13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, auväärt kolleegid! Alustame täiskogu kolmapäevast istungit. Esmalt kohaloleku kontroll, palun! Kohaloleku kontroll.
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Ma loodan, et kolleeg Martin Helmele sobib, et me teeme enne ära eelnõude ja arupärimiste üleandmise. Head kolleegid, eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Andres Metsoja, palun!
14:01 Andres Metsoja
Ma tänan, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Viimane kuu aega on elektrivõrk toonud inimestele kaasa väga suure mure. Selleks me siin parlamendis olemegi, et nendest muredest saaksid võimalused ja lahendused Eesti ühiskonna jaoks. Et paremini asjadest aru saada, on kuus parlamendiliiget esitanud arupärimise. See on esitatud härra Mart Võrklaevale, rahandusministrile.
Arupärimise teema on elektrivarustuskindlus. Me oleme siia kirjutanud kokku seitse küsimust, mida on ühe arupärimise jaoks võib-olla liiast, et neid korraga käsitleda, aga need kõik on pakilised ja vajavad väga selget vastust, seda mitte ainult meile, mandaadi saanud isikutele siin saalis, vaid ka kõikidele ettevõtjatele ja majapidamistele. Selge on see, et tänane finantsskeem [peaks tagama], et meie elektrivõrk muutuks järjest töökindlamaks. Tuleb vastata ootustele, me ju järjest rohkem elektrifitseerime ja võtame kasutusele elektriautosid. 2 teravatt-tundi elektrit tuleb võrgus ka tiputarbimise korral kohale viia. Meie elektrivõrk planeeriti 50 aastat tagasi ja ilmselgelt mitte sellisele ootusele vastavana.
Nii et on hulk murelikke küsimusi. Ootame jõuluajaks valgust ja loodame, et valitsus seda valgust ka nende küsimuste kontekstis pakub. Aitäh!
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe arupärimise. Enne, kui saame minna päevakorra juurde, on Martin Helmel küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta. Palun!
14:03 Martin Helme
Jaa, ma tahan kõigepealt [esitada] protesti, siis ma tahan teha ettepaneku ja siis ma tahan küsida ka täpsustava küsimuse kõige selle kohta. Ma selgitan. Eelmise nädala neljapäeval toimus rahanduskomisjoni istung, kus arutati kolme tänast esimest päevakorrapunkti. Kõik need on otsuse eelnõud ja kõigi nende kolme kohta oli Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon teinud hulga muudatusettepanekuid. Rahanduskomisjon otsustas, hääletamise teel muide – see on eriti huvitav –, et meie muudatusettepanekud on põhiseadusvastased ja selle tõttu neid siia saali saata ei saa. Mina muidugi protestisin ka rahanduskomisjonis, et selline käitumine on põhiseadusvastane. Saadiku mandaadi keskne osa on seadusloomes osalemine eelnõude algatamise ja menetlemise teel. See tähendab ka muudatusettepanekute esitamise võimalust ja see tähendab ka seda, et neid muudatusettepanekuid saab suures saalis hääletada.
Valitsuskoalitsioon luges mulle ette erinevaid paragrahve, miks ja kuidas on meie muudatusettepanekud eelnõude kohta põhiseadusvastased, ja lõpuks hääletas seda, kasutades oma ülekaalu. Minu väide on see, et sellega on räigelt rikutud Eesti Vabariigi põhiseadust ehk saadiku vaba mandaati ja teiseks on rikutud meie kodukorraseadust, eelkõige § 99 ja § 100, mis puudutab teist lugemist ja muudatusettepanekuid. Sellega seoses on need kolm eelnõu, mis meil on täna päevakorras kolme esimese punktina, siin saalis ebaseaduslikult. Ma teen ettepaneku nad tänasest päevakorrast välja võtta ja mitte neid edasi menetleda. Ühtlasi palun selgitust, kas juhatus on arutanud rahanduskomisjoni käitumist. Kui on arutanud, siis kas te näete nende käitumises ka vastuolu seadusega, nagu mina?
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Alustan lõpust: juhatus ei ole seda teemat arutanud.
Teiseks, ma kindlasti ei jaga teie seisukohta, nagu juhatus oleks käitunud põhiseadusvastaselt. Ma arvan, et selle kohta on igaühel subjektiivne hinnang, nii ka teil. Võin ka mina öelda, et olen kas poolt või vastu, aga siin sellist absoluutset väidet keegi esitada ei saa.
Mis puudutab juhatuse rolli, siis tsiteerin teile juba teada ja palju kuuldud teksti, et Riigikogu erinevad juhatused on komisjonide tööprotsessi puudutavates küsimustes asunud järjekindlalt seisukohale, et komisjonid on oma töö korraldamisel iseseisvad ja avara otsustuspädevusega. Sarnane on ka praeguse juhatuse seisukoht.
Kui me räägime muudatusettepanekute loetelust või ettepanekute esmasest läbivaatamisest, siis see on juhtivkomisjoni pädevus ja ülesanne. Täiskogu ei saa seda rolli endale võtta. Ka muudatusettepanekute loetelu koostamine on ainult juhtivkomisjoni pädevuses. Nii et meil on võimalik hääletada ainult neid muudatusettepanekuid, mille juhtivkomisjon on lisanud muudatusettepanekute loetellu. Me oleme päevakorra kinnitanud ja mingit võimalust seda otsuse eelnõu tagasi võtta ei ole. Teoreetiliselt, jah, on ainult algatajal võimalus seda teha. Praegu, kui päevakord on kinnitatud, pole ka juhtivkomisjonil tegelikult volitust seda päevakorrast välja võtta.
Kert Kingo, palun!
14:06 Kert Kingo
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Tulen tagasi selle juurde, et EKRE muudatusettepanekuid siia saali ei tulnud. Juhin tähelepanu, et 13. jaanuaril 2021 toimus siin saalis debatt, kus teie koalitsioonikaaslasest minister Lauri Läänemets ütles sellised sõnad, mida ma tsiteerin: "Obstruktsioon on oma olemuselt sõnum. Sellepärast et vaadake, rahva tahet ei väljenda mitte ainult võimuerakonnad, vaid ka opositsioonierakonnad ja mitte isegi ainult opositsioonierakonnad, vaid ka need erakonnad, mis ei ole praegu parlamendis, ja ka vabaühendused. Mitte keegi ei saa öelda, et neil ei ole õigus või nende esitatud arvamused on kuidagi valed. Ei, Eesti rahva arvamus ei ole kunagi vale. See ei pea meile meeldima, me ei pea seda toetama, aga Eesti inimeste soovi peaksime me nende poolt siia valitud saadikute kaudu parlamendis ära kuulama. Ja vaat selle ärakuulamise te võtsite ära. Te võtsite osalt Eesti rahvalt ära võimaluse olla parlamendis isegi ära kuulatud. Vaat see on häbematu ja see on enneolematu!" Ma nüüd küsin: kas see ilus avaldus täna kehtib või ei kehti? Nüüd, kui on selle erakonna esindaja valitsuses ja kui on teine valitsus, kas on vastupidine suhtumine või kehtib see hetkel ka?
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Mul ei lähe meelest Postimehe kunagise peatoimetaja Mart Kadastiku märkus, et kontekst on sama tähtis kui tekst. Ilmselgelt tänane kontekst selle obstruktsiooni puhul on hoopis erinev võrreldes selle ajaga, millele teie viitate, kui tehti obstruktsiooni ühe konkreetse eelnõu vastu. Tänasel päeval on tegemist Riigikogu tasalülitamisega. Te olete ise avalikult öelnud, et tegemist on obstruktsiooniga. Me võime neid tsitaate vastastikku lõputult ette lugeda. Viitan Riigikohtu lahendile 2023. aasta juunist, kus Riigikohus ütles, et parlamendi tõhus toimimine on legitiimne eesmärk Riigikogu liikmete õiguste piiramiseks. Nii et see ei ole absoluutne õigus, olgu see või põhiseadusesse sisse kirjutatud. See ei ole absoluutne õigus.
Martin Helme, palun!
14:08 Martin Helme
Aitäh! Ma tahan uuesti tulla rahanduskomisjoni juurde. Enne te ütlesite, et rahanduskomisjonil on suur enesekorraldusõigus. Nõus. Ma tean, komisjonidel ongi suur enesekorraldusõigus, aga komisjonid peavad ka seadust järgima. Need paragrahvid on kodukorraseaduses ja põhiseaduses. Kodukorraseaduse § 99 annab meile ette, mis on seaduslik muudatusettepanek. Seaduslik muudatusettepanek on esitatud tähtajaliselt ja on esitatud kirjalikult ning näitab ära, kus täpselt ja mis sõnastuses muudatust soovitakse teha. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus ei näe ette mitte ühtegi muud võimalust jätta muudatusettepanek menetlemata. Kui muudatusettepanek vastab nendele nõuetele, mis §‑s 99 on kirjas, siis ei saa seda jätta menetlemata ja saali saatmata. Loomulikult on olemas ka § 106 lõige 2, mis ütleb, et kui [ettepanek komisjonis] kahte häält ei saa, siis ei saa seda siin saalis hääletusele panna. Aga praegu ei ole neid [ettepanekuid] siia saali saadetudki. Mis puudutab põhiseadust ja ka Riigikohust, siis Riigikohus on selgelt öelnud mitmes lahendis, et Riigikogu liikme mandaadi keskse osa juurde kuulub seadusloomes osalemine, muu hulgas muudatusettepanekute esitamine ja muudatusettepanekute toomine suurde saali. Seda mandaadi keskse osa kasutamist on rahanduskomisjon meil praegu takistanud ja teinud seda teadlikult, tahtlikult, süstemaatiliselt. See tähendab, et need eelnõud, mis siia saali on toodud, on siia ebaseaduslikult saadetud, neid ei tohi siin hääletada.
14:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Kordan veel kord, et päevakorra me kinnitasime esmaspäeval. Mingit võimalust päevakorda muuta enam ei ole ehk me peame seda päevakorda menetlema just sellisena, nagu ta meile lauale on pandud. Taas kord, hea kolleeg, viitan sellele, mida Riigikohus on korduvalt öelnud, et isegi põhiseadusesse sisse kirjutatud õigus ei ole absoluutne õigus. Kui seda rikutakse või seda kuritarvitatakse, sellisel juhul ei ole seda õigust võimalik ka rakendada. Ehk seesama lause, mille ma ette lugesin: parlamendi tõhus toimimine on legitiimne eesmärk Riigikogu liikmete õiguste piiramiseks. Ka Vabariigi President oma otsuses, millega ta jättis välja kuulutamata maamaksuseaduse, viitas sellele, et tegelikult on ta seisukohal, et pigem tõlgendada seda kollast raamatut avaramalt ja vabamalt, selleks et parlament saaks tööd teha, selmet siduda [eelnõusid] usaldusküsimusega. Nii et ka Vabariigi President oma otsuses lausa viitab sellele, et kodukorra tõlgendamise abil, loomulikult arvestades põhiseaduslikke printsiipe ja põhimõtteid, tuleks püüda see vastasseis lahendada. Ma arvan, et rahanduskomisjon on käitunud igati korrektselt – see on minu isiklik hinnang –, selles mõttes, et kui muudatusettepanekud on ikkagi vastuolus põhiseadusega, siis on asjakohane neid muudatusettepanekute loetellu mitte lisada. Samuti siis, kui need on vastuolus rahvusvaheliste lepingutega. Need on kaks põhiargumenti, miks muudatusettepanekud on jäänud siia saali saatmata. Isegi võib-olla liialt vähe on viidatud obstruktsioonile. Mina viitaks obstruktsioonile kui sellisele, te ise ei ole seda eitanud. See ei ole see, mis tagaks parlamendi tõhusa toimimise.
Head kolleegid, ma võtan kokku veel viis protseduurilist küsimust ja siis läheme eelnõu menetlemise juurde. Kalle Grünthal, palun!
14:12 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma olen sunnitud natukene sekkuma sellesse nii-öelda probleemi, mis on praegu tõusetunud. Esmalt, lugupeetud Kivimägi, ma tahan teid kiita. Kiita just selle eest, et te ütlesite Martin Helme esimesele küsimusele vastates, et Riigikogu juhatusel ei ole absoluutselt mingit õigust otsustada selle üle, kas mingi asi on põhiseadusvastane või mitte. Seda te ütlesite. Võime stenogrammist järele vaadata, aga nii see oli. Probleem on selles, et nii nagu ma praegu aru sain, jäid need muudatusettepanekud saali saatmata seetõttu, et Riigikogu komisjon otsustas, et need on põhiseadusvastased.
Nüüd on väga huvitav olukord. Te ütlesite, et teil ei ole õigust ega pädevust otsustada, kas see on põhiseadusvastane või mitte. Te olete Riigikogu juhatuse liige. Aga seda vähem on õigust selle küsimuse üle otsustada Riigikogu komisjonil. See tähendab seda, et hinnangu, kas see on põhiseadusvastane või mitte, saab anda ainult mingi teine institutsioon, põhimõtteliselt ikkagi Riigikohus. Seega ei ole legitiimne Riigikogu komisjoni põhjendus, et need muudatusettepanekud on põhiseadusvastased. Seda õigust neil ei ole. Ma tunnustan teid ka selle eest, et te selle avalikult välja ütlesite.
Seega oleme me olukorras, kus ebaseaduslikult, kuna puudub Riigikohtu lahend selle kohta, et need on põhiseadusvastased, on jäetud need muudatusettepanekud saali saatmata. Sisuliselt tähendab see seda, et vaatamata sellele, et päevakord on kinnitatud, on nende otsuse-eelnõude menetlus olnud ebaseaduslik. Ei ole järgitud neid paragrahve, mida Martin Helme nimetas: § 99 ja § 100. Ma olen arvamusel, et kui mina tulen siia saali ja panen teie lauale mingisuguse seaduse või otsuse eelnõu, siis te seda [vastu ei võta], sest meie kord näeb ette, et [eelnõu] peab läbima komisjoni ja komisjon peab andma sellele hinnangu. On ainult teatud võimalused, millisel puhul ta saali ei tule.
Mul on ettepanek. Säilitamaks Riigikogu autoriteeti, ei ole meil võimalik praegu neid [eelnõusid] arutada, sest nad ei ole läbinud seaduslikku [menetlus]teed selle menetluse kestel, aga menetlus on lõpliku otsuse langetamise äärmiselt oluline osa. Ma ei oska praegu öelda, ütlen ausalt, milline oleks parim variant selle asja lahendamiseks. Aga ma siiski loodan, et teie, härra Kivimägi Riigikogu juhatuse liikmena, kes te ütlesite, et teil ei ole õigust põhiseaduslikkusele hinnanguid anda, juhindute sellest ka praegu ja leiate mingisuguse lahendi, et me ei näitaks rahvale halba eeskuju sellega, et me ise ei järgi väljakuulutatud seadusi.
14:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Mis puudutab juhatust, siis ma vastasin ainult ühe repliigiga. See oli see, et juhatus ei ole seda arutanud. Ma ei ole mingit seisukohta võtnud juhatuse hinnangute kohta põhiseaduslikkusele. Mis puudutab hinnangu andmist, siis see puudutas minu enda isiklikku seisukohta. See on minu isiklik seisukoht, kas on või ei ole. Aga kui võrrelda, kas [see õigus on] minul, olles isegi juhatuse liige, siis pigem on juhtivkomisjonil õigus neid otsuseid teha, sest see on kollegiaalne organ, kus on esindatud kõik osapooled, kõik fraktsioonid. Pigem on just nimelt juhtivkomisjon see, kes sarnaseid otsuseid saab langetada või mitte, mitte isegi mina kui juhatuse liige.
Veel kord kordan, et mina siin vastuolu põhiseadusega ei näe. Meil ei ole põhjust, head kolleegid, muretseda ka põhiseaduslikkuse järelevalve pärast. See on Eesti Vabariigis ikkagi väga hästi korraldatud. Seda saab teha Vabariigi President, kes hindab seadust välja kuulutades, kas see on põhiseadusega kooskõlas või mitte, ja ta hindab mitte ainult sisu, vaid ka menetlust. Pange tähele, et ka maamaksuseaduse puhul viitas ta menetlusnormide rikkumisele. Nii et meil ei ole vaja selle pärast muretseda. Samamoodi on selleks Riigikohus, samamoodi on selleks õiguskantsler. Loomulikult ma möönan ja mõistan, et üks või teine asi jõuab ühel hetkel Riigikohtusse. Sealt tulevad siis hinnangud, sest nemad on pädevad andma lõplikku hinnangut, kas see on põhiseadusega kooskõlas või mitte.
Veel neli küsimust. Helle-Moonika Helme, palun!
14:17 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea Riigikogu aseesimees! Te siin tsiteerisite Riigikohust, seda, mida on Riigikohus öelnud. Kui Kert Kingo luges teile ette ühe teksti minevikust, mis tegelikult üks ühele vastas ju sellele olukorrale, kus me tänasel päeval oleme, siis minul tekkis küll küsimus, mida siis Riigikohus oleks tookord öelnud. Te ütlesite, et kontekst on erinev. No nüüd te lähete täiesti lubamatult relatiivseks.
Samuti te süüdistasite EKRE‑t. Kogu aeg käib siit nagu läbi, et EKRE on teinud muudatusettepanekuid või teeb obstruktsiooni ja selle tõttu võib vastaspool teha seda, teist või kolmandat. Vaadake, ma arvan, et mitte keegi, kes siin saalis on teinud või teeb obstruktsiooni, ei eita ju, et ta seda teeb, ja kui see nii oleks, siis oleks küsimus ilmselgelt vaimses ebastabiilsuses. Seda Riigikogu liikmete õiguste piiramisel põhjenduseks tuua ei ole küll asjakohane.
Tulen tagasi komisjonis toimunu juurde. EKRE muudatusettepanekud vastasid Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse §‑le 99. Need olid esitatud tähtaja jooksul, nad sisaldasid viidet eelnõu muudetavale osale ja soovitava muudatuse täpset sõnastust ning nad olid esitatud kirjalikult ja allkirjastatud. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus ei ole sätestanud mitte ühtegi muud erandit, millisel juhul võiks juhtivkomisjon otsustada muudatusettepanekuid mitte läbi vaadata. Rahanduskomisjoni tegevus eelnõu menetlemisel on seega olnud selgelt õigusvastane.
Rahanduskomisjon jättis muudatusettepanekud läbi vaatamata põhjendusega, et muudatusettepanekud on põhiseadusega vastuolus ja kuivõrd tegemist on välislepingutega, siis välislepinguid komisjonis [ei saa] muuta. Aga tuleb rõhutada ka seda, et välislepingute puhul ei anna Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus juhtivkomisjonile võimalust § 99 tingimustele vastavaid muudatusettepanekuid mitte läbi vaadata. Nii et selline seisukoht on sisuliselt täiesti ebaõige ja tegemist on saadikute ebavõrdse kohtlemisega.
14:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Nõustun teie märkusest üksnes sellega, et tõepoolest, ka juhtivkomisjon pole öelnud, et need muudatusettepanekud ei oleks formaalselt kooskõlas Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega. Selles ei ole küsimus, küsimus on sisus. (Pahane hääl saalis.)
Varro Vooglaid, palun!
14:19 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Minul oleks soov, et te selgitaksite paari väidet, mida te siin praegu olete esitanud, sest mulle ei ole need tõesti olnud arusaadavad. Need puudutavad seda, kuidas me siin Riigikogus tööd teeme.
Esimene nendest väidetest seondub sellega, nagu Martin Helme eelnevalt osutas, et komisjonis on rikutud kodu‑ ja töökorra seadust, ei ole menetletud muudatusettepanekuid sellises korras, nagu on kodu‑ ja töökorra seaduses ette nähtud. Mulle jäi nüüd teie vastust kuulates mulje, et te püüate juhatusena sellest kuidagi käsi puhtaks pesta ja ütlete, et komisjonidel on ulatuslik enesekorraldusõigus, millesse juhatus ei sekku. Seda kuulates jäin ma mõtlema selle peale, et vaidlust ei saa ju olla selle üle, et enesekorraldusõigus ei hõlma õigust seadust rikkuda. See ei saa olla enesekorraldusõiguse osaks.
Minu küsimus seondubki sellega, et Riigikogu juhatus, millele peaks minu arusaamist mööda alluma kogu Riigikogu, peaks ju ikkagi tagama, et vähemalt kodu‑ ja töökorra seadust igas menetlusetapis Riigikogus järgitaks. Kas ma saan õigesti aru või ma saan valesti aru? Kas see on Riigikogu juhatuse ülesanne või mitte?
Ma ei tea, mul on teine küsimus veel. Kas ma esitan selle kohe või …
14:20 Aseesimees Toomas Kivimägi
Pigem kohe, sest ma tõepoolest võtan peale teie küsimust veel kaks küsimust.
14:20 Varro Vooglaid
Teine küsimus on see. Mulle ei ole arusaadav olnud, et te korduvalt, mitte ainult täna, vaid ka varem olete osutanud siin sellele, et obstruktsiooni konkreetse eelnõu suhtes võib teha, see on nii-öelda koššer, aga kui laiemat obstruktsiooni tehakse, siis see enam ei ole, see läheb põhiseaduse mõttega vastuollu, sest see takistab juba Riigikogu tööd.
Ma tean, et te olete ise ka teinud arvutusi meie obstruktsiooniga seonduvalt. Te oskate siis ka vastata, et kui teie erakonna fraktsioon esitas abielureferendumi kohta 10 000 muudatusettepanekut, siis kui palju nende läbihääletamine koos kümneminutiliste vaheaegadega oleks aega võtnud ja ega see teie hinnangul juhuslikult ei oleks Riigikogu tööd kuidagi takistanud.
14:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Otse loomulikult see takistas Riigikogu tööd, see, millele te viimati viitasite, aga veel kord, see oli [mõeldud] konkreetselt ühe eelnõu vastu. Mis puudutab riigieelarvet ja sellega seonduvaid eelnõusid, mille kohta ma olen teinud rehkendusi, mis mul on siiamaani meeles, siis nende muudatusettepanekute hääletamine koos vaheaegade võtmisega tähendanuks 540 tundi ja 6 kuud. See, et te vaheaegu võtate, on väga selge signaal teie käekirja kohta: 2023. aasta riigieelarve eelnõu menetlemisel te võtsite 10 tundi ainuüksi vaheaegu. 10 tundi ainuüksi vaheaegu!
Ma sellega ei nõustu, hea kolleeg, et Riigikogu liikmed alluvad juhatusele. Te kasutasite just sellist sõna. Kindlasti ei allu. Just selline sõna oli, väga selgelt jäi mulle meelde. Kindlasti ei allu. Mis puudutab juhatust, siis veel kord, ma olen seda meelt, et juhatus ei saa seista kõrgemal komisjonidest, hakata komisjonide tööd üksipulgi korraldama. Jah, sedasama enesekorraldusõigust on kõik juhatused läbi aegade tunnustanud. Ma arvan, et [mittetunnustamine] lõppeks ka üsna halvasti. Loomulikult on võimalik komisjoni tegevuse tõttu pöörduda juhatuse poole, loomulikult juhatus sellisel juhul ka arutab seda. Aga ma olen seda meelt ja sel arvamusel, et liiga sisusse minema juhatus nendes küsimustes ei kipu. See on praktika, mis meil on olnud.
Rene Kokk, palun!
14:22 Rene Kokk
Aitäh, hea aseesimees! Ma pean tunnistama, et teie seisukohad ikkagi küll lähtuvad sellest, milline on parasjagu istekoht. Tuletan teile meelde, et ühel hetkel olid teie erakonnakaaslastel ja teil endal ettepanekud, kuidas Eesti peaks NATO‑st välja astuma ja liituma Venemaa Föderatsiooniga, [ettepanekud] alaealistega abiellumise ja alaealistega seksimise [lubamise kohta] ja nii edasi. Oli erinevaid ettepanekuid. Nüüd te räägite midagi sellest, et EKRE ettepanekud olid põhiseadusvastased. See on mingisugune täielik dissonants, millest te räägite. Kert Kingo luges väga hästi ette teie praeguse koalitsioonipartneri Lauri Läänemetsa ühe kunagise sõnavõtu, et jah, obstruktsioon ongi oma olemuselt sõnum – just nimelt ongi sõnum – ja igal Riigikogu liikmel, kes on siia valitud Eesti rahva poolt, on õigus saada ära kuulatud ja [tal on õigus, et] menetletakse tema ettepanekuid komisjonides, samuti fraktsioonide ettepanekuid. Aga praegu te räägite siin midagi kontekstist ja ajate hoopis teist juttu. Kas te olete tõesti tulenevalt praegusest istekohast oma seisukohti muutnud? Palun vastust.
14:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma kolmandat korda kordan, et on kaks erinevat obstruktsiooni. Üks on obstruktsioon ühe konkreetse eelnõu vastu, seda on läbi aegade olnud, seda on teinud Reformierakond ja ma arvan, et ei ole ühtegi erakonda, kes seda teinud ei ole. Küll aga on hoopis teine olukord see, kus tehakse obstruktsiooni Riigikogu kui sellise vastu. Nii Riigikohus kui ka õiguskantsler on viidanud sellele, et selline tegevus ohustab Eesti põhiseaduslikku korda, ja see on kardinaalselt erinev olukord sellest, kus tehakse obstruktsiooni ühe konkreetse eelnõu vastu.
Martin Helme, palun!
14:24 Martin Helme
Aitäh! Nojah, siin enne oli see ütlemine, et tekst ja kontekst on sama tähtsad, ja praegune vastus läks sinnasamma, et see obstruktsioon, mida Reformierakond tegi, oli õige ja hea, ja see, mida meie teeme, on vale ja halb. 2021. aasta 13. jaanuar oli kole päev, kui valitsus oli just kukkunud ja siin hääletati maha rahvahääletuse korraldamine. Sellel päeval oli siin saalis [veel üks] hääletus. Sellel hääletusel oli Riigikogu juhatuse otsus, kuna Riigikogu juhatus ei olnud leidnud konsensust. Tollasesse Riigikogu juhatusse kuulusid Henn Põlluaas, Helir-Valdor Seeder ja Siim Kallas. Põlluaas ja Seeder soovisid teha otsust, et komisjonid võivad põhiseadusega vastuolus olevaid muudatusettepanekuid mitte saali saata, aga Riigikogu koosseisu enamus, suure saali enamus leidis, et sellist otsust ei saa toetada. Ehk tänane koalitsioon, sotsid ja Keskerakond – siis veel Eesti 200 ei olnud – toetasid, ja see on suure saali kehtiv otsus. (Hääl saalist.) Vabandust, refid toetasid. See on suure saali otsus, et komisjonides ei ole õigust piirata ühegi muudatusettepaneku saatmist suurde saali, isegi kui ettepanek on vastuolus põhiseadusega. Nüüd, kaks aastat hiljem komisjon rikub seda suure saali otsust ja juhatus ei tee selle peale midagi. See on väga tõsine probleem. Suur saal on teinud otsuse, komisjon ja juhatus ei täida seda otsust ja selle mittetäitmise käigus rikub osa Riigikogu saadikute põhiseaduslikke õigusi.
Enne oli siin ka selline lause, et parlamendi tõhusa toimimise eesmärgil võibki põhiseadust rikkuda. Mul on nüüd küsimus, et kust see piir siis jookseb, kui me parlamendi tõhusa toimimise eesmärgil piirame osa saadikute võimalust tuua saali eelnõusid, piirame osa saadikute õigusi esitada muudatusettepanekuid, piirame osa saadikute õigusi võtta enne hääletusi vaheaegasid. Kust jookseb see piir, kust edasi juba nii-öelda demokraatia kaitsmise sildi all on demokraatia lõplikult kinni pandud? Me oleme selle piiriga minu meelest nii kaugele läinud päris demokraatiast ja päris parlamentarismist, et ega väga palju kaugemale enam minna ei saa. Kus see piir on siis?
14:26 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Seda piiri loomulikult numbriliselt keegi määratleda ei saa ega ole ka mingit konkreetset joont, kus see parasjagu jookseb ja kus see piir on ületatud. Ilmselgelt, ma ütlen veel kord, see olukord, mille te tekitasite 2024. aasta riigieelarve ja sellega seotud eelnõude menetlemisel, tekitas täiesti uue olukorra, mis sundis parlamendi juhatust ja koalitsiooni otsima lahendusi, otsima väljapääsu selleks, et riik saaks toimida. Tõepoolest, esmane, mida me rakendasime ja kasutasime, oli usaldusküsimusega sidumine. Mina olen mõnevõrra erineval [seisukohal] presidendi seisukohast. Põhiseadus ei kitsenda vähimalgi määral usaldusküsimusega sidumist. Mitte vähimalgi määral, teksti lugedes [näeme], ei piira seda. Jah, Riigikohus on ühes otsuses nagu sätestanud ja öelnud, et see peaks olema nii eelnõude puhul, mis on valitsuse poliitika elluviimiseks vältimatud. Sellise kitsenduse on ta teinud. Seda arvestades, arvestades ka Vabariigi Presidendi seisukohta ja presidendi enda sellist suunist – andke andeks, et sellist sõna kasutan –, et tõepoolest tuleb ikkagi leida teisi lahendusi, ja kuna teie samamoodi ei toeta usaldusküsimusega sidumist, te olete väga kurjad ja pahased selle peale, me püüame seda vältida, püüame leida teisi võimalusi, teisi lahendusi, et obstruktsiooni ületada.
Head kolleegid, mul on tõepoolest siiras palve, et läheme päevakorra menetlemise juurde, seda enam, et ma olen liiga palju võib-olla võtnud sõna ka komisjoni nimel. Komisjoni esindaja saab täpsemini kirjeldada seda, kuidas ja milliste argumentidega komisjon neid muudatusettepanekuid muudatusettepanekute loetellu ei lisanud. See oleks võib-olla palju asjakohasem, kui on minu tõlgendus. Kuna te minu poole pöördusite, siis ma mingi portsu neid küsimusi ette võtsin, aga ma arvan, et need küsimused korduvad ilmselt teil ka komisjoni ettekandjale ja me saame võib-olla temalt veel konkreetsemaid vastuseid. Aga ma arvan, et suures pildis meie seisukohad ei erine. (Hääl saalist.) Head kolleegid, ma lubasin, me vaatame … (Hääl saalist: "See on tõsine küsimus!") Jaa, aga me oleme korranud kõiki neid asju ja ma ütlesin, et me kolm võtame … (Hääl saalist.) Me teeme ära, head kolleegid, praegu ettekande ning küsimused ja vastused ja seejärel, enne kui me läheme järgmise toimingu juurde, olen ma valmis võtma ette ka veel need protseduurilised küsimused, mis hetkel on üleval. (Hääl saalist.)