Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Täna leiab lõpuks aset selle eelnõu, mis sai parlamendi menetlusse esitatud juba 10. mail eelmisel aastal, esimene lugemine. Jutt käib perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõust. Nüüd, kõige kokkuvõtlikumalt öeldes on eelnõu vajalik selleks, et lõpetada olukord, kus kodus või mujal väljaspool tervishoiuasutust sündinud lapsi ei saa registreerida, ilma et vanemad peaksid läbi tegema ebamõistlikult koormava menetluse. Tegu on õigusliku lüngaga, mis saaks käesoleva eelnõu vastuvõtmisega kõrvaldatud.
Probleem on tõesti reaalne. Sellele on teravas toonis tähelepanu juhtinud teiste seas juba rohkem kui kaks aastat tagasi ka saade "Pealtnägija", kus toodi esile mitme perekonna lugu, kes on selle õigusliku lünga tõttu jäänud süsteemi hammasrataste vahele ja saanud koheldud viisil, mida ei saa mitte kuidagi pidada riigi vaatepunktist väärikaks, viisil, kuidas riik ei tohiks oma kodanikke kohelda.
Probleem seisneb selles, et praegu kehtiva seaduse redaktsiooni tingimustes on paljudel kordadel leidnud kodus või teel haiglasse või mujal väljaspool haiglat ja ilma tervishoiuteenuse osutaja juuresolekuta lapse sünnitanud vanemad end olukorrast, kus ainus võimalus lapse sünni registreerimiseks on viia läbi DNA-ekspertiis emaduse tõendamiseks ja taotleda sellele tuginedes lapse sünni registreerimist kohtu kaudu. Seejuures ei ole seaduses üldse ette nähtud emaduse tuvastamise menetluse korda ning eelnevalt osutatud vajadus tõendada emadust DNA-testiga on lihtsalt kohtupraktikas kasutusele võetud võimalus.
Juhtumeid, kus kohus on osutanud kõnealusele probleemile ja sellele seadusandlike muudatustega lahenduse leidmise vajadusele, on mitmeid. Näiteks on sellele selgesõnaliselt tähelepanu juhitud Tallinna Halduskohtu 2022. aasta 28. märtsi otsuses haldusasjas 3‑21‑2840. Ma tsiteerin kohtu öeldut. "Perekonnaseisuasutuste töö ühtlustamiseks ja hõlbustamiseks on eeldatavasti vajalik sünni registreerimise normide süstemaatiline ülevaatamine ja täiendamine. Sel põhjusel märgib kohus obiter dictum korras, et lapse sünni registreerimiseks vajalike dokumentide osas kehtestatud piirangud peavad eeskätt olema õigustatud argumendiga tagada esitatud andmete, sealhulgas põlvnemise tuvastamise tõelevastavus. Selleks, et suunata peresid turvalisemat sünnitusviisi valima, ei ole kohane "karistada" assisteerimata kodusünnituse kasuks otsustanud peresid põhjendamatult keerukamaks tehtud asjaajamisega." Ei ole kohane karistada selliseid perekondi põhjendamatult keerukamaks tehtud asjaajamisega. "Kohus nõustub ringkonnakohtu 4. jaanuari 2022. aasta käesolevas asjas tehtud määruse punktis 196 märgituga, mille kohaselt ei ole lapse andmete registreerimise menetluse eesmärgiks ära hoida assisteerimata kodusünnitusi ega neid sanktsioneerida." Ja nüüd kõige olulisem osa sellest tsitaadist: "Kui laps on sündinud, tuleb esikohale seada tema huvid (vt lapse õiguste konventsioon, artikkel 3 lõige 1)."
Kõnealusele probleemile lahenduse leidmine on seda olulisem, et sünnitushaiglaid on Eestis teatavasti üha vähem ning seetõttu on vahemaad inimeste elukoha ja haiglate vahel tihti päris suured. See omakorda ei võimalda nii mõnigi kord vanematel sünnituse ajaks haiglasse jõuda, isegi kui neil ei ole soovi last kodus või mujal väljaspool tervishoiuasutust sünnitada. Praegu kehtiva seaduse kohaselt saab perekonnaseisuasutus, see tähendab üldjuhul kohalikku omavalitsust, lapse sünni registreerida meditsiinilise sünnitõendi alusel, mille on välja andnud meditsiiniteenuse osutaja. Samas ei saa pidada ei õiglaseks ega ka vanemate väärikust austavaks olukorda, kus meditsiiniteenuse osutajad keelduvad meditsiinilise sünnitõendi andmisest, kui laps tuli ilmale väljaspool meditsiiniteenuse osutaja, üldjuhul sünnitushaigla vaatevälja. Seda isegi juhul, kui lapse sünnitanud ema pöördub vahetult pärast sünnitust sama tervishoiuteenuse osutaja poole, kelle juures ta oli rasedana arvel ning käis rasedana regulaarselt läbivaatusel. Niisugune olukord ei võimalda vanematel panna lapsele ka ametlikult nime, saada peretoetusi ega kasutada lapse sünniga seonduvaid puhkusi. Juriidilises mõttes on kõnealustel juhtudel tegu assisteerimata kodusünnitustega, mis ei ole seadusega keelatud. Kehtiv õigus ei kohusta vanemaid lapse sünnitamisele haiglas ega ka kiirabi juuresolekul.
Kodus või mujal väljaspool meditsiiniteenuse osutajate vaatevälja sündinud lapsed peavad saama registreeritud lihtsama ja vähem koormava menetlusega, mitte ainult kohtu kaudu. Selleks näeb eelnõuga kavandatud seadusemuudatus ette, et eelpool kirjeldatud juhtudel annab registreerimiseks vajaliku tõendi välja perearst. Perearst teab oma nimistusse kuuluvaid isikuid kõige paremini ning omab ülevaadet oma perearstikeskuse alla kuuluvate inimeste terviseandmetest. Vajadusel saab perearst välja nõuda täiendavaid andmeid teistelt asutustelt ja tervishoiuteenuse osutajatelt. Ilma põhjendatud kahtluseta, et oma lapse sünni registreerimist taotlev ema ei ole tegelikult last sünnitanud, ei ole riigi poolt põhjendatud kohustada teda kohtu kaudu oma emadust tõendama.
Ma toon teile näite juhtumist, mille ärahoidmiseks see seadusemuudatus on mõeldud. Tegu on sellise kaasusega, mille puhul me ka ise SAPTK õiguskeskusega aitasime sellel perekonnal pöörduda kohtusse, et vaidlustada kehtiv kord, ja sealt saimegi vastuseks otsuse, mida ma eelnevalt tsiteerisin. Tegu oli juhtumiga, mida kajastas ka seesama "Pealtnägija" saade, mis oli eetris, kui teid huvitab, 2021. aasta novembris. Ema käis haiglas – ma ei hakka haigla nime siin nimetama – rasedana läbivaatusel ühel konkreetsel päeval. Kõik oli korras, arst tuvastas, et beebi tervisega on kõik hästi. [Ema] läks koju. Samal öösel sündis beebi kodus. Järgmisel päeval seesama perekond läks üheskoos samasse haiglasse tagasi – mis nõuab parajat eneseületust, ma arvan, pidades silmas, et naistel sünnitusjärgne päev ei ole ju kõige lihtsam –, et eile just käisid seal, aga juhtus nii, et öösel sündis beebi, seal on see beebi, tulid ette näitama. Sellest hoolimata haiglas öeldi: neil ei ole ühtegi tõendit selle kohta, et see on tema beebi. Nad ei saa talle väljastada sünnitõendit, kuna sünnituse juures ei viibinud meditsiiniteenuse osutajat ja sündimine ei leidnud aset meditsiiniteenuse osutaja juures siin haiglas. Ema küsis, et mida ta siis tegema peab, ta ju eile käis, tal enam kõhtu ei ole, beebi on süles. Öeldi: peate tegema DNA-testi ja pöörduma sellega kohtusse, taotlema oma emaduse tuvastamist kohtu kaudu. Noh, see ei ole ju väärikas riigi vaatepunktist, kui me niimoodi kohtleme emasid, kes on just lapse sünnitanud.
Lõpetuseks ütlen veel seda, et minule teadaolevalt XV parlamendi koosseisus ei ole mitte ükski opositsioonisaadikute esitatud eelnõu esimesest lugemisest kaugemale jõudnud, need kõik on visatud kohe prügikasti. Minu meelest see ei peaks tingimata niimoodi olema. Ma küll võin öelda, et sellise eelnõu puhul, mis lähtub eesmärgist lahendada ära reaalne probleem, mina koalitsioonisaadikuna küll ei hääletaks selle prügikasti viskamise poolt. Aga isegi kui see eelnõu siit esimesest lugemisest kaugemale ei jõua, mis on põhimõtteliselt kindel, eks ole, kutsun ma üles teid, koalitsiooni, küll astuma omalt poolt samme selleks, et leida ükskõik missugune lahendus, et see probleem reaalselt kõrvaldada. Mina ei taotle kuidagi seda, et see lahendus peab saabuma selle eelnõu kaudu, igati vastuvõetav on, kui teete seda omal initsiatiivil.
Mis puudutab Vabariigi Valitsuse esitatud seisukohta eelnõu suhtes, siis kindlasti saab eelnõu koostada paremini, kindlasti on muudatusettepanekute kaudu võimalik seda parendada, juba teisel lugemisel, kui selleks võimalus antaks, aga kohati mulle tundub, et see kriitika, mis seal on väljendatud, on ka otsitud. Näiteks on öeldud, et eelnõu on viletsalt koostatud, sellepärast et pole hinnatud ära riigile kaasnevaid kulusid andmebaaside arendustöödega seonduvalt. No ma arvan, et mina Riigikogu liikmena, kui ma eelnõu esitan, ei pea sellist analüüsi esitama, sest see on väljaspool minu kompetentsi. Seetõttu mulle tundub, et sedalaadi kriitika on kuidagi otsitud ja ebakohane.
Aga sellega ma tõmban oma ettekande kokku, jättes pool ettenähtud ajast kasutamata. Olen valmis vastama kõikidele teie küsimustele, mis teil võivad olla sellega seonduvalt tekkinud. Aitäh teile!