis nõustute, et majanduslik kihistumine on kindlasti seda enam ja seda kiiremini jõudnud ka spordivaldkonda, sest riigi pakutava toe vähendamine kindlasti seda süvendab.
Mainin ainult kahte rahastusega seotud küsimust. Ma tean, et nii ministeeriumides, valitsuses kui ka siin Riigikogus liigub mitte ainult mõte, vaid isegi kontseptsioonipaber, mis peaks andma ka spordile riiklikult tähtsate spordiobjektide nimekirja. Me EOK-s toetame sellise põhimõtte sisseviimist. Kui põhimõtteline kokkulepe oleks olemas ja süsteem paika pandud, siis saaks alata ka vaidlus selle üle, millised objektid sinna nimekirja kantakse. Aga esmalt me vajame kokkulepet, kuidas nimekirja koostatakse ja seal [olevaid objekte] rahastatakse.
Teiseks, Eesti treenerite töökohtadest on kvalifitseeritud treeneritega täitmata kolmandik. Samal ajal ainult kolmandik neist, kellel on treeneripaber, treenerina ka töötab. Lihtsad arvud, ehk jäävad meelde. Ja põhjendus on veelgi lihtsam: 1400 eurot on tänane treeneripalga sihttase, millest riik on püüdnud katta poolt, aga täna katab tegelikult alla poole. Tõsi, treeneritena töötavad inimesed saavad tegelikult üle 1900 euro palka. See näitab, et klubid, lapsevanemad ja eraisikud panustavad rohkem kui see 50%, mis justkui on riigiga ühiskondlikult kokku lepitud.
Aga kas ka see on piisav, kui mõelda, et treeneri töö omapära on see, et see leiab aset õhtuti ja ka nädalavahetustel, viimaste puhul tihti pikkade võistlussõitude näol? See 1900 eurot tuleb kokku täistööajaga. Suur hulk meie treenereid tegelikult töötab treenerina väiksema koormusega. Nad võiksid panustada rohkem, aga ilmselt töötavad nad veel kusagil mujal. Ma pean väga lugu igast Eesti treenerist, kes näeb vaeva, koolitab ennast ja on nõus sellise raha eest toimetama.
Võib-olla me suudaksime saada sellise kokkuleppe, et kui riik oma panust tõstab, siis teevad klubid ja spordikoolid teist sama palju omalt poolt ära. Meil on Eestis imehea spordistatistika ja tänu sellele me suudaksime riigile näidata, kuidas spordisektor sellest lubadusest päriselt ka kinni peaks. Ma usun, et me teeksime selle koos ära ja saaksime hakkama.
Aga rahamurede kiuste me seisame Eesti inimeste liikumisharjumuste eest alates lapseeast. Eesti Olümpiakomitee, meie sihtasutused ja meie alaliidud – me tahame koostöös kohalike omavalitsuste ja maakondlike spordiliitudega paremini mõista, kuidas on täna Eestis piirkonniti liikumisega. Me katsume tänavu maakondade kaupa ära mõõta, mis on praegune seis, ja siis sealt hakata ühiseid eesmärke, ka mõõdetavaid eesmärke seades koos liikuma.
Oleme algatanud Tallinna linnaga arutelu, kuidas meil olemasolev info võiks aidata klubidel pearaha taotleda vähem bürokraatlikul moel ja laiendada süsteemi nii, et kõik omavalitsused saaksid pearaha makstes toetuda ühtsele andmekogule. Tervitame Tallinna algatust lasteaiaealiste pealt samuti maksta pearaha tingimusel, et neid treenib EKR 5 kategooria treener. Väikeste sporditurvalisus on üldse kõige tähtsam.
Koostöös Tervisekassa ja Sotsiaalministeeriumiga kutsume me ellu liikumisretsepti. Teaduskirjandus näitab, et kergemate vaimse tervise probleemidega, nagu depressioon, on liikumise mõju sama, mis on antidepressantidel, ja samuti on kolm korda nädalas liikujatel mõõdetavalt vähem vaimse tervise muresid.
Teeme koos maakondlike spordiliitude, kohalike omavalitsuste ja meie liikumisharrastuse kompetentsikeskusega väikeseid nügivaid projekte. Endiselt veel ei ole kõikide koolide ja eriti lasteaedade liikumisrajatised kooli- ja lasteaiatöö välisel ajal kättesaadavad. Me oleme koos paigaldanud korvpallilaudu, kutsume liikuma meeste kuu raames ja seisame erivajadustega inimeste liikumisvõimaluste eest.
Ma tahan tänada minister Signe Riisalot, et ta lihtsustab ja laiendab erivahendite kättesaadavust toetavat süsteemi puuetega inimestele. Eesti Paralümpiakomiteeta seda projekti ei sünniks, sest nemad oskavad hinnata küsitavate vahendite otstarbekohasust. See on algus, aga minu unistus on, et ükski liikumispuudega laps ei peaks olema liikumistunnist vabastatud sellepärast, et tal on liikumispuue, vaid tal oleks võimalus kasutada vahendeid, mis võimaldavad temalgi tunda spordirõõmu.
Innustavad eeskujud, meie paralümplased, toome meie Team Estonia Eesti tippsportlaste ridadesse. Nad saavad kanda samu vorme ja saavad samu tugiteenuseid. Ja me unistame – selleks täna meil vahendeid ei ole, aga võib-olla me leiame –, et ka nemad hakkavad saama A-, B- ja C-kategooria toetusi. See on lihtsalt üks näide, [mille põhjal saab väita, et] Eesti spordi rahastamine on tegelikult laiem, ja peakski olema laiem, kui Kultuuriministeerium ja kohalikud omavalitsused. Seda projekti, ma kujutan ette, me saame teha koostöös Sotsiaalministeeriumiga.
Me peame suutma koostöös maakondlike spordiliitudega säilitada spordiisu kõrge vanuseni, sellepärast et seal on päriselt see sääst, mida võiks Tervisekassa saada liikumisest ja spordist. Me ei oska seda täna veel, me õpime välismaa kolleegide käest ja kindlasti liigume kõik koos selle eesmärgi suunas. See on Eesti spordielu korralduses tänaseni olnud suhteliselt katmata teema.
Me peame ka saavutama selle, et noored, kes trennis käivad, ei loobuks sellest vanuses 11–12, sest algselt valitud spordiala vastu kaob huvi või kaotab huvi hoopis konkreetne ala selle noore vastu, aga ei innusta teda leidma endale sobivamat. Siin on meil ühine huvi Kaitseministeeriumiga. Kui täna on veerand teismelisi poisse ülekaalus ja trennis käib teismelistest alla viiendiku, siis kas saab kedagi üllatada see, et vaid üle veerandi teeb enne kaitseväkke jõudmist ära füüsilised katsed. See on tegelikult kurb.
Eesti kogukonnaliikumine kasvab ja areneb. Tekivad oma küla trennigrupid. EOK koos liikumisharrastuse kompetentsikeskusega pakub neile inimestele, sädeinimestele, kogukondades kogukonnatreeneri väljaõpet, et nad saaksid sõpru eest vedada targalt ja turvaliselt. Nii loodame rohujuuretasandil panna liikuma järjest rohkem inimesi.
Eestis on ka piisavalt sporditeadlasi, kelle seotus meie sportlaste treening- ja arenguandmete kogumisega on paraku liiga väike. Meie treenerite oskus neid andmeid kasutada nii, nagu seda suudab Norras Olympiatoppen, jätab soovida. See on muna ja kana küsimus – pole andmeid, pole oskust neid kasutada. Püüame seda muuta.
Me tahaks, et Eesti noored, kes veel ei ole võitnud medaleid, saaksid ka Team Estonialt toetust. Täna tahame me selleks luua erarahastul põhineva süsteemi, et riigile tõestada, et see on vajalik. Just praegu tõid noorte taliolümpia[mängudelt] kuus Eesti sportlast medali. Nad ei tohi ära kaduda.
Ja muidugi, me toome Eesti tippsporti juurde erainvestorite raha. Ma tänan Pafi, Sportlandi, Nike'i, Synlabi, Olympicut, JCDecaux'd ja neid ettevõtteid, kellega meil on juba kokkulepped, aga kelle nime me välja ei ütle.
Meie EADSE, Eesti Antidopingu ja Spordieetika Sihtasutus, kelle mureks on spordi puhtus ja turvalisus, hakkab vaikselt juhtumite lahendamisest jõudma ennetuseni, olgu see siis koostöös spordiklubidega dopingust vabanemiseks või lastespordi turvalisemaks [muutmiseks]. Kampaania "Jõuluvana ei küsi, mitu medalit laps sai" läheb kevadel edasi, tagamaks, et kõige väiksematel on tore, turvaline ja rõõmus sportida.
See on väike valik juba töös olevaid projekte, kõike ma ei jõua täna rääkida. Sellega tegelevad EOK, meie liikmed, toetajad ja sihtasutused. Me teeme seda selleks, et meil kõigil oleks spordist rohkem kasu tervisele, rõõmu kaasaelajatele ja tulu eelarvele.