14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, kõik külalised, kes te jälgite meid siin istungisaali rõdudel ja ka sinise ekraani vahendusel! Alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 10. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerinud end 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Enne kui me saame päevakorra kinnitamise juurde asuda, on küsimus tõenäoliselt sellesama päevakorra ja istungi läbiviimise protseduuri kohta. Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
15:01 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh! Mul on tõesti teile küsimus. Nimelt on tekkinud selline probleem, et mitmendat korda järjest rahandusminister Jürgen Ligi keeldub tulemast korruptsioonivastase erikomisjoni istungile. Seejuures probleem pole selles, et ministril pole aega, vaid tema põhimõtteline seisukoht, mida ta on väljendanud meie komisjonile, on see, et tema ei tule istungile komisjoni, mille nimetuses on sõna "korruptsioon". Ma ei tea, kas me hakkame nüüd minister Jürgen Ligi pärast komisjoni nimetust muutma. Aga ma tuletan meelde, et me ei tegele ainult korruptsioonikaasustega, vaid meie ülesanne on tegeleda eelkõige korruptsiooniennetusega. Arvestades ka kõiki viimaseid asjaolusid, mis on tekkinud meie riigiettevõtetes ning [puudutavad] ministeeriumi osaluspoliitika põhimõtteid, väljendab minister sellise suhtumisega ja kutsete ignoreerimisega kahjuks oma suhtumist Riigikogu töösse, vastavate komisjonide töösse ja rikub ka selgelt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 22 lõiget 1. Kas te saaksite öelda, milline peaks olema praegu meie käitumine? Kas me peaksime tegema vastava pöördumise teie poole? Kuidas siiamaani on lahendatud seda küsimust, kui minister mitu korda järjest lihtsalt keeldub komisjoni ilmumast?
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Te viitasite tõepoolest täpselt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele ja lähtuvalt sellest me kindlasti oleme valmis seda teemat Riigikogu juhatuses arutama. Ma praegu teile siin kohe esimese soojaga seda vastust ei annaks, aga me arutame seda kolleegidega juhatusest.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Martin Helme
Jaa, küsimus on samas liinis, nagu just praegu oli Anastassial. Minul on hästi meeles, hästi-hästi isiklikult meeles, kuidas Jürgen Ligi hüsteeritses, kui ta oli sama korruptsioonikomisjoni esimees ja rahandusminister Martin Helme ei läinud sinna paaril korral kohale, sest nad ei olnud päevakorrapunkti kokku leppinud. Siis oli küll väga suur ühiskondlik mure ja terve Eesti parlament nuputas, kuidas tagada seda, et parlamentaarne kontroll ministrite üle saaks toimida. Mul on juhatusele soovitus: võtke need tolleaegsed lood välja – Delfi kajastas seda eriti hästi – ja lugege Jürgen Ligile lihtsalt ette seda, mida ta ise tookord rääkis.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ütlesin, et me oleme valmis juhatuses neid küsimusi arutama. Lauri Laats, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Ma saan aru, et nüüd on sisuline ettepanek päevakorra kohta. Lauri Laats, palun!
15:04 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel teen ettepaneku võtta neljapäevasest päevakorrast välja punkt nr 3 ehk siis 504 SE.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge. Algataja ettepanek on arvata neljapäevane kolmas päevakorrapunkt selle nädala päevakorrast välja. Rohkem küsimusi … Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Martin Helme
Mul on eraldi küsimus parlamentarismi kohta. Kui mina tulin esimest korda Riigikogusse tööle, siis tehti meile lühikoolitus, kuidas Riigikogu saalis istuda, astuda ja riides käia. Üldiselt oli ikkagi niimoodi, et Riigikogu liikmed, just meesliikmed, käisid Riigikogu istungil lipsuga. Kui ma olin istungi juhataja aseesimehena, siis ma vahel lausa nõudsin seda saadikutelt. Kuidas meil tänapäeval standardiga on?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Martin Helme! Kui te lubate, siis ma jätan sellele küsimusele vastamata. Mul on selleks väga isiklik põhjus, miks mul täna lipsu ees ei ole. Ma võin teile kinnitada, et see ei ole sellepärast, et mul ei ole austust saali vastu, vaid mul on omad väga isiklikud põhjused, miks mul täna lipsu ei ole. (Saalist öeldakse midagi.)
See on natuke kohatu, head kolleegid. Ma võin teile kinnitada, et ma käisin meditsiinilisel protseduuril, mis ei võimalda mul täna lipsu kanda. See on põhjus, miks mul täna lipsu ees ei ole. Ja kui te tahate täpsemalt küsida, siis see on täiesti kohatu. Palun sellised kohatud kommentaarid edaspidi endale jätta. Tõepoolest, ma saan aru, et opositsioonis olles võib esitada teravaid küsimusi, aga sellised küsimused palun jätta siin saalis [küsimata], sellepärast et, head inimesed, tervis ei ole alati meie enda teha, ja kui me hakkame kõiges juuksekarva lõhki ajama, siis me oleme ühel hetkel väga tõsise probleemi ees. See on minu vastus sellele küsimusele.
Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:06 Mart Helme
Olgu selle lipsuga, kuidas on, mul ka ei ole lipsu ees. Aga mu küsimus puudutab mõnevõrra teist valdkonda. Ma tahaksin teada, missugune on Riigikogu juhataja ja Riigikogu juhatuse voli ja mandaat seoses meie politseivalvega. Nimelt juhtus eelmisel nädalal niisugune intsident, et üks meie fraktsiooni liige tuli autoga üles Toompea platsile, kuid üks tema laps ei istunud turvatoolis. Nad sõitsid lihtsalt siitsamast mäest üles, laps tuli ühelt teiselt ürituselt. Ja politsei lendas talle selle tõttu peale. Ega me ei ütle … See kõik on õige, see on liikluseeskirjades ette nähtud, kuidas peab olema.
Aga minu küsimus seoses politsei voliga ja Riigikogu juhatuse voliga on see. Meil on siin saalis olnud joobnud, selgelt ebakaines olekus inimesi, meil on siin saalis olnud lärmamist, aga siis politseil ei ole nagu üldse olnud mingisugust voli sekkuda, korrale kutsuda, ära viia, [teha] mida iganes. Vaat siis paragrahvi ei ole. Kas Riigikogu juhatus saaks teha niimoodi, et kohtlemine oleks võrdne ja tehtaks ikkagi vahet, kas inimene käitub viisakalt, kuigi võib-olla ei ole küll olnud sajaprotsendiliselt liikluseeskirjaga kooskõlas, või inimene käitub ebaviisakalt, on ebakaine, lärmab, tassib siia oma sõpru, jaurab kohvikus ja nii edasi? Kas siin Riigikogu juhatuse voli ja ka politsei voli lõpeb?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See küsimus nüüd ei ole istungi läbiviimise protseduuri kohta. Ja ka müramasinaid ei ole lubatud siia saali tuua. Riigikogu juhatus on väga selgelt seda meelt, et siin saalis peaks toimuma üksteisest lugupidav ja põhjendatud arutelu. Tõepoolest, te juhtisite tähelepanu väga õigele asjale, siin saalis kehtivadki pisut teistsugused reeglid. Aga istungi juhatajad on iga kord sekkunud, kui siin saalis on istungi läbiviimise korda rikutud.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:09 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Mul on võib-olla pigem remark. Te muutusite emotsionaalseks selle lipsuküsimuse tõttu, aga minu arust selleks ei olnud põhjust, sest küsija ju ei teadnud, miks lipsu ei ole, ja nüüd ongi vastus olemas ja kõik on korras.
Aga minu remark puudutab seda, kui ameeriklased olid teinud hea otsuse ja Donald Trumpi presidendiks valinud ning ma otsustasin selle tähistamiseks – tõesti, konkreetse sündmusega seotult – kanda mütsi, kuhu oli kirjutatud "Trump 2024". Me olime siis infotunnis ja enne, kui te lasite peaministril mu küsimusele vastata, pidasite te seal puldis vajalikuks seda kommenteerida. Peaminister enda vastuse alguses küll ütles, et temal ei ole midagi selle mütsi vastu ja see kõik on väga okei. Kuidas te selles küsimuses ennast siis tunnete? Te seal puldis siis võite riietuse kohta kommentaare teha, kui teile tundub, et te tahate seda teha, aga isegi küsimus selle kohta, miks teil lipsu ei ole, on kuidagi kohatu? See jättis mulle natukene kahepalgelise mulje.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Rain Epler, esiteks on hea komme mitte käia siin saalis peakattega. Teine küsimus on see, mis puudutab lipsu. Nagu näete, palun väga, ka Mart Helmel lipsu ees ei ole. Lipsukohustust ei ole mitte kusagil kirjas ja tõenäoliselt mõned Riigikogu liikmed ei käigi lipsuga. Ei käigi mitte kunagi lipsuga! Aga selle mütsiga manifesteerimine sellisel kujul siin saalis oli tollel hetkel minu hinnangul kohatu.
Ma võtan viimase protseduurilise küsimuse. Heljo Pikhof, palun!
15:10 Heljo Pikhof
Suur tänu, et te lubate mul küsida protseduurilise küsimuse! Minu protseduuriline küsimus on tõesti protseduuriline. Kui ma proovisin ükskord protseduurilise küsimuse esitada, siis sain kolm lauset öeldud, ja kohe mind katkestati. Te ütlesite, et te alati katkestate inimesi, kui ei ole protseduuriline küsimus. Aga te pole seda [kellegi teise puhul] mitte kunagi teinud. Mul on palve: palun naisi mitte teistmoodi kohelda!
15:11 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, vastan teile väga otsekoheselt. Sellel hetkel, kui te hakkasite protseduurilist küsimust küsima, te isegi ei viidanud protseduurikale, vaid kasutasite seda võimalust esimese ja teise vastulause [tegemiseks]. Iga kord, kui siin arutelude ja ka läbirääkimiste käigus kasutatakse protseduurilist küsimust vastulause esitamiseks, istungi juhataja sekkub ja on seda alati teinud. Ma saatsin teile ka vastava lingi, [näitamaks], et ma sekkusin teiste vastulausete puhul täpselt samamoodi. Ma ei ole mitte mingisugust vahet teinud. Rääkisin just ennist ka teie fraktsiooni aseesimehega. Ta ütles, et istungi juhatamisel käituvad kõik istungi juhatajad ühesuguse mustri järgi: kui hakatakse esitama vastulauset – hea kolleeg, te teate väga hästi, mis asi on protseduuriline küsimus ja mis asi on vastulause, need on kaks täiesti erinevat asja – protseduurilise küsimuse raames, siis istungi juhataja sekkub. Praegu on meil istungi rakendamine, mille käigus ma juhtisin ka tähelepanu kõikidele küsimustele, mis väljusid protseduurika raamest. Väga selgelt juhtisin sellele tähelepanu.
Heljo Pikhof, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:12 Heljo Pikhof
Aitäh! Väga tore, et teie meelest on siiamaani kõik küsimused olnud siin protseduurilised. Täitsa huvitav on seda kuulata. Ma arvan, et kui te juba kuulsite midagi lipsust ja nii edasi, aga arvasite ikka, et see on protseduuriline, siis on teie kuulmisega midagi viltu.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Ma veel kord juhin, head kolleegid, tähelepanu, et protseduuriline küsimus istungi rakendamise ajal ehk päevakorra kinnitamise eel ja siis, kui toimuvad juba väga konkreetsed teemasse puutuvad läbirääkimised, on kaks erinevat asja, esiteks. Protseduuriline küsimus võib tulla ka mingi teema lõpus, aga kui me oleme juba konkreetses teemas sees ja esitatakse väga konkreetne vastulause, mis ei kvalifitseeru mitte kuidagi protseduuriliseks küsimuseks, siis sellisel juhul istungi juhatajad sekkuvad. Sekkub Arvo Aller – noogutab –, sekkub Toomas Kivimägi täpselt samamoodi. Protseduuriline küsimus ei ole vastulause esitamiseks.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:13 Varro Vooglaid
Suur tänu! No mina ei tahaks üldse mingisugust isiklikku aspekti siin sisse tuua. Aga tuginedes sellele, mida oleme siin juba kuulnud, mõtlesin teie käest küsida, kas te nõustute minuga, et ehk oleks teil Riigikogu esimehena mõistlik seista selle eest, et Riigikogu liikmete heasse tavasse saakski kirjutatud mingisugune standard, millest võiks Riigikogu liikmed riietumisel juhinduda. Siis me ei peaks siin vaidlema selle üle, et mütsiga mitte mingil juhul ei tohiks saali tulla. Aga kuidas on näiteks dressidega, plätudega, lühikeste pükstega, maikaga, T‑särgiga, teksadega ja nii edasi? Äkki see olekski see koht. Et sellised vaidlused ära hoida, seisaksite …
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh!
15:14 Varro Vooglaid
… Riigikogu esimehena selle eest, et saaks see asi kuidagi reglementeeritud.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, head kolleegid! See väljub igasugusest istungi protseduurika raamest täna, nii et me kindlasti ei käsitle seda siin. Kui te tahate seda teemat tõstatada, saatke palun juhatusele kiri. Me võime seda arutada ka Riigikogu vanematekogus. Aga see arutelu muutub praegu juba naeruväärseks.
Helir-Valdor Seeder, teil on nüüd, ma saan aru, ettepanek päevakorra kohta. Palun!
15:14 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Mul on päevakorra kohta ettepanek jätta käesoleva nädala päevakorrast välja kolmapäevase istungi punktid 19 ja 20, eelnõud 510 ja 512.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh!
15:14 Helir-Valdor Seeder
Kolmapäev, 19. ja 20. päevakorrapunkt, 510 ja 512 SE.
15:14 Esimees Lauri Hussar
510 ja 512. (Saalist öeldakse midagi.) Nii, Isamaa fraktsiooni ettepanek on arvata [päevakorrast] välja Vabariigi Valitsuse algatatud alkoholi‑, tubaka‑, kütuse‑ ja elektriaktsiisi seaduse [ning teiste seaduste] muutmise seaduse eelnõu 510 ja Vabariigi Valitsuse algatatud julgeolekumaksu seaduse eelnõu 512. Need on Isamaa fraktsiooni ettepanekud.
Mihkel Lees, palun!
15:15 Mihkel Lees
Aitüma, juhataja! Reformierakonna fraktsioon Isamaa ettepanekutega ei nõustu.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Martin Helme, palun!
15:15 Martin Helme
Aitäh! Minu ettepanek EKRE fraktsiooni nimel on teisipäevane neljas punkt, 427 SE ehk lastekaitseseaduse teine lugemine, [päevakorrast] välja võtta, sest komisjon tegeles sellega, aga paremaks seda ei teinud. Minu meelest tuleks see jätta uuesti komisjonile närida.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Mihkel Lees, palun!
15:16 Mihkel Lees
Aitäh, austatud juhataja! Ka antud ettepanekuga Reformierakonna fraktsioon nõustuda ei saa.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Nii, seega neid muudatusi päevakorras me sisse viia ei saa. Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:16 Mart Helme
Aitäh! Ettepanek on kolmapäevasest päevakorrast välja arvata 18. punkt, see on 486 OE, mis käsitleb Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmist konfliktijärgsel – ma toonitan: konfliktijärgsel – rahuvalveoperatsioonil Liibanonis, Iisraelis, Egiptuses, Jordaanias ja Süürias. No Liibanonis ei ole konfliktijärgne olukord ja Süürias samuti ei ole konfliktijärgne olukord. Ma arvan, et see tuleks ümber formuleerida ja tuua siia uue eelnõuna meile arutada. Ma ei ole mitte selle missiooni kui niisuguse vastu, aga ma olen selle vastu, et see on sõnastatud täiesti ebaadekvaatselt ja tõsioludele mittevastavalt.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid, ma tuletan meile korra Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadust meelde: § 54 lõige 4 ütleb, et pärast päevakorra teatavakstegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel.
Aga sellegipoolest annan sõna Mihkel Leesile. Palun!
15:17 Mihkel Lees
Aitüma, austet juhataja! Ma ei üllata: ka selle ettepanekuga Reformierakonna fraktsioon nõustuda ei saa.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ehk siis, head kolleegid, neid muudatusi ei saa kuidagi sisse viia. Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:17 Helle-Moonika Helme
Aitäh sõna andmast! Ma küsingi. Me oleme teinud ettepanekuid mingid punktid päevakorrast välja võtta ja me oleme seda ka põhjendanud. Näiteks see teisipäevane punkt, lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu: sinna on ikkagi sisse jäänud pedofiilide lubamine lastega tööle, seda ei ole ära muudetud. Ja me põhjendasime seda [ettepanekut päevakorra kohta]. Kui siis, ütleme, keegi teine, mingi teine fraktsioon ei ole sellega nõus, kas nemad ei pea seda millegagi põhjendama? Nemad lihtsalt teatavad, et nemad ei ole nõus, ja kõik. Üks pool esitab suhteliselt pika ja argumenteeritud põhjenduse, aga teine pool lihtsalt ütleb, et ta on vastu nagu nõiamoor – ühes multikas kunagi oli, et nõiamoor on vastu. Kas niimoodi meil see töökorraldus käibki?
15:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kõik need küsimused saate esitada juba konkreetse arutelu käigus. Istungi juhataja kindlasti ei ole piisavalt pädev vastama kõikidele nendele küsimustele, mis puudutavad seda konkreetset eelnõu. Aga nüüd, head kolleegid, on kõik küsimused kõlanud ja alustame päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamist.
Austatud Riigikogu, Keskerakonna fraktsiooni ettepanekul jääb selle nädala päevakorrast välja neljapäevane kolmas päevakorrapunkt. Koos sellega ma panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 10. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:21 Hääletustulemused
15:21 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 53 Riigikogu liiget, vastu 20, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni.
15:22 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna neli seaduseelnõu. Esiteks, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse ja söödaseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust regionaal- ja põllumajandusminister. Teiseks, perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Kolmandaks, välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister. Ja neljandaks, meresõiduohutuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust taristuminister. Kõik neli eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:23 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Lauri Laatsi, palun!
15:23 Lauri Laats
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes te jälgite meid interneti vahendusel! Täna soovin Eesti Keskerakonna fraktsiooni liikmete nimel üle anda arupärimise peaminister Kristen Michalile. Loomulikult on see hästi aktuaalsel ja olulisel teemal: elektritootmise stabiilsus ja hind.
Eelmine nädal tõi hästi palju huvitavaid ja samas ka negatiivseid uudiseid, mis puudutavad energeetikamaastikku. Me räägime näiteks Eesti Energia auditist, mis tõi välja päris palju puudusi, ka keskkonnaaspektist lähtuvalt. Arutasime seda küsimust ka erinevates komisjonides ning Keskkonnaameti juht lubas hakata asja uurima ning inimesi vastutusele võtma ja lausa trahvima. Eesti Energia omalt poolt kuuletus, vaatas ka selle auditi üle ja lülitas osa energiaplokke börsisüsteemist välja. Huvitav on see, et järgmisel päeval tuli omanikult käsk, et neid tuleb ikkagi süsteemis hoida. Sellest lähtuvalt tekib küsimus, mis meil siis tegelikult toimub, kui ühelt poolt lubab Keskkonnaameti juht Rainer Vakra isiklikult, et nüüd hakkame karistama, aga teiselt poolt, kui ettevõte hakkab täitma ettekirjutusi, siis omanik ütleb, et ei-ei-ei.
Teine osa loomulikult puudutab üldse juhitavaid võimsusi. Selge on see, et praegune valitsus teeb kõik selleks, et põlevkivi väljuks energiaturult, ja see on vale. Samas me teame väga hästi, et juhitavate võimsuste asendamise võimalust ja teisi energia[allikaid] praegu ei ole. Ja sellest lähtuvalt ongi meil hästi palju küsimusi, mida tahaks siin saalis arutada. Aitäh!
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Evelin Poolametsa. Palun!
15:25 Evelin Poolamets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Esitan Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna liikmete nimel arupärimise siseministrile seoses Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõuga 536, mille kohaselt soovitakse põhiseaduses sätestada kodakondsuseta isikute hääleõigus kohalike omavalitsuste valimisel. Me palume vastuseid järgmistele küsimustele. Millised on kehtivad kriteeriumid välismaalase passi väljastamiseks? Millised meetmed on kehtestatud, et välistada halli passi väljastamine kodakondsuse[ga] isikutele? Kui palju välismaalase passe väljastatakse aastas? Milliseid samme on astutud välismaalase passide väljastamise vähendamiseks? Kui palju välismaalase passe tühistatakse igal aastal ja millistel põhjustel? Kas plaanitakse muudatusi välismaalase passi väljastamise protsessis? Aitäh!
15:27 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud neli eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele. Me asume tänase päevakorra juurde.