14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu III istungjärgu 4. töönädala esmaspäevast istungit. Ja, head kolleegid, kõigepealt palun [teeme] kohaloleku kontrolli!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise juurde. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud rida muudatusi. Ministri haigestumise tõttu lükkuvad edasi tänase istungi neljandaks, viiendaks ja seitsmendaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimistele nr 344, 421 ja 594 vastamised. Riigikogu liikmed Kersti Sarapuu ja Jaak Aab on tagasi võtnud regionaalministrile esitatud arupärimise nr 495, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi kuuendaks päevakorrapunktiks. Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata teisipäevase istungi päevakorrast välja teine päevakorrapunkt, mis on Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Sündimuse kasvatamise meetmete väljatöötamisest" eelnõu 208 esimene lugemine. Majanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja teine päevakorrapunkt, mis on Vabariigi Valitsuse algatatud lennundusseaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse eelnõu 347 teine lugemine. Need on muudatused, mis käesoleva nädala päevakorras aset leiavad.
Head kolleegid, enne kui me saame asuda saalikutsungi juurde, on Priit Sibulal küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Priit Sibul, palun!
15:02 Priit Sibul
Aitäh! [Küsimus] ei ole otseselt istungi läbiviimise kohta. Ma lootsin, et [päevakorras] on ka minu arupärimine, aga 25. jaanuaril otsustasite selle arupärimise mulle tagasi saata. Mul on sellega seoses mõned küsimused. Esiteks on see 25. jaanuaril kuskile EMS-i pandud, 30. jaanuaril on sinna dokument lisatud. Sellele dokumendile, mis täna mulle esitati, on justkui täna kell 11.18 pandud teie allkiri, 30. jaanuaril lisatud dokumendile. Aga sellele paberile, mis minu kätte jõudis, ei ole te kiiruga jõudnud üldse kuupäeva panna. See on tehniline pool.
Sisuline pool on see, et te olete minu arupärimise kuidagi [muutnud] kirjalikuks küsimuseks ja öelnud, et see ei ole üldse arupärimisena käsitletav. Aga tegemist ei ole üksikküsimusega. Riigikontrolörile mõeldud küsimus oli ikkagi väga laiaulatuslik ja põhjalik: kuidas parlament saab seaduslikku järelevalvet teostada? Te olete selle pööranud kirjalikuks küsimuseks. Mille alusel? Ja kunas ma saaksin sellele arupärimisele siin parlamendis vastuse?
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See arupärimine on teile tagastatud kirjalikult ja koos minu allkirjaga, nagu te viitasite. See vastus põhjendab ka ära, miks see arupärimine teile tagastati. See ei ole praeguse istungi läbiviimise protseduuri kohta käiv küsimus. Kui teil on veel küsimusi, siis me võime seda arutada või täiendavalt saata teile põhjendused. Aga see [küsimus ei ole] praeguse istungi läbiviimise protseduuri reeglite kohta.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
15:04 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Esiteks, minu arvates on see [küsimus] istungi läbiviimise protseduuri kohta, kui taoliselt vastatakse Riigikogu liikmele, et ühel päeval ilmub vastus EMS-is, teisel päeval tuleb allkiri ja kolmandal päeval selgub, et paberkandjal on [vastus] üldse ilma kuupäevata. Me oleks oodanud, et see on operatiivselt tänases päevakorras. Selles mõttes on [küsimus] seotud ikkagi istungi läbiviimise korraga. Kas niimoodi valmistataksegi ette päevakorda? See on minu esimene küsimus.
Teine küsimus on [järgmine]. Ma olen kodu‑ ja töökorda risti ja põiki uurinud pärast selle vastuse saamist. Kuna mina olen üks arupärijatest, siis puudutab see ka mind. See kvalifitseerub täielikult arupärimiseks. Ka kirjalikku küsimust võib Riigikogu liige loomulikult esitada, aga on täielik omavoli öelda, et Riigikogu liikmel ei ole õigust taolist arupärimist esitada, kui soovite, tehke seda kirjaliku küsimuse vormis. See põhjendus, et arupärimine sisaldab arvandmeid või midagi taolist, mis on otsitud kommentaaridest välja, on täiesti vastuolus kodu‑ ja töökorra seadusega. Minul on palve, et Riigikogu esimees – see on Riigikogu esimehe pädevus, mitte juhatuse kui kollektiivse organi pädevus – väga tõsiselt mõtleks selle üle. Me ei saa nõustuda sellise praktikaga, millega soovitakse surmata Riigikogu sisulist tööd. Arupärimine sisaldab endas võimalust debatiks ja poliitiliseks aruteluks Riigikogu saalis, mida kirjalik küsimus ei võimalda. Ärme väldime poliitilist arutelu siin saalis, Riigikogu esimees.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, see on teie arvamus. Mina saatsin oma arvamuse kirjaliku vastusena ja selle on arupärimise [esitaja] kätte saanud. Henn Põlluaas, palun, küsimus istung läbiviimise protseduuri reeglite kohta!
15:06 Henn Põlluaas
Aitäh! Minu küsimus puudutab teisipäeva kolmandat päevakorrapunkti, mis on EKRE fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele võtta kasutusele ajalooline nimi Königsberg" eelnõu. Siit loeme, et selle heakskiitmiseks, vastuvõtmiseks on vaja Riigikogu koosseisu häälteenamust. Mille alusel on siia kirjutatud, et on vaja koosseisu häälteenamust? See Riigikogu otsuse eelnõu ei nõua mitte mingisugust täiendavat seaduseelnõu tegemist. Siin piisaks täiesti selgelt [häälteenamusest] ja alati on ka sellisel puhul olnud lihtsalt häälteenamus, mitte koosseisu häälteenamus.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Juhatus on lähtunud komisjoni seisukohast, mille kohaselt on eelnõu vastuvõtmiseks vajalik Riigikogu koosseisu häälteenamus. Selles küsimuses toimus komisjonis ka hääletus. Sellest on juhatus lähtunud.
Priit Sibul, küsimus istungi läbiviimise protseduuri reeglite kohta.
15:07 Priit Sibul
Aitäh! Te ütlesite, et arupärimisele on teie kirjalik vastus [lisatud] ja see on kättesaadav. Tõesti, ma sain selle kätte siis, kui ma ise hakkasin jälgi ajama ja küsima, kus see vastus on. Siis ma tõesti sain selle vastuse, muidu mulle seda saadetud ei olnud. Ja mul on küsimus, kuidas on see tehniliselt võimalik, et 30. kuupäevaga on justkui dokument lisatud, aga teie allkiri on seal tänase kuupäeva kella 11 seisuga. Mismoodi see süsteem teil töötab?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järelikult ma olengi selle EMS-is oleva dokumendi täna allkirjastanud. Kuna ma olin välislähetuses, siis ma ei saanud operatiivselt iga päev kõiki dokumente allkirjastada. Aga te olete selle vastuse saanud õigeaegselt.
Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
15:08 Mart Helme
Aitäh! Ma tahaks toetada kolleege Isamaa fraktsioonist ja juhtida tähelepanu sellele, et siin saalis ei ole niimoodi, et on minu arvamus ja on teie arvamus. Siin saalis töötatakse töö- ja kodukorra kohaselt. Siin saalis ei saa olla ka niimoodi, et komisjonis otsustati, hääletusega suruti läbi mingi otsus, kas see otsus on kooskõlas töö- ja kodukorraga või mitte, polegi tähtis, sest ju hääletati. Me ei saa, lugupeetud Riigikogu esimees, nii töötada, et meie tööviis on üles ehitatud arvamuste ja hääletuste ülekaalu peale. Meie tööviis saab põhineda ainult töö- ja kodukorral, mitte millelgi muul. Nii et palun seda tähele panna.
Ja veel üks asi. Täna hommikul fraktsioonis päevakorda vaadates tuli jutuks ka see, et istungiosakond ei ole küsinud päevakorda [koostades], kas arupärimise või muude päevakorras olevate asjade esindajad on täna ka saalis. Võib olla näiteks olukord, et inimene on haigestunud, komandeeringus või mingil muul põhjusel puudub. Sellisel juhul ei oleks vaja ega võimalik päevakorda antud küsimust panna. Me ikkagi tuletaksime meelde, et korrektne on võtta ühendust fraktsiooniga ja selgitada välja, kas antud küsimus saab päevakorras olla ja ka seda on võimalik menetleda või mitte.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Mis puudutab arupärimisi, siis on kõikidelt arupärijatelt küsitud, kas nad saavad osaleda. Kui eelnõu puhul on üleval see, et eelnõu ettekandja ei saa osaleda, siis see informatsioon sai istungiosakonnale teatavaks alles täna hommikul. Antud juhul on vähemalt arupärimiste puhul küll [arupärijatelt] üle küsitud, kas nad saavad osaleda.
Henn Põlluaas, küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
15:10 Henn Põlluaas
Aitäh! Ma tulen enda küsimuse juurde tagasi. See, kas Riigikogus [eelnõu vastuvõtmiseks] on vaja koosseisu häälteenamust või lihthäälteenamust, ei saa olla mingisugune komisjoni otsus, et nemad seal hääletasid selliselt. Meil on olemas ikkagi töö‑ ja kodukorra seadus, mida me peame järgima. Selles suhtes ei ole selline komisjoni otsus õiguslikult pädev. Millised olid siis nende argumendid?
15:11 Esimees Lauri Hussar
Antud juhul lähtub juhatus sellest, et komisjoni seisukoht on see, et eelnõu vastuvõtmiseks on vajalik Riigikogu koosseisu häälteenamus. Sellest lähtuvalt on juhatus selle punkti päevakorda lisanud. Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
15:11 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on kaks tähelepanekut ja mõlemad on seotud tänase päevakorraga. Kõigepealt teema, mida puudutas kolleeg Henn Põlluaas, päevakorrapunkt number kolm. Nüüd see jääb teisipäeval, juhul kui me päevakorda muudame, päevakorrapunktiks number kaks. Te ütlesite, et te lähtute, juhatus lähtub juhtivkomisjoni otsusest. Nemad on teinud ettepaneku, et eelnõu vajab [koosseisu] häälteenamust. Ma vaatasin veel üle, et kodu- ja töökorra seaduse kommenteeritud [väljaanne] seda ei sätesta, vaid sätestab vastupidist. Nüüd ma küsin, kumb on õige. Kas [on õige] teie laiali jagatud kollane raamat, kommentaaridega kodu- ja töökorra seadus, mis ütleb, et [vähemalt] 51 häält vajab eelnõu vaid siis, kui see eeldab valitsuselt seaduseelnõu väljatöötamist, ja ei räägi midagi sellest, et üks või teine komisjon arvab midagi? Teie arvamus on vastuolus kodu- ja töökorra seaduse ja selle kommenteeritud väljaandega, mida te ise olete levitanud juhatuse nimel.
Teine küsimus on ikkagi see, et teie olete ja juhatus on enesekorraldusõigusega, mille nüüd Riigikohus on andnud, küll ikka väga liiale läinud, kui niisugusel kujul saadetakse arupärimisi jätkuvalt tagasi. Me võime siin ju kirju edasi-tagasi saata, aga meil on olnud mingisugune tava ja traditsioon, mida on aktsepteeritud. Ilmselgelt kuuluvad rahalised ja varalised küsimused riigikontrolöri pädevusse. Ilmselgelt on see väga laiapõhjaline küsimus, mis ei ole nii-öelda statistiline ega arvude küsimus, mille võiks lihtsalt kirjaliku küsimusena riigikontrolörile esitada. See vastab kõikide parameetrite alusel tavalisele arupärimisele, aga te olete otsustanud selle tagasi saata.
Ja siin me nüüd vaidleme: teie arvamus, meie arvamus ja minu arvamus. Lähtume ikka sellest, mida on seni praktiseeritud. Ja veel kord, ärme pelgame avatud arutelu Riigikogu saalis. Palun öelge nüüd ka suurele saalile, mis on need probleemid, mille vastu on eksitud, et kolleegid teaksid ja ei teeks valesid arupärimisi, teile lisatööd. Öelge palun suurele saalile, mis on need kriteeriumid, millele see ei vastanud.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kuna see on juba nii palju küsimusi tekitanud, siis ma loen härra Sibulale saadetud vastuse ka ette. Te olete esitanud koos nelja Riigikogu liikmega arupärimise riigikontrolör Janar Holmile riikliku tähtsusega kultuuriehitiste rahastamise kohta. Vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele on Riigikogu liikme käsutuses erinevaid parlamentaarse kontrolli vahendeid. Muu hulgas on võimalik riigikontrolörile esitada Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 139 alusel arupärimise raames küsimus, mis puudutab tema võimkonda reguleerivate õigusaktide täitmist – see tähendab, et adressaat peab selgitama oma tegevust –, ja § 147 alusel kirjalik küsimus tema võimkonda kuuluva üksikküsimuse kohta teabe saamiseks. Kui pöördumisega soovitakse saada teavet adressaadi võimkonda kuuluva üksikküsimuse kohta, näiteks asjade seisu kohta mingis küsimuses, arvandmeid, tegeliku olukorra kirjeldust või muusugust, tuleb Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse mõtte kohaselt esitada kirjalik küsimus, mitte arupärimine. Tasub vaadata ka Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse kommentaari: § 147, kommentaar nr 3, lehekülg 509. Need on peamised põhjused, miks ma saatsin selle arupärimise tagasi.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:15 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ei saa loomulikult niimoodi valikuliselt ja tendentslikult kodu- ja töökorda tsiteerida, nagu te olete teinud. See vaidlus siin on mõttetu, ilmselt me peame seda töökorras täpsustama. Aga mu esimesele küsimusele te ei vastanud, mis puudutab [vähemalt] 51 hääle [nõudega] eelnõu.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen sellele vastanud, aga olen nõus, et me võime seda arutada. [Võime] arutada ka Riigikogu vanematekogus ja vaadata üle need sätted [ning selle], kuidas me suhtume sellesse, kui komisjon on oma väga selget seisukohta väljendanud [vähemalt] 51 hääle [nõudega] eelnõude puhul.
Aga head kolleegid, rohkem … Henn Põlluaas, küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
15:15 Henn Põlluaas
Aitäh! Tõepoolest on see, kas Riigikogu koosseisu häälteenamust on vaja, väga põhimõtteline küsimus, sest meie töö- ja kodukorra seadus ütleb täiesti selgelt, et Riigikogu otsuse eelnõude puhul, mis ei nõua täiendavaid seaduseelnõusid, ei ole vaja koosseisu häälteenamust. Noh, põhjendada te muidugi ei osanud seda komisjoni ebaseaduslikku otsust, aga ütlesite, et te võtate selle juhatuses arutelule. Ma nii kauaks võtaks selle enda eelnõu tagasi. Kuidas ma peaks praegu [tegutsema]?
15:16 Esimees Lauri Hussar
Andke palun Henn Põlluaasale veel mikrofon tagasi. See lõpp kadus ära.
15:16 Henn Põlluaas
Jah! Me ei ole päevakorda veel kinnitanud. Ma võtan selle tagasi.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See on Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse eelnõu. Kui [tahta] see nüüd võtta päevakorrast välja, siis peab selle tagasi võtma Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon. Juhul kui fraktsiooni esimees või aseesimees teeb ettepaneku selle välja arvata päevakorrast ja keegi vastu ei ole, siis me saame ka homse päevakorrapunkti number kolm päevakorrast välja arvata.
Jaa, Siim Pohlak, palun! (Siim Pohlak küsib kohapeal: "Võtame välja siis või?" Henn Põlluaas vastab: "Praegu, täna.") Siim Pohlak, palun!
15:18 Siim Pohlak
Jah, sooviks siis korrata, lugupeetud juhataja, Henn Põlluaasa esitatud soovi eelnõu päevakorrast välja võtta.
15:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid, olen selle ettepanekuga arvestanud ja lisan selle muudatuste juurde: [ettepanek] arvata homsest päevakorrast välja päevakorrapunkt number kolm, mis on eelnõu 218 esimene lugemine. Head kolleegid, ma kordan üle, mis täpselt meil selle nädala päevakorrast välja läheb, aga enne lasen saalikutsungil kaks minutit kõlada.
Head kolleegid, tutvustan veel lühidalt päevakorra muudatusi. Ministri haigestumise tõttu lükkuvad edasi tänase istungi neljandaks, viiendaks ja seitsmendaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimistele nr 344, 421 ja 594 vastamised. Arupärijad on tagasi võtnud tänase istungi kuuendaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimise nr 495. Eelnõu algataja on teinud ettepaneku arvata teisipäevase istungi päevakorrast välja teine päevakorrapunkt, mis on eelnõu 208 esimene lugemine, ja algataja ettepanek on arvata käesoleva nädala päevakorrast välja teisipäeval kolmandaks päevakorrapunktiks kavandatud 218 OE. Majanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja teine päevakorrapunkt, mis on eelnõu 347 teine lugemine. Seega jäävad kõik nimetatud seitse punkti selle nädala päevakorrast välja.
Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu III istungjärgu 4. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:22 Hääletustulemused
15:22 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 67 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt ma palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:23 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna Eesti Vabariigi valitsuse ja Pakistani Islamiriigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister. See eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:23 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Siim Kallase. Palun!
15:24 Siim Kallas
Auväärt härra esimees! Auväärt kolleegid! 11. novembril möödunud aastal moodustasime Riigikogus Rahvusooper Estonia juurdeehituse toetusrühma. Toetusrühma nimel annan menetlusse Riigikogu otsuse eelnõu, millega tehakse ettepanek Vabariigi Valitsusele leida lahendus looduskaitselistele ja muinsuskaitselistele piirangutele, mis välistavad Rahvusooper Estonia juurdeehituse, ja vajadusel algatada Estonia juurdeehituse riigi eriplaneering. Aitäh!
15:24 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Kalle Grünthali. Palun!
15:25 Kalle Grünthal
Lugupeetud kolleegid! Eesti politsei on Eesti riigi julgeoleku üheks tagatiseks. Seda, et vahel võivad ka korrakaitsjad olla oma rahva vastased, nägi ilmselt eelmine põlvkond, kui toimus Nõukogude Liidu kokkuvarisemine. Selleks, et politsei oleks ikkagi rahva teenistuses, võeti 21. veebruaril 1991. aastal vastu seadlus selle kohta, et politseiametnik politseiteenistusse astumisel annab vande jääda ustavaks rahvale ja Eesti Vabariigile. Nii huvitav kui see ka pole, toimus aastal 2009 kosmeetiline, kuid väga oluline muudatus selles vandetekstis. Sellest vandetekstist kadusid ära sõnad "jääda ustavaks rahvale" ja kadus ära ka [sõna] "Vabariigile". Praegune tekst on sisuliselt selline: "[…] vande olla ustav Eesti põhiseaduslikule korrale […]" See tähendab tegelikult seda, et rahvas, kes on ikkagi sisuliselt põhiseadusliku korra kui selle vastuvõtja üks alustaladest, on elimineeritud sellest vandest. Seda olukorda me nägime ka koroonapandeemia ajal, kui rahvas tuli välja protesteerima ja politsei tassis neid ära oma kongidesse, tegi läbiotsimisi ning kasutas repressiivseid meetmeid. Seetõttu esitan ma politsei ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu, millega muudetakse politseiametniku vannet. Aitäh!
15:27 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Urmas Reinsalu. Palun!
15:27 Urmas Reinsalu
Aitäh! Mul on kaks [dokumenti] menetlusse [anda]. Üks on arupärimine ja teine on otsuse eelnõu.
Pool aastat on möödunud sellest, kui avalikkus sai teada peaministri pereärist Vene-vedudega seoses. Koalitsioonipoliitikud asusid seisukohale, peamiselt kaitsvale seisukohale, et kõik on selge, rohkem seda küsimust menetlema ei pea ja ammendavad vastused on antud. Me ei ole sellel seisukohal. Me oleme seisukohal, mis puudutab eelmisel nädalal ajakirjanduses avaldatud andmeid selle kohta, et idavedude äri on palju ulatuslikum kui üksnes peaministri perega seotud ettevõtte tegevus … Eraldi võib siin välja tuua näiteks Oleg Ossinovski algatatud ettevõtmise. Talle kuulunud Vero Logistics OÜ on aidanud ajakirjanduse andmetel Venemaal maha müüa üle 700 miljoni euro [väärtuses] rauda ja rauamaaki. Lisaks puudutavad ajakirjanduse andmed väga [pikka] rida teisi ettevõtmisi. Need ajakirjanduse andmed tuginevad Vene tollideklaratsioonide andmetele.
Arupärijate nimel on mul üle anda arupärimine peaminister Kaja Kallasele, mis puudutab kõigepealt küsimust selle kohta, kas see ajakirjanduses esitatud informatsioon vastab tõele, teiseks [küsimust], milline on tema ja Vabariigi Valitsuse käsitlus selle äri kohta, ja kolmandaks [küsimust], milliseid samme on pidanud valitsus selle informatsiooni valguses Euroopa Liidu tasemel, riikidevahelise koostöö tasemel ja ka riigisiseselt tarvilikuks astuda.
Samuti on mul ettepanek Isamaa Erakonna fraktsiooni nimel moodustada Riigikogu uurimiskomisjon …
15:29 Esimees Lauri Hussar
Teie aeg!
15:29 Urmas Reinsalu
… Ukraina sõja ajal Eestis Venemaaga seotud äritegevuse asjaolude uurimiseks. Koalitsioon on kaks korda lükanud tagasi uurimiskomisjoni [moodustamise ettepaneku] konkreetselt peaministri idavedude valguses väitega, et kõik on selge. Aga arvestades seda, et ajakirjanduses esitatud andmetel on tegemist oluliselt süsteemsema äriga, on kindlasti seadusandjal avalikkuse huvi esindades rahvaesindusena nii õigus kui ka kohustus tuvastada selle kohta informatsioon, mis võimaldab teha järeldusi ja otsuseid, mida peaks riik tulevikus ette võtma. Aitäh!
15:30 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Vadim Belobrovtsevi. Palun!
15:30 Vadim Belobrovtsev
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Keskerakonna fraktsiooni nimel esitan arupärimise, mis on adresseeritud siin viibivale Kaja Kallasele ehk peaministrile. [Arupärimine] räägib Eesti demograafilisest olukorrast või pigem kriitilisest demograafilisest olukorrast.
Statistikaameti avaldatud värsked andmed näitavad ilmekalt, et demograafiline olukord Eestis on tõsiselt murettekitav. Meil on sündimus kaks aastat järjest allapoole läinud ja on tegelikult väikseim alates aastast 1919, mil hakati esmakordselt järjepidevalt statistikat avaldama. Ehk põhimõtteliselt me võime öelda, et praegu on sündimus Eestis kaks aastat järjest olnud kõige madalam Eesti Vabariigi ajaloos. Kui me vaatame, mida tegelikult teeb Vabariigi Valitsus, siis me näeme, et need sammud viivad perspektiivis sündimuse pigem veelgi allapoole. Tuletan meelde, et vähendatakse paljulapseliste perede toetusi, kaotatakse ära toetuste indekseerimine, lastega seotud maksusoodustused ja nii edasi. On ilmselge, et need sammud ei lisa Eesti lastega peredele või üldse Eesti peredele kindlustunnet ja viivad sündimust veelgi madalamale.
Lähtuvalt sellest me küsimegi, millisena näeb Eesti Vabariigi valitsus praegust demograafilist olukorda ja kas Eesti rahvas peaks muretsema oma kestmise pärast või kõik on korras ja riik ei pea tekkinud olukorda sekkuma. Ja siis on veel viis küsimust. Aitäh!
15:32 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Palun nüüd Riigikogu kõnetooli Tõnis Lukase. Palun!
15:32 Tõnis Lukas
Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Keskerakond on oma eneseotsingutega jõudnud järjekordse selguseni. Kultuurikomisjon toetab seda väga ja algatab omalt poolt Riigikogu otsuse eelnõu, millega arvatakse Keskerakonna fraktsiooni ettepanekul Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu koosseisust välja Andre Hanimägi ja tema asemele lisatakse sellesse koosseisu Vadim Belobrovtsev.
15:33 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud viis eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.