09:58 Istungi rakendamine
10:00 Esimees Lauri Hussar
Tere hommikust, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu III istungjärgu 4. töönädala neljapäevast istungit. Kõigepealt, head kolleegid, palun kohaloleku kontroll.
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 48 Riigikogu liiget, puudub 53.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Aga enne, kui ma hakkan võtma vastu eelnõusid ja arupärimisi, on küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Henn Põlluaas, palun!
10:01 Henn Põlluaas
Aitäh! Jah, ma oleksin võinud muidugi …
10:01 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid, palun vaiksemalt! (Helistab kella.) Ma ei kuule Henn Põlluaasa küsimust. Henn Põlluaas, palun!
10:01 Henn Põlluaas
Aitäh! Ma oleksin võinud muidugi ka natuke hiljem, peale neid üleantavaid dokumente oma nupule vajutada. Aga aitäh, et sõna andsite! Meil on täna esimene päevakorrapunkt eelnõu 222, Riigikogu otsuse eelnõu, ja siin on jälle kirjas, et selle vastuvõtmiseks on vaja Riigikogu koosseisu häälteenamust. Esmaspäeval me vaidlesime ühe teise sarnase otsuse eelnõu üle ja te ütlesite, et te võtate juhatuses arutelule selle teema, kas on vaja lihthäälteenamust või koosseisu häälteenamust. Ma ei pannud toona kahjuks tähele, et tänase otsuse eelnõu puhul on samuti [nõutav] koosseisu häälteenamus.
Tegelikult see on täpselt samamoodi nii meie töö- ja kodukorra seaduse vastane kui ka põhiseadusvastane. Meie enda, Riigikogu õigus- ja analüüsiosakond ütleb niimoodi, nagu ka mina eelmine kord ütlesin, et Riigikogu koosseisu häälteenamus on nõutav üksnes selliste Riigikogu otsuste puhul, millega Riigikogu pöördub Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada Riigikogu poolt soovitav eelnõu. Riigikogu otsuste muude kui eelnõu algatamise ettepanekutega Vabariigi Valitsuse poole pöördumine Riigikogu koosseisu häälteenamust ei eelda. Sellised Riigikogu otsused võib vastu võtta poolthäälteenamusega.
Meil on siin laual tegelikult jälle komisjonist mingisuguse põhiseadus- ning meie kodu- ja töökorra seaduse vastase nõudega siia saali saadetud eelnõu. Me ei saa sellisel kombel seda menetleda.
10:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Komisjon on lähtunud õigus- ja analüüsiosakonna vastavast analüüsist, mis ütleb, et see konkreetne otsuse eelnõu [eeldab] seaduse muutmist, toiduseaduse muutmist, mistõttu nõuab see ka 51 häält. Sellest lähtuvalt on komisjon selle otsuse eelnõu [niimoodi] saali saatnud. Henn Põlluaas, teine küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
10:03 Henn Põlluaas
Aitäh! Julgen vastu vaielda. See ei nõua mitte seaduse muutmist, vaid nõuab pelgalt määrust – ministri määrust –, nii et tegelikult see on väga sügav vaidluse koht. Aga ma tahaksin küsida, millistest kaalutlustest lähtudes on Riigikogu juhatus selle eelnõu, mis teie väitel ja komisjoni väitel nõuab koosseisu häälteenamust, pannud neljapäevasele päevale, teades tegelikult väga hästi, et neljapäeval ei ole mitte iialgi siin sellist arvu saadikuid, et oleks üleüldse võimalik koosseisu häälteenamust saavutada. Kas see on mingisugune tahtlik tegevus?
10:04 Esimees Lauri Hussar
Ei. Henn Põlluaas, aitäh!
10:04 Henn Põlluaas
Miks nii?
10:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Henn Põlluaas! Ma toon veel muuseas õigus- ja analüüsiosakonna analüüsist välja, et eelnõus 222 tehtud ettepanek tähendaks sekkumist ettevõtlusvabadusse ja see eeldab sellise nõude kehtestamist seadusega või seaduse alusel. Kehtivas toiduseaduses sellist kohustust ega alust sellise kohustuse kehtestamiseks ei ole, mis tähendab, et ettepaneku elluviimiseks oleks vajalik vastava seaduseelnõu väljatöötamine.
Mis puudutab selle eelnõu lisamist päevakorda, siis Riigikogu juhatus koostab nädala päevakorra nii, et oleks tasakaal koalitsiooni ja opositsiooni vahel, ka eelnõude esitamise poolest. Antud juhul oli Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni eelnõusid kõige rohkem. Kahjuks eile ei saanud me arutelu võimatuse tõttu menetleda mitmeid eelnõusid, mida me oleksime kindlasti tahtnud menetleda, mis tähendab seda, et need lükkuvad järgmisesse nädalasse ja see tõstab kindlasti ka menetluskoormust järgmisel nädalal. Need ongi need kaalutlused, millest lähtuvalt me lisame kõik konkreetsed punktid nädala päevakorda.
Head kolleegid, rohkem küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta ei ole. Järgnevalt võtame vastu eelnõusid ja arupärimisi. Kõige esimesena palun täna siia Riigikogu kõnetooli Anastassia Kovalenko-Kõlvarti. Palun!
10:06 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Austatud kolleegid! Mul on hea meel anda üle arupärimine peaminister Kaja Kallasele. Nimelt, peaminister on viimastel nädalatel päris mitu korda väitnud, et Tallinna linn, aga ka teised kohalikud omavalitsused ei kasuta riigi eraldatud raha sihtotstarbeliselt, justkui raha ei jõua tegelikult õpetajate palkadesse. Eile oli infotund, kus oli arutluse all väga oluline küsimus. Nimelt, teema oli riigiteede olukord ja teehoiukava. Millegipärast otsustas peaminister selle raames öelda, et tegelikult peaks Tallinna Linnavalitsuse ees olema meeleavaldus hoopis õpetajate palkade teemal. "Kuidas siis nii, et riigi eraldatud raha palkadesse ei jõua?" Ma ei tea, kuidas need kaks teemat on omavahel seotud, aga sellest tulenevalt otsustasin teha omalt poolt arupärimise ja esitada järgnevad küsimused.
Palun tuua välja täpsed andmed, millises ajavahemikus, millistes koolides ja millises summas ei ole riiklikult eraldatud raha jõudnud Tallinnas õpetajate palkadesse, sama palun teha ka kõikide teiste kohalike omavalitsuste puhul. Milliseid omavalitsusi see puudutab, millise summa ulatuses ja mis koole? Kui see väide tõesti vastab tõele ja kohalikud omavalitsused ei kasuta raha sihtotstarbeliselt, siis on riigil alati võimalus see tagasi nõuda. Miks pole seda siiamaani tehtud? Milliseid samme plaanib riik ette võtta, et raha mittesihtotstarbeline kasutamine lõpetada? Kas on plaanis algatada riikliku järelevalve menetlus?
Veel üks oluline aspekt. Peaminister on väitnud, et streigi ajal õpetajatele palga maksmine on seadusvastane ning ta on uurinud võimalusi, kas on võimalik see raha kohalikult omavalitsuselt kinni pidada. Kui juriidiline analüüs seda näitab ja lubab, kas riigil on siis plaanis seda teha? Millised on sammud, mida peaminister plaanib edasi teha? Siin on ka mõned muud küsimused. Ma loodan, et peaminister saab peatselt nendele küsimustele vastata, kuna [teema] on päris pakiline. Aitäh!
10:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Riina Solmani. Palun!
10:08 Riina Solman
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud saadikud siin saalis ja sidevahendite juures! Samal päeval õpetajate streigi algusega andis Vabariigi Valitsuse rahandusminister Mart Võrklaev Riigikogule üle mootorsõidukimaksu kehtestamise eelnõu, justkui lootes, et õpetajate streigi [varjus] see tähelepanu ei pälvi. Aga tänaseks on peaminister Kaja Kallas ka meedia vahendusel juba öelnud, et automaksu oleks võinud ära jätta.
Tänases Maalehes Lemmi Kannu loos peredest, kes elavad Lääne-Nigula vallas, tunnistavad nii Rahandusministeerium kui ka teised riigiametnikud, et automaks on maainimeste suhtes ebaõiglane. Seal on juttu perest, kes elab Läänemaal. Neil on kaks väikest last, varsti sünnib kolmas, ja töökoht kümne kilomeetri kaugusel. Seal ei ole ühistransporti. Sellega seoses on inimestel vaja varsti osta perebuss, aga mootorsõidukimaks toob selle [hinnale] umbes 4000 eurot aastas juurde ja seda raha neil ei ole. See probleem puudutab lastega peresid ning puuetega inimesi, kuid eriti lasterikkaid peresid, kes saatsid eelmisel nädalal Riigikogule veel ühe väga südantlõhestava kirja ja palusid Riigikogul seda maksu mitte kehtestada. Nad ütlesid, et riik ei ole selle seaduseelnõu koostamisel nendega [kui ühe] sihtgrupiga üldse konsulteerinud ega nende hinnanguid ja arvamusi arvesse võtnud.
Seetõttu ma annan üle arupärimise peaminister Kaja Kallasele seoses automaksu negatiivsete mõjudega lastega peredele ja küsin, miks ei ole riik [nende arvamust] arvesse võtnud. Ma palun tal see rumal seadus[eelnõu] tagasi [võtta]. Aitäh!
10:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Palun nüüd Riigikogu kõnetooli Liisa-Ly Pakosta.
10:10 Liisa-Ly Pakosta
Aitäh! Head kolleegid! Hea Eesti rahvas! Dorohi Ukrainski narode ehk hea Ukraina rahvas! Täna seisame siin taas kõik koos. Annan üle 80 Riigikogu liikme avalduse eelnõu. See avaldus on Venemaa poolt küüditatud laste Ukrainasse tagasitoomise eesmärgil kokku pandud. Selles avalduses me lähtume rahvusvahelise õiguse kõige ilmselgematest normidest, mida Venemaa jõhkralt rikub. Selle Riigikogu avaldusega oleme me kõik ilmselgelt süütute Ukraina laste ja perede poolel ja laste kaitsel. Selle avaldusega me ütleme, et mitte mingil juhul ei tohi lapsi röövida ega küüditada, laste identiteeti ei tohi vägivaldselt muuta Venemaale sobivaks ja Venemaa sõjakurjategijad peavad jäägitu järjekindlusega saama õiglase karistuse.
10:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii, head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.