14:58 Istungi rakendamine
15:01 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu II istungjärgu 9. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt kohaloleku kontroll, palun!
15:01 Kohaloleku kontroll
15:02 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 83 Riigikogu liiget, puudub 18.
Head kolleegid, asume nüüd päevakorra kinnitamise juurde. Head kolleegid, teatavaks tehtud päevakorraga seoses on mul edasi öelda mõned muudatused. Nimelt, Riigikogu liikmed Urmas Reinsalu, Mart Maastik, Aivar Kokk ja Andres Metsoja paluvad arvata selle töönädala päevakorrast välja nende poolt justiitsministrile ja rahandusministrile esitatud arupärimised nr 80, 86, 249, 282, 359 ja 364, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi kuuenda, kaheksanda, üheksanda, kümnenda, 11. ja 12. päevakorrapunktina. Arupärijad on tagasi võtnud arupärimised nr 135, 233, 143 ja 236, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi teise, kolmanda, neljanda ja 15. päevakorrapunktina.
Nii, Rene Kokk, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:03 Rene Kokk
Aitäh, austatud esimees! Kuna me praegu päevakorrast räägime, siis igaks juhuks küsin üle. Maaelukomisjon oma 13. novembri istungil otsustas saata eelnõu 284 esimesele lugemisele, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud kinnisasja omandamise kitsendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu. See pidi tulema saali 21. novembril. Ma ei näe seda praegu päevakorras. Mis põhjusel see päevakorras ei ole?
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Riigikogu juhatus on päevakorda kokku pannes lähtunud järgmistest eesmärkidest: tagada Riigikogu töövõime ja tagada see, et Riigikogu töö oleks korraldatud nii, et Riigikogu saaks täita kõiki oma põhiseadusest tulenevaid ülesandeid. Päevakorra koostamisel oleme lähtunud sellest, et ka Vabariigi Valitsusel oleks võimalik oma tööd planeerida. Päevakorras peaksid olema Riigikogu erinevate fraktsioonide algatatud eelnõud, Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõud ning ka muud põhiseadusest ja seadustest tulenevad Riigikogu ülesanded. Juhatus on seisukohal, et päevakord peaks olema mahus, mille Riigikogu suudaks eeldatavasti neljapäevaks ära menetleda.
Riigikogu juhatus on seda päevakorda koostades lähtunud eeltoodud põhimõtetest. Päevakorras on neli EKRE [fraktsiooni] liikmete ning kaks Isamaa fraktsiooni liikmete algatatud eelnõu. Lisaks on päevakorras üks EKRE fraktsiooni liikme algatatud eelnõu, mida ei olnud võimalik arutada möödunud istunginädalal. See kandus käesolevasse töönädalasse. Lisaks kandusid päevakorda üle Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõud.
Erkki Keldo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Erkki Keldo
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Küsingi selle kohta, et sain aru, mitmed arupärimised võeti välja. Samas ma näen, et üks arupärija, Urmas Reinsalu on siin. Minu teada on ministrid olemas. Riigikogu juhatus planeerib nädala töökava nii, et esmaspäev läheb arupärimiste peale ja pärast on eelnõud, et oleks sihuke tubli tugev töönädal. Aga nüüd mitte millegi tõttu on [mingid punktid] lihtsalt välja võetud. Kas te teate, mis see põhjus on, miks ei soovita neid arupärimisi arutada? Töökava on ju ette nähtud nii, et me saaksime igal päeval mõistlikult tööd teha.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Riigikogu juhatusele on Urmas Reinsalu teada andnud, et tema ei saa osaleda arupärimise arutelul. Kuna tema arutelu ei ole esimene, siis on võimalik, et arupärijal on probleeme olla kohal arupärimise hetkel, ja seetõttu on ta teatanud oma soovist välja arvata arupärimine tänase istungi päevakorrast.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:06 Kert Kingo
Ma tänan, lugupeetud istungi juhataja! Kas te palun loetleksite päevakorrapunktide järgi, millised punktid tänasest päevakorrast välja jäävad?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Nii. Tänasest päevakorrast jäävad välja … Kõigepealt, ma loen ette need punktid, mille arupärijad on tagasi võtnud. Tagasi on võetud päevakorrapunktid kaks, kolm, neli ja 15. Tänasest päevakorrast jäävad välja punktid kuus, kaheksa, üheksa, kümme, 11 ja 12, mis on Riigikogu liikmete Urmas Reinsalu, Mart Maastiku, Aivar Koka ja Andres Metsoja palvel välja arvatud.
Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:07 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Siin oli küsimus eelnõude kohta, mida ei ole pandud Riigikogu täis[kogu] päevakorda, kuigi seadus seda tegelikult ette näeb. Te ütlesite – oli erinevaid põhjendusi, see oli üks põhjendustest –, et ka Vabariigi Valitsuse eelnõud peavad mahtuma päevakorda. Jäi selline mulje, et keegi justkui paneks oma eelnõusid päevakorda või tahaks panna, aga Vabariigi Valitsuse eelnõud siis ei mahu. Aga ma vaatan, et kultuurikomisjoni päevakorras on olnud 231 SE, Vabariigi Valitsuse poolt juba 12.06 algatatud koolieelse lasteasutuse seaduse, kutseõppeasutuse seaduse ning põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu. Kui Vabariigi Valitsuse eelnõud peaksid olema prioriteet, nagu te kogu aeg väidate, siis miks see [eelnõu] istub meil komisjonis? See peaks ammu olema meie päevakorda pandud. Miks seda ei ole pandud?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma veel kord rõhutan, juhatus lähtub sellest, et Riigikogu peab saama täita kõiki talle põhiseadusega pandud ülesandeid. Sellest lähtuvalt oleme me koostanud nii varasemate nädalate päevakorra kui ka selle nädala päevakorra.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:09 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Kõigepealt õnnitlused teile, et te olete nüüd ahelatest vaba ja saate täielikult pühenduda Riigikogu juhatamisele.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See ei ole protseduuriline küsimus, aga aitäh teile! Palun protseduuriline küsimus!
15:09 Helir-Valdor Seeder
Mul on ikka protseduuriline küsimus ka. Kas juhatusele on teada, mis kaalutlustel on Vabariigi Valitsus otsustanud seitse eelnõu usaldusega siduda? Mis on see argumentatsioon? Kas te võiksite suurt saali sellest teavitada?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Antud juhul me oleme lähtunud Vabariigi Valitsuse taotlusest. See taotlus on tõesti seotud sellega, et need eelnõud seotakse usaldushääletusega, ning taotluses on kirjas, et need palutakse panna päevakorda esimestena. Kui te vaatate meie kodu- ja töökorra seaduse § 137 lõiget 3, siis need eelnõud võetakse teiseks lugemiseks päevakorda Vabariigi Valitsuse määratud ajal, kuid mitte varem kui ülejärgmisel päeval pärast usaldusküsimusega sidumist. See on otseselt protseduuriline vastus. Vabariigi Valitsuse esindaja tuleb nende eelnõude puhul siia teie küsimustele vastama. Siis te saate kõiki neid küsimusi küsida Vabariigi Valitsuse esindaja käest.
Nii, Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:10 Urmas Reinsalu
Austatud parlamendi esimees! Teie olete parlamendi kui institutsiooni juht ja teie vastus Helir-Valdor Seederile oli väga formalistlik: te saate küsida ja nõnda edasi. Kahtlemata see, et ridamisi ka mitte eelarvega seotud eelnõusid on seotud valitsuse usaldusega, on märk põhimõttelisest poliitilisest kriisist siin parlamendis. See ei ole loomulik põhiseaduses ettenähtud asjade menetlemise tee. Me, parlamendierakondade esimehed, kohtusime teie kabinetis. Ma arvan, et see oli septembrikuu keskpaigas või teises pooles. Siis te ise sedastasite koosoleku kokkukutsujana, et on põhjust koguneda ka hiljem, et arutada poliitilisest ummikseisust ja vastasseisust väljatulemist opositsiooni- ja koalitsioonierakondadega. Nüüd on selline olukord, kus koalitsioonilt ei ole mitte ühtegi signaali tulnud dialoogist ega ka sellest, kuidas valitsus kui põhiseaduslik institutsioon põhjendab valimatut [eelnõude] usaldusega sidumist. Te vastasite tegelikult formaalselt, et me küsiks valitsuse esindaja käest. Aga ma küsin teie kui parlamendi esindaja, parlamendi esimehe käest: kas teile on teada, mis on see põhjus, miks koalitsioon, olgu parlamendifraktsioonide, vanematekogu või parlamendis esindatud erakondade esimeeste tasemel, ei ole tegelikult dialoogi pidanud? Ja teiseks, mis on praktiline põhjus, miks on valitsus otsustanud need eelnõud usaldusega siduda niisugusel eskalaatorimeetodil?
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Selles taotluses ei ole tõesti põhjendust kirjas. Aga kui te hindate seda, mil moel on Riigikogu viimased pool aastat tööd teinud, siis tõenäoliselt on seal päris mitu vastust. Sealhulgas ka üle-eelmise nädala praktika. Siis me suure osa nädalast veetsime siin vaheaegu võttes ja seejärel üksikuid muudatusettepanekuid hääletades. See võib olla minu tõlgenduse järgi see põhjus. Aga nagu ma ütlesin, see ei ole küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:12 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Te olete mitu korda korranud, et teatud ümbertõstmised või päevakorda mittepanemised on seotud sellega, et Riigikogu peab saama oma tööd teha. Me tulime täna oma fraktsiooniga Riigikogule päris palju vastu ja võtsime päris palju arupärimisi päevakorrast välja. Päev jäi suhteliselt lühikeseks. Mina teen ettepaneku lisada tänase päeva päevakorda – kultuurikomisjonis on menetlusotsused tehtud ja [see on] täiskogule esitatud – seesama Vabariigi Valitsuse eelnõu, mida ma eelnevalt mainisin. Ettekandja, hea kolleeg Liina Kersna on ka meil siin olemas. Äkki võtaks selle täna päevakorda ja menetleks ära?
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma saan aru, et Erkki Keldol on sõnasoov selle konkreetse ettepanekuga seoses. Erkki Keldo, palun!
15:13 Erkki Keldo
Aitäh! Reformierakonna fraktsiooni nimel [ütlen, et] meie ei ole nõus päevakorda täiendama.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:14 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Mina mõtlesin küsida teilt hinnangut sellise [asja] kohta. Mitmel korral, kui me, opositsioon, oleme pöördunud Riigikohtu poole seonduvalt asjaoluga, et meie hinnangul on meie seadusest tulenevaid õigusi rikutud, on Riigikogu juhatus asunud seisukohale, et meie oleme kuritarvitanud meile kodu- ja töökorra seadusega antud õigusi esitada arupärimisi ja eelnõusid. Mõtlesin nüüd teilt küsida hinnangut. Kui valitsus kavatseb ühe istungjärgu jooksul – võib-olla isegi ühel samal nädalal – siduda kolm-neli-viis eelnõu usaldusega, siis kas see ei ole neile seadusega antud õiguse kuritarvitamine? Mina saan asjast aru nii, et kui üks usaldusega [seotud eelnõu võetakse vastu], siis saab selgeks, et valitsusel on jätkuvalt parlamendi enamuse usaldus. Kui nüüd samal päeval – nagu siin juba homme on plaanis, eks ole – on kolm [eelnõu] usaldusega seotud, siis kas see ei ole kuritarvitamine, sest juba esimese eelnõu puhul on ju selge, et parlamendi usaldus on jätkuvalt olemas? Miks siis kohe teist ja kolmandat korda uuesti sama mehhanismi kasutada?
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei saa lugeda seda küsimuseks istungi läbiviimise protseduuri kohta. Aga vastus teie küsimusele on väga selge seisukoht, et kui on mingi probleem, siis see lahendatakse põhiseaduslikkuse järelevalve korras. Jah, mina ei hakka siin praegu küll selle kohta mingit hinnangut andma, seda enam, et see ei ole küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
Kalle Grünthal, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:15 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Kodu- ja töökorra seaduse § 137 sätestab, et eelnõu võetakse teiseks lugemiseks päevakorda Vabariigi Valitsuse määratud ajal, kuid mitte varem kui ülejärgmisel päeval pärast vastuvõtmise usaldusküsimusega sidumist. Mind huvitaks praegu see, millisel kuupäeval see eelnõu seoti usaldusküsimusega ja millal see menetlusse võeti.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! 16. novembril andis valitsus sellest teada ja juhatus kinnitas käesoleva nädala päevakorra projekti samuti 16. novembril.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:16 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Minu küsimus on tõepoolest protseduuriline. [Eelnõu] sidumine Vabariigi Valitususe usaldusega on väga erandlik juhtum, seda tulenevalt põhiseadusest ja senisest parlamentaarsest praktikast läbi erinevate koosseisude. Tõsi, üks erand on olnud: praeguse valitsuse [ajal], kevadistungjärgul, kui neid seoti hulgi. [Siis] ka president juhtis tähelepanu, et see ei ole kooskõlas põhiseaduse vaimuga. Täna me oleme samas olukorras, kus päevakorda on lülitatud seitse usaldusega seotud eelnõu. Nii nagu te ütlesite, Vabariigi Valitsus ei ole argumenteerinud ega põhjendanud, miks. Ja ma saan aru, et juhatus ei ole ka huvi tundnud, miks. Juhatus ei oska põhjendada. Sellest ma teen järelduse, et juhatus on väga formalistlikult suhtunud sellesse. Aga vaadake, lugupeetud juhataja, meie siin saalis peame võtma sisulisest põhjendusest tuleneva seisukoha. Me peame hakkama päevakorda hääletama ehk [otsustama,] kas me toetame usaldusega seotud eelnõude päevakorda võtmist või mitte. See ei ole formalistlik lähenemine, see on sisuline, mis eeldab mingisugust argumentatsiooni ja põhjendatust. Aga seda ei ole.
Ja kui ma vaatan – teie repliigis, mille te ütlesite, te viitasite võimalikule obstruktsioonile –, siis näiteks eelnõu 295 kohta on esitatud, kui ma õigesti mäletan, umbes 50 muudatusettepanekut. Me hääletasime 2023. aasta [eelarve] teisel lugemisel läbi ligi 90 muudatusettepanekut. Ma ei leia, et [nüüd] oleks suurem obstruktsioon. Eelnõud 297 ja 299, mis on kolmapäevases päevakorras, ei ole seotud eelarvega, see on valitsuse esitatud eelnõude seletuskirjades kirjas. Loen siit, et eelnõu ei ole seotud Vabariigi Valitsuse tegevusprogrammiga ja eelnõu ei ole seotud teiste menetluses olevate eelnõudega. Mulle jääb ääretult arusaamatuks, miks on Vabariigi Valitsus toonud ikkagi need eelnõud siia kiirkorras menetlemiseks ja need usaldusega sidunud. Kas teil kui Riigikogu esimehel ja juhatuse liikmel on võimalik põhjendada, enne kui me hakkame päevakorda hääletama, et me saaks sisuliselt aru, miks need siin on ja mis seisukoha me [peaksime] võtma?
15:19 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma teen ühe väga olulise täpsustuse. Nimelt, käesoleva aasta riigieelarve muutmise puhul me hääletasime läbi 61 muudatusettepanekut. Teisi muudatusettepanekuid me ei hääletanud. Te enam-vähem kujutate ette, mida tähendab muudatusettepanekute läbi hääletamine, kui enne [hääletust] võetakse kümneminutiline vaheaeg. Aga antud juhul on Riigikogu juhatus väga selgelt lähtunud meie kodu- ja töökorra [seaduse] §‑st 137, mis ütleb, et eelnõu võetakse teiseks lugemiseks päevakorda Vabariigi Valitsuse määratud ajal, kuid mitte varem kui ülejärgmisel päeval pärast eelnõu vastuvõtmise usaldusküsimusega sidumist. Nii on, head kolleegid. Riigikogu juhatusel ei olnud selles küsimuses kaalutlusõigust.
Jaak Valge, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:19 Jaak Valge
Suur tänu, härra juhataja! Ma kõigepealt ühinen härra Seederi õnnitlustega, aga märgin ära ka seda, et kui te nüüd saate põhjalikumalt keskenduda parlamendi tööle, siis võiks eeldada ka perfektsemat analüüsi. Mina vaatasin Eesti Vabariigi põhiseaduse kommenteeritud väljaannet, kus väidetakse, et usaldushääletuse võimaluse kasutamisega liialdamine on taunitav ja see tähendab parlamentaarse demokraatia põhimõtte rikkumist. Aga nüüd, olukorras, kus meil lõviosa [eelnõusid] või peaaegu kõik eelnõud on seotud valitsuse usaldusega, teie peaksite olema parlamendi ja parlamentarismi eestkõneleja. Kas teie nõustute sellega, et praeguseks on parlamentarism Eestis lakanud olemast ja Eesti Vabariigi põhiseaduslik kord enam ei kehti?
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei saa lugeda seda protseduuriliseks küsimuseks. Andre Hanimägi, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:21 Andre Hanimägi
Aitäh, hea esimees! Mul on küsimus sellesama kava kohta. Keskerakond soovib teha neljapäeval väga olulist arutelu, mis puudutab kogu riiki: energia arutelu. Minu küsimus on seoses nädalakavaga. Kui ma siin kuulan kolleege ja vaatan neid usaldushääletusi, siis mulle tundub, et siin võib minna pikalt. Mis siis juhtub, kui neljapäeval [peaks] olema OTRK, aga meil [lükkub] päevakava üle [neljapäeva]? Kuidas see protseduur ette näeb, mis siis sellega saab?
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Me loodame, et me saame neljapäeval seda väga olulist, riiklikult tähtsat küsimust arutada. Juhul kui meie töönädal kujuneb selliseks, et me ei jõua selle päevakorrapunktini, siis olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu järgmisesse töönädalasse edasi ei kandu.
Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:22 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Siit käis läbi ka väide, et põhjus, miks on nii palju seaduseelnõusid pandud usaldushääletusele, on see, et nende eelnõude kohta on tehtud palju muudatusettepanekuid. Eeldusena on välja käidud ka mõte, et see hakkab võtma aega ja nii edasi. Hea kolleeg Helir-Valdor Seeder juba tõi ühe näite, et meil oli siin üks eelnõu, mille kohta oli 89 muudatusettepanekut, aga ometigi me ei pannud kõiki muudatusettepanekuid hääletusele. Miks siis keegi arvab, teie arvate või Vabariigi Valitsus arvab, et mingi eelnõu puhul, mille kohta on 50 muudatusettepanekut, tulevad kõik [ettepanekud] hääletusele ja sellepärast peab seda siduma usaldushääletusega? Kas te olete selgeltnägija või keegi teine on selgeltnägija või mõtete lugeja? Kuidas selline seisukoht on kujundatud? Mis on selle alus?
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei lähe selle spekulatsiooniga kaasa. Seda ei saa lugeda ka küsimuseks istungi läbiviimise protseduuri kohta.
Varro Vooglaid, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:23 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Minul on küll hästi rangelt protseduuriline küsimus. Kui te teatasite oma tagasiastumisest Erakonna Eesti 200 juhi koha pealt, siis te ütlesite, et te kavatsete pühenduda Riigikogu kordategemisele. Ma mõtlesin küsida teie käest seda, kas me [peaks] kartma, et selle püüdluse osana võetakse meilt ära veel mingisuguseid opositsioonile ettenähtud õigusi, protseduurilises mõttes just nimelt. Varem on läinud siin natuke lappama arupärimiste esitamise ja neile vastuste saamise õigus, siis on läinud lappama eelnõude esitamise õigus ja õigus sellele, et neid ka menetletaks. Eelmisel nädalal komisjonides ilmnes, et komisjonid ei taha enam eelnõusid saata isegi esimesele lugemisele. Mitte ainult juhatus ei taha neid [päevakorda panna], vaid ka komisjonid ei taha saata [neid saali] seaduses ettenähtud tähtaja jooksul. Seetõttu ma mõtlesingi etteruttavalt küsida, et kui teil on mingisuguseid plaane Riigikogu kordategemise raames, mis tähendab, et veel meie õigusi läheb kaotsi, siis oleks jube tänuväärne, kui te selgitaksite seda.
15:24 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg Varro Vooglaid! Ei saa lugeda seda küsimust [küsimuseks] istungi läbiviimise protseduuri kohta. Kindlasti me jätkame arutelu selle üle, kuidas Riigikogu tööd võiks paremini korraldada ja kas Riigikogu kodu- ja töökorra seadus vajab muutmist, aga see kindlasti ei ole tänase istungi ja selle nädala päevakorra kinnitamisega seotud küsimus.
Nii, head sõbrad, kaks protseduurilist küsimust on veel. Ma võtan need ära ja siis asume hääletuse ettevalmistamise juurde. Kalle Grünthal, palun!
15:25 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mind huvitaks praegu see, kes on need usaldusküsimusega eelnõud allkirjastanud. Tahaks kohe täpselt teada.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nendel on peaminister Kaja Kallase allkiri. Rain Epler, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:25 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Mul ongi [küsimus] protseduuri kohta. Te siin paari kolleegi küsimusele või isegi rohkematele küsimustele vastasite, et need ei ole seotud istungi läbiviimise protseduuriga. Kas teie tõlgendate rangelt seda lauset nii, et täna ja praegu saab küsida ainult konkreetselt tänase, esmaspäevase istungi läbiviimise protseduuri kohta või võib siiski protseduuriline küsimus puudutada protseduurikat ka üldisemas mõttes? Jälle oleks hea teada saada teie lähenemist. Siis [saaks] ise juba filtreerida, mida tohib küsida ja mida ei tohi.
15:26 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kuna me oleme praegu päevakorra kinnitamise juures, siis me lähtume eeldusest, et [küsimus] puudutab meie selle nädala päevakorra kinnitamist, aga kindlasti ka tänast päevakorda ja päevakorra muudatusi. Need on need teemad, millest ma olen siin ka piisavalt palju rääkinud. Aitäh! Head kolleegid, me asume hääletuse ettevalmistamise juurde.
Head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise juurde. Arupärijad Urmas Reinsalu, Mart Maastik, Aivar Kokk ja Andres Metsoja paluvad päevakorrast välja arvata tänase istungi kuuendaks, kaheksandaks, üheksandaks, kümnendaks, 11. ja 12. päevakorrapunktiks kavandatud arupärimised nr 282, 86, 80, 249, 359 ja 364. Arupärijad on tagasi võtnud tänase istungi teiseks, kolmandaks, neljandaks ja 15. päevakorrapunktiks kavandatud arupärimised nr 135, 233, 143 ja 236. Seega jäävad need punktid päevakorrast välja. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 9. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
(Urmas Reinsalu kohapealt: "Palun katkestada!") Head kolleegid, ma katkestan hääletuse. Hea kolleeg Urmas Reinsalu, palun põhjendage oma katkestusettepanekut.
15:30 Urmas Reinsalu
Jaa. Minu seisukoht on [järgmine]. Opositsiooni esindajad on võtnud tänasest päevast tagasi väga selge signaalina rea algatusi. Minu meelest lasub parlamendi esimehel ühemõtteliselt vastutus, et viimasel hetkel, enne kui me [rakendame] sellist praktikat, mis ei ole põhiseaduse vaimuga kooskõlas, võtta juhataja vaheaeg ja teha viimane katse, et dialoogi ehitada poliitilises ummikseisus …
15:30 Esimees Lauri Hussar
Härra … Hea kolleeg!
15:31 Urmas Reinsalu
… kus me oleme opositsiooni ja koalitsiooni …
15:31 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg! See ei olnud … (Räägitakse läbisegi.) See ei olnud piisav põhjendus hääletuse katkestamiseks.
15:31 Urmas Reinsalu
See on väga piisav ettepanek, sest me loome pretsedendi …
15:31 Esimees Lauri Hussar
See ei olnud piisav põhjendus (Räägivad läbisegi.) hääletuse katkestamiseks.
15:31 Urmas Reinsalu
… mis ei vasta kindlasti parlamentaarse riigi toimimise huvidele. Ja see on kõige kaalukam …
15:31 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aitäh! See ei olnud piisav põhjendus hääletuse katkestamiseks.
Head kolleegid, ma lugesin teile ette muudatused. Kuna mõned Riigikogu liikmed liikusid saalist välja, siis ma [teen] saalikutsungi järgnevaks kaheks minutiks.
Head kolleegid, arupärijad Urmas Reinsalu, Mart Maastik, Aivar Kokk ja Andres Metsoja paluvad päevakorrast välja arvata tänase istungi kuuendaks, kaheksandaks, üheksandaks, kümnendaks, 11. ja 12. päevakorrapunktiks kavandatud arupärimised nr 282, 86, 80, 249, 359 ja 364. Arupärijad on tagasi võtnud tänase istungi teiseks, kolmandaks, neljandaks ja 15. päevakorrapunktiks kavandatud arupärimised nr 135, 233, 143 ja 236. Seega jäävad need punktid päevakorrast välja. Head kolleegid, koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 9. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:34 Hääletustulemused
15:34 Esimees Lauri Hussar
Selle ettepaneku poolt on 45 Riigikogu liiget, vastu 27, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Ma palun kõigepealt siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:35 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu. Esimeseks, veeseaduse muutmise seaduse eelnõu. Teiseks, lennundusseaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust kliimaminister. Mõlemad eelnõud on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:35 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.