14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 12. töönädala esmaspäevase istungiga. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohale on registreerinud end 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Ja asume päevakorra kinnitamise juurde. Martin Helme, palun!
15:01 Martin Helme
Enne, kui me päevakorda kinnitame, mul on ettepanekuid päevakorra muutmise osas. Esimene puudutab kolmapäevast eelviimast päevakorrapunkti, see on 10. päevakorrapunkt, mis on meie fraktsiooni algatatud eelnõu. Meie ettekandja ei ole kolmapäeval kahjuks Tallinnas ja ei saa ette kanda ja me ei taha, et keegi teine ka kannaks. Me palume selle välja võtta päevakorrast.
15:01 Esimees Lauri Hussar
Selge pilt.
15:01 Martin Helme
Teiseks palume me välja võtta päevakorrast, oota, ma nüüd otsin numbri ülesse, maapõue seaduse täiendamise seaduse 435, mille kohta kirjutas Riigikogu õigus- ja analüüsiosakond, et see on põhiseadusega vastuolus. Ma ei tea küll, miks me paneme päevakorda asju, mille [kohta] meie enda õigusosakond kirjutab, et see on põhiseadusega vastuolus. Aga minu meelest ei saa sellist asja päevakorda panna ja me ei peaks sellega praegu edasi minema.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kolmapäevase 10. päevakorra punktiga on kõik selge, aga mis puudutab nüüd kolmandat päevakorrapunkti kolmapäeval, siis vastavat ettepanekut ei saa te teha, sellepärast et kodu- ja töökorra seaduse § 54 lõige 4 ütleb, et pärast päevakorra teatavaks tegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Ehk siis et nende taotlusel on võimalik konkreetset eelnõu päevakorrast välja arvata. Ma kuulan need ettepanekud kõigepealt päevakorra osas ära ja siis ma annan, Martin Helme, teile sõna. Lauri Laats, palun!
15:03 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt sooviks välja võtta just nimelt meie algatatud eelnõud 524 SE ja 498 OE päevakorrast.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Kas oleks võimalik täpsustada? Andke Lauri Laatsile tagasi!
15:03 Esimees Lauri Hussar
Kümnes punkt oli Eesti Konservatiivsel Rahvaerakonnal. Üheteistkümnes punkt.
15:03 Lauri Laats
Üheteistkümnes punkt 504 SE ja kolmapäevane päevakorrapunkt nr 6 ehk 498 OE.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Selge! Praeguse seisuga on olnud ettepanekud arvata välja selle nädala päevakorrast kolmapäevane 6. punkt ja 11. punkti ja Eesti Konservatiivne Rahvaerakond on teinud ettepaneku arvata päevakorrast välja 10. punkt. Nii, Õnne Pillak, palun!
15:04 Õnne Pillak
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Et siin ei oleks hiljem arusaamatusi, siis Reformierakonna fraktsioon ei ole nõus kolmapäeval päevakorrast välja arvama kolmandat punkti.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! Nii. Siim Pohlak, palun!
15:04 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Kas ma sain õigesti aru, et Reformierakonna fraktsiooni esimees just käskis või soovis eirata siis meie oma maja õigus‑ ja analüüsiosakonna infot ja otsust, et tegelikult ei ole see nii-öelda menetletav? Kuidas see saab niimoodi olla? Teie ju töötate ka tegelikult ju käsikäes selle õigus‑ ja analüüsiosakonnaga. Selliseid asju me praegu menetleda ei saa ja kui õigus‑ ja analüüsiosakond on oma hinnangu andnud, siis mina leian küll, et üks fraktsioon ei saa sellest enam üle sõita.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Antud juhul ju Reformierakonna fraktsiooni esindaja väljendas väga selgelt seisukohta, et tema hinnangul, ta ei toeta neid muutusi selle konkreetse päevakorraprojekti puhul. Kui ma siin ka veel kord tsiteerin § 54, siis selle väljaarvamise ettepaneku saab teha algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Need on väga konkreetsed punktid, mille alusel saab juba teatavaks tehtud päevakorda välja arvata. Mis puudutab konkreetse või mitte üldse konkreetse, vaid mis puudutab eelnõude puhul põhiseaduslikku järelevalvet, siis ka pärast seda, kui on arutelu toimunud, on võimalik ju ka konkreetse lugemise käigus teha kas eelnõu katkestamine ja edasine arutelu, või juhul, kui tekib küsimusi pärast seaduse vastuvõtmist, siis saab seda teha ka Vabariigi President, ja lõpuks on veel ka õiguskantsleril õigus alati vaadata meie seaduste põhiseadusele vastavuse otsa. Nii et siin kindlasti neid kontrollimehhanisme on palju. Minul konkreetne informatsioon puudub siin istungi juhatajana, et see konkreetne seaduseelnõu oleks põhiseadusega vastuolus.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:06 Martin Helme
Nojah, eelnõu saab katkestada teisel lugemisel, kui selleks on enamushääled, ja eelnõu saab tagasi lükata esimesel lugemisel, aga see on siin konkreetselt kolmandal lugemisel, siin saab (Juhataja ütleb midagi.) kas poolt või vastu hääletada ja nii ongi. Mul on pigem selline küsimus ja see on ikkagi istungi läbiviimise kohta. Kui me oleme siin viimase, ma ei tea, kahe aasta jooksul küllaltki palju saanud Riigikogu enda analüüse sellest, kuidas võib või ei või rikkuda kodukorda, kui on vaja EKRE-le ära teha, siis on juhatus seda alati kuulanud, kui altpoolt tuleb selline suunis. Aga nüüd tuleb altpoolt suunis, mis ütleb, et üks eelnõu on põhiseadusega vastuolus, ja siis seda juhatus ei kuula. Ma püüaks aru saada, kas on mingi loogika ka peale selle, et kui vaja on, siis teeme. Kuidas on niimoodi, et vahel kuulatakse õigus- ja analüüsiosakonna nõu, vahel ei kuulata? Kuidas saab juhataja … Kas juhatus siis üldse ei pööranud tähelepanu, kui ta päevakorda kokku pani, sellele konkreetsele analüüsile, mis ütles, et seal on põhiseadusega vastuolu?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Me koostame päevakordi ju komisjoni ettepanekul ja kindlasti on komisjon seda analüüsinud. Ma arvan, et ka komisjonipoolne seisukoht võiks siis sellisel juhul, kui tekib küsimusi konkreetse eelnõu arutelu puhul, kõlada. Aga minul täna ei ole sellekohast informatsiooni, millele te olete viidanud. Aga ma ütlen, et see väljub juba praegu natukene kogu selle protseduuri raamest.
Igor Taro, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:08 Igor Taro
Just nimelt. Aitäh, hea juhataja! Tahaksin teha ettepaneku see arutelu viia siis protseduuriliselt vastava päevakorrapunkti alla, kuna tõepoolest võin juhtkomisjoni poolt kinnitada, et komisjon ei saada põhiseadusega vastuolus olevaid eelnõusid siia saali kolmandale lugemisele. Ja see õigus‑ ja analüüsiosakonna nii-öelda analüüs leidis, et seal on olemas põhiseaduslik riive, mida on olemas väga paljude eelnõude puhul, mida me siin Riigikogus menetleme, et see on lihtsalt kaalutluskoht Riigikogul, kas riive on piisavalt suur või mitte. Riive ja põhiseadusvastasus ei ole samased mõisted. Nii et arutame seda kolmapäeval vastava punkti all. Aitäh!
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge pilt. Ma ei saa nüüd kõike, kogu seda arutelu lugeda protseduuriliseks, sellepärast et see ei ole, see ei ole enam protseduuriline arutelu. Aga ma võtan need kolm protseduurilist küsimust. Kalle Grünthal, palun!
15:09 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Tegelikult seda olukorda peaks vaatama natuke suuremas pildis ja lähtuma ka põhiseadusest. Nimelt, § 65 ütleb seda, et Riigikogu võtab vastu seadusi. Ja ilmselt pole meil selles asjas omavahel mingisugust probleemi või vaidlust, need vastuvõetavad seadused peavad olema kooskõlas põhiseadusega. Ja nüüd lugupeetud Igor Taro ütles, et analüüsiosakond on näinud siin nii-öelda riivet, ja viitab sellele asjaolule, et põhiseadusevastasus ja riive on nagu erinevad asjaolud.
On ta nüüd üht- või teistpidi, tegelikult, lugupeetud Riigikogu istungi juhataja ja esimees, me ei tohiks sellise kaheldava väärtusega eelnõusid siin praegu menetleda. Me oleme jõudnud arusaamisele tegelikult ka selles, et siin on probleem olemas. Ja siin tegelikult peaks, lähtudes ka põhiseadusest, selle eelnõu ikkagi menetlusest välja arvama. Riigikogu töö- ja kodukorra seadus eeldab ikkagi tegelikult seda, et tegemist on sellise seaduseelnõu menetlusega, kus on vaidlus selle kehtivuse osas ei ole, kas ta on riive või on ta vastuolus, see eeldab tegelikult seda. Aga kui ilmselgelt nähtub juba see, siis kontrolli mõttes tuleks tegelikult saata see materjal kõik praegu tagasi ja meie jaoks, ütleme, eelnõu päevakorrast välja võtta.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aga, hea kolleeg, ma olen vastanud sellele, et me sellisel kujul ei saa seda enam teha. Ja teine asi on see, et meil on ju ka väga selgelt kõlanud seisukoht, et tegu ei ole põhiseadusevastase eelnõuga. Siin ka minul praegu istungi juhatajana küll ei ole mitte mingisugust alust arvata, et see eelnõu tuleks päevakorrast nendel põhjustel välja arvata.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:12 Kert Kingo
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Noh, päris valus on kuulata, et siin üritatakse nüüd tõlgendusega öelda, et no see on põhiseaduse riive ja päris põhiseaduse vastane ei ole. Riive tähendab ka seda, et ei ole järgitud täielikult põhiseadust ja ei ole sellest kinni peetud. Mul lihtsalt tekib nüüd küsimus, et kui meil siin tehakse sellest suur probleem, ehk peab edasi menetlema probleemi all, peetakse seda, et probleemiks ei ole mitte põhiseadus ja sellega kooskõla, vaid see, et nui neljaks peab seda seadust menetlema, ja siis Eesti 200 esindaja Igor Taro veel ütleb, et see on meil siin paljudes eelnõudes, see põhiseaduse riive olemas. Mul tekib küsimus, et mis nüüd siis meil see poliitiline kultuur on – see uus poliitiline kultuur, mida seesama Eesti 200 lubas tuua. Ja kas see ongi see, et põhiseadus ei maksa meil mitte midagi, ja see on nii tavapärane ja me normaliseerime selle, et kogu aeg ongi riive põhiseadusega ja niimoodi teemegi.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa seda lugeda protseduuriliseks küsimuseks. Ma saan viidata sellele, mis on kirjas ka Riigikogu kodu- ja töökorra seaduses, ja siin on viidatud ka sellele, et kuidas on võimalik eelnõusid päevakorrast välja arvata. Ja Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:13 Martin Helme
Ma tahan öelda, et need on protseduurilised asjad, mida me siin praegu ikkagi torgime. See ei ole lihtsalt niisama. Ja see on seotud päevakorra kinnitamisega. See jutt, mida siin Taro ütles, et kinnitame ära ja siis pärast vaatame, kuidas hääled lähevad – kuulge, me keegi ei ole nii eilased, et me arvaksime, et meie protesti peale päevakorda päriselt muudetakse või et koalitsioonis kokku lepitud hääletus kolmapäevaks muutub.
Aga ma tahan lihtsalt mitmele asjale tähelepanu juhtida. Kui enne sa ütlesid, et juhatusse tulevad komisjonist ettepanekuid ja selle järgi panete saali – nagu me kõik teame, see nii ei ole. Kümneid eelnõusid, mis komisjon saatis suurde saali, mille olid esitanud opositsioonifraktsioonid, jäidki tulemata saali. Nii et juhatusel on vaba diskretsioon. Seda te olete meile kogu aeg selgeks teinud, et juhatusel on lai tõlgendamisõigus, mida ta paneb, mida ta ei pane saali. Seekord otsustati panna.
Teiseks ma tahan öelda seda, et selle jaoks meil ongi õigus- ja analüüsiosakond. Ega komisjon ei tee meil põhiseaduse tõlgendamist, ammuilma siis kliimakomisjon või keskkonnakomisjon, kellel ei ole mingit põhiseaduslikku pädevust. Selleks meil ongi see osakond, kes meile nõu annab. Ja tavaliselt seda nõu on juhatus järginud, sellepärast et tavaliselt on see nõu juhatuse enda tellitud selle jaoks, et opositsioonile koht kätte näidata.
Loomulikult me protestime ja pöördume selle eelnõuga presidendi poole, nii nagu siin ühe teise eelnõuga. Aga mina tahan tähelepanu juhtida sellele, et täiesti ebajärjekindel ja voluntaristlik on see poliitika, mis meil juhatuses on olnud. Aitäh!
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kindlasti teil on õigus presidendi poole pöörduda. Aga antud juhul minul ei ole praegu küll alust mitte kuidagi seda konkreetset päevakorrapunkti käesoleva nädala päevakorraprojektist välja arvata. Seda enam, et selle kohta on ka väga selget seisukohta väljendanud ühe fraktsiooni esindaja. Nii et selles mõttes ma ei saa siin midagi muuta praegu.
Aga, head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Austatud Riigikogu! Algatajate ettepanekul jäävad käesoleva nädala päevakorrast välja kolmapäeval 6., 10. ja 11. päevakorrapunkt ning koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 12. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:18 Hääletustulemused
15:18 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 57 Riigikogu liiget, vastu 22, erapooletuid ei ole. Päevakord leidis kinnitamist.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Ja palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni.
15:19 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kolm seaduseelnõu. Esimeseks, teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust haridus‑ ja teadusminister. Teiseks, elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu. Kolmandaks, veel teine elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust kliimaminister. Ilusat rahulikku jõuluaega teile! Aitäh!
15:19 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu ja juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.
Enne kui me asume tänase päevakorra juurde, veel ka teated. Head kolleegid, täna pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis Eesti-Süüria parlamendirühma moodustamise koosolek ja koosoleku kokkukutsuja on Eerik-Niiles Kross. Ma saan aru, et te kogunete seal saali tagapool otsas.
Nii, liigume tänase päevakorra juurde.