13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohal on rohkem, aga kohalolijaks jõudis registreerida 77 Riigikogu liiget, puudub 24.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Lauri Laats, palun!
14:01 Lauri Laats
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna sooviks Keskerakonna fraktsiooni poolt üle anda arupärimise majandus‑ ja tööstusministrile Erkki Keldole. Ja nimelt teema puudutab Eestis toodangu langust. Siin just Eurostat tõi välja, et Eesti on juba aasta aega, meie tööstus on langustrendis, lausa 6%, ja kui tuua siin välja meie kas või lähinaabrid, näiteks Lätil on tegelikult tööstustoodangu tõus 2,1%, Leedus 5,4% Soomes 2,7%, siis loomulikult tekib õigustatud küsimus, et miks Eestis on –6% lausa. Eks siin on väga palju räägitud sellest, kuidas on see mõjutanud kõikidest välisturgudest, kuidas see on mõjutatud elektri hinnast, toodang ja konkurentsivõime, aga samas Läti ja Leedu on plusspoolel, meie oleme jätkuvalt miinuspoolel. Ja seoses sellega ja lähtuvalt sellest ongi siin rida küsimusi, mille osas tahaks ka, ma loodan, väga konstruktiivseid vastuseid saada. Tahaks näha ka tulevikuvisiooni, kuidas ka Eesti ükskord saaks sinna plusspoolele, mitte miinuspoolele, kus ta praegu pidevalt on. Nii et loodame edaspidi sellist konstruktiivset debatti, kui see arupärimine tuleb saali. Aitäh!
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aivar Kokk, palun!
14:03 Aivar Kokk
Hea juhataja! Austatud kolleegid! Annan Isamaa Erakonna nimel üle riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu ja seletuskirja. Täna tuleb saali arutelu järgmise aasta riigieelarve esimesele lugemisele. Aga kui me rahanduskomisjonis kuulame ministrite jutte ja küsime küsimusi, siis selgub, et paljud read on ära peidetud, mida tegelikkuses peaks Riigikogu liikmed teadma. Küsid, mis on investeeringute rida, näiteks eile regionaal- ja põllumajandusministri käest, siis selgub, et 2,3 miljonit ei olegi sisustatud. Kui küsid siseministri käest, mis on seal 5 miljoni taga, siis vastatakse: 2,3 miljonit on AK-ga, aga ülejäänut me ei tea. Siis tuleb, vaatame kokkuhoidu. Regionaalminister ütleb, et hoiame kokku 6 miljonit ühistranspordilt, aga tegelikkuses on valitsuses kokku lepitud, et ühistransporti toetatakse järgmisel aastal 30 miljoniga, mida riigieelarves ei ole. Siis me kuuleme-näeme nõndanimetatud veel katuserahasid, nii nagu Võrru tuleb suur ja uhke lasketiir. Kui küsite ülejäänud ministrite käest, miks see sinna tuleb, siis keegi ei tea. Kui loed riigieelarvet, siis seda rida väga ei leia.
Ja nii nagu õiguskantsler Ülle Madise on toonitanud, et tõenäoliselt ei vasta riigieelarve 2025. aasta eelnõu põhiseadusele ja samal seisukohal on ka riigikontrolör Janar Holm, anname seaduseelnõu Riigikogus üle.
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Urmas Reinsalu, palun!
14:05 Urmas Reinsalu
Lugupeetav rahvaesindus! Isamaa fraktsiooni liikmete poolt annan üle arupärimise peaminister Kristen Michalile. Eesti majandus on languses ning valitsuse poliitika paraku töötab vastu majanduslangusest väljumisele. Ettevõtjate usaldus valitsuse majanduspoliitika vastu on uuringute järgi sügavas madalseisus. 40 ettevõtlusorganisatsiooni on pöördunud eelmisel nädalal protestiga valitsuse poole seoses Michali valitsuse majandusvaenuliku poliitika jõustamisega. Aasta tagasi protestis samal moel 38 ettevõtlusorganisatsiooni. Skoor on 2 punkti Michali kasuks.
Ja sellest protestist tõukuvalt küsime me järgnevalt. Miks valitsus ei pidanud vajalikuks uute maksutõusude seadustamise eelnõude kohta küsida arvamuse ettevõtlusorganisatsioonidelt? Miks valitsus andis aktsiisitõusude seaduseelnõude kooskõlastamiseks ettevõtlusorganisatsioonidele aega vaid kolm ööpäeva? Miks on valitsus asunud elektriturgu ümber korraldama ja uusi kohustusi tarbijatele ja tootjatele kavandama muudatusi esindusorganisatsioone piisavalt kaasamata? Miks valitsus plaanis muuta kollektiivse töötüli lahendamise korraldust tööturu osapooli kaasamata? Miks valitsus rikub Eesti majanduse käekäiku puudutavate otsuste tegemisel Eesti riigi hea õigusloome ja normitehnika eeskirju?
Need küsimused, mu armsad sõbrad, ei ole mitte Isamaa fraktsiooni esitatud, vaid need ongi 40 ettevõtlusorganisatsiooni esitatud küsimused. Ja ma arvan, et valitsusel lasub kohustus selle majandusvaenuliku poliitika suhtes anda aru.
Ma annan üle ka teise arupärimise peaminister Kristen Michalile. 17. septembril tehtud avalduses kinnitas peaminister ühemõtteliselt, et Eesti saab kindluse eelarve ja maksurahu järgmiste valimisteni 2027. aastal. Järgmise aasta eelarve üleandmise kõnes 26. septembril andis peaminister lubaduse – mäletate? –, et pärast julgeolekumaksuotsust hoiab valitsus maksurahu. Kuid 10. oktoobril – informeerin parlamenti – on kaubanduskoda saatnud valitsusele märgukirja, kus muu hulgas on toodud alljärgnev osundus. Tsiteerin: "Kaubanduskoda rõhutab, et ettevõtete jaoks on äärmiselt oluline maksurahu järgnevateks aastateks. [---] Samas valmistab kojale tõsist muret, et erinevad ministeeriumid plaanivad ka järgnevatel aastatel kehtestada uusi makse. Näiteks Kliimaministeeriumis käivad arutelud pakendimaksu ja jäätmetasu teemal ning Regionaal- ja Põllumajandusministeerium otsib võimalusi, kuidas suurendada kohalike omavalitsuste maksutulu." See, mida me lugesime täna ka Postimehest niinimetatud surnumaksu ettepaneku näol.
Peame nentima, lähemate päringute pinnalt, et see kaubanduskoja informatsioon peaministri sõnade ajal, et julgeolekumaksuga lõpevad maksutõusud ja saabub maksurahu 2027. aastaks, ei vasta tõele. Aktiivselt ja intensiivselt tegeletakse juba valitsuse kabinettides uute maksude meisterdamisega. Seega, samal ajal kui peaminister isiklikult lubab Eesti avalikkusele, rahvale, meie ettevõtlusele üht, valmistatakse valitsuses ette uusi maksutõuse. Ja me küsime peaministrilt, miks valitsus tegeleb uute maksutõusude ettevalmistamisega samal ajal, kui on andnud ühemõtteliselt vastupidise lubaduse. Kui suur on nende ettevalmistatavate kabinettides koostatavate maksutõusude ja rahaliste koormiste rahaline mõju koormiste subjektidele, Eesti inimestele ja ettevõtetele? Aitäh!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kolm arupärimist ja ühe seaduseelnõu.
Ettekandja täpsustamine. Tänase teise päevakorrapunkti juures, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu 506 esimene lugemine, teeb komisjonipoolse ettekande õiguskomisjoni esimees Andre Hanimägi.
Ja nüüd, head kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde.