Austatud Riigikogu aseesimees! Austatud Riigikogu liikmed! Auditoorium seal internetiavarustes! Mul on väga hea meel, et ma saan ka panustada sellesse arutelusse, mis, ma arvan, on Eesti riigi tuleviku seisukohast hästi oluline. Ma arvan, et see on üsna eksistentsiaalne küsimus, kuidas me edasi läheme. Siin on juba kolm ettekannet tehtud ja mina oma ettekandega püüan siis kuidagi nendega kooskõlla minna. Kindlasti on mõnes asjas kordusi, aga on ka mõned asjad, mis pakuvad uut teadmist.
[Ettekande] pealkiri on "Rootsi kogemus", aga tegelikult ma räägin algul Rootsi kogemusest ja pärast jõuan kohe hoolega Eesti juurde.
Alustuseks rõhutan, et me armastame väga võtta eeskujuks Põhjamaid. Me arvame, et see on selline ühiskonnakord, selline mudel, mis on väga hästi tasakaalus, kus ühelt poolt on inimestel heaolu, aga teiselt poolt on neil ka panus ühiskonna arengusse ja vastutus selle eest. Mõlemad on olulised. Siin slaidil on terve rida Põhjamaid. Mina räägin täna teile Rootsist, natuke ka Taanist. Soomest juba räägiti. Need riigid on praegu erinevas [riigivõla juhtimise] faasis, selles mõttes on päris oluline neid eristada.
Päris alustuseks näitan ühte pilti, mida on lihtne vaadata. Selle pildi peal on kaks riiki, Eesti ja Rootsi, ja avaliku sektori võlg. [Võlanäitajad] on tegelikult veel täpsemad, ma võin sinna juurde öelda, et Rootsi selle perioodi jooksul, 1998–2023, jõudis oma võlaga 66% pealt 31% peale. Ehk langus oli 35%. Eesti on oma 6%‑lise võla pealt jõudnud kuskile 20% peale. Järgmise nelja aasta jooksul – seda te näete järgmise pildi pealt – läheme me Rootsist mööda. Me oleme jõudnud niikaugele, et meie võlakoormus on suurem kui Rootsil. See ei ole üldse naljaasi.
Selle pildi peal te näete [riigi võlakoormuse] dünaamikat juba täpsemalt. Siin üleval on hall joon, seal on Rootsi ja see on 1995. aasta, Te näete, kuidas Rootsi võlg on vähenenud ja kuidas see üle majandustsükli kasvab ja langeb, kasvab ja langeb. See on see, millest Ülo siin enne rääkis: [toimub võla] tasakaalustamine üle majandustsükli. Siis on selle pildi peal ka Taani, see on sinine joon, täpselt sama pilt, peaaegu üks ühele samasugune nagu Rootsil. Ja siis on Eesti. Selle pildi peal ma ei pikendanud Eesti [võlakoormuse joont] tulevikku, aga kui seda pikendada, siis Eesti, Rootsi ning Taani võlakoormuse jooned lõikuvad. Ja mitte ainult ei lõiku, vaid meie tõusunurk läheb ilusasti ülesse, aga Põhjamaade oma on jätkuvalt horisontaalne. Nii et umbes nelja aasta pärast ei saa enam rääkida, et meil on Rootsist madalam avaliku sektori võlg. See on juba peaaegu otsustatud.
Järgmine pilt on eriti huvitav. Ma ei teadnud ise ka, et see asi ikka nii hull on. Selle pildi peal on kümme aastat riigieelarve positsiooni, ühesõnaga, kas riigieelarve on ülejäägis või puudujäägis. Null on keskel, näete, seal vasakul skaalal, sealt allpool on riigieelarve puudujäägis, ülevalpool on ülejäägis. Ülemine, punane riik on Taani. Te näete, et Taanil on olnud peaaegu kogu aeg ülejäägiga eelarve. Järgmine riik, see pruun, on Rootsi. Ka Rootsil on olnud enamus aastaid ülejäägis ja siis, kui on kriis, on ta olnud miinuses. Ja siis on sinine riik, Eesti. Alates 2016. aastast ei ole me ühelgi aastal suutnud eelarvet nulli ajada. See pilt ütleb rohkem kui palju juttu. Siin ei olegi vaja väga palju lisada. Jutud sellest, et me teeme mingisugust üle tsükli tasakaalustamist, selle pildi peal ei avaldu lihtsalt mitte kuskilt otsast.
Lähme edasi. Siin saan ma rääkida selle esinemise ajendist ehk tahaksin rääkida sellest, mida ütles Erik Thedéen. Ta on Rootsi keskpanga president, kes käis [selle aasta] 7. veebruaril Eesti Pangas esinemas. Ta pidas väga huvitava kõne Rootsi majandusest ja rahapoliitikast. See link on slaidil sinna ka juurde pandud, saate vaadata. Selle [kohtumise] umbes 50. minutil ma küsisin tema käest ühe lihtsa küsimuse: "Öelge, palun, kuidas on võimalik, et Rootsi‑sugune riik on suutnud juba 30 aastat oma võlga hoida 40% juures?" Vaadake seda vastust, ma soovitan väga vaadata. Lühidalt öeldes ütles ta, et Rootsil oli vaja katastroofi, et mõista, kui tähtis on riigieelarve tasakaal ja see, et võlakoormus hoitakse kontrolli all.
See on ka vastus küsimusele, mida siin saalis enne küsiti: mis siis juhtub, kui me ei hoia võlakoormust kontrolli all? Rootsi sai teada, mis siis juhtub. Üheksakümnendate alguse majanduskriis, 1992–1995 ja sealt edasi, mis oli tegelikult kolmikkriis, algas pihta sellest, et finantssektorit liberaliseeriti ja pankade kõrvale tekkisid sellised asutused, kes võisid laenu anda, kuid ei olnud pangad. Need niinimetatud mittepangad ja pangad koos suutsid anda [laenu] nii, et oli 1000% kasvu või midagi sinnakanti. Siis läks lahti, siis hakati ründama Rootsi krooni ja oli vaja Rootsi krooni kaitsta. Tekkis hetk, kui Rootsi riigi intressimäär oli 500%. See kõik kokku [tõi kaasa] selle, et riigieelarve puudujääk läks ühel aastal isegi mitte 12%‑ni – ma vaatasin järele –, vaid kuni 15%‑ni. Rootsi avaliku sektori võlg tõusis ühe aastaga 20% pealt sisemajanduse kogutoodangust 45% peale, kahe aastaga 20% pealt 75% peale ja seejärel hakkas uuesti alla tulema. Vaat see oli see trauma, mida oli Rootsil vaja, et edasi minna. Minu küsimus on, kas meil on vaja sellist traumat. Ma arvan, et ei ole vaja.
Sellel slaidil ma püüdsin Thedéeni jutu põhjal joonisele panna ahela, mis siis Rootsis toimus. Kõigepealt tehti vead majanduspoliitikas. Neid teevad kõik riigid. Selle [tagajärg] oli tasakaalustamatus majanduses. Tuligi kriis ja see [muutus] rahvusvaheliseks kriisiks. Sel ajal ka George Soros spekuleeris Rootsi krooni vastu ja kõik need muud asjad juhtusid.
Aga edasi tuleb huvitav osa. Toimus kriisist õppimine. Eriti oluline on, et ühiskonnas kujundati konsensus. See tähendab, et poliitikud ja rahvas koos kujundasid konsensuse, kuidas nad edasi lähevad. Muudeti reegleid, uuendati reegleid. See on jälle eriti oluline, selle [kasti slaidil] ma tegin roheliseks: reeglitest on ka kinni peetud. Reeglitest on vähe kasu, kui neist kinni ei peeta. Konsensus oli väga lihtne. Konsensus oli see, et üle majandustsükli peab olema ülejääk 0,3% – seda ütleb Thedéen seal videos – ja avaliku sektori võlg alla 40%, või kui päris täpne olla, siis 35 ± 5 oli nende kokkulepe. Kui te vaatate statistikat, siis näete, et Rootsi võlg eelmisel aastal oli 31,4%.
Veelgi huvitavam on teine pool asja juures. Me ütleme sageli Põhjamaade kohta, et neil on hästi kõrge maksukoormus ja sellega nad lahendavad kõik asjad ära. Ma vaatasin seda, see ei ole siin slaidide peal. Rootsi maksukoormus SKP suhtes on viimase 20 aasta jooksul langenud 50,5% pealt [41,3%] peale. Mõelge sellele taustale: hoida eelarve tasakaalus ja isegi veidi ülejäägis ning maksukoormust vähendada üle 10% SKP‑st selle perioodi jooksul. See kombinatsioon on väga keeruline, see ei ole lihtne. See tähendab seda, et on tehtud väga palju väga ebapopulaarseid otsuseid.
Ma siia Riigikokku tulles rääkisin Irja [Lutsariga], et ma uurisin täna bussis Rootsi tervishoiusüsteemi rahastamist ja avastasin selliseid asju, mis on täitsa uskumatud. Näiteks, kui teil on haigus kallal ja teile tuleb töötasu kompenseerida, siis seda ei kompenseerita sugugi lõpmatult, vaid seal on ülempiir kõigile, mitte sõltuvalt sinu palgast, vaid on füüsiline ülempiir, [umbes] 3000 eurot kuus, vahet pole, kas teenid 10 000 või 50 000. Ühesõnaga, see näitab, [et isegi rikas Rootsi riik oskab raha lugeda ja püüab enda rahalisele koormusele sättida mõistlikke piiranguid.]
Me peame samamoodi tegema. See on see, millest Annely Akermann siin väga ilusasti rääkis. Me peame võtma ükshaaval ette kõik riigi [kulutuste read] ja vaatama, kus on need kohad, mis on täiesti ebamõistlikult juba käest ära läinud.
Eriti äge, mis mulle väga meeldis selles Erik Thedéeni jutus, oli see. Ma küsisin, et teil on ju selle 30 aasta jooksul olnud nii palju erinevaid parteisid valitsuses, et kuidas see erinevates valitsustes on õnnestunud. Ta ütles, et Rootsi parteid võitlevad selle nimel, kes on eelarve mõttes vastutustundlikum. Ja rahvas saab sellest aru. See tähendab, et rahvaga on räägitud, seda on seletatud ning korduvalt ja lihtsalt seletatud.
Ma panin siia [slaidile kirja] mõned levinud arusaamad, tegelikult on parem öelda, et need on pooltõed. Nendest oli siin juba juttu. Näiteks väide, et võlakoormus kasvab nagunii, me saame laenudega kõik ära lahendada ja meil on nii [väike] võlg. Siis on [levinud] veel see mõte, et nagunii ei suudeta laene tagasi maksta, neid on vaja refinantseerida. Ma kohe näitan, mis sellega kaasneb. [Olen ka kuulnud] eriti ägedat väidet, et kasvava võlakoormusega Eesti muutub sarnaseks [teistega] ja sobitub nagu sellesse klubisse, kus kõikidel on võlg ja meil ka on võlg. Ma olen kuulnud selliseid väiteid, ma ei ole neid laest võtnud ja siia pannud. On veel üks väga levinud väide, et majanduskasv aitab hakkama saada. See on tõsi, aga see on pooltõde. Ma pärast näitan, kui palju peab majandus kasvama, et võlakoormusega hakkama saada, ja siis te ise otsustate, kas see on realistlik.
Läheme edasi. Siin on nüüd valitsussektori võlg ja reservid. Meil on kogu aeg olemas ka reservid: stabiliseerimisreserv ja likviidsusreserv. Kuni aastani 2019 oli [Eesti jaoks tinglikult] üks maailm ja pärast seda on teine maailm. Nüüd ei ole enam võimalik [meie riigi] võlga ära maksta, nüüd saab seda ainult refinantseerida. Siin te näete, mis toimub selle võlaga [läbi aegrea] – see on Rahandusministeeriumi andmete pealt koostatud – eeldusel, et me midagi ette ei võta. Kui me midagi ette võtame, siis on seda trajektoori võimalik loomulikult muuta. Pange see pilt nüüd kokku selle Rootsi ja Taani pildiga ja siis te näete, mis aastal lõikumine toimub. Ei ole üldse keeruline.
Järgnevalt tuleb see pilt, mis minu arust on väga oluline Riigikogu liikmetele ja valitsuse liikmetele. Siin me näeme seda, mis päriselt juhtuma hakkab. Siin peal on võla tagasimakse kohustused. Mida see tähendab? Aastal 2020, koroonaajal, olid rasked ajad, võtsime laenu, tegime võlakirja. Kümme aastat hiljem, 2030, tuleb see võlakiri lunastada. 2022 võtsime järgmise [võlakirjaga] laenu, 2032 tuleb see võlakiri lunastada. 2024 võtame me kindlasti [laenu], kui palju kokku, veel ei tea. 2034 on järgmine torn, see on praegu veel madal, see läheb tõenäoliselt veel [kõrgemaks], aga võib-olla ei lähe. 2025 võtame veel eriti kõvasti laenu uute võlakirjadega. Ma panin siia slaidile tagasihoidlikult, arvestades, et äkki suudetakse kokku hoida. Selle torni kõrgus joonisel võib olla vabalt ka 2 miljardit. Ja nüüd mõelge valitsuses olemise rõõmude peale aastal 2019. Kujutage ette, et te olete aastas 2019 ja seal tagapool on praktiliselt ainult lühiajaline võlakiri ja tühjus, neid tagumisi poste ühtegi ei ole. Ja nüüd te olete valitsuses aastal 2029. Mõelge, et [valitsus] peaks järgmine aasta maksma eelarvega tagasi 1,5 miljardit võlga. Võimatu! Seda ei ole kuidagi võimalik teha. Järelikult jääb üle ainult refinantseerida. Kui nüüd selleni minna, siis tekib kohe küsimus, et aga mis tingimustel. Kes on see tark, kes ütleb, missugune on kümneaastase võlakirja intressimäär aastal 2034? Sellist inimest ei ole olemas. Ma vähemalt ei usu, kui keegi väidab, et tema seda teab.
Meil on tekkinud täiesti uut tüüpi risk, selline risk, mida meil enne ei olnud: refinantseerimisrisk. Ma tulen võib-olla korra veel selle juurde tagasi. Refinantseerimisriski puhul on kaks poolt. Esimene on see, milline on intressimäär, millega me selle oma võlakirja ümber finantseerime ja seda pikendame. Teine küsimus on, kas me üldse raha saame. Teatud kriitilistes tingimustes võib ka see [mure] tekkida.
Veel on selline lisaaspekt, millest Gunnar Okk juba algul rääkis. Ma ei räägi isegi mitte ainult riigi riskireitingust, vaid sellest, et me praegu ootame suure hooga, millal euribor langeb, millal Euroopa Keskpank võtab otsuse intressimäärade langetamise kohta. Aga ettevõtetele antavate laenude intressimäärade kujundamisel võetakse arvesse mitte ainult euribori määra, vaid sinna lisandub ka riigi riskihinnang. Hinnatakse, missugune see riik on, milline tema reiting on ja kui palju euriborile juurde pannakse. Kui me teeme väga ebausaldusväärseid käike, siis euribor võib alla minna, aga [ettevõtetele ja eraisikutele antavate laenude] intressimäärad ei lähe, vaid jäävad sinna, kus nad olid enne. See on kogu majandusele ja ettevõtetele väga halb uudis.
[Järgneva slaidi] pealkirjaks panin, et intressimaksed tulevad, et jääda. Ma võtsin Eurostatist välja väga lihtsa statistika, kui mitu protsenti SKP‑st riigid maksavad intresse. See ei ole keeruline. Ma vedasin punase ringi ümber Lätile ja Leedule aastail 2014–2016. Meenutame, mis seis siis oli. Eesti maksis aastas 0,1% SKP‑st intressi oma laenude eest, võlgade eest, Läti ja Leedu pidid maksma 1,5% SKP‑st, [sest nemad olid 2008. aasta kriisi järel kõvasti laenanud ja Läti oli oma pangandust kaitsnud.] Mis see 1,5% oli? See oli meile nagu majandussüst, 1,5% SKP‑st igal aastal, mida me saime kasutada igal pool, riiki arendades. Kui me liigume sinna paremale poole, siis on kõik vastupidi: 0,1%, 0,3%, 0,6%, 0,7%, 0,8%, 1%, 1%. See 1% SKP‑st on veel väga optimistlik. See eeldab päris head majanduskasvu, et 1% peale jääda. Nüüd me võime sinna punase ringi ümber vedada ja öelda, et see raha tuleb majandusest ära võtta ja [kasutada] selleks, et võlga teenindada.
Siin slaidil all paremal ma kirjutasin selle intressikulu ka [rahaliselt pisut] välja. Sellest tegelikult juba Ülo Kaasik kenasti rääkis, millega see intressikulu võrdne on. Me räägime 0,5 miljardist aastas, mida me maksame lihtsalt selle eest, et me ei suuda mõistlikult üle vaadata, mille peale ja kuidas me kulutame.
Viimane slaid puudutab seda tavalist väidet, et majanduskasv päästab [meid võlakoormast] ära. Siin ma olen kasutanud Raoul Lättemäe slaidi. Ma küsisin ta käest, kuidas ta seda arvutas, ja ma olen [tema loogikaga] nõus. See on nii lihtne arvutus, et seda võib siin kohapeal teha. See on küsimus lihtsalt sellest, et kui SKP nominaalselt kasvab 1 miljardi, siis maksutulu kasvab laias plaanis 300 millegagi miljonit, 350 miljonit parimal juhul. Kui meil on eelarve puudujääk näiteks järgmisel aastal 2 miljardit, siis on väga lihtne arvutada, kui mitu miljardit peab SKP kasvama, et seda vahet ära katta. Vastus on, et umbes 6,5 miljardit. Need on õiged numbrid, aga meile need ei meeldi. 6 miljardit peaks majandus kasvama, et viia riigieelarve tasakaalu. Selleks, et saavutada 3%‑line puudujääk, on muidugi vähem [majanduskasvu] vaja. Need jooned siin slaidil seda vajadust kajastavadki. See ülemine joon näitab majanduskasvu vajadust, kui me tahame tõesti olla eelarvega tasakaalus, keskmine [tähistab seda], kui me igasugused indekseerimised suudame peatada, ja tegelik prognoos on [alumisel joonel. Lõhe unelmate ja tegelikkuse vahel on suur.] Ma arvan, et see jutt, et [ainuüksi] majanduskasv päästab ära, peaks ära lõppema, kui neid pilte vaadata. Aga räägitakse ikka.
Ja ongi kokkuvõtte koht. Ega mul siin midagi uut ei ole. Riigirahanduses on vaja väga pikka vaadet. Rootsi sai selle õppetunni nii kõvasti kätte ja nüüd neil ongi ülipikk vaade. Väga oluline on konsensuse [saavutamine] ja vaja on rääkida rahvale nii, nagu asjad on. Siis saadakse väga paljust aru. 2009. aasta on selles mõttes väga hea näide. Siis oli ikka palju hullem majanduskriis, [meil oli oma kroon kaitsta,] kuid oli ka selge siht. Kui me ei oleks tookord kärpinud, [toonud tõukefondide raha kasutamist ettepoole ja investeerinud majandusse,] siis me ei oleks täitnud euroala nõudeid ja me ei oleks siiamaani euroalas, sest [Maastrichti inflatsiooninõude tõttu] me ei saanud kuidagi sinna sisse, meil oli inflatsioon kogu aeg üle normi.
[Päris kokkuvõtteks:] väga oluline on kontseptuaalne muutus. Me oleme täiesti uues olukorras, me enam ei suuda [võlga] tagasi maksta, refinantseerimine on ainuke võimalus. Sellega kaasneb terve rida [uusi riske ja vajadus mõelda sellistele asjadele], millele me enne üldse ei pidanud mõtlema. Näiteks, missuguseks perioodiks võlakirja välja anda, missuguses mahus ja nii edasi ja nii edasi. Siin on terve rida teemasid.