Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Head energeetikahuvilised! Räägin teile natukene sellest, millised on Eleringi poolt vaadates energeetika rõõmud ja väljakutsed lähemas ja isegi natuke kaugemas perspektiivis. Ja mõtleme elektri varustuskindlusele, millest see põhiliselt koosneb? Kuskil on elektrijaam, mis suudab elektrit toota, ja on võrk, mis saab selle kohale tuua. Neid mõlemaid ma täna natukene puudutan. Ja ütlen kohe alguses veel ära, et tegelikult sellisest asjast, mis on Eesti energeetikajulgeoleku mõttes olnud viimase 30 aasta jooksul kõige olulisem, ehk sünkroniseerimisest mina täna ei räägi. See on protsess, mis algas üle 15 aasta tagasi, sellel on väga suur mõju ja selle tulemust loodetavasti me mitte keegi ei näe. Selles mõttes on sellega nii nagu energeetikaga ikka – seni, kuni elekter on olemas, keegi ei tunneta, et sellega on mingisugune teema. Aga sünkroniseerimine edeneb väga hästi ja järgmisel aastal samal ajal me oleme ilusasti juba natukene paremate naabritega ühendatud.
Aga millest ma täna räägin? Natukene räägin elektrivõrgust ja selle võimekusest meie majanduse arengule kaasa aidata. Tänane elektri tarbimine on, nii nagu ta on, suurusjärgus kaheksa teravatt‑tundi. Aga meie võrk on tegelikult juba praegu võimeline liitma meie suuri tööstusi juurde päris olulises mahus. Me kõik ju saame aru, et tööstus on see, mis meile rikkust toob, ning et kui me siin kohapeal teeme elektrist midagi kasulikku ja seda kasulikku toodet ekspordime, siis see võib tuua meile riigina rikkust juurde. Ja meie võrk on selline, kuhu tegelikult sellist tüüpi tööstust saab liita ilma suuremate probleemideta päris suures mahus, 40–50% ei ole praeguse võrgu puhul probleem.
Aga mis on küsimus? Seesama, et kui elektri tarbimist on meil Eestis teatud maht ja me tahame tekitada siia väga suures mahus elektritootmist juurde ja kui see tootmine on, nagu ma edaspidi näitan, hästi fluktueeriva iseloomuga, siis tekib alati küsimus, kas seda elektrit on alati kuhugi panna. Selles kontekstis see võrk, kus me täna oleme, suudab elektritootjal, kes Eestis seda teeb, müüa elektrit kas Eesti tarbijale kohapeale või siis välisühenduste kaudu meie naaberturgudele. Praegu on meil Soome poole olemas kaks kaablit: Estlink 1 ja Estlink 2. Estlink 2 on ajutiselt tööst väljas, aga me saame ta kiiresti töösse tagasi. Läti suunas on meil olemas kolm liini, kunagi kaugemas tulevikus loodetavasti ehitame neljanda juurde, täpselt samamoodi, nagu me tahame juurde ehitada ühe liini Soome suunas.
Kogu selle asja mõte on tegelikult see, mille kohta üks mu Prantsuse kolleeg ütles inglise keeles väga hästi, see on energeetikas üks põhitõde: väike on ilus, aga suur on efektiivne. Ja energeetikas on suure süsteemi mõttes samamoodi, et mida suurem ja paremini ühendatud süsteem omavahel on, seda parema kogutulemuse hinna mõttes ja efektiivsuse mõttes me saavutame.
Ei tasu karta seda, et äkki me ehitame mõne välisühenduse liini kuhugi selles suunas, kus on ajalooliselt olnud kõrgem elektri hind, ja äkki me enda hinna tõstame sellega kõrgemaks. Seda ei tasu karta. See on seda tüüpi mure, mis on, ütleme, defitsiitsete süsteemide mure. Meie enda tulevikuplaanides on ju selgelt sees, et Eesti saaks eksportivaks riigiks elektri mõttes. Ja sel juhul on just vastupidi: meile on väga oluline, et nendel hetkedel, kui meil on midagi eksportida, meil oleks ka see turg olemas, sest see toob meile raha juurde. Aga nendel hetkedel, kui meil endal ei ole midagi eksportida, me saame importida kõige soodsamast kohast üle Euroopa. Ehk tänasega võrreldes me 10+ aasta pärast tahame ikkagi lisaks sellele, et Eestis kohapeal tarbimise maht kasvab, tekitada ka sellelesamale elektri tootjale võimekuse leida endale suuremaid turge.
Nüüd needsamad ühendused, Estlink 3, millest ma siin korraks rääkisin, ja Eesti-Läti neljas ühendus. Me liigume nendega enda arvates suhteliselt maksimumi lähedases tempos. Kurb tõsiasi tänapäeval on see, et sellist tüüpi tehnoloogia, mida kasutatakse riikidevaheliste ühenduste ehitamiseks, eriti just alalisvoolutehnoloogia, on väga kuum kaup. Kogu see turg on energeetika ehitusbuumi käigus suhteliselt endal nii-öelda kõri kinni tõmmanud. Kui me täna suhtleme nende kahe sama hästi kui ainsa tootjaga, kes on võimelised Eesti ja Soome vahele kaablit ehitama, siis läheb aega tellimuse esitamisest alates ilmselt umbes kaheksa aastat. Aga me tahame jõuda selle hetkeni, kui me tellimuse esitame, juba järgmise kahe-kolme aasta jooksul. Ehk siis kõik planeeringud tuleb teha selle aja jooksul valmis. Nii et 2035+ on kindlasti meil parem ühendatus Euroopaga, kuigi see on juba praegugi hea. Lihtsalt ütlen remargina, et kui me võrdleme Euroopa riikide ja enda sisetarbimist, siis näeme, et Eesti on edetabelis kuuendal kohal oma ühenduste suuruse poolest, nii et me oleme juba praegu väga hästi ühendatud, aga tahame olla veel paremini.
Üks asi, mis kaasneb sellega, et tulevikus me tahame näha seda, et ilmselt enamik kohapealsest elektrist toodetakse meil päikesest ja tuulest – see graafik võib-olla iseloomustab seda –, siis see hakkab olema väga fluktueeriv. (Näitab slaidi.) Ma ei tea, kui hästi seda sealt ekraanilt näha on, aga meie keskmine tarbimine on siin 1200–1500 juures, suhteliselt ühtlaselt liigub, kuid elektri tootmise pool hakkab olema niisugune, et vahepeal on kolm korda rohkem, kui meil endal vaja on, vahepeal ei ole peaaegu üldse. Kogu selle fluktueerumise keskmisena me saame kätte selle energia, mis meil vaja on. See lihtsalt meile kui võrguettevõtjale tähendab seda, et meie enda võrk peab olema valmis nende suurte piikide vastuvõtmiseks.
Millised need võimalused on? Kui meil ajalooliselt on see maksimum, mida meile tahetakse võrku anda, olnud 3000 megavati kandis – meie enda tarbimine pluss natuke ekspordi jaoks –, siis tulevikus me peame kindlasti selle ligikaudu kahekordistama. On ilmselge, et kui me soovime, et kui me soovime seda situatsiooni, kus me saame 100% vähemalt Eesti tarbimisest kaetud taastuvelektriga, siis on meil sinna jõudmiseks jäänud ikkagi väga-väga vähe aastaid.
Selleks, et me ei jääks kuidagi oma elektrivõrgu poole pealt jalgu sellele väga olulisele progressile, me peame natukene modifitseerima seda moodust, mismoodi võrguga on võimalik liituda. Senikaua on see käinud nii, et tuleb üks konkreetne liit ja ütleb: "Ma tahan liituda. Palun esitage mulle liitumispakkumine, kui mulle sobib, siis ma maksan, ehitage valmis." Me tahame tegelikult, et tulevikus oleks võimalik protsessi kiirendada. Juba enne me näeme ette, kus need kohad on, kus tuleb võrku tugevamaks teha, ja siis ühel hetkel, kui liituja tuleb, peab tema jaoks ehitama valmis ainult liitumispunkti, aga see võtab vaid väikese osa kogu ajast. Ja selle süsteemi muutmiseks on ilmselgelt vaja ka praeguses õigussüsteemis natukene muudatusi teha. Sellega on suhteliselt kiire. Ma väga loodan siin lugupeetud Riigikogu mõistmisele ja abile.
Kui vaadata natukene veel kaugemale, siis missugune see perspektiivareng on? Ajalooliselt on võrk ilmselgelt olnud selline: elektrijaamast tarbijani. Vanadel aegadel oli Eestis elektrijaam ja Narva enam-vähem võrdusmärgiga, eks. Kõige tugevam võrk algas Narvast, kust see nagu puu tüvest ladva poole hargnes laiali tarbimiskeskustele. Sealt läks see omal ajal nii Leningradi poole, Läti poole kui ka Tallinna poole. Aga tulevikuvõrk hakkab olema esiteks oluliselt hajutatum. Need kohad, kuhu elektri tootmine liitub võrgus, ei ole ühes konkreetses punktis, vaid neid on palju. See tähendab seda, et võrk peab olema ka nagu sigrimigri. Üldise trendina võib väga selgelt öelda, et kui me räägime kohalikust ressursist, siis energeetikas kõik sõltub sellest, kus on ressurss, kus on kõige soodsam ressurss. Ilmselgelt Eestis kõige soodsam ressurss, millest toota, on … Tahaks öelda õhk ja armastus, aga see on lihtsalt õhk, seega ütleme, tuul. Ja tuulealad kaugemas tulevikus on põhimõtteliselt merel. Maa peal tuulest elektri tootmisel on ilmselgelt mingisugune taluvuse piir ees, lihtsalt neid kohti Eestis liiga palju pole.
On täiesti selge, et varem või hiljem tuleb meretuuleparke Eestisse ehitada. See aga tähendab seda, et kui me täna teeme mingisuguseid otsuseid, mismoodi võrku arendada, siis me juba võtame seda arvesse. Näiteks kas või seesama Estlink3. Kunagi kõige loogilisem mõte oli, et tõmbame siit otse Tallinnast kuhugi sinna Helsingi juurde selle kolmanda ühenduse ja nii ongi kõige parem, lihtsam. Ei ole mõtet. Kui me vaatame 20–30 aastat ette, siis on pigem mõistlik see ehitada kuskilt lääne poolt.
Praegune plaan ongi meil liikuda ilusasti sealt Aulepa lähedalt ümber Osmussaare, sest see loob meile väga hea võimaluse, et me saame tulevikus kuskilt Hiiumaa põhjarannikult või siis läbi Hiiumaa ka Saaremaa võrguga ära ühendades kõiki Saaremaa tuulikuid kasutada nii põhja poole elektri transportimiseks kui ka mingitel hetkedel, kui põhjamaale ei ole vaja, siis lõuna poole. Tugevad võrgud lääne pool loovad võimaluse kunagi veel kaugemas perspektiivis rääkida ühendustest Rootsi poole, Saksa poole või kuhu iganes – nendesse kohtadesse, kus meil on Euroopa ühisturu mõttes mõistlik investeeringuid teha.
Nendesamade Estlink 3 ja Eesti-Läti neljanda ühendusega me liigume sellises tempos, et meil on nad juba ühishuviprojektide listis olemas. See võiks põhimõtteliselt tähendada seda, et meil on võimalik need ehitada loodetavasti osaliselt Euroopa Liidu abirahastusega, sest see vähendab nende mõju meie tariifile. Meie tänaste arvutuste järgi on nii, et kui meil õnnestub kas või pool kogu investeeringust saada Euroopast, siis selle teise poole me saame tegelikult sellest tulust, mis on teenitud ülepiirilise pudelikaela pealt ja mida tohibki kasutada ainult elektriühenduste ehitamiseks, elektri tugevdamiseks. Ja kui me paneme need kaks komponenti kokku, siis see põhimõtteliselt tähendab seda, et me saame Estlink 3 ja Eesti-Läti neljanda ühenduse tarbija jaoks nullinvesteeringuga. See on väga oluline, sest meie eesmärk on ju tulevikus võimalikult mõistlik võrgutariif.
Ja nüüd natukene sellest võrgu poolest võib-olla elektri tootmise juurde. Siin on väga hea diskussioon olnud eelmise aasta sügisest alates, kui Riigikontrolli küsimused tekkisid, et mis siis ikkagi see varustuskindluse tagamise plaan on. Ma oskan seda tegelikult isegi suhteliselt lihtsalt kolme sõnaga öelda, kuidas ta tundub meie peas Eesti puhul kõige mõistlikum. Esimene: alustame ikkagi ressursist, mis on kohalik ressurss. Me räägime siin konkurentsivõimelisusest. Kui me võrdleme ennast naabritega, siis Põhjamaadel – see on jälle see asi, mida suure tõenäosusega ükski poliitik ei saa välja öelda, aga mina kahjuks pean selle välja ütlema – on ja jääb alatiseks eelis ühe väga suure soodsa ressursi tõttu. Põhjamaades kaks kolmandikku elektrist toodetakse hüdroressurssidest. See tähendab seda, et see on põhimõtteliselt tasuta taevast alla sadanud energia, meil endal mitte kunagi sellist ressurssi ei ole ega tule.
Ainuke, mis sellele natukenegi lähedal on, on tuule‑ ja päikeseressurss. Sellega, võimalikult palju tuult ja päikest kasutusele võttes, me saame viia enda kohalikud hinnad enam-vähem võrreldavale tasemele Põhjamaade hindadega. Aga kahjuks ükski matemaatiline loogika ei näita, et nendega oleks võimalik hinda allapoole viia, kurb tõde. Sellepärast ongi oluline, et meil oleks nendel hetkedel, kui meil endal tuult ja päikest ei ole, siiski piisavalt tugevad ühendused selleks, et me saaks seda soodsat elektrit Põhjamaadest – aga miks mitte ka mujalt, soodsaid elektriallikaid on ka mujal – ja igalt poolt nendel hetkedel, kui seda puudu on, importida. Loomulikult jäävad mõningad tunnid, kui kus iganes ei ole soodsat ressurssi. Mida rohkem on päikese- ja tuuleparke, nii meil kui ka mujal, seda vähemaks neid tunde tegelikult jääb. Meile täna võib-olla tundub, et isegi neid võib olla pool ajast või kolmandik ajast. Kui me ise ja meie naabrid installeerime ümberringi igasuguseid tuulest ja päikesest sõltuvaid elemente, siis tegelikult hästi suure ala peale nad üksteist tasandavad ära, nii et ühes kohas on tuult, teises ei ole. Ma aeg-ajalt vaatan seda Wind Map for Europe'i pealt. Päris tihti on niimoodi, et siin Baltikumi juures on täielik tuulevaikus, aga kuskil Kesk-Euroopas Taani kandis päris tugevad tuuled. Ja täpselt samamoodi on vastupidi olnud, et Kesk-Euroopas on kuumalaine ja hästi vaikne, meil jälle siin on natukene tuulisem. Selliselt ongi võimalik ressursse jagada ja need tuulevaikse öö ressursid tegelikult võimsuse järgi peavad olema meil ilmselgelt täies ulatuses olemas, aga nende kasutustundide arv läheb väga väikeseks.
See toobki meid tegelikult selle juurde, et kogu selle plaani juures, kui me räägime siin sellest, et loomulikult me tahaksime, et elektriturg lahendaks kõik need küsimused ära, me näeme, et on probleem: tegelikult sellist tüüpi elektrijaamad, mis suudavad olla juhitavad elektrijaamad, ei suuda tulevikus teenida elektriturult nende väga väikeste tundide arvuga endale piisavalt palju tulu. See viibki meid selle juurde, et võib-olla me peame tegema mingisugused meetmed selleks, on see siis võimsusmehhanism või midagi sarnast. Selline suhteliselt lihtne plaan.
Ja võib-olla natukene selgitan (Juhataja ütleb, et on veel viis minutit.) seda arusaama. See pole isegi arusaam, vaid see on pigem küsimus, et kui me sellesama soodsa plaani jaoks peame ehitama põhimõtteliselt, nagu tundub, kahed elektrijaamad: kõigepealt need elektrijaamad, mis suudavad tuulest ja päikesest elektrit teha. ja siis lisaks sinna kõrvale veel teised elektrijaamad, mis on varuks, siis kas see ei lähe liiga kalliks, kas see investeering ei ole liiga suur. Vastus on: jah, see investeering on suur. (Näitab slaidi.) Siin on näiteks vasakpoolsel graafikul lihtsustamise mõttes võrdluseks toodud, et kui Eesti oleks täiesti eraldiseisev ja siin mingit turgu ei oleks, kui meil oleks plaanimajandus ja me otsustaksime, et meil on vaja kogu elekter ise Eestis kohapeal toota, siis missugune oleks kõige efektiivsem moodus. Ja kui me mängime selle mängu läbi, siis me teame, et liikudes samas suunas avatud elektriturul, tuleb see tulemus niikuinii tükk maad parem.
Aga lihtsalt kontrollime, kas see suund teoreetiliselt ei või olla vale, kui me teekski kahed elektrijaamad väikses Eesti süsteemis. Investeeringukulu on selle sinise tulba pealt näha: taastuvenergia pluss gaas on jah selgelt kallim kui näiteks tavaline fossiilkütusel põhinev elektrijaam. See vahe on siin silma järgi vaadates umbes 30%. Aga vahe tuleb sisse sellest, et kui sa hiljem hakkad neid jaamasid kasutama, siis kogu nende eluea jooksul seesama fossiilne elektrijaam toodab elektrit hinnaga 100+ eurot megavatt-tund, kuid needsamad päikeseelektrijaamad ja tuuleelektrijaamad toodavad nulliga. Ja nendel tundidel, kui neid tuleb asendada selle gaasiga – ütleme, et kolmandik tunde, me oleme modelleerinud, et umbes nii on –, siis gaasist toodetud elektri hind on 100 euro kandis nii nagu praegugi, aga kuna seda tuleb kasutada ainult kolmandik ajast, siis keskmine energia hind on väike, 30–40 kandis.
Kokku võttes, kui vaadata, see sinine tulevik tegelikult selle graafiku pealt ongi mõistlik, mis siis, et sulle tundub, et alguses me investeerisime topelt. Ehk siis see on jah sihuke mõistuse kontroll, et kas see suund, kuhu poole riik praegu liigub, on hea. Vähemalt meie hinnangul on see ainuõige. On mõistlik ehitada rohkem elektrijaamasid ja tänu sellele tegelikult saada odavam elektri hind.
Ja võib-olla siia otsa pisikene hinnang. Hindame kogukulusid. Lõpuks, kui me ehitaksime uued elektrijaamad ja siis kasutaksime neid terve eluea jooksul ja selle elektriga, mis me vahepeal kasutasime, peab katma ära nii ehituskulud kui ka kütusekulud, siis ilmselgelt kõige kallim on fossiilkütustepõhine süsteem. Natukene vähem kallis on puhtalt gaas, gaasisüsteem, see ei pruugi olla fossiilne gaas, see võib olla ka taastuvgaas, biogaas, mingisugune teine gaasid, osaliselt tulevikus kindlasti vesinik. Aga ikkagi ta on mõnevõrra kallim. Ja sellest tükk maad odavam on kombinatsioon taastuvenergiast ja gaasist. Neljanda tulbana on näha, et kui me sinna juurde lisame avatud turu, siis ilmselgelt on meil ainuõige moodus lähtuda sellestsamast kolmesammulisest varustuskindlusest: enda soodsad elektrijaamad, välisühendused ja enda tagavaraelektrijaamad. Sellega ma oma ettekande praegu lõpetaksin. Aitäh!