Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! On aeg teha järjekordne ettekanne kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta. Ja seekord siis õigel ajal, kevadel, kui eelmine aasta nihkus see sügisesse. Tavapäraselt annan esmalt ülevaate kohtusüsteemi toimimisest, siis räägin mõningatest murekohtadest ja ka kohtusüsteemi võimalikest valikutest ja arengusuundadest, eriti kokkutõmbava eelarve tingimustes.
Aga esmalt, mis siis eelmine aasta Eesti kohtusüsteemile iseloomulik oli? Saan kinnitada traditsiooniliselt, et üldiselt kõik toimib, kohtusüsteem toimib, on sõltumatu, erapooletu õigusemõistmine tagatud ja ka kohtuasjade lahendamine, üldjuhul ka mõistliku aja jooksul. Kahjuks aga on süvenenud ka eelmisel aastal esiletoodud muret tekitavad tendentsid kohtuasjade lahendamise aeglustumisel. See paraku on tõsiasi.
Numbritest siis. Rahvusvaheliselt. Viimases õigusemõistmise võrdlustabelis, eile vist ilmunud "Justice Scoreboard 2024" paigutatakse iseenesest Eesti kohtusüsteem tõhususe ja menetluse kiiruse osas rahvusvahelises vaates Euroopa Liidus jätkuvalt etteotsa. Eesti asub esimeses kohtuastmes tsiviil‑ ja haldusasjade lahendamiseks kuluva koguaja võrdluses endiselt Taani järel teisel kohal. Küll aga nüüd kõigis kolmes kohtuastmes läbivalt kohtumenetluse kiirus tsiviil‑ ja kaubandusasjades on koha võrra langenud, nüüd oleme seitsmendad. Haldusasjade menetlemise kiiruselt kõikides kohtuastmetes paikneme Euroopas kuuendal kohal, eelmisel aastal neljandal kohal. Nii et väikesed tagasiminekud ka siin. Üldiselt muidugi meie riigi ka rahaline panus kohtusüsteemi ning kohtunike ja advokaatide arv 1000 elaniku kohta on pigem tabeli viimases kolmandikus, sellega võrreldes on kõik hästi.
Siseriiklikult. Vaadates menetlustähtaegade otsa, siis need on üldiselt eelmise aastaga võrreldes pikenenud. Mul on numbrid toodud siin ettekandes välja, neid ei pea ükshaaval ette lugema, aga mõningad sellised üldisemad järeldused. Tsiviilasjades on üldiselt olnud arv samasugune nagu 2022 kohtusse laekunud asjades. 0,04% on suurenenud asjad. Kuid maakohtus kahjuks tsiviilasjade lahendamise keskmine menetlusaeg on pikenenud 107 päevani. Eelmine aasta või üle-eelmine aasta, 2022 oli see 103 päeva. Kõige pikemad on sisuliselt lahendatud hagiasjad, kus keskmine menetlusaeg oli 344 päeva.
Süüteoasjade osas on ühelt poolt väga positiivne täheldada, et nende arv on vähenenud oluliselt. Eelmine aasta saabus maakohtutesse koguni 13,1% kriminaalasjadest vähem kui 2022. aastal, mis on ju meeldiv, ja 4,7% ka vähem oli väärteoasju. Et asju on siis langenud meil juba 2019. aastast. Samas kriminaalmenetluse üldmenetlus, millel ma siin olen korduvalt ka varem peatunud, teeb muret. Eelmine aasta lahendati üldmenetluses 270 kriminaalasja. Ja kui ma ütlesin, et üldiselt on asjade arv vähenenud, siis menetlusaeg maakohtus on kahjuks pikenenud oluliselt. 2023 oli see juba 310 päeva, kui aasta varem 245 päeva.
Kõige murettekitavam on olukord haldusasjade hulgas. Haldusasju laekus eelmine aasta võrreldes 2022. aastaga rohkem 11,5%, mis on rohkem kui kümnendik rohkem. Me oleme jõudnud 2021. aasta tasemele ja on pikenenud ka üldine menetlusaeg, 162 päeva 2023. aastal, aasta varem 151 päeva.
Kõige suurem murekoht on veel ringkonnakohtud, kuhu siis sinna saabus eelmine aasta küll tsiviilasju vähem, 7,6%, süüteoasju vähem 5%, samas haldusasju rohkem 8,9%. Ja menetlusajad on vastavalt siis ka muudkui pikenenud. Siin ma olen välja toonud selle pikenemise, ma ei hakka seda aja kokkuhoiu huvides ette lugema kõike. Aga kõige rohkem muret tekitavad jällegi haldusasjad, kus on 296 päeva eelmine aasta olnud juba ringkonnakohtus asi teises kohtuastmes. Jõudlus haldusasjades on langenud Tallinna Ringkonnakohtus 88%‑le, see tähendab, asjade arv kuhjub.
Riigikohtus on ka menetlustaotluste arv pisut langenud, 3,3%, samas ka meil on menetlusaeg millegipärast pikenenud. Nii et ma ei varja teie eest midagi. Nii täpselt need numbrid on, tuleb tunnistada. Tsiviilkolleegium on oma jõudlust parandanud oluliselt, kriminaalkolleegiumil on täpselt 100%, halduskolleegiumi jõudlus on jällegi langenud. Nii et haldusasjad tunduvad olevat selline probleemne koht.
Nüüd inimestest kohtusüsteemis. Põlvkonnavahetus. Meil on kokku 261 kohtuniku ametikohta ja selle aasta mai lõpu seisuga on neist täidetud 251. Kohtuniku profiil täna Eestis on siis: keskmine vanus 48,9, mehi on ametis 31%, naisi 69%. Selline on kohtusüsteemi sooline jaotus. Eelmisel aastal lisandus koguni 18 uut kohtunikku ja praegu ametisolevatest kohtunikest enam kui viiendik on alustanud tööd viimase nelja aasta jooksul. 2020 kuni 2023 asus tööle koguni 56 uut kohtunikku. Ligi kolmandik neist endised kohtujuristid, enam kui veerand endised advokaadid ja viiendik senised prokurörid.
Lähema viie aasta jooksul on õigus minna pensionile veel 53 kohtunikul. Kohtunikuks kandideerimine ei ole juristide seas kahjuks ülearu populaarne. Kuigi on suurenenud eksamit teha soovivate isikute arv mõnevõrra, samas kandideerimine kohtunikukohtadele, eelmine aasta oli laias laastus nii, et 15 kohale oli 31 inimest, kes kandideerisid kokku erinevatel konkurssidel. Eksami sooritamine õnnestub kahjuks vähem kui kolmandikul nendest, kes tulevad kandideerima.
Mis muudatused veel eelmine aasta? Uued esimehed, ütleme, sel aastal küll tegelikult, on saanud Tartu Maakohus ja Tallinna Ringkonnakohus.
Sel kevadel ma külastasin ka kõik Eesti kohtumaju ja vestlesin kohtunikega, et vaadata, kuidas kohapeal olud on. Viis aastat tagasi ma seda ka tegin ja jagan ka neid muljeid teiega koha pealt. Üldiselt on kohtunikud tööga rahul. Rahulolu on ilmselgelt suurem väiksemates kohtumajades. Eelkõige kurdetakse asjade keerulisemaks ja mahukamaks muutmise ja kohatise liigse ringisõitmise vajaduse üle. Võrreldes viie aasta taguste sarnaste vestlustega on töökoormusele hinnang üldjuhul positiivsem, leebem. Erandiks halduskohtud, iseäranis Tallinna Ringkonnakohus ja selle halduskolleegium, kellest ma juba rääkisin, kelle hinnangul siis, kui midagi ei muutu, siis võivad Tallinna Ringkonnakohtus haldusasjad edaspidi venida kuni kahe aasta peale. Selline oli nende pessimistlik hinnang. Kusjuures ei saa ka öelda, et haldusasjade arv oleks kasvanud konkreetse mõne seadusemuudatuse või mõne sündmuse tagajärjel. Valdkonnapõhiselt paistavad lahendatavate haldusasjade hulgast silma loataotlused, korrakaitseasjad, sealhulgas kinnipeetavate kaebused, sotsiaalõigus, välismaalaste õigus, aga ka ehituse ja planeerimise ja maksuasjad. Tsiviilasjadest jäid enim kõlama tarbijakrediidi, eraisikute maksejõuetuse asjad, elatise ja lastega suhtluse asjad.
Süüteoasjades, võib öelda jah, nagu üks kohtunik väljendas, et joonistub välja selline kuvand eesti mehest, kes tarbib palju alkoholi, istub juua täis peaga autorooli, saab karistada ja valab seejärel viha kodus naise peale välja. See on täiesti massiline, igal pool, koduvägivald ja alkoholiga liiklusrikkumised, need on põhiline nende süüteovaldkonna kohtunike tegevus.
Piirkonniti oli erisusi. Valgas ja Pärnus lisandusid narkokuriteod, narkosüüteod suuremas osas. Üldse on kasvamas majanduskuritegude asjade arv. Õnneks selgelt vähenemas raskete isikuvastaste süütegude arv kohtus. Väikevargused, nendega jõutakse kohtusse reeglina alles siis, kui episoode on juba 20–30 vähemasti, varem nendega tegelda ei jõuta siis sellisel viisil. Piirkondlikke erisusi on veel. Nii näiteks Valga hakkas silma oluliselt suurema kohtukantseleisse suuliste pöördumiste arvu ja inimeste märksa tagasihoidlikuma võimekusega suhelda kohtuga elektrooniliselt.
Kohalike advokaatide esindajate arv langeb üle Eesti igal pool. Mitmetes piirkondades puudub kvalifitseeritud õigusabi üldse või peaaegu üldse. Esindajate kvalifikatsioon kohtunike hinnangul ei ole aastatega paranenud.
Kokkuvõtteks tuleb tunnistada siis, et kahjuks kohtute menetlustempo ja jõudlus on tasapisi halvenemas. Üldiselt tunnetavad kohtunikud, et põhjuseks on asjade muutumine üha keerukamaks ja mahukamaks. Haldusasjades lisandub sellele kohtusse pöördumiste arv, mida soodustavad muu hulgas väga madalad riigilõivud ja menetluse kaotamise puhul ka riski puudumine kanda vastaspoole riigiasutuse menetluskulusid. Töökoormust mõjutavad ka puudustega esitatud menetlusdokumendid, õigusabi vähene kättesaadavus ja halb kvaliteet.
Oluliseks põhjuseks on nähtavalt ka jätkuv põlvkonnavahetus. Pensioneeruvatele kohtunikele peatatakse aegsasti asjade jagamine ja nad lahendavad oma viimasel tööaastal neid väheseid asju, kuna meil on täna arusaam, et kui inimene kohtunikuametist läheb, pärast seda ta ühtegi allkirja anda ei saa. Selles mõttes paratamatu selline arusaam. Nüüd uued kohtunikud, kes ametisse tulevad, töötavad alguses paratamatult osakoormusega ja vajavad sisseelamiseks aega. Nagu üha enam tundub, ei saa neilt ka alati oodata eelmise põlve kohtunike, isade-emade töötempos püsimist. See tundub ka olevat tõsiasi.
Kriminaalmenetluse venimise põhjuseks on jätkuvalt jäigad menetlusreeglid, advokaatide puudus, kõigis valdkondades ka kohtunike kohatine suutmatus menetlusi juhtida ja ohjata. Samuti on suurenenud selline asi, mida võiks nimetada kohtunike läbipõlemiseks. Halduskohtumenetluses paistab lisaks silma inimeste õigusteadlikkuse kasv, töömahukate niinimetatud populaarkaebuste lisandumine, eriti kliimaasjades, ja vangide kaebuste jätkuv uputus.
Positiivse poole pealt. Üldine usaldus kohtusüsteemi vastu on jätkuvalt kõrgel tasemel ja isegi tõusuteel, vaatamata kõigele, mis ma teile siin kirjeldasin. 2022 tehtud institutsioonide usaldusväärsuse uuringu järgi usaldas Eesti kohtuid 67% vastanuist, siis eelmise aasta uuringu järgi rekordiliselt 71% eestimaalastest usaldab kohtuvõimu, mis on aegade kõrgeim tulemus. Keskmine kohtu usaldaja uuringu järgi on 15–44-aastane kõrgharidusega eestlane, kes töötab spetsialisti või juhina Tallinnas või Lõuna-Eestis ja kuulub kõrgema sissetulekuga gruppi. Kohtuid ei usalda üldse 20% vastanutest, kelle puhul on tegemist 45‑aastase ja vanema madalama sissetulekuga mehega, kes on kutseharidusega või pensionär Lääne‑ ja Lõuna-Eestist. Nii näites see uuring.
Kohtusüsteem tegeleb järjepidevalt oma probleemidega ka ise, vajadusel ka distsiplinaarmenetluste raames. Ehkki kohtunike suhtes esitatakse üksjagu palju kaebusi distsiplinaarmenetluste algatamiseks, siis suur enamus puudutab neist lahendite sisu, ehk kaebajad ei ole rahul otsustega, mida tehakse, siis kaevatakse kohtuniku peale, mitte otsuse peale või siis kaevatakse mõlema peale. Aga seda ei saa distsiplinaarmenetluses kontrollida. Samas tuleb täheldada, et kasvamas on ka kaebuste arv seoses menetluste venimisega ja lisandunud on kaebusi seoses kohtunike käitumisega menetluses. Eelmine aasta tuvastas distsiplinaarkolleegium kahes asjas kohtuniku ametikohustuste täitmata jätmise või mittekohase täitmise. Ühel juhul heideti kohtunikule ette õigusemõistmisest põhjendamatut keeldumist ja teisel juhul menetluse venimist.
Nüüd ma räägiks Riigikohtu tegemistest ja õiguse sisu poole pealt, millega me seal tegeleme, mis asjad valdkonniti silma paistavad, ja ka mõningad märkused võib-olla siis seadusandjale sellest tulenevalt.
Eelmine aasta menetles Riigikohus kuskil 10% kõigist taotlustest, mille number on ka vähenemas. Seejuures on väga kõrge põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse kohtuasjade arv, mis eelmine aasta küll, kas tulenevalt valimistest, aga siiski, oli kokku 41 lausa, kus siis vaidlustatud õigusakti säte tunnistati ka põhiseadusvastaseks 11 asjas.
Sisu poole pealt siis, Riigikohtu üldkogu, kõige kõrgem Riigikohtu organ, lahendas 2023 kaks põhiseaduslikkuse järelevalve asja, leides, et põhiseadusvastane on kinnipeetavate ligipääsu takistamine väljaandele Ametlikud Teadaanded ja Riigikohtu veebilehele ning lisaks ka politsei ja piirivalve seaduse regulatsioon politseiametniku väljateenitud aastate pensioni arvutamisel. Pooleli on meil Riigikohtus oluline vaidlus, kohalike omavalitsuste algatatud vaidlus üldhooldusteenuse rahastamise korralduse põhiseaduspärasuse kontrolliks, millise otsuse, võin välja öelda siin, me loodame, see on veninud, see on keeruline asi, loodame teha 5. juuliks praeguse seisuga.
Põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumis oli 18 valimiskaebust eelmine aasta, enamus puudutas elektroonilist hääletamist. Leidis see kolleegium muu hulgas, et reeglid peaksid olema täpsemalt kirjas seaduses või vähemasti muus õigusaktis. Uueks valdkonnaks Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve tegevuses on erinevad kaebused Riigikogu organite otsuste peale, muu hulgas seoses Riigikogu liikmete küsimuste esitamise ja arupärimistele vastamisega eelmisest aastast. Seni on Riigikohus valdavalt leidnud, et seadus ei võimalda Riigikogu organite otsuseid sellisel viisil vaidlustada. Võimalik, et koos valimiskaebuste regulatsiooniga on see koht seaduse edasiseks täpsustamiseks. Seadus on vana ja see rakendumine alles nüüd on esimest korda hakanud ette tulema.
Olulistest lahenditest, mida põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium käsitles, oli Euroopa Liidu ja Eesti õiguse vahekord riigihankemenetluses, õigusaktide tagasiulatuv rakendamine. Leiti muu hulgas, et kohalikud omavalitsused peavad tagama lastele lasteaiakohad, lahendati muu hulgas kinnisasja avalikes huvides omandamise menetlust, eripensionide reeglite tagantjärele muutmist, võrdset kohtlemist toetuste jagamisel, menetlusabi andmist äriühingutele riigilõivu tasumiseks ja ka määruse vastavust volitusnormidele kui ka kaebeõigust kriminaalmenetluses. Kõik need viited on mul olemas, siin neid ma ei hakka ette lähemalt lugema.
Pikemalt on mul sõnum Riigikogule antud kaasa Riigikohtu halduskolleegiumilt, kus on mitmeid väga olulisi lahendeid eelmine aasta tehtud ja nähtud ka puudusi õiguses. Ennekõike torkab silma siis uus valdkond keskkonnaõigus meie halduskohtus ja ka halduskohtumenetluses kui ka siis Riigikohtus. Kaalukaim lahend Riigikohtus tehti eelmine aasta Eesti esimeses niinimetatud suures kliimakaebuseasjas ehk siis Auvere õlitehase ehitusloa vaidluses. Niinimetatud Päraküla kaasuses põimusid kaks Eesti tulevikku mõjutavad teemat: rohevõrgustiku metsade kaitse ja automaatsed haldusotsused. Ära ei tohi unustada, ütles Riigikohus, et maaomanik väärib teavitamist ka riigi avastatud elupaigast. Kohtuasjad tõid esile mitmed süsteemsed puudused, mille lahendamiseks võib vaja minna ka Riigikogu panust. Kliimamõju adekvaatseks hindamiseks kohtus on tarvis niinimetatud süsinikueelarvet. Samuti oleks vaja seadusandjal lihtsustada keskkonnamõju hindamise vigade parandamist kohtumenetlusega paralleelselt, et vältida planeeringute ja lubade tühistamist ja vaidluste edasi-tagasi pendeldamist täitev‑ ja kohtuvõimu vahel keerukates vaidlustes. Rohevõrgustiku metsade kaitse alused võivad vajada läbimõtlemist: kas tänase planeerimisseadusega omavalitsustele pandud kohustuste täitmine on üleüldse realistlik.
Eesti riigihalduses tehisintellekti laialdaseks rakendamiseks oleks vaja kehtestada haldusmenetluse seaduses täiendusi. Kitsaskohad ilmnesid veel ka seoses pakendite kogumisega, mis on siin välja toodud, ja käsitleti ka näiteks ruumilisi konflikte seoses müravaidlustega, sundvalduste ja omandikitsendust hüvitamisega.
Riigi julgeolekuga seoses põhjustab halduskohtutele üha kasvavat tööd rändesurve, eelkõige hirm, kui Venemaa poolt initsieeritakse massilist sisserännet, et kuidas selleks valmis olla nii praktikas, aga ka normide osas, milles osas tundub olevat puudujääke.
Andmekaitse valdkond vajab mõtestatud analüüsi ja tasakaalustatud lahendust. Euroopa Liidu isikuandmete kaitse üldmääruse jõustumisest on küll möödas juba kuus aastat, aga nüüd ta hakkab vaikselt ka päriselt ellu jõudma ja ausalt öeldes peaaegu igasugune küsimus seal tekitab vaidlusi alati. Ja sellele saaks kaasa aidata ka seadusandja meil siin, mis peaks vähemasti juurdepääsupiirangute osas mingisuguseid selgemaid õigusnorme kehtestama. Inimesed on muutunud ka andmekaitse osas üha tundlikumaks, mis ka vaidlustes üha enam silma paistab.
Mitmetes kaasustes kerkisid üles kohtusse pöördumise piirid, kes saab vaidluste üleriigilist planeeringut või ka kuidas ja kas siis peaks kohus saama lahendada omavalitsuste sisetülisid või ka riigiasutuste omavahelisi vaidlusi.
Jätkuvalt on ebaproportsionaalselt palju küsimusi seoses vangide ravi pädevusega, kes neid siis lahendama peaks, kui ka ligipääsuga veebilehtedele vangide puhul.
Pooleli on mitmed olulised kaasused seoses koroonaepideemiaga. Tsiviilkolleegiumi tegemistest.
Oluline, võib-olla kõige olulisem lahend on tehtud tarbijavaidlustes tarbijakrediidi kohta. Leiti, et siis tihti tagaselja lahendatavates tarbijakrediidiasjades peaks kohus omal algatusel kontrollima, milline on krediidikulukuse määr ja kas laenuandja on järginud vastutustundliku laenamise põhimõtet. Leiti ka, et pank ei või tarbijast kliendiga sõlmitud põhimakseteenuse lepingut lõpetada mõjuva põhjuseta. Olulisi lahendeid tehti müügivaidlustes, korteriomandivaidlustes, ühinguõiguses, töösuhetes, notari vastutuses. Aja kokkuhoiu huvides ei loe ma neid siin täpsemalt ette.
Kriminaalkolleegium tegi eelmine aasta ka mitmeid olulisi lahendeid mitmes avalikku tähelepanu pälvinud süüteoasjas. Esmalt tõstaks esile siin riigivastased kuriteod seoses riigisaladuste tõendite küsimustega, mis on seotud nii Hiina sõjaväeluure kui Vene eriteenistusega koostööd teinud isikute asjades, kes siis jäid lõplikult süüdi. Tähelepanu pälvis ka Vene relvajõudude Ukrainas toimepandud kuritegude toetamises süüdi jäänud isik, pärast Butša veresauna avalikus Facebooki grupis Venemaa dessantvägede päeva puhul nende sümboolikat kujutades õnnitlust avaldanud naine.
Korruptsioonikuritegudega jätkuvalt tegeldakse. Toimingupiirangu rikkumise asjades on tehtud oluline lahend kui ka diplomaadi vastutuse kohta väärteo toimepanemise eest. Isikuvastaste kuritegude asjas on sisustatud lähisuhet, lahendatud ajakirjanike trahvimist, muu hulgas ka käsitletud erinevaid tõendamisega seotud küsimusi kui ka kriminaalmenetlusega seonduvaid küsimusi. Jällegi aja kokkuhoiu huvides ma pikemalt ei peatu nendel, need on siin välja toodud.
Kui vaadata Eesti kohtu toimimist välisvaates, siis inimõiguste kohus on meil olnud üks selline oluline näitaja, kui palju Eestist sinna pöördutakse, mis seal siis toimub meie siseriiklike kohtulahenditega. Eelmisel aastal laekus iseenesest inimõiguste kohtule Eestist vähem kaebusi kui 2022. aastal. 103 avaldust tuli, üle-eelmine aasta oli 141, ometigi on see kõrgem kui Euroopa keskmine. Euroopa Nõukogu liikmesriikide keskmine on nimelt 0,41 kaebust 10 000 elaniku kohta, Eestis on see 0,75. Nii et inimesed on meil kaebajad. Eelmine aasta tegi inimõiguste kohus Eesti kohta kaheksa avalikku lahendit ja neli ka sisulist otsust, kus ka leiti rikkumised Eesti kohta, mida on ka rohkem kui varasematel aastatel. Rikkumised leiti vahi all pidamise kestvuse osas, lapsendamismenetluse korraldamises, kinnipidamistingimuste ja suhtluse piiramise osas arestimajas ja vangistuses kartserikaristuse kohaldamise suhtes. Neljast kolm puudutasid kõik nii-öelda kinnimaju, ütleme siis nii, ja üks siis väga keerulist lapsendamiskaasust. Kolm kaebust tunnistas inimõiguste kohus vastuvõetamatuks. Ühe kaebuse kustutas nimistust, kuna Eesti võttis rikkumise omaks. 91 avaldust tunnistati vastuvõetamatuks.
Euroopa Kohtusse tuli eelmisel aastal, tehti Eesti kohtute eelotsusetaotluste kohta kaks lahendit ja esitati neli uut eelotsusetaotlust. 2. mai seisuga on pooleli menetlused viies asjas, mis puudutavad riigiabi, loodusdirektiivi tõlgendamist, sularaha vahetuskurssi, lindude pesitsemisaega ja vaktsineerimiskohustust.
Probleemidest, mis ma varasemalt olen välja toonud ja mis vajaksid lahendamist. Teatud lahenduse on saanud kaks eelmises ettekandes välja toodud probleemi. Nimelt on Riigikogu täpsustanud elektrooniliste valimistega seonduvat ja muutnud ka Riigikohtu ja teiste põhiseaduslike institutsioonide eelarveprotsessi, mis loodetavasti tagab suurema sõltumatuse täitevvõimust. Aitäh! Justiitsministeeriumi ja Riigikohtu ekspertide ühistöös valmib sügiseks loodetavasti ka analüüs põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse muutmise vajaduse kohta, mida on ka pikalt ette valmistatud, et mõelda, kuidas selles valdkonnas edasi minna.
Jätkuvalt on mure kõrge kvalifikatsiooniga uute kohtunike ja kohtuametnike leidmisega, nende motiveerituna ja vormis hoidmisega. Motiveerivaid sotsiaalsed garantiisid ei ole lisatud ega lubatudki. Vastupidi, seadusega lubatud palga korrigeerimist ju hoopis vähendati ja terendavad veel suuremad kärped. Vaatamata teatud näilisele valmisolekule rääkida kohtunike töövõimehüvitise taastamisest, vähemalt staažiga seotud lisatasudest ja kohtujuristide ja nõunike palgafondi indekseerimisest senise personaalse indekseerimise asemel, ei ole ka nende teemadega edasiliikumist olnud, rääkimata mingitest maksetest kohtunike pensionisambasse. Teatud edasiminek on olnud Justiitsministeeriumis vaid ametikitsenduste leevendamise eelnõuga. Paranenud ei ole seis ka õigushariduse teemal, pigem vastupidi. Toppama on jäänud juristieksami teema kui ka kohtumenetluses esindajatele täiendavate kvalifikatsiooninõuete kehtestamine.
Loomulikult, kitsastes eelarvetingimustes oleme murelikud süsteemi jätkusuutlikkuse pärast. Ehkki pikemas perspektiivis saab ümberkorraldustega leida kokkuhoidu ja tegutseda tõhusamalt, siis lähivaates tuleb süsteemi ka töös hoida. On selge, et igasugune ressursi vähendamine võib kohtute tempot asjade lahendamisel veelgi vähendada. Sellega seoses loodan ka Riigikogult kainet meelt eelarveliste valikute tegemisel. Sellega seoses on olnud kummastav jälgida seda avalikku arutelu, kus käsitletakse kärbete suhtes privilegeeritud valdkonnana siseturvalisust, mis miskipärast meil aga ei hõlma kohtuid, kuigi Soomes näiteks hõlmab. Meil on selline arusaam, vähemalt jääb mulje, et siseturvalisus on ühtpidi politsei, prokuratuur ja vangla. Aga et seal vahel on ka kohus, see tundub ära ununevat.
Valikuteks eelarvelises kitsikuses tuleb olla valmis. Tegelikult ainuke koht kohtusüsteemis reaalselt raha kokku hoida on mitte täita kohtunikukoht kas pikemalt või ajutiselt vähemasti ja üritada vähemate inimestega hakkama saada või siis teine koht jah, vähendada palka. Personalikuludele lisaks mingit ülejäänud raha kohtusüsteemis põhimõtteliselt ei ole laokil. Ütleme siis nii. Samas on meil ka olukord, kus meil ei ole piisavalt suurt konkurentsi kohtunikukohale tihtipeale. Võib-olla oleks mõistlikum oodata, kuni uusi inimesi peale kasvab, kes on võib-olla kvalifitseeritumad. Aga selle kõigega kaasneb ka ajutiselt kahjuks täiendav menetluse võimalik venimine.
Kas ma võin viis minutit veel juurde pärast saada?