Aitäh, hea istungi juhataja! Head opositsioonisaadikud! Hea Tanel! Käes on see hetk, mida Riigikogu saalis on oodatud pikisilmi: eelarve arutelu. Kahjuks tuleb tunnistada, et käesoleva aasta eelarve ja tegelikult ka järgmise aasta eelarve koostamise protsess on olnud üks suur must kast, mille tulemit me täna näeme. Aga nagu paljud eelnevad kolleegid on maininud mitmeid kordi, ega tegelikult selle kasti sisse ei näe. Neid ridu sealt ühel opositsioonipoliitikul niimoodi välja hakkida, et aru saada, mis on iga rea taga ja mida see päriselt Eestimaa inimeste ja Eestimaa ettevõtjate jaoks tähendab, [on keeruline, ja] seda kõike hoomata on väga raske.
Aga tuleme korra sellesse üldisesse konteksti, mis eelarve põhiline fookus peaks olema. Ma arvan, et ühe hea eelarve põhiline fookus peaks olema ikkagi see, et meil on tugev ja konkurentsivõimeline majanduskeskkond. Kui me vaatame seda, kui kehv on Eesti majanduse olukord, kui me vaatame seda, et me oleme Euroopas viimaste seas – meie teise kvartali tulemus oli see, et SKT langes 3%, mis tähendab seda, et me olime Bulgaaria ja Rootsi järel viimased –, siis see kindlasti ei ole hea seis. Selleks, et seda seisu parandada, on vaja majandust elavdada, anda majandusele selged raamid, ettevõtjatele kindlustunne ja inimestele hoogu. Koalitsioonipoliitikud ütlevad alati, et aga mida teie seal opositsioonis teate, te ju ei vastuta millegi eest, teie võite rääkida igasugust juttu. Siin eilegi peaminister Kaja Kallas luges meile jälle õpikust maha reegleid [selle kohta], mida me tohime öelda. Aga sellel, mida tema võib rääkida, piire ei ole.
Ma toon lihtsalt mõned näited. Eile Eesti Panga juht Madis Müller kirjutas ühe pika arvamusloo. Ma arvan, et Eesti Panga juht võiks olla see inimene, keda ka valitsuse liikmed võiksid kuulata ja tähele panna ning temalt mõningaid tarku mõtteid sellesse eelarvesse üle võtta.
Kõigepealt see, et hoida Eesti ettevõtete konkurentsivõimet. Ma küsisin eelkõnelenud ministri käest, kes siin puldis oli, et mis on selles eelarves sellist, mis tõstab meie ettevõtete konkurentsivõimet. Tegelikult seda siin ei ole.
Nüüd see, mis on minu meelest väga oluline ja mida me peaks alati jälgima, on see, mis puudutab kõiki regulatsioone, mida me Euroopa Liidult üle võtame. Küsimus on taas kord selles, kas me ei pane enda ettevõtjaid kuidagi keerulisemasse positsiooni kui teisi Euroopa Liidu liikmesriikide ettevõtjaid. Me konkureerime ühel ja samal turul. On oluline, et kui meie seame enda ettevõtetele suuremad piirangud, siis ilmselgelt ka konkurentsivõime väheneb.
Nüüd teine punkt: bürokraatia vähendamine. Bürokraatia vähendamine, see, et ettevõtlus saaks vabalt toimetada, on üks oluline nurgakivi. Jah, me siin paar eelnõu tagasi menetlesime seda, kuidas Keskkonnaamet teatud lubade puhul vähendas bürokraatiat. See oli küll väga väike samm, aga see-eest märgiline. Ma arvan, et selliseid kohti on valitsussektoris tegelikult küll ja veel, kus bürokraatiat saaks vähendada.
Siis on kindlasti Euroopa Liidu fondide kasutuselevõtt, kiirem kasutuselevõtt. See aitab meie ettevõtjatel, majandusel konkurentsivõimet taastada.
Kolmas tegur, millest tuleks alustada, on tegelikult energeetika – investeeringud energeetikasse, investeeringud taristusse. Need on olulised majandusvedurid. Kui Isamaa fraktsioon kohtus poolteist kuud tagasi erinevate Eesti ettevõtete ja erialaliitudega, siis peamine sõnum nendelt sektori inimestelt oli see, punkt üks: riik peab tegema investeeringuid taristusse, sealhulgas energeetikataristusse. Ja teine punkt, mida nad ütlesid, et nad tahaksid, oli see, et keegi neid valitsuse poolt kuulaks: kuulaks ära nende mured, nende rõõmud ja mõtleks nendega kaasa. Kahjuks seda empaatiavõimet tänasel valitsusel pole.
Neljandaks, mille ka Eesti Pank välja käis, on veel kord see, et me ka ise, kui me ajame välispoliitikat, kui me ajame Eesti poliitikat, siis me vaataksime seda, et me oma sammudega kuidagi ei kahjustaks Eesti mainet, aga ka seda, et me suudaksime rohkem välisinvestoreid meelitada Eestisse investeerima. Kahtlemata me oleme täna geopoliitiliselt sellises positsioonis, kus välisinvestorid ei jookse siia tormi ja iga investori siiatoomine on väga pikk teekond. Aga sellel teekonnal ukse avajad peavad olema poliitikud. Siin on valitsusel ja valitsuse ministritel kindlasti suur roll. Paralleeli tuues: kui peaminister poseerib ühel pildil diktaator Lukašenkaga, siis kindlasti see ei ole see, mis meelitab siia välisinvestoreid, vaid vastupidi, see peletab neid.
Ma arvan, et kõige tähtsam on hea ettevõtluskeskkonna loomine, stabiilsuse loomine. Stabiilsust ei looda siis, kui maksudega mängitakse. Veel kord: maksudega mängimine keerulisel majanduslanguse ajal ei loo stabiilsust. Ka meie enda ettevõtjad ei julge teha investeeringuid, sest majanduskeskkond on niigi ebastabiilne ja riigilt tulevad sõnumid pole konkreetsed ega selged. Ka praegu on meile ette antud suur hulk makse, mille kohta me teame, et need tõusevad, mis on valitsuse poolt tehtud otsustega [kinnitatud]. Aga tegelikult on veel kaks kuni kolm maksu meid ootamas, millele ei ole isegi nime antud. Jah, on antud eelarveauk, mida tuleb täita, aga seda, milliste maksudega, ei ole tegelikult öeldud. See kahtlemata ei anna ettevõtjatele kindlustunnet.
Mida ma tahaksin öelda seda eelarvet tervikuna vaadates? See eelarve on selles mõttes kidur eelarve, et ta on suhteliselt kärpimise ja maksude tõstmise eelarve. Veel kord: kärpides ei saa rikkaks, kärpides ei saa majandust elavdada. See on umbes nii, et kärbime ja kärbime ning loodame, et pigistame sellest palju lüpstud lehmast veel mõned piimatilgad välja. See ei käi nii, seda tuleb vaadata tervikuna. Me peame suutma veel kord Eesti majandust, Eesti majandusvedurit hoida elus, ree peal, rööbaste peal. Me peame suutma panna seda tugevamini ja kiiremini liikuma. Ainult nii me suudame majandust kasvatada. Kui majandus kasvab, siis tulevad sinna taha töökohad ja kõrgemad palgad. Ja nii on võimalik riigieelarvest suuremaid sotsiaaltoetusi pakkuda ja teisi hüvesid nii omavalitsustele kui ka meie peredele ja elanikele. See on see võtmekoht. Veel kord: riigieelarve ei ole mingisugune must auk, kust me lihtsalt võtame raha ja jaotame laiali. Ei, see raha peab sinna kuidagi ka tekkima. Ja see raha saab sinna tekkida ainult tugeva ettevõtluskeskkonna kaudu.
Nii et see on see sõnum. Kahjuks neid märksõnu, mida ma ette lugesin – või neid viit punkti – siit eelarvest mina ei leidnud. Ja kuna see eelarve on seotud valitsuse usaldamisega, siis kindlasti ei ole võimalik seda eelarvet sellisel kujul toetada. Veel kord: seda valitsust on täna väga raske usaldada, seda valitsuse juhti on täna väga raske usaldada, ja need ongi need kitsaskohad lisaks sellele eelarvele. Kahju, et eelarve arutelu on siin saalis selliseks kujunenud. Aga ma usun, et opositsioonipoliitikud ka kindlasti väljendavad järgnevates kõnedes oma seisukohti selle eelarvega seoses. Aitäh!