Lugupeetav rahvaesindus! Meie majanduse olukord on kehv. Peame ausalt olukorrale otsa vaatama. Eesti Panga detsembrikuine prognoos ennustab selleks aastaks majanduslangust ning riigi majanduse mahu vähenemist ligi 2,5 miljardi euro võrra võrreldes eelarve aluseks olnud prognoosiga. Konjunktuuriinstituudi baromeetri järgi on ettevõtjate majandususalduse indikaatorid kukkunud sügavasse miinusesse nii ehituse, kaubanduse, teeninduse kui ka tööstuse valdkonnas. Väljavaade investeerimiseks on negatiivne. Eesti tööstuse maht kukkus läinud aastal reaalhindades üle 10% – 14 aasta tagune tase. Eestis on majanduslik stagnatsioon. Töötuse määr kasvab, ulatudes praeguseks juba 8,4%‑ni. Hinnatõus jätkub. Olime jaanuarikuus ennekõike valitsuse maksuotsuste tõttu 4,7%‑lise inflatsiooniga Euroopa suurima hinnatõusuga riik. Jaanuarikuu tõi uudised ka Euroopa kõrgeimatest börsielektri hindadest Eestis. Ka tarbijate kindlustunne on vilets. Ligi pooled pered hindavad, et läinud aastal nende toimetulek halvenes, ja prognoosivad seda ka käesolevaks aastaks.
Majanduslangusel on rida objektiivseid põhjuseid. Kuid täna on küsimus selles, mida peaks riigi valitsus tegema, et meie majanduse väljavaateid parandada ja pakkuda kindlustunnet Eesti ettevõtlusele. Oleme korduvalt kohtunud ettevõtluse erialaliitudega, kes oma probleemid on ausalt püstitanud. Sellest lähtudes korraldas Isamaa Riigikogus juba oktoobrikuus läinud aastal Eesti majanduse olukorra kui riiklikult tähtsa küsimuse arutelu. Me andsime oma sõnumi, kuid valitsus oma poliitikat ei muutnud. Nende kuude jooksul on muutunud sõnapilv, kuid valitsuse poliitiline lähtejoonis on jäänud samaks.
Me näeme detsembrikuisest konjunktuuriinstituudi hinnangust, et üks suurim probleem meie ettevõtjatele ongi valitsuse majanduspoliitika suurenenud ebausaldusväärsus. Eestis on tekkinud ebakindlust tootev valitsuse poliitika kui riigi risk. Hoiatasin sellise arengu eest septembris, kui saatsin valitsusele ettepanekud 2024. aasta eelarve kohta. Siis rõhutasin vajadust vaadata kriitilise pilguga üle maksutõusud, taastada dialoog ettevõtjatega, panustada investeeringutesse ning vähendada keskvalitsuse bürokraatiakulusid. Neid ettepanekuid ei võetud kuulda.
Praeguses olukorras on valitsusel kohustus astuda samme, mis suurendavad majanduse konkurentsivõimet ja ettevõtluse kindlustunnet. Kahjuks ei ole valitsuselt senini tulnud majanduspoliitika sisulist käsitlust, milliseid samme astuda halvenevas olukorras. Jaanuari alul, halveneva prognoosi olukorras, tegi Isamaa valitsusele ettepaneku täiendada valitsuse tööplaani viivitamatult konkreetsete sammudega, mis on ebakindlas olukorras vajalikud. Majanduslanguse olukorras peaks valitsus loobuma kavandatavatest maksutõusudest. Juhin tähelepanu, et 2025. aastaks on riigi eelarvestrateegias kavandatud mootorsõidukimaks, laiapindse julgeoleku maks, magustatud jookide maks, aga ka eeldatavasti maksutõuse sisaldavad taastuvenergia tasu reform ja sotsiaalmaksu erijuhtumite reform, mis tõstavad sisulist ja efektiivset tulumaksu määra.
Asjakohane on praeguses olukorras need maksutõusud kogumahus ära jätta ning koostada aus, tegelikkust peegeldav riigi eelarvestrateegia. Täna ei tea isegi valitsuse ministrid, milline on eelarvestrateegia pikaajaline vaade Eesti riigi rahandusele. Samuti on asjakohane vähendada keskvalitsuse bürokraatiakulusid. Jaanuari alul soovitasin valitsusel kehtestada selge poliitiline suunis 2023. aastal kasutamata jäänud vahendite ületõstmise piiramise kohta, seada piirangud ministeeriumi tegevuskulude suurendamisele käesoleval aastal ning esitada negatiivne keskvalitsuse kulusid piirav 2024. aasta eelarve. Mitte midagi pole tehtud.
Juhin tähelepanu, et valitsus on kavandanud 2025. aastal kulude kokkuhoidu 0,38% sisemajanduse kogutoodangust, kuid käesoleval aastal vaid 0,07% sisemajanduse kogutoodangust. Vaja on samal ajal keskvalitsuse bürokraatiakulude kokkutõmbamisega astuda reaalseid samme, et vähendada regulatsioone ning loobuda majanduskasvu mittetoetavatest asendustegevustest. Vaja on suunata venituseta Euroopa Liidu vahendeid majandusse, investeerida taristusse ning soodustada süsteemselt erainvesteeringuid majandusse. Paraku on aasta lõpu seisuga suudetud aastate 2021–2027 finantsperspektiivi vahendeid kasutusse pöörata vaid 2,9% ulatuses. Kõikide nende otsuste langetamisel kriitilises olukorras on juhtimuslikult oluline, et valitsus on võimeline otsuseid langetama reaalajas. Need otsused toetavad konkurentsivõime parandamist ning majanduslangusest väljumist. Paraku on valitsus valinud teise tee.
Ütlen ausalt: ligi aasta on asju tehtud valesti, raisatud aega. Lõputud läbikukkunud katsed parandada riigi rahandust, mitte ühtegi usutavat kärpealgatust, kõikide maksude tõstmine, rikutud suhted ettevõtjatega, valetamine avalikkusele, ühiskonna viimine depressiooni, mis päädis õpetajate streigiga, totaalne majandusvisiooni puudus, pikaajaliste majandust mõjutavate trendide, näiteks rahvastiku vähenemise eiramine ja lausa võimendamine suurperede kindlustunde lõhkumisega, kaasajooksev passiivsus Euroopa-poliitika kujundamisel, mis päädib kõikehõlmava bürokraatia ning siseturul ebaausa konkurentsi kasvuga. Ma küsin: kes selle eest vastutab? Valitsusparteid. Saatke valitsusse uued inimesed ja kui neid pole, siis andke Eestile kas või mandaat ekspertide valitsuse [moodustamiseks], nagu oli Draghi valitsus Euroopa kriisi ajal Itaalias.
Valitsus ei saa täna aru peamisest, ja see on see, et neil on initsiatiivikohustus. Keegi ei oota mingit superimet, vaid arusaamist, et valitsus peab ergutama kodanikke ja ettevõtjaid vabalt ja loovalt tegutsema ning nemad saadavad korda imesid. Isamaa on pakkunud korduvalt abikätt. Juunis: loobuda läbimõtlemata maksutõusudest – me saime teerulli; augustis: suunata kogu 2024. aasta eelarve ja eelarvestrateegia majanduse konkurentsivõime taastamisele – ei, saime ülbe vaikimise Vihula mõisast ning blufitud eelarve ja eelarvestrateegia; oktoobris: siitsamast kõnetoolist ettepanek sõlmida laiaulatuslik majanduskasvu pakt erakondade, ettevõtjate ja haridusorganisatsioonidega – saime vaikuse selle vastu.
Isamaa on olnud oma ettepanekutes järjepidev. Me mõistame olukorra keerulisust. Julgeolekuolukord on keeruline ja see mõjutab investeeringuid meie piirkonda. Meie välisturud on languses, see mõjutab eksportööre. Eurotsoonis on olnud ennenägematu inflatsioon, see raskendab ettevõtete finantsseisu ja kodumajapidamiste hakkamasaamist. Kuid me pole kuulnud valitsuselt ausat analüüsi, miks see nii läks. Energia hinnad on pööraselt tõusnud, kuid puudub vähimgi soov saada esmalt aru selle tagajärgedest ja põhjustest.
Kriisist väljumine eeldab erakorralisi samme. Ettepanek algatada laiapõhjaline kokkulepe majanduskasvu [tagamiseks] oleks üks jõuõlg. Ja see pole suusoojaks öeldud. Analoogilise algatusega on esinenud Saksa kantsler ja Soome president ning selle taga on just arusaam tänapäevasest viisist adresseerida keerulisi väljakutseid. See protsess ja kokkulepe eeldab koostööd, mitte konsultatsiooni, ja see eelistab koostööd, aga mitte ärapanemist. Meie ettepanek on jõus. Meie ettepanekut toetavad ettevõtjad. Ja mul on valitsusele üleskutse rabeleda välja administratiivsest rutiinist ja inertsist.
Milliseid printsiipe peaks majanduskasvu lepe sisaldama? Riigi konkurentsivõime tuleb muuta esimeseks prioriteediks. Koostöö riigivõimu ja ettevõtlusorganisatsioonide vahel peab olema sisuline, kõikehõlmav ja tegelik. Riigi toimimine vajab sisulist reformi ja debürokratiseerimist. Riigi rahanduse juhtimine vajab muutmist ning eurotsooni põhimõtteid arvestades uut vaadet. Rohepööret ei tohi teha meie konkurentsivõimet lammutades. Eesti energeetika vajab tegelikku pikaajalist plaani, mis tagab konkurentsivõimelise ja varustuskindla elektri. Eesti majandussektorid vajavad hoolikalt ja targalt disainitud partnerlust riigiga. Euroopa Liidu raha peab olema kiiremini rakendatav ja majanduse arengut tegelikult toetama.
Kuulen süüdistusi, et kõik see on juba töös ja näete, Tiit Riisalo tõi välja majandusplaani ja personaalse riigi kava ning et kliimaminister on algatanud enneolematu kliimaseaduse. Reaktsioon Eesti 200 algatustele ainuüksi koalitsiooni sees kinnitab, et tegemist on pelgalt ühe sisemises kriisis partei infooperatsiooniga. Ja nii peavad seda võtma ka ettevõtlus ja avalikkus. Mitte keegi ei võta ega saa võtta neid deklareeritud pabertiigreid tõsiselt, kuna nad põhimõtteliselt lahknevad olemuslikult tegelikust valitsuse poliitikast.
Samas, kliimaseaduse esmased tööpaberid kinnitavad kõige hirmutavamate unenägude teoks saamist. Reformierakond on rõhutanud, et kliimaseadus on just meie plaan uue majanduskasvu jaoks. Minu sõnum siit kõnetoolist on: palun kainenege! Kliimaseaduse algne mõte oli kaitsta ettevõtjaid. Nüüd on aga valitsuse kava viia Eesti üle veidrale käsumajandusele eesmärkide sektoriaalsete alaeesmärkidega. Käsud ja keelud, nagu ütleb kolleeg Hanah Lahe Reformierakonnast, on uue aja nõudmine. Ettevõtjad vaikivad ja on nõutud. Selline poliitiline käsitlus vaesustab meid kõiki. Vohab uus orwellism. Kasv on tegelikult kahanemine. Bürokraatia vähendamine on tegelikult uued, enneolematud aruanded ja loamenetlused. Uued võimalused on tegelikult hoopis uued käsud ja keelud. Maavarade tark kasutamine on tegelikult nende keelamine, nagu turvas ja põlevkivi. Maksurahu on hoopis uued maksud.
Kliimaseadusest. Valitsus peaks kiiresti kehtestama moratooriumi taolise algatuse kiirkorras läbisurumisele ja selgelt võtma lähtekohaks, et meil peab olema kõigepealt selge sotsiaal-majanduslik ülevaade, kui palju mingi tegevus maksab, kes maksab ja kuidas me suudame tagada meie riigi konkurentsivõime piiriüleselt. Praegu liigutakse tagurpidi. Esmalt tuleks keskenduda energia pikaajalisele lahendusele. Eesti vajab kiiresti konkreetset ja realistlikku plaani, kuidas oleks tagatud, et kodu- ja äritarbijatele oleks tulevikus igal ajal vajalikul hulgal ja vastuvõetava hinnaga elektrienergiat. Selles vaimus ka selle energiakindluse ettepaneku Isamaa täna parlamendi menetlusse esitas.
Juhin tähelepanu, et Riigikontrolli hinnangul ei ole valitsusel lahendust, tegelikku toimivat lahendust, kuidas oleks tagatud, et kodu- ja äritarbijatele oleks tulevikus igal ajal vajalikul hulgal ja vastuvõetava hinnaga elektrienergiat. On reaalne oht, et elektri puudujäägi korral meie piirkonnas muutub elektri hind tarbijate jaoks liiga kalliks. Koostamisel on küll uus energiamajanduse arengukava, kuid Riigikontrolli hinnangul on kavandatavad meetmed liialt üldsõnalised. Poliitilised sekkumised turumajandusse ja püüd lahendada tervikliku elektrisüsteemi üksikfunktsioone pärsivad elektrisüsteemi arengut. Hüplev energiapoliitika suurendab investeerimisriske. Keskendudes üksnes ilmastikust sõltuva elektrienergia tootmisvõimsuste suurendamisele, arvestamata elektrisüsteemi tervikfunktsioone, ohustame elektrisüsteemi toimepidevust ja kestlikkust.
Me vajame valitsuse loosungite kohta, mida täna [kasutatakse] energiapoliitikas, terve mõistuse auditit. Valitsusel ei ole paraku konkreetset ja arusaadavat analüütilist vastust põhimõttelisele probleemile. Juhitavad elektriallikad tingivad paratamatult kahe elektrisüsteemi olemasolu. Investeeringud infrastruktuuri on suured, kõikvõimalikud hädalahendused salvestuse ja süsteemikondensaatoritega reaalsuses vaid tõstavad elektri hinda.
Saksa töösturite liidu president ütles: mitte keegi ei tea, kust tuleb elekter, kui tuult pole ja päike ei paista. Ja seda Euroopa suurimas majanduses ning pärast triljoni euro investeerimist! Me peame taastama tegeliku energiavabaduse. Ei saa administratiiv-ideoloogiliselt ning maksumaksjate ja tarbijate arvelt suruda ainuvalikuna peale üht tehnoloogilist lahendust, omamata objektiivset pilti efektiivsusest, tegelikust hinnast ja mõjust elektrisüsteemile ning lõpuks ka kogu tootmistsükli keskkonna- ja kliimamõjudest.
Eesti peab energiatrilemmas – julgeolek, hind ja keskkond – leidma uue tasakaalu. Julgeolek ei tohi väheneda ja hind peab olema kordades odavam. Nagu on öelnud Mario Draghi, kes valmistab ette Euroopa konkurentsivõime raportit: kui Euroopa majandus tahab areneda, peab ta leidma tee elektrivarustuseni, mis suudaks elektri alandada all kaks kuni kolm korda. See on Euroopa konkurentsivõime. Selge sõnum. Eesti okupatsiooniaegsed elektritootmisvõimsused on läbi ja meil peab olema tegelik kava uutesse juhitavatesse tootmisvõimsustesse investeerimiseks – sellistesse, mis teenindavad meie rahvast järgmised 30–50 aastat. See tootmisvõimsuste maht peab tagama meie varustuskindluse juhitavate võimsustega, arvestades kasvavat energiadefitsiiti meie regioonis. Need investeeringud, mis peavad olema poliitika lähtekoht, peavad olema konkurentsivõimelise hinnaga.
Võtame kokku. Eestis on majandusstagnatsioon ja see tähendab seda, et riigi valitsus peab tootma ühiskonnale kindlustunnet. Ta peab tootma konkreetses majanduslanguse olukorras ettevõtjatele ja meie majandusele kindlustunnet positiivsete sõnumite ja usaldusväärsuse loomise kaudu. Me näeme täna, et valitsuse poliitika, vastupidi, süvendab majanduslangust, on olnud selle võimestaja. See on põhimõtteliselt vale poliitiline kurss ja valitsus peab seda ühemõtteliselt korrigeerima.
Isamaa on seda nende kuude jooksul rõhutanud ja täna siit saalist on meie sõnum ühemõtteline ja selge: valitsuse majanduspoliitika ja valitsuse rahanduspoliitika ei vasta Eesti majanduse huvidele, vaid suurendavad usalduse lõhkumist ja ebakindlust, ning ei vasta ka ühiskonna toimetuleku huvidele. Meie keskne küsimus on selles, kuidas kasvatada majanduse mahtu. See on meie võtmeküsimus, kui me räägime olulisest ja ebaolulisest, sellest, mida riigi valitsus peab silmas pidama.
Väga palju aega on lastud raisku. Väga palju aega on kulunud asendustegevusele. Ja paraku on valitsuse poliitiline joonis [koosnenud] jutupunktidest. Jutupunktide pinnalt ei ole võimalik kriitilises olukorras otsuseid langetada. See on kõlbmatu tööriist. Meie sõnum on väga lihtne: riigi bürokraatiakulusid tuleb kokku tõmmata, tuleb lõpetada asendustegevused, tuleb jätta ära maksutõusud ja anda aus ülevaade riigi rahanduse olukorrast. Samuti tuleb energiapoliitika küsimustes, aga ka rohepoliitika küsimustes tagada ettevõtjatele ja meie majandusele usutav, veenev ja mitte kindlustunnet lõhkuv, vaid stabiilsust tekitav käsitlus. Nendes põhikategooriates, tuleb avameelselt tunnistada, on valitsus jooksnud lati alt läbi. Ja see olukord mitte ei parane valitsuse käsitlust ja toimimist vaadates, vaid me näeme, et olukord on halvenenud.
Ma esitasin valitsusele jaanuarikuus konkreetse tööplaani, et mitte olla üldsõnaline. Seal olid tabelis kirjas vastutavad ministrid ja kuupäevad ning see, mida valitsus peaks tegema sammude kaupa olukorras, kus Eesti majandus praegu asetseb. Selle ma tegin kättesaadavaks nii peaministrile kui ka rahandusministrile. Valitsuse ainukene vastus oli, et koalitsiooniparteid arutavad majanduse ja rahanduse väljavaateid jaanuari lõpul. Jaanuari lõpul arutati valitsuskabinetis neid väljavaateid. Ja mis oli otsus? Otsus oli, et me vaatame asjadele otsa sügisel riigieelarve tegemise käigus. Selline majandusstagnatsioonis oleva riigi valitsuse tegutsemise tempo ja poliitika ei ole tõsiselt võetav. See ei tekita usaldusväärsust.
Valitsus oli võimeline keskvalitsuse kulusid piirama 30 miljoni euro jagu. Paavo Nõgene Tallinki juhina ütles koroonakriisis, kui Tallink pidi langetama juhtimisotsuseid, et otsused Tallinki eelarve mahu vähendamise ja kulude vähendamise kohta 50 miljoni ulatuses langetati kahe päevaga. Praegu räägitakse meile nulleelarvest, otsekui nulleelarve pakuks lahendust. Selleks on võetud tööle veel ametnikke, on bürokraatia. Otsuseid, mis majanduskasvu suurendavad ja riigi rahanduslikku positsiooni parandavad, tuleb langetada reaalajas. See ongi see minimaalne juhtimiskvaliteet, mis on valitsusele ülesandeks seatud, see on minimaalne juhtimise hoolsuskohustus.
Nii et Isamaal on selged ettepanekud, mida me peaksime tegema selleks, et anda Eesti majandusele uus tõuge. Me loodame, et tänane arutelu ja ekspertide ausad, objektiivsed ja sõltumatud hinnangud võimaldavad tekitada äratõuget debatiks, millised on meie majanduse praegused väljavaated ning mis on ettevõtluse, majanduse ja investorite jaoks usaldust tekitavad sammud.
Valitsus räägib investeeringutest. Ma loen debatti, millele juhtis tähelepanu FinanceEstonia. Maksuameti juhis võlgadega või laenudega investeerimise kohta, mida valitsus kavatseb muuta, toob kaasa selle, et kolme aasta perspektiivis jääb FinanceEstonia hinnangul Eestis realiseerimata ligi poole miljardi euro ulatuses investeeringuid. Üks asi on tegelikkus ja teine asi on poliitiline retoorika. (Juhataja helistab kella.) Täna liiguvad need kahjuks vägagi lahknevas ja vastanduvas, kiiresti kaugenevas suunas. Aitäh!