14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, kõik külalised, kes te jälgite meid siin istungisaali rõdudel ja ka sinise ekraani vahendusel! Alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 10. töönädala esmaspäevase istungiga. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohale on registreerinud end 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Ja enne, kui me saame päevakorra kinnitamise juurde asuda, on küsimus tõenäoliselt sellesama päevakorra ja istungi läbiviimise protseduuri kohta. Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
15:01 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh! Mul on tõesti küsimus teile. Nimelt on tekkinud selline probleem, et mitmendat korda järjest rahandusminister Jürgen Ligi keeldub tulemast korruptsioonivastase erikomisjoni istungile. Seejuures probleem pole selles, et ministril pole aega, vaid tema põhimõtteline seisukoht on see, mida ta on väljendanud meie komisjonile, et tema ei tule istungile komisjoni, mille nimetuses on sõna "korruptsioon". Ma ei tea, kas me hakkame nüüd minister Jürgen Ligi pärast muutma meie komisjoni nimetust, aga ma tuletaks ka meelde, et me ei tegele ainult korruptsioonikaasustega, vaid meie ülesanne on eelkõige korruptsiooniennetusega tegeleda. Ja arvestades kõiki viimaseid asjaolusid, mis on meil tekkinud riigiettevõtetes, tekkinud ministeeriumi osaluspoliitika põhimõtetega, siis kahjuks sellise suhtumisega ja kutsete ignoreerimisega minister väljendab oma suhtumist Riigikogu töösse ja vastavate komisjonide töösse ja rikub ka selgelt Riigikogu kodu- ja töökorra § 22 lõige 1 seadust. Kas te saaksite öelda, milline peaks olema praegu meie käitumine? Kas me teeme vastava pöördume teie poole? Kuidas siiamaani on seda küsimust lahendatud, kui minister lihtsalt mitu korda järjest keeldub ilmumast komisjoni?
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Te viitasite tõepoolest täpselt meie Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele ja lähtuvalt sellest me kindlasti oleme valmis seda teemat ka Riigikogu juhatuses arutama. Ma praegu teile siin kohe esimese soojaga seda vastust ei annaks, aga me arutame seda kolleegidega juhatusest.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Martin Helme
Jaa, no rohkem samas liinis, nagu praegu oli just Anastassial küsimus. Minul on hästi meeles, hästi-hästi isiklikult meeles, kuidas Jürgen Ligi hüsteeritses, kui ta oli sama korruptsioonikomisjoni esimees ja rahandusminister Martin Helme ei läinud sinna paaril korral kohale, sest nad ei olnud päevakorrapunkti kokku leppinud. Ja siis oli küll väga suur ühiskondlik mure ja terve Eesti parlament nuputas, kuidas tagada seda, et parlamentaarne kontroll ministrite üle saaks toimida. Minul on soovitus juhatusele, et võtke need tolleaegsed lood välja, Delfi eriti hästi kajastas seda, ja lugege lihtsalt ette Jürgen Ligile seda, mida ta ise tookord rääkis.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, ma ütlesin, et me oleme valmis juhatusega neid küsimusi arutama. Lauri Laats, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Ma saan aru, et nüüd on nagu sisuline ettepanek päevakorra osas. Lauri Laats, palun!
15:04 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt teen ettepaneku välja võtta neljapäevase päevakorra punkt number kolm ehk siis 504.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge. Algatajapoolne ettepanek on arvata neljapäevane kolmas päevakorrapunkt selle nädala päevakorrast välja. Rohkem küsimusi … Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Palun!
15:04 Martin Helme
Mul on parlamentarismist eraldi küsimus. Kui mina esimest korda tulin Riigikogusse tööle, siis tehti meile lühikoolitus, kuidas Riigikogu saalis istuda, astuda ja riides käia. Üldiselt oli ikkagi niimoodi, et Riigikogu liikmed, meesliikmed eriti, käivad Riigikogu istungil lipsuga. Ja kui ma olin istungi juhataja aseesimehena, siis ma lausa nõudsin seda saadikutelt vahel. Kus meil tänapäeval standard on?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Martin Helme! Kui te lubate, ma jätan sellele küsimusele vastamata. Mul on selleks väga isiklik põhjus, miks mul täna lipsu ees ei ole. Ma võin teile kinnitada, et see ei ole sellepärast, see ei ole sellepärast, et mul ei ole austust saali vastu, vaid see on sellepärast, et mul on selleks omad väga isiklikud põhjused, miks mul täna lipsu ei ole. (Hääl saalist.) Ka see on natuke kohatu, head kolleegid. Ma võin teile kinnitada, et ma käisin meditsiinilisel protseduuril, mis ei võimalda mul täna lipsu kanda. See on põhjus, miks mul täna lipsu ees ei ole. Ja kui te tahate täpsemalt küsida, siis see on täiesti kohatu. Palun sellised kohatud kommentaarid edaspidi endale jätta. Tõepoolest, ma saan aru, et opositsioonis olles võiks esitada teravaid küsimusi, aga sellised küsimused palun jätta siin saalis tegemata. Sellepärast et tõepoolest, head inimesed, tervis ei ole alati meie enda teha. Ja kui me kõiges hakkame nii-öelda nagu juuksekarva lõhki ajama, siis me oleme ühel hetkel väga tõsise probleemi ees. See on minu vastus sellele küsimusele.
Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:06 Mart Helme
Minul on küsimus … Olgu selle lipsuga, kuidas on, mul ka ei ole lipsu ees. Aga mu küsimus puudutab mõnevõrra teist valdkonda. Ma tahaksin teada, missugune on Riigikogu juhataja ja Riigikogu juhatuse voli ja mandaat seoses meie politseivalvega. Nimelt on siin eelmisel nädalal juhtunud niisugune intsident, et üks meie fraktsiooni liige tuli autoga üles Toompea platsile ja üks tema lapse ei istunud turvatoolis, sest nad sõitsid lihtsalt siitsamast mäest üles. Laps tuli ühelt teiselt ürituselt. Ja politsei lendas talle sellega peale. Ega me ei ütle, see kõik on õige, see on liikluseeskirjades ette nähtud, kuidas peab. Aga minu küsimus seoses politsei voliga ja Riigikogu juhatuse voliga on see. Meil on siin saalis olnud joobnud inimesi, meil on siin saalis olnud lärmamist ja selgelt ebakaines olekus olekut, ja siis politseil ei ole nagu üldse mingisugust voli olnud sekkuda, korrale kutsuda, ära viia – mida iganes. Vaat siis paragrahvi ei ole.
Kas Riigikogu juhatus saaks teha niimoodi, et kohtlemine on võrdne ja tehakse ikkagi vahet, kas inimene käitub viisakalt, kuigi võib-olla ei ole küll päriselt olnud sajaprotsendiliselt kooskõlas liikluseeskirjaga, või inimene käitub ebaviisakalt, on ebakaine ja lärmab ja tassib siia oma sõpru, jaurab kohvikus ja nii edasi? Kas siin Riigikogu juhatuse voli lõpeb ja politsei voli ka lõpeb? Aitäh!
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See on nüüd küsimus, mis ei ole istungi läbiviimise protseduuri kohta. Ja tõepoolest, ka müramasinaid siia saali ei ole lubatud tuua. Ja antud juhul ka Riigikogu juhatus on väga selgelt seda meelt, et siin saalis peaks toimuma üksteisest lugupidav ja põhjendatud arutelu. Tõepoolest, te juhtisite tähelepanu väga õigele asjale. Siin saalis kehtivadki pisut teistsugused reeglid, aga istungi juhatajad on iga kord ka sekkunud, kui siin saalis istungi läbiviimise korda rikutakse.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:09 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Mul on võib-olla rohkem selline remark. Te muutusite emotsionaalseks selle lipsu küsimuse osas, aga minu arust selleks ei olnud põhjust, sest küsija ju ei teadnud, miks lipsu ei ole, ja ongi vastus ja kõik on korras. Aga minu remark puudutab seda, et kui ameeriklased olid teinud hea otsuse ja Donald Trumpi presidendiks valinud ja ma otsustasin selle tähistamiseks, tõesti, konkreetse sündmusega seotult kanda mütsi, kuhu oli kirjutatud "Trump 2024", siis me olime infotunnis ja enne, kui te lasite peaministril mu küsimusele vastata, pidasite teie seal puldis vajalikuks seda kommenteerida. Peaminister küll enda vastuse alguses ütles, et temal ei ole midagi selle mütsi vastu ja see on kõik väga okei. Kuidas te selles küsimuses siis ennast tunnete? Te seal puldis siis võite neid riietuse kommentaare teha siis, kui teile tundub, et te tahate seda teha, aga isegi küsimus selle kohta, miks teil lipsu ei ole, on kuidagi kohatu? See jättis mulle natukene kahepalgelise mulje.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Rain Epler! Esiteks on hea komme siin saalis mitte käia peakatetega. Teine küsimus on see, mis puudutab lipsu. Nagu näete, palun väga, Mart Helmel lipsu ees ei ole. Antud juhul lipsukohustust ei ole mitte kusagil kirjas ja tõenäoliselt mõned Riigikogu liikmed ei käigi lipsuga, ei käigi mitte kunagi lipsuga. Antud juhul selle mütsiga manifesteerimine sellisel kujul siin saalis oli tollel hetkel minu hinnangul kohatu.
Ma võtan viimase protseduurilise küsimuse. Heljo Pikhof, palun!
15:10 Heljo Pikhof
Suur tänu, et te lubate mul küsida protseduurilise küsimuse, aga minu protseduuriline küsimus on tõesti protseduuriline. Kui mina proovisin üks kord protseduurilise küsimuse esitada, kolm lauset sain öeldud ja kohe katkestati mind. Mul on väga tore … Ja te ütlesite, et te alati katkestate inimesi, kui ei ole protseduuriline küsimus. Te pole seda mitte kunagi teinud. Mul on palve: palun naisi mitte teistmoodi kohelda!
15:11 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg! Hea kolleeg, vastan teile väga, väga otsekoheselt. Sellel hetkel, kui te hakkasite protseduurilist küsimust küsima, te isegi ei viidanud protseduurikale, te kasutasite võimalust esimeseks vastulauseks ja teiseks vastulauseks. Ja iga kord, kui siin arutelude käigus, ka läbirääkimiste käigus kasutatakse protseduurilist küsimust vastulause esitamiseks, siis istungi juhataja sekkub ja on seda alati teinud. Ma saatsin teile ka vastava lingi, kus ma täpselt samamoodi vastulause puhul sekkusin teiste puhul. Ma ei ole mitte mingisugust vahetegemist teinud. Rääkisin ka teie fraktsiooni aseesimehega just ennist, kus ta ütles, et istungi juhatamisel kõik istungijuhatajad käituvad ühesuguse mustri järgi: kui hakatakse esitama vastulauset – hea kolleeg, te teate väga hästi, mis asi on protseduuriline küsimus ja mis asi on vastulause, need on kaks täiesti erinevat asja –, kui te hakkate esitama protseduurilise küsimuse raames vastulauset, siis istungi juhataja sekkub. Praegu meil on istungi rakendamine, mille raames ma juhtisin ka tähelepanu kõikidele nendele küsimustele, mis väljuvad protseduurika raamest. Väga selgelt juhtisin sellele tähelepanu.
Heljo Pikhof, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:12 Heljo Pikhof
Aitäh! Jaa, väga tore, et siin on kõik olnud protseduurilised küsimused teie meelest siiamaani. Täiesti huvitav on seda kuulata. Ja ma arvan, et kui te juba kuulsite midagi lipsust või nii edasi ja arvasite, et see on protseduuriline, siis on teie kuulmisega midagi viltu.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Ma veel kord juhin, head kolleegid, tähelepanu, et protseduuriline küsimus istungi rakendamise eel ja päevakorra kinnitamise eel ja siis, kui toimuvad juba väga konkreetselt teemasse puutuvad läbirääkimised, need on kaks erinevat asja, esiteks. Sellepärast et siin võib tulla protseduuriline küsimus ka selle konkreetse teema lõpus. Kui me oleme juba ühes konkreetses teemas sees ja esitatakse väga konkreetne vastulause, vastulause, mis ei kvalifitseeru mitte kuidagi protseduuriliseks küsimuseks, sellisel juhul istungijuhatajad sekkuvad, sekkub Arvo Aller, noogutab, sekkub Toomas Kivimägi, sekkub täpselt samamoodi. Protseduuriline küsimus ei ole vastulause esitamise koht.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:13 Varro Vooglaid
Suur tänu! No mina ei tahaks üldse mingisugust isiklikku aspekti siin sisse tuua. Aga tuginedes sellele, mida oleme siin juba kuulnud, mõtlesin teie käest küsida, kas te nõustute minuga, et ehk oleks teil Riigikogu esimehena mõistlik seista selle eest, et Riigikogu liikmete heasse tavasse saakski kirjutatud mingisugune standard, millest võiks juhinduda Riigikogu liikmed ka riietumise osas? Näiteks, kui … ütleme, siis me ei pea siin vaidlema selle üle, et no mütsiga nagu mitte mingil juhul ei tohiks saali tulla. Aga kuidas on näiteks dressidega, plätudega, lühikeste pükstega, maikaga, T-särgiga, teksadega ja nii edasi? Äkki olekski see koht, et sellised vaidlused ära hoida, seisaksite …
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh!
15:14 Varro Vooglaid
… Riigikogu esimehena selle eest, et saaks see asi kuidagi …
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, head kolleegid! See väljub igasuguse istungi protseduurika raamest täna. Nii et me kindlasti ei käsitle seda siin. Kui te tahate seda teemat tõstatada, saatke palun juhatusele kiri. Me võime seda arutada ka Riigikogu vanematekogus, aga see arutelu muutub juba praegu naeruväärseks.
Helir-Valdor Seeder, teil on nüüd, ma saan aru, ettepanek päevakorra osas. Palun!
15:14 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, härra esimees! Mul on päevakorra osas ettepanek jätta käesoleva nädala päevakorrast välja kolmapäevase istungi punktid 19 ja 20, eelnõud 510 ja 512.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh!
15:14 Helir-Valdor Seeder
Kolmapäev, 19. ja 20. päevakorrapunkt, 510 ja 512 SE.
15:14 Esimees Lauri Hussar
510 ja 512… Nii, Isamaa fraktsiooni ettepanek oli arvata välja Vabariigi Valitsuse algatatud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu 510 ja Vabariigi Valitsuse algatatud julgeolekumaksu seaduse eelnõu 512 . Need on Isamaa fraktsiooni ettepanekud. Mihkel Lees, palun!
15:15 Mihkel Lees
Aitüma! Reformierakonna fraktsioon antud Isamaa ettepanekutega ei nõustu.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Martin Helme, palun!
15:15 Martin Helme
Aitäh! Minu ettepanek EKRE fraktsiooni poolt on teisipäevane neljas punkt 427 SE ehk lastekaitseseaduse teine lugemine välja võtta, sest komisjon tegeles sellega, aga paremaks ei teinud. Minu meelest tuleks see uuesti komisjonile jätta närida. Aitäh!
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Mihkel Lees, palun!
15:16 Mihkel Lees
Aitäh, austatud juhataja! Ka antud ettepanekuga Reformierakonna fraktsioon nõustuda ei saa.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Nii. Seega neid muudatusi me päevakorras sisse viia ei saa. Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:16 Mart Helme
Aitäh! Ettepanek on välja arvata kolmapäevasest päevakorrast 18. punkt, see on OE 486, mis käsitleb Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmist konfliktijärgsel – ma toonitan: konfliktijärgsel – rahuvalveoperatsioonil Liibanonis, Iisraelis, Egiptuses, Jordaanias, Süürias. No Liibanonis ei ole konfliktijärgne olukord ja Süürias samuti ei ole konfliktijärgne olukord. Ma arvan, et see tuleks ümber formuleerida ja tuua siia uue eelnõuna meile arutada. Ma ei ole mitte selle missiooni kui niisuguse vastu, aga ma olen selle vastu, et ta on sõnastatud täiesti ebaadekvaatselt ja tõsioludele mittevastavalt.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid, ma tuletan meile korra Riigikogu kodu- ja töökorra seadust meelde. Paragrahvi 54 lõige 4 ütleb, et pärast päevakorra teatavaks tegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel.
Aga sellegipoolest annan sõna Mihkel Leesile. Palun!
15:17 Mihkel Lees
Aitüma, austet juhataja! Ma ei üllata: ka selle ettepanekuga Reformierakonna fraktsioon nõustuda ei saa.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ehk siis, head kolleegid, neid muutusi ei saa kuidagi sisse viia. Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:17 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh sõna andmast! Ma küsingi, et kui nüüd keegi, me oleme teinud ettepanekuid mingid punktid siin päevakorrast välja võtta ja me oleme seda ka põhjendanud. Näiteks see teisipäevane punkt, lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu, sinna ikkagi see pedofiilide lubamine lastega tööle on sisse jäänud, seda ei ole ära muudetud. Ja me põhjendasime seda. Ja lihtsalt, kui siis, ütleme, keegi teine ei ole sellega nõus, mingi teine fraktsioon ei ole nõus, kas nemad ei pea nagu millegagi põhjendama? Nemad lihtsalt teatavad, et nemad ei ole nõus ja kõik. Kui üks pool esitab suhteliselt pika ja argumenteeritud põhjenduse ja teine pool lihtsalt ütleb, et ta on vastu nagu nõiamoor – multikas kunagi oli, et nõiamoor on vastu –, kas siis niimoodi meil see töökorraldus käibki?
15:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kõik need küsimused saate esitada juba konkreetse arutelu käigus. Istungi juhataja kindlasti ei ole piisavalt pädev kõikidele nendele küsimustele vastama, mis puudutavad seda konkreetset eelnõu.
Aga nüüd, head kolleegid, on kõik küsimused kõlanud ja alustame päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamist.
Austatud Riigikogu, Keskerakonna fraktsiooni ettepanekul jääb selle nädala päevakorrast välja neljapäevane kolmas päevakorrapunkt. Koos sellega ma panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 10. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:21 Hääletustulemused
15:21 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 53 Riigikogu liiget, vastu 20, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni.
15:22 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna neli seaduseelnõu. Esimeseks, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse ja söödaseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust regionaal- ja põllumajandusminister. Teiseks, perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Kolmandaks, välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluse tõhustamine) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister. Ja neljandaks, meresõiduohutuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust taristuminister. Kõik neli eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:23 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Lauri Laatsi, palun!
15:23 Lauri Laats
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna Eesti Keskerakonna fraktsiooni liikmete nimel soovin üle anda arupärimise peaminister Kristen Michalile ja loomulikult hästi aktuaalse ja olulise teemaga. See on elektritootmise stabiilsus ja hind.
Eelmine nädal on tegelikult toonud hästi palju huvitavaid ja samas ka negatiivseid uudiseid, mis puudutab üldse energeetikamaastikut. Kui me räägime näiteks Eesti Energia auditist, mis tõi välja päris palju puudusi ja ka keskkonnaaspektist lähtuvalt. Arutasime seda küsimust ka erinevates komisjonides ja ka Keskkonnaameti juht lubas hakata asja uurima ja vastutusele inimesi võtma ja lausa trahvima. Eesti Energia siis omalt poolt kuuletus, vaatas ka üle selle auditi ja lülitas osad plokid, energiaplokid süsteemist välja, börsisüsteemist. Ja huvitav oli see, et järgmine päev tuli omanikult jälle käsk, et ikkagi tuleb neid süsteemis hoida.
Sellest lähtuvalt tekib küsimus, et mis siis tegelikult meil nagu toimub, kus ühelt poolt nagu lubatakse Keskkonnaameti juhilt isiklikult, Rainer Vakra, et nüüd hakkame karistama, ja teiselt poolt, kui ettevõte hakkab täitma neid ettekirjutusi, siis omanik ütleb, et ei, ei, ei. Ja teine pool loomulikult, mis puudutab juhitavaid võimsusi üldse. Selge on see, et praegune valitsus ju teeb kõike selleks, et põlevkivi väljuks energiaturult, ja see on vale. Ja samas me teame väga hästi, et juhitavad võimsused, praegu asendamisvõimalusi ja teisi energiaid ei ole. Ja sellest lähtuvalt ongi meil hästi palju küsimusi, mida tahaks siin saalis arutada. Aitäh!
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Evelin Poolametsa, palun!
15:25 Evelin Poolamets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Esitan Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna liikmete nimel arupärimise siseministrile seoses Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõuga 536 SE, millega soovitakse põhiseaduses sätestada kodakondsuseta isikute hääleõigus kohalike omavalitsuste valimisel. Me palume saada vastuseid järgmistele küsimustele. Millised on kehtivad kriteeriumid välismaalase passi väljastamiseks? Millised meetmed on kehtestatud, et välistada halli passi väljastamine kodakondsuseta isikutele? Kui palju välismaalase passe väljastatakse aastas? Milliseid samme on astutud välismaalase passide väljastamise vähendamiseks? Kui palju välismaalase passe tühistatakse igal aastal ja millistel põhjustel? Kas plaanitakse muudatusi välismaalase passi väljastamise protsessis? Aitäh.
15:27 Esimees Lauri Hussar
Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud neli eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele. Me asume tänase päevakorra juurde.