13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevase istungiga. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohale registreerus 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Nüüd on aeg eelnõude ja arupärimiste üleandmiseks. Palun, esmalt Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnisson!
14:01 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu. Nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe seaduseelnõu. Head kolleegid, enne kui minna päevakorra juurde, näen, et kolleegidel on küsimusi istungi juhatajale. Andrei Korobeinik, palun!
14:02 Andrei Korobeinik
Suur tänu, austatud istungi juhataja! Ma üritasin selgusele jõuda esmaspäeval, kahjuks see ebaõnnestus. Aga nüüd, kuna teie olete nüüd istungi juhataja, siis ma küsin teie käest, teie oletegi minu ilmselt viimane lootus. Täna on meil päevakorras automaksu eelnõu ja ma olen tutvunud muudatusettepanekutega. Muudatusettepanekutes on kokku pandud sisulised ettepanekud siis ühtekokku ja ma ikkagi ei tea, kuidas ma pean hääletama, kui ma toetan mõnda muudatusettepanekut, mõnda muudatusettepanekut ei toeta, aga nad on koos. Kas ma pean siis poolt või vastu hääletama?
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma arvan, kõige pädevam teie küsimusele vastama on juhtivkomisjoni esindaja, kes on rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann seda ettekannet tegemas. Temalt te saate täpselt selle vastuse, mismoodi ja kuidas hääletada. Kalle Grünthal, palun!
14:03 Kalle Grünthal
Aitäh! Kolleeg härra Kivimägi, te olete siin, ütleme, istungi juhatamise aeg tihtipeale siin omavolitsenud, ma väidan seda, arvates, et teil on kõige suurem õigus igasuguseid protseduurilisi küsimusi mitte võtta ja muid asju samamoodi. Ja oma tegevuses te juhindute siin Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, öeldes, et vot näed, Riigikohus on öelnud, et selline vaba enesekorraldusõigus. Võib-olla teil on õigus. Aga mina tahan juhtida teie tähelepanu sellele, et teie olete Riigikogu liige ja mina olen Riigikogu liige. Seega me oleme võrdses staatuses. See, et te siin väikest Napoleoni mängite, ei muuda olematuks Riigikogu liikme staatuse seaduse § 17, mis ütleb, et Riigikogu liige on sõltumatu ja ta täidab rahvaesindajana oma ülesandeid kooskõlas põhiseaduse, seaduste, avalike huvidega ja oma südametunnistusega. See tähendab, et talle rakendub ka immuniteet, mis omakorda tähendab seda, et Riigikogu liige on puutumatu ja teda ei või takistada tema ülesannete täitmisel, kui nad tulenevad avalikest huvidest ja tema südametunnistusest. Ja ta muidugi võib teha seda ainult nii-öelda oma Riigikogu liikme ülesannete täitmisel. Seega, ma tahan teile märkida ja öelda, et kui Riigikogu liige täna siin saalis midagi teeb, siis puudub teil õigus teda takistada või suunata teda mingile tegevusele, sest seda õigust teil ei ole. Te ei saa muuta Riigikogu liikme staatuse seadust, kus on ära märgitud Riigikogu liikme õigused. Nii et palun võtta see teadmiseks ja mitte hakata ütlema, et palun tehke seda või palun tehke seda, minge ära või mitte. See ei kuulu teie kompetentsi. Meie oleme võrdsed Riigikogu liikmed.
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Eksite üsna paljus, hea kolleeg. Ma ütlen ainult paar lauset, mida on Riigikogus korduvalt öeldud. Esiteks, Riigikogu liikmete õiguste piiramise legitiimseks eesmärgiks on parlamendi tõhus toimimine. Ka Riigikohus tõdeb seda, et ka õigusi on võimalik piirata. Ükski õigus ei ole absoluutne. Või teine väide: Riigikohtus kaitstavaks hüveks ei saa olla Riigikogu liikme mandaadist tulenevate õiguste kuritarvitamine. Nii et need on kaks lauset, mida võiks teada. Nii et ei ole ükski õigus absoluutne.
Urmas Reinsalu, palun!
14:06 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Te ütlete, et õigus ei ole absoluutne. Aga ma arvan, et siin saalis peab õigus olema ülem õiguserikkumisest. Olete nõus, ma loodan.
Nüüd on küsimus selles, et minu meelest meil on esitatud … Ma arvan, et te peaksite deklareerima selgelt, et meil ei ole võimalik hakata täna menetlema päevakorrapunkti nr 2, mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu, sest ühe muudatusettepaneku esitajana, me võtame selle uue araabia numbrites jaotuse järgi nr 9 järgi, on minu muudatusettepanek, mis vanas numbris oli toodud 59, on kokku seotud mingisuguseks hübriidkombinatsiooniks. Ma leian, et ma esitasin konkreetse muudatusettepaneku, mis puudutas maksutähtaegu. Ja korraga selgub, et ma konkureerin oma muudatusettepanekus hoopis teistsuguste, Keskerakonna fraktsiooni, proua Poolametsa ja rea teiste inimestega, kelle ettepanekud on absoluutselt teistsugused.
Seadus ütleb – ja seda seadust on siin saalis täidetud ja tõlgendatud parlamendi kõigis koosseisudes 30 aastat –, et kui on iseseisev muudatusettepanek, siis ta tuleb hääletusele eraldi. Praegu on esitatud parlamendi menetlusse ette valmistatud dokumendid – esmaspäeva õhtuks –, mis ei vasta kodukorraseadusele. Ja ma ei arva, et väikses küsimuses võiks rikkuda kodukorraseadust, aga niisuguses küsimuses, mis puudutab veerandit miljardit eurot ja mis puudutab sisuliselt enamikku Eesti rahvast, me peaksime lähtuma elementaarsetest seaduse reeglitest. Praegu leiab siin saalis aset, kui me hakkame seda menetlema esitatud muudatusettepanekute paketiga, tahtlik ja süstemaatiline seaduserikkumine.
Härra istungi juhataja, ärge öelge, et see on komisjoni asi. Riigikogu juhatuse pädevus on tööd korraldada ja kaitsta ka seadust. Ei saa olla nõnda, et teie ütlete, et teie vaikite, ja siis seaduserikkumise eest langeb vastutus valdkonnakomisjonile. Minu ettepanek on – kas te peate võtma juhataja aega või mitte – öelda, et teist päevakorrapunkti ei ole meil võimalik menetleda seoses arutelu võimatusega, kuna korrektseid dokumente ei ole parlamendile esitatud õigeaegselt. Mis te sellest heast ettepanekust arvate?
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma arvan, et te teate väga täpselt, et tegelikult minul istungi juhatajana puudub igasugune õigus esmaspäeval kinnitatud päevakorra muutmiseks. Mul ei ole mitte vähimatki õigust esmaspäeval Riigikogu enamuse poolt demokraatlikult kinnitatud päevakorda muuta. Jah, kollases raamatus on viide või väide – kuskilt ma lugesin –, et juhul kui juhtivkomisjon teeb ettepaneku seda mitte menetleda ja kui ükski fraktsioon vastu ei ole, siis võiks tekkida selline formaalne võimalus. Ühtegi säärast ettepanekuid tehtud ei ole ja minul istungi juhatajana pole vähimatki võimalust Riigikogu enamuse poolt kinnitatud päevakorda muuta.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
14:09 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud istungi juhataja! No tegelikult päris kummaline olukord, et varasem praktika on alati olnud selline, et seotakse kokku näiteks obstruktsioonilised muudatusettepanekud või siis ühe esitaja muudatusettepanekud, kuigi isegi see on selline vastuoluline käik. Aga nüüd täna on täiesti uus olukord, kus on korraga seotud nii obstruktsioonilised kui sisulised muudatusettepanekud täiesti kokku ühte kimpu. Samuti on kokku seotud erinevate fraktsioonide ja erinevate saadikute muudatusettepanekud. Näiteks samamoodi nagu ka Urmas Reinsalu mainis, ka minul olid eraldi sisulised muudatusettepanekud, näiteks motosportlaste kohta, muuseumide kohta, aga need muudatusettepanekud on millegipärast kokku seotud Isamaa muudatusettepanekutega, EKRE muudatusettepanekutega, ka erinevate teiste saadikute muudatusettepanekutega. Lihtsalt täiesti arusaamatu, kuidas üldse saab niimoodi teha. Isegi kui oletame, et komisjon oleks tahtnud neid siduda, teoreetiliselt ta oleks pidanud siduma eraldi iga fraktsiooni eraldi muudatusettepanekud ja Keskerakonna fraktsiooni muudatusettepanekud eraldi, Isamaa muudatusettepanekud eraldi ja nii edasi. Kuigi ka see on vastuoluline käik. Kuidas teie selgitate seda, et kuidas me üldse saame täna seda eelnõu menetleda, kui kokku sidumine on olnud täiesti vastuolus Riigikogu kodu- ja töökorra seadusega?
14:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Mul on hea meel, et te ka ise tõdete seda, et ka nende [seas] – vist oli 831 muudatusettepanek kokku – on obstruktsioonilisi muudatusettepanekuid. Mina söandan väita, et valdav enamus on neist obstruktsioonilised, mistõttu ei pea olema ka üllatus see, miks komisjon sarnaselt käitus. See on ikkagi millegi tagajärg. Te ise möönate, et nende hulgas on obstruktsioonilisi muudatusettepanekuid, obstruktsiooni eesmärgil tehtud ja see on täiesti arusaadav ja mõistetav, miks komisjon on sarnaselt käitunud. Tõepoolest, ma ei suvatse olla valmis andma hinnangut ühe või teise konkreetse muudatusettepaneku kokkusidumise kohta, selle kohta saab ikkagi selgitusi jagada üksnes juhtivkomisjoni esindaja. Mina ei ole osalenud rahanduskomisjoni istungil, ma ei tea seda arutelukäiku ega neid põhjendusi. Samas, minu teada mingi osa selgitusi peaks olema ka seletuskirjas, mis on teise lugemise juures. Ilmselt on ka seal mõningaid vihjeid selle kohta, miks neid muudatusettepanekuid on kokku seotud. Ja kolmandaks, ikkagi ka Riigikohtu otsus selle aasta 14. veebruarist käsitles ja andis ilmselgelt parlamendile suurema mandaadi ka muudatusettepanekute sidumiseks, selleks et tagada parlamendi tõhus toimimine.
Rain Epler, palun!
14:11 Rain Epler
Aitäh, härra istungi juhataja! Kõigepealt kommentaariks selle kohta, et te rääkisite, et teil pole vähimat õigust siin ühte või teist teha: te siin aasta ja rohkema jooksul olete igasuguseid asju teinud hulgaliselt, milleks tegelikult õigust ei ole, nii et see on kehv põhjendus. Aga mu küsimus puudutab seda, et ma eile Riigikogu esimehe käest ka küsisin, et kuidas tema isiklik arvamus on selle eelnõu menetlemise osas, nii selles osas, mis puudutab muudatusettepanekute kokkusidumist, kui ka selles osas, mis puudutab seda, et eelnõu esitaja alles esmaspäeval tegi päris olulisi muudatusi ja nüüd juba kolmapäeval me jätkame siin juhatuse tungival soovil teise lugemisega. Riigikogu esimees küll andis hinnangu, et see ei ole hea menetluspraktika. Kuulakem siis ka aseesimehe isiklikku arvamust selle kohta, et kuidas teie arvates selle seaduse menetlemine kvaliteedi mõttes on käinud.
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Minu isiklik arvamus ei puutu siin küll mitte asjasse, kuna ka täiskogu istungi päevakorra valmistab ette Riigikogu juhatus, mitte Toomas Kivimägi või Lauri Hussar või Jüri Ratas. See on meie kollegiaalne otsus. Andrei Korobeinik, palun!
14:13 Andrei Korobeinik
Austatud istungi juhataja! Ma juhin siiski tähelepanu, et tõepoolest see, millest hea kolleeg Anastassia rääkis, et kui näiteks on muudatusettepanekud, kus on ühe punkti kohta erinevad kuupäevad, siis on tõlgendamise küsimus, võib-olla tõepoolest nad on obstruktsioonilised. Aga seal on väga palju väga sisulisi ettepanekuid, näiteks maksuerisus puuetega inimestele. Eesti põhiseadus räägib sellest, et puuetega inimesed on riigi erilise hoole all, ja panna see ettepanek kokku teiste ettepanekutega ja võtta saadikutelt võimalus seda ettepanekut hääletada minu arust ei ole väga põhiseaduse lähenemine. Teie kui istungi juhataja võite ju sellele tähelepanu juhtida. Ma olen täiesti kindel, et te töötasite läbi kõik päevakorras olevat eelnõud, nägite ise seda, mida rahanduskomisjon häälteenamusega tegi meie muudatusettepanekutega ja teil on võimalus otsustavalt sõna sekka öelda.
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Tegelikult ei ole. Mul ei ole õigust rahanduskomisjoni nimel nende tehtud otsuseid muuta. Võib-olla jah, hinnanguid anda küll, aga tõepoolest, ma ei ole kogu seda arutelu läbi teinud ega lugenud, küll aga rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann, kindlasti saab selgitada. Ta on siin saalis, ta on kuulanud teie protseduurilisi küsimusi ja kindlasti ta oma sõnavõtus saab ka teile nendele küsimustele vastata. Ja mis puudutab neid valikuid, hea kolleeg, sa tead ka ise, et ühe või teise seaduseelnõu puhul lõpphääletusel, kindlasti ka selles seaduseelnõus on punkte, mis mulle ei meeldi, aga on mingid teised punktid, mis on olulised ja tähtsad ja ma pean ka tegema lõpuks valiku ja hääletama selle seaduseelnõu poolt, vaatamata sellele, et selles eelnõus on võib-olla mõned sätted, mis mulle ei sobi. Selline kaalumise koht on paratamatu meie töös. Nii on ka muudatusettepanekute juures.
Head kolleegid, võtan kolm viimast protseduurilist küsimust, kuna me kordame paljuski seda arutelu, mis oli tegelikult esmaspäeval, ja mul ei ole midagi lisada. Riigikogu esimees andis teile väga palju vastuseid ja veel kord, põhifookus on ikkagi selles, et selle sidumisega tegeles rahanduskomisjon ja selle kohta saab anda hinnanguid ja selgitusi rahanduskomisjonipoolne ettekandja, kelleks on meeldivalt rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann.
Urmas Reinsalu, palun!
14:15 Urmas Reinsalu
Lugupeetav istungi juhataja! See, et küsimused on korduvad, ei tulene mitte sellest, et vastused on olnud piisavad. Vastuseid me ei saanud esmaspäeval. Riigikogu esimees tegelikkuses viitas ka sellele, et kõik küsimused saavad vastuse kolmapäeval. Te viitate siin, et need küsimused saavad vastuse. Te tõite siia mängu, et teise lugemise seletuskirjas. Minu ees on see teise lugemise seletuskiri ja ühtegi sisulist viidet sellele seaduserikkumisele siin ei ole, välja arvatud paljusõnaline osundus, mida te olete ka siin tsiteerinud viitega, et ei tohiks ülemääraselt pärssida Riigikogu töövõimet. Vaadake, töövõimet teie valitsusliidu valitud moodus just nimelt takistabki. Me ei ole võimelised sisuliselt ju tegelikkuses neid asju läbi arutama, sest see on blokeeritud. Muudatusettepanekud olete te blokeerinud selle pundardamise meetodi alusel.
Ja ma tahan teile tõesti öelda, et ma saan aru, et teile ei lähe korda 80 000 inimese protestiallkiri. Teil on võim, te tegelikkuses püüate seda siin läbi rullida. Te saate, sellepärast et teil on võim. Inimeste arvamus sellele ei loe. Aga ma tahaksin siiski öelda – te ütlesite, et teil ei ole ka võimalik midagi teha, kuna juhtivkomisjonist ei ole tulnud katkestamisettepanekut, juhtivkomisjonis katkestamisettepanekut ei ole –, minu palve teile oleks, et võtke siis juhataja vaheaeg, võtke kokku juhatuse liikmed ja arutage, kas juhatus oma otsusega katkestaks selle eelnõu menetlemise, sest kodukorra seaduses teatavasti on ka punkt, et ka juhatusel on õigus eelnõusid katkestada ja see on ilma hääletamiseta kohustuslik. Teil on tööriistu suurepäraselt. Te olete leiutanud tööriistu. Selles kataloogis, mis on, žongleerib seaduse piiri peal kodukorra seaduses juhatamisega vägagi, noh, ütleme, loominguliselt. Aga nüüd te soovite taganeda nendest tööriistadest, mis istungi juhatajale on antud, et tagada minimaalne seaduse täitmine. See on mul esimene küsimus ettepanekuga.
Teine küsimus on, et saada aru, kui me asume selle seaduse arutamise juurde, milline on – kuna te olete viidanud praktikatele, varasemalt –, milline on teie käsitlus juhatajana, kui parlamendiliikmed hakkavad võtma muudatusettepanekute menetlemisel vaheaegu, kas te võimaldate kõiki vaheaegu võtta või te peate vajalikuks asuda ka parlamendiliikmete õigust selle koha pealt, ja kui, siis mis koha pealt, piirama. Ma arvan, et see on praktilise töö korraldamise puhul … Ma möönan, et see ei ole õiguspärane, et te seda rakendate. Aga praktika on kujunenud, et te olete seda rakendanud. Seetõttu oleks aus, ma arvan, kui te oma kavatsuse, kuidas te kavatsete istungit selle teise päevakorrapunkti menetlemisel läbi viia, et te selle kavatsuse ka parlamendiliikmetele annaksite. Saite aru, mis ma mõtlesin, eks?
14:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Teil on õigus, millele teie kolleeg Helir-Valdor Seeder viitas, et tõepoolest, ka juhatusel on formaalselt, vähemalt ühes paragrahvis öeldud, võimalus ka eelnõu teine lugemine katkestada. Aga ma isegi ei tea, kas seda üldse ajaloos on rakendatud. See pigem on formaalne võimalusi ja kommentaaris oli toodud näitena, et à la mingi poliitiline vastasseis on tekkinud, et võib-olla siis sellisel juhul seda kasutada. Nii et ma isegi ei tea ühtegi juhtumit, kas juhatuse initsiatiivil on ühe või teise eelnõu lugemist üldse katkestatud. Jah, formaalne võimalus on. Aga veel kord, selle kommentaari väite kohaselt ei ole antud juhul selle asjaoluga tegemist, nii et seetõttu mina seda vajadust ja seda praktikat luua nagu ei söanda ega pretendeeri sellele.
Mis puudutab vaheaegade võtmist, siis juhatus mitte ühtegi otsust ei ole ette teinud selle kohta, kas on plaani piirata või mitte. Minul igal juhul ei ole kavatsust antud juhul selle eelnõu juures vastavat ettepanekut teha, aga kõik sõltub ka eelnõu menetlemise käigust, millise tempoga me liigume. Kui me saame normaalses tempos liikuma, siis ma arvan, et vajadus selle järgi ei teki. See on minu isiklik arvamus.
Andrei Korobeinik, palun!
14:19 Andrei Korobeinik
Jaa, suur tänu, istungi juhataja! Ma kindlasti ei nõustu teiega selles osas, et tegemist on formaalse võimalusega. Tegemist on väga sisulise võimalusega ja see sisuline võimalus, ma eeldan, ongi loodud sellisteks juhtudeks, kus näiteks juhtivkomisjon kahetsusväärselt eksib. Ta esitab eelnõu, mis on selgelt vigane. Selle asemel, et võimaldada parlamendil hääletada sisuliselt muudatusettepanekute üle, neid pannakse kokku ja see võimalus võetakse saadikutelt ära. Ja see on see koht, kus juhatus võikski otsustavalt sekkuda, teha ajalugu ja näidata, et ei ole midagi formaalset, vaid ongi sisuline võimalus, kuidas saaks parlamendi tööd tagada, kuidas saaks võimaldada saadikutel teha seda, milleks rahvas neid siia valis. Nii et ma kutsun teid üles teha ajalugu ja rakendada seda sätet.
14:20 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma kutsun teid üles, et avame arutelu kõigepealt. Sellepärast, et ega siis juhatus ei ole ainus organ, kelle pädevuses formaalselt on võimalus ka eelnõu katkestada. Ma arvan, et olen piisavalt ettenägelik, et neid katkestamise ettepanekuid tuleb piisavalt, nii et kui Riigikogu saali enamus arutelu järel sarnaselt otsustab, et on vaja katkestada, siis katkestamine ka toimub. Nii et see võimalus ei ole mitte kuskile kadunud, isegi kui Riigikogu juhatus seda ei kasuta, seda võimalust. Nii et ma jään oma endise seisukoha juurde.
Helir-Valdor Seeder, palun!
14:21 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Te olete korduvalt öelnud, et Riigikogu töö efektiivsuse tagamise nimel on võimalik kodu- ja töökorra seaduse paragrahve siin tõlgendada väga eripäraselt ja loominguliselt ja tuginete ka Riigikohtu otsusele. Muidugi, kuidas mõõta Riigikogu töö efektiivsust: kas vastuvõetud seaduste arvuga või nende kvaliteediga? Mina pigem rõhuksin sellele teisele, kvaliteet on kindlasti olulisem. Ja praegu meie võitleme siin nende seaduste nii õiguspärasuse, seaduspärasuse kui kvaliteedi nimel, mitte konveiermeetodil kodu- ja töökorra seadust eirates nende vastuvõtmist. See kindlasti ei ole efektiivsus. Aga minu ettepanek on samasugune, mille Urmas Reinsalu siin tegi, ja kui ma esmaspäeval ka Riigikogu esimehele tegin ettepaneku ja viitasin ka Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse §-le 107, mis võimaldab juhatusel katkestada teise lugemise. Te olete siin erinevaid pretsedente rakendanud juba korduvalt, nii et selle pretsedendi loomine, mida mina ka ei tea, et seda oleks rakendatud, aga see on täiesti seaduslik instrument, selles mõttes ei ole ta pretsedent seadusest väljumise mõttes, täiesti seaduslik võimalus ja lubatud lahendus juhatuse pädevuses. Ja praegu, nagu me näeme, on nii poliitiline vastasseis kui erinev õiguslik tõlgendus praegusele kujunenud olukorrale, ja siin on igati põhjendatud, et te võtate vaheaja, teete juhatusele selle ettepaneku ja me katkestame, et vältida hiljem seda, et see seadusega vastuolus olev seaduseelnõu võetakse vastu ja näiteks president ei kuuluta välja ja me peame tulema siia uuesti seda arutama, ja see kindlasti ei suurenda Riigikogu töö efektiivsust.
Ja nüüd üks küsimus teile, et aru saada paremini protseduurikast. Te tõite võrdluse, et lõpphääletusel seaduseelnõu puhul on ka väga erinevad paragrahvid, et ühele või teisele saadikule üks või teine paragrahv ei pruugi meeldida ja ta on selles olukorras, et peab hääletama, ja võimalus on ainult poolt, vastu või erapooletu, et sa ei saa valida paragrahve ükshaaval. See ei ole minu arvates üldse adekvaatne võrdlus muudatusettepanekute puhul, kus ma esitan ühe konkreetse oma muudatusettepaneku enda nimel, ja kui sinna seotakse vägivaldselt hoopis teistsugused muudatusettepanekud, teiste poolt esitatud muudatusettepanekud ja mul puudub võimalus, mis tuleb kodu- ja töökorra seadusest ja põhiseadusest oma muudatusettepanekut siin suures saalis hääletada. See on täiesti erinev. Ja kui ta ei leia heakskiitu, siis on uus olukord, aga see ei ole võrreldav kindlasti lõpphääletusega seaduse puhul.
14:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Meil eile oli juhatuse koosolek ja seal keegi juhatuse liikmetest ei tõstatanud seda ettepanekut, et võiks teha ettepaneku juhatuse poolt selle eelnõu teine lugemine katkestada. Tõepoolest, see teie ettepanek ja märkus oli teada ka kõikidele juhatuse liikmetele, kuna te seda tegite juba esmaspäeval. Selles mõttes see ei tulnud kellelegi üllatusena. Ja minule teadaolevalt üks juhatuse liige ei viibi praegu Tallinnas, on seotud teiste ülesannetega, nii et paraku seda võimalust rakendada ei saa.
See, mis sidumisi või, ütleme, seaduseelnõu puhul ja muudatusettepanekute puhul … Aa, mis puudutab seda, kas … mitte, tõepoolest, ega meie ei ole lõpliku … kandjad. Tegelikult hinnangu selle kohta, kas see tegevus, kogu menetlusprotsess, kaasa arvatud nii Riigikogus kui ka komisjonis, on õiguspärane või mitte, selle kohta loomulikult on võimalus anda hinnang ka Vabariigi Presidendil sellega, kui ta leiab, et on rikutud põhiseadust ja ei kuuluta seadust välja. Ja täpselt samamoodi on ka õiguskantsler lisafilter sellele. Nii et selles mõttes te, kolleegid, saate kõik sellest aru, et ega need seisukohad tulenevad väga palju sellest, kus pool rindejoont me üks või teine pool oleme. Poliitilised eelistused on erinevad, seetõttu minu jaoks ei ole üllatav teie soov ja tahe katkestada või proovida ühel või teisel moel selle eelnõu lugemist takistada, sellepärast et teile sisuliselt see eelnõu ei meeldi. Aga ütleme, sisu ja vorm, neid ei peaks niimoodi lõputult kokku siduma. Nii et ma ütlen veel kord, et kui teie väidate, millega mina ei nõustu, et on rikutud oluliselt seadusi – mina sellega ei nõustu, aga kui seda on tehtud –, siis Vabariigi Presidendile ei jää kindlasti see arutelu, ei jää ka teie märkused märkamata. Ilmselgelt võetakse välja stenogramm ja selles mõttes ma igati mõistan ja saan aru, miks te neid küsimusi ka esitate – selleks et saada neid stenogrammi. Need on seal olemas ja Vabariigi Presidendi Kantselei kindlasti hindab neid teie märkusi. Nii et ei ole meil kellelgi õigust lõplikku hinnangut anda. Õigust mõistab lõpuks kohus.
Ja viimane protseduuriline küsimus. Kalle Grünthal, palun!
14:26 Kalle Grünthal
Aitäh, hea kolleeg härra Kivimägi! Ma ei tea, kas esmaspäeval olite saalis, kui toimus umbes samal teemal arutelu seoses selle eelnõude kimpu sidumisega. Ja siis Lauri Hussar igatahes vastas pidevalt sedasi, et parlamendil on enesekorraldusõigus ja komisjonil on väga suur õigus kõiki asju ise otsustada. Ja siis ma hakkasin ta küsima ikkagi ja tõin näite ka, et näiteks kui kodanik rikub mingisugust õigusakti, noh, läheb kellelegi kallale, niisugune asi võib juhtuda, eks, ja siis on alati kodanikul õigus pöörduda õiguskaitse korras näiteks politseisse, siis rakendatakse vastav menetlus. Ja siis ma küsisin Hussari käest seda, millised on siis parlamendis need õiguskaitsevahendid, kui näiteks komisjonides toimub, ütleme, selle isiku hinnangul, Riigikogu liikme hinnangul mingisugune õigusrikkumine, kas seotakse valesti kokku või midagi sellist. Ja siis selgus, Lauri Hussar ütles lõpuks järgmise lause: siis tuleb … Me ütlesin, et ma protokollin ka, et ma tahan sellega edasi minna, kõik sõltub tema vastusest. Siis ta ütles, et kaebeõigus komisjoni tegevuse osas – tuleb avaldus esitada Riigikogu juhatusele. Minule teadaolevatel andmetel on need siin saalis kaevatud päris hulka.
Nii et ma arvan, et enne, kui me edasi läheksime, kuna see kaebeõigus on Lauri Hussar sõnul ikkagi teie pädevuses, siis te peaksite need kaebused enne ära rahuldama, et kas see komisjoni tegevus näiteks nende eelnõude kimpu sidumisel oli legitiimne või ei olnud, sest kokku siduda saab ainult teatud tingimustel teatavasti. Nii et ma paluksin, jah, praegu … Ütleme, toetan ka Isamaa esindajate seisukohti, et peaks selle küsimuse ära lahendama, sest praegusel hetkel on Riigikogu juhatusele esitatud nii suuliseid kui ka kirjalikke kaebusi, ja need tuleks kõigepealt ära lahendada, et selgitada välja siis ka teie hinnang selles osas, kas see kimpu sidumine oli legitiimne või mitte. Jah, kõik.
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Eks iga konkreetne kaasus määrab ära need võimalused, millise õiguskaitseorgani poole pöörduda või mitte. Üks asi on selge, mida Riigikohus on selgelt öelnud: komisjoni otsused ei ole vaidlustatavad põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse korras. See on nagu klaar, et nende asjadega ei ole võimalik Riigikohtusse pöörduda. Seda on Riigikohus oma 14. veebruari 2024. aasta otsuses öelnud. See, mis puudutab juhatuse poole pöördumist, millele Riigikogu esimees ka viitas, siis jah, see on üks koht, kus tõepoolest juhatusel on võimalus võib-olla üldiseid juhiseid anda ja märkusi komisjonide tööle. Aga nii nagu ma olen juba tuhat korda korrutanud teie jaoks tüütamiseni, et tõepoolest, Riigikogu juhatus on läbi aegade öelnud, et komisjonid on oma töö korraldamisel iseseisvad ja suure enesekorraldusõigusega, otsustuspädevusega ja [juhatus] ei sekku juhtivkomisjoni töösse ei korralduslikult ega sisuliselt. Ehk mina olen seda meelt, et juhatus ei ole see kaebeorgan, kelle poole pöörduda ühe või teise konkreetse kaasusega, et nüüd juhatus hakkab seda ümber otsustama, mida rahanduskomisjon on otsustanud. Minu seisukoht on see, et juhatusel seda pädevust ei ole. Küll aga sellest tulenevalt ikkagi juhatusel on võimalus anda üldiseid juhiseid komisjonile laiemalt. Kui selle pinnalt tekib mingisugune üldisem juhis, siis seda otse loomulikult juhatus on valmis ka komisjonile tegema. Aga see ei ole see kaebeorgan, kelle poole pöörduda.
Aga head kolleegid, ma tänan teid! Lähme nüüd tänase istungi päevakorra juurde.