13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohal on rohkem, aga kohalolijaks jõudis registreeruda 77 Riigikogu liiget, puudub 24.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Lauri Laats, palun!
14:01 Lauri Laats
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna sooviks Keskerakonna fraktsiooni nimel üle anda arupärimise majandus‑ ja tööstusminister Erkki Keldole.
Ja nimelt, teema puudutab toodangu langust Eestis. Eurostat tõi just välja, et Eesti tööstus on olnud juba aasta aega langustrendis, lausa 6%. Ja kui tuua siin välja kasvõi meie lähinaabrid, siis näiteks on Lätis tööstustoodangu tõus 2,1%, Leedus 5,4% ja Soomes 2,7%. Loomulikult tekib õigustatud küsimus, miks on see Eestis lausa –6%. Eks siin on väga palju räägitud sellest, kuidas toodang ja konkurentsivõime on mõjutatud kõikidest välisturgudest, kuidas on mõjutatud elektri hinnast. Samas on Läti ja Leedu plussis, meie oleme jätkuvalt miinuses.
Lähtuvalt sellest ongi siin rida küsimusi, millele ma loodan väga konstruktiivseid vastuseid saada. Tahaks näha ka tulevikuvisiooni, kuidas saaks Eesti ükskord sinna plusspoolele, mitte [ei jääks] miinuspoolele, kus ta praegu pidevalt on. Nii et loodame konstruktiivset debatti, kui see arupärimine tuleb saali. Aitäh!
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aivar Kokk, palun!
14:03 Aivar Kokk
Hea juhataja! Austatud kolleegid! Annan Isamaa Erakonna nimel üle riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu ja selle seletuskirja.
Täna tuleb saali järgmise aasta riigieelarve esimesele lugemisele. Kui me rahanduskomisjonis kuulame ministrite juttu ja küsime neilt küsimusi, siis selgub, et paljud read, mida tegelikkuses peaks Riigikogu liikmed teadma, on ära peidetud. Näiteks eile küsisime regionaal- ja põllumajandusministri käest, mis on investeeringute real, ja selgus, et 2,3 miljonit ei olegi sisustatud. Kui küsid siseministri käest, mis on selle 5 miljoni taga, siis vastatakse, et 2,3 miljonit on AK-märkega ja ülejäänut me ei tea.
Vaatame kokkuhoidu. Regionaalminister ütleb, et hoiame ühistranspordilt kokku 6 miljonit eurot, aga tegelikkuses on valitsuses kokku lepitud, et ühistransporti toetatakse järgmisel aastal 30 miljoni euroga, mida riigieelarves ei ole. Siis me kuuleme-näeme nõndanimetatud katuserahasid. Võrru tuleb suur ja uhke lasketiir. Kui küsite ministrite käest, miks see sinna tuleb, siis keegi ei tea. Kui loed riigieelarvet, siis seda rida ei leia.
Õiguskantsler Ülle Madise on toonitanud, et tõenäoliselt ei vasta 2025. aasta riigieelarve eelnõu põhiseadusele. Samal seisukohal on riigikontrolör Janar Holm. Anname seaduseelnõu Riigikogus üle.
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Urmas Reinsalu, palun!
14:05 Urmas Reinsalu
Lugupeetav rahvaesindus! Isamaa fraktsiooni liikmete nimel annan üle arupärimise peaminister Kristen Michalile. Eesti majandus on languses ning valitsuse poliitika paraku töötab majanduslangusest väljumise vastu. Ettevõtjate usaldus valitsuse majanduspoliitika vastu on uuringute järgi sügavas madalseisus. 40 ettevõtlusorganisatsiooni pöördusid eelmisel nädalal protestiga valitsuse poole seoses Michali valitsuse majandusvaenuliku poliitika jõustamisega. Aasta tagasi protestis samal moel 38 ettevõtlusorganisatsiooni. Skoor on 2 punkti Michali kasuks.
Ja sellest protestist tõukuvalt küsime me järgmist. Miks valitsus ei pidanud vajalikuks uute maksutõusude eelnõude kohta küsida arvamust ettevõtlusorganisatsioonidelt? Miks valitsus andis aktsiisitõusude seaduse eelnõu kooskõlastamiseks ettevõtlusorganisatsioonidele aega vaid kolm ööpäeva? Miks on valitsus asunud elektriturgu ümber korraldama ja uusi kohustusi tarbijatele ja tootjatele kavandama esindusorganisatsioone piisavalt kaasamata? Miks valitsus plaanis muuta kollektiivse töötüli lahendamise korraldust tööturu osapooli kaasamata? Miks valitsus rikub Eesti majanduse käekäiku puudutavate otsuste tegemisel Eesti riigi hea õigusloome ja normitehnika eeskirja?
Need küsimused, mu armsad sõbrad, ei ole mitte Isamaa fraktsiooni esitatud, vaid need ongi 40 ettevõtlusorganisatsiooni esitatud küsimused. Ja ma arvan, et valitsusel lasub kohustus selle majandusvaenuliku poliitika kohta aru anda.
Ma annan üle ka teise arupärimise peaminister Kristen Michalile. 17. septembril tehtud avalduses kinnitas peaminister ühemõtteliselt, et Eesti saab kindluse eelarve ja maksurahu järgmiste valimisteni 2027. aastal. Järgmise aasta eelarve üleandmise kõnes 26. septembril andis peaminister lubaduse – mäletate? –, et pärast julgeolekumaksu otsust hoiab valitsus maksurahu. Kuid 10. oktoobril – informeerin parlamenti – on kaubanduskoda saatnud valitsusele märgukirja, kus muu hulgas on toodud välja alljärgnev osundus. Tsiteerin: "Kaubanduskoda rõhutab, et ettevõtete jaoks on äärmiselt oluline maksurahu järgnevateks aastateks. [---] Samas valmistab kojale tõsist muret, et erinevad ministeeriumid plaanivad ka järgnevatel aastatel kehtestada uusi makse. Näiteks Kliimaministeeriumis käivad arutelud pakendimaksu ja jäätmetasu teemal ning Regionaal- ja Põllumajandusministeerium otsib võimalusi, kuidas suurendada kohalike omavalitsuste maksutulu." Seda me lugesime täna ka Postimehest niinimetatud surnumaksu ettepaneku näol.
Peame nentima lähemate päringute pinnalt, kaubanduskoja informatsiooni pinnalt, et peaministri sõnad, et julgeolekumaksuga maksutõusud lõpevad ja 2027. [aastani] on maksurahu, ei vasta tõele. Valitsuse kabinettides juba tegeletakse aktiivselt ja intensiivselt uute maksude meisterdamisega. Seega, samal ajal kui peaminister isiklikult lubab Eesti avalikkusele, rahvale, meie ettevõtjatele üht, valmistatakse valitsuses ette uusi maksutõuse.
Ja me küsime peaministrilt, miks valitsus tegeleb uute maksutõusude ettevalmistamisega samal ajal, kui ta on andnud ühemõtteliselt vastupidise lubaduse. Kui suur on nende ettevalmistatavate, kabinettides koostatavate maksutõusude ja rahaliste koormiste rahaline mõju koormiste subjektidele, Eesti inimestele ja ettevõtetele? Aitäh!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kolm arupärimist ja ühe seaduseelnõu.
Ettekandja täpsustamine. Tänase teise päevakorrapunkti juures, mis on Vabariigi Valitsuse algatatud vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu 506 esimene lugemine, teeb komisjonipoolse ettekande õiguskomisjoni esimees Andre Hanimägi.
Ja nüüd, head kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde.