Aitäh, austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Esiteks pange tähele, mida koalitsioon tegi. Keskerakond esitas eelnõu, et riigieelarve muutuks läbipaistvaks, kulu- ja tulupõhiseks, samamoodi esitas sellise eelnõu Isamaa. Mõlemad eelnõud pandi päevakorda pärast seda, kui eelarve oli juba vastu võetud, ja pärast seda, kui oli eraldi arutlusel olnud koalitsiooni eelnõu, mis nii-öelda muutis eelarve läbipaistvamaks, kuigi muidugi ta seda ei teinud. Meie, Keskerakonna eelnõu pandi päevakorda päev pärast eelarve vastuvõtmist. Muidugi me võtsime selle välja, sest te tahtsite arutada seda eelnõu siis, kui ühtegi koalitsioonisaadikut polnud enam kohal ja kedagi see ei huvitanud. Ega ka praegu siin saalis väga palju inimesi enam ei ole. See lihtsalt näitab suhtumist. Me arvamegi, et me tuleme selle eelnõu juurde tagasi uuel aastal, lootuses, et see hakkaks kehtima uue eelarve suhtes. Miks arutada eelarve läbipaistvust päev pärast seda, kui eelarve on vastu võetud? See on lihtsalt nagu mõnitamine.
Toon lihtsalt mõned näited, miks on vaja kiiremas korras teha muudatusi. Kõige parem näide, mis on juba mitu korda [kõne all] olnud, on Rail Balticu projekt. Järgmise aasta eelarve, mida me hääletasime – pange tähele! –, seletuskirjas oli üheksa erinevat numbrit Rail Balticu projekti kohta. Kui me korruptsioonivastases erikomisjonis arutasime seda teemat, küsisin otse Kliimaministeeriumi käest, et palun öelge mulle, milline nendest üheksast numbrist on see õige number, sest me hakkame hääletama, Riigikogu liikmed peavad teadma, kui palju raha läheb uuel aastal Rail Balticu projekti. Mulle vastati, et see number on 294 miljonit. Aga oh üllatust, see ei ole mitte ükski nendest üheksast numbrist, mis on riigieelarves! See on juba kümnes number, mida mulle komisjonis nimetatakse. Ehk me hääletame mingeid numbreid, mis isegi ei vasta reaalsusele. Siis sa esitad sama küsimuse Rahandusministeeriumile ja tuleb 11. number. Veel uus number! Ma arvan, et kui me täna saadaksime kirja Kliimaministeeriumile, siis me saaksime jällegi mõne uue summa.
Ja siis näitavad ministeeriumid teineteise peale näpuga. Kliimaministeerium ütleb, et segadus on Rahandusministeeriumis, et nemad ei suuda eelarvet kokku panna. Siis sa küsid Rahandusministeeriumi käest, nemad ütlevad, et oi, segadused on erinevates ministeeriumides, nad ei suuda oma eelarveridasid esitada nii, et need oleksid arusaadavad. Siis tuleb riigikontrolör ja ütleb – ta ütles seda korruptsioonivastase erikomisjoni istungil, ta ütles seda Riigikogu saalis esinedes –, et Rahandusministeerium on järjest kaotamas kontrolli selle üle, mis toimub teistes ministeeriumides. Seetõttu see eelarve ongi niivõrd segane.
Pange tähele, see pole ju niisama, et kõik summad on välja toodud just seletuskirjas, mitte seaduses, nagu nõuab põhiseadus. Seletuskiri ei kohusta mitte millekski. Seetõttu võibki [sinna] panna ükskõik mis numbreid, võib panna üheksa, kümme või kaksteist erinevat numbrit Rail Balticu kohta, sest need ei kohusta mitte millekski. Seletuskiri ei kohusta! Ja meie hääletusel siin Riigikogus ei olegi kokkuvõttes mingit seaduslikku mõju.
[Nagu sellest oleks olnud] vähe, siis muidugi, koalitsioon tuli välja veel riigieelarve baasseaduse muutmise seadusega, mis oli ka siin hiljuti hääletusel, kus kirjutati eraldi välja see, et ministril oleks võimalik ükskõik mis hetk kuluridasid muuta. Isegi kui Riigikogu liige teeb mõne muudatusettepaneku ja see läheb läbi, see saab poolthäälteenamuse, isegi siis saab minister sellest üle sõita ja teha muudatused. Jumala eest, muidu äkki mõni Riigikogu liige teeb muudatuse ja see läheb veel läbi!
Miks seda tehakse? Üks parimaid näiteid oli see, mida mu kolleeg siin juba mainis: Lauri Läänemetsa juhtimisstiil Siseministeeriumis. Nüüd äkki avastatakse, et 3,6 miljonit eurot on jäetud kasutamata, ja seda Päästeameti real. Seejuures otsustas ta sulgeda Kopli päästekomando, sest nagu ta ütles, tema pidi kärpima 800 000 eurot. Kuidas saab olla selline planeerimine, et sul jääb kasutamata 3,6 miljonit eurot ja seda sellises valdkonnas, kus sa sulgesid põhimõtteliselt eluliselt vajaliku teenuse? Tegelikult huvitav, kuhu see raha nüüd suunatakse või mis saab edasi. Kui see pole üks ehe näide planeerimisoskuse puudumise kohta, siis ma ei tea, mis see veel on. Ja siis lugege ministri kommentaare, mida ta jagab: aga see on ju ainult nii väike osa Siseministeeriumi eelarvest, mis see ikka on, see miljon siia-sinna. Aga palun mine ja ütle seda Kopli päästekomando meeskonnale, palun ütle seda Põhja-Tallinna elanikele, et mis ikka, paari miljonit ei suutnud ära planeerida. Või Kristina Kallas, kes ei suutnud leida raha õpetajate palga tõusuks, aga siis ta kuskilt tagataskust leiab 10 miljonit eurot omavalitsustele arvutite ostmiseks.
Siis räägitakse meile, kuidas tulevad suured kärped. Aga kokkuvõttes ju kärbitakse neid teenuseid, mis on inimestele vajalikud, olgu see Kopli päästekomando, mis läks kinni, või töötukassa teenused, mida kärbitakse, üksi elava pensionäri toetus tühistatakse, kui ta on sunnitud minema hooldekodusse, tõstetakse inimestel makse. Aga mis paralleelselt toimub valitsemiskuludega, mida lubati kärpida? Need tegelikult üldse ei muutu. Selle kohta me saame selliseid kommentaare, nagu just hiljuti oli Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumil, kes ütles, et meie kärbime lausa kaheksa ametikohta. Kärbitakse aga nii, et need ametikohad viiakse Justiitsministeeriumi. Ja siis tuleb minister Erkki Keldo uhkelt rääkima riiklikus televisioonis, et nad ikkagi räägivad poole miljoni euro suurusest kärpest. Pool miljonit eurot, mis lihtsalt läheb nüüd Justiitsministeeriumi, need kaheksa ametikohta [lähevad sinna]. See ongi see valitsemiskulude vähendamine!
Eraldi teema on muidugi veel MTÜ‑de toetamine. Vähe sellest, et ministeeriumid ei suvatsenud seekord isegi nimekirja esitada. Kui eraldi pöörduda ja paluda seda nimekirja – meie komisjon, korruptsioonivastane erikomisjon, palus –, siis kas teate, mis vastus tuleb? Selle loetelu koostamine on liiga suur töö. Te jagate maksumaksja raha erinevatele MTÜ‑dele, teil on kohustus seda loetelu näidata, aga te vastate, et vabandage, teate, see on liiga suur töö, et me peaks seda tegema.
Ma usun, et neid näiteid on enam kui küllalt, mis tõestavad, et eelarvesüsteemi tuleb kiiremas korras muuta. See ei ole ainult opositsiooni kriitika, ka koalitsioonisaadikud nõustuvad sellega, nad lihtsalt ei julge alati seda siit välja öelda. Täna ma palungi, et toetage …