09:58 Istungi rakendamine
10:00 Esimees Lauri Hussar
Tere hommikust, austatud Riigikogu! Täna on juuniküüditamise aastapäev. Ma palun tõusta, mälestamaks küüditamise ohvreid leinaseisakuga. (Leinaseisak.) Ma tänan.
Lugupeetud Riigikogu, me alustame Riigikogu täiskogu III istungjärgu täiendavat istungit, mille olen kokku kutsunud Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 49 lõike 3 ja Riigikogu juhatuse käesoleva aasta 11. juuni otsuse alusel ning juhatuse ettevalmistatud päevakorraga. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll.
10:01 Kohaloleku kontroll
10:02 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 61 Riigikogu liiget, puudub 40. Riigikogu on selle alusel otsustusvõimeline.
Tulenevalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 55 lõikest 1 tuleb täiendava istungi päevakord istungi alguses kinnitada. Kinnitamisele tulev päevakord on teie laudadele jagatud. Head kolleegid, kas me tohime asuda päevakorra kinnitamise hääletuse juurde? Nii. Head kolleegid, kas me tohime asuda hääletuse juurde? (Saalist vastatakse.)
Panen hääletusele Riigikogu täiskogu III istungjärgu 14. juuni täiendava istungi päevakorra. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
10:02 Hääletustulemused
10:03 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 57 Riigikogu liiget, vastu 5, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun siia Riigikogu kõnetooli Varro Vooglaiu. Palun!
10:03 Varro Vooglaid
Tere hommikust! Ma pean ütlema, et pärast seda, kui suur osa teist lükkas tagasi meie esitatud otsuse eelnõu, millega kutsusime Vabariigi Valitsust üles kaitsma alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga, nagu seadus seda nõuab, on mul kuidagi keeruline adresseerida teid sõnapaariga "lugupeetud kolleegid".
Aga sellest hoolimata soovin anda Riigikogu menetlusse seaduseelnõu, täpsemalt raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu, mis lähtub eesmärgist tagada veel sündimata laste elu kaitse vastavalt põhiseaduse §‑dele 16 ja 12, millega on teatavasti ette nähtud igaühe õigus elule ja kõikide inimeste võrdsus seaduse ees. Konkreetselt lisatakse eelnõu kohaselt nimetatud seaduse § 5 lõige 11, et keelata seadusega omal soovil tehtud raseduse katkestamiste riiklik rahastamine Vabariigi Valitsuse poolt.
Teatavasti on õiguskantsler öelnud juba rohkem kui 20 aastat tagasi, et põhiseadusest tulenev õigus elule laieneb ka veel sündimata lastele, mis omakorda tähendab seda, et riigil on kohustus kaitsta ka veel sündimata laste elu. Õiguskantsler on öelnud seda selgesõnaliselt. Kui riigil on kohustus kaitsta laste elu enne sündi, siis ilmselgelt ei ole sellega ühildatav Vabariigi Valitsuse poolne laste sünnieelse tapmise riiklik rahastamine.
Muidugi ma tean, et te lükkate selle eelnõu tagasi, sellepärast et te ei võta kohustust kaitsta kõikide inimeste elu võrdsetel alustel, aga vähemalt olgu see võimalus Riigikogule pakutud. Lõppude lõpuks on muidugi küsimus selles, kas Eesti Vabariik tahab olla õigusriik reaalselt või üksnes teeselda seda. Aitäh!
10:05 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Nüüd palun Riigikogu kõnetooli Urmas Reinsalu. Palun!
10:06 Urmas Reinsalu
Lugupeetud rahvaesindus! Julgeolekuküsimustes valetav peaminister on riigile julgeolekurisk ja Isamaa fraktsiooni liikmed soovivad saada vastuseid küsimustele selle kohta, mis puudutab 2023. aasta suvel kinnitatud kümneaastast riigikaitse arengukava. Konkreetselt siis: kas Kaitseväe juhataja sõjaline nõuanne selle arengukava kohta sisaldas ettepanekut hankida täiendavat moona? Kui suur oli Kaitseväe juhataja moonataotlus selles sõjalises nõuandes? Kas see ettepanek oli kättesaadav valitsuse liikmetele riigikaitse arengukava arutusel? Kui suure summa eest otsustas valitsus riigikaitse arengukava kinnitamisega moona hankida? Ja kui suures rahalises vääringus on meie moona mahajäämus NATO kehtestatud nõuetest?
Meie üks mure on praegu see, et me peame saama valetamises selgusele. Ja loomulikult on vaja saada viivitamatult selgus ka selles, milline on valitsuse kavatsus riigikaitsekulude planeerimisel, sealhulgas täiendava moona planeerimisel. [Vastupidi] kogu sellele retoorikale, mida valitsuse esindajad praegu räägivad, et riigikaitsesse panustatakse, on meie käsutuses informatsioon, et loetud nädalad tagasi kaitseministri kinnitatud Kaitseministeeriumi arengukava kohaselt vähendatakse tegelikult Eesti sõjalisele kaitsele kulutatavaid vahendeid 400 miljoni euro ulatuses. Liigutakse hoopis vastupidises suunas. Küsimus ei ole praegu mitte selles, kas hankida juurde täiendavaid vahendeid, vaid selles, et valitsus on asunud 2023. aastal [kinnitatud] riigikaitse arengukavaga võrreldes planeeritud riigikaitsekulude radikaalse vähendamise juurde. Ja see, et valitsusjuht teeb seda valetades, on väga tõsine julgeolekuoht. Aitäh!
10:08 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe eelnõu ja ühe arupärimise. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele. Head kolleegid, asume tänase päevakorra juurde.