Lugupeetud istungi juhataja! Head Riigikogu liikmed! Austatud arupärija! Ma olen ühe korra vist juba sarnasele arupärimisele Riigikogu puldist vastanud, aga hea meelega arutan seda teemat uuesti. Tõepoolest, olen väga nõus, et on vähe üliolulisi teemasid, mis pikas plaanis Eesti elu mõjutavad, aga koolivõrk ja see, kus koolid asuvad, kas meil on piisavalt kvalifitseeritud õpetajaid nendes koolides töötamas ja kas meil on piisavalt lapsi, kes nendes koolides käivad, on kindlasti Eesti elu pikas plaanis väga tugevasti mõjutav teema. Selle tõttu ma tõesti arvan, et see väärib korduvalt ja korduvalt arutelu Riigikogus.
Milliseid samme on haridusministeerium ette võtnud, et vältida maakoolide jätkuvat sulgemist? Sellest aastast on jõustunud kodulähedase algkooli pidamist soodustava toetuse eraldamise määrus, mille alusel on võimalik kohalikel omavalitsustel taotleda toetust kodulähedaste algkoolide pidamiseks. Algkoolide all me peame silmas koole, mis õpetavad esimest ja teist kooliastet, ehk esimest kuni kuuendat klassi, kus õpivad kõige väiksemad, vanuselt kõige nooremad lapsed, kelle iseseisev koolitee võiks olla ikkagi võimalikult lühike. Selle toetuse tingimused on olemas ja omavalitsused on usinalt asunud seda toetust taotlema.
Meie hinnangul on Eestis orienteerivalt 20 väikest algkooli, mille pidamiseks on võimalik omavalitsustel seda toetust taotleda. Tõenäoliselt nad seda ka taotlevad. Toetus koosneb kahest osast. Üks osa on õpetajate palgatoetus ehk klassi ees olevate õpetajate palgatoetus. Kuna see pearahaarvestuses täiskoha arvestust välja ei vea, maksame õpetajate palgatoetust juurde. Teine osa sellest toetusest koosneb fikseeritud summast, mis on 2024. aastal iga kooli puhul 49 320 eurot. Seda summat saab koolipidaja koolis kasutada muudeks hariduse korraldamisel vajalikeks tegevusteks, kas tugispetsialistide palkamiseks või muude kulude, näiteks transpordikulude katmiseks, selleks et lapsed saaksid kodulähedases koolis käia. Selle toetuse saamisel on erandeid. Erandid on väikesed algkoolid, kus on üle 90 õpilase, kuna seal katab pearaha õpetajatele tehtavad kulutused ära. Erandiks on ka väikesaarte koolid, kuna seal juba kehtivad erinevad toetuste tingimused.
Miks me keskendume väikestele maakoolidele ja just nimelt väikestele lastele? Põhjus ongi selles, et see väikene laps, kes mitte alati ei võta kooliteed ette veel iseseisvalt või kui ta teeb seda iseseisvalt, siis see koolitee peab eeldatavasti olema võimalikult lühike ja lihtne, see esimese või isegi kolmanda klassi laps ei peaks seiklema busside ja muu ühistranspordiga kooli poole ning tema päevakavast ei tohiks moodustada liiga suurt osa kooli minemine ja koolist koju jõudmine, vaid ta peaks saama siiski keskenduda õppimisele ja oma oskuste arendamisele.
Teine põhjus on see, et väikesed koolid ja väikesed klassid sobivad väikestele lastele paremini. Suures kombinaatkoolis kohaneb esimese klassi laps aeglasemalt, tema õppetöö algus on konarlikum, sest tegemist on väga suure organisatsiooniga, millesse ta peab sisse elama. Kui haridusasutus on väike, jagub seal piisavalt tähelepanu sellele väikesele lapsele, kes alles kooliteed alustab, mis on lapse arengu huvidest lähtuvalt kindlasti kasulik. Selle tõttu me just nimelt keskendumegi maakoolide, kodulähedaste koolide puhul väikestele lastele vanuses 7–12 aastat.
Milliseid analüüse on haridusministeerium teinud selle teema, maakoolide ja ka koolivõrgu teema kohta? Jah, oleme praegu akadeemik Jaak Aaviksoo juhtimisel läbi viimas Eesti hariduskulude analüüsi. Esialgsetest tulemustest rääkides võin viidata sellele, et meil on hariduskuludes kogu aeg proportsionaalselt kasvanud alus‑ ja üldhariduse kulude osakaal ning vähenenud kõrg‑ ja kutsehariduse kulude osakaal ehk me oleme suurendanud hariduskulusid alushariduses ja üldhariduses. Eelmise teemaga haakudes, kuigi härra Kokk läks küll ära: hariduskulude puhul on aastate jooksul kogu aeg suurenenud kohalike omavalitsuste endi vahendite panus haridusse. Riigi toetus, mida riik maksab õpetajate palkadeks, on loomulikult ka kasvanud, aga proportsionaalselt rohkem on kasvanud omavalitsuste endi kulud haridusele. See paneb omavalitsused raskesse seisu, kuna kui ühelt poolt on omavalitsuste eelarveseisud kogu aeg pingelised ja aina pingelisemaks muutuvad, siis teiselt poolt on kogu aeg suurenenud hariduskulude osakaal omavalitsuse enda kuludes. Ka see tekitab olukorra, kus omavalitsused kaaluvad koolide sulgemist puhtalt selle tõttu, et nad on sellises pingeseisundis. Siin on riik nende väikeste koolide [toetamisega] omavalitsustele ka appi tulnud.
Euroopa Liidu vahendite toel me korrastame koolivõrku Ida-Virumaal. Meil ei ole kahjuks nii palju Euroopa Liidu vahendeid, et me saaksime toetada ka teisi omavalitsusi üle Eesti. Koolivõrgu korrastamise puhul on selleks, et lastel oleks kodulähedane maakool, tihti küsimus ka selles, kas see koolimaja ise on kaasaegne, kas seal on sobilikud ruumid õppimiseks ja kas see maja ise ei käi hariduskulude mõttes omavalitsusele üle jõu. Jah, ideaalis sooviks, et meil oleksid kõikvõimalikud vahendid omavalitsuste toetamiseks, nii et kõik Eesti koolimajad saaksid renoveeritud ja kaasajastatud. Praegu on meil võimalik toetada Euroopa Liidu vahenditest Ida-Virumaa omavalitsusi koolihoonete renoveerimisel ja uute koolimajade ehitamisel, aga me otsime kindlasti võimalusi ka selleks, et teistelgi omavalitsustel oleks maapiirkondades võimalik koolivõrku korrastada niimoodi, et saaks ehitada uued, kaasaegsed koolimajad ning sellega vabaneks haridusraha, mida saaks kasutada õpetajatele palga [maksmiseks].
Kuidas mõjutab koolide sulgemine nende piirkondade elukeskkonda ja selle atraktiivsust inimeste silmis elukoha valikul? Kindlasti see mõjutab. Ma arvan, et siin ei olegi vaja väga põhjalikku uuringut teha. Teiste riikide näitel on näha, et just nimelt väikeste laste jaoks mõeldud koolide sulgemine, see, kui kaugel on lasteaed, kui kaugel on üldhariduskool, mõjutab otseselt seda, kuidas inimesed valivad endale elukohta ja kuidas ka noored pered valivad endale elukohta. Gümnaasiumi asukoht, see, kas vallas on gümnaasium või ei ole, ei mõjuta otseselt seda, kas inimesed valivad endale elukohaks selle või teise valla. Võrdluseks: meie naaberriigis Soomes, kus on täpselt samamoodi hajaasustusega piirkondi, on tehtud uuringuid, mis näitavad, et kuueklassiliste koolide sulgemine, mida Soome tegi mõned aastad tagasi päris massiliselt, [tõi kaasa] selle, et nendes piirkondades, kus need väikeste laste koolid suleti, vähenes rahvastik kiiremini kui nendes piirkondades, kus koolid jäeti alles. Siin käib jutt väikestest, kuueklassilistest koolidest. Samal ajal on Soome gümnaasiumivõrku päris tugevasti korrastanud. Soomes on üks gümnaasium 15 000 elaniku kohta, Eestis on üks gümnaasium 8000 elaniku kohta. Nii et suhtarvud on Soomes teistsugused. Aga tähelepanu tuleb pöörata just nimelt sellele, et väikeste laste jaoks oleksid nii alusharidus kui ka üldharidus kodu lähedal kättesaadavad. See mõjutab kindlasti noorte perede valikut selle koha pealt, kuhu nad elama asuvad.
"Milline on Haridusministeeriumi hinnangul mõistlik koolitee pikkus? Kas päevas 30 või 50 kilomeetrit edasi-tagasi kodu ja kooli vahelist sõitmist on teie hinnangul õpilaste jaoks mõistlik ja tervislik?" Koolitee pikkust reguleerib sotsiaalministri määrus tervisekaitsenõuete arvestamise kohta kooli päevakavas ja õppekorralduses. Selle määruse kohaselt ei tohi koolikohustusliku õpilase jalgsi käidav koolitee olla pikem kui kolm kilomeetrit. Kui see on pikem kui kolm kilomeetrit, siis peaks aitama korraldada lapsele transporti, et ta saaks koolis käia. Enamikus riikides on see [vahemaa] viis kilomeetrit, seega me oleme siin pigem ikkagi õpilasesõbralikumad võrreldes väga paljude teiste riikidega.
Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus ütleb, et vähemalt 80%‑l õpilastest, kelle jaoks põhikool on elukohajärgne kool, ei tohi kooli jõudmiseks kuluda rohkem kui 60 minutit. Kui kooliteele kulub transpordivahendiga [sõites] 30 minutit, siis ei ole see tegelikult üle mõistuse pikk koolitee. Ma arvan, et väga suurel hulgal Eesti lastest kulub kooliminekuks pool tundi. Siinsamas Tallinna linnas on laste koolitee kindlasti [sageli] poole tunni pikkune. Aga seadus on väga selgelt öelnud, et üle 60 minuti kooli minekuks kuluda ei tohi. Selle järgi peab ka koolivõrku korrastama. Loomulikult on ka meie soovitus olnud alati see, kui me räägime väikestest lastest – PGS ei erista progümnaasiumi ehk vanema kooliastme ja noorema kooliastme lapsi selle 60 minuti puhul –, et soovituslikult peaks väiksematel lastel kooli jõudmiseks kuluma oluliselt vähem kui 60 minutit päevas. Eesti laste puhul see nii ka on, meil on väga üksikud lapsed, kellel kooli jõudmiseks kulub rohkem kui 60 minutit.
"Kas Haridusministeerium on sulgemiste vähendamiseks kaalunud positiivse programmi võimalikkust? Näiteks ääremaade koolide säilitamiseks projekti käivitamist, millega toetada koolide säilimist ja arendada koostööd koolide vahel, jagades õpetajate koormust või toetades digivõimaluste kasutamist?" Jah, muidugi oleme kaalunud ja oleme ka ääremaade koolide säilitamise programmi ellu kutsunud. See on seesama toetusmeede, millega me omavalitsusi toetame, selleks et hajaasustusega piirkondades saaks väikseid koole pidada.
Mis puudutab õpetajate jagamist koolide vahel ja digivõimaluste kasutamist, siis ka need praktikad on väljatöötamisel ja mõnes koolis juba rakendamisel. Peame Setomaa vallas arutelu, mismoodi Setomaa kolm kooli, mis on väga pisikesed, omavahel võrgustikkoostöös tööle panna niimoodi, et kõikidele õpilastele Setomaa valla eri nurkades oleks ikkagi kvaliteetne haridus kättesaadav ja laps ei peaks tegema väga pikki päevaseid sõite, selleks et koolis käia. Nii et selliseid algatusi on töös. Ma pean neid väga perspektiivikaks, just nimelt õpetajate jagamise mõttes. See eeldab seda, et kõik valla koolid on juriidiliselt liidetud üheks kooliks, mida ka Setomaa vald tegema läheb, meil tuleb Setomaa kool. Sel juhul on võimalik õpetajate töökoormust ja töölepinguid jagada nii, et õpetaja liigub erinevate koolihoonete ehk õppekohtade vahel. Samamoodi saab kasutada digivõimalusi, selleks et õpetaja saaks õpetada õpilasi, kes asuvad valla eri piirkondades, eri nurkades. Ka neid lahendusi me välja töötame.
Arenguseire Keskuse analüüs, mis samamoodi ju Eesti koolivõrku analüüsis, tõi väga selgelt välja, et erilist tähelepanu vajavad ääremaade või hajaasustusega piirkondade väikesed koolid ka selle tõttu, et seal on tulevikus kõige suurem õpetajate asendamise vajadus. Seal on õpetajad keskmisest vanemad. On vaja, et noored õpetajad läheks sinna tööle, aga selleks peab olema võimalik pakkuda õpetajale seal täiskohta. Väikestes koolides ei ole võimalik õpetajale täiskoormust pakkuda, eriti aineõpetajale, mis ongi olnud see [põhjus], miks ei ole suudetud sinna noori aineõpetajaid leida. Siin on vaja leida lahendus ja tõesti neid koole nii-öelda juriidiliselt kokku liita, et aineõpetajale oleks võimalik tekitada täiskoormusega töökoht ja noor inimene saaks tulla täiskoormusega seda aineõpetaja tööd seal tegema. Aitäh!