Aitäh! Kõigepealt, vastuseks teie küsimuse esimesele poolele, mis puudutab kriitikat sellele plaanile, ma veel kord ütlen, et kui riigi rahaline seis oleks oluliselt teine, siis me arvatavasti suudaksime nii kaitsekuludesse, õpetajate palkadesse kui ka kohalike omavalitsuste üldbaasi panna rohkem vahendeid juurde. Praegu me oleme seisus, kus me saame valikuid teha nendes raamides, mis meil on, ja sellest lähtuvalt oleme me esitanud praegu sellise muudatuse kohalike omavalitsuste olukorra parendamiseks. Kahjuks on valikud sellised. Ja ma aktsepteerin seda. Mul ei ole mõtet käia kohalikes omavalitsustes ja öelda, et riik peab andma 50 või 100 miljonit eurot kohalikele omavalitsustele juurde, sest siis ma peaks kohe ka ütlema, kustkohast see tuleb, milliste maksude abil või milliste teenuste ärajätmise hinnaga see tuleb. Seda ma teha ei saa, see oleks vastutustundetu.
Nüüd, kuidas on mõeldud juriidilise isiku tulumaksu laekumine kohalikele omavalitsustele. Tõesti, hetkel sõltub kohalike omavalitsuste tulubaas sisuliselt ainult sellest, kui palju on nende territooriumile sisse kirjutatud tööealisi elanikke, ja alates 1. jaanuarist sõltub see mingil määral ka pensioniealistest inimestest. Aga see, kui su territooriumil on näiteks tööstusettevõtted, tehased, kauplused, mis iganes, ja seal töötavad naabervalla inimesed, siis kahjuks, nagu me mõlemad teame, kohalik omavalitsus saab sellest sisuliselt 0 eurot.
Nüüd, see uus muudatus olekski selline, et kõigist nendest maksudest, mida juriidilised isikud maksavad tulumaksuna Eesti riigi keskeelarvesse – see summa on umbes 700 miljonit eurot aastas –, 5% jaotatakse ära kõigi kohalike omavalitsuste vahel vastavalt sellele, kui palju on mingis kohalikus omavalitsuses töökohti. Mulle tundub, et see lahendus on saanud ka kohalikelt omavalitsustelt positiivse tagasiside. Jah, me teame, et suurimad kasusaajad sellest on need kohalikud omavalitsused, kus on palju töökohti, ennekõike näiteks Tallinn, Tartu, Rae vald ja ka maakonnakeskuste linnad. Aga kõik on öelnud, et tegelikult see on õige suund, selles suunas tuleb liikuda ja see annab kohalike omavalitsuste juhtidele ja volikogudele selge signaali: iga töökoht nende territooriumil on väga väärtuslik, sõltumata sellest, kes seal konkreetselt töötab, kas ta käib tööle naabervallast või veel kaugemalt. See on see loogika.
Eks seda tuleb kindlasti veel arutada just selle koha pealt, et kas töötajate register, millel see põhineb, ikkagi on nii täpne. Aga need ongi sellised arutelud, mida saaks tulevikus teha, sest tegelikult me kõik soovime, et töötajate register oleks täpne ja annaks tegeliku ülevaate sellest, kuskohas keegi töötab. See oleks ka veel teine boonus selle asja juures.