Aitäh! Tere päevast, head kolleegid! Mul on väga kahju, et ministril ei jätkunud jaksu eelmist päevakorrapunkti lõpuni kuulata ja läbirääkimisi lõpuni jälgida, aga loodetavasti tutvub ta pärast Riigikogu [istungi] stenogrammiga ja saab sealt täieliku ülevaate selle kohta, kuidas selle [eelnõu] arutelu lõppes, mida ta siin ette kandis.
Mina olen siin täna selleks, et tutvustada Isamaa fraktsiooni algatatud kodakondsuse seaduse muutmise seadust. Kodakondsuse temaatika on loomulikult palju laiem kui see eelnõu, mida meie esitame.
Ma arvan, et kodakondsusega seoses on praegu põhjust paljusid päevakajalisi aspekte väga mitmel põhjusel arutada. See on ju ka seotud põhiseaduse muudatusega, mida me praegu Riigikogus arutame. Põhiseaduse muutmine ei ole sugugi mitte iga päev, iga aasta ega isegi mitte iga Riigikogu koosseisu ajal siin arutelu all ja teemaks olnud. Ja kui me põhiseaduse muutmise tuules räägime sellest, kas lojaalsus jookseb mööda kodakondsuse piire või mitte, ja toome näiteid selle kohta, kuidas Riigikogu valimistel on ka Eesti kodanikud andnud hääle näiteks erakonnale KOOS, ja milline on kodanike, mittekodanike ja Vene kodanike võimalik lojaalsus riigile, siis võib püstitada väga paljusid küsimusi. Ja see ongi õige. Nii et lojaalsus ei jookse kindlasti absoluutses mõttes kitsalt mööda kodakondsuspiiri. Nii see on.
Aga selle [kõige] taustal tahan ma siiski öelda – et mitte pikemalt põhiseaduse temaatikal peatuda –, et on ülimalt oluline, et me järgiksime kodakondsuse andmisel kõiki tingimusi ja nõudeid, mida me oleme seadustes kokku leppinud ja mis tulenevad põhiseadusest, ning et meil tekiks Eesti Vabariigis kodanikud, kes on riigile lojaalsed. See on ülimalt oluline ja seda puudutab ka Isamaa algatatud eelnõu. Selle sisu on lühidalt väljendades see, et me pöörduksime tagasi esialgse, hea ja ennast õigustanud praktika juurde, mille käigus ei olnud Eesti riigis võimalik anda kodakondsust inimestele, keda on kriminaalkorras korduvalt karistatud.
Meie eelnõu koosneb kahest paragrahvist. Esimene paragrahv sätestab, et kodakondsuse seaduse § 21 lõige [11] tunnistatakse kehtetuks. Nimelt, eelnõu §‑ga 1 tunnistatakse kehtetuks kodakondsuse seaduse § 21 lõige 11, mille kohaselt võib Vabariigi Valitsus erandkorras anda või taastada Eesti kodakondsuse isikule, keda on kriminaalkorras korduvalt karistatud tahtlike kuritegude eest ja kelle [karistatus] on kustunud, võttes arvesse kuriteo toimepanemise asjaolusid ning süüdlase isikut.
Paragrahv 2 on rakendussäte, mille kohaselt kodakondsuse seaduse § 21 lõikes 11 märgitud isikute Eesti kodakondsuse andmise ja taastamise taotlused, mis on esitatud enne käesoleva seaduse jõustumist, menetletakse lõpuni enne seaduse jõustumist kehtinud korras. See on õigusriigile kohane, et me ei kehtesta midagi tagasiulatuvalt.
Miks selline eelnõu, ja praegu? Tuletan meelde, et Isamaa on olnud kogu aeg selle vastu, et me selle varasema praktika tühistasime ja sellise kaalutlusvõimaluse valitsusele ja ametnikele andsime. Meie arvates ei ole see olnud mõistlik ega õige. Me oleme ka eelnevalt – nii eelmise koosseisu ajal kui ka selle koosseisu ajal – selle küsimuse juurde ikka ja jälle tagasi pöördunud ning teinud ettepanekuid, et seadust muuta. Seni ei ole need heakskiitu leidnud. Rõhutan veel kord: ma usun, et paljud Riigikogu liikmed mõistavad kogu selle põhiseaduse muutmise ning kodakondsuse ja kodakondsuseta isikute temaatika kontekstis, et teema on siiski oluline ja ka aktuaalne.
Tuletan meelde, et kodakondsuse seadus võeti Eestis vastu 1995. aastal. Selle algse versiooni järgi oli keelatud anda Eesti kodakondsus või taastada see isikutele, kes olid korduvalt toime pannud tahtlikke kuritegusid. Kahetsusväärselt viidi 2006. aasta juunis Reformierakonna, Keskerakonna ja Rahvaliidu koalitsiooni ajal kodakondsuse seadusesse sisse säte, mis võimaldab erandkorras anda Eesti kodakondsuse isikule, kes on korduvalt toime pannud tahtlikke kuritegusid.
Sellele järgnevate aastate jooksul on kujunenud probleemiks ka see, et [mainitud koalitsioonile] järgnevate valitsuste praktika, halduspraktika ja otsused selle kohta on olnud väga erinevad. Nad on seda võimalust ja kaalutlusõigust rakendanud väga erinevalt ning kohelnud seega erinevalt potentsiaalseid kodakondsuse taotlejaid – inimesi, keda on kriminaalkorras korduvalt karistatud tahtlike kuritegude eest. Et mitte jääda üldsõnaliseks ja mingisugune ülevaade lähimineviku kohta saada, tegin järelepärimise Siseministeeriumisse, kust sain ka vastuse. Näiteks, Jüri Ratase esimene valitsus, mis astus ametisse 2016. aastal ja oli ametis kuni 2019. aastani, andis nimetatud kategooria inimestele kodakondsuse erandina 14 korral ja keeldus sellest 89 korral. Jüri Ratase teine valitsus andis selle erandina 7 korral, keeldus 77 korral. Kaja Kallase esimene valitsus andis selle 25 korral ja keeldus 58 korral. Kaja Kallase teine valitsus – tuletan meelde – kuhu kuulusid Reformierakond, Isamaa ja sotsiaaldemokraadid, ei andnud mitte ühtegi [kodakondsuse tunnistust] ja keeldus [seda tegemast] 32 korral. Kaja Kallase [kolmas] valitsus, kuhu kuulusid praegused koalitsioonipartnerid, andis selle lühikese aja jooksul tahtliku kuriteo korduvalt sooritanud isikule [kodakondsuse] 28 korral ja keeldus sellest vaid 8 korral. Nii et see tegelik praktika on väga erinev.
Kui me võrdleme Kaja Kallase esimest valitsust, kus olid Reformierakond, Isamaa ja sotsiaaldemokraadid ning kes ei andnud ühelgi korral niimoodi [kodakondsust], tema teise valitsusega, siis [tekib küsimus], miks anti Kaja Kallase teise valitsuse ajal seda nii palju? Põhjus on see, et väidetavalt tekkis järjekord, kuna eelmine valitsus ei andnud Isamaa osalusel [kodakondsust] ühelegi [sellisele taotlejale]. Seega tuli järgmise valitsuse ajal see kõikidele järjekorda asunutele kindlasti anda. Vaadake, selline praktika ei ole kindlasti õige ega õiglane nendesamade inimeste suhtes. Palju õiglasem ja selgem oleks, kui me pöörduksime vana korra juurde tagasi ja teadvustaksime, et kodakondsuse saamine ei ole mingisugune iseenesestmõistetav inimõigus, seda ei pea Eesti Vabariigis kõigile jagama, vaid see on privileeg ja riigil on suveräänne õigus kehtestada taolisi kordasid seadusega.
Siin on [selgitatud], miks selline praktika oli varem kasutusel. Sellepärast, et kõikidele arhiivimaterjalidele ei olnud juurdepääsu ja oli teadmatus selle kohta, kellele ja kuidas neid anti, ja nii edasi, ja et 2001. aastal tekkisid uued võimalused. Jah, see võib nii olla, aga ma tuletan meelde, et 2001. aastal tekkisid uued võimalused, aga alles 2006. aastal jõuti seadusemuudatuseni. See on ikkagi poliitiliste valikute küsimus. Põhjendada taolist käitumist teatud tehniliste muudatustega või juurdepääsuga arhiivile ei ole tegelikult õige ega objektiivne, see on ametnike tagantjärgi välja mõeldud õigustus selle kohta, milliseid otsuseid langetati.
See on parlamendi õigus ja kohustus kodakondsuse seadust kujundada. Kui omal ajal Eesti riigis see kodakondsuse seadus vastu võeti, siis see oli, ma möönan, konservatiivne, aga hea ning vastas Eesti Vabariigi oludele, demograafilisele olukorrale ja rahvastiku koosseisule, arvestades riske ja nii edasi. Nii et see [seadus] oli igati õige ja mõistlik.
Ma tahan veel lisada seda, mis teeb mulle siiski muret. Kui ma tutvusin siseministri vastusega minu arupärimisele, [siis sain aru, et] praegu ametis olev siseminister leiabki, et ka kõige rängemate tahtlike kuritegude eest korduvalt kriminaalkorras karistatud isikutele võib Eesti kodakondsust jagada. Nii et see kaalutlusõigus on ikka nii lai ja abstraktne, et jätab ka sellise võimaluse. Praegu ametis olev siseminister seda ka kahetsusväärselt kinnitab. See kinnitab ühtlasi minu ja Isamaa fraktsiooni veendumust, et selline lai kaalutlusõigus tuleb [seadusest] kindlasti ära võtta.
[Teen] lühikese [kokkuvõtte] siseministri vastusest. Minister selgitab seal, et kuni jaanuarini 2018 oli Siseministeeriumis välja kujunenud ja Justiitsministeeriumiga kokku lepitud halduspraktika, mille kohaselt pidi [kodakondsuse] erandina andmise kaalutlusotsuse langetamiseks olema [inimese] karistatus kustunud ja sellest möödas vähemalt kolm aastat, raskete kuritegude puhul pidi olema kustumisest möödas viis aastat. Juhin tähelepanu, et see oli suusõnaline kokkulepe, ei midagi enamat. Siis halduspraktika muutus – lihtsalt muutus! – ning ooteaeg kustumise ja kodakondsuse erandina andmise vahel pikenes seitsme aastani. Kuid oli ka juhtumeid, kus kodakondsuse andmisest keelduti isikute puhul, kelle karistatuse kustumisest oli möödas kümme ja enam aastat. Halduspraktika rangemaks muutmine ehk karistatuse kustumisest möödumise aja pikendamine tõi kaasa rohkem juhtumeid, kus inimesed vaidlustasid Vabariigi Valitsuse otsuseid kohtus. Näiteks rahuldas kohus isiku kaebuse ja tühistas Vabariigi Valitsuse korralduse ning kohustas valitsust uuesti otsustama, kuna kohus leidis, et Vabariigi Valitsuse otsuse tegemise ajal oli kaebaja viimase kuriteo toimepanemisest möödas enam kui üksteist aastat ja viimase [karistatuse] kustumisest möödas enam kui seitse aastat.
Mida ma tahan sellega öelda? Näete, milline on tegelik praktika: lepitakse ametnike seas kusagil suusõnaliselt kokku, et nüüd käitume nii, siis ametnikud vahetuvad ja ütlevad, et nüüd on meil teistsugune praktika. Valitsuses vormistatakse need [otsused] ära, mingil hetkel vahetuvad ka valitsuskoalitsioonid ja siis antakse ametnikele poliitiliste otsuste tulemusena uus sisend, praktika jälle muutub. Siis hakkavad inimesed kaebama, et neid on ebavõrdselt koheldud, sest keegi sai [kodakondsuse] kiirema perioodi jooksul, aga keegi jäi sellest ilma. Ja siis hakkavad kohtud seda kaaluma, sest seadus ei reguleeri seda, vaid on kaalutlus‑ ja otsustusõigus. Ja siis me oleme erinevate arvamuste külluses ja kujundame niisugusel kujul Eesti Vabariigi kodakondsuse [andmise korda].
Ma rõhutan, et see küsimus ei ole ju seotud vaid julgeolekuaspektiga, millest on viimasel ajal väga palju räägitud, vaid see on ka väärikuse küsimus ja see on kodakondsuse maine kujundamise küsimus [ehk küsimus], kes saab Eesti Vabariigis kodakondsuse. Nii et siin on palju aspekte. Palju õigem ja selgem oleks, kui see oleks seaduses täpsemalt reguleeritud. Ma ei näe vajadust sellise kaalutlusõiguse ning erineva ja muutuva halduspraktika rakendamiseks. See ei ole mõistlik.
Tahan veel ühele ohule tähelepanu juhtida. Nimelt saame siseministri [öeldu põhjal eeldada], millest praegune valitsus lähtub. [Siseminister] vastas – siin on toodud ka erinevaid näiteid kohtupraktikast ja nii edasi –, et erandina kodakondsuse andmise kaalumisel peab arvesse võtma kuriteo asjaolusid, kohtuotsuseid, süüdistusakte ja muud sellist – et täpselt välja selgitada, mida isik tegi – kui ka süüdlase isikut. Kaaluma peab iga kord eraldi, arvestades konkreetset isikut ja temaga seotud asjaolusid. Loomulikult on ka see bürokraatlik ja täiendav töömaht. Näiteks võib olla kuritegusid, mille puhul ei pruugita üldjuhul kodakondsust anda – ma juhin tähelepanu, et üldjuhul ei pruugita anda –, aga võib. [Siseministri vastus oli, et] isegi siis, kui kuriteo toimepanemisest ja karistuse arhiivi kandmisest on möödunud väga pikk aeg, olgu see näiteks tahtlik tapmine, sõjakuritegu, inimsusevastane kuritegu, genotsiid, riigivastane kuritegu või muu selline, võib ette tulla erisusi, arvestades konkreetseid asjaolusid. Näiteks kui isik on ennast palju muutnud ja oma praeguse tegevusega ühiskonnale palju head teinud. See tähendab, et süüdlase isik võimaldab erandi tegemist. Nii et siseminister leiab oma vastuses, et ka inimsusevastaste kuritegude korral, mis on rahvusvahelise õiguse kohaselt aegumatud, võib Eesti kodakondsuse inimesele erandkorras anda.
Nii et, head kolleegid, ma ei pea teid ilmselt pikemalt veenma selles, et tänane halduspraktika, mida rakendatakse ja mille kohta on väga palju küsimusi, ei ole kuigi mõistlik ning et mõistlik oleks pöörduda tagasi esialgse kodakondsuse seaduse põhimõtte ja sätte juurde. Isikutele, keda on kriminaalkorras korduvalt karistatud tahtliku kuriteo toimepanemise eest, ei peaks me Eesti kodakondsust andma. Seega palun teie mõistvat suhtumist ja toetust sellele eelnõule. Aitäh!