Aitäh, lugupeetud aseesimees! Head kolleegid! Tõepoolest, õiguskomisjon arutas Mart Maastiku eelnõu 7. oktoobril. Komisjonis võtsid osa komisjoni liikmed Anti Haugas, Jaanus Karilaid, Ando Kiviberg, Valdo Randpere, Vilja Toomast ja Varro Vooglaid. Ja kutsutud oli Riigikogu liige Mart Maastik, kes on eelnõu autor, ja Justiitsministeeriumi justiitshalduspoliitika osakonna kohtute talituse nõunik Stella Johanson. Ja menetlus nägi välja niimoodi, et Mart Maastik kõigepealt selgitas suures plaanis sedasama, mida ta ka siin puldist rääkis. Ehk siis küsimus on teistmisavaldusele menetlusloa andmisest enne 2006. aastat ja pärast 2006. aastat, kui muudeti tsiviilkohtumenetluse seadustikku.
Pärast seda võttis sõna Stella Johanson, justiitshalduspoliitika osakonna kohtute talituse nõunik, ja need, kes on hetkel vaadanud valitsuse arvamust, siis seal on 11 punkti. See arvamus on väga põhjalik, kahel leheküljel. Ma võtan selle lühidalt kokku, et ma tõesti kõiki neid punkte ei hakka ette lugema ja ka komisjonis tegelikult sellist palvet ei esitatud. Aga kuna see arutelu siin oli ka sisuline, siis ma püüan Stella Johansoni sõnad siit puldist edasi anda, et pehmelt öeldes on see eelnõu sisuliselt ja õigustehniliselt problemaatiline. Ta selgitas, et teistmine on väga konkreetselt kinnises loetelus alustel juba jõustunud kohtuotsuse või määruse uus läbivaatamine Riigikohtus, näiteks kui isikut ei ole menetlusse kaasatud või konkreetne säte, mille alusel see kohtuotsus tehti, on tunnistatud põhiseadusvastaseks. On oluline märkida, et õigusriigi põhimõtte oluliseks elemendiks on õiguskindlus, ning seeläbi on õiguskindluse põhimõttest lähtuvalt ka teistmisavaldustele seatud tähtajad. See on teistmise aluse teadasaamisest kaks kuud, kuid absoluutne tähtaeg viis aastat ehk pärast mida teistmisavaldust esitada ei saa. Ja kui ei ole isikut menetlusse kaasatud, siis on see tähtaeg 10 aastat. Nii et teistmisavaldused on Eestis olemas küll ja nendel on teatud tingimused ja tähtajad.
See küsimus oligi selles, et see muudatus, mis selle eelnõuga tahetakse teha, teeb õiguskindluse põhimõtte väga problemaatiliseks ja loob väga abstraktse kindlaks määramata ja piirideta võimaluse avalduste esitamiseks. On teadmata, mida selline muudatus praktikas tegelikult kaasa tooks. Ja ma arvan, mis on väga oluline lause, on see, et eelnõu ettepaneku põhiseaduspärasus on seetõttu äärmiselt kaheldav. Ja neid muudatusi, nagu ma ennist ütlesin, mida Vabariigi Valitsuse kirjalik arvamus välja toob, on tõepoolest 11 tükki ja enamus nõudeid, millest, ma saan aru, ka see eelnõu on tingitud, on aegumise tõttu kohaldamisalast väljas. Ehk siis tegelikult, kui me vaatame ka seda aega, siis me räägime sisuliselt 20 aasta tagusest seaduse muutmisest ja veel omakorda siis tagasi minna sellest.
Ja siis me arutasime õiguskomisjonis ka teistmise üle, et mis see teistmine siis on, aga see võib-olla praegu ei puutu nii palju sellesse eelnõusse hetkel, selles mõttes, et sellesse konkreetsesse. Ja pärast seda, kui oli Stella Johanson teinud ülevaate Vabariigi Valitsuse arvamusest, mis, nagu ma ütlesin, ei olnud toetav, leidis, et õiguskindlus ja lausa põhiseadusvastasus võib siin olla, siis otsustati teha menetluslikud otsused, millest üks oli teha ettepanek eelnõu täiskogu päevakorda võtta täna, määrata juhtivkomisjoni esindajaks mind ja konsensuslikult teha ettepanek eelnõu tagasi lükata.