Lugupeetud kolleegid! Olen esitanud Riigikogule menetlemiseks karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu, millega tehakse [ettepanek] tunnistada seaduse § 1511 kehtetuks.
Võib-olla kõik ei ole seda eelnõu lugenud ja siis ma ütlen, kuidas see § 1511 on sisustatud. Selle [pealkiri] on "Rahvusvahelise kuriteo toetamine ja õigustamine" ja paragrahvi lõige 1 [käsitleb] agressiooniakti, genotsiidi, inimsusevastase kuriteo või sõjakuriteo toimepanemisega seotud sümboli avalikku eksponeerimist neid tegusid toetaval või õigustaval viisil.
Miks ma olen selle eelnõu esitanud? Põhjus on selles, et Eesti Vabariigi politsei on seda normi korduvalt kuritarvitanud – korduvalt! –, mis ei ole kohane õigusriigile, millest valitsuse esindajad pidevalt siin saalis räägivad.
Et mitte jääda paljasõnaliseks, tooksin välja kolm juhtumit, mida ma olen ka eelnõu [seletuskirjas] käsitlenud. Muidugi ütlen [kõigepealt], mispärast üldse nimetatud paragrahv vastu võeti: selleks, et igasugused Z-tähed, viisnurgad, Vene lipu värvid ja nende eksponeerimine ei oleks lubatud. Ja [muudetud] seadus jõustus 29. aprillil 2022. aastal. Sisuliselt oli [muudatus] mõeldud ikkagi selleks, et takistada sellise sümboolika eksponeerimist, millega toetatakse inimsusevastase või sõjakuriteo toimepanemist neid õigustaval [või toetaval] viisil. Aga kahjuks on politsei, nagu ma ütlesin, väga jämedalt neid norme rikkunud ja asunud neid Eesti rahva vastu rakendama.
Kõigepealt oli Jaak Valge ja Andres Aule aktsioon Tallinnas, kus protestiks kirjanike maja seinal oleva küüditamisel osalenud kirjaniku bareljeefi vastu heisati Eesti NSV lipp. Esimese matsuga algatati nende suhtes väärteomenetlus sellesama paragrahvi alusel, tõsi küll, [menetlus] kvalifitseeriti hiljem ümber avaliku korra rikkumiseks. Kuid selle väärteo esialgne kirjeldus oli, et nende tegevus oli keskmise inimese seisukohast häiriv ja teistele inimestele tundus see [inimsusevastase] kuriteo või sõjakuriteo toimepanemise õigustamisena. Aga noh, [menetluseks] kulus põhimõtteliselt kuu aega, see ikkagi algatati. Muidugi, Jaak Valge minu teada vist mõisteti nendes asjades õigeks. Nii et see on esimene juhtum.
Teine juhtum oli juba palju tõsisem. Käesoleva aasta juulis toimunud Sinimägede lahingute mälestussündmusel üritasid politseinikud sellelt ürituselt lahkuma sundida [inimest], kelle isa oli olnud Sinimägede kangelane ja võidelnud Eesti Vabariigi eest, kui rinnet hoiti kinni, et eestlased saaksid põgeneda läheneva Nõukogude armee eest. Põhjuseks toodi tema särgil olev väidetav keelatud sümboolika. Ja mitte ainult teda, vaid selle repressiivse tegevuse ohvriks langes ka mittetulundusühing Eesti Leegioni Sõprade Klubi, mille särgil oli pealuu kujutis. See on patendiseaduse alusel patenteeritud ning mingit keelatud sümboolikat särgil ei olnud. Kõige häbiväärsem oli muidugi olukord, kus politseinikud, kes seda aktsiooni alustasid ja "menetlesid", ei austanud ka Eesti Vabariigi hümni, vaid sundisid Eesti Leegioni Sõprade Klubi liikmeid selle kõlamise ajal endaga kaasa tulema. Ja nad ei suutnud ka kohapeal neile selgitada, milles on asi ja milles siis see keelatud sümboolika seisneb.
Ma usun, et paljud on näinud videoid, milles on näha, et osa [politseinikest] olid [klubi liikmete] hinnangul suhteliselt agressiivsed, rikkudes üritusel viibinud klubi liikmete, aga muidugi ka teiste läheduses viibinud inimeste tuju, kes olid seal rahumeelselt kogunenud. Paljudele tundus see kõik väga alandav. Paha on muidugi ka see, et seal mägedes viibisid väliskülalised, kes samuti ürituselt eemaldati. Mis mulje võis neile sellise tegevuse juures jääda Eesti politseist ja millise sõnumi viisid nad endaga kaasa oma koduriiki? Kindlasti ei olnud selles mitte midagi head. Ma arvan, et kõige rohkem rikkus politsei selle tegevusega oma head mainet, mis sai väga oluliselt kahjustada. Sest tegelikult on need mehed, kes sellel üritusel osalesid, alati olnud valmis ühiselt Eesti Vabariigi eest seisma.
Aga kõige selle taustal tekib küsimus sõna "kaitsetahe" kohta. Miks me peame kaitsma riiki, mis ei austa eesti rahvuslust ega Eesti patrioote, kes on seisnud Eesti Vabariigi eest? Kurioosne on ka see, et Eesti Leegioni [Sõprade Klubi] mehed olid eelnevalt politseiga kokku leppinud, et nad osalevad sellel üritusel. Kui politsei oleks tahtnud seda üritust menetleda nii, nagu seadus ette näeb, ja teinud kodutöö ära, siis ei oleks ka sellist, ma nimetan seda siiski nii, rahvusvahelist intsidenti juhtunud.
Muidugi, kurioosne on see, et politsei õigustab oma tegevust: ütleb, et kõik on korras ja mitte midagi halba ei olnud. Ja kõige tähelepanuväärsem on veel see, et nad hakkavad oma käitumist õigustama sellega, et toovad välja mingid nüansid. Ma [toon välja] Indrek Püvi, Ida prefektuuri Narva politseijaoskonna [juhi] öeldu, et siiski juhib [Politsei- ja Piirivalveamet] tähelepanu sellele, et ametliku kaubamärgi elemendid eraldiseisvalt ei pruugi olla kooskõlas karistusseadustiku § 1511 põhimõtetega. Samuti vajab hinnangut see, kas eraldiseisvad sümbolid omavad õiguskaitset patendiseaduse § 12 alusel. Samas tunnistab Politsei‑ ja Piirivalveamet, et üritusel osalejate Eesti Vabariigi hümni ajal kõrvale kutsumine ei olnud niivõrd ajakriitiline ning nad oleksid pidanud [oma sekkumise] hümni ajaks peatama. Ta ütles, et nad juhivad ametnike tähelepanu sellele ning nad riigiasutusena pingutavad selle nimel, et nad tulevikus enam sarnaselt ei käituks.
Aga see ei ole ju esimene kord, kui politsei on üritanud hümni mängimise ajal inimesi represseerida. Tuletan meelde COVID‑i aega, kui Silvia Ilves mängis tšellol Eesti hümni ja politsei nõudis temalt mängimise lõpetamist ja nendega kaasatulemist. Ainult rahva tungival nõudmisel nad peatusid, sest neil oli südametunnistus. Nad peatusid ja jätsid selle teo tegemata.
Nii et tegelikult võin ma öelda, et nende tegevuses on välja kujunenud muster. Aga ma ei usu iialgi, et selline tegevus on reapolitseinike inspireeritud. Selleks on tulnud käsk ülemustelt, ma ei tea, kust kohast veel, võib-olla Ameerika saatkonnast, ma ei tea. Sellise tegevuse tõttu oli kahju kannatanute hulk äärmiselt suur.
Tulen nüüd kolmanda juhtumi juurde, mis on ka meedias väga palju kajastamist leidnud. See on 31. augustil toimunud politseioperatsioon, mille käigus konfiskeeriti Lihulasse viidav mälestusmärk Eesti sõdurite [auks]: nendesamade sõdurite [auks], kes kaitsesid teises maailmasõjas meie maad Nõukogude armee sissetungi eest ja andsid paljudele tuhandetele eestlastele võimaluse põgeneda laevadega peatselt okupeeritavalt maalt. Ja mis siis toimus? Toimus see, et politseioperatsiooni käigus peatati mälestusmärki vedav auto. Selle kõrvale sõitis loetud minutite jooksul kraana, mille abil see mälestusmärk teisaldati ja võeti politseisse hoiule.
Kui küsisime siinsamas Riigikogu saalis siseministri käest sealsete asjaolude kohta täpsustusi, teatas tema, et politsei oli seisukohal, et [siseminister] oli sellest teadlik ja samuti teadis sellest peaminister Kristen Michal. Ehk siis meie valitsuse juhtivad figuurid andsid sisuliselt nõusoleku see mälestusmärk konfiskeerida, vaatamata sellele, et mälestusmärgile oli tehtud semiootiline sõltumatu ekspertiis. Ka teistkordne tehtud ekspertiis kinnitas, et tegelikult midagi seadusevastast ei olnud. Ja ma ütlen täiesti julgelt siit puldist välja, et kahjuks on Eesti politseinikud, kes on tublid töömehed, muutumas oma juhtide, käskijate käsul poliitiliseks politseiks. See ei ole normaalne.
Lisaks sellele on väga paljud juhtivad juristid pärast juhtumit Lihula samba suhtes teostatud menetlustoiminguid väga tugevalt kritiseerinud. Näiteks vandeadvokaat Carri Ginteri sõnul ei vasta politsei ja siseministri õigustused Lihula monumendi koopia konfiskeerimise kohta sellele, mis on tegelikult agressioonisümbolite kohta seaduses kirjas. Ka PPA esindaja, Lääne prefektuuri politseijaoskonna ülem Üllar Kütt, keda ma tean juba Paide aegadest, kui ka minister Lauri Läänemets eksisid tegelikult, kui nad "Aktuaalses kaameras" agressioonisümboolika ja Lihula samba teemal sõna võtsid.
Väga oluline moment on see, et vandeadvokaat Carri Ginter kinnitab, et tema oli sellekohase seaduseelnõu valmistamisprotsessi kaasatud ja teab, et sümboolika üldist [iseloomustust] karistusseadustikku kirja ei saanud. Ja kõige olulisem [tema öeldud] lause selle asja kohta on, et karistusseadustiku järgi ei piisa sümboli avalikku kohta viimisest ega selle kasutamisest, koosseisu realiseerimiseks on tegelikult vaja, et [punasümboolikat eksponeeritaks] [inimsusevastaseid või sõjakuri]tegusid õigustaval viisil. Kuidas [sammast] transporditi ja kuidas [transporditava samba sümbolitega] toetati [sõjakuritegusid], jäi Ginteri sõnul segaseks. "Sümboli omamine ja transportimine on seadusega absoluutselt kooskõlas," ütles ta. Ja kasutan ka tema reljeefset väljendit: "Nii võib mul autos rõõmsalt olla kas või tonn haakriste ja viisnurki." Ja mitte midagi ei saa teha. Ma ütlen välja ka Ginteri arvamuse, et selliste koosseisude rakendamise korral tuleb olla eriti ettevaatlik ja vastutustundlik, sest nagu tippjurist ütleb: "Muidu jääme peagi oma vabadusest ilma."
Ja asi ei piirdu ainult sellega. Tegelikult õhutab politsei selline tegevus, õigemini, nende juhtide käsud õhutavad ühiskonnas vaenu erinevate rahvusgruppide vahel. Võib-olla oli [nende tegevus] selle koosseisu menetluse puhul mittemidagiütlev. Aga see annab väga tugeva [vaenu õhutava] sõnumi, mida võivad erinevad rahvus- ja huvigrupid hakata realiseerima üksteise vastu vägivaldsed olles. See on väga tõsine küsimus.
Miks on vaja [see paragrahv] ikkagi [seadusest] välja võtta? Sellepärast, et agressiooni õigustava sümboolika eksponeerimist käsitlevad karistusseadustikus ka mitmed teised paragrahvid. Kahjuks on politsei asunud [seda normi] eesti rahvuslaste vastu rakendama, et suruda maha nende rahvuslikke tundeid, rüvetades sellega tegelikult ka Eesti vabaduse eest võidelnud sõdurite [mälestust]. [Võib ju arvata], et mitte midagi halba [selle sätte] tõttu ei juhtu. Aga mitte kedagi ei saa jätta karistamata, kui ka üht inimest [represseeritakse]. Aga kui on kümneid inimesi, keda, ma siiski ütlen, selle [paragrahvi] tõttu poliitiliselt represseeritakse, siis ei sobi selline norm meie õigusriigi karistusseadustikku.
Sellega ma sooviksin oma tutvustuse lõpetada. Ja ma loodan, et need, kellel on rahvuslikud tunded veel olemas ja säilinud, toetavad selle eelnõu teisele lugemisele saatmist. Aitäh!