13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Soovin teile kõigile head sõbrapäeva ja loodan istungi alguses, et istungi lõppedes me jääme ikkagi sõpradeks. Aga nüüd kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 66 Riigikogu liiget, puudub 35.
Nüüd, head kolleegid, on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
14:01 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud istungi juhataja! Mul on hea meel anda üle arupärimine härra Mart Võrklaevale, austatud rahandusministrile. Küsimused on mootorsõidukimaksu mõju kohta. Nimelt, me teame, et automaksu kehtestamise puhul (Juhataja helistab kella.) on tegemist kolmekordse maksustamisega: [esiteks,] 1. jaanuarist on tõusnud käibemaks, seetõttu on automaatselt tõusnud autode, varuosade ja teenuste hinnad; teiseks tõuseb kütuseaktsiis, mida samuti peavad maksma kõik sõidukiomanikud, kusjuures need, kelle sõiduk tarbib rohkem kütust, maksavad vastavalt rohkem; kolmandaks on mootorsõidukimaks ise. Ehk igaüks, kes omab ükskõik mis mootorsõidukit, (Juhataja helistab kella.) maksab seda maksu kolmel erineval moel. Vaatamata sellele, et mitte mingit põhjalikku mõjuanalüüsi eri sektorite vaates pole Rahandusministeerium läbi viinud, me tänaseks kahjuks juba teame, et see lööb valusalt eelkõige väiksema sissetulekuga inimeste, maapiirkondades elavate inimeste ja sealse ettevõtluse pihta, samuti saab see olema raske lasterikaste perede rahakotile.
Aga lisaks veel üks teema, mida pole seni tõstatatud, aga mis on mulle päris südamelähedane. Nimelt võib see negatiivselt mõjutada ka meie sellist ajaloolist spordiala, nagu seda on motosport. Mitte keegi pole kordagi analüüsinud, kuidas see võib mõjuda meie sportlastele. Mitmete alaliitude sportlased ja organisatsioonid on juba minu poole pöördunud. Nad soovivad vastuseid küsimustele, kas on olemas mõjuanalüüs ja kas on läbi mõeldud mõned toetusmeetmed. Kõik need küsimused on rahandusministrile edastatud ja loodame peatselt neile ka vastuseid saada. Aitäh!
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Mart Helme, palun!
14:03 Mart Helme
Lugupeetud [ase]esimees! Lugupeetud kolleegid! Mis siin ikka praegu laineid lööb peale automaksu – laks ja automaks. Meie arupärimine, millele on alla kirjutanud Riigikogu liikmed Martin Helme ja Mart Helme, on just nimelt sel teemal ja on määratud kultuuriminister Heidy Purgale. Me tahame teada, miks on tema automaksu kehtestamise poolt. Ometi on selge, et see halvendab Eesti ettevõtete konkurentsivõimet, halvendab maksukeskkonda ning lasterikaste perede ja maainimeste toimetulekut. Me soovime teada, kas tema haldusalas on tehtud analüüsid, missugune on see mõju konkreetselt tema haldusala inimestele, töötajatele, tarbijatele ja nii edasi. Selline arupärimine. Aitäh!
14:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kert Kingo, palun!
14:05 Kert Kingo
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan 11 Riigikogu liikme nimel üle arupärimise kliimaminister Kristen Michalile seoses riigiteede liikluskorraldusega. Viimasel ajal on riigi põhimaanteede 1 + 1 sõiduradadele paigaldatud keskpiirde tähisposte. Silma on jäänud eelkõige nende paigaldamine maanteelõikudele, mis kulgevad läbi metsade, põllumaade või karjamaade, näiteks Tallinna–Tartu, Tartu–Jõgeva ja Tallinna–Rapla maanteel. Meil on sellega seoses küsimusi, kuna riigiteede liikluskorralduse juhendi kohaselt peab tähispost olema liiklejatele võimalikult ohutu. Me tahame näiteks teada, kuidas on tagatud nendel teelõikudel, kus on olemas nii teeäärt märgistavad tähispostid kui ka keskpiirde tähispostid ehk kus on loodud nii-öelda tunnelsõidurada ja kokkupõrke vältimiseks pole võimalik oma sõidurajalt kõrvale keerata, teiste liiklejate turvalisus olukorras, kus näiteks metsloom jookseb teele.
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Auväärt ettekandja, ma küsin, kas teid häirib lärm saalis. Head kolleegid, olgem natukene vaiksemalt, austame kolleege, kes puldis sõna võtavad. Palun jätkake!
14:06 Kert Kingo
Soovime muu hulgas teada, et kui liiklejal tekib ootamatu vajadus nendelsamadel teelõikudel, kus on olemas nii teeäärsed tähised kui ka need keskpiirde tähispostid, hädapeatumiseks, see on sõiduki seisma jätmine või jäämine, kui sõidu jätkamine on ohtlik või tehniliselt võimatu, kuidas siis korraldatakse ülejäänud liikluse võimalikkus. On veel mitmed-mitmed küsimused sellega seoses. Me ootame neile selgitavaid vastuseid. Aitäh!
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Leo Kunnas, palun!
14:07 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan grupi Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna saadikute nimel üle arupärimise peaminister Kaja Kallasele seoses sõjaaja kaitseväe pioneerivõimekuse kasvatamisega Venemaa-Ukraina sõja käesoleva etapi kogemuste valguses.
Miks proua peaministrile? Härra kaitseminister üksi kaitsekulude üle ei otsusta. Ehk Venemaa-Ukraina sõjas eelmisel aastal alanud positsioonisõja etapp on esile toonud sõjaaja kaitseväe pioneerivõimekuse ja ‑teenistuse tähtsuse. Mõlema sõdiva poole kaitserajatised on tõestanud oma vajalikkust ja tõhusust. Samas on Eesti meie de facto liitlase Ukraina toetuseks loovutanud väga suure koguse pioneerivahendeid, sealhulgas tankitõrjemiine ja lõhkeainet. Need kogused ei ole loomulikult avalikud. Seepärast me küsime proua peaministrilt viis küsimust.
Milline on Ukrainale loovutatud pioneerivahendite ja ‑varude taastamise ajagraafik ning orienteeriv maksumus? Kas meie kodumaise kaitsetööstuse arendamise käigus on kavas käivitada Eestis ka sõjalise otstarbega lõhkeaine tootmine? Kas Vabariigi Valitsus on Venemaa-Ukraina sõja käimasoleva etapi kogemuste valguses valmis kaaluma jalaväemiine keelustava Ottawa konventsiooni denonsseerimist? Mida on Vabariigi Valitsus veel valmis ette võtma sõjaaja kaitseväe pioneerivõimekuse tugevdamiseks? Kas Vabariigi Valitsus on valmis Venemaa-Ukraina sõja käesoleva etapi valguses algatama uue niinimetatud tugevduspaketi sõjaaja kaudtulevõimekuse, pioneerivõimekuse ja droonisõjavõimekuse tugevdamiseks? Aitäh!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Martin Helme, palun!
14:09 Martin Helme
Aitäh! Head kolleegid! Vahelduseks üks eelnõu. Annan üle Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud Riigikogu otsuse eelnõu, mis on sisu poolest ettepanek Vabariigi Valitsusele teha ettevalmistused selleks, et korraldataks referendum, [kus pannakse hääletusele] elektroonilise hääletamise sobivus omavalitsuste, Riigikogu ja Euroopa Parlamendi valimistel ja rahvahääletustel.
Nagu me teame, põhiseaduse § 56 ütleb, et Eestis teostab kõrgeimat riigivõimu rahvas ja teeb seda hääleõiguslike kodanike kaudu Riigikogu valimiste ja rahvahääletustega. Rahvahääletuse seaduse § 3 ütleb, et rahvahääletused toimuvad Riigikogu asjakohase otsuse tegemisest alates kõige varem kolme kuu pärast.
Milles nüüd on probleem? Ausad ja usaldusväärsed valimised on demokraatliku võimu aluseks. Eestis kasutatava elektroonilise hääletuse vorm ehk internetihääletus on ainulaadne, teistes Euroopa maades seda niimoodi üleriigiliselt ei kasutata, küll aga kasutatakse sarnast süsteemi näiteks Venemaal. Eesti elektroonilise hääletamise protsess ja tulemused ei ole tervikuna kontrollitavad ega läbipaistvad. Ei ole tagatud hääletamise salajasuse nõue ja pole võimalik kontrollida, kas serveris valimiste ajal töötav programm tegelikult vastab varem avaldatud lähtekoodile ehk kas see programm, mida on kontrollitud ja mille kohta öeldakse, et see hääled kokku loeb, ka päriselt masinas on sel ajal, kui hääletamine käib.
Neljas ja võib-olla kõige olulisem probleem on asjaolu, et meie valijad ei usalda elektroonilist hääletust. Mõistlikud on! Uuringufirma Norstat viis eelmise aasta aprillis läbi avaliku arvamuse küsitluse, kust selgus, et 38% vastanutest ei pidanud e‑valimisi usaldusväärseks ja 39,7% ehk praktiliselt 40% vastanutest uskus, et viimastel Riigikogu valimistel toimus osaline võltsimine. Taolises olukorras ei tohiks elektroonilist hääletamist mitte mingil juhul kasutada, sest peaaegu pool Eesti elanikkonnast ei usu, et valimistulemus on aus. Valitsus peaks sellega tegelema. Aitäh!
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Rene Kokk, palun!
14:12 Rene Kokk
Hea aseesimees! Lugupeetud rahvasaadikud! Kõik, kes meid vaatavad! Annan üle arupärimise peaminister Kaja Kallasele automaksu mõju kohta Eesti ühiskonnale.
Teadupoolest on praegune valitsuskoalitsioon ühes [koalitsioonileppe] punktis lubanud, et nende eesmärk on, et Eestis oleks tugev ettevõtlus ja maksukeskkond oleks üks Euroopa parimaid. Automaksu eelnõu seda eesmärki kindlasti ei täida.
Küsimused, millele tahame vastust saada, on järgmised. Miks ei ole valitsus analüüsinud automaksu negatiivseid mõjusid ettevõtlusele ja sisemajanduse kogutoodangule? Kummaline on lihtsalt see, et erinevad ministrid räägivad sellest, kuidas tegelikult ka nemad pole nagu väga selle automaksuga nõus, et see ei ole nagu väga hea ja las Riigikogu otsustab. Kuidas siis valitsus saadab siia pooliku eelnõu? Rääkimata sellest, et menetlus, mis siin toimunud on, on olnud täielik jama. Või näiteks küsimus, kuidas ja millisel määral mõjutab automaks madalama sissetulekuga inimeste toimetulekut. Nagu me siin järjest kuuleme, puudub tegelikult üldse analüüs automaksu eri aspektide kohta. Nii et üks asi, mida kindlasti teada tahaks, on ka see. Küsime ka seda, kas valitsus on analüüsinud, milline mõju on automaksul maapiirkondade elanikele, kelle ainus [võimalus], selleks et üldse saada kas tööle või pääseda muid vajalikke toiminguid tegema, on auto omamine. Või millist mõju omab automaksu kehtestamine hajaasustus[piirkondades] elavatele inimestele näiteks arstiabi kättesaadavuse või üleüldse turvatunde mõttes? Me teame, et see on väga oluline. Riigi teenused on läinud aastaid ja aastaid järjest kaugemale keskustesse. Siin on mõned küsimused veel.
Aga pärast arupärimise üleandmist jään ma viieks minutiks siia pulti, et avaldada solidaarsust kõigi nende Eesti inimestega, kes pärast automaksu kehtestamist satuvad väga raskesse olukorda. Aitäh!
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, teie jäämine pulti ei ole Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse kohane. Sellega te takistate teistel kolleegidel eelnõusid ja arupärimisi üle anda. Eks me siis ootame ja eks teised peavad ka siis ootama. Selle võrra on täna võimalik neid vähem üle anda. Nii et ärge siis palun süüdistage selles koalitsiooni.
14:15 Rene Kokk
(Hääled saalis.) Juhataja on teine. (Hääled saalis.) Ma jätan need ettepanekud kindlasti meelde, järgmine kord saab neid rakendada.
(Kolm minutit vaikust puldis. Saalis vesteldakse.)
Aitäh! Kuidagi on vaja sellele vildakale menetlemisele ja seadusele tervikuna tähelepanu tõmmata. (Lahkub puldist.)
14:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Natukene piinlik on, aga olgu peale. Varro Vooglaid, palun!
14:19 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Tegelikult on meil kõigil siin juba üheksa kuud olnud piinlik selle pärast, kuidas valitsuskoalitsioon on käitunud. Tänagi hakatakse järjekordset uut maksu kehtestama. Tuletame meelde lubadust, mis anti aasta aega tagasi: "Lugege mu huultelt: maksud ei tõuse." Uute [maksude] kehtestamisest [ei hakka rääkimagi]. Eks me nüüd peame vastastikku seda piinlikkust siin välja kannatama.
Mina soovin aga anda üle arupärimise peaminister Kaja Kallasele. Arupärimine seondub valikabortide riikliku rahastamisega. Teatavasti ütleb Eesti Vabariigi põhiseaduse § 16, et kõikidel inimestel on õigus elule, ja § 12, et kõik on seaduse ees võrdsed. Ometi on Eesti Vabariik kehtivate seadustega loonud olukorra, kus inimesi, kes ei ole veel sündinud, saab sünnieelselt tahtlikult tappa. Lisaks sellele rahastab valitsus kõiki aborte, sõltumata [abordi] põhjusest, jättes seeläbi täitmata oma põhiseadusliku kohustuse kaitsta kõikide inimeste õigust elule – kohustuse, mida on jaatanud ka õiguskantsler juba rohkem kui 20 aastat tagasi, öeldes, et põhiseaduslik õigus elule laieneb ka veel sündimata inimestele.
Sellega seoses soovime esitada peaministrile kokku kolm küsimust. Esiteks, kas veel sündimata inimestel on Vabariigi Valitsuse käsitluse kohaselt kõigi teiste inimestega võrdne õigus elule? Kui ei ole, siis miks? Milliste muude ühiskonnagruppide liikmete põhiseaduslik õigus elule on sellisel juhul piiratum kui teistel ning kes ja millistele kriteeriumidele tuginedes seda otsustab? Teiseks küsime, millega õigustab Vabariigi Valitsus ilma igasuguse meditsiinilise näidustuseta ehk omal soovil tehtud abortide riiklikku rahastamist Vabariigi Valitsuse määruse "Tervisekassa tervishoiuteenuste loetelu" alusel, hoolimata sellest, et kuna rasedus ei ole haigus, pole selle katkestamine ilma meditsiinilise näidustuseta ka tervishoiuteenus. Aitäh!
14:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Arvo Aller, palun!
14:21 Arvo Aller
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid, külalised ja kõik, kes meid ekraanidelt vaatavad! Annan Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni üheksa liikme poolt üle arupärimise peaminister Kaja Kallasele. Kuna peaminister on kogu valitsuse juht ja vastutab kõikjal Eestis toimuva eest, mitte ainult Tallinnas ja tema Stenbocki majas toimuva eest, siis tahame arupärimises teada saada, kuidas suurendatakse kohalike omavalitsuste tulubaasi.
Eelmise aasta 10. aprillil sõlmitud koalitsioonileppe regionaalpoliitika ja maaelu peatükis lubati suuresõnaliselt, et kõiki asju soodustatakse ja suurendatakse. Koalitsioonileping ei käsitle maksutõuse, vaid sellist mis iganes kirjeldust. Seal on kirjas, et tasakaalustatakse omavalitsuste tulubaasi ja suurendatakse nende finantsautonoomiat.
Selle kohta on meil neli küsimust. Me soovime teada, kui palju või millises suurusjärgus suureneb kohalike omavalitsuste tulubaas 2025. aastal peale automaksu kehtestamist ja millises suurusjärgus suureneb omavalitsuste tulubaas sellel aastal peale käibemaksu 10%‑list suurendamist. Soovime teada, kui palju suureneb 2024. ja 2025. aastal tulubaas peale aktsiiside ja riigilõivude suurendamist ning kui suureks kokkuvõttes kujuneb omavalitsuste tulubaasi suurenemine 2025. aastal. Aitäh!
14:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ants Frosch, palun!
14:24 Ants Frosch
Hea juhataja! Lugupeetud saalisviibijad! Armas Eesti rahvas! Mulle on öeldud, et opositsioonil eelnõusid esitada on sama mis sõelaga vett kanda, sest ühtegi neist koalitsioonis läbi ei lasta ja nende kasutegur on nullilähedane. Mina arvan teisiti. Järjekindlus peab sihile viima ja kui asjad on paigast ära, siis tuleb lahendusi pakkuda. Selles tuleb olla kindlameelne.
Ma olen koos päris hea hulga kolleegidega – Arvo Aller, Mart Helme, Kert Kingo, Jaak Valge, Alar Laneman, Leo Kunnas, Varro Vooglaid, Martin Helme – valmistanud ette avaliku teenistuse seaduse muutmise seaduse [eelnõu]. Ma luban, et seda kild killu haaval või salaamivorstitaktikana jupp jupi haaval ettevõetavat harjutust me jäämegi kordama senikaua, kuni see harjutus läbi saab. Millal ta läbi saab, see selgub siin saalis. Kui ta üldse läbi saab.
Ma annan üle avaliku teenistuse seaduse § 16 lõike 51 tühistamise [seaduse] eelnõu, millega taastatakse avaliku teenistuse seaduse muutmisele eelnenud olukord sellisena, et kõik riigiametnikud peaksid olema konkursi korras ametisse nimetatud. Aitäh!
14:26 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andrei Korobeinik, palun!
14:26 Andrei Korobeinik
Suur tänu, austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Võib-olla tõepoolest läheb sõbrapäeva puhul teisiti.
Eelmisel nädalal toimus rahanduskomisjoni istung, kus arutati automaksu eelnõu. Komisjoni liikmena ei olnud mul võimalust küsida ühtegi küsimust, mitte ühtegi küsimust nii tähtsa eelnõu kohta. Mul on protseduuriline küsimus istungi juhatajale …
14:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Praegu on eelnõude ja arupärimiste üleandmise aeg. Kas te jõuate selleni või te ei jõua? Praegu on eelnõude ja arupärimiste üleandmise aeg. Kas te jõuate oma sõna[võtu] lõpus selleni või te ei jõua? Kui te selleni ei jõua, siis ma palun pult vabastada, et kolleegid saaksid anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Ma olen teie protseduurilist küsimust märganud, otse loomulikult me jõuame ka selleni, aga peale seda, kui on antud üle eelnõud ja arupärimised.
14:27 Andrei Korobeinik
Aga, hea istungi juhataja, kuidas see nüüd asjasse puutub?
14:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Veel kord, tuletan teile meelde, et praegu on eelnõude ja arupärimiste üleandmise aeg.
14:27 Andrei Korobeinik
Austatud istungi juhtaja, ma tulen pulti, hakkan rääkima ja siis teie tahate selgeltnägija rollis ära arvata, mida ma lõpuks ütlen.
14:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma küsisin teie käest, kas te jõuate selleni. Teil oleks lihtne olnud vastata jah ja te oleks saanud jätkata.
14:27 Andrei Korobeinik
Kas meil on mingi küsimuste voor praegu? Ma sain aru, et ma võtan sõna ja mul on selleks kaks minutit. Ma oma, okei, mitte nii väga pika karjääri jooksul Riigikogu saadikuna pole küll väga näinud, et keegi vahele segaks, kui ma puldis esinen. Ega ma siin mingit solidaarsusstreiki ei korralda.
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Juhatajal on ikka õigus sekkuda.
14:28 Andrei Korobeinik
Kui ma räägin, siis kas teil on lihtsalt õigus vahele küsida?
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaa. Palun jätkake!
14:28 Andrei Korobeinik
Millise paragrahvi järgi teil see õigus olemas on, kui see saladus ei ole?
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaa, on ikka. Ma aitan teid pärast järele, näitan teile paragrahvi.
14:28 Andrei Korobeinik
Kas ma saan nüüd uuesti alustada?
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma ütlesin, et palun jätkake. Palun jätkake.
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Te saate minuti juurde.
14:28 Andrei Korobeinik
Selge. Ühesõnaga, kus ma olingi? Käisin mina eelmisel nädalal rahanduskomisjoni istungil ja ei saanud küsida mitte ühtegi küsimust automaksu eelnõu kohta. Ja nüüd me näeme, et see [eelnõu] on tänase istungi päevakorras. Esmaspäeval ei saanud teie hea kolleeg mind kahjuks aidata, et kuidas see niimoodi juhtus, et eelnõu, mida ei saanud komisjonis läbi arutada, jõuab istungi päevakorda. Võib-olla teie saate aidata. Aga ma saan aru, et selleni me jõuame oluliselt hiljem, siis, kui minu protseduurilise küsimuse aeg saabub.
Aga nüüd, kui ma juba siin olen, annan teile üle arupärimise, austatud istungi juhataja, arupärimise loomulikult automaksu kohta. Ega ma niisama siia ei tulnud. See arupärimine on mootorsõidukimaksu mõju kohta ja see on suunatud …
14:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aga nüüd, hea kolleeg, on aeg täis, ka lisaaeg on täis. Ma segasin [vahele] ja seetõttu andsin teile minuti juurde, aga nüüd on aeg täis.
14:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ei kestnud, kestis ühe minuti.
14:29 Andrei Korobeinik
Võib-olla tõesti, teil on käekell ja te teate paremini. Aga see on arupärimine peaminister Kaja Kallasele. Loodame, et kuigi arupärimisi esitati täna päris palju, siis see saab kiirelt vastuse. Aitäh!
14:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah, aga kahjuks on siin kiirustamise märke. Te ei ole suutnud seda isegi allkirjastada, nii et ma olen sunnitud selle teile tagastama. Te olete kuritarvitanud kolleegide aega. Siin ei ole ühtegi allkirja, mitte midagi ei ole siin, nii et paraku pean ma selle teile tagastama. Kahjuks ei lähe see arvesse. Nii et natukene piinlik on, Andrei.
Henn Põlluaas, palun!
14:30 Henn Põlluaas
Austatud eesistuja! Head kolleegid! Annan üle arupärimise rahandusminister Mart Võrklaevale. See puudutab automaksu negatiivseid mõjusid. Sellel maksul, mida valitsus Eesti ühiskonnale peale surub, on terve hulk negatiivseid mõjusid, aga eelnõus neid sisuliselt käsitletud ei ole, või kui ka on, siis ainult väga-väga üldiselt. Maks annab põhilöögi lasterikastele peredele ja maainimestele, aga ka kõikidele teistele, kellel isiklik auto on ainus võimalus pääseda liikuma ja elada normaalset elu, sealhulgas käia tööl. Oma äärmuslikus ideologiseerituses ei hooli valitsus tagajärgedest ei inimestele, ettevõtlusele ega majanduse käekäigule.
Seoses sellega ongi siin välja toodud terve rea Riigikogu liikmete – siinrääkija, Jaak Valge, Leo Kunnas, Ants Frosch, Mart Helme, Arvo Aller, Rene Kokk, Martin Helme ja Varro Vooglaid – küsimused, milles me palume, et toodaks välja selle maksu majanduslikku ja sotsiaalset ebavõrdsust suurendav mõju, eriti väikesepalgalistele inimestele. Küsime, kuidas see mõjutab kogu autovaldkonda, automüügifirmasid, transpordi‑ ja remondifirmasid ja nii edasi. Kuidas on võimalik, et see saaks mõjutada ühistranspordi kasutamist tõusu suunas, kui ühistranspordi korraldus on halb, see on kättesaamatu, kallis ja nii edasi ja nii edasi? Me loodame, et me saame ka sisulisi ja numbrilisi …
14:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg, hea kolleeg!
14:32 Henn Põlluaas
… vastuseid peaministrilt.
Peale seda, kui ma olen arupärimise üle andnud, jään ma kolmeks minutiks siia, solidaarsusest valdava osaga Eesti rahvast. Aitäh!
14:33 Aseesimees Toomas Kivimägi
Te võite ka kauemaks jääda. Juhataja vaheaeg kümme minutit, kuna Riigikogu esimees on kokku kutsunud juhatuse koosoleku.
V a h e a e g
14:44 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Juhataja võetud vaheaeg on lõppenud ja on lõppenud ka juhatuse koosolek. Nimelt, juhatuse koosolekul otsustati lõpetada tänasel, 14. veebruari 2024. aasta istungil eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmine. Juhatuse otsus oli konsensuslik.
Juhatus tugines oma otsuse tegemisel järgnevale. Eelnõude algatamine ja arupärimiste esitamine on Riigikogu liikme põhiseadusega tagatud õigus. Samas ei tohi see takistada Riigikogu muu töö tegemist. Riigikogu täiskogu istung on põhiseaduse kohaselt Riigikogu põhiline töövorm. Istungitel arutab ja otsustab Riigikogu avalikult tema pädevuses olevaid asju. Kui eelnõude ja arupärimiste üleandmise õiguse kasutamise tulemusena ei ole Riigikogu saanud asuda päevakorra menetlemise juurde, on Riigikogu kui terviku huvides põhjendatud astuda samme, et leida tasakaal eri õiguste vahel ning võimaldada Riigikogul täita kõiki oma põhiseadusest tulenevaid ülesandeid. Riigikogu tööd korraldab Riigikogu juhatus.
Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkt 18 annab Riigikogu juhatusele õiguse otsustada seaduses reguleerimata protseduuriküsimusi. Seetõttu on juhatus teinud Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkti 18 alusel konsensusliku otsuse lõpetada tänasel, 14. veebruari 2024. aasta istungil eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmine. Seega on eelnõude ja arupärimiste üleandmine täiskogu tänasel istungil lõppenud.
Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu ja kaheksa arupärimist. Ja nüüd ka klassikaline lause: juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele. Oleme selle ploki, head kolleegid, läbinud.
Nüüd on protseduurilisi küsimusi. Palun, Andrei Korobeinik!
14:46 Andrei Korobeinik
Hea istungi juhataja! Mul on paar küsimust, aga ma alustan sellest, mida te siin vahepeal ütlesite, et vastavalt töökorrale on teie sõnade järgi istungi juhatajal võimalus sekkuda ka arupärimise üleandmise ajal. Te lubasite, et te annate selle kohta viite. Tahaks oma silmaringi laiendada ja teada saada, kus see täpsemalt sätestatud on, et istungi juhataja võib kõne ajal sekkuda.
14:47 Aseesimees Toomas Kivimägi
See on Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse §‑s 72. Head lugemist, Andrei!
Martin Helme, palun!
14:47 Martin Helme
Aitäh! Mul on õige mitu asja. Kõigepealt tahaksin ma [rõhutada] muidugi sedasama, mida Andrei praegu ütles, et kui ikkagi on üleandmise hetk või voor, siis ei ole vaja hakata kolmanda lause järel sealt üle kukla karjuma, et kuhu me suundume ja mida me teeme. See kaks minutit on eelnõu või arupärimise üleandmise aeg ja kuidas [Riigikogu liige] seda sisustab või mis ta selle käigus räägib, on Riigikogu saadiku enda asi, juhatajal ei ole vaja hakata sealt selja tagant näägutama. See on esimene asi.
Teine asi on see, et meie põhiprobleem on ikkagi mujal. Meie põhiprobleem on tänases päevakorras. Päevakorras on meil esimese päevakorrapunktina automaksu eelnõu. Juba esmaspäeval päevakorra kinnitamise ajal oli saalis protest selle vastu, kuidas on eelnõu menetletud Riigikogu rahanduskomisjonis: ilma kooskõlastusringita ehk sisuliselt ei ole dokumentatsioon olnud nõuetekohane. Nüüd on see kooskõlastusringi paber meile järele saadetud. Aga see ei ole lahendus, kui asju menetletakse poolikult ja siis tagantjärele saadetakse ja öeldakse, et mis teil viga on, näe, nüüd on paber olemas. Samamoodi ei olnud rahanduskomisjonis opositsioonisaadikutel võimalik küsida küsimusi. Eelnõu esimesel lugemisel on eelnõu põhialuste arutelu, aga seda ei saanud komisjonis teha. Saadik [peaks saama] – võib-olla saab, võib-olla ei saa, me teie käekirjas ei või kunagi kindlad olla – esitada komisjonis küsimusi. Komisjonis on see koht, kus päris arutelu [toimub], seal ei ole ajalist piirangut, küsimustel ei ole numbrilist piirangut, seal on väike formaat, kohal on spetsialistid ja valdkonnale spetsialiseerunud Riigikogu saadikud. Aga seal ei saanud küsida küsimusi. Selle asemel pandi menetlusotsused poole jutu pealt hääletusele ja öeldi, et pärast võite edasi küsida. Mida me pärast küsime, kui otsused on tehtud?
Minu meelest on siin kaks asja. Esiteks ei saa lasta sellisel praktikal kujuneda. See tähendab, et täna ei tohiks see [eelnõu] päevakorras olla. Minu meelest ei tohiks me seda täna menetleda, see tuleks tagasi saata rahanduskomisjoni, [kus seda tuleks arutada nii, et] dokumentatsioon on korrektne ja saadikud saavad küsimusi küsida. Täna tuleks see päevakorrast välja jätta.
14:49 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Võtan mõned [protseduurilised küsimused] veel ja siis vastan. Ants Frosch, palun!
14:49 Ants Frosch
Aitäh, hea juhataja! Ma oleksin tahtnud ka saada teie käest võib-olla juhatust või selgitust. Teema on nimelt järgmine. Martin Helme, Siim Pohlak, Ants Frosch ja Andrei Korobeinik olid ennast järjekorda pannud enne seda, kui te võtsite vaheaja. Tõenäoliselt oleks olnud mõistlik, soliidne ja ka sõbrapäevale kohane lasta siiski oma küsimused ära küsida nendel inimestel, kes enne teie otsust minna vaheajale olid ennast üles sättinud. Paraku see nii ei läinud. Mulle küll tundub, et see sõbrapäevasuhtumine siin Riigikogu saalis on pigem selline, et sõber sõbra naha koorib, või nagu "Viimsest reliikviast" teada: "Kohe näha, et vanad sõbrad." Minu küsimus või ka ettepanek tulevikuks on see, et anda ikkagi nendele inimestele, kes on ennast kirja pannud, sõbralikult võimalus oma küsimused ära küsida või oma eelnõud esitada.
14:50 Aseesimees Toomas Kivimägi
Siim Pohlak, palun! Ja siis ma vastan.
14:50 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Sisuliselt on mul samasugune ettepanek kui Ants Froschil. Mul on ka siin väga-väga sisuline ja asjalik arupärimine seoses automaksuga ja ka pankade kasumite maksustamisega. Palun võimalust anda üle see arupärimine ja ühtlasi palun [seda võimalust] ka ülejäänud kolmele, kes nimekirjas on. Samasugune ettepanek.
Samas liitun rahanduskomisjoni liikmena härra Korobeiniku ja Martin Helme protestiga. Tõesti, komisjonis ei saanud kõik saadikud sõna ja koosolek lõpetati kiirustades, ilma kõikide opositsioonisaadikute küsimusi kuulamata, kusjuures oli saadikuid, kes ei olnud saanud ühtegi küsimust küsida, kui juba mindi menetlusotsuste juurde. Need küsimused võisid ju olla väga olulised, sisaldada olulist infot, mis oleks olnud vaja kindlasti ära kuulata, enne kui tehti menetlusotsused. Ka mina protesteerin ja nõuan, et see eelnõu läheks tagasi rahanduskomisjoni.
14:51 Aseesimees Toomas Kivimägi
Alustame lõpust, hea kolleeg Siim Pohlak. Ma viitasin sellele, et teie enda kolleeg Rene Kokk käitus Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse vastaselt ja [kasutas] ära selle aja, mille jooksul oleks te saanud esitada oma eelnõusid ja arupärimisi. Nii et palun pöörduge tema poole, miks ta rikkus Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadust.
Teiseks. Me oleme tõepoolest – te mäletate seda väga hästi, see [algas] vist äkki kevadistungjärgul – võtnud normiks, et me võtame pool tundi vastu eelnõusid ja arupärimisi, kui need on obstruktsioonilise [sisuga]. Kui hea kolleeg Ants Frosch ütleb selle peale, et mõistlik oleks sõbrapäeval võtta vastu kõik arupärimised, siis mina ütlen, et mõistlik oleks lõpetada obstruktsioon.
Head kolleegid! Ma tsiteerin teile verivärsket Riigikohtu otsust, et te liiga leili ei läheks. Nimelt jättis Riigikohus täna rahuldamata teie kolmanda kaebuse, see oli EKRE esitatud kaebus. Head kolleegid, palun tõesti jälgida seda kõige olulisemat osa sellest, mis peaks panema teid mõtlema. Riigikohus ütles, et Riigikohtus kaitstavaks hüveks ei saa olla Riigikogu liikme mandaadist tulenevate õiguste kuritarvitamine, mida ulatuslik obstruktsioon parlamendis endast kujutab. Punkt. See on väga jõuline sõnum ka tulevikku vaatavalt. Mulle tundub, et Riigikohus on teinud valiku kahe variandi vahel. Teadupärast on üks kaebus veel menetluses, selle arutelu toimub vist märtsi alguses suulise menetluse vormis. Tegelikult on see väga oluline sõnum, mis võiks panna teid mõtlema, kas on mõtet kõigel sellel, mida te siin täna hulgi tegite.
Mis puudutab Martini märkust selle kohta, kas on menetletud kooskõlas Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega, siis ma ütlen, et jah, seadusega on see kõik kenasti kooskõlas. Kui me [vaatame] Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduses eelnõule esitatavaid nõudeid, siis [näeme, et] kõik need nõuded on täidetud. Kui viidatakse normitehnika eeskirjale, siis seal on juttu eelnõust, et eelnõu peab vormiliselt vastama normitehnika eeskirjale. Seal ei ole viidatud seletuskirjale.
Kõige selle juures, head kolleegid, ei ole ma see inimene, kes tormab kaitsma seda, et kooskõlastustabelit ei esitatud. Ma ei torma seda kaitsma. Aga leevendav asjaolu on tänasel päeval ka see, et eelnõu esimeseks lugemiseks Riigikogus, et mitte öelda juba – andke andeks, see "juba" on jutumärkides – kaks päeva varem ehk esmaspäeval kella 17.00‑st oli ka see kooskõlastustabel kõigile kättesaadav. Selles mõttes seadusrikkumist kohe kindlasti, head kolleegid, ei ole.
Loomulikult, kui me räägime normitehnika eeskirjast, siis võib seda tõlgendada nii‑ või naapidi. Aga veel kord: kui seaduses on viide normitehnika eeskirjale, siis on juttu eelnõust, mitte seletuskirjast. Antud juhul käib see vaidlus seletuskirja ühe lisa üle, millele on ka viidatud. Tõepoolest, ka seletuskirjas viidati, et see esitatakse hiljem. Jah, ma möönan, et ka see on üsna tavapäratu, ja ma loodan, et see ei saa tavaks, aga vähemalt viide selle kohta oli. Mul puudub tänase päevani teadmine, mis see probleem oli, miks ei olnud võimalik seda sinna juurde panna. Tõepoolest, seda ei olnud varem ka olemas, sest see allkirjastati alles esmaspäeval. Nii et keegi ei hoidnud seda kuskil sahtlis, vaid minule teadmata põhjusel – rahandusministri käest saate te selle kohta küsida – ei olnud võimalik seda kooskõlastuslehte kohe esitada.
Andrei Korobeinik, palun!
14:54 Andrei Korobeinik
Aitäh! Tõepoolest, me siin lugesime ju, et päris kõik ministeeriumid ei ole väga rahul selle automaksu eelnõuga.
Aga mul on teie vastuse jätkuks ikkagi protseduuriline küsimus. Paragrahv 72 annab teie arvates teile õiguse vahele segada, kui Riigikogu liige tuleb pulti ja esitab arupärimist. Paragrahvi 72 punkt 1 räägib sellest, kui ettekanne kestab ettenähtust kauem, kusjuures aega on kaks minutit. Te hakkasite vahele segama umbes paarikümne sekundi möödumisel. Seda aega kindlasti ei olnud rohkem kui kaks minutit. [Teiseks,] kui ettekandja kaldub päevakorraküsimusest kõrvale. Nüüd ma juhin teie tähelepanu sellele, et päevakorrani pole me kahetsusväärselt jõudnudki, kuigi juba tund aega on mööda läinud. Ja see, kas ma esitan arupärimise või mitte, selgub tõepoolest 2 minuti möödumisel ja mitte 20 sekundi pärast. Paragrahvi 72 punkti 2 järgi võib siis, kui päevakorrapunkti on piisavalt käsitletud, ettekande katkestada. Aga meil ei olnudki päevakorrapunkti. [Katkestada saab] ka siis, kui sõnavõtja kasutab ebakohaseid väljendeid. Võib-olla te saate täpsustada, mis teid häiris? Kas "austatud istungi juhataja" tundus teile ebakohase väljendina või midagi muud? Ma ikkagi tahan selgust saada, mille alusel te arvate, et te võite arupärimise üleandmisel vahele segada.
14:56 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kalle Grünthal, palun!
14:56 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Minu küsimus haakub absoluutselt Andrei Korobeiniku küsimusega selle kohta, miks te sekkusite tema juttu. Kui te pärast seda selgitasite, siis te ütlesite, et see seondub meie kodukorra §‑ga 72, ja ütlesite üleolevalt, et head lugemist. Mina võtsin kätte ja lugesin seda [paragrahvi]. Selgub, et teil on õigus kõnesse sekkuda kolmel juhul: kui ettekanne, sõnavõtt või küsimus kestab ettenähtust kauem. Ilmselt puudub vaidlus selle üle, kas tegemist oli küsimusega. Nii et järele jääb kaks varianti. [Esiteks,] sõnavõtt. Vaatame, § 69 räägib sõnavõtust. Ma ei hakka seda praegu tsiteerima, te teate ise väga hästi, et sõnavõtuga tegemist ei olnud. Viimane variant, kui teil on õigus sekkuda, on ettekanne. Paragrahv 67 ütleb, et ettekande kestus on kuni 20 minutit ja seda võib ka pikendada. Arupärimist siin [mainitud] ei ole.
Ma olen praegu seisukohal, et kuigi te olete siin täna korduvalt heitnud ette, et on nii piinlik, nii piinlik, nii piinlik, astute te ise täpselt samasuguse reha otsa. Ma ütlen ka, et on piinlik, sest arupärimise [üleandmine] ei ole sõnavõtt, ettekanne ega ka küsimus, mille puhul on teil õigus sekkuda. Mul on ettepanek, et oleks võimalik lahendada seda piinlikku olukorda, mille te tekitasite: äkki te vabandate Andrei Korobeiniku ees selle pärast, et te sekkusite õigusvastaselt tema kõnesse?
14:58 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Vahevastus. Ma lähtusin Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusest. Istungi juhatajal on õigus sekkuda. Mul ei ole ka põhjust vabandada. Sekkumine oli igati asjakohane, sest Andrei Korobeiniku esinemine ei päädinud eelnõu ega arupärimise üleandmisega, mis põhjusel iganes. Nii et minu märkus ja kahtlus olid igati asjakohased, see, [mille ta üle andis,] ei vastanud nõuetele, seal puudusid allkirjad. Nii et minu sekkumine oli igati asjakohane.
Mart Maastik, palun!
14:58 Mart Maastik
Suur tänu, härra eesistuja! Sõber Toomas, kõigepealt head sõbrapäeva sulle ja kõigile teistele kaasistujatele! Mul on selline väike probleem, et ma tahtsin Andrei Korobeiniku ja teie kahekõne jälgides uurida seda kuulsat kollast raamatut, tegin oma sahtli lahti, aga seda seal ei olnud. Ma juhin tähelepanu, et ma olen täiesti töövõimetu. Kas oleks võimalik seda kuidagi lahendada?
14:59 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aga pea on teil otsas ju. Siim Pohlak, palun!
14:59 Siim Pohlak
Aitäh, hea juhataja! Te jätsite vastates minu küsimusest vahele selle osa, kus ma korduvalt viitasin, et rahanduskomisjonis ei lastud kõikidel opositsioonisaadikutel isegi mitte oma küsimusi küsida, komisjoni esimees lihtsalt lõpetas arutelu julmalt ära ja pani asjad hääletusele. See arutelu polnud üldse pikk, võib-olla tund-poolteist kõige rohkem oli ainult seda arutelu. Lisaks oli puudu see tabel. Seetõttu tekkis palju küsimusi, aga komisjoni [esimees] lõpetas lihtsalt selle istungi, ütleme, huvitavama osa ära. Kui menetluslikud otsused on tehtud, siis võib ju küsida, aga sisulist väärtust sellel enam väga ei ole.
Kuidas te sellele vastate? Kuidas saab sellisel kujul siia toodud eelnõu olla menetluskõlblik? Samahästi võiks ju komisjoni esimees lihtsalt võtta ja kirjutada alla, et eelnõu oli komisjonis ja seda arutati, kuigi tegelikult isegi koosolekut ei ole toimunud, ning Riigikogu juhatus ütleb, et kõik on paberi peal korras ja jokk. Ma ei ole sellega üldse nõus. Riigikogu juhatus peaks ikkagi jälgima ka seda, mis toimub parlamendikomisjonides, ja kui seal rikutakse korda või häid tavasid, siis peaks ju Riigikogu juhatus sekkuma. Kas te olete minuga nõus?
15:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Kõigepealt, mina istungi juhatajana ei viibinud rahanduskomisjoni istungil, mistõttu mul istungi juhatajana ongi väga raske kommenteerida seda, mis toimus või mida ei toimunud ühes või teises komisjonis.
Teiseks kordan seda juba korduvalt öeldud lauset, et Riigikogu erinevad juhatused on juba väga pikka aega olnud seisukohal, et komisjonid on oma töö korraldamisel iseseisvad ja avara otsustusõigusega, juhatus ei sekku juhtivkomisjoni töösse ei korralduslikult ega sisuliselt. See on läbi aegade juhatuste seisukoht olnud.
Kolmandaks, ma küsisin Annely Akkermanni käest, saatsin talle täna sõnumi, kas selle seaduseelnõu menetlemine Riigikogu rahanduskomisjonis toimus kooskõlas Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega. Vastus oli jah. Kui ma vaatasin seda protokolli – ma ei taha minna detailidesse, aga ma ikkagi küsisin protokolli näha –, [siis selgus, et] küsimuste voor lõppes ära sellepärast, et enam ei olnud küsijaid. Ma ei tea, miks te siis lahkusite rahanduskomisjoni istungilt. Ei ole põhjust süüdistada, et ei olnud võimalik küsimusi esitada. Jah, küsimusi ei saagi esitada, kui te ei ole kohal.
Rene Kokk, palun!
15:01 Rene Kokk
Tänan, hea aseesimees! Noh, siin me nüüd oleme. Teie teiste silmas pindu näete, aga enda silmas palki ei näe. Jagate siin saalis paremale ja vasakule õpetussõnu, kuidas keegi käituma peab ja kuidas käituma ei pea, samas ise seletate midagi, samal ajal kui ettekandja on puldis. Peaksite vana, siin mitmeid kordi olnud saadikuna teadma, kui ebameeldiv ja ebamugav on seal rääkida, kui teie taga midagi podisete. Siis te räägite, et ärge minge leili, ja olid sellised väljendused. Ma arvan, et te peaksite ise ka üle vaatama, kas te olete ikka päris selline, [nagu eeldaksid need] õpetussõnad, mida te sealt meile kogu aeg jagate.
Järgmine asi on see, et te viitasite, nagu minu viieminutilisest seal seismisest tingituna ei oleks olnud teistel võimalik täna arupärimisi üle anda. Ma olen täitsa veendunud, et teie arvutusoskus on päris hea ja te suudate arvutada, kui palju on 2 x 4, ja saate aru, et võib-olla kümneminutiline paus, mis te võtsite, ilma et oleksite lasknud inimestel [arupärimisi üle] anda, oli äkki see põhjus. Katsuge kuidagi kõigi suhtes ühetaoliselt käituda.
15:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Kümneminutiline paus oli sellepärast, et toimus juhatuse koosolek. Selleks pidi juhataja võtma juhataja vaheaja. Nii et see on sellega põhjendatud.
Mis puudutab sõnakasutust, siis jah, ma tõesti püüan nagu mitte solvata, aga mul on väga raske aktsepteerida seda käitumist, kui diskrediteeritakse või naeruvääristatakse Riigikogu, kui diskrediteeritakse või naeruvääristatakse Riigikogu liikmeid. Lihtsalt see on see põhjus. Hea kolleeg Rene Kokk, siiski, ka minu võib-olla mitte kõige viisakam sõnakasutus ei ole kaugeltki võrreldav selle ebasobiva käitumisega, kui teie siin viie minuti jagu ei lasknud Riigikogul tegelikult tööd teha.
Head kolleegid, ma võtan veel need üleval olevad protseduurilised küsimused ja siis tänaseks lõpetame nende küsimustega. Martin Helme, palun!
15:03 Martin Helme
Aitäh! Ma tahan kõigepealt öelda, et meie probleem läks just tükk maad suuremaks, kui sa lugesid meile ette rahanduskomisjoni protokolli. No ilmselgelt see protokoll ei kajasta seda, mis komisjonis toimus, kui sa ikka lugesid õigesti ja õiget kohta. Loomulikult läksid saadikud sealt minema, kui nad sõna ei saanud, loomulikult läksid saadikud minema, kui nende tehtud ettepanekuid ei pandud ka mitte hääletusele. Kui protseduurilisi või menetluslikke otsuseid [tehti], siis tuli ka alternatiivseid ettepanekuid, mida ei pandud hääletusele. Ja siis pärast seda protokolli kirjutada, et rohkem küsimusi ei ole – no andke andeks! Siin täna on käinud juba läbi sõna "piinlik". Piinlik, mulle tundub, tegelikult kellelgi ei ole.
Mis puudutab Riigikogu mainet ja Riigikogu, ma ei tea, head tava ja korda, siis mul on meeles, et need lendasid kevadel aknast välja. Nüüd on Riigikogu juhatus ja koalitsioonierakonnad käitunud nagu klassikalised platnoid, et teeme, mida tahame, sest me saame.
Aga mis me tsiteerime siin Riigikohtu otsust. Riigikohus ju ütleb selge sõnaga, et tänasele opositsioonile võib teha ükskõik mida, see sobib. Sest noh, liberaalne režiim on võimul ja see sobib selle liberaalse võimuvertikaali osaks olevale liberaalsele kohtunikkonnale Tartus. Meile ei maksa mitte midagi sellest, mida Riigikohus on öelnud. Seal ei ole mingit vahet, see on üks osa tänasest võimuringkonnast. Meil lihtsalt ei olegi enam mingeid reegleid. Kui te olete ise kõik reeglid aknast välja visanud, siis ärge imestage, et meie ka reeglitest kinni ei pea. Pole mingeid reegleid, millest kinni pidada.
15:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei tsiteerinud protokolli, see oli memo. Ma lihtsalt teen ühe väljavõtte. Ütlen veel kord, et neid küsimusi saab esitada Annely Akkermannile, vabandust, Jevgeni Ossinovskile, kes rahanduskomisjoni nimel teeb ettekande. Te saate tema käest küsida, kuidas arutelu toimus. Aga tõepoolest, minul on memo, teen väljavõtte. Kell 13.32 tegi Annely Akkermann ettepaneku esitada küsimusi edasi. Aivar Kokk esitas oma küsimuse. Mart Võrklaev vastas. Rohkem küsimusi ei esitatud. Kui te lahkusite rahanduskomisjoni istungilt, siis ei olnud teil võimalik küsimusi esitada.
Ja Martin, see, mis puudutab sinu hinnangut Riigikohtu suhtes, siis esiteks, mina ei ole Riigikohus, aga mina austan ja hindan väga kõrgelt neid inimesi, kes Riigikohtus otsuseid langetavad. (Hääl saalist.) Tõepoolest, mul on tõsiselt kahju, et te ei austa seda. Tegemist on väga tarkade inimestega, kahtlemata.
Ants Frosch, palun!
15:06 Ants Frosch
Aitäh, hea juhataja! Minu küsimus on selle kohta, et te siin tsiteerisite ka seda Riigikohtu tänast lahendit. No ma võtsin ta ette ja minul on selle lahendi taustal teile küsimus: kes siin hindab, et arupärimine, eelnõu või mingi konkreetne tegevus on obstruktsiooniline? Kes annab selle hinnangu konkreetsel juhul? Ma kinnitan teile täiesti siiralt, et minu täna esitatud eelnõu ei olnud obstruktsiooniline. Arupärimine, mida ma soovisin [üle anda], ei olnud ka obstruktsiooniline. Ühe ma sain [üle anda], teist mul [üle anda] ei õnnestunud. Kes on see jumal taevas, kes ütleb, et siin on nüüd obstruktsioon, aga siin enam ei ole?
15:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andrei Korobeinik, palun!
15:07 Andrei Korobeinik
Aitäh! Ka mina tunnen, et ma ei saanud vastust oma eelmisele protseduurilisele küsimusele. Eks vist seda küsimust tabab sama saatus. Aga ma ikkagi küsin.
Viidata sellele, et teile tundub, et arupärimist ei tule, paraku töökord ei võimalda. Kui näiteks hääl peas ütleb, et võib-olla viie minuti pärast ettekandja kaldub kõrvale ettekande teemast, siis see ei ole põhjus, miks niimoodi tulevikku ette nähes võiks ettekannet katkestada.
Aga minu küsimus on selle arupärimise kohta, mille sa lubasid tagastada. No pole veel kätte saanud. Aga ma küsin siis, mis probleem sellega täpsemalt on. Paragrahv 139 räägib sellest, mis formaadis peab arupärimist esitama. Süveneme sellesse. "Riigikogu liikme arupärimine on Vabariigi Valitsusele või selle liikmele […]" Vastab tõele. "Arupärimine vormistatakse kirjalikult." Tõepoolest, nii on. "Arupärimises kirjeldab Riigikogu liige arupärimise esitamist põhjustanud asjaolusid." Tehtud. "Arupärimine esitatakse istungi juhatajale avalikult Riigikogu istungi algul." Korras. "Kui arupärimine on esitatud kooskõlas käesoleva paragrahvi lõigetes 1–3 ettenähtuga, edastab Riigikogu esimees arupärimise selle adressaadile viivitamata." Aga selle asemel sa tahad mulle selle tagasi anda. Miks, Toomas?
15:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Mõned vastused vahepeal. Kõigepealt soovitan ikka jätkuvalt seda kollast raamatut lugeda. Nimelt, § 139. Võtke lahti lehekülg 493 punkt 9: "Arupärimisele kirjutab alla selle esitanud Riigikogu liige." Väga selgelt on öeldud. Ma ei tea, kuidagi raske on teistmoodi mõista.
Teine [vastus] on kolleeg Ants Froschile, et kus on obstruktsioon ja kust maalt enam mitte. Loomulikult, üks eelnõu eraldi võetuna ei pruugi olla ja enamasti ei olegi – ta võib olla, aga ta ei pruugi olla – obstruktsioon. Aga kui [eelnõusid esitatakse] 10 või 100 või 30, siis on ju päevselge, et sellel on teine eesmärk. Näiteks, kui te teete 0,1% kaupa mingeid muudatusettepanekuid, siis üks ettepanek eraldi võetuna ei ole tõepoolest obstruktsioon. Ma arvan, et ka sinu eelnõud eraldi võetuna ei ole obstruktsioon. Aga kui neid esitatakse selleks, et blokeerida Riigikogu tööd, esitatakse selleks, et Riigikogu ei saaks menetleda eelnõusid, mis on tema põhitegevus, siis muutub see ühel hetkel obstruktsiooniks.
Mis viimast kaebust puudutab, siis Riigikohus oli see, kes ütles, et tegemist oli obstruktsiooniga. Teiseks, te olete ise korduvalt, head kolleegid, öelnud – ma võin tuua kümme väljavõtet stenogrammist, kus te ise olete seda selgelt öelnud –, et jah, me tegelemegi obstruktsiooniga. Nii et ma ei saa aru. Kui te ise ütlete, siis on väga raske [teisiti] mõista. Te nagu kahtlete iseendas. Te olete seda korduvalt öelnud siin saalis – stenogrammist võib võtta vähemalt kümme väljavõtet –, et jah, see ongi obstruktsioon. Martin on vahel sellele leidnud ka ilusamaid nimetusi, nagu rituaalne tants. See oli põnevam ja tore leid igal juhul.
Mart Maastik.
15:10 Mart Maastik
Härra eesistuja! Vahepeal kontrollisin, mul on tõesti pea. Aitäh tähelepanu juhtimast! Mul on pea olemas, aga küsimus ei ole selles, vaid mul on tunne, et seesama automaksu eelnõu ei ole peaga mõeldes tehtud. Te juhite kogu aeg tähelepanu, et me peame seda kollast raamatut vaatama. Ma tahtsingi seda teha, et äkki ma leian sealt midagi selle kohta. Ma ei ole ikkagi seda raamatut leidnud. Äkki te saate selle kuidagi ära korraldada, et ma ikkagi saaksin selle raamatu. Muidu ma olen täiesti töövõimetu, kui teised kõik omavad neid raamatuid. Te juhite tähelepanu, et sealt saab kõikidele asjadele vastuse. Ma tahaksin ka neid vastuseid saada.
15:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Piinlik on, Mart Maastik Isamaast, piinlik on sinu pärast, tõepoolest. Ma nägin, kuidas ka hea kolleeg Urve Tiidus tõi teile selle kollase raamatu. Kolleeg tahtis teid välja aidata, aga teie nüüd ikka nutate, et teil ei ole seda kollast raamatut. Ärge palun … Ma ei taha öelda sinna otsa seda sõna.
Varro Vooglaid, palun!
15:11 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Kõigepealt paar kiiret kommentaari selle kohta, mis te siin olete öelnud. Mina pean ka protestima, kui te ütlete, et minu arupärimine oli obstruktsiooniline. See oli täiesti sisuline arupärimine minu meelest väga olulisel teemal, esitatud kooskõlas kodu‑ ja töökorra seadusega, mitte midagi obstruktsioonilist selles ei olnud. See ongi tegelikult osa sellest probleemist, kui hakatakse omavoliliselt tembeldama teatud asju obstruktsiooniks, neid, mis ei meeldi, ja siis, kui meeldib, eks ole, siis ütleme, et ei, see pole obstruktsioon. Kui te võtate endale sellise voli ja hakkate seda niimoodi kuritarvitama, siis see sillutabki ju teed väga tõsistele probleemidele. Varsti on iga kõne, iga sõnavõtt, iga küsimus kuidagi kuritarvitamine või obstruktsioon ja siis te ütlete, et ei peagi sõna saama ega kõnet pidama, eks ole.
Edasi, naljakas oli kuulata, kui te ütlesite, et küll Jevgeni Ossinovski meile siin varsti selgitab, mis seal rahanduskomisjoni istungil siis toimus. Tõsiasi on see, et Jevgeni Ossinovski ei viibinudki seal. Nii et kuigi Martin Helme seal viibis ja kirjeldas teile, kuidas seal asju ei käsitletud, las siiski Jevgeni Ossinovski räägib, kuigi tema seal ise kohal ei olnud. Nii need asjad küll käia ei tohiks.
Edasi, kolleeg Andrei Korobeinikule vahelesegamine oli teie poolt ilmselgelt inetu ja tegelikult ka täiesti ebavajalik. Ma arvan, et suur osa kolleegidest, kes on siin saalis, võiksid seda öelda, isegi teie fraktsioonikaaslased, kui nad peaksid võimalikuks seda teha: see ei olnud vajalik. Te tegite seda täiesti ilma igasuguse põhjuseta. Ei tohiks olla ületamatult raske oma viga tunnistada ja selle eest vabandust paluda. Kõik me eksime, teie eksite samamoodi. On ilmselge, et see oli viga. Milleks sellist kiuslikku käitumist viljeleda? Te ütlete, et te ei võta seda arupärimist vastu, sest seal pole allkirja all. Te käitute kiuslikult. Ma olen väga palju kordi kuulnud, kui on öeldud, et vabandust, lugupeetud kolleeg, allkiri on puudu, palun tulge siit läbi, pange allkiri. Aga antud juhul, selleks et lihtsalt kiuslikult käituda ja kohta kätte näidata, ütlete, et ei, ma ei võta seda vastu, see on kõik jama ja peaks piinlik olema. Teie enda fraktsioonikaaslased või vähemalt koalitsioonikaaslased on esitanud siin asju, kus pole olnud allkirja all, ma olen seda näinud, ja pärast on nad saanud selle lisada.
Aga nüüd lõpuks minu küsimus. Vabandust, ma pidin need märkused tegema, aga küsimus on ka. Te olete siin korduvalt öelnud, et komisjonidel on enesekorraldusõigus ja selle tõttu teie sellesse ei sekku. Aga minu küsimus on see, kes siin Riigikogus teostab järelevalvet selle üle, et komisjonides toimuksid asjad kooskõlas kodu‑ ja töökorra seadusega. Kas siin üldse on keegi, kes selle eest vastutab, et komisjonides ei rikutaks kodu‑ ja töökorra seaduses sätestatud korda? Kui siin majas on keegi selline, siis kes see subjekt on, kes seda peaks tegema?
15:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Võib-olla lõpust alustades: ma ei taha öelda, et see peaks olema see peamine lahendus, aga see on ikkagi põhiseaduslikkuse järelevalve, mida mitmel juhul on ka [kasutatud], aga see on natuke liiga pikk rada.
Teiseks, ma ei saa seda murda tõepoolest, see on läbi aegade nii olnud, et komisjonid on iseseisvad ja avara otsustusõigusega. Seda on kõik juhatused aktsepteerinud, sinna mitte sekkunud. Ma siiski möönan seda vahelüli, et ega juhatus ei jäta läbi vaatamata ühtegi avaldust. Kui on tulnud mingisugune kaebus või protest ühe või teise komisjoni tegevuse peale, siis juhatus püüab sisuliselt seisukohta mõjutada, aga loomulikult me ei taha komisjoni töösse liigselt sekkuda. Nii et jah, üks vahelülivõimalus oleks otse loomulikult ka antud juhul olnud pöördumine juhatuse poole.
Veel kord, Varro, sellest, mis sa ütlesid nende arupärimiste kohta. Sa oled väga intelligentne inimene, sa saad aru, et üks arupärimine eraldi võetuna, tõepoolest, ka mitte ükski neist, ma arvan, mis te täna esitasite, ei ole nii-öelda obstruktsiooniline, aga kui kõik nad kokku võtta, siis see ühel hetkel muutub. See ei ole ainult minu hinnang, seda ütles Riigikohus täna avaldatud kohtuotsuses, et tegemist oli obstruktsiooniga. Veel kord tuletan teile meelde, et [selline tegevus] ei ole põhiseaduslikkuse järelevalve korras üldse kaitstav. Palun saage sellest aru, et see ei ole teema.
Andrei teema. Need küsimused kõik juba korduvad, sõbrad. Ma olen seda öelnud, et ma arvan, see märkus oli asjakohane. Tal ei õnnestunud seda eelnõu üle anda, sest seda ei olnud. Olen täiesti nõus: kui ta oleks öelnud, et ta paneb sinna allkirja, siis ma oleks selle vastu võtnud. Andrei seda soovi ega valmisolekut ei väljendanud. Me oleme teinud seda, et oleme võtnud allkirjad hiljem, kolleegid on neid pannud, mina olen vastu võtnud. Mitte mingit kättemaksu ei ole, Varro, see on täiesti alusetu süüdistus. Andrei tahtis lihtsalt protseduurilist küsimust esitada, aga kuna ta ei saanud seda teha, siis ta kasutas seda võimalust, et vajutas eelnõu ja arupärimise üleandmise nuppu.
Leo Kunnas, nüüd viimane protseduuriline küsimus, palun!
15:15 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Ka mina olen sunnitud avaldama protesti, sest ka minu arupärimine proua peaministrile oli väga sisuline. See on kõik.
15:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Me ei ole siin eriarvamusel. Ma ütleksin veel kord, et ükski arupärimine – te olete seda õppinud – eraldi võetuna ei ole obstruktsiooniline. Ma ei ole seda öelnud, kolleegid, [et nad seda on,] aga mingi koguse juures muutuvad nad selliseks. Sedasama on Riigikohus täna oma kohtulahendis öelnud.
Head kolleegid! Lõpetan praeguseks protseduuriliste küsimuste vastuvõtmise ja lähme päevakorra menetlemise juurde.
15:16 Kalle Grünthal
(Räägib puldist, kuhu ta on omal algatusel ilmunud.) Austatud istungi juhataja! Te rikute järjekordselt töö‑ ja kodukorda, seetõttu et … (Mikrofon lülitatakse välja. Kalle Grünthal jätkab puldist rääkimist.)