14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 4. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 87 Riigikogu liiget, puudub 14.
Järgnevalt, head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise juurde. Küsimusi ei ole. Head kolleegid, kas me võime asuda päevakorra kinnitamise hääletuse juurde? On kõik nõus, keegi vastu ei ole? Sellisel juhul ma kaheminutilist kutsungit lõpuni ei lase. Nii. Kõik on sellega nõus, et me võime asuda päevakorra kinnitamise hääletuse juurde.
Austatud Riigikogu! (Helistab kella.) Panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 4. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:01 Hääletustulemused
15:02 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 86 Riigikogu liiget, vastu ei ole [keegi], erapooletuid on 2. Päevakord on kinnitatud.
Nii ja nüüd on küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Martin Helme, palun!
15:02 Martin Helme
Aitäh! See läheb kategooriasse "Sotsialistide ajal mitte miski ei tööta". Kuidas saab olla nii, et ma ootan kutsungit, kutsungit ei tule, siis tulen kohale, aga siis on juba kohaloleku kontroll [tehtud], kõik, ja läheb hääletamiseks? Mis bardakk siin toimub?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, enne kohaloleku kontrolli oli meil kaks minutit kutsung, [alates] kella 14.58‑st kõlas kaks minutit kutsung. Kui te seda ei kuulnud, siis see on küll väga kummaline, sellepärast et kõik teised Riigikogu liikmed kuulsid seda ja tulid selleks hetkeks saali. Meie saalikutsungi süsteem on seatud selliselt, et kui me vajutame selle sisse, siis saalikutsung kõlab täpselt kaks minutit. Täpselt kell 15 saalikutsung lõppes ja me alustasime istungit ning esimene protseduur oli kohaloleku kontroll.
Martin Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:03 Martin Helme
No ei saa midagi teha. Selles tiivas, kus mina olin, ei olnud kutsungit. Mitte miski ei tööta siin majas.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma palun sellisel juhul istungiosakonnal kontrollida, kas istungi alguse kutsung kõlab selle ruumi lähistel, kus teie igapäevaselt viibite. Praegu, jah, on mul siin juhataja positsioonilt väga keeruline hinnata, kas istungi kutsung selles kohas kõlas või ei kõlanud. Ma tean seda, et siit kõlas saalikutsung täpselt kaks minutit.
Head kolleegid, järgnevalt on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:04 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Lugupeetud Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna viis seaduseelnõu. Esiteks, tolliseaduse muutmise seaduse eelnõu. Teiseks, raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Kolmandaks, 2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab nimetatud kolme seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister. Neljandaks, spordiseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust kultuuriminister. Ja viiendaks, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab selle seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust majandus‑ ja tööstusminister. Kõik viis eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Anastassia Kovalenko-Kõlvarti. Palun!
15:05 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Head kolleegid! Riigikogu menetluses on aasta olulisim dokument: riigieelarve. Kuid kahjuks meil pole sellega mitte midagi peale hakata. Eelarve ei ole läbipaistev, me ei näe kõiki kulu‑ ja tuluridasid. Me ei näe, kuhu raha tegelikult läheb, me hääletame pimesi. Ja mis kõige olulisem: sellel riigieelarvel, mille me peaksime vastu võtma, ei ole isegi mitte mingit õiguslikku mõju, sest kõik täpsemad kuluread on kirjas seletuskirjas, aga seletuskiri ei kohusta millekski. Lisaks võib minister iga hetk, isegi pärast eelarve vastuvõtmist, oma valdkonnas kuluridasid muuta, seda ka siis, kui Riigikogu liige on teinud selle kohta muudatusettepaneku ja see muudatusettepanek on läbi läinud. Ehk kogu see arutelu eelarve üle on vaid näiline.
Olukorras, kus järjest kehtestatakse uusi makse ja räägitakse kärbetest, on igal Eesti inimesel õigus teada, kuhu see raha läheb ja mis valdkondades kui palju kärbitakse. Praegust tulemuspõhist eelarvet on kritiseerinud nii õiguskantsler kui ka riigikontrolör. Tuleks vältida selliseid olukordi, kus mingi hetk ministeeriumid avastavad kümneid ja kümneid miljoneid eurosid, kuid keegi nendest midagi ei tea ega kuulnud pole.
Seetõttu esitab Keskerakonna fraktsioon täna eelnõu, millega muudetakse riigieelarve seadust selliselt, et eelarve, mis jõuab Riigikokku, oleks läbipaistev, täpne ning kõikide kulu‑ ja tuluridadega. Eelnõu näeb ette, et kuluread oleksid alates 500 000 eurost eraldi täpselt välja kirjutatud.
Tegemist ei ole vaid opositsiooni eelnõuga. Mitmed koalitsioonisaadikud on välja toonud, et on viimane aeg minna tagasi läbipaistva kulupõhise meetodi juurde. Samuti on see olnud praeguse valitsuse üks eesmärkidest, see on eraldi välja toodud ka koalitsioonileppes. Seetõttu ootame sellele eelnõule toetust nii opositsioonilt kui ka koalitsioonilt. Aitäh!
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kuus eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.