Aitäh! Sel ajal, kui mina olen olnud peaminister, on olnud üks kriis teise järel. Teie ees on olnud ka peaministreid, kes on purjetanud läbi oma peaministriaja nii, et nad ei ole pidanud ühegi kriisiga rinda pistma. Aga tõesti, kui mina alustasin, siis oli COVID-i [pandeemia] – see ei olnud kuidagi valitsusest sõltuv, vaid see oli üleilmne tervisekriis. Pärast seda oli energiakriis, mis oli seotud sõjaga, mis oli kohe-kohe puhkemas, siis sõda ja nüüd majanduslangus. Selles mõttes on olnud rasked ajad ka valitsuses.
Mida ei saa valitsusele ette heita? Ei saa ette heita otsustamatust, sellepärast et me oleme teinud väga palju otsuseid väga kiiresti, ka siis, kui mind siin Riigikogu ees on nende eest väga mõnitatud. Toon lihtsalt näite. 19. jaanuaril 2022. aastal vahetult enne sõda me otsustasime suurendada riigikaitsekulutusi kiiremas korras ja minna hangetesse, sest me nägime, et sõda on kohe puhkemas, ja peale seda oleks olnud palju keerulisem neid hankeid teha.
Riigikaitsesse me oleme juurde pannud pärast seda igal aastal 400 miljonit. 400 miljonit täiendavat kulu, milles, mulle tundub, on kõik ühte meelt, sellepärast et Riigikogu valimiste eel lubasid kõik erakonnad 3% sisemajanduse kogutoodangust investeerida riigikaitsesse. Miks ma sellest räägin? Sellel põhjusel, et me saame kulutada ainult seda raha, mida maksumaksjad meile annavad. Valitsusel ei ole mitte mingisugust muud rahakotti, kui on riigi rahakott.
Kui te küsite konkreetselt, kui palju me ennustame automaksust tulu saada, siis see on 236 miljonit eurot. See on üsna märkimisväärne [summa]. Automaksu ehk vara maksustada on soovitanud meile OECD. Teatavasti saab maksustada töötamist, saab maksustada tarbimist ja saab maksustada vara. Meie oleme teinud tulumaksureformi selleks, et just tööandjatel, ettevõtjatel väga olulise sisendi kulu, mis on tööjõukulu, vähendada ja vähendada seda survet. See aitab majanduse konkurentsivõimele kaasa ja samal ajal jätab inimestele rohkem raha kätte, et nad saaksid otsustada, kuidas seda kasutada.
Nüüd, mis puudutab mõjuanalüüse, siis mõjuanalüüsid, nagu te väga hästi teate, on alati tuleviku ennustamine. Olete olnud ise valitsuses, kes on mõjuanalüüsidega väga puusse pannud, kui me mõtleme kasvõi aktsiiside tõstmisele, mis tekitas Lätiga suure piirikaubanduse, mille tulemusena need ennustused, mis mõjuanalüüsis olid toodud, ju ei täitunud. Mul on hea meel tõdeda, et me oleme püüdnud teha mõjuanalüüse paremini. Kas need on täiesti kuulikindlad, seda näitab alles tulevik, sest [ainult] tagantjärgi saab hinnata, kuidas asjad on läinud. Tuleviku ennustamisel on alati palju erinevaid faktoreid.