13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevase istungiga. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohale registreerus 73 Riigikogu liiget, puudub 28.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Nagu heaks tavaks saanud, Lauri Laats, palun!
14:01 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes meid jälgivad interneti vahendusel! Täna Keskerakonna fraktsiooni poolt sooviks üle anda arupärimise peaminister Kristen Michalile ja teemaks on taaste‑ ja vastupidavuskava ning põlevkivi kasutamine.
Nii nagu me teame, siis Eesti taaste‑ ja vastupidavuskavas on välja toodud eesmärgid, reformid ja investeeringud, mida rahastatakse Euroopa Liidu taaste‑ ja vastupidavusrahastust, et kiirendada Euroopa üleminekut puhtale energiale. Seesama kava näeb ette, et tegelikult põlevkivitootmises hiljemalt 2035. aastaks põlevkivi kasutamine energeetikas siis peaks väljuma, vabandust, 2040. aastal on põlevkivi väljumine energeetikast ja tegelikult 2035 peaks põlevkivi selline tootmine kindlasti vähenema. Vaadates tegelikult kogu praegu maailma, olukorda maailmas ja ka Euroopa Liidu liikmete üleüldist sellist poliitika muutmist ja muutust, siis sellest lähtuvalt on ka meil tekkinud küsimused, et kas me peame sellisel viisil ja selliste tempodega selles küsimuses edasi liikuma, kuigi tegelikult kava näeks ette ja võimalus, et väljumine võiks toimuda hoopis 2050. aastal. Ja kui vaadata ka viimaseid ajakirjanduses, meie ajakirjanduses leidnud kajastust, uudiste kajastust, kus siis on arutatud, millal need otsused vastu võeti, millises koalitsioonis need otsused vastu võeti, kas praegusel hetkel ei oleks mõistlik need kõik küsimused üle vaadata, uuesti arutada ja loomulikult alustada ka Riigikogus sellekohast debatti?
Nii et Eesti Keskerakond on kindlasti murelik põlevkivi tuleviku osas, kaevanduse osas ja loomulikult kogu sektori osas. Nii et loodame poliitilist debatti siinsamas Riigikogus.
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Olen võtnud Riigikogu juhatuse nimel vastu ühe arupärimise. Kas Helir-Valdor Seedril on selle arupärimise kohta midagi öelda või mingi muu küsimus? Protseduuriline küsimus, Helir-Valdor Seeder, palun!
14:03 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Mul on tõesti protseduuriline küsimus, mis puudutab meie tänast päevakorda ja nimelt päevakorrapunkti, vist oli number üheksa, mis puudutab 2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu, jah, täpselt nii, 513, teine lugemine. Siin väljajagatud materjalides on tõenäoliselt tegemist veaga ja oleks hea, kui Riigikogu liikmed saaksid tõese info kätte. Nimelt on siin seletuskirjas kirjas, et Isamaa fraktsioon on esitanud ühe muudatusettepaneku. Me tegime tegelikult neid rohkem, oluliselt rohkem, ja muudatusettepanekute loetellu ei ole mitte ühtegi neist jõudnud. Minu hinnangul need kõik vastavad ka kodu- ja töökorra seadusele ja riigieelarve baasseadusele. Niisuguses olukorras ei ole võimalik seda punkti menetleda, kui meil ei ole adekvaatset informatsiooni Riigikogu liikmetele kättesaadavalt jagatud.
14:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma söandan nii palju öelda, et ma arvan, et see märkus nüüd selle kohta, et kui on viidatud, et te olete teinud ühe muudatusettepaneku, see ilmselgelt mulle tundub, et on ka ebatäpsus. Aga see, miks neid ei ole saali jõudnud sel määral, kui te esitasite, selle kohta, ma arvan, kindlasti komisjonipoolne ettekandja annab selged selgitused. Nii et, noh, ilmselgelt nii-öelda ei ole ühtegi soovi nii-öelda ühtegi sisulist ettepanekut, mis vastab nendele nõuetele, millele muudatusettepanek peab vastama, et neid saali mitte lasta. See on väga selge sõnum olnud juhatuse poolt ja see on ka komisjonipoolne seisukoht olnud. Veel kord kordan, et ka minule teadaolevalt te esitasite rohkem muudatusettepanekuid kui üks, aga see, et neid saali ei jõudnud, selle kohta arutelu alles seisab ees, kui tuleb juhtivkomisjonipoolne ettekandja. Loomulikult komisjonis oli sellest ka juttu. Ma ei tea, kas teie olite selle komisjoni liige või mitte, aga vastavas komisjonis oli sellest kindlasti ka juttu. Aga veel kord, sellest tuleb juttu suures saalis. Ma arvan, et see siiski ei ole nii suur viga, mis takistaks meil selle päevakorrapunkti menetlemist.
Andrei Korobeinik, palun! (Vaikus saalis.) Kas sul ei ole küsimust?
14:06 Andrei Korobeinik
Muidugi on. Aga, hea istungi juhataja, sa ei ole mulle sõna andnud.
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma ütlesin, et Andrei Korobeinik, palun.
14:06 Andrei Korobeinik
Mul on küsimus Isamaa muudatusettepanekute kohta. Komisjonis oli selline seisukoht, et komisjon ei saada neid saali. Sina kui Riigikogu istungi juhataja pead ju lähtuma töökorrast. Kas sulle tundub, et komisjon võib lihtsalt niimoodi muudatusettepanekuid saali mitte saata? Ma arvan, me oleme sinuga samal seisukohal, et just parlamendisaal on see koht, kus peab debatti pidama, mitte selline kinnine komisjoni istung. Kas sa oskad enda arvamust väljendada sellel teemal?
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, see debatt seisab meil ees. Tänane päev ongi kõige suuremaks debatiks parlamendis, nii et kõigest on võimalik rääkida. Loomulikult ma eeldan, et te räägite 2025. aasta riigieelarve eelnõust, kui pean silmas seda küsimust, mis sa parasjagu esitasid. Ja see, et komisjonist ei ole kõik muudatusettepanekud jõudnud saali, see on tava, mis on olnud, ma arvan, tervelt 30 aastat. Seal mingid tehnilised põhjused, miks nad ei vasta nendele nõuetele, mis muudatusettepanekutele on seatud. Kui nad nendele nõuetele ei vasta, siis komisjonid läbi aegade tegelikult ei ole neid muudatusettepanekuid ka saali lasknud.
Helir-Valdor Seeder, palun!
14:07 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ma siin põgusalt kolleegidega, teie erakonnakaaslastega, diskuteerisin selle üle ja isegi kolleeg Võrklaev on väga imestunud, et see olukord praegu selliseks on kujunenud. Aga mul on ikkagi küsimus. Kui muudatusettepanekud ühel või teisel kujul kokku seotakse mis iganes põhjendusega, siis peaksid nad jõudma ikkagi siia tabelisse märkusega, et ei kuulu hääletamisele, kas nad siis ei saanud kahte poolthäält või ei vasta kodu- ja töökorra seadusele. See, et neid üldse tabelisse kirja ei ole pandud ja nad on ära kadunud kuhugi, nii et me ei saagi teada nendest materjalidest, et sellised muudatusettepanekud on esitatud, mis kellegi arvates võivad olla vastuolus kodu- ja töökorra või mõne teise seadusega, see kindlasti korrektne ei ole. Nii et minu ettepanek on küll see materjal teha Riigikogu liikmetele kättesaadavaks nii, nagu ta esitati, viia see materjal kooskõlla kodu- ja töökorra seadusega. Alles seejärel me saame selle punkti menetlemisega edasi minna.
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, need küsimused on suures osas leidnud vastuse seletuskirjas. Ma ei söanda, ei pretendeeri sellele, et see puudutab kõiki, aga seletuskirjas on üks selline lause: Isamaa fraktsiooni üks muudatusettepanek, mis oli esitatud 2025. aasta riigieelarvele tervikliku alternatiivse eelarvena ja sisaldas muu hulgas kaheksat erinevat ettepanekut. Komisjon käsitles neid ettepanekuid sisuliselt seotud ettepanekutena, on komisjoni seisukoht sellele. Ka eelnõu kaardil on vastav märge selle kohta olemas.
Urmas Reinsalu, palun!
14:09 Urmas Reinsalu
Hea Toomas! Meil on praegu probleem, mis puudutab põhimõtteliselt 2025. aasta eelarve menetlemist, mis eeldatavalt peaks olema täna. Samamoodi puudutab see tegelikult ka 2024. aasta eelarve menetlemist, siis eelarve muutmise menetlemist, mis on samuti planeeritud tänasesse päevakorda. Mõlema seaduseelnõu puhul, mis näevad ette olulise, 2025. aasta puhul muidugi mahukamalt, seadusandja tasemel rahaliste kulutuste ümbertõstmist või suurendamist või siis vähendamist 2025. aastal, on jäetud kõik Isamaa muudatusettepanekud arvestamata sellisel moodusel, et mitte normitehniliselt arvestamata, nagu siis parlamendi enamus langetab täiskogu saalis otsuse, kelle poolel on jõud, selle poolel on õigus, kuid selliselt, et neid ei ole esitatud nõuetekohaselt, nagu seda näeb ette meie kehtiv kodukorraseadus esmaspäeval parlamendiliikmete käsutusse. Veelgi enam, neid ei ole üldse kantud muudatusettepanekute nimekirja.
Te olete paanikas, valitsusliit, ma saan aru, te kardate Isamaa ettepanekuid. Kuid niisugune loogika, sellest poliitilisest allasurumisest kantud loogika, et te ei julge neid isegi panna parlamendisaalis hääletusele, ettepanekuid, mis puudutavad valitsemiskulude vähendamist, ettepanekuid, mis tegelikkuses realiseerivad täies mahus ära meie vajadused julgeolekuliste, sõjaliste võimete soetamise teenindamiseks, ja rida muid ettepanekuid, muu hulgas ka eelarve enda läbipaistvuse muutmiseks, olete te valinud sellise tee, et otsekui komisjoni liikmete enamus, teie poolt korrektselt osundatud siis teise lugemise seletuskirjas 2025. aastale toob välja, et komisjoni liikmete enamus otsustas, et Isamaa ettepanekute pakett alternatiivse eelarve käsitluses ei tohigi tulla nii-öelda võimuliidu käsitluse järgi siia saali.
Ma väidan teile, härra istungi juhataja, et sellel korral te ei pääse lihtsalt selle retoorikaga, et hakkame eelarve eelnõu arutama ja siis komisjoni esindaja langetab oma seletused. Komisjoni esindaja, komisjonil ei olnud oma enamushäältega mandaati, niisuguseid otsuseid meelevaldselt langetada. Õige on see, et see, millised ettepanekud leiavad toetuse või mitte, on poliitilise enamuse tahte küsimus, mis ei tähenda seda, et ka vähemusel on õigus siia rahvaesinduse saali tuua oma ettepanekud ja õigus, minimaalsena õigus, et põhiseaduspäraselt menetletaks seda eelarvet, mis on niikuinii läbipaistmatu, nõuda seda, et meie ettepanekuid arutataks. See ei ole küsimus komisjoni töökorraldusest, see ei ole võimalik distantseeruda. Praegu on see komisjoni pädevusest väljunud, need otsused, ja Isamaa ettepanek on väga selgelt, mille tegi fraktsiooni esimees, et sellises olukorras meil ei ole võimalik, ütleme, minimaalselt reeglite järgi laitmatult läbi viia ei 2024. aasta siis eelarve muutmise seaduse eelnõu ega ka 2025. aasta eelarve menetlemist täna, millisel juhul on ainumõeldav, mul on ettepanek, et juhataja võtab vaheaja ja me tegelikkuses võtame need selle töönädala päevakorrast välja sellise operatsionaalse moodusega, nagu kodukorraseadus meile võimaldab. Meil ei ole võimalik minna põhimõtteliselt siin sellisele teele, mida te olete valinud. See on, te olete siin erinevatel vaidlustel, kus on opositsiooni ja koalitsiooni seisukohad olnud erinevad kodukorraseaduse tõlgendamisel, olete nii-öelda kasutanud kaitsekilbina Riigikohtu otsust, aga Riigikohus ei ole mitte üheski oma õigusaktis andnud teile seda otsust, et opositsiooni terviklik käsitlus siia saali üldse ei tulegi arutamisele. Ei ole niisugust mandaati teile ka põhiseaduslikkuse järelevalve menetlusest tulnud. Vabandust, see oli veidi pikk, aga te saate aru, et see küsimus on väga oluline, see on põhimõttelise kaaluga küsimus.
14:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Esiteks, hea kolleeg, et paanikat valitsuskoalitsioonis kindlasti ei ole, ma näen seda kuskil mujal, seda paanikat, nii et meie jaoks see kindlasti mure ei ole.
Ja teiseks, kui sa väidad, et me eeldatavalt arutame seda 2025. aasta riigieelarve eelnõu, mitte eeldatavalt, vaid me arutame seda, sellepärast et seesama suur saal on esmaspäeval selle päevakorra kinnitanud, nii et meil ei ole ühtegi võimalust seda päevakorda muuta.
Kolmandaks, need väited, et just nagu ei tohi tulla, Urmas, et need on täiesti asjakohatud. Võrdleme seda olukorda, mis oli kevadel, kus tõepoolest nii-öelda seoti, tagantjärgi võib tunnistada, ka sisulisi ettepanekuid kokku. Võib-olla ma arvan, et see ei olnud kõige parem viis, aga muud lahendust obstruktsiooni ületamiseks tol ajal ei olnud. Täna mina ei nimeta seda muudatusettepanekute esitamist kindlasti obstruktsiooniks, mistõttu ka tegelikult rahanduskomisjon on lähtunud väga sisuliselt, ei ole ühtegi nii-öelda poliitilist korraldust ühe või teise eelnõu, muudatusettepaneku mittelubamiseks saali, mitte ühtegi. Selles mõttes, ja seda võimaldas ka see väga normaalne ja mõistetav muudatusettepanekute hulk. Nii et selles mõttes, Urmas, siin ei ole ühtegi sisulist pahatahtlust ei ühe ega teise poliitilise vaate või erakonna või fraktsiooni suhtes.
Ja tõepoolest, sa küll ei taha, et ma seda kordan, aga komisjonid on suure otsustuspädevusega ja viimased 30 aastat on olnud niimoodi, et komisjonid ei ole kõiki muudatusettepanekuid saali toonud ja kui neid ei ole saali tulnud, siis ei ole neid ka muudatusettepanekute loetelus, sellepärast et muudatusettepanekute loetelus saali jaoks on üksnes need muudatusettepanekud, mis lähevad hääletamisele. Taas kord, ikkagi komisjonipoolne ettekandja ja teie võimalused küsida ja sõna võtta on kõik need kohad, kus saada vastuseid teie sisulistele küsimustele.
Helle-Moonika Helme, palun!
14:15 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea eesistuja! Minul on küsimus natuke teisest vallast ja see puudutab otseselt Riigikogu liikmete turvalisust ja julgeolekut. Meie hulgas siin nimelt istub isik, Riigikogu liige, kes just äsja, esmaspäeva öösel vastu teisipäeva ebaadekvaatses olekus avalikus kohas vehkis relvaga, tulistas ja paugutas ja hirmutas inimesi, sekkusid kiirreageerijad, ja kelle tabamiseks korraldati politseioperatsioon. Kas Riigikogu juhatus on selle isikuga seotud avalikku teavet arutanud ja võtnud või kavatsevad võtta tarvitusele meetmed, et me kõik võiksime end jätkuvalt siin turvaliselt tunda?
14:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Mu lühike vastus oleks see, et ma ei tea, kellest te räägite. Helir-Valdor Seeder, palun!
14:15 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Ma kutsun teid ikkagi niisugusele heatahtlikule dialoogile, et me saaksime menetleda järgmise aasta riigieelarvet kooskõlas kõigi seadustega ja et ei oleks ohtu, et president selle meile tagasi saadab. Muudatusettepanekud on väga oluline osa sellest menetlusest ja teie selgitus oli vastuolus ka senise praktikaga. Senine praktika on olnud, et kui muudatused on kokku seotud – nii nagu te praegu tsiteerisite seletuskirja, kust me ka loeme, et meie kaheksa muudatusettepanekut seoti kokku üheks muudatusettepanekuks –, siis on senine praktika olnud, et see kokku seotud muudatusettepanek läheb ka tabelisse ja hääletamisele. Antud juhul ei ole isegi seda minimaalset senist praktikat järgitud ja see üks muudatusettepanek, mis on vägivaldselt kokku seotud, ei ole jõudnud tabelisse ja ei jõua ka hääletusele. Ma veel kord kordan, et see on vastuolus nii kodu- ja töökorra seaduse kui ka senise praktikaga, ja mul on jätkuvalt ettepanek, et nii kaua, kuni seda ei ole viidud kooskõlla kodu- ja töökorra seadusega, me rikume sellega, et president saadab selle tagasi menetluslike probleemide tõttu. Parem võtta praegu aeg maha, kui et siis tulla selle juurde tagasi. Nii et kui ei ole võimalik päevakorda muuta, siis arutelu võimatuse tõttu on meil siin korduvalt jäänud need punktid arutamata. Nii et ka see on lahendus. Aga selgitused, et miks ei ole seda kantud siis seda kokku seotud ettepanekut tabelisse?
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Minu poolt on ka kindlasti dialoog heatahtlik, selles ei ole vaja vähimalgi määral kahelda. Teiseks, te olete korduvalt ka varem ähvardanud ja hoiatanud, et president ei kuuluta välja või Riigikohus tühistab. Päris mitmel korral on see hoiatus läinud teil vett vedama ehk ei ole nagu paika pidanud. Nii et selles mõttes see on natuke devalveerunud, see hoiatus ka teie poolt. Kolmandaks, hea kolleeg. Ma veel kord ei taha sisusse laskuda, kuna komisjonipoolne ettekandja, aga veel kord, ma arvan, filoloogiliselt on kaks asja: üks on muudatusettepanek eelnõule ja teine on alternatiivne eelnõu. Kui teil on alternatiivne eelnõu, siis on võimalus neid eelnõusid nii-öelda ju kirjutada ja anda üle siin saalis. Need on kaks erinevat asja. Üks on muudatusettepanek konkreetsele eelnõule ja teine, kui te esitate paralleeleelnõu. Ja mulle tundub, et teie poolt esitatu ongi pigem paralleeleelarve, ja selles mõttes ta juba selle poole pealt ei kvalifitseerunud muudatusettepanekuna. See on teine ettepanek, aga selle kohta tõepoolest, veel kord, selgitusi saab anda Annely Akkermann, kes on komisjonipoolne ettekandja.
Võtan kaks viimast protseduurilist küsimust. Helle-Moonika Helme, palun!
14:18 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Ma ei teagi, kas ma tulen teile appi ja ütlen selle isiku nime välja ka, aga ma arvan, et … Ma tean, et te olete väga suur spordihuviline, te kindlasti jälgite meediaportaale igapäevaselt, loete spordiuudiseid ja kindlasti te näete ka, mis seal on teised, Ukraina uudised, sõjauudised ja kõik. See uudis oli tegelikult, kus oli selle inimese nimi sees ja kõik, terve eilne päev oli meedia seda täis. Selle meie Riigikogu kolleegi nimi on Jaak Valge ja see, mis ma kirjeldasin, oli kõik uudistes kirjas. Kui tahate, võite lugeda. Ja siis ma küsingi. Ma saan aru, et Riigikogu juhatus ei ole seda arutanud. Aga ma küsin nüüd, et kui te lähete ja võtate lahti eilsed uudised, tutvute nende sisuga – see sisu on tegelikult päris karm –, kas siis Riigikogu juhatus kavatseb seda teemat arutada ja mingisuguse seisukoha võtta Riigikogu liikme käitumise kohta avalikus kohas ja kõigi nende järelmite osas, mis võivad sellega seoses ilmneda meil siin Riigikogus.
14:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ärge nüüd pahandage mu veidi kerglast huumorit, aga spordiga ei olnud see lugu rohkem seotud, kui et tegemist oli spordipüstoliga. Nii et need viited spordile ei olnud asjakohased. Aga, head kolleegid, juhatus ei ole sarnastel juhtumitel tõepoolest mingeid seisukohti võtnud. Eks meil kõigil on olnud elus, kellel rohkem, kellel vähem, aga kindlasti mõnel ei ole üldse olnud libastumisi või eksimusi. Minagi alles sain liiklustrahvi osaliseks, täna maksin ära selle. Selle pärast ei pea juhatus ilmtingimata kogunema. Ma näen, et härra Jaak Valge on igati adekvaatne ja meil ei ole küll vähimatki kahtlust turvalisuse pärast selle pärast, et Jaak Valge siin meie keskel viibib. Ja ka meie turvateenistus on olemas, nii et selles mõttes ei ole põhjust selle pärast muretseda. Ma kindlasti ei õigusta seda intsidenti ja mul on väga hea meel, et ka Jaak Valge on ise selle hukka mõistnud. See kindlasti au Riigikogule ega Riigikogu liikmele ei tee. Aga mis teha, elus tuleb eksimusi meil kõigil aeg-ajalt paraku ette, võib-olla mitte kõigil, aga mina paraku kuulun nende hulka.
Urmas Reinsalu, palun!
14:20 Urmas Reinsalu
Hea istungi juhataja! Seda te ütlesite õieti, võib-olla veidi sügavamas vaates, kui te ise silmas pidasite, et kõigil tuleb elus eksimusi. Mulle näib, et seekord on oma liigsest enesekindlusest teinud olemusliku eksimuse võimuliit. Ja seda me praegu arutame.
Küsimus täna on põhimõttelise kaaluga. Te ütlesite, et Isamaa on esitanud niisuguse tervikliku alternatiivse eelarve tänase võimuliidu poliitika käsitlusena. Ja ma arvan, et see on õige poliitika diagnoos, see on relevantne poliitika diagnoos. Kuid me tegime seda selles segases rägastikus, milleks on muutunud 2025. aasta riigieelarve. Tegime seda nende õiguslike tööriistadega, mis meie käsutuses on. Ja loomulikult me vormistasime oma alternatiivse eelarve eelnõu muudatusettepanekute jadana, erinevate muudatusettepanekute jadana, mis kokku moodustavad loomulikult põhimõttelise käsitluse sellest, kuidas on ilma maksutõusudeta võimalik rahanduslikult jätkusuutlikult opereerida nii 2025. eelarveaastal kui ka riigi eelarvestrateegia aastatel 2025–2028.
Riigikogu rahanduskomisjon … Te viitate, et see ei olnud koalitsiooni poliitiline suunis, vaid see oli nende autonoomne otsus võimuliitu moodustava komisjoni liikmete enamuse poolt, milles ma, kogu lugupidamise juures, vaadates ka seda kriitikat, mida on peaminister Michal esitanud alternatiivsele eelarve eelnõule, olen sügavalt skeptiline, et see ei olnud teie eelnevalt võetud hoiak mitte tuua siia saali Isamaa alternatiivset eelarvet ja anda rahvaesindusele võimalus selles küsimuses üldse põhimõttelisele valikule poolt- või vastuhääl teha.
Kuid need argumendid, mida välja toodi – komisjoni liikmete enamuse poolt teie viidatud, siis teise lugemise seletuskirjas ei ole, kogu lugupidamise juures, hea istungi juhataja, kelle professionaalsust juristina ma tunnustan, ma loodan, et te suudate olla igati erapooletu nende argumentide analüüsis.
Ja vaatame neid argumente, kolmikargumente siis põhjalikumalt, lähemalt. Esimene argumentide komplekt, millega Riigikogu rahanduskomisjoni liikmete enamus blokeeris Isamaa alternatiivse eelarve toomise siia saali, seisnes selles, et Isamaa pani ette liigendada kulupõhiselt 2025. aasta eelarve ja tuua ka eraldi välja need toetused, mis on muudetud poolpimedaks, võrreldes varasemate aastate riigieelarvetega ka valitsuse poolt.
14:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma korra natukene sekkun. Me ei ole tegelikult jõudnud küsimuste-vastuste vooru, juba läbirääkimiste vooru. Need asjad seisavad ees.
14:24 Urmas Reinsalu
Ma esitan … Teie ütlesite, et rahanduskomisjon andis relevantse vastuse selleks, miks ei ole lülitatud seda päevakorda, viidates teise lugemise seletuskirjale. See on mul siin olemas ja need relevantsed teie hinnangul käsitlused, mis on rahanduskomisjoni liikmete enamuse poolt komisjoni esimehe allkirjaga kinnitatud, objektiivselt ei ole põhjendatud.
Ma saan aru, et teile ei meeldi Isamaa poliitika käsitlus. Ma saan aru, et teil on teistsugune, põhimõtteliselt erinev poliitiline narratiiv ja poliitika valikud, aga teil ei ole kodukorra seaduse järgi, demokraatia algpõhimõtete järgi, mille järgi parlamendisaalis otsustatakse maksude küsimusi, mille järgi otsustatakse riigi tulu ja kulu küsimusi, põhimõttena õigust võtta parlamendilt, sealhulgas ka muudatusettepanekute esitajatelt ära neid küsimusi täiskogu saalis hääletada. Ja see on väga murettekitav poliitika trend.
Ma näen, et võõrandumine selle tulemusena veel süveneb. Ja teie ettekujutus, et teil on enamushääled, ligi kaks kolmandikku parlamendi koosseisust on teie võimu osa ja see lubab teil teha siin saalis meelevaldselt kõike, ma arvan, et see on väga ohtlik dünaamika. Ma kutsun ülesse põhimõtteliselt sellest seisukohast loobuma.
Loomulikult ma saan aru, miks te seda teete, selle põhjus on, et te saate ennast kehtestada. Te kehtestate siin saalis enamuse võimuga ennast Isamaa üle, aga uskuge mind, tuleb aeg, kus Eesti ühiskond väljendab selle üle oma rahulolematust.
Ma arvan, et see ei ole õige valikusuund. Ettepanek on konkreetne. Lugupeetav istungi juhataja, ma ei läinud detailidesse selle põhjenduste paketi osas, mida rahanduskomisjon on välja mõelnud oma enamushäältega. Kuid need ei ole relevantsed seisukohad. Ettepanek on väga lihtne. 2024. aasta, 2025. aasta – need konkreetsed eelarved, et neid eelarveid mitte täna menetleda, kuna nad on ette valmistatud minimaalseid seaduseelnõude menetlemise nõudeid rikkudes komisjoni poolt. See on paraku niisugune objektiivne diagnoos olukorrale. Ja tõesti, ma ei süüdista teid milleski isiklikult, eks ole, lihtsalt on sattunud väga keeruline, ebameeldiv moment ja me peaksime tegema ühise pingutuse, kuidas siit edasi minna. Aitäh!
14:26 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea Urmas! Ma kordan veel kord ja võin panna käe südamele, et ma olen 100 protsenti kindel, et selle muudatusettepanekute arvu juures, mis on igati normaalne, mõistetav suurusjärk, oli 60–70 muudatusettepanekut, puudub igasugune põhjus rahanduskomisjonil ja ka koalitsioonil mitte lasta ühte või teist korrektset muudatusettepanekud saali. Mitte ühtegi sisulist põhjust selleks ei ole. See on täiesti läbi hääletatav hulk ja me oleme Annelyga seda ka korduvalt rääkinud. Veel kord, sellise numbri juures otse loomulikult me toome saali kõik muudatusettepanekud, mis selleks kvalifitseeruvad. Nii et ühtegi pahatahtlust ega ärategemist Isamaale ega kellelegi teisele vähimalgi määral, Urmas, ei ole. Siiralt ütlen seda, ma olen selles sada protsenti veendunud. Lugu võis olla teine, kui me rääkisime muudatusettepanekute arvust, ma ei tea, 200, 300, 400. See on ilmselgelt obstruktsioon ja siis oli vaja leida ka teisi vahendeid. Aga täna, kus neid on 60–70, see ei ole kohe kindlasti opositsioon, kui me räägime 2025. aasta riigieelarvest. Aga nüüd, head kolleegid, läheme tänase päevakorra juurde.