Ma tänan, lugupeetud aseesimees! Head Riigikogu liikmed saalis ja ekraanide taga! Head kuulajad! Tõepoolest, mul on au tutvustada jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu 553 selle esimesel lugemisel. Isamaa fraktsioon algatas selle eelnõu ikkagi väga selgelt ajendatuna tekkinud olukorrast. Ja see tekkinud olukord on olnud seotud eelkõige Eesti rahvuslooma problemaatikaga. Ühtepidi on [rahvuslooma] ehk hundi, hallhundi seisund aasta-aastalt populatsiooni seisukohalt vaadatuna paranenud, aga teiselt poolt on majandustegevuse häiringud, inimeste elukeskkond on saanud pihta. See eelnõu on ajendatud sellest tekkinud kohtuvaidlusest, kus esmane õiguskaitse peatas jahihooajal hundi küttimise võimaluse.
Me küsisime erinevaid osapooli ära kuulates, mida me poliitikutena saaksime teha, et sellest olukorrast ei kujuneks [kogu riiki hõlmav] kriis. Hunt on ju teadupärast meie rahvusloom. Ja me jõudsime sinnamaani, et vähim, mis me teha saame, on tegelikult anda Keskkonnaametile volitusi juurde.
See eelnõu on tõepoolest väga lühike. Eelnõu eesmärk on anda Keskkonnaametile võimalus korraldada aastaringselt jahipidamist ulukite tekitatud kahjustuste vältimiseks. Kehtiv seadus võimaldab seda vaid väljaspool jahiaega. Kui jahiajal on ulukite küttimise maht täitunud, aga vajadus ulukite küttimiseks on olemas, siis praegu Keskkonnaamet ulukite jahti, sealhulgas nuhtlusisendite jahti enam korraldada ei saa. Selle probleemi lahendamiseks soovimegi muuta jahiseadust ja anda Keskkonnaametile õiguse korraldada aastaringselt, sealhulgas jahiajal, jahipidamist ulukite tekitatud kahjustuste vältimiseks.
Paralleelselt on maaelukomisjon ja keskkonnakomisjon koos, ka keskkonnakomisjon eraldi kuulanud ära osapooli – küll karjakasvatajaid, küll laiemalt ettevõtjaid ja nende esindusorganisatsioone, tegelikult ka hundikaitsjaid, neid, kes on väga mures selle pärast, et Eesti võib liikuda seda teed, mida teatud mõttes on kahjuks läinud ka Põhjamaad, et hakkab toimuma selle [uluki] üle omakohus. Ehk ühtepidi võib olla salaküttimine, aga hullemal juhul isegi, ma julgeks öelda, selle [uluki] mürgitamine tema toiduahela kaudu. Ja kindlasti see ei ole olukord, mida Eesti inimesed, kes on tegelikult looduse usku, tahaksid kuidagi näha ja tunda.
Õnneks on läinud niimoodi, et see esmane õiguskaitse on kohtu poolt maha võetud ja hundijaht on ka ilma selle eelnõuta saanud Eestis jätkuda. Nende küttimismahtude kohta, mis seisus me siin jaanuaris oleme, [ütlen nii palju, et] jaanuari keskpaiga, ma peast ei mäleta, aga vist oli 14. jaanuari seis Keskkonnaagentuuri lehel üleval, kui palju erinevatel ohjamisaladel või erinevates maakondades hunte on kütitud. Kindlasti aitas kütte ehk jahimehi ka meie ilus talv, mis meil vahepeal oli täiesti olemas – lumi tuli maha. Hundi küttimine on väga keerukas protseduur. Selle üle on visanud nalja võib-olla ka mõned, kes seavad küttimise keerukuse kahtluse alla ja ütlevad, et näed, vaata, kui kiiresti need hundid on ära kütitud. Aga hunt on väga nutikas loom ja kahtlemata suudab ka jahimeest üle kavaldada. Ja tõepoolest, lihtsalt ilmastikuolud on need, mis peavad jahti soodustama, muidu seda läbi viia on suhteliselt keeruline.
Ja kuna jahimehed on ju tegelikult saanud siit saalist tänu seaduseelnõu erinevatele projektidele, mis on vormunud lõpuks seadusteks, kohustuse tagada ka avaliku huvi [arvestamine], olgu see siis mõne katku[epideemia ohjeldamisel] või küttimismahtude ja jahindusnõukogude otsuste [täitmisel], et kaitsta omanikke, nende noorendikke, talumeeste viljapõlde – see kõik on omavahel seoses –, siis täpselt samamoodi vaadatakse hundikahjustuse puhul kogukonnas ikkagi jahimeeste otsa ja küsitakse, et mis toimub. Siin tuleb olla kuidagi tasakaalu otsiv. Ei saa panna seda jahimeeste seltskonda kuidagi sundviskesse, nii et nad peavad häbi täis silmadega vaatama kogukonna inimestele otsa. Sageli nad on ise tegelikult ka põllumehed või peavad karja. Seda kompromissi [otsimist] tuli kuidagi innustada ja see eelnõu seda mõtet endas kannab.
Me loodame, et selle eelnõu vajadus sellisel kujul võib-olla ei olegi enam niivõrd [suur], aga selle võimaluse andmine Keskkonnaametile on, ma arvan, ikkagi samm õiges suunas. Selle eelnõuga paralleelselt on räägitud ka sellest, kuidas ikkagi neid nuhtlusisendeid Eestis tabada. Täna on see korraldus selline, et kui minu karja tuleb murdma hunt või hundikari, siis ma pean sellest teavitama Keskkonnaametit. Ja 30 päeva jooksul siis Keskkonnaamet menetleb – kuni 30 päeva on see menetluse aeg, me käsitlesime ka seda, et äkki seda saaks teha natukene nobedamalt kui 30 päeva – ja selle aja jooksul tuleb välja selgitada, kas selle nuhtlusisendiga tuleb arveid klaarida. Aga vaadake, samal ajal on nii, et ega sellel nuhtlusisendil ei ole saba küljes silti "Käisin seda karja murdmas sellel kuupäeval, minu nimi on Ants ja mul on sõpru ka". Ka kõik valdkonna eksperdid ütlevad, et tegelikult seda nuhtlusisendit päriselt ära määratleda, kus, kes, milline hunt millisest karjast, on ülikeeruline. Aga samal ajal öeldakse, et kui hunt on korra juba käinud, siis ta tuleb veel.
Nüüd, teatud mõttes positiivsena on välja toodud seda Rootsi mudelit, mille puhul nuhtlusisendit on võimalik ikkagi küttida teatud regulatsioonide kohaselt kohe. Selle peale on öeldud, et sel juhul ilmselt terendab suur konflikt loomakaitsjate ning küttide ja karjakasvatajate vahel. Kas Eesti on selleks valmis? Aga ma arvan, et tegelikult me peaks olema valmis. Sest kui populatsioon on heas seisundis, siis meil on kaks varianti: kas öelda, et seda populatsiooni tuleb oluliselt vähendada, või püüda ikkagi luua regulatsioon, et kui hunt tuleb inimesele liiga lähedale, siis seal ei aita muu, kui see isend tuleb ära küttida. Hea jutt ega veenmine seal kahjuks ei aita.
Kas me oleme avalikult ühiskonnana selleks valmis? Ma arvan, et tegelikult see oleks parem lahendus kui omakohus või see, et me liiga pikalt anname aega menetluseks või siis ütleme lõpuks, et me peamegi meie enda hundi populatsiooni oluliselt vähendama, muidu me ei mahu siia koos ära. See on mõttekoht. See eelnõu küll seda temaatikat ei käsitle.
Eraldi teema, mis veel, ma arvan, väärib meil suures pildis lahtimõtestamist, seisneb selles, et me väga palju tahame säilitada looduslikke kooslusi. Me oleme ka maastikukujunduse usku. Ja üks maastikukujundamise elemente on meie pärandniidud, poollooduslikud kooslused. Nagu me ajalooliselt teame, need on tekkinud ikka inimese ja looduse koostoimes. Täna me liigume järjest rohkem totaalse looduskaitse suunas. Me tõrjume tegelikult inimesi looduskaitsealadelt välja, sest me ei lase hooldada seal maaparandussüsteeme, teid, elektriliine. Tegelikult räägime juba sellest, et looduskaitseseadusega piirame ka elamualadel majandustegevuse, ehitamise. Just käisid Lahemaa inimesed oma muret kurtmas, sest nad on väga suure probleemi ees. Ja teise käega me võtame Euroopa Liidu toetusi ja ütleme, et me peame rohkem säilitama looduslikke kooslusi. Siin on ilmselgelt kakofoonia. Me ei suuda neid kahte eesmärki täita.
Kui kuulata karjakasvatajaid, siis ma saan nende murest aru. Kui sa Soomaa luhtadel karjatad loomi, et hoida seal looduslikku mitmekesisust – aga vabandust, kus see hunt siis peab olema? Ja kui hunt Soomaa luhtadel vasikad ära sööb, siis see ongi loomulik, see on tema koht. Midagi ei ole teha, me peame püüdma aru saada ka tervikust. Tore on neid lilli ja liblikaid näha, aga kuskile peab hunt ka ära mahtuma.
Selle kõige nimi ongi tegelikult tasakaal ja kaine mõistus. Hundil peab olema koht, hunt on väga ürgne loom. Ma arvan, et need inimesed, kes on kuulnud hunti ulgumas, on saanud elus väga veenva elamuse. Teisest küljest tuleb kaitsta loomulikult neid majapidamisi, seda vähest majandustegevust maapiirkonnas, mis veel on alles jäänud, ja püüelda selles suunas, et looduslik mitmekesisus erinevatel aladel ja looduslikud kooslused säiliks, aga et ka hundil oleks koht.
Ja tegelikult ma pean ütlema, et ega see seiresüsteem … Meie eksperdid on teinud üsna head tööd. Meil kipub olema nii, et iga probleemi korral pannakse kahtluse alla meie teadus, meie süsteemne käitumine. Võtame aluseks näiteks meie metsanduse, seal me kahtleme, kas metsastatistika aluseks võetud SMI mudelina on ikka õige. Äkki ikkagi raiume liiga palju? Tundub, et see on kuidagi avalikkuse eest varjatud, kuskil on katselapid, miks neid ei avalikustata?
Me paneme löögi alla süsteemi tervikuna oma riigis. See on minu meelest väga ohtlik. Ja seesama [suhtumine] leiab sageli käsitlust ka näiteks ulukite kontekstis, [kui kaheldakse], kas meil ikka on need andmed õiged. Andmeid saab alati kasutada paremini. Ja nagu hea kolleeg härra Maran on öelnud: tegelikult peab kogu ulukite [teema puhul] jälgima seda toiduahelat. Üks sööb teise ära looduses, nii on. Ja vaatame, keda hunt sööb – sööb metskitse. Kui me vaatame kogu sõraliste poolt tervikuna, siis jõuame sinnamaani, et nende populatsiooni seisund on halb. Aga karul on päris hea, hunti on päris [palju] ja ilvest on. Noh, midagi äkki ei ole läinud kõige paremini?
Aga samal ajal me teame ka seda, et loodus reguleerib sageli populatsiooni väga tugevalt ise. Kui on lumised talved, siis ega ilves ei lähegi kitsekarjast kaugele, ta istub seal, sest tema toidulaud on seal, ta ei lähe kuskile mujale. Ta istub seal nii kaua, kuni tal on süüa. Ja paksu lumega üldiselt kitsed ei liigu sealt ära, nad hoiavad karjas kokku. Kui kitsi on liiga palju, siis me teame, et neile tuleb taud kallale. Jällegi, lõpuks loodus teeb oma valiku. Kui lund on palju ja pikalt, siis nad ei suuda välja kaapida lume alt maapinda, mille peal puhata. Ja kui nad seda ei suuda teha, siis tabab neid kopsupõletik. Kui metssigu on liiga palju, siis oleme [sigade] Aafrika katkuga [silmitsi]. Teame, et kuskil terendab linnugripp. Jahimehed ütlevad, et ilmselt neid ootavad ees üsna keerulised ajad kogu selle ohjamise puhul: on taudid, on looduslik tasakaal, on inimene, on majandustegevuse mõjud. Ja seda tasakaalu leida on järjest keerukam. Arvata, et inimene suudab kõike regulaarselt hea andmestiku pealt juhtida – see ei pruugi olla tõsi, aga me peame endast [andma] parima.
Nii et see teema on kahtlemata väga lai. Hunt on teadaolevalt elanud meie territooriumil 10 000 aastat, temaga on hakkama saadud, küllap saadakse ka täna. Kui hunti kardad, ära metsa mine, aga me peame tagama ka selle, et ta ikkagi meie ukse alla ei tuleks. Kui ta tuleb, siis järelikult on teda liiga palju. Ja kui me hakkame kõiki ulukeid metsas väga palju nägema oma silmaga, siis ilmselt on see kontrolli alt väljas.
Nii et palume toetada seda eelnõu. Hea meel on tõdeda, et ka keskkonnakomisjon, olenemata opositsiooni ja koalitsiooni piiridest, on andnud sellele oma heakskiidu. Aitäh!