Aitäh, austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Esiteks pange tähele, mida koalitsioon tegi. Keskerakond esitas eelnõu, et riigieelarve muutuks läbipaistvaks, kulu- ja tulupõhiseks, samamoodi esitas sellise eelnõu Isamaa. Ja mõlemad eelnõud pandi päevakorda pärast seda, kui eelarve oli juba vastu võetud, ja pärast seda, kui oli eraldi arutlusel koalitsiooni eelnõu, mis nii-öelda muutis eelarve läbipaistvamaks, mis muidugi seda ei teinud. Ja meie, Keskerakonna eelnõu pandi päevakorda päev pärast eelarve vastuvõtmist. Muidugi me võtsime selle välja, sest te tahtsite arutada seda eelnõu siis, kui ühtegi koalitsioonisaadikut pole enam kohal ja kedagi see ei huvita. Ega ka praegu siin saalis väga palju inimesi enam ei ole – see lihtsalt näitab suhtumist. Ja me arvamegi, et meie tuleme selle eelnõu juurde tagasi uuel aastal, lootuses, et see hakkaks kehtima uue eelarve suhtes. Mida me arutame eelarve läbipaistvust päev pärast seda, kui eelarve on vastu võetud? No see on lihtsalt mõnitamine.
Toon lihtsalt välja mõned näited, miks on vaja kiiremas korras teha muudatused. Kõige parem näide, mis on juba mitu korda olnud, on Rail Balticu projekt. Järgmise aasta eelarves, mida me hääletasime, oli – pange tähele! – seletuskirjas üheksa erinevat numbrit Rail Balticu projekti kohta. Kui korruptsioonivastases erikomisjonis me arutasime seda teemat, küsisin otse Kliimaministeeriumi käest: palun öelge mulle, milline nendest üheksast numbrist on see õige number, sest me hakkame hääletama, Riigikogu liikmed peavad teadma, kui palju raha läheb uuel aastal Rail Balticu projekti. Mulle vastatakse: see number on 294 miljonit. Aga oh üllatust, see ei ole mitte ükski nendest üheksast numbrist, mis on riigieelarves! See on juba kümnes number, mida mulle komisjonis nimetatakse. Ehk siis me hääletame tegelikult mingeid numbreid, mis isegi ei vasta reaalsusele. Siis sa esitad sama küsimuse Rahandusministeeriumile ja siis tuleb 11. number – veel uus number! Ma arvan, et kui me täna saadame veel kirja Kliimaministeeriumile, me saame jällegi mõne uue summa.
Ja siis ministeeriumid näitavad teineteise peale näpuga. Kliimaministeerium ütleb, et segadus on Rahandusministeeriumis, et nemad ei suuda eelarvet kokku panna. Siis sa küsid Rahandusministeeriumi käest, nemad ütlevad, et oi, segadused on erinevates ministeeriumides, nad ei suuda meile oma eelarveridasid esitada nii, et need oleksid arusaadavad. Siis tuleb riigikontrolör ja ütleb – ta ütles seda korruptsioonivastase erikomisjoni istungil, ta ütles seda Riigikogu saalis siin esinedes –, et Rahandusministeerium on järjest kaotamas kontrolli selle üle, mis on toimumas teistes ministeeriumides. Ja seetõttu see eelarve ongi täna niivõrd segane. Ja pange tähele, see pole ju niisama, et kõik summad on välja toodud just seletuskirjas, mitte seaduses, nagu seda nõuab põhiseadus, sest seletuskiri ei kohusta mitte millekski. Seetõttu võibki panna ükskõik mis numbreid, võib panna 9, 10, 12 erinevat numbrit Rail Balticu kohta, sest need ei kohusta mitte millekski. Seletuskiri ei kohusta! Ja meie hääletusel siin Riigikogus kokkuvõttes ei olegi mingit seaduslikku mõju.
Ja kui sellest oli vähe, siis muidugi koalitsioon tuli veel riigieelarve baasseaduse muutmise seadusega välja, mis oli ka siin hiljuti hääletusel, kus eraldi kirjutati välja, et ministril oleks võimalik ükskõik mis hetk kuluridasid muuta. Isegi kui Riigikogu liige teeb mõne muudatusettepaneku, see läheb läbi, see saab vastava poolthäälteenamuse, isegi siis saab minister sellest üle sõita ja teha muudatused. Jumala eest, äkki mõni Riigikogu liige teeb muudatusi ja see läheb veel läbi!
Miks seda tehakse? Üks parim näide oli ka, mida mu kolleeg siin juba mainis: Lauri Läänemetsa juhtimisstiil Siseministeeriumis. Nüüd äkki avastatakse, et 3,6 miljonit eurot on jäetud kasutamata, ja seda Päästeameti real. Seejuures ta otsustas sulgeda Kopli päästekomando, sest nagu ta ütles, et tema pidi kärpima 800 000 eurot. Kuidas saab lihtsalt olla selline planeerimine, et sul jääb kasutamata 3,6 miljonit eurot ja seda sellises valdkonnas, kus sa põhimõtteliselt sulgesid eluliselt vajaliku teenuse? Tegelikult huvitab, kuhu see raha nüüd suunatakse või mis saab edasi. Kui see pole üks ehe näide planeerimisoskuse puudumisest, siis ma ei tea, mis veel on. Ja siis lugeda neid ministri kommentaare, mida ta jagab: aga see on ju ainult nii väike osa Siseministeeriumi eelarvest, mis ikka on see miljon sinna. Aga palun mine ja ütle seda Kopli päästekomando meeskonnale. Palun ütle seda Põhja-Tallinna elanikele, et mis ikka, paar miljonit ei suutnud planeerida ära. Või siis Kristina Kallas, kes pole kunagi suutnud leida raha õpetajate palga tõusuks, ja siis kuskilt tagataskust leiab 10 miljonit eurot omavalitsustele arvutite ostmiseks.
Siis räägitakse meile, kuidas tulevad suured kärped. Aga kokkuvõttes ju kärbitakse neid teenuseid, mis on vajalikud inimestele, olgu see Kopli päästekomando, mis läks kinni, kärbitakse töötukassa teenuseid, üksi elava pensionäri toetus tühistatakse, kui ta on sunnitud minema hooldekodusse, siis tõstetakse inimestele makse. Aga mis tegelikult paralleelselt valitsemiskuludega toimub, mida lubati kärpida? Need tegelikult üldse ei muutu. Selles osas me saame selliseid kommentaare, nagu just hiljuti oli. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ütleb: meie kärbime lausa kaheksa ametikohta. Seda kärbitakse sellega, et need ametikohad viiakse Justiitsministeeriumi. Ja minister Erkki Keldo tuleb uhkelt rääkima riiklikus televisioonis: me siin ikkagi räägime poole miljoni euro suurusest kärpest. Pool miljonit eurot, mis tegelikult lihtsalt lähevad nüüd Justiitsministeeriumi, need kaheksa ametikohta. No see on see valitsemiskulude vähendamine.
Eraldi teema on muidugi veel MTÜ-de toetamine. Vähe sellest, et ministeeriumid ei suvatsenud seekord isegi nimekirja esitada, kui eraldi pöörduda ja paluda seda nimekirja – meie komisjon, korruptsioonivastane erikomisjon ka palus –, siis teate, mis vastus tuleb? Et selle loetelu koostamine on liiga suur töö. Te jagate maksumaksja raha erinevatele MTÜ-dele, teil on kohustus seda loetelu näidata. Aga teie vastate, et vabandage, aga teate, see on liiga suur töö, et me peame seda tegema.
Ma usun, et neid näiteid on enam kui küllalt, mis tõestavad, et eelarvesüsteemi tuleb kiiremas korras muuta, ja see ei ole ainult opositsiooni kriitika, ka koalitsioonisaadikud nõustuvad sellega, lihtsalt alati ei julge seda siit välja öelda. Täna ma palungi, et toetage …