Aitäh! Majanduskomisjon on seda otsuse eelnõu arutanud kahel komisjoni istungil, kõigepealt 9. oktoobril, kus määrati ära juhtivkomisjoni esindajaks siinkõneleja konsensuslikult, ja pikemalt 6. novembril, kuhu oli lisaks komisjoni liikmetele kutsutud ka Kliimaministeeriumi energeetikaosakonna energiaturgude valdkonnajuht Karin Maria Lehtmets.
Eelkõneleja tegi ülevaate sellest otsuse eelnõust ehk siis ära kaotada või üle viia tagasi kliendid börsipaketile. Ning kliimaministeeriumi esindaja seletas, et tegelikult on selline eelnõu juba praktiliselt välja töötatud ja täpselt samamoodi viiaksegi siis inimesed üle universaalteenuselt börsihinnale, kui viimase kahe kuu keskmine hind on olnud madalam börsipaketil võrreldes universaalteenusega. Seega põhimõtteliselt on see juba lahendatud või on lahendamisel olev probleem.
Lauri Laats tundis huvi ka selle ajaraami kohta, mis hetkel on see eelnõu plaanis. Vastus oli, et seda tahetakse tuua Vabariigi Valitsusse esimesel võimalusel. Algne plaan oli seda teha juba, kui ma õigesti mäletan, eelmisel nädalal. Ja jõustumise arutelu osas oli see, et 1. jaanuariks tõesti efektiivselt seda vist ei ole võimalik teha, aga eesmärk on seda teha nii pea kui võimalik. Lihtsalt realistlik hinnang oli sinna märtsi ajaskaalasse.
Oli ka huvi, et mis on need spetsiifilised tegevused. Tegevuseks on see, et need 200 000 või vähem klienti, kes on endiselt universaalteenusel ja kelle viimase kahe kuu hind oleks olnud madalam, keskmine hind, kui nad oleksid olnud börsipaketil, saavad teavituse. Kui nad teavitusele ei vasta eitavalt, siis viiakse nad üle börsipaketile. Ehk analoogne protsess universaalteenusele minekuga vastassuunas.
Oli ka küsimus reageerimistähtaja osas. Universaalteenusele üleminekul oli see kaks nädalat, selles planeeritavas eelnõus on neli nädalat, selle üle toimus mõningane arutelu. Leiti, et kaks nädalat võib-olla oleks olnud liiga kiire, jäetakse neli nädalat inimestele reageerimisvõimalus. Seda on arutatud ka elektrimüüjatega.
Toimus ka arutelu Mart Maastiku poolt sel teemal, et kas oleks mõistlik planeerida teist sorti pakett, mingisugune sihuke komplekspakett, mis võtaks börsihinda või universaalteenust sõltuvalt, kumb on madalam. Ministeerium vastas, et nende nägemus ei ole, et riik peaks päris kõike inimeste eest ära otsustama, et sellised paketid on turul juba olemas, inimesed saavad selle peale ise liikuda ja ei peaks riigina seda tegema. Nüüd, oli ka küsimus, et kas peaks üldse kehtestama piirhinda, aga selle üle mingit suuremat arutelu ei toimunud.
Teemaga liikumise kiiruse üle oli arutelu, et võiks teha seda kiiremini, ja oli ka arutelu selle üle, et üldse kriisiolukordades, kas riik peaks või ei peaks seda niimoodi reguleerima edasi-tagasi, et pidevalt toimuks muutus. Tegelikult on börsil täna turul niivõrd palju pakette, et seda ei ole otseselt vaja võib-olla riigi poolt reguleerida. Oli ka arutelu selle üle, et paljud võib-olla ei ole sellepärast ise paketti vahetanud, just nagu eelkõneleja välja tõi, et neil lihtsalt ei ole seda digivõimekust või nad ei saa neid kirju kuidagiviisi loetud ja vastatud, selle taha jääb asi, mistõttu on mõistlik ikkagi vähemalt ühe korra teha see tagasi liikumine poolsunniviisiliselt. Aga et ei ole ka täna takistus tegelikult saata elektrimüüjatel sellist infokirja. Takistuseks on lihtsalt see, et selles infokirjas ei saa olla jõuga üleviimist, kui kirjale ei vastata. Andres Sutt näiteks tõi välja, et Eesti Energia on juba teinud sellise teavituskirja augustikuus kõigile oma universaalteenuse klientidele.
Just. Siis oli arutelu selle üle, et kas on tehtud piisavalt teavitus- ja selgitustööd universaalteenuse hinna ja börsihinna vahe osas. Ministeeriumi esindaja vastas, et nad on teinud mitmeid artikleid, intervjuusid ja teavitust ja on näha, et on toimunud langus. Universaalteenuselt on inimesed püsivalt järjest ära liikunud, et ka see kevadine 200 000, selle üle oli arutelu, on tänaseks vähenenud kuhugile suurusjärku 170 000. Peale komisjoni istungi lõppu tegelikult me leidsime veel uuema allika, et see oli veel langenud. See trend on pidevalt olnud olemas.
Ja oli korraks ka arutelu selle üle, et mis võiks olla nüüd vastutus juhul, kui me viime üle inimesed börsipaketile ja börsihind läheb kõrgeks, inimesed ei reageerinud, kas peaks olema mingit vastutust. Aga siin ministeeriumi esindaja arvas, et tegelikult on pikalt olnud börsihind madalam ja inimestel on endal alati võimalus tagasi pöörduda börsihinnale. Toimus ka arutelu selle üle, et kuna üldteenuse loomisel ja siin üleviimisel tehti seda, tähendab, universaalteenuse loomisel, sinna üleviimisel tehti ka muudatus üldteenuses, et mis siis see eelnõu toob kaasa üldteenusele. Ja vastus oli, et seal liigutakse tagasi varasema skeemi juurde, mis ongi börsihind pluss marginaal, mille defineerib Konkurentsiamet.
Toimus ka täpsustus, kas antud eelnõu vastuvõtmiseks on 51 hääle nõue, ja Lauri Laats kinnitas, et jah, sellel on 51 hääle nõue. Just. Selle tulemusena tehti kaks otsust. Üks oli see, et võtta antud eelnõu täiskogu päevakorda tänasel päeval, 14. novembril konsensuslikult, ja teha ettepanek eelnõu lõpphääletus läbi viia, mis oli samuti konsensuslik.