Aitäh! Eks meie jaoks kõige kurvem oleks või kõige suurem risk on see, et me ei saa kiiret ühendust Euroopaga aastaks 2030. See oleks kõige suurem probleem. Ma arvan, vähemalt tänase info põhjal, et Eesti ettevõte, Eesti projektijuhtimine tegutseb selles suunas ja selle teadmisega, et aastaks 2030 saame meie oma osa tehtud. Kindlasti suhtleme naabritega ja seisame ka selle eest, et nemad oma osa tehtud saaksid. Võimalus kiiresti Pärnusse sõita on vaid osa sellest [projektist]. Tegelikult peaks see trass olema ikkagi valmis ka mujal.
Jah, ma suhtlesin just Läti peaministriga, käisin seal visiidil. Me arutasime seda ja tema kinnitas, et ta teeb omalt poolt kõik, et jõuda õigeks ajaks valmis. Lätis on suur debatt sellel teemal käimas. Opositsioon korraldab seal samamoodi erikomisjoni, otsib erinevaid süüdlasi, nagu ka Eestis püütakse neid otsida.
Ainukene etapp, mille puhul ma jään veidi hätta selle [kirjeldamisega], mis seal täpselt toimus, on seesama EKREIKE valitsuse [aeg]. Ma ei taha sellele liigselt osutada. Selle kohta te saate ehk oma kolleegide käest küsida, mis juhtus, miks sellel hetkel löödi veidi käega ja järsku tuli neli aastat sellele projektile juurde. Seal oli erinevaid ministreid, saate küsida, miks see nii läks.
Põhiline selle Rail Balticu juures ongi põhitrassi valmimine. Kõik muud objektid seal juures, peatused, vaksalihooned, need on – ma väga vabandan selle sõnastuse pärast – nice to have. Neid on kindlasti vaja, aga põhiline on, et põhitrass oleks olemas ja rongid sõidaksid. Sellest eesmärgist lähtuvalt Eestis, Lätis ja Leedus loodetavasti asju korraldatakse.
Euroopa surve on samamoodi väga tugev, sest tegemist on ju ikkagi Euroopa sellise piirkonnaga, kus erinevad ühenduvuse näitajad ei ole kaugeltki nii head, kui nad on Euroopa südames. Meie huvides, Eesti inimeste, Eesti tarbijate huvides on, et meil oleks võimalikult head kaubateed, võimalikult head võimalused liikuda, reisida mis tahes tingimustes Euroopasse. Mida kiiremini, mida kvaliteetsemalt on seda võimalik teha, mida suurem on ühenduste valik, seda parem on see ju Eesti majandusele, Eesti inimestele.
Nii et seetõttu, jah, ma ütleks, et praegu on 2030 see siht. Ma loodan, et naabrid ka pingutavad. Sellel reedel ma olen Vilniuses, kus ma kohtun Läti ja Leedu peaministriga. Me arutame seda, milline on nende uus informatsioon Rail Balticu teemal, aga kindlasti kulub väga palju aega ka julgeolekule ja muudele teemadele. Eks see tuleb samamoodi arutlusele.