13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 73 Riigikogu liiget, puudub 28.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Nagu on heaks tavaks saanud, Lauri Laats, palun!
14:01 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! (Saalis räägitakse. Juhataja helistab kella.) Täna soovin Keskerakonna fraktsiooni poolt üle anda arupärimise peaminister Kristen Michalile ning teema on taaste‑ ja vastupidavuskava ning põlevkivi kasutamine.
Nii nagu me teame, on Eesti taaste‑ ja vastupidavuskavas välja toodud eesmärgid ning reformid ja investeeringud, mida rahastatakse Euroopa Liidu taaste‑ ja vastupidavusrahastust, et kiirendada Euroopa üleminekut puhtale energiale. Seesama kava näeb ette, et tegelikult hiljemalt 2035. aastaks peaks põlevkivienergeetikast väljuma. Vabandust, 2040. aastal väljume põlevkivienergeetikast ja 2035. aastaks peaks põlevkivi tootmine kindlasti vähenema.
Vaadates kogu maailma praegust olukorda ja ka Euroopa Liidu liikmes[riikide] üleüldist poliitika muutmist ja muutust, on meil tekkinud küsimused. Kas me peame sellisel viisil ja sellise tempoga selles küsimuses edasi liikuma, kuigi tegelikult kava näeb ette võimaluse, et väljumine võiks toimuda hoopis 2050. aastal? Kui vaadata ka viimast meie ajakirjanduse uudistekajastust, siis seal on arutatud [järgmist]. Millal need otsused vastu võeti? Millises koalitsioonis need otsused vastu võeti? Kas praegu ei oleks mõistlik kõik need [otsused] üle vaadata, neid uuesti arutada ja loomulikult alustada ka Riigikogus sellekohast debatti?
Nii et Eesti Keskerakond on kindlasti murelik põlevkivi tuleviku osas, kaevandamise osas ja loomulikult kogu sektori osas. Nii et loodame poliitilist debatti siinsamas Riigikogus. Aitäh!
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Olen võtnud Riigikogu juhatuse nimel vastu ühe arupärimise. Kas Helir-Valdor Seederil on selle arupärimise kohta midagi öelda või on mingi muu küsimus? Protseduuriline küsimus, Helir-Valdor Seeder, palun!
14:03 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Mul on tõesti protseduuriline küsimus, mis puudutab meie tänast päevakorda ja [täpsemalt] päevakorrapunkti, mis oli vist number üheksa, 2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu. Jah, täpselt nii. Eelnõu 513 teine lugemine. Siin väljajagatud materjalides on tõenäoliselt tegemist veaga. Oleks hea, kui Riigikogu liikmed saaksid tõese info kätte. Nimelt on siin seletuskirjas kirjas, et Isamaa fraktsioon on esitanud ühe muudatusettepaneku. Me tegime tegelikult neid rohkem, oluliselt rohkem, kuid muudatusettepanekute loetellu ei ole mitte ühtegi neist jõudnud. Minu hinnangul vastavad need kõik ka kodu- ja töökorra seadusele ning riigieelarve baasseadusele. Ei ole võimalik seda punkti menetleda, kui ei ole adekvaatset informatsiooni Riigikogu liikmetele jagatud.
14:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma söandan nii palju öelda, et ma arvan, et see märkus, et te olete teinud ühe muudatusettepaneku, tundub ilmselgelt mulle ebatäpsusena. Aga selle kohta, miks neid ei ole saali jõudnud sel määral, kui palju te esitasite, ma arvan, annab komisjonipoolne ettekandja kindlasti selged selgitused. Ilmselgelt ei ole soovi ühtegi sisulist ettepanekut, mis vastab nõuetele, millele muudatusettepanek peab vastama, saali mitte lasta. See on väga selge sõnum olnud juhatuse poolt ja see on ka komisjoni seisukoht.
Kordan veel, et ka minule teadaolevalt te esitasite rohkem muudatusettepanekuid kui üks, aga see arutelu, et neid saali ei ole jõudnud, seisab ees, kui tuleb juhtivkomisjonipoolne ettekandja. Loomulikult oli komisjonis ka sellest juttu. Ma ei tea, kas teie olete selle komisjoni liige või mitte, aga vastavas komisjonis oli sellest kindlasti juttu. Aga veel kord, sellest tuleb juttu suures saalis. Ma arvan, et see siiski ei ole nii suur viga, mis takistaks meil selle päevakorrapunkti menetlemist.
Andrei Korobeinik, palun! (Vaikus saalis.) Kui teil ei ole küsimust …
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma ütlesin, et Andrei Korobeinik, palun.
14:06 Andrei Korobeinik
Mul on küsimus Isamaa muudatusettepanekute kohta. Komisjonis oli selline seisukoht, et komisjon ei saada neid saali. Sina kui Riigikogu istungi juhataja pead ju lähtuma töökorrast. Kas sulle tundub, et komisjon võib lihtsalt niimoodi muudatusettepanekuid saali mitte saata? Ma arvan, me oleme sinuga samal seisukohal, et just parlamendisaal on see koht, kus peab debatti pidama, mitte kinnine komisjoni istung. Kas sa oskad enda arvamust väljendada sellel teemal?
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, see debatt seisab meil ees. Tänane päev ongi [mõeldud] kõige suuremaks debatiks parlamendis, nii et kõigest on võimalik rääkida. Loomulikult ma eeldan, et te räägite 2025. aasta riigieelarve eelnõust, kui pean silmas seda küsimust, mille sa parasjagu esitasid.
Ja see, et komisjonist ei ole kõik muudatusettepanekud jõudnud saali, on tava, mis on olnud, ma arvan, tervelt 30 aastat. Seal [võivad olla] mingid tehnilised põhjused, [näiteks] need ei vasta nõuetele, mis muudatusettepanekutele on seatud. Kui need nõuetele ei vasta, siis komisjonid läbi aegade tegelikult ei ole neid muudatusettepanekuid saali lasknud.
Helir-Valdor Seeder, palun!
14:07 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ma siin põgusalt kolleegidega, teie erakonnakaaslastega diskuteerisin selle üle ja isegi kolleeg Võrklaev on väga imestunud, et see olukord on praegu selliseks kujunenud. Aga mul on ikkagi küsimus. Kui muudatusettepanekud ühel või teisel kujul seotakse kokku mis iganes põhjendusega, siis peaksid need jõudma ikkagi siia tabelisse märkusega, et need ei kuulu hääletamisele. Need siis ei saanud kahte poolthäält või ei vasta kodu- ja töökorra seadusele. See, et neid üldse tabelisse kirja ei ole pandud, on kuhugi ära kadunud ja me ei saagi teada nendest materjalidest, et sellised muudatusettepanekud on esitatud, mis kellegi arvates võivad olla vastuolus kodu- ja töökorra või mõne teise seadusega, kindlasti korrektne ei ole. Nii et minu ettepanek on küll see materjal teha Riigikogu liikmetele kättesaadavaks sellisena, nagu see esitati, ning viia see materjal kooskõlla kodu- ja töökorra seadusega. Alles seejärel me saame selle punkti menetlemisega edasi minna.
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, need küsimused on suures osas leidnud vastuse seletuskirjas. Ma ei pretendeeri sellele, et see [käib] kõigi [kohta], aga seletuskirjas on selline lause: "Isamaa fraktsiooni 1 muudatusettepanek, mis oli esitatud 2025. aasta riigieelarvele tervikliku alternatiivse eelarvena ja sisaldas muuhulgas 8 erinevat ettepanekut. Komisjon käsitles neid ettepanekuid sisuliselt seotud ettepanekutena." See on komisjoni seisukoht sellele. Ka eelnõu kaardil on vastav märge selle kohta olemas.
Urmas Reinsalu, palun!
14:09 Urmas Reinsalu
Hea Toomas! Meil on praegu probleem, mis puudutab 2025. aasta eelarve menetlemist, mis eeldatavalt peaks olema täna. Samamoodi puudutab see tegelikult 2024. aasta eelarve muutmise [seaduse] menetlemist, mis on samuti planeeritud tänasesse päevakorda. Mõlema seaduseelnõu puhul, mis näevad ette olulist – 2025. aasta puhul muidugi mahukamalt – seadusandja tasemel rahaliste kulutuste ümbertõstmist, suurendamist või siis vähendamist 2025. aastal, on jäetud kõik Isamaa muudatusettepanekud arvestamata, mitte sellisel moodusel, et parlamendi enamus langetab täiskogu saalis otsuse ja kelle poolel on jõud, selle poolel on õigus, vaid selliselt, normitehnikat arvestamata, et neid ei ole esitatud esmaspäeval nõuetekohaselt parlamendiliikmete käsutusse, nagu seda näeb ette meie kehtiv kodukorraseadus. Veelgi enam, neid ei ole üldse kantud muudatusettepanekute nimekirja.
Te olete paanikas, valitsusliit. Ma saan aru, te kardate Isamaa ettepanekuid. Kuid niisugune loogika, poliitilisest allasurumisest kantud loogika, et te ei julge neid isegi panna parlamendisaalis hääletusele, ettepanekuid, mis puudutavad valitsemiskulude vähendamist, ettepanekuid, mis tegelikkuses realiseerivad täies mahus meie vajadused julgeolekuliste, sõjaliste võimete soetamiseks, ja rida muid ettepanekuid, muu hulgas ka eelarve läbipaistvamaks muutmiseks … Te olete valinud sellise tee, et [te väidate, et] otsekui komisjoni liikmete enamus otsustas – teie poolt korrektselt osundatud 2025. aasta [riigieelarve eelnõu] teise lugemise seletuskiri toob selle välja –, et Isamaa alternatiivne eelarve ettepanekute paketi näol ei tohigi tulla võimuliidu käsitluse järgi siia saali.
Ma väidan teile, härra istungi juhataja, et sel korral te ei pääse lihtsalt selle retoorikaga, et hakkame eelarve eelnõu arutama ja siis komisjoni esindaja [annab] oma seletused. Komisjonil ei olnud oma häälteenamusega mandaati niisuguseid otsuseid meelevaldselt langetada. Õige on see, et see, millised ettepanekud leiavad toetuse, on poliitilise enamuse tahte küsimus. Aga see [tähendab] seda, et ka vähemusel on õigus siia rahvaesinduse saali tuua oma ettepanekuid ja on õigus, minimaalne õigus, et menetletaks põhiseaduspäraselt seda eelarvet, mis on niikuinii läbipaistmatu, ning on [õigus] nõuda seda, et meie ettepanekuid arutataks. See ei ole küsimus komisjoni töökorralduse kohta. Sellest ei ole võimalik distantseeruda. Praegu on need otsused komisjoni pädevuse [raamidest] väljunud.
Isamaa ettepanek, mille tegi fraktsiooni esimees, on väga selge. Sellises olukorras ei ole meil täna võimalik, ütleme, reeglite järgi laitmatult läbi viia ei 2024. aasta eelarve muutmise seaduse eelnõu ega ka 2025. aasta eelarve [seaduse eelnõu] menetlemist. Sellisel juhul on tegelikkuses ainumõeldav ettepanek selline, et juhataja võtab vaheaja ja me võtame need [eelnõud] selle töönädala päevakorrast välja sellise operatsionaalse moodusega, nagu kodukorraseadus meile võimaldab. Meil ei ole põhimõtteliselt võimalik minna sellisele teele, mille te olete valinud. Te olete siin erinevates vaidlustes, kus on opositsiooni ja koalitsiooni seisukohad olnud erinevad kodukorraseaduse tõlgendamisel, kasutanud nii-öelda kaitsekilbina Riigikohtu otsust. Aga Riigikohus ei ole mitte üheski oma õigusaktis andnud teile seda [mandaati], et opositsiooni terviklik käsitlus siia saali üldse ei tulegi arutamisele. Ei ole niisugust mandaati teile ka põhiseaduslikkuse järelevalve menetlusest tulnud. Vabandust, see oli veidi pikk, aga te saate aru, see küsimus on väga oluline, see on põhimõttelise kaaluga küsimus.
14:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Esiteks, hea kolleeg, paanikat valitsuskoalitsioonis kindlasti ei ole. Ma näen seda paanikat kuskil mujal. Meie jaoks see kindlasti mure ei ole. Ja teiseks, sa väitsid, et me eeldatavalt arutame 2025. aasta riigieelarve eelnõu. Mitte eeldatavalt, vaid me arutame seda, sellepärast et seesama suur saal on esmaspäeval päevakorra kinnitanud. Meil ei ole ühtegi võimalust seda päevakorda muuta.
Kolmandaks, need väited, et justnagu [muudatusettepanekud] ei tohi [saali] tulla, Urmas, on täiesti asjakohatud. Võrdleme seda olukorraga, mis oli kevadel, kui tõepoolest seoti – tagantjärgi võib tunnistada – ka sisulisi ettepanekuid kokku. Ma arvan, et see võib-olla ei olnud kõige parem viis, aga muud lahendust obstruktsiooni ületamiseks tol ajal ei olnud. Täna mina kindlasti ei nimeta muudatusettepanekute esitamist obstruktsiooniks. Ka rahanduskomisjon on tegelikult [menetlenud muudatusettepanekuid] väga sisuliselt. Ei ole ühtegi nii-öelda poliitilist korraldust ühe või teise eelnõu muudatusettepanekute mittelubamiseks saali. Mitte ühtegi! Ja [saali saatmist] võimaldas ka see väga normaalne ja mõistetav muudatusettepanekute hulk. Nii et selles mõttes, Urmas, ei ole siin mingit sisulist pahatahtlust ei ühe ega teise poliitilise vaate, erakonna ega fraktsiooni vastu.
Ja tõepoolest, sa küll ei taha, et ma seda kordan, aga komisjonid on suure otsustuspädevusega. Viimased 30 aastat on olnud niimoodi, et komisjonid ei ole kõiki muudatusettepanekuid saali toonud. Ja kui need ei ole saali tulnud, siis ei ole neid ka muudatusettepanekute loetelus, sellepärast et muudatusettepanekute loetelus on üksnes need muudatusettepanekud, mis lähevad saalis hääletamisele. Taas kord, ikkagi komisjonipoolse ettekandja [käest tuleb] küsida, ka saab sõna võtta. Nii on võimalus saada vastuseid teie sisulistele küsimustele.
Helle-Moonika Helme, palun!
14:15 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea eesistuja! Minul on küsimus natuke teisest vallast ja see puudutab otseselt Riigikogu liikmete turvalisust ja julgeolekut. Meie hulgas nimelt istub isik, Riigikogu liige, kes just äsja, esmaspäeva öösel vastu teisipäeva vehkis avalikus kohas ebaadekvaatses olekus relvaga, tulistas, paugutas ja hirmutas inimesi. Sekkusid kiirreageerijad ja tema tabamiseks korraldati politseioperatsioon. Kas Riigikogu juhatus on selle isikuga seotud avalikku teavet arutanud ja võtnud või kavatseb võtta tarvitusele meetmed, et me kõik võiksime end jätkuvalt siin turvaliselt tunda?
14:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Mu lühike vastus oleks see, et ma ei tea, kellest te räägite. Helir-Valdor Seeder, palun!
14:15 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Ma kutsun teid üles ikkagi heatahtlikule dialoogile, et me saaksime menetleda järgmise aasta riigieelarvet kooskõlas kõigi seadustega ja ei oleks ohtu, et president selle meile tagasi saadab. Muudatusettepanekud on väga oluline osa menetlusest. Teie selgitus oli vastuolus senise praktikaga. Senine praktika on olnud selline, et kui muudatused on kokku seotud – nii nagu te praegu tsiteerisite seletuskirja, kust me loeme, et meie kaheksa muudatusettepanekut seoti kokku üheks muudatusettepanekuks –, siis see läheb ka tabelisse ja hääletamisele. Antud juhul ei ole isegi seda minimaalset senist praktikat järgitud ja see üks muudatusettepanek, mis on vägivaldselt [kaheksast ettepanekust] kokku seotud, ei ole jõudnud tabelisse ja ei jõua ka hääletusele. Ma kordan veel, et see on vastuolus nii kodu- ja töökorra seaduse kui ka senise praktikaga.
Mul on jätkuvalt ettepanek. Nii kaua, kuni seda ei ole viidud kooskõlla kodu- ja töökorra seadusega, me [riskime] sellega, et president saadab selle tagasi menetluslike probleemide tõttu. Parem on praegu aeg maha võtta, et [hiljem ei peaks] selle juurde tagasi tulema. Nii et kui ei ole võimalik päevakorda muuta, siis arutelu võimatuse tõttu on meil siin korduvalt jäänud punktid arutamata. Ka see on lahendus. Aga [palun] selgitust, miks ei ole seda kokkuseotud ettepanekut kantud tabelisse.
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Minu poolt on ka dialoog kindlasti heatahtlik, selles ei ole vaja vähimalgi määral kahelda. Teiseks, te olete ka varem korduvalt ähvardanud ja hoiatanud, et president ei kuuluta [seadust] välja või Riigikohus tühistab selle. Päris mitmel korral on see hoiatus läinud teil vett vedama ehk ei ole nagu paika pidanud. Nii et selles mõttes on see teie hoiatus natuke devalveerunud.
Kolmandaks, hea kolleeg. Ma ei taha sisusse laskuda, kuna komisjonipoolne ettekandja [selgitab seda], aga veel kord, ma arvan, et filoloogiliselt on need kaks [erinevat] asja: üks on muudatusettepanek eelnõu kohta ja teine on alternatiivne eelnõu. Kui teil on alternatiivne eelnõu, siis võib seda ju kirjutada ja anda üle siin saalis. Need on kaks erinevat asja. Üks on muudatusettepanek konkreetse eelnõu kohta ja teine [on see], kui te esitate paralleeleelnõu. Mulle tundub, et teie poolt esitatu ongi pigem paralleeleelarve, ning juba selles mõttes ta ei kvalifitseerunud muudatusettepanekuna. See on teine [asi]. Aga selle kohta, tõepoolest, saab selgitusi anda Annely Akkermann, kes on komisjonipoolne ettekandja.
Võtan kaks viimast protseduurilist küsimust. Helle-Moonika Helme, palun!
14:18 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Ma ei teagi, kas ma tulen teile appi ja ütlen selle isiku nime välja. Ma tean, et te olete väga suur spordihuviline, te kindlasti jälgite meediaportaale igapäevaselt, loete spordiuudiseid ja kindlasti näete seal ka teisi uudiseid: Ukraina uudiseid, sõjauudiseid ja kõike. Seda uudist, kus oli selle inimese nimi sees ja kõik, oli meedia terve eilne päev täis. Selle meie Riigikogu kolleegi nimi on Jaak Valge. See, mida ma kirjeldasin, oli kõik uudistes kirjas. Kui tahate, võite lugeda. Ma saan aru, et Riigikogu juhatus ei ole seda arutanud. Aga ma küsin nüüd, et kui te lähete ja võtate lahti eilsed uudised, tutvute nende sisuga – see sisu on tegelikult päris karm –, kas siis Riigikogu juhatus kavatseb seda teemat arutada ja mingisuguse seisukoha võtta Riigikogu liikme käitumise kohta avalikus kohas ja kõigi nende järelmite osas, mis võivad sellega seoses ilmneda meil siin Riigikogus.
14:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ärge nüüd pahandage mu veidi kerglast huumorit, aga spordiga ei olnud see lugu seotud rohkem, kui et tegemist oli spordipüstoliga. Nii et need viited spordile ei olnud asjakohased. (Hääled saalist.) Aga, head kolleegid, juhatus ei ole sarnaste juhtumite kohta tõepoolest mingeid seisukohti võtnud. Eks meil kõigil on olnud elus – kellel rohkem, kellel vähem ja mõnel üldse ei ole – libastumisi või eksimusi. Minagi alles sain liiklustrahvi osaliseks, täna maksin ära selle. Selle pärast ei pea juhatus ilmtingimata kogunema. Ma näen, et härra Jaak Valge on igati adekvaatne, ja meil ei ole selle pärast küll vähimatki kahtlust turvalisuse suhtes, kuna Jaak Valge siin meie keskel viibib. Ja ka turvateenistus on meil olemas, nii et selles mõttes ei ole põhjust selle pärast muretseda. Ma kindlasti ei õigusta seda intsidenti. Mul on väga hea meel, et ka Jaak Valge ise on selle hukka mõistnud. See kindlasti au Riigikogule ega Riigikogu liikmele ei tee. Aga mis teha, paraku meil kõigil tuleb elus eksimusi aeg-ajalt ette. Võib-olla mitte kõigil, aga mina paraku kuulun nende hulka.
Urmas Reinsalu, palun!
14:20 Urmas Reinsalu
Hea istungi juhataja! Seda te ütlesite õigesti, võib-olla veidi sügavamas mõttes, kui te ise silmas pidasite, et kõigil tuleb elus ette eksimusi. Mulle näib, et seekord on oma liigsest enesekindlusest teinud olemusliku eksimuse võimuliit. Ja seda me praegu arutame.
Küsimus täna on põhimõttelise kaaluga. Te ütlesite, et Isamaa on esitanud tervikliku alternatiivse eelarve tänase võimuliidu poliitika käsitlusele [vastukaaluks]. Ja ma arvan, et see on õige poliitika diagnoos, see on relevantne poliitika diagnoos. Me tegime seda selles segases rägastikus, milleks on muutunud 2025. aasta riigieelarve, ja tegime seda nende õiguslike tööriistadega, mis meie käsutuses on. Ja loomulikult me vormistasime oma alternatiivse eelarve muudatusettepanekute jadana. Muudatusettepanekute jadana, mis kokku moodustavad põhimõttelise käsitluse sellest, kuidas on ilma maksutõusudeta võimalik rahanduslikult jätkusuutlikult opereerida nii 2025. eelarveaastal kui ka riigi eelarvestrateegia aastatel 2025–2028.
Te viitate, et see ei olnud koalitsiooni poliitiline suunis, vaid see oli Riigikogu rahanduskomisjoni autonoomne otsus, [mis tehti] võimuliitu [kuuluva] komisjoni enamuse poolt. Kogu lugupidamise juures, vaadates ka seda kriitikat, mida on peaminister Michal esitanud alternatiivse eelarve kohta, olen sügavalt skeptiline, et see ei olnud teil eelnevalt võetud hoiak Isamaa alternatiivset eelarvet mitte tuua siia saali ja [mitte] anda rahvaesindusele võimalus selles põhimõttelises küsimuses üldse poolt- või vastuhäält [anda].
Neid argumente, mis välja toodi [ja millele tuginedes], nagu te viitasite, komisjoni liikmete enamus [otsuse tegi], teise lugemise seletuskirjas ei ole. Kogu lugupidamise juures, hea istungi juhataja, kelle professionaalsust juristina ma tunnustan, ma loodan, et te suudate olla igati erapooletu nende argumentide analüüsis.
Vaatame neid argumente, kolmikargumenti siis põhjalikumalt, lähemalt. Esimene argumentide komplekt, millega Riigikogu rahanduskomisjoni liikmete enamus blokeeris Isamaa alternatiivse eelarve toomise siia saali, seisnes selles, et Isamaa pani ette liigendada 2025. aasta eelarve kulupõhiselt ja tuua eraldi välja toetused, mis on valitsuse poolt muudetud poolpimedaks, võrreldes varasemate aastate riigieelarvetega.
14:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
(Räägitakse samal ajal.) Hea kolleeg, ma korra natukene sekkun. Me oleme tegelikult juba jõudmas küsimuste-vastuste vooru ja läbirääkimiste vooru. Need asjad kõik seisavad ees.
14:24 Urmas Reinsalu
Teie ütlesite, et rahanduskomisjon andis relevantse vastuse selle kohta, miks ei ole [neid muudatusettepanekuid võimalik saalis hääletada], viidates teise lugemise seletuskirjale. See on mul siin olemas. See teie hinnangul relevantne rahanduskomisjoni liikmete enamuse käsitlus, mis on komisjoni esimehe allkirjaga kinnitatud, ei ole objektiivselt põhjendatud.
Ma saan aru, et teile ei meeldi Isamaa poliitikakäsitlus. Ma saan aru, et teil on teistsugune, põhimõtteliselt erinev poliitiline narratiiv ja teistsugused poliitikavalikud. Aga teil ei ole kodukorraseaduse järgi ega demokraatia algpõhimõtete järgi, mille järgi parlamendisaalis otsustatakse maksuküsimusi, mille järgi otsustatakse riigi tulu ja kulu küsimusi, õigust võtta parlamendilt, sealhulgas ka muudatusettepanekute esitajatelt ära [õigus] neid küsimusi täiskogu saalis hääletada. Ja see on väga murettekitav poliitikatrend.
Ma näen, et võõrandumine selle tulemusena veel süveneb. Teil on ettekujutus, et kuna teil on häälteenamus, ligi kaks kolmandikku parlamendi koosseisust on teie võimu osa, siis see lubab teil meelevaldselt teha siin saalis kõike. Ma arvan, et see on väga ohtlik dünaamika. Ma kutsun üles põhimõtteliselt sellest seisukohast loobuma. Loomulikult ma saan aru, miks te seda teete. Selle põhjus on see, et te saate ennast kehtestada. Te kehtestate siin saalis enamuse võimuga ennast Isamaa üle, aga uskuge mind, tuleb aeg, kui Eesti ühiskond väljendab oma rahulolematust selles [küsimuses]. Ma arvan, et see ei ole õige valikusuund.
Ettepanek on konkreetne. Lugupeetav istungi juhataja, ma ei läinud põhjenduste detailidesse, mida rahanduskomisjon on enamuse [liikmetega] välja mõelnud. Need ei ole relevantsed seisukohad. Ettepanek on väga lihtne: 2024. aasta ja 2025. aasta eelarveid täna mitte menetleda, kuna need on ette valmistatud minimaalseid seaduseelnõude menetlemise nõudeid rikkudes komisjoni poolt. See on paraku objektiivne diagnoos olukorrale. Ja tõesti, ma ei süüdista teid isiklikult milleski, eks ole, lihtsalt on [tekkinud] väga keeruline, ebameeldiv moment ja me peaksime tegema ühise pingutuse, et siit edasi minna.
14:26 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea Urmas! Ma kordan veel – võin panna käe südamele, ma olen sada protsenti kindel –, et selle muudatusettepanekute arvu juures, mis on igati normaalne, mõistetav, vist oli 60–70 muudatusettepanekut, puudub igasugune põhjus rahanduskomisjonil ja ka koalitsioonil mitte lasta ühte või teist korrektset muudatusettepanekut saali. Mitte ühtegi sisulist põhjust selleks ei ole. See on täiesti läbihääletatav hulk. Me oleme Annelyga seda ka korduvalt rääkinud. Veel kord, sellise numbri juures otse loomulikult me toome saali kõik muudatusettepanekud, mis selleks kvalifitseeruvad. Nii et mingit pahatahtlust ega ärategemist Isamaale ega kellelegi teisele vähimalgi määral, Urmas, ei ole. Siiralt ütlen seda, ma olen selles sada protsenti veendunud. Lugu võis olla teine, kui me rääkisime muudatusettepanekute arvust, ma ei tea, 200, 300, 400. See on ilmselgelt obstruktsioon ja siis oli vaja leida teisi vahendeid. Aga täna, kus neid on 60–70, ei ole see kohe kindlasti obstruktsioon, kui me räägime 2025. aasta riigieelarvest.
Aga nüüd, head kolleegid, läheme tänase päevakorra juurde.