Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! On aeg teha järjekordne ettekanne kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta. Ja seekord siis õigel ajal, kevadel – eelmine aasta nihkus see sügisesse. Nagu tavapärane, annan esmalt ülevaate kohtusüsteemi toimimisest, siis räägin mõningatest murekohtadest ja ka kohtusüsteemi võimalikest valikutest ja arengusuundadest, eriti kokku tõmbuva eelarve tingimustes.
Aga esmalt, mis siis eelmine aasta Eesti kohtusüsteemile iseloomulik oli? Saan kinnitada traditsiooniliselt, et üldiselt kõik toimib: kohtusüsteem toimib, sõltumatu, erapooletu õigusemõistmine on tagatud, samuti kohtuasjade lahendamine üldjuhul mõistliku aja jooksul. Kahjuks aga on süvenenud ka eelmisel aastal esile toodud muret tekitavad tendentsid kohtuasjade lahendamise aeglustumisel. See paraku on tõsiasi.
Nüüd numbritest, kõigepealt rahvusvaheliselt. Viimases õigusemõistmise võrdlustabelis "Justice Scoreboard 2024", mis ilmus eile, paigutatakse Eesti kohtusüsteem tõhususe ja menetluse kiiruse poolest rahvusvahelises vaates Euroopa Liidus jätkuvalt etteotsa. Eesti asub esimeses kohtuastmes tsiviil‑ ja haldusasjade lahendamiseks kuluva koguaja võrdluses endiselt Taani järel teisel kohal. Küll aga oleme kõigis kolmes kohtuastmes läbivalt kohtumenetluse kiiruselt tsiviil‑ ja kaubandusasjades koha võrra langenud: nüüd oleme seitsmendad. Haldusasjade menetlemise kiiruselt kõikides kohtuastmetes paikneme Euroopas kuuendal kohal, eelmisel aastal olime neljandal kohal. Nii et väikesed tagasiminekud on. Üldiselt muidugi meie riigi rahaline panus kohtusüsteemi ning kohtunike ja advokaatide arv 1000 elaniku kohta on pigem tabeli viimases kolmandikus, sellega võrreldes on kõik hästi.
Nüüd siseriiklikult, kui vaadata menetlustähtaegade otsa, siis need on üldiselt eelmise aastaga võrreldes pikenenud. Mul on need numbrid siin ettekandes välja toodud, neid ei pea ükshaaval ette lugema, aga mõningad sellised üldisemad järeldused. Tsiviilasjade arv on üldiselt olnud samasugune nagu 2022: kohtusse laekunud asjade arv on 0,04% suurenenud. Maakohtus tsiviilasjade lahendamise keskmine menetlusaeg on aga kahjuks pikenenud 107 päevani. Üle-eelmisel aastal, aastal 2022 oli see 103 päeva. Kõige pikemalt on kestnud sisuliselt lahendatud hagiasjad, kus keskmine menetlusaeg oli 344 päeva.
Süüteoasjade puhul on ühelt poolt väga positiivne täheldada, et nende arv on oluliselt vähenenud. Eelmine aasta saabus maakohtutesse kriminaalasju koguni 13,1% vähem kui 2022. aastal, mis on ju meeldiv. Väärteoasju oli 4,7% vähem. Asjade arv on meil langenud juba 2019. aastast. Samas kriminaalmenetluse üldmenetlus, millel ma olen siin korduvalt ka varem peatunud, teeb muret. Eelmine aasta lahendati üldmenetluses 270 kriminaalasja. Ja kui ma ütlesin, et üldiselt on asjade arv vähenenud, siis [keskmine] menetlusaeg maakohtus on kahjuks oluliselt pikenenud. 2023 oli see juba 310 päeva, aasta varem 245 päeva.
Kõige murettekitavam on haldusasjade olukord. Haldusasju laekus eelmine aasta võrreldes 2022. aastaga 11,5% ehk siis rohkem kui kümnendiku võrra enam. Me oleme jõudnud 2021. aasta tasemele. Ka keskmine menetlusaeg on pikenenud: see oli 2023. aastal 162 päeva, aasta varem 151 päeva.
Kõige suurem murekoht on meil ringkonnakohtud, kuhu saabus eelmine aasta küll tsiviilasju 7,6% vähem, süüteoasju 5% vähem, samas haldusasju 8,9% rohkem. Ja menetlusajad on vastavalt ka muudkui pikenenud. Ma olen siin selle pikenemise välja toonud, ma ei hakka seda aja kokkuhoiu huvides kõike ette lugema. Kõige rohkem muret tekitavad jällegi haldusasjad: [keskmiselt] 296 päeva kestis eelmine aasta haldusasja arutamine ringkonnakohtus ehk teises kohtuastmes. Tallinna Ringkonnakohtus on jõudlus haldusasjades langenud 88%‑le, see tähendab, et asjad kuhjuvad.
Riigikohtus on ka menetlustaotluste arv pisut langenud – 3,3% –, samas ka meil on menetlusaeg millegipärast pikenenud. Nii et ma ei varja teie eest midagi, niisugused täpselt need numbrid on, tuleb tunnistada. Tsiviilkolleegium on oma jõudlust oluliselt parandanud, kriminaalkolleegiumil on jõudlus täpselt 100%, halduskolleegiumi jõudlus on langenud. Nii et haldusasjad tunduvad olevat selline probleemne koht.
Nüüd inimestest kohtusüsteemis, ka põlvkonnavahetusest. Meil on kokku 261 kohtuniku ametikohta ja selle aasta mai lõpu seisuga on neist täidetud 251. Kohtuniku profiil on Eestis praegu selline: keskmine vanus 48,9, mehi on ametis 31%, naisi 69%. Selline on kohtusüsteemis sooline jaotus. Eelmisel aastal lisandus koguni 18 uut kohtunikku ja praegu ametis olevatest kohtunikest enam kui viiendik on alustanud tööd viimase nelja aasta jooksul. Aastail 2020–2023 asus tööle koguni 56 uut kohtunikku. Ligi kolmandik neist endised kohtujuristid, enam kui veerand endised advokaadid ja viiendik senised prokurörid.
Lähema viie aasta jooksul on õigus minna pensionile veel 53 kohtunikul. Kohtunikuks kandideerimine ei ole juristide seas kahjuks ülearu populaarne. Kuigi mõnevõrra on suurenenud eksamit teha soovivate isikute arv, oli samas kandideerimine kohtunikukohtadele eelmisel aastal laias laastus nii, et 15 kohale oli 31 inimest, kes kandideerisid kokku erinevatel konkurssidel. Eksami sooritamine õnnestub kahjuks vähem kui kolmandikul nendest, kes tulevad kandideerima.
Mis muudatused veel olid eelmine aasta? Uue esimehe, seda küll tegelikult sel aastal, on saanud Tartu Maakohus ja Tallinna Ringkonnakohus.
Sel kevadel ma külastasin kõiki Eesti kohtumaju ja vestlesin kohtunikega, et vaadata, kuidas kohapeal olud on. Viis aastat tagasi ma tegin seda ka. Aga jagan nüüd neid kohapealt saadud muljeid teiega. Üldiselt on kohtunikud tööga rahul. Rahulolu on ilmselgelt suurem väiksemates kohtumajades. Eelkõige kurdetakse asjade keerulisemaks ja mahukamaks muutumise ja kohatise liigse ringisõitmise vajaduse üle. Võrreldes viie aasta taguste sarnaste vestlustega on hinnang töökoormusele üldjuhul positiivsem, leebem. Erandiks on halduskohtud, iseäranis Tallinna Ringkonnakohus ja selle halduskolleegium, kellest ma juba rääkisin. Nende hinnangul, kui midagi ei muutu, võivad Tallinna Ringkonnakohtus haldusasjad edaspidi venida kuni kahe aasta peale. Selline oli nende pessimistlik hinnang. Kusjuures ei saa ka öelda, et haldusasjade arv oleks kasvanud mõne konkreetse seadusemuudatuse või mõne sündmuse tagajärjel.
Valdkonnapõhiselt paistavad lahendatavate haldusasjade hulgast silma loataotlused, korrakaitseasjad, sealhulgas kinnipeetavate kaebused, sotsiaalõiguse, välismaalaste õiguse, aga ka ehituse ja planeerimise ja maksuasjad. Tsiviilasjadest jäid enim kõlama tarbijakrediidi ja eraisikute maksejõuetuse asjad, samuti elatise ja lastega suhtlemise asjad.
Süüteoasjades võib öelda, nagu üks kohtunik väljendas, et joonistub välja selline kuvand eesti mehest, kes tarbib palju alkoholi, istub juua täis peaga autorooli, saab karistada ja valab seejärel viha kodus naise peale välja. See on täiesti massiline, igal pool: koduvägivald ja alkoholiga liiklusrikkumised on põhiline süüteovaldkonna kohtunike tegevus.
Piirkonniti on ka erisusi. Valgas ja Pärnus lisandus suurel hulgal narkokuritegusid ja -süütegusid. Üldse on kasvamas majanduskuritegude asjade arv. Samas on õnneks selgelt vähenemas raskete isikuvastaste süütegude arv kohtus. Väikevargustega jõutakse kohtusse reeglina alles siis, kui episoode on juba 20–30 vähemasti, varem nendega sellisel viisil tegelda ei jõuta. Piirkondlikke erisusi on veel. Näiteks Valga hakkas silma oluliselt suurema kohtukantseleisse suuliste pöördumiste arvuga, seal on inimestel märksa tagasihoidlikum võimekus suhelda kohtuga elektrooniliselt.
Kohalike advokaatide esindajate arv langeb üle Eesti igal pool. Mitmes piirkonnas puudub kvalifitseeritud õigusabi üldse või peaaegu üldse. Esindajate kvalifikatsioon ei ole kohtunike hinnangul aastatega paranenud.
Kokkuvõtteks tuleb tunnistada, et kahjuks kohtute menetlustempo ja jõudlus on tasapisi halvenemas. Üldiselt tunnetavad kohtunikud, et põhjuseks on asjade muutumine üha keerukamaks ja mahukamaks. Haldusasjades lisandub sellele kohtusse pöördumiste kasvav arv, mida soodustavad muu hulgas väga madalad riigilõivud ja ka see, et menetluse kaotamise puhul puudub risk kanda vastaspoole ehk riigiasutuse menetluskulusid. Töökoormust mõjutavad ka puudustega esitatud menetlusdokumendid, õigusabi vähene kättesaadavus ja halb kvaliteet.
Oluline tegur on nähtavalt ka jätkuv põlvkonnavahetus. Pensioneeruvatele kohtunikele asjade jagamine peatatakse aegsasti ja nad lahendavad oma viimasel tööaastal väheseid asju, kuna meil on arusaam, et kui inimene kohtunikuametist läheb, siis pärast seda ta ühtegi allkirja anda ei saa. Uued kohtunikud, kes ametisse tulevad, töötavad alguses paratamatult osakoormusega ja vajavad sisseelamiseks aega. Nagu üha enam tundub, ei saa neilt ka alati oodata eelmise põlve kohtunike, isade-emade töötempos püsimist. See tundub ka olevat tõsiasi.
Kriminaalmenetluse venimise põhjuseks on jätkuvalt jäigad menetlusreeglid, advokaatide puudus, kõigis valdkondades ka kohtunike kohatine suutmatus menetlusi juhtida ja ohjata. Samuti on suurenenud selline asi, mida võiks nimetada kohtunike läbipõlemiseks. Halduskohtumenetluses paistab lisaks silma inimeste õigusteadlikkuse kasv, töömahukate niinimetatud populaarkaebuste lisandumine, eriti kliimaasjades, ja vangide kaebuste jätkuv uputus.
Positiivse poole pealt ka midagi. Üldine usaldus kohtusüsteemi vastu on jätkuvalt kõrgel tasemel ja isegi tõusuteel, seda vaatamata kõigele, mida ma teile siin kirjeldasin. 2022. aastal tehtud institutsioonide usaldusväärsuse uuringu järgi usaldas Eesti kohtuid 67% vastanuist, eelmise aasta uuringu järgi rekordiliselt 71%, mis on aegade kõrgeim tulemus. Keskmine kohtut usaldav inimene on uuringu järgi 15–44-aastane kõrgharidusega eestlane, kes töötab spetsialisti või juhina Tallinnas või Lõuna-Eestis ja kuulub kõrgema sissetulekuga gruppi. Kohtuid ei usalda üldse 20% vastanutest, kelle puhul on keskmiselt tegemist vähemalt 45‑aastase madalama sissetulekuga mehega, kes on kutseharidusega või pensionär Lääne‑ või Lõuna-Eestist. Seda näitas see uuring.
Kohtusüsteem tegeleb järjepidevalt oma probleemidega ka ise, vajadusel distsiplinaarmenetluse raames. Kohtunike kohta esitatakse üksjagu palju kaebusi distsiplinaarmenetluste algatamiseks, aga suur enamus neist puudutab lahendite sisu. Kaebajad ei ole rahul otsustega, mida tehakse. Aga kaevatakse ka kohtuniku peale, mitte otsuse peale, või siis kaevatakse mõlema peale. Ent seda ei saa distsiplinaarmenetluses kontrollida. Samas tuleb täheldada, et kasvamas on ka kaebuste arv seoses menetluste venimisega ja lisandunud on kaebusi seoses kohtunike käitumisega menetluses. Eelmine aasta tuvastas distsiplinaarkolleegium kahes asjas kohtuniku ametikohustuste täitmata jätmise või mittekohase täitmise. Ühel juhul heideti kohtunikule ette õigusemõistmisest põhjendamatut keeldumist ja teisel juhul menetluse venimist.
Nüüd ma räägiks Riigikohtu tegemistest, seda nii õiguse sisu poole pealt, millega me seal tegeleme ja mis asjad valdkonniti silma paistavad, ja esitan ka mõningad märkused seadusandjale sellest tulenevalt.
Eelmine aasta menetles Riigikohus kuskil 10% kõigist taotlustest. See number on ka vähenemas. Samas on väga suur põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse kohtuasjade arv, mida eelmine aasta tulenevalt valimistest oli kokku lausa 41. Vaidlustatud õigusakti säte tunnistati põhiseadusvastaseks 11 asjas.
Sisu poole pealt Riigikohtu üldkogu, kõige kõrgem Riigikohtu organ, lahendas 2023. aastal kaks põhiseaduslikkuse järelevalve asja, leides, et on põhiseadusvastane, kui takistatakse kinnipeetavate ligipääsu väljaandele Ametlikud Teadaanded ja Riigikohtu veebilehele, samuti politsei ja piirivalve seaduse regulatsioon politseiametniku väljateenitud aastate pensioni arvutamisel. Pooleli on meil Riigikohtus oluline kohalike omavalitsuste algatatud vaidlus üldhooldusteenuse rahastamise korralduse põhiseaduspärasuse kontrolliks. Selle otsuse, võin siin välja öelda, me loodame – see on veninud, see on keeruline asi – teha 5. juuliks.
Põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumis oli eelmisel aastal 18 valimiskaebust, enamus puudutas elektroonilist hääletamist. See kolleegium leidis muu hulgas, et reeglid peaksid olema täpsemalt kirjas seaduses või vähemasti muus õigusaktis. Uueks valdkonnaks Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve tegevuses on erinevad kaebused Riigikogu organite otsuste peale, muu hulgas seoses Riigikogu liikmete küsimuste esitamise ja arupärimistele vastamisega eelmisel aastal. Seni on Riigikohus valdavalt leidnud, et seadus ei võimalda Riigikogu organite otsuseid sellisel viisil vaidlustada. Võimalik, et koos valimiskaebuste regulatsiooniga on see koht seaduse edasiseks täpsustamiseks. Seadus on vana ja selle rakendamine on alles nüüd esimest korda hakanud [probleeme tekitama].
Olulistest lahenditest, mida põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium käsitles, oli Euroopa Liidu ja Eesti õiguse vahekord riigihankemenetluses, õigusaktide tagasiulatuv rakendamine. Leiti muu hulgas, et kohalikud omavalitsused peavad tagama lastele lasteaiakohad, [käsitleti] kinnisasja avalikes huvides omandamise menetlust, eripensionide reeglite tagantjärele muutmist, võrdset kohtlemist toetuste jagamisel, menetlusabi andmist äriühingutele riigilõivu tasumiseks ja ka määruse vastavust volitusnormidele, samuti kaebeõigust kriminaalmenetluses. Kõik need viited on mul olemas, ma ei hakka neid ette lugema.
Pikemalt sellest, et mul on sõnum Riigikogule Riigikohtu halduskolleegiumilt, kus on mitmeid väga olulisi lahendeid eelmine aasta tehtud ja nähtud ka puudusi õiguses. Ennekõike torkab silma uus valdkond keskkonnaõigus – seda nii halduskohtus ja halduskohtumenetluses kui ka Riigikohtus. Kaalukaim lahend Riigikohtus tehti eelmisel aastal Eesti esimeses niinimetatud suures kliimakaebuseasjas ehk siis Auvere õlitehase ehitusloa vaidluses. Niinimetatud Päraküla kaasuses põimusid kaks Eesti tulevikku mõjutavad teemat: rohevõrgustiku metsade kaitse ja automaatsed haldusotsused. Ära ei tohi unustada, ütles Riigikohus, et maaomanik väärib teavitamist ka riigi avastatud elupaigast. Kohtuasjad tõid esile mitmed süsteemsed puudused, mille lahendamiseks võib vaja minna ka Riigikogu panust. Kliimamõju adekvaatseks hindamiseks kohtus on tarvis niinimetatud süsinikueelarvet. Samuti oleks vaja, et seadusandja lihtsustaks keskkonnamõju hindamise vigade parandamist kohtumenetlusega paralleelselt, et vältida planeeringute ja lubade tühistamist ja vaidluste edasi-tagasi pendeldamist täitev‑ ja kohtuvõimu vahel keerukates vaidlustes. Rohevõrgustiku metsade kaitse alused võivad vajada läbimõtlemist, kas tänase planeerimisseadusega omavalitsustele pandud kohustuste täitmine on üleüldse realistlik.
Eesti riigihalduses tehisintellekti laialdaseks rakendamiseks oleks vaja täiendada haldusmenetluse seadust. Kitsaskohad ilmnesid veel ka seoses pakendite kogumisega, mis on siin välja toodud, ja käsitleti ka ruumilisi konflikte seoses müravaidlustega, sundvalduste ja omandikitsenduste hüvitamisega.
Riigi julgeolekuga seoses põhjustab halduskohtutele üha kasvavat tööd rändesurve, eelkõige hirm, et kui Venemaa poolt initsieeritakse massilist sisserännet, kuidas selleks valmis olla nii praktikas kui ka normistikus, mille osas tundub olevat puudujääke.
Andmekaitse valdkond vajab mõtestatud analüüsi ja tasakaalustatud lahendust. Euroopa Liidu isikuandmete kaitse üldmääruse jõustumisest on küll möödas juba kuus aastat, aga nüüd ta hakkab vaikselt ka päriselt ellu jõudma ja ausalt öeldes peaaegu igasugune küsimus seal tekitab vaidlusi. Selle [lahendamisele] saaks kaasa aidata ka seadusandja, kes peaks vähemasti juurdepääsupiirangute osas mingisuguseid selgemaid õigusnorme kehtestama. Inimesed on muutunud andmekaitse osas üha tundlikumaks ja see paistab ka vaidlustes üha enam silma.
Mitmetes kaasustes kerkisid üles kohtusse pöördumise piirid: kes saab vaidlustada üleriigilist planeeringut ja kas kohus peaks saama lahendada omavalitsuste sisetülisid või ka riigiasutuste omavahelisi vaidlusi. Jätkuvalt on ebaproportsionaalselt palju küsimusi seoses vangide ravi pädevusega – kes neid kaebusi lahendama peaks –, samuti ligipääsuga veebilehtedele vangide puhul. Pooleli on mitmed olulised kaasused seoses koroonaepideemiaga.
Tsiviilkolleegiumi tegemistest. Oluline, võib-olla kõige olulisem lahend on tehtud tarbijavaidlustes tarbijakrediidi kohta. Leiti, et tihti tagaselja lahendatavates tarbijakrediidiasjades peaks kohus omal algatusel kontrollima, milline on krediidikulukuse määr ja kas laenuandja on järginud vastutustundliku laenamise põhimõtet. Leiti ka, et pank ei või tarbijast kliendiga sõlmitud põhimakseteenuse lepingut lõpetada mõjuva põhjuseta. Olulisi lahendeid tehti müügivaidlustes, korteriomandivaidlustes, ühinguõiguses, töösuhete ja notari vastutuse kohta. Aja kokkuhoiu huvides ei loe ma seda kõike siin täpsemalt ette.
Kriminaalkolleegium tegi eelmine aasta ka mitmeid olulisi lahendeid mitmes avalikku tähelepanu pälvinud süüteoasjas. Esmalt tõstaks esile riigivastased kuriteod seoses riigisaladuste tõendite küsimustega, mis on seotud nii Hiina sõjaväeluure kui ka Vene eriteenistusega koostööd teinud isikute asjades, kes jäid lõplikult süüdi. Tähelepanu pälvis ka Vene relvajõudude Ukrainas toime pandud kuritegude toetamises süüdi jäänud isik, pärast Butša veresauna avalikus Facebooki grupis Venemaa dessantväe päeva puhul nende sümboolikat kujutades õnnitluse avaldanud naine.
Korruptsioonikuritegudega tegeldakse jätkuvalt. Toimingupiirangu rikkumise asjades on tehtud oluline lahend, samuti diplomaadi vastutuse kohta väärteo toimepanemise eest. Isikuvastaste kuritegude asjas on sisustatud lähisuhet, lahendatud ajakirjanike trahvimist ja muu hulgas käsitletud erinevaid tõendamisega seotud küsimusi, samuti kriminaalmenetlusega seonduvaid küsimusi. Jällegi aja kokkuhoiu huvides ma pikemalt sellel ei peatu, see kõik on siin välja toodud.
Kui vaadata Eesti kohtu toimimist välisvaates, siis üks näitaja on olnud, kui palju Eestist pöördutakse Euroopa Inimõiguste Kohtu poole ja mis seal siis toimub meie siseriiklike kohtulahenditega. Eelmisel aastal laekus inimõiguste kohtule Eestist vähem kaebusi kui 2022. aastal: 103 avaldust oli. Üle-eelmine aasta oli 141. Ometigi on see näitaja kõrgem kui Euroopa keskmine. Euroopa Nõukogu liikmesriikide keskmine on nimelt 0,41 kaebust 10 000 elaniku kohta, Eestis on see 0,75. Nii et inimesed on meil kaebajad.
Eelmine aasta tegi inimõiguste kohus Eesti kohta kaheksa avalikku lahendit, sealhulgas neli sisulist otsust, kus ka leiti rikkumised. Seda on rohkem kui varasematel aastatel. Rikkumised leiti vahi all pidamise kestuse osas, lapsendamismenetluse korraldamises, kinnipidamistingimuste ja suhtluse piiramise osas arestimajas ja vangistuses kartserikaristuse kohaldamise osas. Neljast kolm puudutasid kõik nii-öelda kinnimaju, ütleme siis nii, ja üks väga keerulist lapsendamiskaasust. Kolm kaebust tunnistas inimõiguste kohus vastuvõetamatuks. Ühe kaebuse kohus kustutas nimistust, kuna Eesti võttis rikkumise omaks. 91 avaldust tunnistati vastuvõetamatuks.
Euroopa Kohtus tehti Eesti kohtute eelotsusetaotluste kohta kaks lahendit ja esitati neli uut eelotsusetaotlust. 2. mai seisuga on pooleli menetlused viies asjas, mis puudutavad riigiabi, loodusdirektiivi tõlgendamist, sularaha vahetuskurssi, lindude pesitsemisaega ja vaktsineerimiskohustust.
Nüüd probleemidest, mis ma ka varasemalt olen välja toonud ja mis vajaksid lahendamist. Teatud lahenduse on saanud kaks eelmises ettekandes välja toodud probleemi. Nimelt on Riigikogu täpsustanud elektrooniliste valimistega seonduvat ja muutnud ka Riigikohtu ja teiste põhiseaduslike institutsioonide eelarveprotsessi, mis loodetavasti tagab suurema sõltumatuse täitevvõimust. Aitäh! Justiitsministeeriumi ja Riigikohtu ekspertide ühistöös valmib sügiseks loodetavasti ka analüüs põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse muutmise vajaduse kohta, mida on ka pikalt ette valmistatud. Mõtleme, kuidas selles valdkonnas edasi minna.
Jätkuvalt on mure kõrge kvalifikatsiooniga uute kohtunike ja kohtuametnike leidmisega, nende motiveerituna ja vormis hoidmisega. Motiveerivaid sotsiaalsed garantiisid ei ole lisatud ega lubatudki. Vastupidi, seadusega lubatud palga korrigeerimist ju hoopis vähendati ja terendavad veel suuremad kärped. Vaatamata teatud näilisele valmisolekule rääkida kohtunike töövõimehüvitise taastamisest, vähemalt staažiga seotud lisatasudest ja kohtujuristide ja nõunike palgafondi indekseerimisest senise personaalse indekseerimise asemel, ei ole ka nende teemadega edasiliikumist olnud, rääkimata mingitest maksetest kohtunike pensionisambasse. Teatud edasiminek on olnud Justiitsministeeriumis vaid ametikitsenduste leevendamise eelnõuga. Paranenud ei ole ka õigushariduse seis, pigem vastupidi. Toppama on jäänud juristieksami teema ja ka kohtumenetluses esindajatele täiendavate kvalifikatsiooninõuete kehtestamine.
Loomulikult, kitsastes eelarvetingimustes oleme murelikud süsteemi jätkusuutlikkuse pärast. Pikemas perspektiivis saab ümberkorraldustega tõesti leida kokkuhoiu võimalusi ja tegutseda tõhusamalt, aga ka lähivaates tuleb süsteemi töös hoida. On selge, et igasugune ressursi vähendamine võib kohtute tempot asjade lahendamisel veelgi vähendada. Sellega seoses loodan ka Riigikogult kainet meelt eelarveliste valikute tegemisel. Sellega seoses on olnud kummastav jälgida seda avalikku arutelu, kus käsitletakse kärbete suhtes privilegeeritud valdkonnana siseturvalisust, mis miskipärast aga ei hõlma kohtuid, kuigi Soomes näiteks hõlmab. Meil on selline arusaam, vähemalt jääb säärane mulje, et siseturvalisus on politsei, prokuratuur ja vangla. Aga et seal vahel on ka kohus, see tundub ära ununevat.
Valikuteks eelarvelises kitsikuses tuleb valmis olla. Tegelikult peaaegu ainuke koht kohtusüsteemis reaalselt raha kokku hoida on mitte täita kohtunikukoht kas pikemalt või vähemalt ajutiselt ja üritada vähemate inimestega hakkama saada. Teine võimalus on vähendada palka. Personalikuludele lisaks mingit üle jäänud raha kohtusüsteemis põhimõtteliselt laokil ei ole. Samas on meil ka olukord, kus meil ei ole piisavalt suurt konkurentsi kohtunikukohale. Võib-olla oleks mõistlikum oodata, kuni peale kasvab uusi inimesi, kes on võib-olla kvalifitseeritumad. Aga selle kõigega kaasneb ajutiselt kahjuks täiendav menetluse võimalik venimine.
Kas ma võin viis minutit veel juurde pärast saada?