10:58 Istungi rakendamine
11:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu II istungjärgu täiendavat istungit, mille olen kokku kutsunud Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 49 lõike 3 ning Riigikogu juhatuse käesoleva aasta 5. detsembri istungi otsuse alusel ja juhatuse ettevalmistatud päevakorraga.
Head kolleegid, kõigepealt teeme kohaloleku kontrolli. Palun, kohaloleku kontroll!
11:00 Kohaloleku kontroll
11:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 86 Riigikogu liiget, puudub 15.
Tulenevalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 55 lõikest 1 tuleb täiendava istungi päevakord istungi alguses kinnitada. Kinnitamisele tulev päevakord on teie laudadele jagatud. Head kolleegid, kas saame asuda hääletamise ettevalmistamise juurde?
Nii, head kolleegid, asume hääletamise juurde. Aga enne Helir-Valdor Seeder, palun!
11:04 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Mul on päevakorra kohta ettepanek. Et tänane täiendav istung saaks sujuda ladusalt, ei tekiks mingisuguseid venitusi ja vastasseise, on mul ettepanek esimene päevakorrapunkt tänasest päevakorrast välja jätta.
11:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei saa seda ettepanekut arvestada, sest täiendava istungi päevakorda me muuta ei saa. See on juhatuse poolt kinnitatud ja välja saadetud.
Head kolleegid, asume hääletuse juurde. Panen hääletusele Riigikogu täiskogu … Tanel Kiik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
11:04 Tanel Kiik
Jaa, mul on täitsa protseduuriline küsimus. Teie olete kogenud Riigikogu esimees ja kindlasti olete hinnanud, milline võiks olla tänase päevakorra arutelu kestus. Seda küsivad päris paljud inimesed, sealhulgas Riigikogu ametnikud. Mis teie parim prognoos on, mis kellani me täna siin toimetame?
11:05 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid, ma eelnevalt andsin piisavalt võimalusi käsi tõsta ja küsida. Aga vastan, et jah, meil on, ma usun, täiesti sõidetav päevakord, kui nii öelda. Ma usun, et me suudame selle tänase päeva raames kindlasti ära menetleda, juhul kui me ei ole silmitsi väga pikkade ja rohkearvuliste kõnedega. Väga mitmed eelnõud on olulised, selleks et Eesti Kaitsevägi saaks järgmiseks aastaks pikendada oma missioone, mis kindlasti on äärmiselt oluline samm.
Head kolleegid, oleksite võinud käed tõsta varem. Me oleme asunud hääletamise juurde ja nüüd te tulete oma protseduuriliste küsimustega. Ma palun, ma andsin teile piisavalt võimalust reageerida. Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
11:06 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Kui räpakalt kiirustada, siis võivad tulla ebakvaliteetsed otsused. See puudutab meie menetluses olevat täiendava istungi esimest päevakorrapunkti, 2024. aasta riigieelarvet. Valitsus, ma ei saanudki täpselt aru, tegi esmaspäeval mitteistungi, mis puudutas õpetajate palga võimalikku täiendavat tõusu, mis õpetajate, haridustöötajate vaates ei ole piisav, kuid mille kohta avalikkusele anti teada, et see nähakse eelarves ette. Nüüd on selgunud, peaminister viitas, et sotsid olid vastu. Keegi on öelnud, et Gerrit Mäesalu tühistas istungi, ei lubanud valitsuse istungit teha. Niisugune on avalik informatsioon selle kohta. Kuid sellesse asjasse, ma saan aru, on segatud ka Riigikogu juhatus. Toomas Kivimägi ütles, et Eestis olevad juhatuse liikmed olid teinud nõupidamise, kus nad leidsid, et nad ei soovi lülitada usaldus[küsimusega] seotud 2024. aasta riigieelarvesse valitsuse täiendusettepanekut õpetajate täiendavate palgavahendite kohta. Minu küsimus, härra Riigikogu esimees, selle kohta on see, miks siis Riigikogu juhatuse liikmed, Eestis olevad juhatuse liikmed, seda ei võimaldanud. Isamaa nimel võin ma kinnitada, et me oleksime kindlasti olnud nõus ka sellega, kui oleks olnud lühem dokumentide saali esitamise aeg, aga [eelnõus] oleks olnud ka õpetajate palga tõusu raha. Praegu me teeme niisugust eelarvet, mille kohta, ma saan aru, eile valitsuse liikmed ise möönsid, et me hakkame seda lappima.
11:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aitäh, hea kolleeg!
11:07 Urmas Reinsalu
Ma arvan, et see ei ole kohane riigi asjaajamise viis. Ma palun teilt selgitust selle Eestis olnud juhatuse liikmete koosoleku kohta.
11:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Toomas Kivimägi andis teile väga pika ja põhjaliku vastuse sellel teemal. Tõepoolest, me kaalusime neid variante, aga leidsime, et täna ei ole võimalik seda eelnõu enam muuta, sellepärast et menetlusdokumentide väljasaatmise tähtaeg oli hilisem. Seda [menetlust] ei saa ka katkestada, sest see [eelnõu] on seotud valitsuse usaldamisega. Need on väga kaalukad põhjused, mille pärast see eelnõu on täna lõpphääletusel just sellisel moel. Nii nagu ka Vabariigi Valitsuse liikmed, sealhulgas haridusminister ja peaminister, on kinnitanud, see olukord lahendatakse väga kiiresti ja korrektselt ning õpetajad kindlasti saavad ettenähtud palgatõusu, mille jaoks Eesti Vabariigi haridusminister leidis [raha] haridusministeeriumi realt.
Nüüd viimane protseduuriline küsimus ja siis me kahjuks peame uuesti andma saalikutsungi. Kalle Grünthal, palun!
11:08 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Te ütlesite sellise lause, kui siin mõned käed [tõsteti] üles, et olen teile andnud juba piisavalt aega, et protseduurilisi küsimusi esitada. Mina ütlen selle peale niimoodi, et teate, mulle ei meeldi teie selline toon. Meie ei ole siin mingid pillimehed ja teie pole mingi orkestrijuht.
11:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aitäh, Kalle Grünthal!
11:09 Kalle Grünthal
Las ma räägin lõpuni!
11:09 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! (Helistab kella.) Las Kalle Grünthal räägib lõpuni. Jaa, Kalle Grünthal, palun!
11:09 Kalle Grünthal
Asi on selles, et sellist normi ei ole meie kodukorras olemas. Ma soovitan teil minna Jüri Ratase juurde järeleaitamistundi, et mismoodi protseduurilised küsimused [käivad].
11:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu te nägite, siis ma enne päevakorra kinnitamist veel korduvalt tekitasin pausi ja ootasin neid protseduurilisi küsimusi. Aga nagu öeldud, et katsume kõik kinni pidada sellest, milline on see meie töönorm siin olnud. Asume hääletamise ettevalmistamise juurde. Kahjuks me oleme nii palju rääkinud, et me peame uuesti kasutama saalikutsungit. Urmas Reinsalu, ma ei võta kahjuks seda protseduurilist küsimust, sest me asume hääletamise juurde.
Head kolleegid, ma saan aru, et Helir-Valdor Seedril on protest. Palun mikrofon Helir-Valdor Seedrile. Palun!
11:12 Helir-Valdor Seeder
Austatud juhataja! Ilmselt te ei ole oma lühikese [ameti]aja jooksul [jõudnud] veel ennast väga hästi kurssi viia kodu‑ ja töökorra seadusega. Te vastasite mulle, et täiendaval istungil ei ole võimalik päevakorrast punkte välja jätta või neid muuta. See ei vasta tõele. Te ajate ilmselt erakorralise ja täiendava istungi segi. Ma loen teile ette sellestsamast kollasest raamatust, millele te olete korduvalt viidanud ja mille te olete Riigikogu liikmetele laiali saatnud: "Täiendava istungi päevakorra peab Riigikogu istungi alguses kinnitama […]. Riigikogul on võimalik jätta küsimusi päevakorrast välja või muuta nende arutamise järjekorda […]. Päevakorda võib täiendada, arvestades RKKTS § 54 lõikes 3 ja §‑s 56 sätestatut."
Nii et minu ettepanek jätta täna esimene punkt päevakorrast välja oli täiesti asjakohane ja kooskõlas kodu‑ ja töökorra seadusega, lugupeetud kolleeg!
11:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aitäh, hea kolleeg! Ma rahuldan teie protesti ja võtan teie ettepaneku arvesse. Aga nüüd ma näen, et Erkki Keldol on käsi püsti. Erkki Keldo, palun!
11:13 Erkki Keldo
Aitäh! Reformierakonna fraktsioon ei ole nõus päevakorda muutma ega midagi sealt välja võtma.
11:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Urmas Reinsalu, palun, viimane protseduuriline küsimus!
11:13 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Te märkisite õigesti, et usaldus[küsimusega] seotud eelnõu menetlemist ei saa katkestada. Tõepoolest, selles olukorras me oleme, me seisame iseendaga ja parlamendi kodukorraga silmitsi. Millised on käitumuslikud võimalused meil nii-öelda mõistlikult käituda? See oligi asi, mille kohta me tegime ettepaneku ka eile hommikul. Oleks võinud olla nii ja see on praegu ka Helir Seedri ettepanek, et võtame selle eelnõu [päevakorrast] välja, seda eelnõu tuleks täiendada valitsuse poolt muudatusettepanekuga ja võtta see vastu sel kombel, nagu valitsus on metoodika valinud. Teie enamushääled küllap peavad ja peaksid eeldatavasti ka järgmisel nädalal. Selle küsimuse saaks lahendada nõnda, et me ei hakka rabistades tegema nii-öelda eelarvest mustandit, mille kohta mööndakse, et sisuline küsimus on jäänud sealt välja. Mis te sellest ettepanekust arvate?
11:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu te kuulsite, siis ettepanek kõlas, aga Erkki Keldo ütles, et ta ei ole päevakorra muutmisega nõus. Nii et ma ei saa seda kahjuks praegu arvesse võtta.
Aga, head kolleegid, kas me võime asuda hääletamise juurde? (Hääled saalist.) Järgnevalt panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 8. detsembri täiendava istungi päevakorra. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
11:15 Hääletustulemused
11:15 Esimees Lauri Hussar
Ettepaneku poolt on 65 Riigikogu liiget, vastu 21, erapooletuid on 1. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõnesoove ei ole.