14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu II istungjärgu 6. töönädala esmaspäevast istungit. Ja kõigepealt kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks registreerus 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Asume päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Vastavalt … Nii. Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:01 Varro Vooglaid
Jaa, suur tänu, lugupeetud istungi …
15:01 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid, palun vaiksemalt! Ma ei kuule Varro Vooglaiu küsimust. Palun, Varro!
15:01 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Minul on küsimus [järgmise] kohta. 8. mail esitasin ma eelnõu Riigikogu menetlusse, mis puudutab karistusseadustiku muudatusi. Jutt käib eelnõust 76. Õiguskomisjoni istungil otsustati juba õige pikka aega tagasi – ma ütlen teile, millal, see oli 26. septembril –, et see eelnõu peaks tulema suurde saali esimesele lugemisele õiguskomisjoni ettepaneku kohaselt 10. oktoobril. Kuna täna on juba 23. oktoober, kaks nädalat on üle läinud, siis ma mõtlesin küsida, kas mul on lootust, et see eelnõu millalgi jõuab siia suurde saali.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, lugupeetud kolleeg! Ma tutvustan teile veel kord neid põhimõtteid, millest lähtuvalt Riigikogu juhatus on päevakorra projekti koostanud. Päevakorda kokku pannes on juhatus lähtunud järgmistest põhimõtetest ja eesmärkidest, et tagada Riigikogu töövõime. Riigikogu töö peab olema korraldatud nii, et Riigikogu saaks täita kõiki oma põhiseadusest tulenevaid ülesandeid. Päevakorra koostamisel oleme lähtunud sellest, et ka Vabariigi Valitsusel oleks võimalik oma tööd planeerida. Päevakorras on Riigikogu fraktsioonide algatatud eelnõud, Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõud ja muud põhiseadusest ja seadustest tulenevad Riigikogu ülesanded. Juhatus on seisukohal, et päevakord peaks olema mahus, mille Riigikogu eeldatavasti suudab neljapäevaks ära menetleda. Eelmisel nädalal me ei jõudnud päevakorda ära menetleda ja sellest tulenevalt on ka valdav osa selle nädala eelnõudest üle kantud eelmisest nädalast.
Ja kas teil on lootust? Vastus on, et teil on lootust. Aga nagu te ise ka hästi teate, siis obstruktsioonist tingituna on Riigikogu töö praegu häiritud ja sellest lähtuvalt on Riigikogu juhatus kokku pannud päevakorra, mis oleks koostatud mahus, mille Riigikogu eeldatavasti neljapäevaks suudaks ära menetleda. Aga kui me siin lähemate nädalate jooksul need eelnõud, mis on püsivalt liikunud ühest nädalast teise ja mis kas arutelu võimatuse või päevakorra mitteläbimenetlemise tõttu on edasi lükkunud, [ära menetleme] ja selle probleemi saame lahendatud, siis kindlasti on ka lootust, et me jõuame teie eelnõuni, mis siis lisatakse järgmiste nädalate päevakorda.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Varro Vooglaid
Jaa, suur tänu teile vastuse eest! Aga ma täpsustaksin küsimust. Kui seadus ütleb, Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 97, et eelnõu peaks jõudma seitsme töönädala jooksul esimesele lugemisele, ja ta ei jõua, siis kas on võimalik eelnõu esitajal saada mingisugune indikatsioon selle kohta, millises ajalises raamistikus on lootust, et see eelnõu jõuab esimesele lugemisele? Muidu jääb nagu täitsa lahtiseks see küsimus ja ei teagi, millal [menetletakse], kas talvel, kevadel, järgmisel sügisel. Noh, ei tea.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! Jätkuvalt on saalis niivõrd suur sumin, et ma ei kuule Varro Vooglaiu küsimust. Palun võimaldame kolleegil küsida nii, et me kõik teda kuuleksime.
Lugupeetud Varro Vooglaid! Riigikogu juhatus lähtub põhiseaduse §-st 65, mis loeb üles 16 erinevat Riigikogule pandud ülesannet. Riigikogu juhatus on kõikidest nendest ülesannetest lähtuvalt kokku pannud päevakorra ja see on muuseas kokku pandud mahus, mille Riigikogu eeldatavasti suudab neljapäevaks ära menetleda. See on üks väga selge põhimõte, millest lähtuvalt me oleme selle päevakorra kokku pannud.
Ma olen täiesti veendunud, et ka teie eelnõu jõuab lähiajal Riigikogu menetlusse, seda juhul, kui me tõesti selle nädala päevakorra jõuame ära menetleda. Kui sellest nädalast lähevad jälle eelnõud üle järgmisesse nädalasse, siis meil ei ole võimalik panna kokku meile jõukohast päevakorda. Nii see lihtsalt on.
Jürgen Ligi, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:05 Jürgen Ligi
Aitäh! Seda vastust me oleme umbes tuhat korda kuulnud, aga nüüd on uus asjaolu. Needsamad küsijad, kes seda iga kord küsivad, väsivad selleks hetkeks ära, kui nende eelnõud päevakorda tulevad. Kas ei võiks olla [nii], et nende eelnõusid ei panda [päevakorda], et neid mitte kurnata, ja et me ei pane enam päevakorda nende eelnõusid, kes ei jaksa siin istuda?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Sellist kaalutlusõigust meil täna ei ole. Aga jah, praegu on meie jaoks oluline see, et need eelnõud, mida me ei jõua menetleda, kanduvad üle järgmisesse nädalasse, ja selle nädala päevakorras on eelnõud, mis on üle kandunud eelmisest nädalast. Me alustame eelnõuga 300, mis on täpselt samamoodi üle kandunud eelmisest nädalast, sest see arutelu jäi meil eelmisel nädalal pooleli.
Anti Poolamets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:06 Anti Poolamets
Ma lihtsalt ei saa jätta vastamata Jürgen Ligile. Kui nüüd tuuakse uue alusena väsimus sisse, siis lähevad asjad päris lappama. Mõned inimesed magavad siin Riigikogus lihtsalt õndsa und alkoholiuimas. Kas siis jätame teie eelnõud menetlemata, kuna mõned liikmed on end täis joonud ja ei jaksa enam püsti seista?
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Anti Poolamets! Ma ei saa lugeda seda protseduuriliseks küsimuseks, seda põhjusel, et ma vastasin Jürgen Ligi küsimusele. Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:07 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud juhataja! Et veel rohkem selgust saada selles küsimuses, ma mõtlesin siiski täpsuse huvides küsida, kas praeguses olukorras, kus seadusest tulenevaid tähtaegu Riigikogu juhatus enam ei järgi, olete te võtnud [kasutusele] uue töömeetodi, et üldse mingeid tähtaegu ei rakendata, või olete enda jaoks kehtestanud mingisugused olukorrast tulenevad ajutised tähtajad, millest te üritate siiski lähtuda, à la mitte seitsme nädala jooksul, vaid 14 nädala jooksul, või midagi muud sellist. Või on praegu lihtsalt selline olukord, et tähtaegu ei olegi?
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, lugupeetud kolleeg! Ma olen need põhimõtted, millest lähtuvalt me oleme selle päevakorra koostanud, teile juba väga põhjalikult teatavaks teinud. Riigikogu juhatus on jätkuvalt seda meelt, et Riigikogu peab täitma kõiki talle põhiseadusega pandud ülesandeid, ja sellest lähtuvalt me oleme päevakorra koostanud. Sealhulgas, muuseas, on selle nädala päevakorras neljapäeval meil ees olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu. Selle ettepaneku on teinud Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon.
Aga asume nüüd päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Head kolleegid, asume päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Vastavalt arupärijate ja ministri vahelisele kokkuleppele lükkub edasi arupärimisele nr 36 vastamine, mis oli kavandatud tänase istungi kolmandaks päevakorrapunktiks. Seega jääb see päevakorrapunkt selle nädala päevakorrast välja.
Koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 6. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:11 Hääletustulemused
15:11 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 64 ja vastu 14 Riigikogu liiget. Päevakord on kinnitatud.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kui eelnõude ja arupärimiste üleandmise soovi Riigikogu liikmetel ei ole, siis ma palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:12 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu ja esitab ühe Riigikogu otsuse eelnõu. Esimeseks, tsiviilkohtumenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (kollektiivse esindushagi menetluse loomine) eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiitsminister. Teiseks, Kaitseliidu seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust kaitseminister. Ja kolmandaks, Riigikogu otsuse "Riigigarantii andmine Euroopa Investeerimispangale Ukraina ülesehitamise toetamiseks" eelnõu. Riigikogus esindab eelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister. Kõik kolm eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.