Aitäh, austatud juhataja! Head kolleegid! Häälestagem nüüd ennast ümber veidi teisele lainele, sest tegemist on teistsuguse eelnõuga kui varasemad 14 või 15. Ka algataja on teistsugune, kuigi teema puudutab kohalikke omavalitsusi ja natukene ka kohalike omavalitsuste raha.
Nimelt, Isamaa fraktsioon on algatanud kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse [eelnõu], 63 SE. Esimene lugemine. [Eelnõu] koosneb ühest paragrahvist: "§ 1. Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse paragrahvi 22 täiendatakse lõigetega 11 ja 12 järgmises sõnastuses: (11) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 19 sätestatud töötasu ja hüvitist saab suurendada vaid volikogu järgmise koosseisu poolt valitavale vallavanemale või linnapeale ja kinnitatavatele palgalistele valitsusliikmetele. (12) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 21 sätestatud töötasu ja hüvitust saab suurendada vaid volikogu järgmise koosseisu poolt valitavale volikogu esimehele ja aseesimehele."
Ehk lühidalt välja öeldult, meie, algatajate soov on, et sarnaselt Riigikogule hakataks määrama kohaliku omavalitsuse tasemel volikogu ja täitevvõimu juhtide töötasusid või töö tasustamise tingimusi volikogu eelmise koosseisu poolt järgmisele koosseisule. Nimelt ei pea me silmas ainult konkreetset suurust. Seda võib sätestada väga erinevalt ja seda on ka täna kohalikud omavalitsused erinevalt teinud. Mõni on määranud konkreetse suuruse, mõni on määranud teatud kriteeriumid, näiteks sõltuvusse seadnud kas keskmisest palgast, või [määranud] mingisuguse koefitsiendiga indekseerimise. Praktika on erinev, aga meie arvates on mõistlik, et seda teeb eelnev volikogu koosseis järgnevale, seda kahel põhjusel.
Esiteks, et ei tekiks olukorda, kus pärast valimisi kohalikes omavalitsustes kõige esimene asi on uute juhtide palkade määramine. Meie arvates see ei tõsta ega suurenda kuidagi kohaliku omavalitsuse autoriteeti, kui esimese asjana pärast valimisi hakatakse oma palkasid arutama. Teiseks on läbipaistvam ja arusaadavam nii valijate kui ka tulevaste juhtide jaoks, kui on juba kandideerides teada, milliseks need tingimused ja võimalused kujunevad. See vähendab ka sellist läbipaistmatut veiderdamist, mida mõningatel juhtudel on. Ma jätan siinkohal need omavalitsused nimetamata, aga mitmes omavalitsuses on kandidaadid enne valimisi öelnud, et oh ei. Kui on küsitud kampaania käigus, milliseks võiksid kujuneda omavalitsusjuhtide palgad, nad püüavad sellest küsimusest kõrvale hiilida või ütlevad, et oi ei, nemad ei pea vajalikuks üldse tõsta või muuta. Aga pärast valimisi – ennäe! – seisukohad muutuvad. Olenevalt sellest, millise poliitilise jõu esindaja valimised võidab ja kelle esindaja osutub vastavale ametikohale [valituks], muutuvad ka seisukohad pärast valimisi. Siin on kindlasti tegemist kerget sorti valijate petmisega. Seda oleks võimalik vältida, kui me analoogselt Riigikoguga sätestame seaduses korra, et eelnev volikogu määrab töö tasustamise tingimused.
Ma tahan juhtida ühele asjaolule tähelepanu. Levib mõttelaad, mis levida minu arvates ei tohiks ja mis ei ole kooskõlas põhiseaduse vaimuga. Nimelt, komisjoni arutelu käigus [tuli välja] valitsuse esindaja – aga see tuli ka komisjoni liikmete aruteludest välja – mõttelaad, et justkui võiks käsitleda erinevalt omavalitsusjuhte, kes on ühe või teise erakonna liikmed, kes on poliitiliselt aktiivsed ja kes on enne avalikus teenistuses tegutsenud, võib-olla sellessamas kohalikus omavalitsuses olnud, ja neid potentsiaalseid tulevasi omavalitsusjuhte, kes tulevad erasektorist. Minu arvates on see väga ohtlik tendents, kui niisugusel kujul mõeldakse. See on põhiseadusega vastuolus olev mõttelaad. Inimesele töötasu määramisel tuleb ikkagi lähtuda kohaliku omavalitsuse rahalisest seisust ja võimalustest, inimese enda võimekusest, pädevusest, tööülesannetest ja sellest vastutusest, mida see ametikoht kannab, aga mitte sellest, milline on konkreetse kandidaadi päritolu, et kui ta tuleb erasektorist, siis peaks talle määrama kõrgemat palka, aga kui tema ajalugu on avalikus sektoris, siis ta võiks leppida ka madalama palgaga, mis siis, et tema võimekus tööd teha ja panustada on samaväärne või näiteks ka suurem.
Miks ma seda rõhutan? Tsiteerin protokolli, mida ilmselt ka komisjoni esindaja teeb, aga võib-olla ei tee. Ma ei tea, mida täpselt komisjoni esindaja peab oluliseks siit välja tuua, aga mina algatajana küll tahan välja tuua näiteks valitsuse esindaja seisukoha. Ta ütleb, et mõnel juhul on valla‑ või linnajuhid tippjuhid, mitte poliitilise kuuluvusega isikud. Tuletan meelde, et selline hoiak on põhiseadusvastane. Poliitiline kuuluvus inimesel on täiesti vaba. Poliitilise kuuluvuse alusel ei tohiks küll ühtegi inimest diskrimineerida, sealhulgas ka töötasu määramisel. Ei tohiks olla küll kriteeriumiks see, kas ma olen ühe või teise erakonna liige või ei kuulu üldse erakonda. Nii, "… poliitilise kuuluvusega isikud, ning kui see õigus ära võtta, siis võib nende tasude mitmeks aastaks lukustamine kujuneda ebaproportsionaalseks." Tasude lukustamisest ei ole muidugi algatajad üldse rääkinud. Meie oleme rääkinud, et tuleks määrata kas mingisugused kriteeriumid järgmise koosseisu täitevjuhtidele või ka volikogu esimehele ja aseesimeestele, kes ametisse saavad. Seda, nagu ma ütlesin, võib teha ka paindlikult, viia sõltuvusse keskmisest palgast kohalikus omavalitsuses, lisada ka mingisugune elukalliduse indeks või muu taoline. Mingisugusest külmutamisest või lukustamisest ei ole algatajad kuidagi rääkinud.
Samamoodi on korranud valitsuse esindaja, et kui tuleb väljastpoolt vallavanem – on mõeldud [inimest], kes ei ole poliitik või tegev kohalikus omavalitsuses –, kes näeb, et on selline piirang, siis võib ta otsustada loobuda sellest ametikohast. Niisugused mõtteavaldused valitsuse esindajalt on põhiseadusvastased, ma rõhutan. Ma väga loodan, et valitsus tegelikult sellist mandaati oma esindajale andnud ei ole, et väljendada niisuguseid mõtteid. Aga niisuguseid mõtteid ometigi valitsuse esindaja väljendas. Ja sarnaselt see arutelu meil seal toimus. Ma tahtsin sellele juhtida tähelepanu, et ärgem mingem sellele valele teele, et me hakkame diskrimineerima volikogu juhte selle järgi, kas neil on üks või teine poliitiline kuuluvus või nad üldse ei kuulu poliitilisse erakonda.
Nii et palun Riigikogul toetada selle eelnõu menetlemist. Kui on häid ideid – algatajatena näitame üles head tahet diskussiooni käigus häid ettepanekuid arvestada –, siis neid saab arvestada loomulikult ainult juhul, kui see eelnõu jääb menetlusse.
Ja lõpetuseks, üks märkus veel. Nimelt, valitsuse esindaja ka juhtis tähelepanu, et valitsus ei toeta esitatud eelnõu ja algatust selle tõttu, et see justkui riivab mingil määral kohaliku omavalitsuse autonoomiat. No ei riiva vähimalgi määral. Silmas oli peetud eelarvelist, rahalist autonoomiat. No ei piira! Sellega ei reguleerita kohaliku omavalitsuse eelarve koostamise põhimõtteid absoluutselt mitte. See vabadus jääb täielikult kohalikule omavalitsusele. Jutt käib konkreetselt teatud juhtide töötasu tingimuste määramisest ja kriteeriumide sätestamisest. Kohaliku omavalitsuse finantsautonoomiat see vähimalgi määral ei piira ega puuduta. Aitäh!